Permanente link
Naar de actuele versie van de regeling
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR738353
Naar de door u bekeken versie
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR738353/1
Subsidieregeling Voedselarmoede Haarlemmermeer 2026
Dit is een toekomstige tekst! Geldend vanaf 01-01-2026
Intitulé
Subsidieregeling Voedselarmoede Haarlemmermeer 2026Het college heeft besloten om:
- 1.
de subsidieregeling Voedselarmoede 2026 vast te stellen met inwerkingtreding vanaf 1 januari 2026;
- 2.
het subsidieplafond van deze regeling over 2026 vast te stellen op € 81.600;
- 3.
deze nota ter informatie te zenden aan de raad.
Het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Haarlemmermeer;
gelet op artikel 3 van de Algemene subsidieverordening Haarlemmermeer 2024;
overwegende dat het gemeentebestuur het bestrijden van voedselarmoede wil bevorderen door het verstrekken van subsidies voor activiteiten die daaraan bijdragen;
besluit vast te stellen de Subsidieregeling Voedselarmoede Haarlemmermeer 2026.
Artikel 1. Definities
In deze regeling wordt verstaan onder:
- a.
Asv: Algemene subsidieverordening Haarlemmermeer 2024;
- b.
[algemene groepsvrijstellingsverordening: Verordening (EU) nr. 2017/1084 van de Commissie tot wijziging van Verordening (EU) nr. 651/2014 van de Commissie van 17 juni 2014 waarbij bepaalde categorieën steun op grond van de artikelen 107 en 108 van het Verdrag met de interne markt verenigbaar worden verklaard (PbEU L 156/1), dan wel later daar voor in de plaats tredende Europese regelgeving;]
Artikel 2. Doel
Deze subsidieregeling heeft als doel het bestrijden van voedselarmoede onder inwoners van de gemeente Haarlemmermeer.
Artikel 3. Aanvrager
Subsidie wordt uitsluitend verstrekt aan rechtspersonen met volledige rechtsbevoegdheid.
Artikel 4. Subsidievorm
Subsidie wordt verstrekt in de vorm van een boekjaarsubsidie voor de duur van een kalenderjaar.
Artikel 5. Subsidiabele activiteiten
Subsidie kan uitsluitend worden verstrekt voor:
- a.
het uitdelen van gratis voedsel aan inwoners van Haarlemmermeer ter bestrijding van voedselarmoede; en
- b.
het informeren van deze inwoners over en doorverwijzen naar regelingen en diensten die als doel hebben voedselarmoede en armoede te bestrijden.
Artikel 6. Subsidiecriteria
Om voor subsidie als bedoeld in artikel 4 in aanmerking te komen, wordt voldaan aan de volgende vereisten:
- a.
De aanvrager deelt gratis voedsel uit aan ten minste 100 unieke huishoudens die per jaar ten minste vier weken aaneengesloten gebruik maken van een voedselpakket.
- b.
De aanvrager verstrekt geen voedselhulp aan een inwoner die wekelijks van een andere organisatie gratis voedsel ontvangt.
Artikel 7. Subsidiabele en niet subsidiabele kosten
-
1. De subsidie heeft uitsluitend betrekking op de in redelijkheid gemaakte kosten die direct verbonden zijn aan de uitvoering van een activiteit als bedoeld in artikel 5.
-
2. Niet voor subsidie in aanmerking komen:
- a.
kosten waaraan de gemeente al op andere wijze bijdraagt;
- b.
kosten die door derden worden betaald aan de aanvrager.
- a.
Artikel 8. Subsidieplafond
-
1. Het college stelt jaarlijks het subsidieplafond vast.
Artikel 9. Wijze van verdeling
-
1. Subsidie wordt verdeeld op volgorde van binnenkomst van de subsidieaanvragen, waarbij de datum waarop de aanvraag volledig is, geldt als datum van binnenkomst.
-
2. Voor zover door verstrekking van subsidie voor aanvragen, die op dezelfde dag zijn ontvangen, het subsidieplafond wordt overschreden, wordt de onderlinge rangschikking van die aanvragen vastgesteld door middel van loting.
Artikel 10. Indieningsvereisten
-
1. De aanvraag wordt ingediend met een door het college vastgesteld formulier.
-
2. De aanvraag bevat in aanvulling op artikel 9 van de Asv een activiteitenplan met daarin in ieder geval opgenomen:
- a.
hoe de aanvrager bij een individuele inwoner vaststelt dat er sprake is van voedselarmoede;
- b.
hoe de aanvrager borgt dat hij voldoet aan artikel 6, aanhef en onderdeel b van deze regeling;
- c.
hoe de aanvrager borgt dat hij voldoet om te voldoen aan de Nederlandse voedselwetgeving;
- d.
Welke activiteiten de aanvrager verricht op grond van artikel 5, tweede lid, van deze regeling
- e.
op welke wijze de aanvrager interne kennis borgt over diensten en regelingen ter bestrijding van armoede;
- f.
op welke manier de aanvrager samenwerkt met de gemeente en met andere (maatschappelijke) organisaties ten behoeve van de dienstverlening voor de huidige en toekomstige cliënten van de aanvrager;
- g.
op welke manier de aanvrager samenwerkt met andere organisaties die voedsel uitdelen aan inwoners van Haarlemmermeer ter bestrijding van voedselarmoede. Daarbij valt te denken aan het maken van afspraken, zoals voor de data en locaties voor (voedsel)collecte.
- a.
Artikel 11. Aanvraag tot vaststelling
Een aanvraag tot vaststelling bevat een eindrapportage over de behaalde resultaten waaronder het aantal geholpen huishoudens en het volume van de voedselpakketten of voedselhulp.
Artikel 12. Slotbepalingen
-
1. Deze subsidieregeling treedt in werking op 1 januari 2026.
-
2. Deze subsidieregeling wordt aangehaald als: Subsidieregeling Voedselarmoede Haarlemmermeer 2026.
Ondertekening
Toelichting
Algemeen
In Haarlemmermeer moet niemand te weinig voedsel hebben om van te leven. Ons uitgangspunt is dat inwoners zelfstandig moeten kunnen voorzien in hun behoeften van bestaan, maar dat is niet voor iedereen altijd mogelijk. Op het moment dat een huishouden te weinig beschikbaar inkomen heeft om zelfstandig voldoende boodschappen te kopen voor het volledige huishouden (inclusief kinderen) om van te leven spreken we voedselarmoede. Door middel van het ondersteunen van organisaties die voedsel uitdelen voorkomen we dat huishoudens die niet meer rondkomen onvoldoende eten hebben en niet dieper in de armoede vallen en schulden opbouwen. Bovendien biedt de ondersteuning deze inwoners de mogelijkheid om op termijn weer kunnen toewerken naar zelfredzaamheid.
Naast de bepalingen uit deze regeling moet een aanvrager ook voldoen aan de wettelijke regels rondom voedselveiligheid. Hier bestaat al een wettelijk handhavingsorgaan via de Nederlandse Voedsel en Waren Autoriteit (NVWA) dat valt onder de verantwoordelijkheid van het Ministerie van Landbouw, Visserij, Voedselzekerheid en Natuur. Daarom worden er door het college geen verdere eisen voor voedselveiligheid gesteld in deze regeling. Wel wordt gevraagd om een toelichting te geven hoe de organisatie verwacht te voldoen aan deze wettelijke regels.
Deze subsidieregeling is een nadere regeling van de vigerende Algemene subsidieverordening Haarlemmermeer. Dat betekent dat de regels daarvan van toepassing zijn, tenzij daarvan in deze subsidieregeling nadrukkelijk wordt afgeweken.
Artikelsgewijze toelichting
Artikel 5
De omschrijving van de activiteiten is een cumulatieve opsomming. Om voor subsidie in aanmerking te komen, moet de aanvrager dus zowel voedsel uitdelen aan inwoners in voedselarmoede als deze inwoners informeren en doorverwijzen naar organisaties en handvaten die (voedsel)armoede bestrijden. Zoals regelingen en diensten van de gemeente en het maatschappelijk middenveld. Daarom is het ook van belang dat de aanvrager daar kennis van heeft en contacten onderhoudt met de partijen die hier een bijdrage in leveren.
Artikel 10.
In het tweede lid zijn een aantal informatieverplichtingen opgenomen bij de in te dienen beschrijving van de activiteiten. Het gaat om elementen die volgens het college van belang zijn om de subsidiabele activiteiten te kunnen verrichten.
Tweede lid, onderdeel c: Een aanvrager moet los van een eventuele subsidie voldoen aan de Nederlandse regelgeving voor voedselveiligheid. De minimale eisen van de Voedsel- en Warenautoriteit voor voedselveiligheid volgen de Verordening levensmiddelenhygiëne (Verordening (EG) 852/2004 en gelden voor iedereen die voedsel bereidt, verhandelt of weggeeft. De gemeente is geen toezichthouder op deze regelgeving, maar wil wel weten of een aanvrager hier rekening mee houdt. Daarom is dit opgenomen als informatieverplichting.
Tweede lid onderdeel d: De aanvrager moet laten zien hoe deze inwoners informeert en doorverwijst. Voor zover het gaat om informatie van de gemeente zijn voorbeelden het verspreiden van communicatiemateriaal over gemeentelijke minimaregelingen, cliëntondersteuning en diensten die te maken hebben met schulden en begeleiding naar werk, maar ook incidentele of tijdelijke regelingen en acties zoals inloopspreekuren.
Tweede lid onderdeel e. Voorbeelden van diensten en regelingen zijn minimaregelingen, begeleiding naar werk en schuldhulpverlening, hulp bij het aanvragen van toeslagen en gemeentelijke regelingen en hulp bij thuisadministratie. Deze diensten en regelingen worden onder meer aangeboden door de landelijke overheid, gemeente en maatschappelijke organisaties.
Tweede lid onderdeel h: Voorbeelden van samenwerking zijn het maken van afspraken, zoals voor de datums en locaties voor (voedsel)collecte.
Tweede lid, onderdeel 1. Hierbij valt te denken aan het verspreiden van communicatiemateriaal over gemeentelijke minimaregelingen, cliëntondersteuning en diensten die te maken hebben met schulden en begeleiding naar werk, maar ook incidentele of tijdelijke regelingen en acties zoals inloopspreekuren.
Artikel 11
Bij een subsidie vanaf € 20.000 is een aanvraag tot vaststelling verplicht op grond van de Algemene subsidieverordening Haarlemmermeer 2024. De aanvrager dient dan de resultaten te melden. Een subsidie lager dan € 20.000 wordt direct vastgesteld bij een aanvraag, hiervoor is op basis van de Asv geen aanvraag tot vaststelling nodig. Wel kan de organisatie dan voor informatiedoeleinden worden gevraagd de resultaten van de subsidie te melden.
Ziet u een fout in deze regeling?
Bent u van mening dat de inhoud niet juist is? Neem dan contact op met de organisatie die de regelgeving heeft gepubliceerd. Deze organisatie is namelijk zelf verantwoordelijk voor de inhoud van de regelgeving. De naam van de organisatie ziet u bovenaan de regelgeving. De contactgegevens van de organisatie kunt u hier opzoeken: organisaties.overheid.nl.
Werkt de website of een link niet goed? Stuur dan een e-mail naar regelgeving@overheid.nl