Mandaat- en machtiging uitvoering Wet inburgering 2021 en Besluit inburgering 2021

Dit is een toekomstige tekst! Geldend vanaf 17-04-2025 met terugwerkende kracht vanaf 01-01-2022

Intitulé

Mandaat- en machtiging uitvoering Wet inburgering 2021 en Besluit inburgering 2021

Het college van burgemeester en wethouders van gemeente Opmeer;

Hebben het voorstel van het college van 5 november 2024 gelezen en;

Gelet op:

  • Artikel 121 Gemeentewet

  • de Wet inburgering 2021

  • Besluit inburgering 2021

  • de Participatiewet

  • de Algemene wet bestuursrecht

  • Algemene verordening gegevensbescherming

Overwegende dat:

  • de Wet inburgering 2021 per 1 januari 2022 van kracht is, waarbij gemeenten verantwoordelijk worden voor de inburgering van asielstatushouders en gezins- en overige migranten;

  • het college heeft besloten om de uitvoering van de Wet inburgering 2021 voor een deel te mandateren aan het dagelijks bestuur van openbaar lichaam WerkSaam Westfriesland en toe te staan om met betrekking tot voornoemde bevoegdheden en verplichtingen ondermandaat te verlenen;

  • het algemeen bestuur van WerkSaam Westfriesland heeft ingestemd met de uitvoering van de inburgeringstaken als plustaak.

BESLUIT

Artikel 1 Begripsomschrijving

De in artikel 1 van de gemeenschappelijke regeling WerkSaam Westfriesland opgenomen definities zijn van toepassing op dit mandaatbesluit. Daarnaast wordt in dit besluit verstaan onder:

  • a

    AVG: Algemene verordening gegevensbescherming

  • b

    Besluit inburgering: Besluit inburgering 2021

  • c

    Bijstandsuitkering: algemene bijstand op grond van de Participatiewet of een uitkering op grond van de IOAW of IOAZ.

  • d

    College: het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Opmeer

  • e

    Dagelijks bestuur: het dagelijks bestuur van WerkSaam Westfriesland

  • f

    Inburgeraar: de inwoner die op grond van artikel 3 van de Wet inburgering 2021 inburgeringsplichtig is;

  • g

    Verwerker: verwerkt persoonsgegevens in opdracht van een andere organisatie.

  • h

    Verwerkersverantwoordelijke: geeft een opdracht waarbij persoonsgegevens worden verwerkt.

  • i

    WerkSaam Westfriesland: de uitvoering van de Participatiewet is voor de zeven Westfriese gemeenten in de Gemeenschappelijke regeling WerkSaam Westfriesland belegd. WerkSaam Westfriesland helpt mensen (waaronder asielstatushouders) met een afstand tot de arbeidsmarkt op weg naar werk;

  • j

    de Wet inburgering: Wet Inburgering 2021

Artikel 2 Mandaat uit te voeren taken

  • 1 Het college verleent aan het dagelijks bestuur het mandaat voor de bevoegdheden en verplichtingen, zoals genoemd in de onderstaande artikelen van de Wet inburgering en het Besluit inburgering:

    Wet inburgering

    • -

      Artikel 6, derde lid (De inburgeringsplicht)

    • -

      Artikel 8, eerste lid (De onderwijsroute)

    • -

      Artikel 9, eerste lid (De zelfredzaamheidsroute)

    • -

      Artikel 14, eerste, tweede, vierde, vijfde en zesde lid (De brede intake)

    • -

      Artikel 15, eerste, tweede derde, vijfde en zesde lid (Het persoonlijk plan inburgering en participatie)

    • -

      Artikel 16, eerste, tweede en derde lid (Het inburgeringsaanbod voor asielstatushouders)

    • -

      Artikel 17, eerste tot en met vierde lid (Ondersteuning en begeleiding wijzigen leerroute)

    • -

      Artikel 22, eerste tot en met derde lid (Boete niet verschijnen brede intake en meewerkplicht)

    • -

      Artikel 23, eerste lid (Boete tijdens het inburgeringstraject)

    • -

      Artikel 34, eerste lid (Gegevensverstrekking aan Onze Minister)

    • -

      Artikel 35, derde, vierde en vijfde lid (Gegevensverstrekking door het college)

    Besluit inburgering

    • -

      Artikel 2.8, vierde lid (Ontheffing bijzondere individuele omstandigheden)

    • -

      Artikel 3.1, eerste en vierde lid (Inhoud en vormgeving participatieverklaringstraject)

    • -

      Artikel 3.2, tweede lid (Inhoud en vormgeving module Arbeidsmarkt en Participatie)

    • -

      Artikel 3.14, eerste lid, tweede lid, onder c, en zevende lid (Inhoud en vormgeving zelfredzaamheidsroute)

    • -

      Artikel 5.2, eerste en tweede lid (Inhoud en verslaglegging brede intake)

    • -

      Artikel 5.3, eerste tot en met vijfde lid (Persoonlijk plan inburgering en participatie)

    • -

      Artikel 5.4, tweede lid (Termijn en gevolgen van wijzigen van leerroute)

    • -

      Artikel 7.1, zede lid (Hoogte boete bij niet meewerken tijdens inburgeringstraject)

    • -

      Artikel 7.2 (Hoogte boete bij niet tijdig voldoen aan inburgeringsplicht)

    • -

      Artikel 9.2, tweede lid en derde lid (Gegevensuitwisseling ten behoeve van de uitvoering van de inburgeringsplicht)

    • -

      Artikel 9.3, tweede lid (Gegevensuitwisseling ten behoeve van het vaststellen en verlengen van de inburgeringstermijn)

    • -

      Artikel 9.6, vierde lid (Gegevensuitwisseling ten behoeve van de handhaving van de inburgeringsplicht)

  • 2 Het mandaat omvat naast handhaven, tevens opleggen en het invorderen van boetes op grond van de Wet inburgering.

  • 3 Het dagelijks bestuur te machtigen voor het volledig afhandelen van bezwaar, beroep en hoger beroep procedures en de daarbij behorende werkzaamheden in het kader van besluiten op grond van de Wet inburgering en het Besluit inburgering waartegen bezwaar en (hoger) beroep open staat.

  • 4 Het dagelijks bestuur te machtigen om de bestuurlijke boete, die op grond van de Wet inburgering aan de inburgeraar is opgelegd, te verrekenen met de bijstandsuitkering.

  • 5 Het dagelijks bestuur te machtigen om ook de bestuurlijke boete voor gezinsmigranten, die op grond van de Wet inburgering is opgelegd, in te vorderen.

Artikel 3 Mandaat voor uitvoering van taken van de verwerkersverantwoordelijke door de verwerker

  • 1 In dit mandaatbesluit is de het college de verwerkersverantwoordelijke en het dagelijks bestuur de verwerker.

  • 2 Bij de uitvoering van de taken die in dit mandaatbesluit zijn gemandateerd verleent het college tevens aan het dagelijks bestuur het mandaat voor de uitvoering van de rechten van de betrokkene zoals genoemd in de onderstaande artikelen uit de AVG:

    • -

      Recht op informatie (artikel 12–14 AVG)

    • -

      Recht van inzage (artikel 15 AVG)

    • -

      Recht op rectificatie en aanvulling (artikel 16 AVG)

    • -

      Recht op gegevenswissing (artikel 17 AVG)

    • -

      Recht op beperking (artikel 18 AVG)

    • -

      Recht op dataportabiliteit (artikel 20 AVG)

    • -

      Recht van bezwaar (artikel 21 AVG)

    • -

      Geautomatiseerde individuele besluitvorming (profilering) (artikel 22 lid 1 AVG)

  • 3 Het dagelijks bestuur draagt zorg voor het beschrijven van de verwerkingen van persoonsgegevens die behoren bij de uitvoering van de in deze overeenkomst gemandateerde taken in een register van verwerkingsactiviteiten, overeenkomstig artikel 30 AVG.

  • 4 Het dagelijks bestuur voert een gegevensbeschermingseffectbeoordeling en zo nodig een voorafgaande raadpleging uit waarbij het dagelijks bestuur zorg draagt voor:

    • a

      de gegevensbeschermingseffectbeoordelingen (DPIA) op de verwerkingen van persoonsgegevens, overeenkomstig artikel 35 en 36 AVG;

    • b

      bij constatering van risicovolle afwijkingen neemt het dagelijks bestuur maatregelen om deze te verhelpen of te beperken.

  • 5 Het dagelijks bestuur behandelt een (vermoedelijke) inbreuk in verband met Persoonsgegevens (datalek) met een laag risico waarvoor geen melding bij de toezichthoudende autoriteit en betrokkenen nodig is, overeenkomstig artikel 33 en 34 AVG.

    Bij twijfels over de inschatting van het risico van het datalek wordt door het dagelijks bestuur altijd afgestemd met de contactpersoon van het college overeenkomstig bijlage 1 onder 2 van de verwerkersovereenkomst.

  • 6 Het college mandateert het dagelijks bestuur voor het vertegenwoordigen van het college in bezwaar-, beroeps- en hoger beroepsprocedures tegen besluiten genomen op verzoeken van rechten van betrokkenen overeenkomstig de artikelen opgenomen in lid 2.

Artikel 4 Grenzen aan het mandaat

  • 1 Het dagelijks bestuur is niet bevoegd om in mandaat te besluiten indien:

    • a

      het besluit een groot financieel risico met zich brengt;

    • b

      het dagelijks bestuur dan wel een lid hiervan heeft aangegeven dat hij het voorstel aan het college wenst voor te leggen;

    • c

      het college heeft aangegeven zelf te willen besluiten;

    • d

      aan het besluit mogelijkerwijs politieke consequenties zijn verbonden dan wel dat dit precedentwerking tot gevolg kan hebben.

  • 2 Het dagelijks bestuur kan ondermandaat buiten de eigen organisatie alleen geven na nadrukkelijke schriftelijke toestemming van het college.

Artikel 5 Reikwijdte van het mandaat

Het college verleent mandaat, hieronder wordt verstaan:

  • a

    het voeren van correspondentie van uitvoerende en/of informatieve aard;

  • b

    verlenen van uitstel, aanmanen, invorderen bij dwangbevel en het leggen van beslag;

  • c

    voeren van overige correspondentie, die te maken heeft met de opgedragen taak;

  • d

    het uitvoeren van de gekoppelde verplichtingen op grond van de Archiefwet 1995, Archiefbesluit 1995 en;

  • e

    alle andere besluiten die genomen moeten worden en alle andere handelingen die verricht moeten worden voor de uitvoering van de taak.

Artikel 6 Machtiging

Voor de toepassing van dit mandaatbesluit worden met mandaat gelijkgesteld de verlening van machtiging om in naam van het college handelingen te verrichten die noch als een besluit noch als een privaatrechtelijke rechtshandeling zijn aan te merken.

Artikel 7 Informatieplicht

  • 1 Het dagelijks bestuur stelt het college in kennis van in mandaat genomen besluiten waarvan hij moet aannemen dat kennisgeving van belang is. Dit is in ieder geval zoals:

    • a.

      het besluit als politiek, bestuurlijk of anderzijds gevoelig wordt aangemerkt;

    • b.

      de aangelegenheid tot kritische berichtgeving in de media heeft geleid dan wel er in redelijkheid moet worden aangenomen dat dit zal gebeuren.

  • 2 Het college kan zich door het dagelijks bestuur laten informeren over in mandaat genomen besluiten.

  • 3 Het dagelijks bestuur informeert mandaatgever jaarlijks over de ontvangen aanvragen betreffende rechten van betrokkenen en het incidentenregister (aantallen, soort, tijdige behandeling etc.).

  • 4 Het dagelijks bestuur informeert het college over de uitgevoerde data protection impact assessment (DPIA).

  • 5 Het dagelijks bestuur informeert het college direct over risicovolle afwijkingen die bij de data naar voren zijn gekomen en de maatregelen die zijn genomen om deze te verhelpen of te beperken.

Artikel 8 Ondertekening in mandaat en ondermandaat

  • 1. Bij de uitoefening van mandaat van het dagelijks bestuur, zal als volgt namens de gemeente Opmeer worden ondertekend:

    Hoogachtend, namens burgemeester en wethouders van de gemeente Opmeer,

    het dagelijks bestuur van WerkSaam Westfriesland,

    de voorzitter,

    [handtekening]

    de directeur,

    [handtekening]

  • 2. Bij de uitoefening van (onder)mandaat door medewerkers van WerkSaam, zal als volgt namens de gemeente Opmeer worden ondertekend:

    Hoogachtend,

    namens burgemeester en wethouders van de gemeente Opmeer en het dagelijks bestuur van WerkSaam Westfriesland,

    [naam van de medewerker], [functienaam]

    (deze brief is in een geautomatiseerd proces vervaardigd en daarom niet ondertekend)

Artikel 9 Inwerkingtreding

  • 1. Dit mandaatbesluit treedt met terugwerkende kracht in werking tot 1 januari 2022.

  • 2. Dit mandaatbesluit eindigt op het moment dat de dienstverleningsovereenkomst in verband met de uitvoering van de Wet inburgering 2021 wordt beëindigd.

Ondertekening

Burgemeester en wethouders van Opmeer en de burgemeester van Opmeer,

Datum: 5 november 2024

De gemeentesecretaris

i.o. M.A.S. Winder

De burgemeester

G.J. van den Hengel

De burgemeester

G.J. van den Hengel