Ondermandaatbesluit gemeentelijke belastingen 2025

Dit is een toekomstige tekst! Geldend vanaf 24-04-2025 met terugwerkende kracht vanaf 01-11-2024

Intitulé

Ondermandaatbesluit gemeentelijke belastingen 2025

De Gemeentesecretaris-algemeen directeur gemeente Gouda

Overwegende dat;

de directeur van de Belastingsamenwerking Gouwe-Rijnland (hierna BSGR) op 9 december 2022 heeft besloten de Gemeentesecretaris-algemeen directeur mandaat te verlenen voor het uitoefenen van bevoegdheden ten aanzien van het opleggen, en innen van bepaalde belastingaanslagen en voor het uitvoeren van controles in het kader van bepaalde gemeentelijke belastingen;

in dat besluit is opgenomen dat de Gemeentesecretaris-algemeen directeur ondermandaat kan verlenen:

besluit:

Artikel 1

Onder de volgende begrippen wordt verstaan:

  • a.

    Aanslagoplegging: het door middel van een belastingaanslag schriftelijk kenbaar maken van het verschuldigde bedrag waaronder begrepen het door middel van een mondelinge of schriftelijke kennisgeving bekendmaken van het verschuldigde bedrag;

  • b.

    Gewone invordering: alle bevoegdheden rond het innen van belastinggelden tot de dwanginvordering.

Artikel 2

Aan de functionarissen in de onderstaande tabel ondermandaat te verlenen de volgende handelingen te verrichten.

Functionaris

Belastingsoort

Omschrijving Handeling

Legesverordening

Afdelingshoofd Dienstverlening én door deze aan te wijzen medewerkers

Alle in de Legesverordening aangewezen leges onder Hoofdstuk 1.

Aanslagoplegging

Gewone invordering

Afdelingshoofd Financiën

Alle in de Legesverordening aangewezen leges

Aanslagoplegging

Gewone invordering

Afdelingshoofd Veiligheid en Wijken

De in de Legesverordening aangewezen leges onder

Hoofdstuk 1;

  • paragraaf 1.10, artikel 1.35 lid 1 t/m 6;

hoofdstuk 2:

  • paragraaf 2.8, artikel 2.34 lid 6 a t/m c

Hoofdstuk 3:

  • paragraaf 3.1, artikel 3.1

  • paragraaf 3.1, artikel 3.2

  • paragraaf 3.7, artikel 3.19

Aanslagoplegging

Gewone invordering

Afdelingshoofd Ruimtelijk Beleid en Advies

De in de Legesverordening vastgestelde leges onder

hoofdstuk 1;

  • paragraaf 1.9, artikel 1.29 en 1.30

  • paragraaf 1.10, artikel 1.35 lid 10

hoofdstuk 3

  • paragraaf 3.6, artikel 3.17

Aanslagoplegging

Gewone invordering

Afdelingshoofd Toezicht en Handhaving

De in de Legesverordening aangewezen leges onder hoofdstuk 2:

  • paragraaf 2.34 lid 6d.

Aanslagoplegging

Gewone invordering

Havengelden

Afdelingshoofd Toezicht en Handhaving én door deze aan te wijzen medewerkers

De in de verordening Havengelden en de in de tarieventabel onder A aangewezen tarieven

Aanslagoplegging

Gewone invordering

Marktgelden

Afdelingshoofd Toezicht en Handhaving én de door deze aan te wijzen medewerkers

De onder sub B van het eerste lid artikel 4 van de verordening Marktgelden genoemde marktgelden (dagplaats)

Aanslagoplegging

Gewone invordering

Precario

Afdelingshoofd Toezicht en Handhaving én de door deze aan te wijzen medewerkers

De belastbare feiten zoals opgenomen in de verordening Precariobelasting en de daarbij behorende tarieventabel

Aanslagoplegging, waaronder begrepen de controle van belastbare feiten

Artikel 3

Aan de voorzitter van het Streekarchief wordt ondergemandateerd:

De bevoegdheid tot aanslagoplegging en de gewone invordering van leges zoals genoemd in hoofdstuk 1, paragraaf 1.10, artikel 1.34 van de legestarieventabel behorende bij de legesverordening.

Artikel 4

Aan de directeur van Cyclus N.V. én de door deze aan te wijzen medewerkers, wordt ondergemandateerd:

De bevoegdheid tot aanslagoplegging en de gewone invordering van de afvalstoffenheffing zoals genoemd in het vijfde lid van artikel 5 van de verordening Reinigingsheffingen

Artikel 5

Aan de directeur Dienstverlening van de gemeente Amsterdam én de door deze aan te wijzen medewerkers, wordt ondergemandateerd:

De bevoegdheid tot aanslagoplegging en de gewone invordering van de leges zoals genoemd in Hoofdstuk 1, paragraaf 1.9, artikel 1.33 lid g tot en met lid k van de legestarieventabel behorende bij de legesverordening

Artikel 6

Het ondermandaat gemeentesecretaris aan afdelingshoofd van 9 juli 2024 in te trekken.

Artikel 7 - inwerkingtreding

Dit besluit treedt op de dag na bekendmaking in werking en werkt terug tot en met 1 november 2024, met dien verstande dat het ondermandaatbesluit van 9 juli 2024 van toepassing blijft op belastbare feiten die zich voor 1 november 2024 hebben voorgedaan.

Artikel 8 - citeertitel

Dit ondermandaat wordt aangehaald als “Ondermandaatbesluit gemeentelijke belastingen 2025”

Ondertekening

Gouda, 14 april 2025

de Gemeentesecretaris- algemeen directeur van de gemeente Gouda

de heer drs. R.C. Bakker