Regeling vervalt per 31-12-2026

Subsidieregeling Lokale Aanpak Isolatie Lelystad 2025-2026

Dit is een toekomstige tekst! Geldend vanaf 01-05-2025 t/m 30-12-2026

Intitulé

Subsidieregeling Lokale Aanpak Isolatie Lelystad 2025-2026

Het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Lelystad

gelet op artikel 3 van de ASVL;

besluit vast te stellen de Subsidieregeling Lokale Aanpak Isolatie Lelystad 2025-2026.

Hoofdstuk 1: Definitiebepalingen

Artikel 1 Definities

In deze regeling wordt verstaan onder:

  • a)

    Aanvrager: de eigenaar-bewoner, VvE of GVvE die een subsidie aanvraagt op grond van deze subsidieregeling;

  • b)

    Appartement:

    • 1.

      deel van een gebouw waarop een appartementsrecht rust en waarvoor een VvE is opgericht;

    • 2.

      woning in een gebouw, waarvoor een wooncoöperatie is opgericht; of

    • 3.

      woning in een gebouw van een woonvereniging;

  • c)

    Appartementsrecht: appartementsrecht als bedoeld in artikel 106, vierde lid, van Boek 5 van het Burgerlijk Wetboek;

  • d)

    Arbeidskosten: kosten die verband houden met het verrichten van arbeid voor het aanbrengen van isolatiematerialen en energiezuinige ventilatiemaatregelen en de benodigde constructie door een bouwinstallatiebedrijf;

  • e)

    ASVL: Algemene subsidieverordening gemeente Lelystad;

  • f)

    Bouwinstallatiebedrijf: bedrijf dat in een handelsregister van een lidstaat van de Europese Unie of een van de overige staten die partij zijn bij de Overeenkomst betreffende de Europese Economische Ruimte, is ingeschreven in de sectie bouwnijverheid of een vergelijkbare sectie;

  • g)

    College: college van burgemeester en wethouders van de gemeente Lelystad;

  • h)

    Eigenaar-bewoner: natuurlijk persoon die:

    • 1.

      een woning in eigendom heeft waarin hij zijn hoofdverblijf heeft of direct na renovatie van deze woning zal hebben;

    • 2.

      gerechtigde is van een bestaand appartementsrecht en in het desbetreffende appartement zijn hoofdverblijf heeft of direct na renovatie van dat appartement zal hebben;

    • 3.

      zijn hoofdverblijf heeft of direct na renovatie van deze woning zal hebben in een woning van een wooncoöperatie en in verband daarmee lid is van die wooncoöperatie; of

    • 4.

      op basis van zijn lidmaatschap van een woonvereniging het recht heeft om in een woning te wonen en daarin zijn hoofdverblijf heeft of direct na renovatie van deze woning zal hebben;

  • i)

    Energiebesparende isolatiemaatregel: energiebesparende isolatiemaatregel als bedoeld in artikel 7, eerste lid, onder a;

  • j)

    Energielabel: energielabel als bedoeld in bijlage I bij artikel 1 van het Besluit bouwwerken leefomgeving;

  • k)

    Energiezuinige ventilatiemaatregel: energiezuinige ventilatiemaatregel als bedoeld in artikel 7, eerste lid, onder b;

  • l)

    Getekende offerte: een overeenkomst, zijnde een door de aanvrager getekende offerte van een bouwinstallatiebedrijf in verband met het uitvoeren van energiebesparende isolatiemaatregelen en/of energiezuinige ventilatiemaatregelen, onder de voorwaarde dat deze overeenkomst wordt ontbonden indien voor deze maatregelen geen subsidie is ontvangen.

  • m)

    GVvE: gemengde vereniging van eigenaars, zijnde een vereniging van eigenaars als bedoeld in artikel 112, eerste lid, onderdeel e, van Boek 5 van het Burgerlijk Wetboek, ten behoeve van één of meerdere gebouwen waarin zich naast één of meer verhurende eigenaars ten minste één woning van een eigenaar-bewoner bevindt.

  • n)

    ISDE: investeringssubsidie duurzame energie en energiebesparing als bedoeld in titel 4.5 van de Regeling nationale EZK- en LNV-subsidies;

  • o)

    Slecht geïsoleerde woning: woning met een energielabelklasse D, E, F, G of een met die labelklassen vergelijkbare energetische staat, waaronder wordt verstaan een woning waarin ten minste twee van de volgende bestaande bouwdelen, gelet op de criteria uit bijlage 1, niet of slecht geïsoleerd zijn:

    • 1.

      de vloer en de bodem;

    • 2.

      de gevel, waaronder de spouwmuur;

    • 3.

      het dak en de zoldervloer en vlieringvloer;

    • 4.

      de ramen, panelen in kozijnen en deuren,

  • daaronder begrepen een woning die deel uitmaakt van een slecht geïsoleerd gebouw waarvoor een vereniging van eigenaars bestaat als bedoeld in artikel 112, eerste lid, onderdeel e, van Boek 5 van het Burgerlijk Wetboek, en die grenst aan een slecht geïsoleerd bouwdeel waarvoor een maatregel wordt getroffen als bedoeld in artikel 7, eerste lid, onder a;

  • p)

    Slecht geïsoleerd gebouw: een gebouw waarvoor een (gemengde) vereniging van eigenaars bestaat en waarin tenminste twee van de volgende bestaande bouwdelen van het gebouw, gelet op de criteria uit bijlage 1, niet of slecht geïsoleerd zijn:

    • a.

      de vloer en de bodem;

    • b.

      de gevel, waaronder de spouwmuur;

    • c.

      het dak en de zoldervloer en vlieringvloer;

    • d.

      de ramen, panelen in kozijnen en deuren.

  • q)

    SVVE: Subsidieregeling Verduurzaming voor Verenigingen van Eigenaars;

  • r)

    Uitvoering van de maatregel: het uitvoeren van een maatregel als bedoeld in artikel 7 van deze subsidieregeling en beschreven in de getekende offerte;

  • s)

    VvE: vereniging van de eigenaars als bedoeld in artikel 112, eerste lid, onderdeel e, van Boek 5 van het Burgerlijk Wetboek, ten behoeve van één of meerdere gebouwen waarin zich uitsluitend woningen van eigenaar-bewoners bevinden;

  • t)

    Wooncoöperatie: wooncoöperatie als bedoeld in artikel 18a van de Woningwet;

  • u)

    Woonvereniging: vereniging die eigenaar is van één of meer gebouwen en waarvan de leden het recht hebben om in een bepaalde woning die onderdeel uitmaakt van dat gebouw of die gebouwen te wonen.

De begripsomschrijvingen in artikel 1 van de ASVL zijn onverkort van toepassing op de begrippen die in deze subsidieregeling worden gebruikt.

Hoofdstuk 2: Doel en toepassingsbereik

Artikel 2 Toepassingsbereik

Het bepaalde in deze subsidieregeling is enkel van toepassing op de verstrekking van subsidies door het college en voor zover passend binnen het gestelde in de ASVL. De subsidie moet gezien worden als een incidentele financiële bijdrage voor de doelgroep ten behoeve van energiebesparende maatregelen.

Artikel 3 Doel van de subsidie

Het doel van de subsidie is om woningen die slecht geïsoleerd zijn, en op peildatum 1 januari 2022 een WOZ-waarde hebben die lager is dan 429.300 Euro, te verduurzamen door het uitvoeren van energiebesparende isolatiemaatregelen, waar nodig in samenhang met energiezuinige ventilatiemaatregelen.

Artikel 4 Doelgroep van de subsidie

  • 1. Een subsidie wordt uitsluitend verstrekt aan:

    • a.

      eigenaar-bewoners met een slecht geïsoleerde woning op het grondgebied van de gemeente Lelystad met een WOZ-waarde op peildatum 1 januari 2022, die lager is dan 429.300 Euro.

    • b.

      VvE’s en GVvE’s met slecht geïsoleerde woningen op het grondgebied van de gemeente Lelystad, en/of twee slecht geïsoleerde bouwdelen op gebouwniveau, waarbij geldt dat:

      • (i)

        tenminste 80% van de woningen in het complex een WOZ-waarde heeft die lager is dan 429.300 Euro op peildatum 1 januari 2022; en

      • (ii)

        tenminste één woning in het betreffende complex eigendom is van een eigenaar-bewoner.

  • 2. Per adres wordt éénmalig subsidie verstrekt.

Artikel 5 Uitsluiting

  • 1. Eigenaar-bewoners die gebruik hebben gemaakt van één of meer van de volgende subsidieregelingen zijn uitgesloten van deze regeling:

    • a.

      Subsidieregeling 'Woningverbetering Lelystad-Oost' zoals gepubliceerd in het gemeenteblad onder nummer 302260 d.d. 12 juli 2023 en/of

    • b.

      Subsidieregeling Aanpak Energiebesparing Isolatie zoals gepubliceerd in het gemeenteblad onder nummer 369899 d.d. 6 september 2023 en/of:

    • c.

      Subsidieregeling Aanpak Energiebesparing Isolatie 2.0 (10 oktober 2024-31 december 2025) zoals gepubliceerd in Gemeenteblad 2024, 418392.

  • 2. Eigenaar-bewoners met woningen waarvan de WOZ-waarde op peildatum 1 januari 2022 hoger ligt dan 429.300 Euro zijn uitgesloten van deze regeling, tenzij sprake is van een woning als bedoeld in artikel 4 lid 1 sub b.

Hoofdstuk 3: Staatssteun

Artikel 6 Staatssteun

Bij verstrekking van een subsidie aan een GVvE wordt toepassing gegeven aan de de- minimisverordening (Verordening (EU) nr. 2023/2831).

Hoofdstuk 4: Algemene subsidiebepalingen

Artikel 7 Maatregelen die voor subsidie in aanmerking komen

Een subsidie wordt uitsluitend verstrekt voor na de ingangsdatum van deze regeling uitgevoerde maatregelen, te weten:

  • a.

    een energiebesparende isolatiemaatregel die voldoet aan de minimale isolatiewaarden en minimale m2 eisen zoals omschreven in de ISDE. Voor VvE’s en GVvE’s gelden de minimale isolatiewaarden en minimale m2 eisen zoals omschreven in de SVVE.

  • b.

    een energiezuinige ventilatiemaatregel die voor de eerste keer wordt aangelegd. Het gaat om een systeem voor een CO2 gestuurde ventilatie of een systeem voor balansventilatie met warmteterugwinning met een rendement van ten minste 90%. Deze maatregel komt alleen voor subsidie in aanmerking als deze wordt gecombineerd met minimaal één energiebesparende isolatiemaatregel als bedoeld in onderdeel a.

Artikel 8 Kosten die voor subsidie in aanmerking komen

Voor subsidie komen de in redelijkheid gemaakte kosten in aanmerking die direct verbonden zijn met de uitvoering van een maatregel als bedoeld in artikel 7.

Artikel 9 Kosten die niet voor subsidie in aanmerking komen

De volgende kosten zijn niet subsidiabel:

  • a.

    arbeidskosten (uren) van doe-het-zelvers;

  • b.

    vergunningskosten;

  • c.

    huur of aanschaf van gereedschap;

  • d.

    vervoerskosten;

  • e.

    verzendkosten;

  • f.

    advieskosten;

  • g.

    afwerkingskosten;

  • h.

    materiaalkosten van tweedehands materialen;

  • i.

    kosten voor regulier onderhoud; en

  • j.

    indien van toepassing (bij rechtspersonen): niet kostprijsverhogende BTW.

Artikel 10 Hoogte van de subsidie

De subsidie bedraagt 80% van de kosten die voor subsidie in aanmerking komen en ten hoogste 2000 Euro. Dit bedrag geldt in het geval van een VvE of een GVvE per appartementsrecht.

Artikel 11 Subsidieplafond

Voor subsidieverstrekking op grond van deze regeling geldt een subsidieplafond van 2.000.000 Euro (2 miljoen Euro).

Artikel 12 Wijze van verdeling

  • 1. De subsidieverstrekking op grond van deze regeling vindt plaats op de volgorde van ontvangst van complete aanvragen, totdat het subsidieplafond is bereikt.

  • 2. Als de aanvrager een incomplete aanvraag aanvult, dan geldt als ontvangstdatum de datum waarop de aanvullende informatie is ontvangen.

  • 3. Als het subsidieplafond dreigt te worden overschreden of wordt overschreden als gevolg van een aantal aanvragen met dezelfde ontvangstdatum, dan worden deze aanvragen door middel van een loting gerangschikt.

Hoofdstuk 5: Subsidieverstrekking ten behoeve van VvE’s en GVvE’s

Artikel 13 Toepasselijkheid

Dit hoofdstuk is uitsluitend van toepassing op de subsidieverstrekking ten behoeve van VvE’s of GVvE’s.

Artikel 14 Subsidieaanvraag

  • 1. De aanvraag om subsidie als bedoeld in artikel 15 wordt via het digitale aanvraagportal van de gemeente Lelystad ingediend vanaf de ingangsdatum van deze regeling tot en met 30 oktober 2026.

  • 2. De aanvraag om subsidie wordt, in afwijking van artikel 8 lid 3 ASVL, voorzien van:

    • a.

      de adressen van de woningen met bijgevoegd een opgave van het totaal aantal woningen en deelnemerslijst waarvoor de subsidie wordt aangevraagd;

    • b.

      een verklaring van de aanvrager van de subsidie waaruit blijkt dat sprake is van slecht geïsoleerde woningen volgens de criteria van deze regeling;

    • c.

      een getekende offerte van maximaal één maand oud op het moment van aanvragen, met daarin tenminste vermeld:

      • i.

        de naam van de VvE of GVvE;

      • ii.

        het adres;

      • iii.

        een omschrijving van de te treffen maatregel(en), bedoeld in artikel 7, met een specificatie van de isolatiewaarde, het aantal m2, en de wijze waarop deze maatregelen zullen worden uitgevoerd;

      • iv.

        de (verwachte) datum van installatie;

      • v.

        het onderscheid in materiaalkosten en direct gerelateerde arbeidskosten voor het aanbrengen van de maatregelen en overige werkzaamheden; en

      • vi.

        het KvK-nummer van het bouwinstallatiebedrijf.

    • d.

      indien sprake is van een GVvE: een verklaring waaruit blijkt dat het lid of de leden die appartementen verhuren niet meer staatssteun ontvangen dan is toegestaan op basis van de de-minimisverordening.;

  • 3. De aanvraag om subsidie wordt ingediend vòòr de uitvoering van de betreffende energiebesparende maatregelen.

Artikel 15 Subsidieverlening

  • 1. De subsidie wordt verleend op basis van de aanvraag zoals bedoeld in artikel 14.

  • 2. De aanvrager meldt onmiddellijk iedere wijziging ten opzichte van de gegevens die bij de aanvraag zijn overgelegd.

  • 3. De voorgenomen maatregelen dienen te zijn uitgevoerd en betaald, binnen zes maanden na de beschikkingsdatum, en uiterlijk op 31 december 2026.

Artikel 16 Weigering

De subsidie wordt in ieder geval geweigerd indien:

  • a.

    het subsidieplafond is bereikt;

  • b.

    voor dezelfde maatregel al eerder een subsidie is verstrekt op grond van deze subsidieregeling;

  • c.

    de maatregel verband houdt met het plaatsen van een aan- of uitbouw; of

  • d.

    indien sprake is van een GVvE: als niet voldaan is aan de de-minimusverordening (Verordening (EU) nr. 2023/2831).

Artikel 17 Bevoorschotting en betaling

Na de subsidieverlening als bedoeld in artikel 15 wordt de subsidie in één keer als voorschot overgemaakt aan de aanvrager, tenzij het college bij de subsidieverleningsbeschikking anders heeft bepaald.

Artikel 18 Verplichtingen van de subsidieontvanger

De subsidieontvanger die subsidie heeft ontvangen op grond van deze regeling is, onverminderd het bepaalde in artikel 14 ASVL, verplicht om:

  • a.

    mee te werken aan onderzoek ten behoeve van controle van de resultaten; en

  • b.

    verantwoording af te leggen overeenkomstig artikel 19.

Artikel 19 Verantwoording

  • 1. De aanvrager heeft de verplichting tot het afleggen van verantwoording over de besteding van de subsidie.

  • 2. Het afleggen van verantwoording houdt, in afwijking van artikel 19 lid 2 ASVL, het volgende in:

    • a.

      het opstellen en indienen van een verklaring dat de voorgenomen maatregelen conform beschikking zijn uitgevoerd;

    • b.

      het overleggen van facturen en digitale betaalbewijzen waaruit blijkt dat de activiteiten zijn uitgevoerd en betaald,

    • c.

      het opstellen en verstrekken van:

      • i.

        een samenvattend overzicht van de verrichte werkzaamheden;

      • ii.

        een lijst van de met subsidie ondersteunde appartementen; en

      • iii.

        indien van toepassing, een specificatie van de verrichte werkzaamheden aan de collectieve bouwdelen.

  • 3. De verantwoording dient tegelijkertijd plaats te vinden met de aanvraag als bedoeld in artikel 20.

Artikel 20 Aanvraag subsidievaststelling

  • 1. De aanvraag om subsidievaststelling wordt ingediend binnen vier weken na uitvoering en betaling van de gesubsidieerde maatregelen, en uiterlijk op 31 december 2026.

  • 2. De aanvraag om subsidievaststelling wordt ingediend via het digitale aanvraagportal van de gemeente Lelystad.

  • 3. De aanvraag om subsidievaststelling wordt voorzien van de documenten zoals bedoeld in artikel 19 lid 2.

Artikel 21 Subsidievaststelling

  • 1. De subsidie wordt vastgesteld op basis van:

    • a.

      de subsidieverleningsbeschikking als bedoeld in artikel 15; en

    • b.

      de verantwoording als bedoeld in artikel 19.

  • 2. De subsidie wordt lager of op nihil vastgesteld als:

    • a.

      er niet wordt voldaan aan de in de subsidieverleningsbeschikking vermelde voorwaarden; en

    • b.

      indien sprake is van een GVvE: als niet voldaan is aan de de-minimusverordening (Verordening (EU) nr. 2023/2831).

  • 3. Na de vaststelling als bedoeld in het vorige lid, wordt het teveel betaalde bedrag teruggevorderd.

Artikel 22 Intrekking of wijziging van de subsidievaststellingsbeschikking

In voorkomende gevallen kan een beschikking tot subsidievaststelling worden gewijzigd of ingetrokken op grond van artikel 4:49 Awb.

Hoofdstuk 6: Subsidieverstrekking ten behoeve van eigenaar-bewoners

Artikel 23 Toepasselijkheid

Dit hoofdstuk is van toepassing op de subsidieverstrekking ten behoeve van eigenaar-bewoners.

Artikel 24 Subsidieaanvraag

  • 1. De aanvraag om subsidie wordt ingediend via het digitale aanvraagportal van de gemeente Lelystad, vanaf de ingangsdatum van deze regeling tot en met 30 oktober 2026.

  • 2. De aanvraag wordt, in afwijking van artikel 8 lid 3 ASVL, voorzien van:

    • a.

      een verklaring van de aanvrager van de subsidie waaruit blijkt dat sprake is van een slecht geïsoleerde woning volgens de criteria van deze regeling;

    • b.

      een getekende offerte van maximaal één maand oud op het moment van aanvragen, met daarin tenminste vermeld:

      • i.

        de naam van de eigenaar-bewoner;

      • ii.

        het adres;

      • iii.

        een omschrijving van de te treffen maatregel(en) zoals bedoeld in artikel 7, met een specificatie van de isolatiewaarde, het aantal m2, en de wijze waarop deze maatregelen zullen worden uitgevoerd;

      • iv.

        de (verwachte) datum van installatie;

      • v.

        het onderscheid in materiaalkosten en direct gerelateerde arbeidskosten voor het aanbrengen van de maatregelen en overige werkzaamheden; en

      • vi.

        het KvK-nummer van het bouwinstallatiebedrijf.

  • 3. De aanvraag om subsidie dient te geschieden vòòr de uitvoering van de activiteit.

Artikel 25 Subsidievaststelling

  • 1. De subsidie wordt direct vastgesteld op basis van de in artikel 24 bedoelde aanvraag.

  • 2. De aanvrager meldt onmiddellijk iedere wijziging ten opzichte van de gegevens die bij de aanvraag zijn overgelegd.

  • 3. De voorgenomen maatregelen dienen te zijn uitgevoerd en betaald, binnen zes maanden na de beschikkingsdatum, en uiterlijk op 31 december 2026.

Artikel 26 Weigering

De subsidie wordt in ieder geval geweigerd indien:

  • a.

    in het kader van de aanvraag onjuiste of onvolledige gegevens heeft verstrekt en de verstrekking van deze gegevens tot een onjuiste beschikking op de aanvraag zou hebben geleid;

  • b.

    het subsidieplafond is bereikt;

  • c.

    voor dezelfde maatregel al eerder een subsidie is verstrekt op grond van deze subsidieregeling; of

  • d.

    de maatregel verband houdt met het plaatsen van een aan- of uitbouw.

Artikel 27 Bevoorschotting en betaling

Na de subsidievaststelling als bedoeld in artikel 25, wordt de gehele subsidie in één keer uitbetaald.

Artikel 28 Verantwoording

In de vaststellingsbeschikking als bedoeld in artikel 25 kan de aanvrager worden verplicht om op de daarbij aangegeven wijze aan te tonen dat de activiteiten waarvoor de subsidie is verstrekt, zijn verricht en dat is voldaan aan de subsidie verbonden verplichtingen.

Artikel 29 Verplichtingen van de subsidieontvanger

De subsidieontvanger die subsidie heeft ontvangen op grond van deze regeling is verplicht:

  • a.

    mee te werken aan onderzoek ten behoeve van controle van de resultaten; en

  • b.

    verantwoording af te leggen over de ontvangen subsidie conform het gestelde in de subsidiebeschikking.

Artikel 30 Intrekking of wijziging van de subsidievaststellingsbeschikking

  • 1. De subsidie wordt gewijzigd ten nadele van de ontvanger of ingetrokken op grond van artikel 4:49 van de Algemene wet bestuursrecht als er niet wordt voldaan aan de in de vaststellingsbeschikking vermelde voorwaarden.

  • 2. Na intrekking of wijziging van de subsidievaststellingsbeschikking als bedoeld in het eerste lid, wordt het teveel betaalde bedrag teruggevorderd.

Hoofdstuk 7: Slotbepalingen

Artikel 31 Hardheidsclausule

Het college kan de bepalingen uit deze subsidieregeling (deels) buiten toepassing laten of daarvan afwijken, als naar het oordeel van het college in bijzondere individuele gevallen de toepassing van de desbetreffende bepaling(en) leidt tot een onbillijkheid van overwegende aard.

Artikel 32 Inwerkingtreding

Deze subsidieregeling treedt in werking op de dag na bekendmaking van deze regeling.

Artikel 33 Citeertitel

Deze subsidieregeling wordt aangehaald als: Subsidieregeling Lokale Aanpak Isolatie Lelystad 2025-2026.

Artikel 34 Geldigheidsduur

Deze subsidieregeling vervalt op 31 december 2026.

Artikel 35 Overgangsrecht

Deze subsidieregeling blijft na 31 december 2026 van toepassing op subsidies die op grond van deze subsidieregeling zijn aangevraagd.

Ondertekening

Aldus vastgesteld in de vergadering van het college van burgemeester en wethouders van 15 april 2025;

de secretaris,

de burgemeester.

Bijlage 1 Niet of slecht geïsoleerd bouwdeel als bedoeld in de definitie van slecht geïsoleerde woning

Bouwdeel

Wanneer aanpakken?

Indicatie dikte of Rc of Ug-waarde

Dak

Hellend of plat dak

Geen, slechte en matige isolatie

Minder dan 9 cm aanwezig of een Rc ≤ 2,0

Zolder- of vlieringvloerisolatie

Geen zolder- of vlieringvloerisolatie aanwezig

Rc ≤ 0,5

Gevel

Geen spouwmuurisolatie, voorzetwand of buitengevelisolatie aanwezig

Rc ≤ 1,1

Vloer- of bodemisolatie

Geen of slechte vloer- en bodemisolatie aanwezig

Minder dan 5 cm aanwezig, Rc ≤ 1,3

Glas

Enkel glas, oud dubbelglas en HR glas

Ug waarde ≥ 1,6

Rc-waarde: warmteweerstand van de totale constructie, uitgedrukt in W/m2K.

Ug waarde: warmteweerstand van raam-of deurglas zonder kozijnen, uitgedrukt in W/m2K (dit geeft aan hoeveel warmte er per vierkante meter en per graad temperatuurverschil tussen binnen- en buitenzijde wordt doorgelaten).

Deze tabel is ook van toepassing op gebouwen van (G)VvE’s.

Toelichting Subsidieregeling lokale aanpak isolatie

Algemeen

Deze regeling strekt ertoe een lokale subsidie mogelijk te maken om slecht geïsoleerde koopwoningen te verduurzamen in het kader van het Nationaal Isolatieprogramma. Het betreft daarbij woningen van eigenaar-bewoners en woningen in (gemengde) verenigingen van eigenaars. De voorwaarden om in aanmerking te komen voor een subsidie sluiten aan bij de voorwaarden uit de “Regeling houdende regels verstrekking specifieke uitkering aan gemeenten verduurzaming slecht geïsoleerde woningen van eigenaar-bewoners en woningen van verenigingen van eigenaars, woonverenigingen en wooncoöperaties” (hierna: SPUK-regeling), op grond waarvan de gemeente een specifieke uitkering heeft ontvangen. Dit houdt verband met de single information, single audit (SiSa) verantwoordingsplicht van de gemeente voor de op grond van die SPUK-regeling ontvangen specifieke uitkering.

Bij deze regeling zijn de staatssteunregels in acht genomen. Dit is van belang nu deze regeling voorziet in de mogelijkheid van subsidieverlening aan gemengde verenigingen van eigenaars (hierna: GVvE’s). Hier maken naast eigenaar-bewoners, ook verhuurders deel van uit. Die verhuurders zijn ondernemingen in Europeesrechtelijke zin (als bedoeld in artikel 107, eerste lid, van het Verdrag betreffende de werking van de Europese Unie (VWEU)). Dit betekent dat de Europese staatsteunregels van toepassing zijn. De regeling past daarmee binnen de voorwaarden van het Europees steunkader van de de-minimisverordening (Verordening (EU) nr. 2023/2831).

Artikelsgewijs

In deze artikelsgewijze toelichting worden enkel die (onderdelen) van bepalingen behandeld die nadere toelichting behoeven.

Hoofdstuk 1: Definitiebepalingen

Artikel 1 Definities

Bouwinstallatiebedrijf

Wil er sprake zijn van een bouwinstallatiebedrijf als bedoeld in deze regeling dan zal het bedrijf als zodanig ingeschreven moeten zijn in het handelsregister bij de Kamer van Koophandel onder de categorie Algemene burgerlijke en utiliteitsbouw, Bouwinstallatie, Afwerking van gebouwen, Dakbouw en overige gespecialiseerde werkzaamheden in de bouw of onder een vergelijkbare categorie.

Inschrijving in de sectie bouwnijverheid of een vergelijkbare sectie in het handelsregister van een andere lidstaat van de Europese Unie of een van de overige staten die partij zijn bij de Overeenkomst betreffende de Europese Economische Ruimte, is ook mogelijk.

Eigenaar-bewoner

Iemand die eigenaar is van een woning of appartementsrecht en daar ook zelf zijn hoofdverblijf heeft, of na de renovatie zijn hoofdverblijf zal hebben; wordt aangemerkt als eigenaar-bewoner. Dit geldt ook voor een lid van een wooncoöperatie of een woonvereniging, die op grond van zijn lidmaatschap het recht heeft om in een bepaalde woning te wonen en daar ook zelf zijn hoofdverblijf heeft, of na de renovatie zijn hoofdverblijf zal hebben (artikel 1, eerste lid, van de SPUK-regeling). Dit betekent dat iemand geen eigenaar-bewoner kan zijn van een tweede woning, omdat het slechts mogelijk is om op één plek hoofdverblijf te hebben (artikel 10, eerste lid, en artikel11 van Boek 1 van het Burgerlijk Wetboek). Voor een tweede woning wordt dan ook geen subsidie verleend.

ISDE

De Investeringssubsidie duurzame energie en energiebesparing is een landelijke subsidie voor het verduurzamen van woningen. Eigenaar-bewoners kunnen de subsidie aanvragen bij de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland (hierna: RVO). Meer informatie is te vinden op de website van de RVO (https://www.rvo.nl/subsidies-financiering/isde/woningeigenaren).

Getekende Offerte

Bij de aanvraag dient een door beide partijen getekende offerte voor het treffen van de betreffende maatregelen gevoegd te worden als onderdeel van de aanvraagbescheiden. In deze overeenkomst dient een ontbindende voorwaarde opgenomen te zijn waaruit volgt dat indien de subsidie niet (of deels) wordt goedgekeurd, de overeenkomst (deels) komt te vervallen. Dit geeft een stukje zekerheid dat de maatregelen daadwerkelijk worden uitgevoerd na uitbetaling van het voorschot. Het bouwinstallatiebedrijf heeft belang bij de naleving van de getekende offerte en zal hierop actief opvolging doen. Deze werkwijze verlaagt daarmee het risico op misbruik en oneigenlijk gebruik van de subsidie.

SVVE

De Subsidieregeling verduurzaming voor verenigingen van eigenaars (hierna: SVVE) is een landelijke subsidie voor het verduurzamen van woningen. Een GVvE, vereniging van eigenaars (hierna: VvE), woonvereniging of wooncoöperatie kan de subsidie aanvragen bij de RVO. Meer informatie is te vinden op de website van de RVO (https://www.rvo.nl/subsidies-financiering/svve).

Hoofdstuk 2: Doel en toepassingsbereik

Artikel 4 Doelgroep van de subsidie

Deze bepaling regelt welke doelgroepen voor subsidieverlening op grond van deze regeling in aanmerking komen. Deze doelgroep afbakening sluit aan op de SPUK-regeling.

Een voorwaarde van de NIP SPUK is dat minimaal 80% van de slecht geïsoleerde woningen die u isoleert, een WOZ-waarde heeft van lager dan € 429.300 (peildatum 1 januari 2022). Om te voorkomen dat binnen een VvE of GVvE discussies ontstaan omdat de waarde een beperkt deel van de woningen die deel uitmaken van het gebouw boven de maximale WOZ-waarde grens uitkomen, bevat het tweede lid een uitzondering voor deze situaties.

Hoofdstuk 3: Staatssteun

Artikel 6 Staatssteun

Via een GVvE wordt mede subsidie verleend aan verhuurders van woningen binnen de GVvE. Deze selectieve overdracht van staatsmiddelen aan verhuurders voldoet aan de criteria die gelden voor staatssteun, als bedoeld in artikel 107, eerste lid, van het Verdrag betreffende de werking van de Europese Unie. Dit is toegestaan omdat deze subsidieregeling toepassing geeft aan het staatssteunkader van de de-minimisverordening (Verordening (EU) nr. 2023/2831).

Elders in deze regeling wordt hier invulling aan gegeven, door bij de aanvraag een de- minimisverklaring te verplichten (artikel 14, tweede lid, onderdeel d) en het niet voldoen aan de uit de de-minimisverordening voortvloeiende eisen als grond voor weigering, dan wel lagere of nihil vaststelling op te nemen (artikel 16, art 21 tweede lid).

Hoofdstuk 4: Algemene subsidiebepalingen

Artikel 7 Maatregelen die voor subsidie in aanmerking komen

De subsidieregeling is bedoeld als stimulans voor het realiseren van energiebesparende isolatiemaatregelen en energiezuinige ventilatiemaatregelen. Voor maatregelen die al eerder zijn uitgevoerd is die stimulans niet nodig. Deze komen dan ook niet (achteraf) voor subsidieverlening in aanmerking.

Om te kunnen spreken van een daadwerkelijke effectieve bijdrage aan de verduurzaming zijn, in overeenstemming met de SPUK- regeling, een aantal minimale eisen geformuleerd waaraan de maatregelen moeten voldoen. De opgenomen eisen zorgen er ook voor dat de gemeente de besteding van de specifieke uitkering op een juiste wijze kan verantwoorden. Doordat deze eisen overeenstemmen met de eisen uit titel 4.5 van de Regeling nationale EZK- en LNV-subsidies en de SVVE, kunnen aanvragers ook een beroep doen op deze subsidieregelingen. Om te bepalen of voldaan zal worden aan de gestelde eisen is het aan te bevelen om vooraf het isolatiemateriaal voor het betreffende bouwdeel of de glaskwaliteit te toetsen aan de hand van de meldcode lijsten van de ISDE (www.rvo.nl/isde).

Een aantal specifieke isolatiemaatregelen kunnen in conflict komen met de faunabescherming. Denk hierbij aan de gevolgen van het isoleren van de spouwmuur of het dak voor huismussen, gierzwaluwen of vleermuizen. Indien dit van toepassing is, dient rekening te worden gehouden met de hiervoor geldende regels, zie https://www.natuurvriendelijkisoleren.nl/. Deze verantwoordelijkheid wordt neergelegd bij de aanvrager.

Artikel 8 Kosten die voor subsidie in aanmerking komen

Niet alle kosten die verbonden kunnen worden aan het treffen van energiebesparende isolatiemaatregelen en energiezuinige ventilatiemaatregelen komen voor subsidieverlening in aanmerking. Alleen de kosten die direct verbonden zijn aan de uitvoering van de maatregel kunnen voor subsidieverlening in aanmerking komen. Dan gaat het om materiaalkosten en het door een bouwbedrijf in rekening gebrachte uurloon. Het moet bovendien gaan om redelijke kosten. Dat betekent dat de kosten marktconform moeten zijn. Kosten die niet direct verband houden met het treffen van de maatregelen, zoals kosten voor tijdelijke vervangende woonruimte, komen niet voor subsidieverlening in aanmerking. Dit geldt ook voor het uurloon van een doe-het-zelver.

Artikel 10 Hoogte van de subsidie

De subsidieregeling is bedoeld als stimulans. Niet alle kosten die op grond van artikel 8 in aanmerking komen voor subsidieverlening worden ook gesubsidieerd. Het gaat om 80% van de subsidiabele kosten. Het subsidiebedrag is gemaximeerd tot 2000 Euro. Bij een VvE of GVvE is dit bedrag per appartementsrecht.

In geval dat er subsidie voor een collectief bouwdeel door een VvE of GVvE wordt aangevraagd, wordt het aantal appartementen dat grenst aan dit collectieve bouwdeel in aanmerking genomen voor de berekening van de subsidie.

Subsidies mogen worden gestapeld met ISDE en SVVE.

Artikel 11 Subsidieplafond

In dit artikel is een subsidieplafond vastgelegd. Het subsidieplafond sluit aan bij de door de gemeente op grond van de SPUK-regeling verkregen uitkering en de daaraan verbonden verantwoordingseisen.

Artikel 12 Wijze van verdeling

Deze regeling beoogt op een effectieve en efficiënte manier bij te dragen aan het Nationaal Isolatieprogramma. Daarbij is het van belang dat projecten die aan de gestelde criteria voldoen snel gesubsidieerd worden. Deze subsidieregeling kent een verdeling systematiek van wie het eerst komt wie het eerst maalt.

In verband met het gehanteerde subsidieplafond geldt het moment dat de aanvraag daadwerkelijk compleet is ontvangen als het moment van ontvangst.

Als er op een dag meer complete aanvragen zijn ontvangen dan waarvoor binnen het subsidieplafond subsidie beschikbaar is, dan wordt door loting een rangorde bepaald. De aanvraag met de hoogste rangorde wordt eerst gehonoreerd, net zo lang tot het moment dat de beschikbare subsidiegelden op zijn. De overige aanvragen worden (gedeeltelijk) afgewezen op grond van het bereiken van het subsidieplafond.

Hoofdstuk 5: Subsidieverstrekking ten behoeve van VvE’s en GVvE’s

De ASVL schrijft voor dat subsidies onder de 5000 Euro in beginsel direct worden vastgesteld. In deze regeling wordt daarom onderscheid gemaakt tussen enerzijds subsidies voor VvE’s en GVvE’s (collectieve aanvragen die de 5000 Euro te boven gaan), waarvoor eerst subsidie verleend wordt en daarna vastgesteld, en anderzijds subsidies voor eigenaar-bewoners die direct worden vastgesteld omdat ze hooguit 2000 Euro bedragen.

Artikelen 13 tot en met 22 regelen het subsidieproces voor VvE’s en GVvE’.

Artikel 14 Subsidieaanvraag

Op aanvragen van VvE’s/GVvEs wordt eerst een verleningsbeschikking verstrekt en een voorschot betaald. Na het (adequaat) afleggen van verantwoording door VvE’s/GVvEs wordt de subsidie vastgesteld.

Artikel 16 Weigering en Artikel 21 Lagere vaststelling

Omdat bij een GVvE ook verhuurders deel (kunnen) uitmaken van de vereniging gelden hier aanvullende voorwaarden. Deze voorwaarden moeten voorkomen dat de subsidieverlening aan deze verhuurders kan worden aangemerkt als het verlenen van ongeoorloofde staatssteun.

Zie voor een nadere uitleg van het begrip staatssteun: Staatssteun - Europa decentraal

Hoofdstuk 6: Subsidieverstrekking ten behoeve van eigenaar-bewoners

Artikelen 23 tot en met 30 regelen het subsidieproces voor eigenaar-bewoners.

Artikel 25 Subsidievaststelling

Subsidies voor eigenaar-bewoners worden direct vastgesteld, waarna de subsidie wordt uitbetaald conform de bepalingen van de ASVL.

Artikel 28 Verantwoording

Conform artikel 18 lid 1 ASVL kan het college de verantwoordingsverplichtingen regelen bij de subsidiebeschikking. Hierbij kan gedacht worden aan het volgende:

  • De verplichting tot het gereed melden van de werkzaamheden, en het afleggen van verantwoording over de besteding van de subsidie, binnen vier weken na uitvoering en betaling van de gesubsidieerde maatregelen.

  • De verplichting om verantwoording af te leggen met facturen en digitale betaalbewijzen, waaruit blijkt dat de activiteiten zijn uitgevoerd en betaald.

Gegevens aanvraagformulier en verantwoording

Gegevens individuele aanvrager (tenminste op te nemen in digitaal aanvraagformulier)

  • a)

    naam;

  • b)

    adres;

  • c)

    telefoonnummer;

  • d)

    e-mailadres;

  • e)

    IBAN en kopie bankpas, of;

  • f)

    een getekende offerte van maximaal 1 maand oud op het moment van aanvragen, met daarop ten minste vermeld:

    • 1)

      eigenaar van de woning;

    • 2)

      adres;

    • 3)

      de isolatiemaatregelen inclusief merk, isolatiewaarde en afmetingen;

    • 4)

      (verwachte) datum van installatie;

    • 5)

      onderscheid in materiaalkosten en direct gerelateerde arbeidskosten voor het aanbrengen van de maatregelen en overige werkzaamheden;

    • 6)

      KvK-nummer van het bouwinstallatiebedrijf.

  • g)

    indien beschikbaar: een kopie van het geregistreerde energielabel van de woning

Gegevens (G)VvE-aanvraagformulier tenminste op te nemen in digitaal aanvraagformulier

(een deel van de gegevens zal automatisch worden ingelezen als gevolg van het digitaal aanvraagproces met E-herkenning).

  • a)

    telefoonnummer contactpersoon;

  • b)

    e-mail contactpersoon;

  • c)

    IBAN (G)VvE-rekening;

  • d)

    kopie bankpas of rekeningafschrift (G)VvE-rekening;

  • e)

    registratienummer Kamer van Koophandel;

  • f)

    een getekende offerte, met daarop ten minste vermeld:

    • 1)

      naam (G)VvE;

    • 2)

      adressen;

    • 3)

      de isolatiemaatregelen met daarbij in ieder geval vermeld de isolatiewaarden en afmetingen;

    • 4)

      onderscheid in materiaalkosten en direct gerelateerde arbeidskosten voor het aanbrengen van de maatregelen en overige werkzaamheden;

    • 5)

      KvK-nummer van het bouwinstallatiebedrijf;

  • g)

    een verklaring dat de appartementen die onderdeel zijn van de aanvraag een energielabel D of slechter hebben, dan wel twee slechte bouwdelen hebben (het kan ook zijn dat het complex als geheel twee slechte bouwdelen heeft, dit moet dan ook blijken uit de verklaring, de appartementen die relateren aan deze slechte bouwdelen tellen dan mee);

  • h)

    een energieadvies opgesteld voor de (G)VvE;

  • i)

    een verslag van de (G)VvE-ledenvergadering met het besluit van de (G)VvE over de voorgenomen activiteiten, de financiële consequenties en de aanvraag van subsidie bij het college, conform splitsingsakte;

  • j)

    een overzicht van alle appartementen in het gebouw met per appartement toegelicht waarvoor de subsidie wordt aangevraagd, de adresgegevens, de WOZ-waarde en een kopie van het geregistreerde energielabel of verklaring ten aanzien van de twee slechte bouwdelen;

  • k)

    het subsidiebedrag dat per appartement wordt aangevraagd;

  • l)

    indien er sprake is van een gemengde VvE: per appartement de adresgegevens van de huurappartementen;

  • m)

    indien sprake is van een gemengde VvE: een verklaring waaruit blijkt dat het lid of de leden die appartementen verhuren niet meer staatssteun ontvangen dan is toegestaan op basis van de de-minimisverordening of op basis van artikel 38bis van de Algemene Groepsvrijstellingsverordening.

Verantwoordingsinformatie

Bij de verantwoording van de subsidie moet tenminste het volgende worden aangeleverd:

  • 1.

    de factuur van de bouwinstallatiebedrijf, met daarop in ieder geval de volgende gegevens:

    • a.

      rekeningnummer bouwinstallatiebedrijf; (op de factuur staat die vermeld)

    • b.

      naam, adres, woonplaats en telefoonnummer van de bouwinstallatiebedrijf;

    • c.

      het nummer van inschrijving bij de Kamer van Koophandel;

    • d.

      factuurdatum;

    • e.

      datum werkzaamheden;

    • f.

      een specificatie van de uitgevoerde werkzaamheden (een lijst van de uit te voeren isolatiemaatregelen met een specificatie in vierkante meters van de uit te voeren isolatiemaatregelen, specificatie van de isolatiewaarde van de te gebruiken materialen en vermelding van de betreffende meldcode volgens de ISDE regeling van RVO);

    • g.

      een specificatie van materiaalkosten en arbeidskosten.

  • 2.

    een kopie van het bankafschrift waaruit de betaling van deze factuur aan de bouwinstallatiebedrijf blijkt. Op dit bankafschrift moet minimaal staan: het bankrekeningnummer van de bouwinstallatiebedrijf (IBAN), de naam van de begunstigde, het factuurnummer en het betaalde bedrag.

  • 3.

    In geval van een VvE of een GVvE dient ook een samenvattend verslag van de uitgevoerde werkzaamheden en resultaten te worden aangeleverd.