Permanente link
Naar de actuele versie van de regeling
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR738300
Naar de door u bekeken versie
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR738300/1
Besluit van het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Bergen op Zoom inhoudende Regeling gegevensverstrekking basisregistratie personen Bergen op Zoom 2024
Geldend van 18-04-2025 t/m heden
Intitulé
Besluit van het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Bergen op Zoom inhoudende Regeling gegevensverstrekking basisregistratie personen Bergen op Zoom 2024Het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Bergen op Zoom;
gelet op
artikel 2 van de Verordening gegevensverstrekkingen basisregistratie personen Bergen op Zoom;
besluit:
vast te stellen de Regeling gegevensverstrekking basisregistratie personen Bergen op Zoom 2024.
Artikel 1 Begripsbepalingen
In deze regeling wordt verstaan onder:
a. derde: de natuurlijke persoon niet zijnde een overheidsorgaan of een ingeschrevene en elke rechtspersoon die niet krachtens publiekrecht is ingesteld, noch met enig openbaar gezag is bekleed.
b. ingeschrevene: de persoon van wie een persoonslijst is opgenomen in de basisregistratie.
c. orgaan van de gemeente: een afdeling binnen de gemeentelijke organisatie van de gemeente Bergen op Zoom.
d. selectie: een overzicht van ingezetenen van de gemeente, die aan specifieke criteria voldoen;
e. spontane verstrekking: geautomatiseerde verstrekking van gegevens van een ingezetene van de gemeente, die aan de specifieke criteria voldoen voor de verstrekking van deze gegevens.
f. taakuitvoerende organisaties: organisaties die persoonsgegevens uit de basisregistratie personen nodig hebben voor het uitvoeren van de aan hun opgedragen publieke en maatschappelijke taken.
g. wet: Wet basisregistratie personen.
Artikel 2 Verstrekkingen aan een orgaan van de gemeente
1. Gelet op artikel 3.8 van de Wet, kunnen gegevens uit de basisregistratie aan organen van de gemeente Bergen op Zoom worden verstrekt, voor zover deze organen deze nodig hebben voor de uitvoering van de aan hen opgedragen taken.
2. De verstrekkingen als bedoeld in het eerste lid kunnen plaatsvinden door middel van rechtstreekse raadpleging van de basisregistratie personen (ad hoc verstrekkingen), door spontane verstrekkingen en door selectie.
3. De organen van de gemeente aan wie gegevens worden verstrekt, de categorie van personen die het betreft en de wijze van verstrekken zijn vermeld in bijlage 1, tabel 1.
4. 4. Voor andere taken die niet vermeld staan in bijlage 1 geldt dat het hierbij moet gaan om werkzaamheden:
a. die samenhangen met een overheidstaak;
b. die gericht zijn op het in stand houden van voorzieningen voor burgers waarbij sprake is van overheidsverantwoordelijkheid;
c. waarbij, gelet op deze overheidsverantwoordelijkheid, ondersteuning daarvan door gegevensverstrekking uit de BRP gerechtvaardigd is.
Artikel 3 Verstrekkingen aan derden
1. Gelet op artikel 5 van deze regeling en artikel 3.9 van de wet, kunnen over een ingeschrevene die ingezetene is van de gemeente Bergen op Zoom en over een overledene die op het moment van overlijden ingezetene was van de gemeente Bergen op Zoom, gegevens uit de basisregistratie worden verstrekt aan derden die werkzaamheden uitvoeren met een gewichtig maatschappelijk belang voor de gemeente.
2. Over een ingezetene van de gemeente Bergen op Zoom kunnen gegevens uit de basisregistratie worden verstrekt aan een derde, die voorafgaande schriftelijke toestemming heeft van de ingezetene wiens gegevens worden verstrekt.
3. De verstrekking als bedoeld in het eerste lid van dit artikel vindt slechts plaats voor zover deze noodzakelijk is voor de behartiging van het gerechtvaardigde belang van de derde en het belang of de fundamentele rechten en vrijheden van de ingeschrevene, de overledene en/of diens nabestaanden niet aan de verstrekking in de weg staan;
4. De verstrekking als bedoeld in dit artikel kan uitsluitend betrekking hebben op algemene gegevens over de naam, het geslacht, de geslachtsnaam van de echtgenoot dan wel geregistreerde partner, de eerdere echtgenoot of eerdere geregistreerde partner, het gebruik door de ingeschrevene van de geslachtsnaam van de echtgenoot dan wel geregistreerde partner, de eerdere echtgenoot of eerdere geregistreerde partner, het adres, de bijhoudingsgemeente, de geboortedatum en de datum van overlijden.
Artikel 5 Aanwijzing gewichtige maatschappelijke belang en categorieën derden
1. Als werkzaamheden met een gewichtig maatschappelijk belang worden aangewezen de werkzaamheden als genoemd in bijlage 2 van deze regeling.
2. Als categorieën van derden die de in het eerste lid genoemde werkzaamheden uitvoeren, worden aangewezen de categorieën als genoemd in bijlage 2.
Artikel 6 Geheimhouding
Verstrekking van gegevens uit de basisregistratie blijft achterwege indien de ingeschrevene op grond van artikel 3.21 van de wet heeft verzocht om geheimhouding.
Artikel 7 Overgangs- en slotbepalingen
1. Deze regeling treedt in werking met ingang van de dag na bekendmaking in het Gemeenteblad waarin zij wordt geplaatst.
2. De Regeling basisregistratie personen Bergen op Zoom, vastgesteld op 16 oktober 2014, wordt ingetrokken.
Artikel 8 Citeertitel
- 1.
Deze regeling wordt aangehaald als Regeling gegevensverstrekking basisregistratie personen Bergen op Zoom 2024.
Ondertekening
het college van burgemeester en wethouders van Bergen op Zoom, 3 december 2024
loco-secretaris
J. Perfors
Burgemeester
Drs. M. Mulder MSc.
Bijlage 1
Lijst van organen van de gemeente met een raadpleegmogelijkheid in de basisregistratie personen. De medewerkers van deze organen hebben rechtstreekse toegang tot de basisregistratie en de BRP-V, voor zover daartoe geautoriseerd op grond van het autorisatiebesluit van de minister BZK.
Team |
Taak of wettelijke grondslag |
Geautoriseerd voor de gegevensset uit de basisregistratie |
Ruimtelijke ontwikkeling en vergunningverlening |
Milieu, Omgevingsvergunning (Wabo), Welstand |
NAW, huwelijk, overlijden |
|
Woningwet |
NAW, huwelijk, overlijden |
Cultuurbedrijf |
Cursusadministratie |
NAW |
Inkoop, facilitaire dienstverlening en secretariële ondersteuning |
Jubilea (huwelijk, leeftijd), Uitnodigingen Veteranen voor Veteranendag |
NAW, huwelijk, overlijden, kind |
HRM, Juridische zaken en communicatie |
Koninklijke onderscheidingen, Pensioenen raadsleden en Wethouders, het verwerken van aanvragen wachtgeld en gemeentepersoneel, |
NAW, huwelijk, overlijden, kind |
Informatisering en automatisering |
Applicatiebeheer burgerzaken applicaties |
NAW, ouder, nationaliteit, huwelijk, overlijden, kind, verblijfstitel, gezag |
Financiën een Control |
Debiteuren- en crediteurenadministratie |
NAW, huwelijk, overlijden |
|
Belastingen |
NAW, ouder, huwelijk, overlijden, kind |
Burgerzaken en contactcentrum |
Wet BRP, Paspoortwet, Regeling rijbewijzen, Burgerlijk Wetboek, Naturalisatie |
NAW, ouder, nationaliteit, huwelijk, overlijden, kind, verblijfstitel, gezag |
WMO, Jeugd en Gezin |
Leerlingenvervoer, Leerplicht, Registratie Kinderopvang |
NAW, huwelijk, overlijden, kind |
|
Jeugdwet |
NAW, ouder, nationaliteit, huwelijk, overlijden, kind, verblijfstitel, gezag |
Openbare orde en veiligheid |
Toezicht |
NAW, ouder, nationaliteit, huwelijk, overlijden, kind, verblijfstitel, gezag |
Participatie ISD |
Participatiewet |
NAW, ouder, nationaliteit, huwelijk, overlijden, kind, verblijfstitel, gezag
|
Inkomen ISD |
Participatiewet |
NAW, huwelijk, overlijden, |
Backoffice ISD |
Participatiewet |
NAW, ouder, nationaliteit, huwelijk, overlijden, kind, verblijfstitel, gezag
|
Zorg- en Veiligheidshuis (ZVH) |
|
NAW, ouder, huwelijk, overlijden, kind |
Bijlage 2
Aan de hierna te noemen organisaties of personen worden gegevens uit de basisregistratie personen verstrekt voor de daarbij vernoemde doelen
Categorie derde BRP |
Gewichtig maatschappelijk belang BRP |
Derden als genoemd in bijlage 4 van het Besluit basisregistratie personen, aan wie de Minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties systematisch gegevens kan verstrekken. |
Werkzaamheden als genoemd in bijlage 4 van het Besluit basisregistratie personen. |
Nederlandse niet-gemeentelijke bibliotheken, zijnde: De Bibliotheek West-Brabant, locaties Bergen op Zoom en Halsteren. |
Voor de bijhouding van de ledenadministratie. Bevorderen van culturele en maatschappelijke vaardigheden inwoners. Tegengaan van analfabetisme. |
Crematoria, begraafplaatsen (niet-gemeentelijke), zijnde: Protestantse Begraafplaats aan de Marconilaan RK Begraafplaats aan de Mastendreef RK Begraafplaats Nieuw Borgvliet aan de Pastoor Kuijperstraat Islamitische Begraafplaats aan de Mastendreef Begraafplaats GGZ WNB (Vrederust) aan de Hoofdlaan RK Begraafplaats Halsteren aan het Lindenlaantje Protestantse begraafplaats Halsteren aan de Kromstraat RK Begraafplaats Lepelstraat aan de Lepelstraatseweg Joodse Begraafplaats aan de Bergsebaan Britse/Canadese begraafplaats Crematorium aan de Mastendreef |
Achterhalen rechthebbenden en bijhouden begraafplaatsadministratie. Terugvinden van nabestaanden in verband met begraven en cremeren van inwoners van de gemeente. |
Nederlandse instelling of organisatie t.b.v. geestelijke gezondheidszorg, zijnde: GGZWNB |
Patiëntenzorg, verlenen medische zorg en het innen van rekeningen in verband met die zorg. |
Buitenlandse EU-overheden |
Het dienen van een Nederlands publiek belang mits met verkregen toestemming van de burger. |
Buitenlandse niet EU-overheden |
Het dienen van een Nederlands publiek belang, mits met verkregen toestemming van de burger. |
Buitenlandse Rechtspersonen voor bijvoorbeeld sociale zekerheid |
Buitenlandse Rechtspersonen voor bijvoorbeeld sociale zekerheid, mits met verkregen toestemming van de burger. |
Caribische landen (Aruba, Curaçao en Sint Maarten) en het Caribisch deel van Nederland (Bonaire, Sint Eustatius en Saba) |
Het dienen van een Nederlands publiek belang, mits met verkregen toestemming van de burger. |
Nederlandse instelling of organisatie t.b.v. maatschappelijke dienstverlening, zijnde: Leger des Heils. |
Instellingen die genoemde werkzaamheden verrichten op dit gebied |
Nederlandse instelling of organisatie t.b.v. verslaafdenzorg, zijnde: Novadic-Kentron verslavingszorg. |
De behandeling van verslaving van alcohol, drugs, medicijnen, gokken of internet in een verslavingskliniek van Novadic-Kentron. Voor de bijhouding van de briefadres administratie. |
Nederlandse bewindvoerder of bewindvoerderskantoor. |
Het slechts achterhalen van gegevens van de cliënt voor taken, die onder het bewind vallen. |
Kredietbank |
Werkzaamheden ten behoeve van schuldhulpverlening |
Migrantenorganisate zijnde Stichting Vluchtelingenwerk |
Werkzaamheden in het kader van hulp aan migranten. |
Ouderenorganisaties, zijnde: Tante Louise |
Het geven van hulp en voorlichting aan ouderen. Bijhouden van de cliëntenadministratie. |
Nederlandse instelling of organisatie t.b.v. jeugdhulp, jeugdzorg en/of jeugdbescherming, zijnde: Veilig Thuis. |
Het uitvoeren van de Jeugdwet. |
Nederlandse instelling of organisatie t.b.v. jeugdhulp, jeugdzorg en/of jeugdbescherming, zijnde: Stichting jeugdbescherming Brabant; William Schrikker Stichting; Stichting Nidos. |
Het aanvragen van voogdij over een minderjarige; Het verlengen van ondertoezichtstelling (OTS); Uithuisplaatsing dan wel het verlengen daarvan |
Instellingen of organisaties ten behoeve van: -Gehandicaptenzorg -Kinderopvang -Werkvoorziening |
Het verwezenlijken van de doelstelling van de organisatie, niet ten behoeve van incassodoeleinden. |
Onderwijsinstellingen |
Registratie leerlingenadministratie. |
Pensioenfondsen |
Alleen als dat voor betrokkene noodzakelijk is voor het uitoefenen van zijn pensioenrechten. |
Woningbouwverenigingen/woningcorporaties zijnde: Stadlander Mooiland |
De eerlijke verdeling van de sociale huisvesting. Het tegengaan van woonfraude en illegale (spook) bewoning. |
Nederlandse ziekenhuizen |
Werkzaamheden ten behoeve van patiëntenzorg, het verlenen medische zorg en het innen van rekeningen in verband met die zorg. |
Ziet u een fout in deze regeling?
Bent u van mening dat de inhoud niet juist is? Neem dan contact op met de organisatie die de regelgeving heeft gepubliceerd. Deze organisatie is namelijk zelf verantwoordelijk voor de inhoud van de regelgeving. De naam van de organisatie ziet u bovenaan de regelgeving. De contactgegevens van de organisatie kunt u hier opzoeken: organisaties.overheid.nl.
Werkt de website of een link niet goed? Stuur dan een e-mail naar regelgeving@overheid.nl