Permanente link
Naar de actuele versie van de regeling
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR738499
Naar de door u bekeken versie
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR738499/1
Subsidieregeling snelle stappen provincie Groningen
Geldend van 24-04-2025 t/m heden
Intitulé
Subsidieregeling snelle stappen provincie GroningenGEDEPUTEERDE STATEN VAN DE PROVINCIE GRONINGEN
Overwegende dat:
- -
In het Programma mobiliteit vermeld staat dat lopen en fietsen op 1 staan en dat wij ons gecommitteerd hebben aan de halvering van het aantal verkeersslachtoffers voor 2030. De Loopagenda 2024-2027 is vastgesteld op 23 april 2024 en hierin het doel wordt gesteld is dat lopen op 1 staat en de veiligheid en bereikbaarheid in de provincie Groningen verbeterd moeten worden.
- -
In de Loopagenda 2024-2027 staat dat we gemeenten en andere infrastructuurbeheerders de kans willen geven om met aanvullende financiering de (sociale) veiligheid en faciliteiten van de voetganger in Groningen te verbeteren.
Gelet op:
- -
Titel 4.2 van de Algemene wet bestuursrecht;
- -
Artikel 3, derde lid, van de Kaderverordening subsidies provincie Groningen 2017;
- -
De Procedureregeling subsidies provincie Groningen 2018.
Besluiten:
- I.
Vast te stellen de:
Subsidieregeling snelle stappen provincie Groningen
Artikel 1 Begripsbepalingen
In deze regeling wordt verstaan onder:
- a.
Awb: Algemene wet bestuursrecht;
- b.
Boerenlandpaden: wandelpaden die over het erf en/of land van een agrariër lopen. Boeren krijgen een vergoeding per strekkende meter en kunnen een verzekering afsluiten om eventuele schade te verhalen op de provincie;
- c.
Functioneel netwerk: structuur van paden voor de voetganger gericht op functionele verplaatsingen en deelname aan het verkeer, zoals lopen vanuit de eigen woning naar voorzieningen;
- d.
Kaderverordening: Kaderverordening subsidies provincie Groningen 2017;
- e.
Loopagenda: beleidsstuk van de provincie Groningen dat op 23 april 2024 is vastgesteld. In dit beleidsdocument staan de voetganger en de wandelaar centraal. De Loopagenda is een uitwerking van de doelen die in het Programma Mobiliteit zijn vastgesteld;
- f.
Onderhoudskosten: kosten die gemaakt worden om infrastructuur en/of voorzieningen bruikbaar en veilig te houden;
- g.
Procedureregeling: Procedureregeling subsidies provincie Groningen 2018;
- h.
Recreatief netwerk: structuur van paden voor de voetganger gericht op recreatieve verplaatsingen, zoals een route door een natuurgebied of via het wandelknooppuntennetwerk.
- i.
provincie: provincie Groningen;
- j.
TBO's: Terrein beherende organisaties;
- k.
Uitvoeringskosten: kosten die gemaakt worden om infrastructuur en/of voorzieningen aan te leggen;
- l.
Voetganger: iedereen die te voet (of met een gehandicaptenvoertuig) gebruik maakt van de openbare ruimte en deelneemt aan het verkeer;
- m.
Wandelknooppuntennetwerk: provincie dekkend netwerk van wandelroutes. De paden zijn veelal in beheer bij gemeenten. Routebureau Groningen zorgt voor de bebording en markering op de route.
Artikel 2 Doel
Doel van de regeling is het verbeteren van de openbare ruimte voor de voetganger op het gebied van veiligheid, toegankelijkheid en bereikbaarheid.
Artikel 3 Doelgroep
Subsidie kan worden aangevraagd door gemeenten en terrein beherende organisaties in de provincie Groningen.
Artikel 4 Subsidievorm
Gedeputeerde Staten verstrekken op grond van deze regeling subsidies in de vorm van een geldbedrag.
Artikel 5 Subsidiabele activiteiten
Subsidie kan worden verstrekt voor:
- a.
projecten die de verkeersveiligheid van de voetganger verbeteren;
- b.
projecten die de sociale veiligheid van de voetganger verbeteren;
- c.
projecten die de toegankelijkheid verbeteren voor personen die minder mobiel zijn;
- d.
projecten die het functionele en recreatieve netwerk voor de voetganger verbeteren.
Artikel 6 Weigeringsgronden
Onverminderd de artikelen 4:25 en 4:35 Awb en de artikelen 2.5 en 2.6 van de Procedureregeling wordt de subsidie in ieder geval geweigerd indien:
- a.
het aangevraagde subsidiebedrag lager is dan 2000 euro;
- b.
subsidie wordt aangevraagd door een partij die niet valt onder de doelgroep zoals genoemd in artikel 3;
- c.
niet is voldaan aan de bepalingen, verplichtingen en vereisten zoals bepaald in deze regeling;
- d.
er alleen subsidie wordt aangevraagd voor beheer en onderhoud, zonder de combinatie met een aanvraag voor verbetering van de huidige situatie.
Artikel 7 Subsidievereisten
Om voor subsidie als bedoeld in artikel 5 in aanmerking te komen, wordt voldaan aan de volgende vereisten:
- a.
het project wordt uitgevoerd in de provincie Groningen;
- b.
het project sluit in ieder geval aan bij de doelstellingen ‘veilig kunnen lopen’ en ‘betere bereikbaarheid voor iedereen’ van de Loopagenda 2024-2027.
Artikel 8 Subsidiabele kosten
Voor zover noodzakelijk en adequaat in relatie tot het doel van de subsidie komen de volgende kosten voor subsidie in aanmerking:
- a.
investeringskosten;
- b.
onkostenvergoeding vrijwilligers voor zover deze niet meer bedragen dan 5% van de subsidieaanvraag;
- c.
advies-, onderzoeks-, communicatie-, boekhouding-, accountants- en planvormingskosten;
- d.
beheer en onderhoudskosten voor zover deze niet meer dan 15% bedragen van het totale bedrag van de subsidieaanvraag;
- e.
kosten die gemaakt worden ten behoeve van de uitbreiding van het wandelknooppuntennetwerk
- f.
kosten voor het plaatsen van rustpunten en/of zitmeubilair.
Artikel 9 Niet subsidiabele kosten
Onverminderd artikel 1.5 van de Procedureregeling komen de volgende kosten in ieder geval niet voor subsidie in aanmerking:
- a.
verkrijging van onroerende zaken;
- b.
exploitatiekosten;
- c.
kosten die gemaakt worden om kunst langs de route te faciliteren;
- d.
kosten die gemaakt worden ter vergoeding voor boerenlandpaden;
- e.
kosten die worden gemaakt in het kader van de indiening van de subsidieaanvraag.
Artikel 10 Indieningsvereisten
-
1. Een aanvraag voor subsidie wordt ingediend door middel van een door Gedeputeerde Staten vastgesteld aanvraagformulier.
-
2. Onverminderd artikel 2.1, lid 1 en 2 van de Procedureregeling bevat een aanvraag met daarin:
- a.
Een projectplan waarin het volgende kort wordt toegelicht:
- I.
de begroting van het project;
- II.
een ontwerp- of situatieschets van de toekomstige situatie;
- III.
foto's van de huidige situatie;
- IV.
op welke manier wordt bijgedragen aan de doelstellingen ‘veilig kunnen lopen’ en ‘betere bereikbaarheid voor iedereen’ zoals benoemd op pagina 12 van de Loopagenda.
- I.
- a.
Artikel 11 Indieningstermijn
Subsidieaanvragen kunnen worden ingediend vanaf het moment van inwerkingtreding van de regeling tot 7 april 2027.
Artikel 12 Subsidieplafond
-
1. Het totale subsidieplafond van deze subsidieregeling bedraagt € 240.000, waarbij twee deelplafonds geleden.
-
2. Het subsidieplafond voor gemeenten bedraagt € 200.000.
-
3. Het subsidieplafond voor TBO's en waterschappen bedraagt 40.000.
Artikel 13 Subsidiehoogte
-
1. Wanneer de subsidie wordt aangevraagd door een gemeente, bedraagt de hoogte van de subsidie zoals bedoeld in artikel 5, 75% van de subsidiabele kosten met een maximum van € 20.000.
-
2. Wanneer de subsidie wordt aangevraagd door een TBO of waterschap, bedraagt de hoogte van de subsidie zoals bedoeld in artikel 5, 75% van de subsidiabele kosten met een maximum van € 10.000.
Artikel 14 Verdeelcriteria
-
1. De subsidie voor gemeenten wordt evenredig tussen de gemeenten verdeeld.
-
2. De subsidie voor waterschappen en TBO's wordt verdeeld op volgorde van binnenkomst van de subsidieaanvragen.
-
3. Indien een subsidieaanvraag van een waterschap of TBO nog niet volledig is, geldt voor het bepalen van de onderlinge rangschikking voor de verdeling van de subsidie de dag waarop de subsidieaanvraag volledig is als datum van binnenkomst.
-
4. Dreigt het subsidieplafond voor de waterschappen en TBO's op enige dag te worden overschreden, dan vindt rangschikking van de op die dag binnengekomen volledige subsidieaanvragen plaats door middel van loting.
Artikel 15 Verplichtingen van de subsidieontvanger
De subsidieontvanger heeft in ieder geval de volgende verplichtingen:
- a.
Het project wordt uitgevoerd overeenkomstig het ingediende projectplan en overeenkomstig het bepaalde in de subsidiebeschikking;
- b.
Het project waaraan subsidie verleend is, moet binnen 2 jaar na toekenning uitgevoerd worden.
Artikel 16 Inwerkingtreding
Deze regeling wordt bekendgemaakt in het Provinciaal Blad en treedt in werking met ingang van de dag na bekendmaking.
Artikel 17 Citeertitel
Deze regeling wordt aangehaald als: Subsidieregeling snelle stappen provincie Groningen.
- II.
Beslispunt over vaststellen aanvraagformulier of andere formats (optioneel) en bekendmaking in PB daarvan.
Ondertekening
Groningen, 15 april 2025
Gedeputeerde Staten van Groningen:
René Paas, voorzitter
Hans Schrikkema, secretaris
NB bij het te ondertekenen besluit worden de namen van de voorzitter en secretaris niet opgenomen; wel in het Provinciaal Blad
Toelichting behorende bij de Subsidieregeling snelle stappen provincie Groningen
Algemeen
Deze subsidieregeling is vastgesteld op grond van de Kaderverordening subsidies provincie Groningen 2017 (Kaderverordening) en de Procedureregeling subsidies Groningen (Procedureregeling). Dit betekent dat een aantal aspecten van de verstrekking van subsidies niet in de subsidieregeling zijn vastgelegd, maar in de Kaderverordening en Procedureregeling. In de Procedureregeling staat onder meer waar de aanvraag moet worden ingediend, wat de beslistermijnen zijn voor Gedeputeerde Staten en algemene verplichtingen voor de subsidieontvanger, zoals de meldingsplicht.
Voor een goed begrip van deze subsidieregeling is dus bestudering van de Kaderverordening en Procedureregeling noodzakelijk. Ook de Algemene wet bestuursrecht bevat algemene bepalingen die onverkort van toepassing zijn op subsidies, verstrekt op grond van deze subsidieregeling.
Ziet u een fout in deze regeling?
Bent u van mening dat de inhoud niet juist is? Neem dan contact op met de organisatie die de regelgeving heeft gepubliceerd. Deze organisatie is namelijk zelf verantwoordelijk voor de inhoud van de regelgeving. De naam van de organisatie ziet u bovenaan de regelgeving. De contactgegevens van de organisatie kunt u hier opzoeken: organisaties.overheid.nl.
Werkt de website of een link niet goed? Stuur dan een e-mail naar regelgeving@overheid.nl