Permanente link
Naar de actuele versie van de regeling
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR738470
Naar de door u bekeken versie
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR738470/1
Aanwijzingsbesluit Informatiebeheer Ameland 2025
Dit is een toekomstige tekst! Geldend vanaf 24-04-2025 met terugwerkende kracht vanaf 01-01-2025
Intitulé
Aanwijzingsbesluit Informatiebeheer Ameland 2025Het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Ameland;
gelezen het ambtelijk voorstel;
in de hoedanigheid van zorgdrager voor de archiefbescheiden op basis van artikel 30 van de Archiefwet 1995;
gelet op de artikelen 31 en 32, derde lid, van de Archiefwet 1995 en artikel 3a van het Archiefbesluit 1995;
Overwegende dat de gemeente Ameland een dienstverleningsovereenkomst heeft gesloten met de gemeente Noardeast-Fryslân op het gebied van het beheer van de archieven;
besluit:
Artikel 1
Als gemeentearchivaris per 1 januari 2025 aan te wijzen: de archivaris van de gemeente Noardeast-Fryslân;
Artikel 2
Als archiefbewaarplaats aan te wijzen: de bewaarplaats die zich bevindt in de kelder onder het gemeentehuis te Ballum, Jelmeraweg 1, 9162 EA;
Artikel 3
-
1. Een Strategisch informatieoverleg (SIO) in te stellen waarin zitting hebben:
- -
het lid van het managementteam van de gemeente Ameland dat is belast met de aansturing van het Cluster klant contact centrum (kcc);
- -
de coördinator van het Cluster kcc;
- -
de archivaris;
- -
de medewerker informatievoorziening;
- -
de functionaris gegevensbescherming;
- -
de CISO.
- -
-
2. Op verzoek van één of meer van de in het eerste lid genoemde personen, kan aanvullend een andere inhoudelijk en /of onafhankelijke deskundige worden uitgenodigd om deel te nemen aan het SIO overleg.
Artikel 4
-
1. Dit besluit in werking treedt op 18 maart 2025, werkt terug tot 1 januari 2025 en wordt aangehaald als: Aanwijzingsbesluit informatiebeheer Ameland 2025.
Ondertekening
Ballum, 1 april 2025
Belanghebbenden kunnen tegen dit besluit binnen zes weken na de dag van publicatie een bezwaarschrift indienen bij het college van burgemeester en wethouders van Ameland, Postbus 22, 9160 AA, Hollum-Ameland. Een bezwaarschrift schorst de werking van het besluit niet.
Belanghebbenden kunnen bij de voorzieningenrechter, de rechtbank Noord-Nederland, afdeling Bestuursrecht, Postbus 150, 9700 AD Groningen verzoeken een voorlopige voorziening te treffen indien onverwijlde spoed, gelet op de betrokken belangen, dat vereist. Voorwaarde is dat u ook een bezwaarschrift hebt ingediend.
Het bezwaarschrift moet worden ondertekend en moet ten minste bevatten:
- •
de naam en het adres van de indiener;
- •
de datum waarop u het bezwaarschrift schrijft;
- •
een omschrijving van het besluit waartegen het bezwaar is gericht, en
- •
de reden(en) waarom u het niet eens bent met het besluit.
Toelichting
In artikel 30, eerste lid, van de Archiefwet 1995 (hierna: Archiefwet) is de zorgplicht voor de archiefbescheiden van de gemeentelijke organen bij burgemeester en wethouders (zorgdrager) gelegd.
Dit besluit betreft een aantal besluiten die burgemeester en wethouders moeten nemen om aan hun zorgtaak op grond van de Archiefwet te voldoen.
Artikel 1 betreft de aanwijzing van de gemeentearchivaris overeenkomstig artikel 32, derde lid, van de Archiefwet. In het eerste lid van artikel 32 van de Archiefwet is bepaald dat de gemeentelijke archiefbewaarplaats wordt beheerd door een gemeentearchivaris, die in het bezit dient te zijn van een diploma archivistiek.
Artikel 2 betreft een uitwerking van de bevoegdheid van burgemeester en wethouders om een gemeentelijke archiefbewaarplaats aan te wijzen (artikel 31 van de Archiefwet).
Artikel 3 betreft het instellen van een Strategisch informatieoverleg (hierna: SIO). Het begrip SIO is geïntroduceerd in de toelichting op het in 2012 gewijzigde Archiefbesluit 1995 (hierna: Archiefbesluit). Met het SIO wordt in elk overheidsorgaan een structureel overleg gecreëerd. In dit overleg worden vraagstukken belegd over het functioneren en de kwaliteit van de informatiehuishouding. In het SIO vindt de ketengerichte belangenafweging in de informatiehuishouding plaats. Hierdoor wordt in samenhang het beheer van informatie georganiseerd. Daarnaast heeft een SIO bij besluiten omtrent vervreemding en selectielijsten een wettelijk verplichte functie.
In artikel 2, eerste lid, van het Archiefbesluit wordt voorgeschreven dat de belangen van het bestuur en de burger alsmede historische en culturele belangen bij vervanging, selectielijsten en vervreemding moeten worden afgewogen. De verantwoordelijke voor de informatiehuishouding vertegenwoordigt het belang van het bestuur; de archivaris historie en cultuur. De onafhankelijke deskundige heeft in het bijzonder de positie van de burger als uitgangspunt. Hiertoe dient het SIO een voordracht te doen (artikel 3a, eerste lid, van het Archiefbesluit). Het Archiefbesluit stelt eisen om de deskundigheid en onafhankelijkheid van deze functionaris te borgen (artikel 3a, tweede lid, van het Archiefbesluit).
L.P. Stoel
Burgemeester
I.J.W. Valk
Secretaris-directeur
Ziet u een fout in deze regeling?
Bent u van mening dat de inhoud niet juist is? Neem dan contact op met de organisatie die de regelgeving heeft gepubliceerd. Deze organisatie is namelijk zelf verantwoordelijk voor de inhoud van de regelgeving. De naam van de organisatie ziet u bovenaan de regelgeving. De contactgegevens van de organisatie kunt u hier opzoeken: organisaties.overheid.nl.
Werkt de website of een link niet goed? Stuur dan een e-mail naar regelgeving@overheid.nl