Regeling Raad voor de Fysieke Toegankelijkheid Zoetermeer

Dit is een toekomstige tekst! Geldend vanaf 02-05-2025

Intitulé

Regeling Raad voor de Fysieke Toegankelijkheid Zoetermeer

Burgemeester en wethouders van de gemeente Zoetermeer;

  • -

    Gelet op het VN-Verdrag inzake de rechten van personen met een handicap van september 2007, de officiële bekrachtiging van dit Verdrag door de Nederlandse regering in juli 2016 en de daarin opgenomen kijk op een inclusieve samenleving waarin iedereen kan meedoen,

  • -

    Gelet op de in dit Verdrag opgenomen oproep aan overheden om er aan bij te dragen dat mensen met een handicap op voet van gelijkheid in de samenleving kunnen meedoen,

  • -

    Gelet op de Wet gelijke behandeling op grond van handicap of chronische ziekte dat er geleidelijk zorg wordt gedragen voor de algemene toegankelijkheid voor personen met een handicap of chronische ziekte, tenzij dat een onevenredige belasting vormt,

  • -

    Gelet op het Besluit algemene toegankelijkheid voor personen met een handicap of chronische ziekte verdere impuls wordt gegeven aan de inzet van ervaringsdeskundigheid bij de ontwikkeling en uitvoering van beleid en maatregelen met betrekking tot de toegankelijkheid in de gemeente onder andere door de oprichting van de Raad voor de Fysieke Toegankelijkheid Zoetermeer en gelet op artikel 84 van de Gemeentewet,

b e s l u i t e n :

De Regeling Raad voor de Fysieke Toegankelijkheid Zoetermeer vast te stellen.

Artikel 1 Definities

In deze regeling wordt verstaan onder:

  • a.

    gemeente: gemeente Zoetermeer;

  • b.

    college: het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Zoetermeer;

  • c.

    Raad voor de Fysieke Toegankelijkheid: de door het college bij deze regeling ingestelde commissie;

  • d.

    persoon met een handicap: een persoon met één of meerdere langdurige lichamelijke of zintuigelijke beperkingen die hem of haar kunnen tegenhouden volledig, goed en op voet van gelijkheid met anderen mee te doen in de Zoetermeerse samenleving;

  • e.

    VN-Verdrag: VN-Verdrag inzake de rechten van personen met een handicap;

  • f.

    wet: Wet gelijke behandeling op grond van handicap of chronische ziekte;

  • g.

    besluit: Besluit algemene toegankelijkheid voor personen met een handicap of chronische ziekte;

  • h.

    ambtelijk secretaris: een ambtenaar in dienst van Gemeente Zoetermeer.

Artikel 2 Doel en taak

  • 1. De Raad voor de Fysieke Toegankelijkheid is onafhankelijk en heeft als doel om op grond van het VN-Verdrag erop toe te zien dat de gemeente in alle onderdelen van de Zoetermeerse samenleving zorg draagt voor toegankelijkheid voor personen met een handicap in de gemeente.

  • 2. De Raad voor de Fysieke Toegankelijkheid heeft als taak signalen te geven aan het college om toegankelijkheid van de gemeente te verbeteren.

  • 3. De Raad voor de Fysieke Toegankelijkheid adviseert over (digitale) toegankelijkheid voor personen met een fysieke handicap in de gemeente door:

    • a.

      gevraagd en ongevraagd advies uit te brengen aan het college over algemene beleidskeuzes, over ontwerpen van openbaar gebied en van (gemeentelijke) gebouwen en/of over maatregelen die de toegankelijkheid van de gemeente verbeteren;

    • b.

      zijn (ervarings)kennis aan te bieden aan het bedrijfsleven en maatschappelijke organisaties om aan de toegankelijkheid in deze onderdelen van de gemeente bij te dragen;

    • c.

      voorlichting te organiseren of te geven over de toegankelijkheid in de gemeente en wat dat betekent voor de mate waarin bewoners met een handicap zelfstandig aan de samenleving kunnen meedoen;

    • d.

      onderzoek te (laten) doen naar opgemerkte, vastgestelde en/of ervaren belemmeringen in de gemeente;

    • e.

      gegevens en kennis te verzamelen over de toegankelijkheid van bepaalde gebieden in de gemeente op dit moment, deze informatie samen te voegen en op een toegankelijke wijze beschikbaar te stellen aan alle personen die daar belang bij hebben of krijgen en die daarom vragen;

    • f.

      te beoordelen vanuit ervaringsdeskundigheid of inrichtings-, bouw- en/of renovatieplannen voldoende toegankelijk en bruikbaar zijn voor personen met een handicap. Het oordelen over de gevolgen voor de omgeving tijdens de realisatiefase vallen hier ook onder;

    • g.

      het zijn van een klankbord van gebruikers voor ontwerpers, projectleiders en uitvoerders.

  • 4. De Raad voor de Fysieke Toegankelijkheid overlegt met en zet de kennis in van en werkt samen met de Adviesraad Sociaal Domein en de Vrijwilligers Advies Commissie.

Artikel 3 Samenstelling en benoeming

  • 1. De Raad voor de Fysieke Toegankelijkheid bestaat uit een voorzitter, minimaal drie leden en maximaal zes leden. Bij vertrek of herbenoeming van een lid is artikel 3 lid 4 van toepassing.

  • 2. De voorzitter kan zelf ervaringsdeskundige zijn en aantoonbare affiniteit hebben met het onderwerp toegankelijkheid. De voorzitter dient in staat te zijn de leden van de Raad voor de Fysieke Toegankelijkheid te ondersteunen bij het uitdragen van hun doel en bereid te zijn om voldoende tijd beschikbaar te stellen voor de uitvoering van de voorzittersfunctie.

  • 3. De Raad voor de Fysieke Toegankelijkheid kiest uit zijn midden een vicevoorzitter. De vicevoorzitter vervangt de voorzitter bij afwezigheid.

  • 4. De Raad voor de Fysieke Toegankelijkheid bestaat uit:

    • a.

      Minstens een persoon die voor zijn mobiliteit afhankelijk is van een scootmobiel of daarmee vergelijkbaar vervoermiddel;

    • b.

      Minstens een persoon die afhankelijk is van een (elektrische) rolstoel;

    • c.

      Een persoon met een auditieve beperking;

    • d.

      Een persoon met een visuele beperking;

    • e.

      Een persoon die de ouderen vertegenwoordigt en ervaringsdeskundig is op het gebied van toegankelijkheidsvragen bij toenemende lichamelijke beperkingen bijvoorbeeld met het gebruik van een rollator.

  • 5. De voorzitter en de leden worden door het college benoemd en ontslagen.

  • 6. De vergaderingen van de Raad voor de Fysieke Toegankelijkheid worden voorgezeten door de (vice)voorzitter. De voorzitter en de leden van de Raad voor de Fysieke Toegankelijkheid zijn benoemd op persoonlijke titel.

  • 7. De voorzitter en de leden worden voor de eerste maal benoemd voor de duur van twee jaar. De voorzitter en de leden kunnen eenmaal worden herbenoemd voor de duur van vier jaar.

  • 8. Als de voorzitter of een lid aftreedt, wordt ontslagen of na de benoemingsduur niet wordt herbenoemd, vindt vervanging plaats. Als geen vervanging is gevonden aan het eind van de eerste benoeming of herbenoeming, dan kunnen in afwijking van artikel 3 lid 7 de voorzitter en de leden nog eenmaal worden herbenoemd voor de duur van een jaar.

  • 9. Een lid van de Raad voor de Fysieke Toegankelijkheid moet voldoen aan de volgende voorwaarden:

    • a.

      ervaringsdeskundig zijn door eigen ervaringen of door ervaringen met het begeleiden of verzorgen van een persoon met een handicap en zo mogelijk kennis en deskundigheid hebben over toegankelijkheid vanuit het oogpunt van een gebruiker met één of meer handicaps (lichamelijk, auditief, visueel en/of mentaal) en met de mogelijkheden en belemmeringen om met een handicap volledig te kunnen meedoen in de Zoetermeerse samenleving;

    • b.

      bereid zijn om, naast het vergaderen tijd beschikbaar te stellen voor de uitvoering van de taken van de Raad voor de Fysieke Toegankelijkheid;

    • c.

      een netwerk van gebruikers met een handicap van waaruit signalen worden verkregen over de belemmeringen in de toegankelijkheid van de stad te hebben, dan wel opbouwen en onderhouden;

    • d.

      wat ervaring hebben met digitale communicatie en sociale media;

    • e.

      wonend in de gemeente en banden hebben met de Zoetermeerse samenleving;

    • f.

      in aanvulling op de voorwaarden genoemd in artikel 3 lid 9 onder a t/m e en artikel 3 lid 10 moet de voorzitter interesse hebben in gemeentelijk bestuur, in toegankelijkheid en in belemmeringen die er op het gebied van toegankelijkheid zijn.

  • 10. Een lid of de voorzitter van de Raad voor de Fysieke Toegankelijkheid kan ontslagen worden:

    • a.

      op eigen verzoek;

    • b.

      in geval van omstandigheden of langdurige ziekte voor de duur van 16 weken, waardoor hij of zij de taken zowel binnen als buiten de vergadering om niet kan uitvoeren, wat niet te maken heeft met de handicap op basis waarvan men is benoemd;

    • c.

      wanneer niet meer wordt voldaan aan de vereisten in artikel 3 lid 9;

    • d.

      indien naar het oordeel van het college ernstig nadeel is toegebracht aan het in hem of haar gestelde vertrouwen.

  • 11. Het lidmaatschap van de Raad voor de Fysieke Toegankelijkheid kan niet worden gecombineerd met het lidmaatschap van de gemeenteraad, een raadscommissie, het college, het zijn van ambtenaar van de gemeente of met het uitvoeren van opdrachten voor de gemeente als zelfstandige.

  • 12. De selectieprocedure wordt uitgevoerd door een sollicitatiecommissie bestaande uit twee leden van de Raad voor de Fysieke Toegankelijkheid en twee onafhankelijke, externe, leden.

Artikel 4 Werkwijze en advies

  • 1. De Raad voor de Fysieke Toegankelijkheid kan op verzoek van het college een advies binnen een termijn van zes weken uitbrengen. Deze termijn kan door het college op verzoek van de Raad voor de Fysieke Toegankelijkheid worden verlengd met zes weken onder vermelding van de gewenste periode van verlenging.

  • 2. Als de Raad voor de Fysieke Toegankelijkheid een ongevraagd advies uitbrengt aan het college dan zijn dezelfde afspraken als bij een verzoek om advies, zoals bedoeld in artikel 4 lid 3 t/m 8 van overeenkomstige toepassing. De stukken van de Raad voor de Fysieke Toegankelijkheid worden door de voorzitter ondertekend en digitaal verstuurd.

  • 3. De adviezen van de Raad voor de Fysieke Toegankelijkheid zijn openbaar, tenzij de wetgeving bepaalt dat de adviezen niet openbaar gemaakt mogen of openbaar gemaakt kunnen worden.

  • 4. De adviezen van de Raad voor de Fysieke Toegankelijkheid zijn geheim als er een verplichting tot geheimhouding geldt of een verplichting tot geheimhouding is opgelegd.

  • 5. Het college neemt een uitgebracht advies mee bij de besluitvorming.

  • 6. Het college kan gemotiveerd afwijken van de adviezen van de Raad voor de Fysieke Toegankelijkheid.

  • 7. Het college informeert de Raad voor de Fysieke Toegankelijkheid binnen een termijn van zes weken na de besluitvorming. Deze termijn kan door het college met zes weken worden verlengd onder vermelding van de gewenste periode van verlenging.

  • 8. Om ervoor te zorgen dat de Raad voor de Fysieke Toegankelijkheid zijn adviestaak goed kan uitvoeren, geeft het college de Raad voor de Fysieke Toegankelijkheid gevraagd en ongevraagd informatie.

Artikel 5 Vergaderingen

  • 1. De Raad voor de Fysieke Toegankelijkheid vergadert minimaal acht en maximaal tien keer per jaar.

  • 2. De vergaderingen van de Raad voor de Fysieke Toegankelijkheid zijn openbaar. De Raad voor de Fysieke Toegankelijkheid kan besluiten een deel van de vergadering besloten te houden.

  • 3. De Raad voor de Fysieke Toegankelijkheid geeft bekendheid aan de vergadering door 7 dagen van tevoren de agenda op de website te plaatsen. Inwoners van Zoetermeer kunnen onderwerpen voor de agenda aanmelden.

  • 4. De Raad voor de Fysieke Toegankelijkheid wordt ondersteund door een ambtelijk secretaris.

  • 5. De ambtelijk secretaris maakt een beknopt verslag van de vergadering.

  • 6. De Raad voor de Fysieke Toegankelijkheid kan in samenwerking met de ambtelijk secretaris een reglement van orde vaststellen. In het reglement van orde worden minstens de volgende onderwerpen geregeld:

    • a.

      de vergaderingen;

    • b.

      de verslaglegging;

    • c.

      het rooster van aftreden;

    • d.

      de profielen van de leden en de voorzitter van de Raad voor de Fysieke Toegankelijkheid;

    • e.

      de invulling van de sollicitatieprocedure.

Artikel 6 Besluitvorming

  • 1. De Raad voor de Fysieke Toegankelijkheid kan alleen overleggen of besluiten als ten minste de helft van het aantal leden en/of de voorzitter van de Raad voor Fysieke Toegankelijkheid aanwezig is.

  • 2. Als minder dan de helft van het aantal leden en/of de voorzitter aanwezig is, waardoor een vergadering niet kan worden gehouden, schrijft de voorzitter binnen twee weken een nieuwe vergadering uit waarin kan worden vergaderd en besloten ongeacht het aantal aanwezigen.

  • 3. De Raad voor de Fysieke Toegankelijkheid besluit bij meerderheid van het aantal uitgebrachte stemmen. De voorzitter en de leden hebben stemrecht waarbij ieder een stem kan uitbrengen.

  • 4. De leden en de voorzitter stemmen mondeling. Als er evenveel stemmen voor als tegen zijn, vindt een herstemming plaats. Zijn er dan opnieuw evenveel voor- als tegenstemmen, dan heeft de stem van de voorzitter de doorslaggevende stem. Komt de Raad voor de Fysieke Toegankelijkheid met meerderheid van stemmen tot een advies, dan is het mogelijk om in het advies ook minderheidsstandpunten weer te geven.

  • 5. Als bij het nemen van een besluit door geen van de leden stemming wordt gevraagd, is het voorstel aangenomen.

Artikel 7 Faciliteiten

  • 1. De Raad voor de Fysieke Toegankelijkheid kan via de ambtelijk secretaris een ambtenaar met vakkennis raadplegen over communicatie en juridische en bouwkundige advisering en aspecten van toegankelijkheid. Als op basis van dit gesprek een advies door de Raad voor de Fysieke Toegankelijkheid wordt gedaan, dan geldt de termijn genoemd in artikel 4 lid 1.

  • 2. Het college stelt een ruimte beschikbaar voor de vergaderingen en activiteiten van de Raad voor de Fysieke Toegankelijkheid. De ruimte dient toegankelijk te zijn voor personen met een handicap.

  • 3. Het college stelt op gemotiveerd verzoek van een lid een passend hulpmiddel beschikbaar om de vergaderingen en activiteiten van de Raad voor de Fysieke Toegankelijkheid te kunnen bijwonen. Het college kan het verzoek gemotiveerd weigeren.

Artikel 8 Presentiegeld

De leden van de Raad voor de Fysieke Toegankelijkheid ontvangen als commissielid een (vrijwilligers)vergoeding per bijgewoonde vergadering volgens artikel 3.4.1 van het Rechtspositiebesluit decentrale politieke ambtsdragers. De voorzitter ontvangt een hogere vergoeding per bijgewoonde vergadering volgens artikel 6 van de Verordening rechtspositie raads- en commissieleden.

Artikel 9 Jaarverslag

De secretaris stelt in samenspraak met de voorzitter en de leden een verslag op van de bevindingen en activiteiten van het afgelopen jaar, en een vooruitblik voor het komende jaar. Voor 1 april wordt het document door de secretaris aan het college gestuurd.

Artikel 10 Meningsverschillen

Het college beslist en doet uitspraak over onduidelijkheden en meningsverschillen die voortkomen uit deze regeling.

Artikel 11 Evaluatie

  • 1. De evaluatie van de Raad voor de Fysieke Toegankelijkheid vindt om de drie jaar plaats na inwerkingtreding van deze regeling.

  • 2. De Raad voor de Fysieke Toegankelijkheid evalueert de manier van werken, het doel en de uitvoering van de taken en brengt daarover verslag uit aan het college. Bij de evaluatie wordt ook de samenwerking met de Adviescommissie Sociaal Domein, de Vrijwilligers Advies Commissie en eventuele andere partijen betrokken.

Artikel 12 Hogere wet- en regelgeving

De afspraken in deze regeling gelden niet in het geval een situatie in een wet, algemene maatregel van bestuur of provinciale verordening wordt voorzien.

Artikel 13 Overgangs- en slotbepalingen

  • 1. Het college kan de Raad voor de Fysieke Toegankelijkheid om advies vragen wanneer de regeling gewijzigd wordt.

  • 2. Deze regeling heeft als naam 'Regeling Raad voor de Fysieke Toegankelijkheid Zoetermeer'.

  • 3. Deze regeling treedt de dag na publicatie in werking.

  • 4. De Regeling Toegankelijkheidsraad Zoetermeer 2017 wordt ingetrokken.

Ondertekening

Zoetermeer, 15 april 2025,

Het college van burgemeester en wethouders,

De secretaris,

de burgemeester,