Regeling vervalt per 01-07-2027

Subsidieregeling Maatschappelijke initiatieven Werk, Participatie en Inkomen

Dit is een toekomstige tekst! Geldend vanaf 01-06-2025 t/m 30-06-2027

Intitulé

Subsidieregeling Maatschappelijke initiatieven Werk, Participatie en Inkomen

Het college van burgemeester en wethouders van Amsterdam,

gelet op artikel 3 van de Algemene Subsidieverordening Amsterdam 2023 (ASA 2023),

gezien het programma Iedereen Kans op Werk (vastgesteld op 6 december 2022) van de coalitiepartijen en om gevolg te geven aan de ambitie om meer samen te werken met maatschappelijke initiatieven in de buurt om meer Amsterdammers stappen te laten zetten richting werk of opleiding,

besluit de volgende regeling vast te stellen:

Subsidieregeling Maatschappelijke initiatieven Werk, Participatie en Inkomen

Artikel 1 Definities

In deze subsidieregeling wordt verstaan onder:

  • -

    ASA 2023: Algemene Subsidieverordening Amsterdam 2023;

  • -

    bestuurlijk kader Iedereen Kans op Werk: investering in extra begeleiding naar werk door de inzet van onder andere om- en bijscholing, loonkostensubsidie en jobcoaching met als doel zoveel mogelijk drempels weg te nemen voor mensen om aan het werk te gaan;

  • -

    College: college van burgemeester en wethouders;

  • -

    maatschappelijk initiatief: een initiatief van een organisatie om een maatschappelijk doel na te streven en zelf de uitvoering ter hand neemt;

  • -

    penvoerder: de organisatie die de aanvraag indient en verantwoordelijk is voor de uitvoering van de beschikking;

  • -

    re-integratie: een activiteit of traject om de afstand tot de arbeidsmarkt van een persoon te verkleinen;

  • -

    talentontwikkeling: het erkennen van iemands mogelijkheden of capaciteiten en deze verder ontwikkelen;

  • -

    lokaal ingebed: de mate waarin de organisatie beschikt over verbinding met en kennis van de wijk door o.a. aantoonbare samenwerking met partijen in de wijk;

  • -

    WPI: Directie Werk, Participatie en Inkomen

Artikel 2 Toepasselijkheid Algemene Subsidieverordening Amsterdam 2023

De Algemene Subsidieverordening Amsterdam 2023 is van toepassing.

Artikel 3 Doel subsidieregeling

Het doel van deze subsidieregeling en het beleidskader Iedereen Kans op Werk 2022-2026 is het mogelijk maken en versterken van lokaal verbonden initiatieven, met uitzondering van initiatieven in de stadsdelen Nieuw West en Zuidoost, die zich richten op re-integratie en talentontwikkeling zodat meer Amsterdammers stappen zetten richting werk of opleiding en (weer) actief kunnen deelnemen aan de arbeidsmarkt.

Artikel 4 Subsidiabele activiteiten

Het college kan een eenmalige subsidie verlenen tot 1 januari 2027 ten behoeve van een maatschappelijk initiatief dat zich in overwegende mate richt op re-integratie en talentontwikkeling , waardoor de stap voor Amsterdammers om aan het werk te gaan of een opleiding te volgen, makkelijker wordt. De activiteiten richten zich op:

  • 1.

    Oriëntatie richting werk en opleiding

  • 2.

    Competentieontwikkeling

Artikel 5 Subsidieplafond en hoogte subsidie

  • 1. Het college stelt voor de activiteiten die volgens deze subsidieregeling in aanmerking komen voor subsidie een subsidieplafond vast van EUR 1,3 miljoen voor de looptijd van de regeling.

  • 2. De subsidie bedraagt maximaal EUR 300.000 per aanvraag.

Artikel 6 Verdeelsleutel subsidieplafond

  • 1. Het college beoordeelt na ontvangst van een aanvraag voor een subsidie of de gevraagde subsidie zou kunnen worden verleend of wordt geweigerd op grond van artikel 10, eerste lid.

  • 2. De aanvragen die niet worden geweigerd, worden onderling vergeleken en gerangschikt op basis van de criteria uit het derde lid. Hierbij worden afzonderlijke activiteiten van vergelijkbare aard met elkaar vergeleken waarbij rekening wordt gehouden met de coalitiewens Ongelijk Investeren voor Gelijke Kansen. Dat betekent dat initiatieven in Stadsdeel Noord voorrang kunnen krijgen.

  • 3. De rangschikking wordt bepaald op basis van de volgende criteria en de mate waarin:

    • a)

      het initiatief bijdraagt aan de doelstelling om meer Amsterdammers stappen te laten zetten richting werk of opleiding;

    • b)

      het initiatief lokaal is ingebed;

    • c)

      het initiatief bereik heeft onder Amsterdammers zonder werk of opleiding en deze effectief weet te bereiken en te betrekken;

    • d)

      het initiatief werkt met een integrale aanpak;

    • e)

      de kosten van het initiatief in verhouding staan tot de verwachte baten, waarbij gekeken wordt naar de effectiviteit en impact van de activiteiten op de doelstelling;

    • f)

      het initiatief de kwaliteit van begeleiding waarborgt.

  • 4. Per criterium kan nul tot en met vijf punten worden gehaald. De criteria in het derde lid wegen even zwaar, met uitzondering van de criteria lokale inbedding, bereik en integrale aanpak. Voor deze criteria moet minimaal 3 punten worden verkregen, anders wordt de aanvraag geweigerd.

  • 5. Indien verschillende aanvragen op hetzelfde aantal punten uitkomen en door honorering van deze aanvragen het subsidieplafond wordt overschreden, komen het eerst in aanmerking de aanvragen voor activiteiten uit te voeren in Stadsdeel Noord.

Artikel 7 De aanvrager

  • 1. Subsidie kan uitsluitend worden aangevraagd door een rechtspersoon.

  • 2. Als sprake is van een samenwerkingsverband dient één van de betrokken partijen als penvoerder de aanvraag namens het samenwerkingsverband in en draagt de verantwoordelijkheid voor de uitvoering van de beschikking.

Artikel 8 Bij de subsidieaanvraag in te dienen gegevens

In aanvulling op artikel 6, tweede lid, van de ASA 2023 worden bij de subsidieaanvraag de volgende gegevens en stukken overlegd:

  • a.

    een activiteitenplan waarin in ieder geval het volgende omschreven moet worden:

    • -

      hoe het initiatief voldoet aan de beoordelingscriteria

    • -

      voor welke activiteiten subsidie wordt aangevraagd

    • -

      de doelen en de resultaten die met de te subsidiëren activiteiten worden nagestreefd en een beschrijving hoe de activiteiten aan die doelen bijdragen

    • -

      welke Amsterdammers bereikt gaan worden en een schatting van hoeveel

    • -

      de wijze waarop de resultaten worden aangetoond

    • -

      waar het initiatief plaatsvindt

    • -

      met welke bewoners en/of informele en formele organisaties wordt samengewerkt, inclusief de gemeente

    • -

      eerdere relevante projecten met een toelichting van behaalde resultaten en/of geleerde lessen

  • b.

    een begroting inclusief dekkingsplan met daarin een overzicht van de inkomsten en de uitgaven uitgesplitst in kosten voor de eigen organisatie en kosten voor de activiteit. Het dekkingsplan biedt een overzicht van welke andere subsidies zijn ontvangen dan wel aangevraagd en voor welk bedrag en activiteit.

Artikel 9 Aanvraagtermijn

Een aanvraag subsidie dient uiterlijk 1 september 2025 te worden ingediend.

Artikel 10 Weigeringsgronden

  • 1. In aanvulling op artikel 8, eerste lid van de ASA 2023 weigert het college de subsidie als:

    • a.

      de activiteiten slechts commerciële doeleinden hebben

    • b.

      de activiteiten reeds hebben plaatsgevonden

    • c.

      de activiteiten zullen plaatsvinden in stadsdeel Nieuw-West of stadsdeel Zuidoost.

  • 2. In aanvulling op artikel 8, tweede lid van de ASA 2023 kan het college een aanvraag subsidie geheel of gedeeltelijk weigeren als:

    • a)

      de activiteiten naar het oordeel van het college onvoldoende bijdragen aan het doel van deze subsidieregeling of niet passen binnen de subsidiabele activiteiten zoals in deze subsidieregeling omschreven;

    • b)

      de waarde voor Amsterdammers niet voldoende onderbouwd is;

    • c)

      er sprake is van een activiteit die al vanuit andere bronnen gefinancierd wordt

    • d)

      de verhouding tussen de kosten van de uitvoering van de activiteiten en de kosten voor de eigen organisatie niet passen bij de activiteit(en);

    • e)

      de activiteiten naar het oordeel van het college te grote risico’s met zich mee brengen voor de ontwikkeling, gelijke behandeling, gezondheid of veiligheid van deelnemers of andere betrokkenen;

    • f)

      de zakelijke kwaliteit van de aanvrager onvoldoende is en het initiatief financieel en organisatorisch niet haalbaar is;

    • g)

      de aanvraag dusdanig is opgesteld dat deze niet aan de criteria getoetst kan worden en/of de aanvraag onvoldoende is uitgewerkt om tot een goede afweging te komen of de financiële onderbouwing voor het initiatief onvoldoende is;

Artikel 11 Aanvullende verplichtingen

Naast de verplichtingen op grond van artikel 9 en 10 van de ASA 2023 zijn aan de subsidie de volgende verplichtingen verbonden:

  • -

    de subsidieontvanger draagt zorg voor eventueel benodigde vergunningen, ontheffingen of overige toestemmingen

  • -

    de subsidieontvanger draagt zorg voor het afsluiten van eventueel benodigde verzekeringen

  • -

    accommodaties waar publieksgerichte activiteiten plaatsvinden zijn goed bereikbaar, fysiek toegankelijk, bruikbaar en veilig.

  • -

    professionals en vrijwilligers die rechtstreeks werken met jeugdigen, en voor zover mogelijk professionals en vrijwilligers die rechtstreeks werken met Amsterdammers in een kwetsbare situatie, ouderen, of Amsterdammers met regieverlies, zijn in het bezit van een geldige verklaring omtrent gedrag (VOG);

  • -

    de subsidieontvanger draagt zorg voor een zorgvuldige omgang met en adequate beveiliging van de persoonsgegevens van deelnemers.

Artikel 12 Verantwoording

In alle gevallen dient een aanvraag vaststelling subsidie te worden ingediend.

Artikel 13 Looptijd regeling

Deze regeling treedt in werking met ingang van 1 juni 2025 en vervalt van rechtswege op 1 juli 2027 met dien verstande dat vaststellingen van subsidies die onder deze regeling vallen nog onder deze regeling worden afgehandeld.

Artikel 14 Citeertitel

Deze regeling wordt aangehaald als: Subsidieregeling Maatschappelijke Initiatieven Werk, Participatie en Inkomen.

Ondertekening

Aldus vastgesteld in de vergadering van 15 april 2025.

De burgemeester

Femke Halsema

De gemeentesecretaris

Peter Teesink

Toelichting

Algemene toelichting

Vanuit het beleidskader Iedereen Kans op Werk is de ambitie geformuleerd om meer samen te werken met maatschappelijke initiatieven in de buurt om bijstandsgerechtigden voor wie de dienstverlening van WPI niet voldoende aansluit beter te kunnen bereiken. Maatschappelijke initiatieven in de buurt weten hen vaak wel te bereiken en kunnen een belangrijke vindplaats en springplank zijn voor hun verdere ontwikkeling. De afgelopen jaren is verkend hoe organisaties in de wijken bijstandsgerechtigden op een meer laagdrempelige manier kunnen ondersteunen richting werk en opleiding. Het gaat vaak om kleinschalige initiatieven, in de haarvaten van wijken en buurten, waarin scholing en stages in de eigen omgeving worden aangeboden. Vanuit Iedereen Kans op Werk is budget gereserveerd om dergelijke lokale initiatieven te versterken en waar mogelijk te verbinden aan de stedelijke infrastructuur.

De focus binnen deze subsidieregeling ligt op maatschappelijke initiatieven die hoofdzakelijk gericht zijn op re-integratie en talentontwikkeling met als doel om Amsterdammers stappen te laten zetten richting werk. Daarmee onderscheidt deze subsidieregeling zich inhoudelijk ten opzichte van o.a. de Subsidieregeling Sociale Basis en de Subsidieregeling Integraal Maatschappelijk Initiatief.

Artikel 1

Maatschappelijk initiatief: Dit maatschappelijk doel kan betrekking hebben op verschillende beleidsterreinen maar is in overwegende mate gericht op re-integratie en talentontwikkeling.

Artikel 4

In de stadsdelen Nieuw-West en Zuidoost kunnen initiatieven zich voor financiering wenden tot de organisaties van het Nationaal Programma Samen Nieuw-West en het Masterplan Zuidoost. In deze stadsdelen wordt namelijk al extra geïnvesteerd vanuit o.a. het Nationaal Programma Leefbaarheid en Veiligheid, zo ook ten aanzien van de activiteiten uit deze regeling.

Oriëntatie richting werk en opleiding: motiveren richting werk en opleiding en ondersteuning bij het onderzoeken van een passende baan of opleiding, mogelijkheden arbeidsmarkt verkennen, motiveren, testen, netwerkgesprekken en/of oefeningen.

Competentieontwikkeling: ondersteuning bij de ontwikkeling van competenties en meer zicht op eigen talenten Het aanleren of verstevigen van zowel persoonlijke als professionele vaardigheden, kennis en competenties bij voorkeur gecombineerd met het opdoen van praktijkervaring in een (gecertificeerd) traject.

Artikel 6

Lid 3b

Lokale inbedding: de mate waarin het initiatief beschikt over verbinding met en kennis van de lokale context van de wijk en de buurt en aantoonbare samenwerkingen heeft met formele en informele partijen in de wijk.

Lid 3d

Integrale aanpak: de mate waarin breed wordt gekeken naar welke obstakels er zijn om aan het werk te gaan en hoe hiermee om te gaan.

Lid 3e

Kosten/ baten: de mate waarin de kosten in verhouding staan tot bijvoorbeeld het aantal deelnemers, de duur en intensiteit van de begeleiding en de beoogde resultaten van de begeleiding zoals bijvoorbeeld uitstroom naar werk of opleiding of doorstroom naar een passende vervolgactiviteit.

Lid 3f

Kwaliteit van begeleiding: mate waarin blijk wordt gegeven van kennis en expertise met betrekking tot de doelgroep, re-integratie en talentontwikkeling en de mate waarin een initiatief beschikt over een sociaal veilige omgeving voor deelnemers. In het activiteitenplan moer naar voren komen voor welke doelgroep het initiatief actief is en hoe de inzet uiteindelijk leidt tot ontwikkeling en vervolgstappen richting werk of opleiding van de deelnemers.

Lid 5

Alleen initiatieven uit stadsdeel Noord krijgen voorrang indien zij gelijk scoren met initiatieven uit een ander stadsdeel. Stadsdeel Noord is namelijk in het coalitieakkoord 2022-2026 aangewezen als één van de gebieden waar onze steun het hardste nodig is. Hier geldt het principe ‘Ongelijk Investeren voor Gelijke Kansen’, waarbij het niveau van de voorzieningen en diensten wordt afgestemd op de opgave. Dat betekent dat er meer mensen en middelen worden ingezet daar waar de problemen groter zijn om ervoor te zorgen dat bestaande achterstanden worden ingelopen.

Naast stadsdeel Noord zijn ook stadsdeel Nieuw-West en Zuidoost aangewezen als prioriteitsgebied. In deze stadsdelen wordt echter al extra geïnvesteerd vanuit o.a. het Nationaal Programma Leefbaarheid en Veiligheid, zo ook ten aanzien van de activiteiten uit deze regeling. Maatschappelijke initiatieven die hoofdzakelijk in de stadsdelen Nieuw-West en Zuidoost opereren, kunnen zich voor financiering dan ook wenden tot de organisaties van het Nationaal Programma Samen Nieuw-West en het Masterplan Zuidoost.