Uitwerkingsbesluit buurtmedia Stadsgebied Weesp 2025

Geldend van 24-04-2025 t/m heden

Intitulé

Uitwerkingsbesluit buurtmedia Stadsgebied Weesp 2025

Het dagelijks bestuur van stadsgebied Weesp van de gemeente Amsterdam,

gelet op onderdeel W3 van het Bevoegdhedenregister behorende bij de Verordening op de stadsdelen en het stadsgebied Amsterdam 2022 en artikel 5 van de Subsidieregeling Buurtmedia Amsterdam 2024-2026,

besluit de volgende regeling vast te stellen:

Uitwerkingsbesluit buurtmedia Stadsgebied Weesp 2025

In dit Uitwerkingsbesluit is vastgelegd hoe de Subsidieregeling Buurtmedia Amsterdam 2024-2026 (hierna: subsidieregeling) wordt toegepast in relatie tot het beleidskader Buurtmedia 2024-2026. Het dagelijks bestuur bepaalt, met inachtneming van de voorschriften zoals opgenomen in de subsidieregeling, per te onderscheiden soort buurtmedia de wijze waarop de subsidie wordt verleend (onderdeel IV).

Korte beschrijving van de bestaande en gewenste situatie met betrekking tot de buurtmedia

Buurtmedia zijn in Weesp/Driemond van groot belang aangezien ze de ogen en oren van de buurt zijn. Het bestaande aanbod bestaat voornamelijk uit geschreven media zoals buurtkranten en -websites. Zo heeft Weesp een zeer goed gelezen huis aan huis krant en Driemond een dorpskrant. Hier en daar zijn er nieuwsbrieven en websites van verenigingen of sociale partners en heeft Weesp sinds kort ook een buurtplatform die de buurt voorziet van informatie. Buurtmedia hebben een meerwaarde voor de sociale, verbindende en informatieve functie. Ook dragen ze bij aan de lokale democratie op buurtniveau, bijvoorbeeld doordat ze het bestuur van het stadsgebied kritisch volgen.

Met de subsidie willen we enerzijds de bestaande buurtmedia ondersteunen en hun de gelegenheid bieden zich verder te professionaliseren en vernieuwen.

Daarnaast willen we de buurtmedia in Weesp/Driemond verbreden en zorgen dat er ook onderling meer samenwerking plaatsvindt zodat ze elkaar kunnen versterken. Daarbij ruimte bieden aan innovatieve initiatieven die inspelen op nieuwe vormen van informatievoorziening en verbinding, zoals podcasts, Instagram accounts, facebookpagina; s, YouTube kanalen en andere digitale formats. Dat is van belang om ook een nieuwe, jongere generatie te bereiken.

Ten derde willen we met deze subsidie kansen bieden voor bijv. jongeren om zich te ontwikkelen op het gebied van social media en journalistiek, meer betrokkenheid bij hun buurt te creëren, hun de gelegenheid te geven om bijv. de rijke diversiteit aan inwoners zichtbaar te maken en daarmee te werken aan onderling begrip en de sociale cohesie.

De gewenste situatie is een toekomstbestendig divers landschap van buurtmedia dat aansluit bij de behoeften van alle bewoners, waarin traditionele en innovatieve vormen elkaar versterken en het leidt tot nog meer sociale cohesie, ontwikkelingsmogelijkheden voor jongeren, democratische participatie en informatievoorziening.

II

Subsidieplafond (totaal bedrag voor alle media en te subsidiëren activiteiten)

€ 43.750

III

Subsidiabele (soorten) buurtmedia (eventueel met korte toelichting)

Initiatieven van bestaande of nieuwe buurtmedia die zich als primaire taak richten op het onafhankelijk vergaren en voorzien van informatie aan inwoners van Weesp/Driemond (kan ook buurtgericht), met voorkeur op vrijwillige basis gerund en als initiatief van buurtbewoners/platform/vereniging, die verschillende vormen kunnen aannemen o.a. (buurt/dorps)krant, nieuwsbrief, website, radio/tv-zenders, YouTube-kanalen, tiktok, Instagram/facebook en podcasts.

IV Formulier per soort te onderscheiden subsidiabele media

Soort media

Buurtmedia

  • 1.

    doelgroep (publiek)

Bewoners van Weesp/Driemond

  • 2.

    subsidiabele activiteiten

  • o

    Productie

  • o

    Distributie

  • o

    Innovatie (toekomstgericht)

  • o

    Ontwikkelingsinitiatieven voor jongeren of andere doelgroepen

  • 3.

    soort subsidie

  • o

    eenmalige subsidie

  • 4.

    maximaal te subsidiëren bedrag per aanvraag

  • o

    € 10.000

  • 5.

    deelplafond(s) 

  • o

    n.v.t. 

  • 6.

    indieningstermijnen voor eenmalige subsidies van toepassing

  • o

    indiening doorlopend gedurende het jaar mogelijk, totdat het subsidieplafond is bereikt

  • 7.

    mate waarin samenwerking met andere partijen is gewenst

De mate van samenwerking is gewenst tussen:

  • -

    buurtmedia onderling zodat ze gezamenlijk een groter bereik hebben, aan talentontwikkeling kunnen doen, kosten kunnen drukken of samen workshops kunnen volgen in journalistieke vaardigheden

  • -

    buurtmedia en onderwijsinstellingen/maatschappelijke organisatie voor stages of andere ontwikkelingstrajecten

  • -

    buurtmedia en professionele mediaorganisaties (zoals de Publieke Omroep Amsterdam SALTO, AT5, FunX en Weespernieuws, zodat de professionele organisaties hun deskundigheid en faciliteiten kunnen delen)

  • 8.

    eigen inkomsten en/of bijdragen van derden vereist

Niet vereist, maar het hebben van eigen inkomsten en/of bijdragen van derden kan wel worden meegewogen bij de overige weigeringsgronden

(Van bestaande mediakanalen verwachten we dat er ook eigen inkomsten worden gegenereerd via bijv. advertenties Opstartende initiatieven willen we de ruimte geven eerst zaken op orde te krijgen).

  • 9.

    behandeling op volgorde van binnenkomst of toepassing verdeelsleutel (artikel 7)

Volgorde van binnenkomst van een complete aanvraag

  • 10.

    instelling adviescommissie

De aanvragen zullen worden beoordeeld door een ambtelijke adviescommissie bestaande uit tenminste twee medewerkers van de gemeente Amsterdam, met kennis van het stadsgebied Weesp, subsidieverlening, communicatie en sociaal domein. Bij de beoordeling toetsen we naast bovenstaande punten of onderstaande doelen zoveel mogelijk worden bereikt:

  • o

    Mate waarin het initiatief bijdraagt aan de onafhankelijke informatievoorziening aan bewoners

  • o

    Mate waarin het initiatief bijdraagt aan het versterken van verbondenheid met de buurt/stad(sgebied) en aan een divers en pluriform medialandschap (dat alle buurten worden bereikt en nieuwe/onderbelichte doelgroepen (meerstemmigheid/meertaligheid, zoals jongeren en niet westerse migratieachtergrond).

  • o

    Mate waarin het initiatief toekomstgericht is:

    • -

      Initiatieven die een vernieuwingsslag willen doormaken: bijvoorbeeld digitalisering van buurmedia met een breed scala aan digitale formats

    • -

      initiatieven die bijdragen aan een professionaliseringsslag ten behoeve van verbeteren van de media zoals advies, een workshop of training om de journalistieke functie te versterken

    • -

      Initiatieven die talentontwikkeling stimuleren (o.a. onder jongeren zoals verzorgen van stages of trajecten waarin ze leren interviewen, podcast te maken of een buurt Instagram maken)

  • 11.

    beoordelingscriteria uit artikel 7 lid 3 waarop minimaal 5 punten gescoord moet worden

  • o

    n.v.t.

Ondertekening

Aldus vastgesteld in de bestuurscommissie vergadering van 25 maart 2025

Naam

Katinka Hilders-van de Wetering

Voorzitter van dagelijks bestuur stadsgebied Weesp

TOELICHTING

Het Uitwerkingsbesluit buurtmedia wordt op grond van artikel 5, eerste lid van de Subsidieregeling Buurtmedia Amsterdam 2024-2026 (hierna: subsidieregeling) jaarlijks vastgesteld door het dagelijks bestuur van het stadsdeel. Dit betekent dat voor elk stadsdeel/stadsgebied een apart Uitwerkingsbesluit buurtmedia geldt. Een aantal variabele componenten van de subsidieregeling wordt door het dagelijks bestuur ingevuld of gedefinieerd.

In onderdeel I van het Uitwerkingsbesluit buurtmedia is een korte beschrijving opgenomen van de bestaande en gewenste situatie met betrekking tot de buurtmedia in het stadsdeel.

In onderdeel II wordt het totale subsidieplafond vermeld dat voor alle verschillen buurtmedia en de daarbij behorende activiteiten beschikbaar is. Het gaat daarbij dus om het bedrag dat in totaal beschikbaar is voor de uitvoering van de subsidieregeling in het stadsdeel.

In onderdeel III wordt aangegeven welke (soorten) buurtmedia subsidiabel zijn. Dit kan bijvoorbeeld zijn een papieren krant, sociale media, radio etc. Maar het kan hierbij ook gaan om activiteiten ter ondersteuning van de makers van media. Het dagelijks bestuur maakt deze keuze of kiest ervoor om geen onderscheid te maken in buurtmedia en het subsidieplafond in een keer te verdelen.

Onderdeel IV wordt per soort te onderscheiden buurtmedia ingevuld. Hier worden de activiteiten waarvoor en de voorwaarden waaronder de subsidie wordt verleend beschreven. De bevoegdheid van het dagelijks bestuur hiertoe is vastgelegd in artikel 5 lid 3 van de subsidieregeling. Er kan ook gekozen worden voor een overkoepelende omschrijving.

Eenmalige en boekjaarsubsidies

Eenmalige subsidies worden gegeven voor activiteiten die van bepaalde duur zijn en niet per se in één kalenderjaar gerealiseerd hoeven te worden. Boekjaarsubsidies worden afgegeven voor activiteiten van in beginsel onbepaalde duur, die per boekjaar aan een aanvrager worden verstrekt.