Uitvoeringsvoorschriften naamgeving en nummering Zoetermeer 2025

Dit is een toekomstige tekst! Geldend vanaf 25-04-2025 met terugwerkende kracht vanaf 01-01-2025

Intitulé

Uitvoeringsvoorschriften naamgeving en nummering Zoetermeer 2025

Hoofdstuk 1. Algemene bepalingen

Artikel 1 Begripsomschrijvingen

In deze uitvoeringsvoorschriften wordt verstaan onder:

  • 1.

    Gemeente: gemeente Zoetermeer.

  • 2.

    College: burgemeester en wethouders van Zoetermeer.

  • 3.

    Straatnamencommissie: de commissie die is belast met de advisering van het college bij de toekenning van namen aan delen van de openbare ruimte (straten).

  • 4.

    Naamdrager: bord waarop de toegekende straatnaam is aangebracht.

  • 5.

    Nummerdrager: bord waarop de toegekende nummeraanduiding is aangebracht.

  • 6.

    BAG: Basisregistratie Adressen en Gebouwen.

Hoofdstuk 2. Naamgeving openbare ruimten

Artikel 2 Toekennen van namen aan de openbare ruimte

  • 1. Het college neemt met de toekenning van namen de aan de openbare ruimte volgende uitgangspunten in acht;

    • a.

      Achtervoegsels van straatnaam moet passen bij bebouwingsomgeving: straat, weg, laan, singel, etc;

    • b.

      Straatnamen binnen één stratenplan moeten een logisch geheel vormen;

    • c.

      Verwarring tussen straatnamen moet worden voorkomen;

    • d.

      De naamgeving is kort en maximaal 40 posities;

    • e.

      De naamgeving is goed uitspreekbaar;

    • f.

      De naamgeving geeft geen mogelijkheid tot verbastering of dubbelzinnigheid;

    • g.

      De naamgeving heeft een eenvoudige spelling;

    • h.

      De naamgeving het een geschikte klank;

    • i.

      De naamgeving past bij het karakter van het te benoemen object en omgeving;

    • j.

      De naamgeving past bij de geschiedenis van het te benoemen object en omgeving;

    • k.

      De straatnaam wordt niet eerder vastgesteld dan nadat het tracé bekend is. De vaststelling in het college van burgemeester en wethouders geschiedt alleen met tekening.

Artikel 3 Technische uitvoeringsvoorschriften

  • 1. Een naamdrager moet voldoen aan NEN-norm 1772 voor wat betreft de afmetingen, uitvoering, constructie, kleur en lichttechnische eigenschappen.

  • 2. Als het college een verklarende tekst vaststelt bij een naam, wordt deze tekst geïntegreerd op het naambord aangebracht.

Hoofdstuk 3. De straatnaamcommissie

Artikel 4 Instelling

  • 1. Het college kan voor het toekennen van namen aan de openbare ruimte een commissie voor naamgeving (straatnaamcommissie) instellen.

  • 2. De straatnaamcommissie brengt desgevraagd schriftelijk advies uit aan het college over het toekennen van namen aan de openbare ruimte, met inachtneming van de uitgangspunten als omschreven in hoofdstuk 2 van deze uitvoeringsvoorschriften.

Artikel 5 Samenstelling, benoeming en ontslag

  • 1. De straatnamencommissie bestaat uit maximaal zeven leden, waarvan één als secretaris, en een voorzitter. Tevens is er een plaatsvervangend lid, tevens plaatsvervangend secretaris, die het lid dat tevens secretaris is vervangt in geval van diens afwezigheid.

  • 2. Behoudens de secretaris en de plaatsvervangend secretaris, die ambtenaren van de gemeente (het Stadsarchief) dienen te zijn, kunnen de leden en de voorzitter zowel ambtenaren van de gemeente als externen zijn.

  • 3. De voorzitter en de leden worden door het college benoemd en ontslagen. De benoeming geschiedt voor vier jaar. Herbenoeming voor vier jaar kan ten hoogste éenmaal plaatsvinden.

  • 4. Ontslag van een lid of de voorzitter kan plaatsvinden

    • a.

      op eigen verzoek;

    • b.

      in geval van langdurige ziekte of gebrek met een naar verwachting blijvende

    • c.

      ongeschiktheid de taken te vervullen;

    • d.

      indien naar het oordeel van het college ernstig nadeel is toegebracht aan het in hem of haar gestelde vertrouwen;

    • e.

      in geval van verlies van de functie of kwaliteit uit hoofde waarvan het lidmaatschap of voorzitterschap bestaat.

Artikel 6 De voorzitter en de plaatsvervangend voorzitter

  • 1. De vergaderingen van de straatnamencommissie worden voorgezeten door de voorzitter.

  • 2. De voorzitter heeft stemrecht.

  • 3. De straatnamencommissie kiest uit zijn midden een plaatsvervangend voorzitter. De plaatsvervangend voorzitter vervangt de voorzitter bij afwezigheid.

  • 4. De stukken die de straatnamencommissie opstelt worden door de voorzitter ondertekend. Adviezen kunnen ook digitaal worden uitgebracht op een door de straatnamencommissie geschikt geachte en door het college geaccordeerde wijze en adressering.

Artikel 7 Taak en werkwijze

  • 1. De straatnamencommissie is belast met de advisering van het college bij de toekenning van namen aan delen van de openbare ruimte (zoals straten, paden, pleinen, parken en gebouwen).

  • 2. De adviezen van de straatnamencommissie zijn openbaar, tenzij de voorzitter anders besluit.

  • 3. Het college neemt een uitgebracht advies zichtbaar mee bij de besluitvorming.

  • 4. Het college kan gemotiveerd afwijken van de adviezen van de straatnamencommissie.

  • 5. Het college informeert de straatnamencommissie binnen vier weken na de besluitvorming.

  • 6. Om ervoor te zorgen dat de straatnamencommissie zijn adviestaak goed kan uitvoeren, voorziet het college de straatnamencommissie gevraagd en ongevraagd van alle redelijkerwijs benodigde informatie.

  • 7. De secretaris draagt zorg voor archivering van de relevante stukken, zoals de agenda, het verslag van de vergadering en het advies.

Artikel 8 De vergaderingen

  • 1. De straatnamencommissie vergadert zo dikwijls als de voorzitter het nodig oordeelt of indien ten minste twee leden schriftelijk de wens daartoe te kennen geven.

  • 2. De agenda en de bijbehorende stukken worden uiterlijk vijf werkdagen voorafgaande aan de vergadering door de secretaris naar de leden en de voorzitter verstuurd.

  • 3. De vergaderingen van de straatnamencommissie zijn openbaar, tenzij de voorzitter het geraden acht achter gesloten deuren te vergaderen.

  • 4. De voorzitter kan voor het geven van advies (of toelichting) personen die geen lid van de commissie zijn uitnodigen één of meer vergaderingen van de commissie (al dan niet gedeeltelijk) bij te wonen dan wel de straatnamencommissie schriftelijk te informeren. Deze personen hebben geen stemrecht.

  • 5. Van elke vergadering wordt door ambtelijk secretaris een beknopt verslag opgesteld dat in elk geval vermeldt: de namen van de aanwezige leden en andere personen, de genomen besluiten en de uitgebrachte adviezen alsmede het standpunt van de aanwezige leden die zich tegen een besluit of advies hebben verklaard.

Artikel 9 Besluitvorming

  • 1. De straatnamencommissie kan alleen overleggen of besluiten als ten minste vier stemgerechtigden aanwezig zijn.

  • 2. Indien op grond van het gestelde in het voorgaande lid een vergadering niet kan worden gehouden, schrijft de voorzitter binnen twee weken een nieuwe vergadering uit waarin kan worden vergaderd en besloten ongeacht het aantal aanwezigen. De straatnamencommissie kan echter over andere aangelegenheden dan die waarvoor de eerdere vergadering was belegd alleen vergaderen of besluiten, indien ten minste vier stemgerechtigden aanwezig zijn.

  • 3. Besluiten van de straatnamencommissie worden genomen bij meerderheid van het aantal uitgebrachte stemmen. Indien de stemmen staken, vindt een herstemming plaats. Staken bij deze stemming de stemmen opnieuw, dan is het advies niet aangenomen, tenzij de straatnamencommissie bij meerderheid besluit dat het advies als minderheidsadvies wordt uitgebracht. Komt de straatnamencommissie tot een advies, dan is het mogelijk om in het advies ook minderheidsstandpunten weer te geven.

  • 4. Over zaken wordt mondeling gestemd, tenzij minimaal één lid om een schriftelijk stemming vraagt, dan wel de voorzitter daartoe besluit.

  • 5. Als bij het nemen van een besluit door geen van de leden stemming wordt gevraagd, is het voorstel aangenomen.

  • 6. De straatnamencommissie kan een huishoudelijk reglement opstellen waarin afspraken worden gemaakt over de praktische handelwijze in vergaderingen.

Artikel 10 Faciliteiten

  • 1. De straatnamencommissie is bevoegd om via de secretaris ad hoc ambtelijke en externe deskundigen te raadplegen.

  • 2. Het college stelt één of meerdere accommodaties beschikbaar voor de vergaderingen en activiteiten van de straatnamencommissie.

Artikel 11 Presentiegeld

De externe leden van de straatnamencommissie ontvangen een vergoeding op grond van de relevante regelgeving.

Artikel 12 Geschillen

Het college doet, gehoord de voorzitter van de straatnamencommissie, uitspraak over onduidelijkheden en geschillen die voortkomen uit deze regeling.

Hoofdstuk 4. Nummering adresseerbare objecten

Artikel 13 Toekenning van nummers

  • 1. Door of vanwege het college worden nummers toegekend, gewijzigd of ingetrokken.

  • 2. Een nummer bestaat uit één of meer Arabische cijfers, al dan niet met toevoeging van een letter (behalve) en, indien noodzakelijk, gevolgd door een toevoeging.

  • 3. Het toekennen van nummers geschiedt zoveel mogelijk bij het verlenen van de vereiste vergunning.

  • 4. Het toekennen van nummers kan ook geschieden op verzoek van een belanghebbende of na eigen waarneming indien het te adresseren object voor nummering in aanmerking komt.

Artikel 14 Wijze van nummering

  • 1. De wijze van toekenning van de nummers geschiedt vanuit het centrum van de woonplaats waarin het object is gelegen.

  • 2. Vanuit het centrum gezien worden objecten aan de linkerzijde oneven genummerd en aan de rechterzijde worden even nummers gehanteerd.

  • 3. Bij doodlopende openbare ruimten of buitenwegen wordt oplopend genummerd vanaf de ontsluiting. Objecten aan de linkerzijde (gezien vanaf de ontsluiting) worden oneven genummerd en objecten aan de rechterzijde worden even genummerd.

  • 4. Pleinen, woonwagenparken worden met de klok mee doorlopend genummerd.

  • 5. Appartementencomplexen met een portiek worden met de klok mee genummerd.

  • 6. Indien een weg door meerdere woonplaatsen loopt, vindt de nummeringaanduiding oplopend plaatst gezien vanuit het middelpunt van de gemeente.

  • 7. Een object met toegangen aan verschillende wegen, wordt geadresseerd aan de openbare ruimte waaraan de hoofdtoegang gelegen is.

  • 8. Indien toepassing van het gestelde in dit artikel leidt tot slechte vindbaarheid of een inconsistente of onlogische adressering kan van dit artikel worden afgeweken.

Artikel 15 Toevoeging aan een nummeraanduiding

  • 1. Indien nodig wordt een nummeraanduiding gevolgd door een letter, zijnde een hoofdletter. De hoofdletters I, O en L worden vanwege verwarring met cijfers nimmer gebruikt.

  • 2. Indien nodig wordt een nummeraanduiding gevolgd door een cijfer, voor de huisnummertoevoegingen met cijfers geschiedt het toekennen daarvan oplopend.

  • 3. Voor de toekenning van letters of cijfers wordt zoveel mogelijk artikel 15 in acht genomen.

  • 4. De aanduiding van objecten waar bij de inwerkingtreding van deze Uitvoeringsvoorschriften niet aan het gestelde in dit artikel is voldaan, blijft ongewijzigd.

Artikel 16 Technische uitvoeringsvoorschriften

  • 1. Nummerdragers worden aangebracht in overeenstemming met de NEN 1773. In situaties waarbij nummerdragers vanaf de openbare weg niet zichtbaar zijn, dient een tweede nummerdrager aangebracht te worden die zichtbaar is vanaf de openbare weg.

  • 2. Nummerdragers moeten voldoen aan de criteria gesteld in de NEN 1772 inzake afmetingen en vormgeving.

  • 3. Indien niet kan worden voldaan aan het voorschrift van het tweede lid, voldoen de nummerdragers ten minste een goede leesbaarheid en zichtbaarheid.

Hoofdstuk 5 verzoek nummering

Artikel 17 Inhoudelijke eisen verzoek

  • 1. Een aanvraag dient schriftelijk te worden ingediend bij de afdeling BAG.

  • 2. De aanvraag moet de volgende gegevens bevatten:

    • a.

      Naam en adres van de aanvrager.

    • b.

      Omschrijving of een identificatie van het te benoemen en/of te nummeren object.

    • c.

      Plattegronden en situatietekening van het te benoemen en/of te nummeren object.

    • d.

      Motivatie van het verzoek en het belang bij het objecten (eigenaar/huurder).

  • 3. Het college kan de aanvrager van het verzoek een termijn geven van vier weken om de gegevens uit lid 2 van dit artikel in te dienen.

Artikel 18 Belangenafweging

Het college weegt bij gebruikmaking van zijn bevoegdheid tot naamgeving en nummering de rechtstreeks bij het besluit betrokken belangen af.

Artikel 19 Beslistermijnen

  • 1. De afdeling BAG neemt een besluit op de aanvraag voor wijziging in de bestaande nummering zo spoedig mogelijk, maar uiterlijk binnen zes maanden na ontvangst van de aanvraag.

  • 2. De afdeling BAG neemt een besluit op aanvraag om nummering binnen vier weken na ontvangst van de aanvraag, mits geen verandering in de bestaande nummering nodig is.

  • 3. Indien een verandering in de bestaande nummering noodzakelijk is, maakt de afdeling BAG het voornemen tot nummeraanduiding vooraf kenbaar aan belanghebbende.

  • 4. Belanghebbende kunnen na kennisgeving van het voornemen gedurende twee weken schriftelijk of mondeling hun zienswijze bij de afdeling BAG naar voren brengen.

  • 5. Het college neemt een besluit binnen zes weken na ontvangst van de aanvraag, indien geen zienswijzen naar voren zijn gebracht.

  • 6. Indien zienswijzen zijn ingediend, neemt de afdeling BAG een besluit op de aanvraag om vernummering zo spoedig mogelijk, doch uiterlijk binnen acht weken na ontvangst van de aanvraag.

Artikel 20 Richtlijnen voor wijzigen van namen of nummers

Bestaande nummers kunnen in de volgende gevallen worden gewijzigd:

  • a.

    Als door wettelijk geregelde grenswijziging, grenscorrectie of gemeentelijke herindeling één of meer identieke adressen ontstaan;

  • b.

    Als nieuwe nummers niet op een juiste en logische wijze kunnen worden toegekend;

  • c.

    Als de vindbaarheid van één of meer objecten door vernummering beter gewaarborgd wordt;

  • d.

    Bij vernummering wordt rekening gehouden met het aantal te vernummeren objecten in relatie tot het aantal nieuw te nummeren objecten.

Artikel 21 Financiële tegemoetkoming

  • 1. Indien een door het college vastgestelde naam of nummer op initiatief van het college wordt gewijzigd, ontvangen particulieren en bedrijven een onkostenvergoeding van minimaal € 50,00.

  • 2. Als een particulier of bedrijf in alle redelijkheid kan aantonen meer kosten te hebben vanwege het wijzigen dan het in lid 1 bedoelde bedrag, kan het college een hogere onkostenvergoeding toekennen.

Artikel 22 Handhaving

De ambtenaren belast met het toezicht op de naleving van het bepaalde bij of krachtens de verordening naamgeving en nummering Zoetermeer 2022 zijn de medewerkers van de afdeling BAG.

Artikel 23 Inwerkingtreding en citeertitel

  • 1. In alle gevallen van toekenning van namen en nummers waarin deze uitvoeringsvoorschriften of de verordening niet voorzien beslist het college.

  • 2. Deze uitvoeringschriften treden in werking op de eerste dag na die van de bekendmaking en werken terug tot en met 1 januari 2025.

  • 3. Deze uitvoeringsvoorschriften worden aangehaald als de Uitvoeringsvoorschriften naamgeving en nummering Zoetermeer 2025.

Ondertekening

Vastgesteld in de vergadering van het college van burgemeester en wethouders van 15 april 2025.

Burgemeester en wethouders van Zoetermeer,

De secretaris,

A.S. Meijer

de burgemeester,

drs. M.J. Bezuijen