Permanente link
Naar de actuele versie van de regeling
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR738507
Naar de door u bekeken versie
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR738507/1
SUBSIDIEREGELING FYSIEK EN MENTAAL FIT LEIDSCHENDAM-VOORBURG 2026
Dit is een toekomstige tekst! Geldend vanaf 01-01-2026
Intitulé
SUBSIDIEREGELING FYSIEK EN MENTAAL FIT LEIDSCHENDAM-VOORBURG 2026Het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Leidschendam-Voorburg;
Gelet op titel 4.2 van de Algemene wet bestuursrecht, artikel 160 van de Gemeentewet en artikel 3 van de Algemene subsidieverordening Leidschendam-Voorburg 2026;
Besluit vast te stellen de navolgende: Subsidieregeling Fysiek en mentaal fit Leidschendam-Voorburg 2026
Hoofdstuk 1: ALGEMENE BEPALINGEN
Artikel 1:1 Begripsomschrijvingen
- 1.
De begripsomschrijvingen zoals opgenomen in de Algemene subsidieverordening Leidschendam-Voorburg 2026 zijn ook op deze subsidieregeling van toepassing.
- 2.
Aanvullend op het eerste lid betekent in deze subsidieregeling:
- •
Asv: de Algemene subsidieverordening Leidschendam-Voorburg 2026;
- •
beleidsdoel: een doel dat zich richt op binnen een termijn beoogde concrete (meetbare) veranderingen in een situatie of bij een doelgroep;
- •
beleidskader: een door de gemeenteraad vastgesteld document waarin de beleidsdoelen zijn vastgesteld. Het vormt het kader waarbinnen alle (keuzes voor) inspanningen en beoogde resultaten plaats dienen te vinden;
- •
College: het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Leidschendam-Voorburg.
- •
Artikel 1:2 Reikwijdte subsidieregeling
- 1.
Het in deze subsidieregeling bepaalde is enkel van toepassing op de verstrekking van subsidies door het college voor de activiteiten genoemd in hoofdstuk 2.
- 2.
De Asv is, tenzij daar in deze subsidieregeling nadrukkelijk van wordt afgeweken, van toepassing.
Artikel 1:3 Algemene bepalingen
- 1.
Een subsidieaanvraag die naar oordeel van het college niet of niet in voldoende mate voldoet aan 1 of meerdere criteria van deze subsidieregeling, komt niet voor subsidie in aanmerking.
- 2.
De verhouding tussen de verwachte resultaten van een activiteit en de subsidie die hiervoor wordt gevraagd, moet realistisch zijn.
Hoofdstuk 2: ALGEMENE ACTIVITEITEN SUBSIDIEREGELING EN WIJZE VAN SUBSIDIËREN
Artikel 2:1 Activiteiten die voor subsidie in aanmerking komen
- 1.
Het college verstrekt uitsluitend subsidies voor activiteiten die onderbouwd bijdragen aan de in deze subsidieregeling opgenomen beleidsdoelen. Deze doelen dienen in samenhang met de door de gemeenteraad vastgestelde geldende beleidskaders, ambities, beleidsdoelen, uitgangspunten et cetera te worden bezien. De voor deze subsidieregeling relevante beleidskaders betreffen in ieder geval:
- -
Sociaal Kompas 2017-2020 (1821889)
- -
Aanscherping Sociaal Kompas (2217)
- -
Visie op de sociale basis (3898)
- -
Koersbrief Wmo (3121)
- -
Plan van Aanpak Gezond en Actief Leven Akkoord (3482)
- -
Sportakkoord 2.0 Leidschendam-Voorburg 2026 (3482)
- -
- 2.
Het college kan, overeenkomstig artikel 7, tweede lid van de Asv, binnen deze subsidieregeling een eenjarige of meerjarige subsidie verstrekken voor:
- a.
Activiteiten op het gebied van GGZ-preventie: het bieden van informatie, advies en laagdrempelige ondersteuning aan inwoners van alle leeftijden die vragen hebben over of uitdagingen ervaren op het gebied van geestelijke gezondheid. Coördinatie en goede afstemming op dit gebied zijn dan ook een vereiste. Tevens moet de activiteiten waar mogelijk alternatieven op geïndiceerde ondersteuning bieden en/of bijdragen aan het verlagen van het beroep op geïndiceerde ondersteuning. Inzet van ervaringsdeskundigheid is hierbij belangrijk. Er moet zowel groeps- als individueel aanbod zijn, gericht op preventie en herstel. Ook suïcidepreventie moet onderdeel zijn van het aanbod. Activiteiten die in ieder geval in aanmerking kunnen komen voor subsidiëring, zijn:
- i.
Onder aansturing van 1 penvoerder, waarbij subsidie kan worden verleend voor maximaal 24 aaneengesloten maanden:
- 1.
GGZ-(jeugd)preventie;
- 2.
Ondersteuning van kinderen met ouders die kampen met GGZ-problematiek.
- 1.
- ii.
Dagbesteding voor volwassenen met GGZ-problematiek, waarbij een programma gericht op uitstroom en begeleiding naar andere vormen van werk een pré is. Subsidie kan worden verleend voor maximaal 12 aaneengesloten maanden.
- i.
- b.
Activiteiten gericht op een domeinoverstijgende samenwerking eerste lijn – sociaal domein: in ieder geval het versterken van samenwerking met de eerstelijnszorg en het sociaal domein voor alle inwoners. De samenwerking moet gericht zijn op het ondersteunen van inwoners, met als doel instroom in geïndiceerde ondersteuning voorkomen of, als dit wel nodig is, gerichter te laten plaatsvinden. Subsidieontvangers dienen dan ook goed met elkaar af te stemmen en deel te nemen aan relevante netwerken c.q. netwerkoverleggen. Activiteiten die in ieder geval in aanmerking kunnen komen voor subsidiëring, zijn:
- i.
Welzijn op Recept, waarbij subsidie kan worden verleend voor maximaal 48 aaneengesloten maanden;
- ii.
Praktijkondersteuners Jeugd, waarbij subsidie kan worden verleend voor maximaal 12 aaneengesloten maanden;
- iii.
Praktijkondersteuners Sociaal, waarbij subsidie kan worden verleend voor maximaal 12 aaneengesloten maanden.
- i.
- c.
Activiteiten op het gebied van middelenpreventie: volwassenen en jeugdigen en hun ouders voorlichten over alcohol- en middelengebruik, met als doel het gebruik ervan onder jeugdigen te voorkomen. Binnen de uitvoering van de activiteiten dient tevens het onderwijs te worden betrokken. Dit onderdeel moet voldoen aan de doelstellingen uit het Gezond en Actief Leven Akkoord 2023-2026: terugdringen van overmatig middelengebruik onder jongeren en volwassenen. Activiteiten binnen dit thema kunnen worden gesubsidieerd voor maximaal 48 aaneengesloten maanden.
- d.
Activiteiten op het gebied van sport, bewegen en gezondheidsvaardigheden: regelmatig sporten en bewegen is belangrijk voor een goede lichamelijke en mentale gezondheid. Activiteiten staan in het teken van het sportiever maken van de gemeente en het in beweging krijgen van nog meer inwoners, met in het bijzonder aandacht voor inclusief sporten en een focus op jeugdigen en ouderen. Dit onderdeel moet voldoen aan de doelstellingen Sportakkoord 2.0 en het Gezond en Actief Leven Akkoord 2023-2026. Activiteiten binnen dit thema kunnen worden gesubsidieerd voor maximaal 12 aaneengesloten maanden. Activiteiten die in ieder geval in aanmerking kunnen komen voor subsidiëring, zijn:
- i.
Combinatiefunctionarissen (sport en cultuur)
- i.
- a.
- 3.
Incidentele subsidies worden alleen verstrekt voor activiteiten die bijdragen aan de in het tweede lid genoemde beleidsdoelen.
- 4.
In navolging op het tweede en derde lid kunnen ook andere, niet nader gespecificeerde activiteiten die bijdragen aan de realisatie van de beleidsdoelen, in aanmerking komen voor een subsidie. Dit kan in de volgende gevallen:
- a.
In een situatie zoals bedoeld in artikel 2, vierde lid van de Asv, waarbij op het subsidieplafond aanvullende middelen beschikbaar worden gesteld, zoals bij een vervolg op het Gezond en Actief Leven Akkoord en/of het Sportakkoord;
- b.
In het geval dat er naar oordeel van het college een gegronde reden is waarom de betreffende activiteit niet eerder is benoemd in het overzicht zoals opgenomen in het eerste lid.
- a.
- 5.
In gevallen zoals bedoeld in het vierde lid kan het college bij subsidiebeschikking afwijken van de in deze subsidieregeling opgenomen bepalingen als dit noodzakelijk is voor de uitvoering of verantwoording van de betreffende activiteit.
Artikel 2:2 Bijzondere bepalingen met betrekking tot activiteiten
- 1.
Het college geeft uitvoering dan wel kan uitvoering (laten) geven aan voorzieningen als programma’s, pilots, proeftuinen en overige initiatieven, die inzet (kunnen) vragen van subsidieontvangers.
- 2.
Bij het uitvoeren van een activiteit uit hoofde van deze subsidieregeling wordt, mits de activiteit geheel of deels in een buurt, wijk of gebied waarin een voorziening zoals bedoeld in het eerste lid plaatsvindt, wordt uitgevoerd, verwacht dat:
- a.
De subsidieontvanger aandacht heeft voor en, voor zover hier een beroep op wordt gedaan, een bijdrage levert aan de uitvoering van de voorziening (of activiteiten die hieruit voorkomen) zoals bedoeld in het eerste lid, tot een maximum van 5% (uitgedrukt in euro’s) van de voor 1 of meerdere activiteiten verleende subsidie zoals bedoeld in artikel 2:1;
- b.
De subsidieontvanger een actieve bijdrage levert in het signaleren van kansen en knelpunten die (mogelijk) effect hebben op de realisatie van de doelen en resultaten van de voorziening zoals bedoeld in het eerste lid;
- c.
De bijdrage van de subsidieontvanger, zoals bedoeld onder a en onder b, vorm krijgt binnen de voor de voorziening geldende beleidskaders.
- a.
- 3.
In het geval dat de voor de voorziening benodigde inzet het maximum zoals omschreven in het tweede lid onder a overstijgt, gaat aan verdere inzet eerst overleg tussen de subsidieontvanger en het college vooraf.
Hoofdstuk 3: AANVRAAG
Artikel 3:1 Uitgangspunten bij subsidieverstrekking
De subsidieaanvrager committeert zich door het indienen van een aanvraag aan de uitgangspunten opgenomen in bijlage I.
Artikel 3:2 Aanvraagtermijn
- 1.
Conform artikel 9 van de Asv kan een aanvraag voor een jaarlijkse subsidie vanaf 1 september voorafgaand aan het kalenderjaar dan wel de kalenderjaren waarop de aanvraag betrekking heeft, worden ingediend.
- 2.
Een aanvraag voor een incidentele subsidie kan het gehele jaar door worden ingediend, doch uiterlijk 10 weken voorafgaand aan de aanvang van de activiteit.
- 3.
Indien een situatie zoals omschreven in artikel 10 van de Asv zich voordoet en (aanvullende) middelen beschikbaar worden gesteld, kan het college in afwijking van het eerste lid een nieuwe aanvraagtermijn openstellen. Daarbij geldt dat:
- a.
Het college activiteiten kan benoemen waarvoor de (aanvullende) middelen die beschikbaar komen, zijn bestemd;
- b.
Het college een andere dan in het eerste lid genoemde termijn kan benoemen waarbinnen de (aanvullende) subsidieaanvraag moet zijn ingediend;
- c.
De beslistermijnen zoals opgenomen in artikel 11 van de Asv onverminderd van kracht blijven.
- a.
Artikel 3:3 Indienen van aanvragen voor meerdere activiteiten
Partijen die voor een bepaalde activiteit een gezamenlijke aanvraag hebben ingediend, zoals bedoeld in artikel 8, vijfde lid van de Asv, zijn niet uitgesloten van het indienen van een aanvraag voor 1 of meerdere andere activiteiten waar zij zelfstandig of als onderdeel van een ander samenwerkingsverband uitvoering aan willen geven. Dit kan echter alleen als er voor de beoogde activiteit(en) nog geen subsidie of subsidies aan 1 of meerdere andere partijen zijn verleend die volledig voorzien in de te realiseren beleidsdoelstelling(en).
Hoofdstuk 4: VERLENING
Artikel 4:1 Beoordeling subsidieaanvraag
- 1.
Subsidieaanvragen voor de activiteiten opgenomen in artikel 2:1 van deze subsidieregeling worden beoordeeld op basis van de verdelingsregels zoals opgenomen in artikel 6, vierde lid van de Asv. Daarbij worden aanvragen gescoord, gerangschikt en, mits de aanvraag aan de eisen gesteld in de Asv en in deze subsidieregeling voldoet, toegekend in volgorde van hoogst tot laagst scorend, tot het voor de activiteit(en) beschikbaar bestelde budget zoals opgenomen in artikel 4:2, vierde lid van deze subsidieregeling, besteed is.
- 2.
In aanvulling op deze verdelingsregels worden subsidieaanvragen tevens beoordeeld op:
- a.
De mate waarin de activiteit bijdraagt aan het realiseren van een beweging van symptoombestrijding naar een versterking van de sociale basis;
- b.
De mate waarin de activiteit bijdraagt aan het realiseren van een gezonde generatie in 2040 met aandacht voor kwetsbare doelgroepen;
- c.
Financiële gezondheid:
- i.
De mate waarin de begroting naar oordeel van het college realistisch lijkt;
- ii.
De mate waarin de subsidieaanvrager naar oordeel van het college aan heeft getoond een solide organisatie te zijn.
- i.
- d.
De mate waarin aanspraak wordt gemaakt of wordt beoogd aanspraak te maken op andere financieringsbronnen;
- e.
Gebiedsgerichte aanpak (van toepassing op activiteiten zoals bedoeld in artikel 2:1, tweede lid onder a, c en d): de mate waarin er sprake is of kan zijn van een ketenaanpak van activiteiten in eenzelfde gebied, wijk of buurt.
- a.
- 3.
Het college hanteert bij de beoordeling het volgende model:
|
|
|
|
|
|
|
15 punten |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
- 4.
Een aanvraag moet beoordeeld worden met een score van minimaal 70 punten om een positieve beoordeling te verkrijgen. Aanvragen die beoordeeld worden met een score van minder dan 70 punten, worden niet toegekend.
- 5.
In gevallen waarin 2 of meer aanvragen voor soortgelijke activiteiten met precies hetzelfde aantal punten worden beoordeeld, worden de subsidieaanvragers uitgenodigd voor een gesprek met het college. In dit gesprek lichten zij hun aanvraag toe. Het college beoordeelt dit gesprek met een score van maximaal 10 punten en weegt deze score mee, waarbij geldt dat de subsidieaanvrager met de hoogste score in beginsel de subsidie toegekend krijgt.
Artikel 4:2 Financiering
- 1.
Het beschikbare budget voor de in deze subsidieregeling genoemde activiteiten is het door het college vastgestelde subsidieplafond.
- 2.
Het subsidieplafond wordt jaarlijks bekend gemaakt door het college, voorafgaand aan het kalenderjaar waarop het subsidieplafond betrekking heeft.
- 3.
Het aangevraagde subsidiebedrag is inclusief eventueel verschuldigde BTW en betreft maximaal 100% van de te maken kosten. Het college verleent geen subsidie voor:
- a.
Kosten voor eten, drinken of andere consumpties;
- b.
Kosten van feesten of jubilea;
- c.
Kosten van fondsenwerving of investeringen;
- d.
Kosten van gebruiksvoorwerpen of andere voorzieningen die niet in verhouding staan tot het tijdvak van de aangevraagde subsidie;
- e.
Andere kosten die naar oordeel van het college niet bijdragen aan de realisatie van de activiteit;
- f.
Activiteiten waarvan de kosten het door het college beschikbaar gestelde budget overstijgen;
- g.
Activiteiten en voorzieningen die op andere wijze door het college worden gefinancierd, bijvoorbeeld via een aanbesteding.
- a.
- 4.
Het beschikbare budget is verdeeld over de thema’s zoals vermeld in artikel 2:1, tweede lid. Per thema is per kalenderjaar maximaal beschikbaar:
- a.
Activiteiten op het gebied van GGZ-preventie: 37,1% van het subsidieplafond behorend bij deze subsidieregeling;
- b.
Activiteiten gericht op een domeinoverstijgende samenwerking eerst lijn – sociaal domein: 22,9% van het subsidieplafond behorend bij deze subsidieregeling;
- c.
Activiteiten op het gebied van middelenpreventie: 0,6% van het subsidieplafond behorend bij deze subsidieregeling;
- d.
Activiteiten op het gebied van sport, bewegen en gezondheidsvaardigheden: 39,5% van het subsidieplafond behorend bij deze subsidieregeling.
- a.
- 5.
In aanvulling op het bovenstaande lid geldt dat activiteiten worden beoordeeld op basis van de regels zoals opgenomen in artikel 8, tweede lid van de Asv en artikel 4:1 van deze subsidieregeling. Na beoordeling worden aanvragen, mits ze aan alle in de Asv en in deze subsidieregeling gestelde eisen voldoen, gerangschikt en in volgorde van hoogst naar laagst scorend toegekend tot het beschikbare budget per categorie uitgeput is. Wordt het budget niet volledig uitgeput, dan kan het college een beroep doen op artikel 3:2, derde lid van deze subsidieregeling.
Artikel 4:3 Uitbetaling
- 1.
De bevoorschotting wordt, na de subsidieverlening, als volgt uitbetaald:
- a.
Bij subsidies lager dan € 20.000: in 1 keer uitbetaald;
- b.
Bij subsidies hoger dan € 20.000: in 4 gelijke delen met een interval van 3 maanden.
- a.
- 2.
Conform artikel 8, zevende lid van de Asv kunnen aanvragen van een subsidieontvanger voor meerdere activiteiten door het college worden samengevoegd tot 1 aanvraag. Ten aanzien van het bovenstaande lid wordt de wijze van bevoorschotting afgestemd op de totale optelsom van eventueel samengevoegde aanvragen.
Hoofdstuk 5: MONITORING
Artikel 5:1 Verantwoording
- 1.
In aanvulling op artikel 20, derde lid onder a, van de Asv dient het inhoudelijk verslag dat aangeleverd wordt bij de aanvraag tot vaststelling, informatie te bevatten over:
- a.
De doelgroep, waaruit blijkt welke doelgroep is bereikt en waarbij een eventueel verschil met de beoogde doelgroep wordt toegelicht;
- b.
Het bereik, waaruit blijkt hoeveel inwoners gebruik hebben gemaakt van de activiteit en, indien van toepassing, hoe vaak de activiteit is georganiseerd;
- c.
Behaalde resultaten, waaruit blijkt tot welk resultaat of welke resultaten de inzet van de activiteit heeft geleid voor de doelgroep of de individuele deelnemers in relatie tot de ingediende aanvraag.
- a.
- 2.
De bepalingen uit het eerste lid gelden tevens voor subsidies van € 100.000 of meer zoals bedoeld in artikel 21 van de Asv. Daarnaast zijn de overige bepalingen zoals opgenomen in artikel 21 van de Asv onverminderd van toepassing.
- 3.
Van bovenstaande leden kan worden afgeweken wanneer hier naar oordeel van het college dringende redenen voor zijn.
Artikel 5:2 Tussentijdse rapportage
- 1.
In aanvulling op artikel 17 van de Asv, verplicht het college subsidieontvangers die een subsidie van € 50.000 of meer en/of uitvoering geven aan een activiteit met een looptijd van meer dan 12 maanden, een tussentijdse rapportage te overleggen.
- 2.
De subsidieontvanger doet de tussentijdse rapportage op eigen initiatief en binnen 2 maanden na afloop van de eerste 6 maanden van een kalenderjaar toekomen aan het college. De subsidieontvanger doet dit ieder kalenderjaar gedurende de looptijd van de subsidie.
- 3.
De tussentijdse rapportage bevat dezelfde informatie als opgenomen in artikel 5:1, eerste lid van deze subsidieregeling.
- 4.
Van bovenstaande leden kan worden afgeweken wanneer hier naar oordeel van het college dringende redenen voor zijn.
Artikel 5:3 Tussentijds bijstellen
- 1.
Conform artikel 7, eerste lid onder d van de Asv moeten activiteiten waarvan de uitvoering meer dan 24 maanden in beslag neemt, tussentijds kunnen worden bijgesteld zodat ze aan blijven sluiten op de maatschappelijke behoefte waar ze in voorzien. Het tussentijds bijstellen gebeurt op basis van:
- a.
De door de subsidieontvanger aangeleverde informatie zoals omschreven in artikel 5:1 en artikel 5:2 van deze subsidieregeling;
- b.
Een gesprek tussen de subsidieontvanger en het college. Dit gesprek vindt ieder kalenderjaar plaats, nadat de subsidieontvanger de tussentijdse rapportage zoals bedoeld in artikel 5:2 van deze subsidieregeling heeft aangeleverd.
- a.
- 2.
Van het eerste lid kan worden afgeweken wanneer hier naar oordeel van het college dringende redenen voor zijn.
- 3.
Onverminderd het eerste lid verwacht het college, ongeacht de looptijd, flexibiliteit in de uitvoering van een activiteit. Eventuele aanpassingen in de uitvoering van een activiteit gebeuren altijd in overleg tussen de subsidieontvanger en het college.
Artikel 5:4 Onderzoek
- 1.
Het college kan jaarlijks onderzoek naar 1 of meerdere maatschappelijke thema’s uitvoeren, met als doel meer inzicht te verkrijgen in de effectiviteit van geboden voorzieningen.
- 2.
Het college maakt de gekozen thema’s halverwege het kalenderjaar voorafgaand aan het kalenderjaar waarin onderzoek gedaan wordt naar de betreffende thema’s, bekend.
- 3.
Door het indienen van een aanvraag gaan subsidieontvangers akkoord met het verlenen van hun medewerking aan een onderzoek zoals bedoeld in het eerste lid.
Hoofdstuk 6: SPECIFIEKE REGELS MET BETREKKING TOT BEMOEIZORG EN WIJZE VAN SUBSIDIËREN
Artikel 6:1 Activiteit en beleidskaders
- 1.
Het college kan, in aanvulling op de thema’s dan wel activiteiten zoals omschreven in hoofdstuk 2 van deze subsidieregeling, tevens subsidie verstrekken voor bemoeizorg.
- 2.
Voor deze activiteit gelden andere vereisten dan zoals opgenomen in hoofdstukken 2 tot en met 5 van deze subsidieregeling. Deze zijn dan ook niet op dit hoofdstuk van toepassing. Hoofdstuk 7 van deze subsidieregeling is wel van toepassing.
- 3.
Het bepaalde in dit hoofdstuk is enkel van toepassing op verstrekking van subsidies door het college voor de in artikel 6:3 omschreven activiteiten.
Artikel 6:2 Aanvullende begrippen
In dit specifieke hoofdstuk van deze subsidieregeling wordt verstaan onder:
- •
Bemoeizorg: het toeleiden naar hulp die personen dringend behoeven terwijl zij deze passende zorg, door welke oorzaak dan ook, niet vragen of deze afwijzen;
- •
Bemoeizorgorganisatie: organisatie die onder meer bemoeizorg biedt aan inwoners, die zorg mijden en overlast (dreigen te) geven;
- •
Organisatie: organisatie die van de gemeente Leidschendam-Voorburg een subsidie in het kader van bemoeizorg ontvangt;
- •
Passende zorg: passende zorg in de vorm van begeleiding of behandeling die verleend en vergoed wordt op grond van de Wmo, de Zorgverzekeringswet of de Wet langdurige zorg, of inzet vanuit het voorliggend veld (niet-geïndiceerde zorg die voor alle inwoners toegankelijk is);
- •
Subsidiejaar: kalenderjaar;
- •
WIJZ: de afdeling werk, inkomen, jeugd en zorg van de gemeente Leidschendam-Voorburg;
- •
Wmo: Wet maatschappelijke ondersteuning 2025.
Artikel 6:3 Doel
Deze subsidieregeling baseert zich op het Wmo-beleid van de gemeente, waarin zij de zorg voor inwoners in een kwetsbare positie tot haar basistaken rekent. Deze subsidieregeling heeft als doel om de toeleiding naar zorg mogelijk te maken voor inwoners vanaf 18 jaar van de gemeente in een kwetsbare positie, die zelf geen hulpvraag hebben gesteld of zorgmijdend zijn. Elke inwoner en professional die zich zorgen maakt over een kwetsbare inwoner die zorg mijdt en overlast geeft of dreigt te geven kan een melding doen bij het Meldpunt Zorgwekkend Gedrag.
Tevens is het doel van deze subsidieregeling om te komen tot een samenhangend aanbod van bemoeizorg waarin alle partijen elkaar aanvullen op grond van hun expertise en ervaring.
Artikel 6:4 Subsidieplafond
Het subsidieplafond, voor de verstrekking van subsidies zoals opgenomen in artikel 6:5, is gelijk aan het in de begroting van het betreffende kalenderjaar opgenomen bedrag voor bemoeizorg.
Artikel 6:5 Subsidiabele activiteiten
- 1.
Subsidie kan uitsluitend worden verstrekt voor het verlenen van bemoeizorg tot het moment dat de kwetsbare inwoner die zorg mijdt en overlast (dreigt te) geven, aangeeft open te staan voor zorg. Hieronder worden activiteiten verstaan die gericht zijn op proactief contact leggen, vertrouwen opbouwen en toeleiden/begeleiden naar passende zorg.
- 2.
Activiteiten zoals bedoeld in het eerste lid worden vóór maximaal 1 kalenderjaar gesubsidieerd.
Artikel 6:6 Eisen aan de subsidieaanvrager
- 1.
De subsidie kan alleen worden aangevraagd door een rechtspersoon met volledige rechtsbevoegdheid.
- 2.
De bemoeizorg wordt geleverd door professionals die voldoen aan de volgende kwaliteitseisen:
- a.
De aanvragende organisatie beschikt aantoonbaar over de benodigde relevante professionele kwalificaties en registraties, heeft kennis van GGZ- en zo nodig verslavingsproblematiek, en stelt deze waar nodig beschikbaar aan het team dat de activiteiten uitvoert. De medewerkers van het team die de activiteiten uitvoeren, beschikken aantoonbaar over een relevante opleiding voor het leveren van bemoeizorg en hebben aantoonbare ervaring in de bemoeizorg.
- b.
De aanvrager garandeert dat de organisatie voldoet aan alle eisen die voortvloeien uit de Algemene Verordening Gegevensbescherming en hieraan gerelateerde en geldende landelijke en gemeentelijke regelgeving.
- a.
- 3.
Alle bemoeizorgorganisaties zetten zich ervoor in dat meldingen worden gedaan bij het Meldpunt Zorgwekkend Gedrag, waarna het Meldpunt de meldingen uitzet bij een van de bemoeizorgorganisaties.
Artikel 6:7 Aanvraag
Een aanvraag om subsidie wordt ingediend tussen 1 september en 1 november voorafgaand aan het jaar waarop de subsidieaanvraag betrekking heeft. De aanvraag wordt ingediend volgens het format ‘Aanvraag subsidie bemoeizorg’ en vergezeld van documenten die in het format worden gevraagd.
Artikel 6:8 Beoordeling
- 1.
De ingediende subsidieaanvragen worden beoordeeld op grond van de mate waarin de aanvragende organisatie op de volgende onderdelen in gaat:
- a.
De wijze waarop vorm wordt gegeven aan het bemoeizorgtraject en de aanpak/methodiek om vertrouwen te winnen bij de doelgroep;
- b.
De snelheid en flexibiliteit van inzet;
- c.
Specifieke expertise/doelgroep (bijvoorbeeld verslavingszorg, GGZ, woonbegeleiding);
- d.
Professioneel netwerk van organisaties voor zorg- en begeleiding zowel binnen als buiten de kring van bemoeizorgorganisaties. Hieronder valt aantoonbare samenwerking met andere organisaties, waaronder deelname aan het Overleg Bemoeizorg en de bereidheid samen te werken dan wel af te stemmen rond casuïstiek. Hierbij wordt aangegeven in hoeverre de aanvragende organisatie onderdeel uitmaakt van een samenhangend aanbod c.q. netwerk van bemoeizorg waarin alle partijen elkaar aanvullen en optimaal met het sociaal domein samenwerken;
- e.
Onderbouwing van de kwaliteit van de uit te voeren bemoeizorg, zie artikel 6:6, eerste lid onder a. Uit de onderbouwing blijkt onder meer dat de inzet van personeel in verhouding is tot de betreffende bemoeizorginterventie;
- f.
De wijze van afstemming met gemeente (afdeling WIJZ) over mogelijke inzet maatwerkvoorziening;
- g.
De hoogte van het gevraagde subsidiebedrag in relatie tot de te verrichten activiteiten;
- h.
Eventuele relatie tot en eventuele samenloop met overige externe financieringsbronnen, zoals van de lokale overheid, Rijksoverheid of een subsidieverlener;
- i.
De verwachting van het aantal bemoeizorgtrajecten voor het komend jaar op basis van het aantal trajecten in het lopende en het voorgaande subsidiejaar;
- j.
Een financiële onderbouwing, die aansluit op de in te zetten bemoeizorg en inzicht geeft in de wijze waarop het tarief is opgebouwd.
- a.
Artikel 6:9 Besluitvorming
Het college beslist op een aanvraag om een subsidie als bedoeld in artikel 6:7 uiterlijk op 31 december in het jaar voorafgaand aan het subsidiejaar of binnen 10 weken indien de aanvraag later dan 10 weken voorafgaand aan 31 december is ingediend.
Artikel 6:10 Aanvullende weigerings- en terugvorderingsgronden
Onverminderd de artikelen 4:25, tweede lid en 4:35 van de Awb en artikel 9 van de Asv, dat van toepassing is op subsidieaanvragen zoals bedoeld in dit hoofdstuk, wordt geen subsidie verstrekt als:
- 1.
De bemoeizorgorganisatie zich niet houdt aan de artikelen 6:5 en 6:6;
- 2.
De subsidieontvanger subsidie ontvangt voor bemoeizorgactiviteiten waarmee de bemoeizorg redelijkerwijs kan worden uitgevoerd.
Hoofdstuk 7: OVERIGE EN SLOTBEPALINGEN
Artikel 7:1 Uurtarieven
- 1.
De inzet van professionals moet kwalitatief en kwantitatief in verhouding staan tot de te organiseren activiteiten, en wordt ingezet tegen een realistische kostprijs.
- 2.
De kostprijs is bepaald op basis van een integrale kostprijs, en is herleidbaar opgebouwd uit de volgende elementen:
- a.
personele lasten
- b.
huisvestingslasten
- c.
overhead
- d.
activiteitenlasten
- e.
organisatielasten
- a.
Artikel 7:2 Hardheidsclausule
Het college kan van 1 of meer artikelen of artikelleden uit deze subsidieregeling afwijken als het vasthouden hieraan gevolgen voor een aanvrager of subsidieontvanger heeft die wegens bijzondere omstandigheden onevenredig zijn tot de daarmee te dienen belangen.
Artikel 7:3 Inwerkingtreding en overgangsbepaling
- 1.
Deze subsidieregeling treedt in werking op 1 januari 2026.
- 2.
De Specifieke nadere regels subsidieverstrekking bemoeizorgorganisaties Leidschendam-Voorburg 2024 worden met ingang van 1 januari 2026 ingetrokken.
- 3.
Op subsidieaanvragen die betrekking hebben op een tijdvak beginnend vóór 1 januari 2026 zijn de volgende bepalingen van toepassing:
- a.
Voor activiteiten zoals omschreven in hoofdstuk 2 zijn de Nadere regels subsidieverstrekking gemeente Leidschendam-Voorburg 2019 van toepassing;
- b.
Voor activiteiten zoals omschreven in hoofdstuk 6 zijn de Specifieke nadere regels subsidieverstrekking bemoeizorgorganisaties Leidschendam-Voorburg 2024 van toepassing.
- a.
- 4.
In afwijking van artikel 9, eerste lid van de Asv, artikel 11, eerste lid van de Asv en artikel 3:2, eerste lid van deze subsidieregeling, gelden uitsluitend in het kalenderjaar 2025 de volgende aanvraag- en beslistermijnen voor jaarlijkse subsidies zoals opgenomen in hoofdstuk 2 van deze subsidieregeling:
- a.
Een subsidieaanvraag voor een tijdvak beginnend op 1 januari 2026 kan in worden gediend van 15 tot en met 31 mei 2025;
- b.
Het college beslist uiterlijk op 1 juli 2025 op de ontvangen aanvragen. Daarbij geldt dat aanvragen die ná 31 mei 2025 worden ingediend, niet in behandeling worden genomen.
- a.
Artikel 7:4 Citeertitel
Deze subsidieregeling wordt aangehaald als: Subsidieregeling Fysiek en mentaal fit Leidschendam-Voorburg 2026.
Ondertekening
Ondertekening
Aldus vastgesteld door burgemeester en wethouders van de gemeente Leidschendam-Voorburg, in de vergadering van 4 februari 2025,
De burgemeester, De secretaris,
M.W. Vroom, R.J. den Haan
Bijlage
ALGEMENE TOELICHTING
Met ingang van 1 januari 2026 treedt de nieuwe subsidiesystematiek in werking. De nieuwe systematiek vervangt de subsidietafels die in 2019 zijn geïntroduceerd. Onder andere naar aanleiding van de evaluatie van de subsidietafels legt de nieuwe systematiek onder andere meer nadruk op de gemeentelijke regierol, wordt onderlinge samenwerking tussen partijen gestimuleerd en wordt gedifferentieerd op basis van omvang van subsidies. Ook is de nieuwe systematiek meer adaptief.
Naast een verandering in systematiek, wordt ook een inhoudelijke aanscherping doorgevoerd. Binnen (de aanscherping van) het Sociaal Kompas en de gemeentelijke visie op de sociale basis staat het volgende streefbeeld centraal:
- •
Het lukt de inwoner om zichzelf te redden op alle levensterreinen met zo min mogelijk professionele ondersteuning en zorg (zelfredzaamheid);
- •
De inwoner redt zich met behulp van zijn sociale netwerk (samenredzaamheid);
- •
De inwoner heeft het gevoel dat hij de baas is over zijn eigen leven (zelfregie).
Het geheel van vrij toegankelijke voorzieningen in het sociaal domein (de sociale basis), waar ook de activiteiten die onder deze subsidieregeling vallen onderdeel van uitmaken, draagt bij aan het realiseren van dit streefbeeld. Daarbij wordt toegewerkt naar het versterken en beter benutten van de maatschappelijke kracht in de gemeente, oftewel, de kracht die in de gemeenschap en bij inwoners zelf aanwezig is. Dit is dan ook het uitgangspunt in (de uitvoering van) de activiteiten die onder deze subsidieregeling vallen.
Fysiek en mentaal fit
Een gezonde leefstijl draagt bij aan een goede participatie en zelfredzaamheid van inwoners. Dit begint op jonge leeftijd en is ook op latere leeftijd van groot belang. Een gezonde leefstijl heeft niet alleen betrekking op het lichaam, maar ook op de geest. Daarbij werken gemeente, zorg en maatschappelijke organisaties toe naar een gezonde generatie in 2040.
Wat betreft mentale gezondheid wil de gemeente het gesprek over mentale gezondheid normaliseren. Inwoners moeten meer inzicht krijgen in hun mentale ontwikkeling en deze beter begrijpen. Ook wil de gemeente aandacht voor de mentale gezondheid van jongeren, om zo de vraag naar jeugd-GGZ en later volwassenenzorg te verminderen.
Samenhang
Deze subsidieregeling bevat nadere regels behorend bij de Algemene subsidieverordening Leidschendam-Voorburg 2026 en maakt deel uit van een totaalpakket aan subsidieregelingen. Geen enkele subsidieregeling staat op zich; ze moeten in samenhang met elkaar bezien worden. Het college stimuleert samenwerking binnen én buiten de diverse regelingen, om zo de onderlinge samenwerking en synergie te versterken.
ARTIKELGEWIJZE TOELICHTING
Artikel 1:1 Begripsomschrijvingen
Lid 2, het begrip ‘college’
In de uitvoering van deze subsidieregeling wordt het college, op grond van de Mandaatregeling Leidschendam-Voorburg 2024 of een daarvoor in de plaats komende regeling, vertegenwoordigd door 1 of meerdere medewerkers van de gemeente.
Artikel 1:2 Reikwijdte subsidieregeling
Behoeft geen toelichting.
Artikel 1:3 Algemene bepalingen
Behoeft geen toelichting.
Artikel 2:1 In aanmerking komende activiteiten
Lid 1
In het eerste lid is een overzicht opgenomen van geldende beleidskaders. Dit overzicht is niet limitatief. Bovendien geldt dat, bijvoorbeeld door het vaststellen van een nieuw beleidskader (zoals een beleidsplan voor een volgende periode), vanzelfsprekend uit wordt gegaan van de vastgestelde, voor de genoemde kaders in de plaats komende beleidskaders.
Als een subsidieaanvrager een aanvraag indient die naar oordeel van het college bijdraagt aan de realisatie van de beleidsdoelen van de beleidskaders genoemd in artikel 2:1, eerste lid van iedere subsidieregeling, kan het college ervoor kiezen om de ingediende aanvraag te beoordelen op basis van de betreffende subsidieregeling en de daarin opgenomen bepalingen. De subsidieregelingen waar het in dit geval om gaat, zijn (inclusief voorliggende regeling):
- •
Subsidieregeling Actief burgerschap Leidschendam-Voorburg 2026
- •
Subsidieregeling Fysiek en mentaal fit Leidschendam-Voorburg 2026
- •
Subsidieregeling Meedoen Leidschendam-Voorburg 2026
- •
Subsidieregeling Mogelijk maken Leidschendam-Voorburg 2026
- •
Subsidieregeling Ontmoeten en ontwikkelen Leidschendam-Voorburg 2026
- •
Subsidieregeling Samen redzaam Leidschendam-Voorburg 2026
- •
Subsidieregeling Sterke pedagogische basis Leidschendam-Voorburg 2026
Lid 2
In het tweede lid beleidsdoelstelling(en) opgenomen waaraan de activiteiten die worden uitgevoerd, moeten bijdragen. Bij een deel van de doelen zijn tevens activiteiten benoemd; dit zijn activiteiten waarvoor het college sowieso een aanvraag wenst te ontvangen. Daarnaast is het ook mogelijk om een aanvraag voor 1 of meerdere andere, niet omschreven of niet benoemde activiteiten in te dienen; dit geldt sowieso voor gevallen waarin geen activiteiten benoemd zijn.
In aanvulling op artikel 7, tweede lid van de Asv wordt in deze subsidieregeling in het tweede lid aangegeven hoe lang een activiteit wordt gesubsidieerd. Als het om een looptijd van maximaal 12 maanden gaat, betreft het een eenjarige subsidie. Bij activiteiten met een looptijd van minimaal 12 maanden en maximaal 48 maanden betreft het een meerjarige subsidie.
De verwoording “maximaal [aantal] maanden” of “aaneengesloten maanden” betekent niet dat de subsidie eenmalig wordt verstrekt of slechts 1 maal aan te vragen is. Het college verstrekt de subsidie voor een maximale periode (met als uiterste maximaal 48 maanden), waarna de subsidie opnieuw kan worden aangevraagd. Dan kunnen ook eventuele andere partijen die uitvoering aan de betreffende activiteit willen geven, een aanvraag indienen. De aanvraag of aanvragen worden dan op dezelfde wijze beoordeeld zoals aangegeven in deze subsidieregeling.
Bij het jaarlijks openstellen van de mogelijkheid tot het indienen van een aanvraag, geeft het college voor zover van toepassing aan voor welke activiteiten geen subsidie kan worden aangevraagd omdat deze subsidie meerjarig is verleend.
De maximaal beschikbare budgetten voor de diverse thema’s zijn opgenomen in artikel 4:2.
Lid 3
In navolging op het tweede lid, zijn incidentele subsidies (in tijd afgebakende activiteiten met een maximale duur van 48 aaneengesloten maanden) opgenomen in het derde lid. Subsidie voor incidentele activiteiten wordt alleen verstrekt als de activiteit een bijdrage levert aan de in het tweede lid opgenomen beleidsdoelen.
Lid 4
Het kan voorkomen dat er aanvullend middelen beschikbaar komen, of dat een activiteit die niet eerder is voorzien ook in aanmerking komt voor subsidie. In dergelijke gevallen kan het college op grond van dit lid subsidie verstrekken.
Artikel 2:2 Bijzondere bepalingen met betrekking tot activiteiten
De gemeente geeft uitvoering aan (of kan uitvoering geven aan) diverse voorzieningen als programma’s, proeftuinen, pilots et cetera. Denk bijvoorbeeld aan het versterkingsprogramma Sterk voor Noord of de in het Actieplan Jeugd aangekondigde acties. Vaak vragen deze voorzieningen ook inzet van subsidiepartners die vrij toegankelijke voorzieningen bieden in het sociaal domein (oftewel, de sociale basis). In dit artikel zijn bepalingen opgenomen die ervoor zorgen dat de balans tussen de activiteiten waarvoor partijen subsidie ontvangen en de inzet die daarbuiten gepleegd wordt, bewaakt blijft. Ook de samenhang tussen de uit hoofde van deze regeling gesubsidieerde activiteiten en de inzet die daarbuiten gepleegd wordt, krijgt met dit artikel meer vorm.
Lid 2
Onder a is aangegeven dat de inzet voor een voorziening maximaal 5% van de verleende subsidie bedraagt. Hiermee wordt bedoeld 5% in geld uitgedrukt. Daarnaast geldt dat, wanneer een subsidieontvanger meewerkt of mee wil werken aan meerdere voorzieningen, dit maximum niet stapelt. Dat wil zeggen, als een subsidieontvanger aan 3 voorzieningen meewerkt, hier nog steeds een maximum van 5% geldt en niet een maximum van 3 x 5 = 15%.
Artikel 3:1 Uitgangspunten bij subsidieverstrekking
Het college hecht er waarde aan dat inwoners kunnen vertrouwen op kwaliteit van de dienstverlening. Daarom heeft het college uitgangspunten opgesteld waarin is aangegeven wat het college verwacht van de subsidieaanvrager dan wel subsidieontvanger en de activiteit(en), maar ook hoe het college daarbij ondersteunt. Het college verwacht dat een subsidieaanvrager zich committeert aan deze uitgangspunten en zich als subsidieontvanger inspant deze uitgangspunten na te leven.
Artikel 3:2 Aanvraagtermijn
Behoeft geen toelichting.
Artikel 3:3 Indienen van aanvragen voor meerdere activiteiten
Behoeft geen toelichting.
Artikel 4:1 Beoordeling subsidieaanvraag
Lid 1
In de Asv zijn verdelingsregels opgenomen. Aanvullend hierop heeft het college een weegmodel (zie het derde lid) opgesteld, op basis waarvan de subsidieaanvragen gescoord worden. De verdelingsregels en het weegmodel worden, tenzij anders aangegeven, voor alle subsidieaanvragen die binnen deze subsidieregeling worden ingediend, gehanteerd.
Aanvragen worden, mits zij aan alle in de Asv en in deze subsidieregeling gestelde eisen voldoen, conform de verdelingsregels en het weegmodel beoordeeld en gerangschikt. Daarna worden zij in volgorde van hoogst naar laagst scorend toegekend. Dit wel steeds met inachtneming van eerdergenoemde verdelingsregels. Als de activiteit met de hoogste score wordt toegekend, is de op 1 na hoogst scorende activiteit nog steeds onderhevig aan de in de verdelingsregels opgenomen criteria.
1 van de situaties die het college met de verdelingsregels en het weegmodel wil voorkomen, is het ontstaan van overlap tussen activiteiten. Als er al aanbod in de gemeente aanwezig is dat vergelijkbaar is met de activiteit waarvoor subsidie wordt aangevraagd, zal een aanvraag zeer waarschijnlijk niet worden toegekend. Hier kan in meerdere situaties sprake van zijn:
- 1.
Als er sprake is van overlap met bestaand aanbod (gesubsidieerd of anderszins door de gemeente gefinancierd). Daarbij geldt dat subsidies die tot en met 2025 door de gemeente verleend zijn, niet meetellen als ‘bestaand aanbod’. Uitzondering hierop zijn subsidies die de gemeente sowieso verleent, zoals begrotingssubsidies
- 2.
Als er sprake is van een grote mate van overlap tussen de hoogst scorende activiteit en de op 1 na hoogst scorende activiteit, zal de op 1 na hoogst scorende activiteit niet worden toegekend omdat er (met het toekennen van subsidie voor de hoogst scorende activiteit) soortgelijk aanbod aanwezig is in de gemeente. Is er geen sprake van overlap en zijn de 2 activiteiten wezenlijk anders, dan is er, afhankelijk van de scores op de overige criteria en het wel/niet voldoen aan alle eisen, nog wel een mogelijkheid dat de op 1 na hoogst scorende activiteit wordt toegekend.
Aanvragen kunnen worden toegekend tot het beschikbaar gestelde budget besteed is. Als na toekenning van aanvragen die aan de gestelde eisen voldoen blijkt dat het budget nog niet geheel besteed is, wordt niet automatisch overgegaan tot het toekennen van aanvragen die onvoldoende scoren en/of niet aan de gestelde eisen voldoen.
Lid 2 en lid 3
In het tweede en derde lid is een aantal criteria opgenomen. Daarbij wordt verstaan onder:
- •
Gebiedsgerichte aanpak: de mate waarin de activiteit een gebiedsgerichte (bijvoorbeeld op buurt- of wijkniveau) beoogt. Niet iedere activiteit leent zich voor een gebiedsgerichte aanpak, of is juist gericht op ondersteuning van inwoners uit de gehele gemeente. In dergelijke gevallen is dit criterium niet van toepassing. Daarbij wordt het maximaal te behalen aantal punten (100) verminderd met het aantal punten dat aan dit criterium verbonden is. Geeft de subsidieaanvrager aan dat een gebiedsgerichte aanpak niet van toepassing is terwijl dit naar oordeel van het college wel het geval zou kunnen zijn, dan wordt het criterium wel meegewogen in de beoordeling maar ontvangt de subsidieaanvrager hier 0 punten voor;
- •
De mate waarin al aanbod aanwezig is dat voorziet in de realisatie van de beleidsdoel(en): hiermee wordt al het door de gemeente gefinancierde aanbod bedoeld, inclusief niet-vrij toegankelijke zorg en ondersteuning;
- •
De mate van lokale binding: de mate waarin een activiteit ingebed is of ingebed kan worden in de gemeente.
Artikel 4:2 Financiering
Lid 3
Voor de in dit lid genoemde zaken wordt geen subsidie verleend. Daarbij wordt verstaan onder:
- •
Kosten voor eten, drinken of andere consumpties: kosten van consumpties die uitsluitend voor de organisatie en diens medewerkers zijn bedoeld. Wanneer een vergoeding wordt gevraagd voor een bijeenkomst waar inwoners bij aanwezig zijn, komen de kosten alleen voor subsidie in aanmerking wanneer ze naar oordeel van het college realistisch zijn en bijdragen aan de realisatie van de activiteit;
- •
Kosten van feesten en jubilea: kosten van feesten of jubilea die uitsluitend voor de organisatie en diens medewerkers worden georganiseerd. Het kan voorkomen dat een feest wordt ingezet om het bereik van een activiteit onder inwoners te vergroten; in dergelijke situaties kunnen de kosten wel in aanmerking komen voor subsidiëring mits ze naar oordeel van het college realistisch zijn en bijdragen aan de realisatie van de activiteit.
Als hier wel subsidie voor wordt aangevraagd, wordt het aangevraagde bedrag door het college verminderd met de kosten die voor deze zaken zijn begroot (als het zaken uit sub a tot en met e betreft). Als er sprake is van een situatie zoals verwoord in sub f, wordt de subsidieaanvrager in de gelegenheid gesteld om de aanvraag binnen 2 weken op dusdanige wijze te herzien dat deze wel binnen het beschikbare budget past. Maakt de aanvrager hier geen gebruik van of wordt een herziene aanvraag pas na 2 weken ingediend, dan wordt deze niet in behandeling genomen.
Lid 4
De verdeling in categorieën creëert binnen het subsidieplafond een soort subplafonds, wat ervoor zorgt dat er financiële ruimte beschikbaar is voor alle genoemde beleidsdoelen en voorkomt dat 1 activiteit een onevenredig beroep doet op de in totaal beschikbare middelen.
De budgetten zijn uitgedrukt in percentages van het subsidieplafond. Het betreft hier thema-niveau; er is geen verdeling gemaakt naar onderliggende activiteiten. Aanvragers dienen er rekening mee te houden dat zij, wanneer zij een aanvraag indienen voor 1 activiteit binnen een thema, zeer waarschijnlijk geen beroep zullen kunnen doen op het volledige voor dat thema beschikbare budget. Hierop geldt 1 uitzondering, namelijk voor thema’s waarvan het college heeft aangegeven deze onder aansturing van een penvoerder uitgevoerd dienen te worden.
Artikel 4:3 Uitbetaling
Behoeft geen toelichting.
Artikel 5:1 Verantwoording
Behoeft geen toelichting.
Artikel 5:2 Tussentijdse rapportage
Behoeft geen toelichting.
Artikel 5:3 Tussentijds bijstellen
Lid 2
Onder dringende reden wordt bijvoorbeeld verstaan: als maatschappelijke ontwikkelingen of omstandigheden in de uitvoering hierom vragen.
Lid 3
Onder flexibiliteit wordt verstaan: lichte aanpassingen in de uitvoering van de activiteit, bijvoorbeeld een kleine verschuiving in beoogde doelgroepen. Het gaat hier om aanpassingen die geen financiële consequenties met zich meebrengen. Dergelijke aanpassingen kunnen op initiatief van de subsidieontvanger én op initiatief van het college worden aangebracht, maar altijd na onderling overleg.
Artikel 5:4 Onderzoek
Behoeft geen toelichting.
Artikel 6:1 Activiteiten en beleidskaders
Behoeft geen toelichting.
Artikel 6:2 Aanvullende begrippen
Behoeft geen toelichting.
Artikel 6:3 Doel
Behoeft geen toelichting.
Artikel 6:4 Subsidieplafond
Behoeft geen toelichting.
Artikel 6:5 Subsidiabele activiteiten
Behoeft geen toelichting.
Artikel 6:6 Eisen aan de aanvrager
Behoeft geen toelichting.
Artikel 6:7 Aanvraag
Behoeft geen toelichting.
Artikel 6:8 Beoordeling
Behoeft geen toelichting.
Artikel 6:9 Besluitvorming
Behoeft geen toelichting.
Artikel 6:10 Aanvullende weigerings- en terugvorderingsgronden
Behoeft geen toelichting.
Artikel 7:1 Uurtarieven
Behoeft geen toelichting.
Artikel 7:2 Hardheidsclausule
Behoeft geen toelichting.
Artikel 7:3 Inwerkingtreding en overgangsbepaling
In 2025 vindt de implementatie van de subsidiesystematiek zoals deze vanaf 1 januari 2026 in werking treedt, plaats. Omdat tot 1 januari 2026 wachten met het bekendmaken of subsidieaanvragers wel of geen subsidie van de gemeente ontvangen voor activiteiten die zij met ingang van diezelfde datum dienen uit te voeren mogelijk negatieve gevolgen heeft voor de continuïteit van dienstverlening aan inwoners, geeft het college subsidieaanvragers de mogelijkheid om in 2025 al een aanvraag in te dienen. Het college besluit vervolgens tevens in 2025 op deze aanvragen, zodat subsidieaanvragers c.q. subsidieontvangers voldoende tijd hebben om eventuele aanpassingen in hun dienstverlening door te voeren. Daarbij beroept het college zich op artikel 4:23, derde lid onder a van de Algemene wet bestuursrecht. Vanaf het kalenderjaar 2026 en verder gelden de periode c.q. termijnen die zijn opgenomen in de Asv (artikel 9, eerste lid en artikel 11, eerste lid).
Artikel 7:4 Citeertitel
Behoeft geen toelichting.
BIJLAGE I. Uitgangspunten ten behoeve van samenwerking
Door het aanvragen en toekennen van een subsidie, gaan de gemeente en de subsidieaanvrager c.q. subsidieontvanger een relatie aan. Meer dan ooit tevoren is daarbij aandacht voor het aangaan van een duurzame en langdurige relatie. Dat brengt logischerwijs ook verwachtingen met zich mee. Met deze uitgangspunten wil het college vorm geven aan de verwachtingen richting de subsidieontvanger, maar ook duidelijk maken waar de subsidieontvanger vanuit de gemeente op mag rekenen.
Subsidieaanvrager/subsidieontvanger
Ongeacht om welke activiteit het gaat, vindt de gemeente het wenselijk dat de subsidieaanvrager c.q. subsidieontvanger:
- •
Voor alle inwoners, en in het bijzonder voor de beoogde doelgroep, actuele en begrijpelijke informatie biedt over de eigen organisatie en de geboden activiteit(en), zowel digitaal als op papier, en inwoners proactief wijst op mogelijk interessant of relevant aanbod in de rest van de gemeente/in de directe nabijheid van de inwoner. Dit ook wanneer de subsidieontvanger niet degene is die uitvoering geeft aan dit aanbod
- •
Werkt vanuit de gedachte ‘van curatief naar preventief’ en er naast de mogelijkheid tot opschalen (inzet van zwaardere, geïndiceerde zorg) ook mogelijkheid is tot het afschalen van ondersteuning
- •
De eigen signalerende functie naar behoren uitvoert. Dit betekent onder andere dat:
- •
Uitvoerende partijen inwoners proactief benaderen
- •
Uitvoerende partijen die actief zijn in de sectoren gezondheidszorg, onderwijs, kinderopvang, maatschappelijke ondersteuning, jeugdhulp en/of justitie de meldcode Huiselijk geweld en kindermishandeling vaststellen en hanteren, zoals bedoeld in artikel 3.3 van de Wet maatschappelijke ondersteuning 2015
- •
Uitvoerende partijen die (signalen van) problemen opmerken, vroegtijdig handelen. Waar nodig worden inwoner(s) tijdig (warm) doorverwezen naar een andere instantie (dit kan ook de gemeente zijn) of wordt deze tijdig betrokken zodat verergering van problematiek wordt voorkomen
- •
- •
Het eigen aanbod kenbaar maakt bij andere uitvoerende partijen en met hen samenwerkt, zowel binnen als buiten de keten waarin zij zich bevinden en zowel preventief als curatief. Na subsidieverlening levert de uitvoerende partij dan ook informatie aan ten behoeve van de Sociale Kaart, en zorgt de uitvoerende partij ervoor dat deze informatie tijdig wordt bijgewerkt als hier aanleiding toe is
- •
Deelneemt aan (al dan niet door de gemeente georganiseerde) netwerkbijeenkomsten
- •
Meewerkt aan kennisdeling tussen (medewerkers en/of vrijwilligers van) uitvoerende partijen (onderling) en de gemeente, zowel preventief als curatief. In het bijzonder stellen uitvoerende partijen levensbrede deskundigheid beschikbaar aan de partij die onafhankelijke cliëntondersteuning biedt aan inwoners, zodat alle groepen (kwetsbare) inwoners bediend kunnen worden
- •
Een toegankelijke en onafhankelijke klachtenprocedure heeft en jaarlijks (of eerder indien hier aanleiding toe is) melding maakt bij de gemeente van de ontvangen klachten
Activiteiten
In de uitvoering van activiteiten (waarmee ook zaken als inlooppunten en ontmoetingsplekken worden bedoeld) vindt de gemeente het, ongeacht de doelgroep, belangrijk dat:
- •
De activiteit waar mogelijk integraal is en in samenhang met andere activiteiten (al dan niet op andere leefgebieden) wordt uitgevoerd
- •
De activiteit zoveel als mogelijk bijdraagt aan het vergroten van:
- •
Zelfredzaamheid van de inwoner(s): het vergroten van bewustwording bij inwoners over de verantwoordelijkheid voor hun eigen leven en toekomst
- •
Samenredzaamheid van de inwoner(s): het met respect en begrip voor de situatie stimuleren van inwoners om een steunnetwerk op te bouwen van anderen die kunnen helpen, of om het bestaande steunnetwerk te versterken
- •
De mogelijkheden van de inwoner(s) om regie over het eigen leven te voeren
- •
- •
De activiteit voldoet aan de volgende criteria:
- •
Betrouwbaar: de activiteit biedt continuïteit voor de inwoner(s) waarop de activiteit gericht is. Dit betekent dat het voor de inwoner duidelijk is wanneer en, indien van toepassing, met welke regelmaat een activiteit plaatsvindt
- •
Toegankelijk: de activiteit is goed bereikbaar en is laagdrempelig. Toegankelijk betekent ook dat de activiteit inclusief is en in beginsel openstaat voor alle inwoners
- •
Op maat: de activiteit sluit aan op de behoefte van de inwoner(s) en stelt deze centraal. De activiteit sluit daarnaast aan op de talenten, kansen en mogelijkheden van de doelgroep, en is erop gericht om het potentieel van de inwoner(s) verder te ontplooien
- •
- •
Ondersteuning, zeker in gevallen waarin de vraag het aanbod overstijgt, terecht komt bij inwoners die deze het hardst nodig hebben
- •
Er waar mogelijk gewerkt wordt met bewezen effectieve interventies (evidence of practice based)
- •
Er flexibiliteit is in de uitvoering om in te kunnen spelen op de situatie van de inwoner(s), trends en maatschappelijke ontwikkelingen
- •
Er bij activiteiten die zich hiervoor lenen, zoveel mogelijk groepsgewijs wordt gewerkt
- •
Er waar mogelijk ervaringsdeskundigen, rolmodellen en sleutelfiguren worden ingezet
- •
Er, als het gaat om een vorm van (individuele) begeleiding of ondersteuning, ruimte is voor nazorg
- •
De activiteit waar mogelijk inzet van zwaardere, geïndiceerde zorg voorkomt
- •
Activiteiten waar mogelijk wijk- of buurtgericht zijn. Dit kan op twee manieren worden ingevuld:
- •
De activiteiten zijn gericht op 1 of meerdere specifieke vraagstukken die prevaleren in 1 of meerdere wijken dan wel buurten
- •
De activiteiten in 1 of meerdere wijken dan wel buurten worden door verschillende subsidieontvangers in samenhang uitgevoerd, om zo een integrale aanpak te realiseren
- •
- •
Er binnen de activiteiten aandacht is voor het stimuleren van onderling contact en wederzijds begrip tussen inwoners
Ondersteuning door de gemeente
In het kader van deze (en eventueel andere) subsidieregeling(en) mag een subsidieontvanger het volgende verwachten van de gemeente:
- •
Organisatie van netwerkbijeenkomsten
- •
Ondersteuning bij het inzichtelijk krijgen van voor subsidieaanvragers andere beschikbare financieringsmogelijkheden (zoals fondsen)
- •
Ondersteuning bij het in de opstartfase vormgeven van penvoerderschap voor organisaties die een dergelijke rol (eventueel) op zich willen nemen
- •
Een vast aanspreekpunt in de vorm van een accounthouder, in ieder geval voor penvoerders en organisaties die een subsidie van meer dan € 100.000 ontvangen. De accounthouder is onder andere betrokken bij de aanvraag, monitoring, tussentijdse bijstelling en verantwoording van de subsidie, maar ook beschikbaar voor tussentijdse informele afstemming
Ziet u een fout in deze regeling?
Bent u van mening dat de inhoud niet juist is? Neem dan contact op met de organisatie die de regelgeving heeft gepubliceerd. Deze organisatie is namelijk zelf verantwoordelijk voor de inhoud van de regelgeving. De naam van de organisatie ziet u bovenaan de regelgeving. De contactgegevens van de organisatie kunt u hier opzoeken: organisaties.overheid.nl.
Werkt de website of een link niet goed? Stuur dan een e-mail naar regelgeving@overheid.nl