Permanente link
Naar de actuele versie van de regeling
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR738389
Naar de door u bekeken versie
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR738389/1
SUBSIDIEREGELING SAMEN EN GEZOND LEVEN BRUMMEN, GEMEENTE BRUMMEN
Geldend van 23-04-2025 t/m heden
Intitulé
SUBSIDIEREGELING SAMEN EN GEZOND LEVEN BRUMMEN, GEMEENTE BRUMMENKenmerk Z110280 / D452197
HET COLLEGE VAN BURGEMEESTER EN WETHOUDERS VAN DE GEMEENTE BRUMMEN,
Heeft besloten:
- 1.
De Subsidieregeling Samen en gezond leven Brummen (D454244) vast te stellen.
Artikel 1. Doel
Het doel van deze regeling is het stimuleren en ondersteunen van initiatieven die bijdragen aan een fysiek, mentaal en sociaal gezonde samenleving in de gemeente Brummen.
Artikel 2. Begripsbepalingen
In deze regeling wordt de volgende begrippenlijst gehanteerd:
- 1.
Aanvrager: individu of organisatie die een aanvraag indient door middel van het e-formulier.
- 2.
Aanvraagtermijn: de periode tussen de vooraf vastgestelde beoordelingsmomenten voor binnengekomen aanvragen. De aanvraagtermijnen worden gepubliceerd op de website van de gemeente Brummen.
- 3.
ASV: de Algemene subsidieverordening gemeente Brummen (2016).
- 4.
Beoordelingsmoment: bijeenkomst van de gemandateerde beleidsadviseur(s) en kerngroep om de aanvragen te beoordelen die in afgelopen aanvraagtermijn zijn ingediend.
- 5.
Initiatief: Een activiteit of reeks activiteiten, georganiseerd voor inwoners van de gemeente Brummen, met als doel om bij te dragen aan een gezonde samenleving.
- 6.
Inwoners met een gezondheidsachterstand, of risico hierop: Inwoners van de gemeente Brummen, zoals kinderen en jongeren met een ontwikkelingsachterstand, jongeren die zelfstandig worden, ouderen en inwoners met een smalle beurs, die extra kwetsbaar zijn voor gezondheidsproblemen.
Artikel 3. Criteria voor te subsidiëren initiatieven
- 1.
Om in aanmerking te komen voor subsidie, moet er sprake zijn van samenwerking tussen minimaal twee partijen zoals inwoners, cultuur- en sportverenigingen, gezondheidsorganisaties of maatschappelijke partners.
- 2.
Aanvullend op de voorwaarde van samenwerking moet een aanvraag ook voldoen aan minimaal één van onderstaande criteria:
-
a. Het initiatief draagt bij aan het creëren van een fysiek, mentaal en sociaal gezonde samenleving;
-
b. Het initiatief is gericht op groepen inwoners die nu een gezondheidsachterstand hebben, of dat risico lopen, in de gemeente Brummen.
Artikel 4. Reikwijdte van de regeling
- 1.
Alleen initiatieven die voldoen aan de criteria zoals beschreven in artikel 3 komen in aanmerking voor deze subsidie. Aanvragen die niet aan deze criteria voldoen worden geweigerd.
- 2.
In de aanvraag moeten aanvragers onderbouwen/toelichten hoe het voorgenomen initiatief aan de criteria voldoet en daarmee bijdraagt aan een gezonde samenleving in de gemeente Brummen.
- 3.
In geval van een onduidelijke of ontoereikende onderbouwing kan het college om nadere toelichting of aanvullende informatie vragen. Als de aangeleverde informatie na verzoek om nadere toelichting of aanvulling nog steeds ontoereikend is, kan het college de aanvraag weigeren.
- 4.
Alleen initiatieven die in de gemeente Brummen plaatsvinden en georganiseerd worden door inwoners en/of organisaties uit de gemeente Brummen komen in aanmerking voor subsidie.
- 5.
Op de subsidieverstrekking op grond van deze regeling zijn de bepalingen van de ASV van toepassing.
Artikel 5. Doelgroep/Aanvrager
Aanvragers kunnen inwoners of organisaties zijn die in de gemeente Brummen zijn gevestigd. Voor de aanvragers geldt:
- a.
Inwoners moeten in het bezit zijn van een DigiD om een aanvraag te doen.
- b.
Organisaties moeten ingeschreven zijn bij de Kamer van Koophandel, notariële statuten hebben en gevestigd zijn in de gemeente Brummen.
Artikel 6. Aanvraagprocedure
Aanvragers doen een verzoek tot subsidieverlening door een e-formulier in te vullen.
- 1.
Een volledig ingevuld e-formulier volstaat als aanvraag.
- 2.
Aanvragen kunnen doorlopend worden ingediend, maar worden op vooraf vastgestelde momenten beoordeeld. De datums van deze beoordelingsmomenten worden jaarlijks bepaald en gecommuniceerd via de gemeentelijke website en/of directie communicatie met potentiële aanvragers.
- 3.
Tijdens het beoordelingsmoment geeft de kerngroep een advies af. Indien nodig voor de advisering vraagt de kerngroep om aanvullende informatie. Als blijkt dat aanvullende informatie nodig is, vraagt de kerngroep dit bij de aanvrager op. In dat geval wordt beoordeling van de aanvraag uitgesteld tot de aanvraag compleet is.
- 4.
Na beoordeling en met inachtneming van het advies besluit het college uiterlijk twee weken na het beoordelingsmoment op de aanvraag:
-
a. De gevraagde subsidie geheel toe te kennen;
-
b. De subsidie gedeeltelijk toe te kennen;
-
c. De subsidie te weigeren.
Artikel 7. Subsidie vaststelling
De subsidie wordt bij toekenning direct vastgesteld. De ontvanger legt na afloop verantwoording af over de uitvoering en besteding. Indien blijkt dat de subsidie niet conform de voorwaarden is besteed, kan het college besluiten tot (gedeeltelijke) terugvordering.
Artikel 8. Verantwoording
- 1.
Binnen één maand na uitvoering van het gesubsidieerde initiatief dient de aanvrager een verantwoording in te dienen.
Artikel 9. Subsidievoorwaarden
- 1.
Tijdens de duur van deze subsidieregeling mag een aanvrager maximaal één keer subsidie aanvragen voor een initiatief.
- 2.
Tijdens de duur van deze subsidieregeling mag een initiatief maximaal één keer subsidie ontvangen. Subsidieaanvragen voor initiatieven die eerder subsidie hebben ontvangen worden geweigerd.
- 3.
Initiatieven komen alleen in aanmerking voor subsidie wanneer ze na toekenning van de subsidie plaatsvinden.
- 4.
Het initiatief waar subsidie voor wordt aangevraagd moet in zijn geheel in het jaar plaatsvinden waarin subsidie is toegekend.
Artikel 10. Subsidieplafond
Het subsidieplafond is op € 20.000 vastgesteld. Aanvragen die binnenkomen na bereiken van het subsidieplafond worden geweigerd.
Artikel 11. Maximale hoogte van de subsidie
De verstrekte subsidie bedraagt maximaal € 5.000.
Artikel 12. Kosten die in aanmerking komen voor de subsidie
- 1.
De redelijk gemaakte kosten (inclusief btw) die direct verbonden zijn met de uitvoering van een initiatief zoals bedoeld in artikel 2 komen in aanmerking voor subsidie.
- 2.
Kosten die worden gemaakt voor consumpties bij de organisatie van het initiatief tellen niet mee als kosten voor de subsidie.
- 3.
Kosten die op een andere manier vergoed of gesubsidieerd worden komen niet in aanmerking voor subsidie.
Artikel 13. Verdeelregels
- 1.
De verstrekking van subsidie vindt plaats op volgorde van ontvangstdatum en -tijd van complete aanvragen, totdat het subsidieplafond is bereikt (wie het eerst komt wie het eerst maalt).
- 2.
Als de aanvrager een incomplete aanvraag aanvult, dan geldt als ontvangstdatum de datum waarop de aanvraag compleet wordt gemaakt na ontvangst van aanvullende informatie.
Artikel 14. Hardheidsclausule
Voor zover strikte toepassing van deze regeling naar het oordeel van het college leidt tot een onvoorziene of onrechtvaardige/onrechtmatige situatie, kan het college afwijken van de bepalingen in deze regeling.
Artikel 15. Mandaat
Het college mandateert de beleidsadviseur(s) sport en volksgezondheid om deze regeling uit te voeren. Een speciaal voor deze regeling opgerichte kerngroep adviseert de beleidsadviseur(s) over de binnengekomen aanvragen.
Inwerkingtreding en beëindiging regeling
Deze regeling treedt in werking 1 dag na publicatie en loopt tot en met 31 december 2025. De regeling vervalt wanneer het subsidieplafond zoals bedoeld in artikel 10 is bereikt.
Citeertitel
Subsidieregeling Samen en gezond leven Brummen
Ondertekening
Dit besluit is genomen tijdens de vergadering van het College van Burgemeester en Wethouders van 11 maart 2025.
Het college B&W van de gemeente Brummen,
Wnd. Burgemeester G. van Rumund.
Ziet u een fout in deze regeling?
Bent u van mening dat de inhoud niet juist is? Neem dan contact op met de organisatie die de regelgeving heeft gepubliceerd. Deze organisatie is namelijk zelf verantwoordelijk voor de inhoud van de regelgeving. De naam van de organisatie ziet u bovenaan de regelgeving. De contactgegevens van de organisatie kunt u hier opzoeken: organisaties.overheid.nl.
Werkt de website of een link niet goed? Stuur dan een e-mail naar regelgeving@overheid.nl