Permanente link
Naar de actuele versie van de regeling
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR738156
Naar de door u bekeken versie
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR738156/1
Besluit van het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Simpelveld houdende regels omtrent huwelijken (Huwelijksbeleid gemeente Simpelveld 2025)
Geldend van 18-04-2025 t/m heden
Intitulé
Besluit van het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Simpelveld houdende regels omtrent huwelijken (Huwelijksbeleid gemeente Simpelveld 2025)Inleiding
Het Huwelijksbeleid wordt opgesteld om alle informatie vast te leggen op een plek. Zo is het voor de burgers overzichtelijk welke stappen gezet moeten worden voordat zij in het huwelijk treden en welke keuzemogelijkheden er zijn om een huwelijk te voltrekken in de gemeente Simpelveld.
Inhoud:
- 1.
Het huwelijk en geregistreerd partnerschap;
- 2.
Melding voorgenomen huwelijk
- 3.
De trouwambtenaar;
- 4.
Kosteloos huwelijk
- 5.
Trouwlocatie
- 6.
Tijden;
- 7.
Tarieven;
- 8.
Slotbepaling.
1. Het huwelijk en geregistreerd partnerschap
De partners kunnen kiezen tussen een huwelijk of een geregistreerd partnerschap. In het vervolg van het beleid wordt alleen nog gesproken over het huwelijk, maar alles is ook van toepassing op het geregistreerd partnerschap.
Het huwelijk en het geregistreerd partnerschap worden in een aantal wetten geregeld:
- •
Boek 1 Burgerlijk Wetboek (BW) (titel 5 tot en met 10);
- •
Wet Rechten Burgerlijke Stand;
- •
Besluit burgerlijke stand 1994;
- •
Gemeentewet;
- •
Algemene Wet Bestuursrecht;
- •
Reglement Burgerlijke Stand.
Er zijn verschillen tussen het huwelijk en het geregistreerd partnerschap:
- •
Een huwelijk kan alleen ontbonden worden door tussenkomst van een rechter. Een geregistreerd partnerschap kan ontbonden worden zonder tussenkomst van een rechter mits er geen minderjarige kinderen bij zijn betrokken;
- •
Een geregistreerd partnerschap kan omgezet worden in een huwelijk, andersom kan dat niet;
- •
Een geregistreerd partnerschap wordt niet altijd in het buitenland geaccepteerd.
2. Melding voorgenomen huwelijk
De partners, die willen trouwen, moeten dit eerst melden bij de Ambtenaar van de Burgerlijke Stand. De Ambtenaar van de Burgerlijke Stand is in dienst van de gemeente.
De partners hebben twee mogelijkheden om de melding voorgenomen huwelijk te doen in gemeente Simpelveld: persoonlijk aan de balie (op afspraak) of door het digitale formulier in te vullen. Het formulier moet 2 weken voor het huwelijk compleet worden ingeleverd samen met de kopieën van de legitimatiebewijzen van de partners en van de getuigen. Het formulier, dat ingeleverd is geworden, is maximaal 1 jaar geldig. Indien de melding persoonlijk aan de balie wordt gedaan, geldt er ook een termijn van twee weken tussen de melding en het huwelijk.
Indien partners in het buitenland wonen en een van beide partners de Nederlandse nationaliteit heeft, dient de melding te geschieden bij de Ambtenaar van de Burgerlijke Stand van de gemeente Den Haag.
Wanneer er sprake is van een andere nationaliteit dan de Nederlandse, kan het zijn dat er meerdere specifieke documenten nodig zijn (bijvoorbeeld een geboorteakte en een verklaring ongehuwd zijn). De Ambtenaar van de Burgerlijke Stand beoordeelt op grond van artikel 1:58 en 1:44 BW verder of er sprake is van een dwang- of schijnhuwelijk.
Na ontvangst van de melding legt de Ambtenaar van de Burgerlijke stand de huwelijksdatum, -tijdstip, de trouwlocatie en de (Buitengewoon) Ambtenaar van de Burgerlijke Stand vast.
De partners die hebben gekozen voor een betaald huwelijk kunnen na ontvangst van de melding contact opnemen met de Buitengewoon Ambtenaar van de Burgerlijke Stand om de vormgeving van de ceremonie te bespreken.
3. De trouwambtenaar
-
1. In de gemeente Simpelveld worden de huwelijken voltrokken door:
- a.
Ambtenaren van de Burgerlijke Stand;
- b.
Buitengewoon Ambtenaren van de Burgerlijke Stand;
- c.
Buitengewoon Ambtenaren van de Burgerlijke Stand beëdigd en aangewezen voor één dag.
- a.
-
2. Een natuurlijk persoon als bedoeld in het eerste lid, sub c kan worden aangewezen mits deze persoon in een andere Nederlandse gemeente in dienst, aangewezen en beëdigd is. De stukken die het paar moet overleggen zijn benoemd in het Reglement Burgerlijke Stand 2025 van de gemeente Simpelveld.
4. Kosteloos huwelijk
-
1. De gemeente Simpelveld biedt inwoners de mogelijkheid voor een kosteloos huwelijk. Deze kosteloze huwelijksvoltrekking wordt voltrokken op woensdagmorgen om 09.00 uur of om 09.30 uur, in een beschikbare ruimte in het gemeentehuis.
De feestdagen zijn uitgezonderd.
-
2. De ceremonie duurt niet langer dan tien minuten en is beperkt tot enkel het ja-woord en het ondertekenen van de akte.
-
3. Een kosteloos huwelijk wordt voltrokken door een (Buitengewoon) Ambtenaar van de Burgerlijke Stand;
-
4. Een persoonlijke invulling geven aan de kosteloze huwelijksvoltrekking is niet mogelijk;
-
5. Bij de kosteloze voltrekking zijn aanwezig:
- -
De (Buitengewoon) Ambtenaar van de Burgerlijke Stand;
- -
De partners;
- -
Minimaal 2, maximaal 4 getuigen.
- -
-
6. Om in aanmerking te komen voor een kosteloze huwelijksvoltrekking moet een van beide partners ingeschreven staan of ingeschreven gestaan hebben in de Basisregistratie Personen van de gemeente Simpelveld.
5. Trouwlocatie
-
1. De betaalde huwelijken worden voltrokken in de raadzaal van het gemeentehuis.
-
2. De partners kunnen ook zelf kiezen voor een trouwlocatie voor een dag. Zij moeten daarvoor een verzoek indienen bij de gemeente, zie bijlage 1. Het verzoek moet minimaal zes weken voor de huwelijksvoltrekking worden ingediend. Indien de ruimte geschikt is, wijst de gemeente deze voor een dag aan als trouwlocatie. Het formulier voor het verzoek is te raadplegen op de website van de gemeente. Het formulier kan worden opgestuurd naar de gemeente of persoonlijk aan de balie worden afgegeven.
-
3. De partners verklaren schriftelijk dat de gekozen locatie voldoet aan de eisen zoals bedoeld in het besluit van de gemeenteraad van 27 januari 2005.
6. Tijden
Een huwelijksvoltrekking kan plaatsvinden op de openingstijden die staan vermeld op de website van de Gemeente Simpelveld, uitgezonderd feestdagen zoals opgenomen in de Algemene termijnenwet. De (Buitengewoon) Ambtenaar van de Burgerlijke Stand voltrekt huwelijken van maandag 08:30 uur tot en met zondag 17:00 uur.
7. Tarieven
-
1. De partners zijn leges verschuldigd die gelden in het jaar waarin het voornemen tot het sluiten van een huwelijk is gemeld. Er zijn leges verschuldigd op de volgende onderdelen:
- a.
de voltrekking van het huwelijk;
- b.
het omzetten van een partnerschap in een huwelijk;
- c.
het in behandeling nemen van een aanvraag om een Buitengewoon Ambtenaar Burgerlijke Stand aan te wijzen voor een dag
- d.
het in behandeling nemen van een aanvraag om een locatie als trouwlocatie voor een dag aan te wijzen;
- e.
het beschikbaar stellen van getuigen door de gemeente;
- f.
het verstrekken van een trouwboekje.
- a.
-
2. Voor de leges wordt verwezen naar de tarieventabel behorende de Legesverordening van de gemeente Simpelveld.
8. Slotbepaling
-
1. Dit beleid wordt aangehaald als: Huwelijksbeleid gemeente Simpelveld 2025.
-
2. Dit beleid treedt in werking op de dag na bekendmaking.
Ondertekening
Aldus vastgesteld in de vergadering van burgemeester en wethouders van Simpelveld op 25 maart 2025
de secretaris,
G.G.H. Hollands
de burgemeester,
S.C.J. Scheepers
Bijlage 1 – verzoek aanwijzen locatie
Verzoek aanwijzen locatie
Ondergetekenden verzoeken in verband met hun voorgenomen huwelijk/partnerschapsregistratie de in dit formulier genoemde locatie éénmalig aan te wijzen als “huis der gemeente”.
Gegevens Bruidspaar/aanstaande partners
Bruid(egom)/partner 1
Achternaam en voorletters -----------------------------------------------------M/V
BSN (burgerservicenummer) -----------------------------------------------------
Geboortedatum -- -- ----
Geboorteplaats
-----------------------------------------------------
Adres
-----------------------------------------------------
Postcode en woonplaats
-----------------------------------------------------
Telefoonnummer
-----------------------------------------------------
Telefoonnummer mobiel
-----------------------------------------------------
Bruid(egom) /partner 2
Achternaam en voorletters -----------------------------------------------------M/V
BSN (burgerservicenummer) -----------------------------------------------------
Geboortedatum -- -- ----
Geboorteplaats -----------------------------------------------------
Adres -----------------------------------------------------
Postcode en woonplaats -----------------------------------------------------
Telefoonnummer -----------------------------------------------------
Telefoonnummer mobiel -----------------------------------------------------
-----------------------------------------------------
Datum en tijd van huwelijk/partnerschapsregistratie
Datum -- -- ----
Tijdstip --.-- uur
Gegevens locatie (in te vullen door het bruidspaar/partnerschapspaar
Naam van de locatie --------------------------------------------------------
Contactpersoon van de locatie --------------------------------------------------------
Adres --------------------------------------------------------
Postcode/woonplaats --------------------------------------------------------
Telefoonnummer --------------------------------------------------------
Datum ondertekening -- -- ----
Handtekening(en) van bruidspaar/partnerschapspaar
------------------------------------------------------ --------------------------------------------------------
_______________________________________________________________________
Verklaring locatie
Ondergetekende is op de hoogte van en gaat akkoord met het éénmalig aanwijzen van deze locatie als “huis der gemeente” voor het voltrekken van een huwelijk/partnerschapsregistratie.
Contactpersoon locatie -------------------------------------------------------------
Datum ondertekening -- -- ----
Handtekening ------------------------------------------------------------ _________________________________________________________________________ Dit verzoek moet minimaal zes weken voor de huwelijksvoltrekking/partnerschapsregistratie worden ingediend bij afdeling Dienstverlening taakveld bevolking van de gemeente Simpelveld.
Voor het éénmalig aanwijzen van een locatie als “huis der gemeente” gelden de volgende voorwaarden:
- •
De eigenaar/beheerder stelt de locatie die gemakkelijk bereikbaar is voor minder validen een half uur voor aanvang van de ceremonie tot een half uur na de ceremonie ter beschikking van de gemeente.
- •
Gedurende deze tijd heeft de locatie de status van gemeentehuis en geldt er een algemeen rookverbod.
- •
De eigenaar/beheerder en de partners dragen zorg voor de gepaste inrichting van de trouwkamer. Er dienen minimaal aanwezig te zijn een tafel, stoelen/verwarming, voldoende verlichting alsmede genoeg zit- en staanplaatsen.
- •
De eigenaar/beheerder is verantwoordelijk voor de goede staat van het gebouw waar de trouwkamer zich bevindt en garandeert de brandveiligheid, de algemeen geldende veiligheidseisen en de handhaving van een rookverbod.
- •
In de directe omgeving van de locatie dienen voldoende parkeerplaatsen aanwezig te zijn.
- •
In het geval de eigenaar/beheerder een vergoeding vraagt voor het gebruik van de locatie en het terug brengen in de oorspronkelijk staat, is deze geheel voor rekening van de partners.
- •
Indien de partners niet voldoen aan de eisen, kan de gemeente besluiten de huwelijkssluiting niet op de overeengekomen tijd en plaats te laten plaats vinden
- •
De gemeente is niet aansprakelijk voor de tijdens de ceremonie geleden schade in verband met het gebruik van de locatie.
- •
De eigenaar/beheerder en/of partners vrijwaren de gemeente van aanspraken op vergoeding van (letsel)schade die ontstaan is als gevolg van of in verband met het gebruik van de locatie.
De ondergetekenden hebben de voorwaarden gelezen en gaan hiermee akkoord.
De eigenaar/beheerder, ---------------------------------------------------------------------
De aanstaande partners, ----------------------------------/----------------------------------
Ziet u een fout in deze regeling?
Bent u van mening dat de inhoud niet juist is? Neem dan contact op met de organisatie die de regelgeving heeft gepubliceerd. Deze organisatie is namelijk zelf verantwoordelijk voor de inhoud van de regelgeving. De naam van de organisatie ziet u bovenaan de regelgeving. De contactgegevens van de organisatie kunt u hier opzoeken: organisaties.overheid.nl.
Werkt de website of een link niet goed? Stuur dan een e-mail naar regelgeving@overheid.nl