Het reglement houdende bepalingen ten aanzien van de Ambtenaren van de Burgerlijke Stand, de Buitengewone Ambtenaren van de Burgerlijke Stand en de openstelling van het bureau van de Burgerlijke Stand

Geldend van 18-04-2025 t/m heden

Intitulé

Het reglement houdende bepalingen ten aanzien van de Ambtenaren van de Burgerlijke Stand, de Buitengewone Ambtenaren van de Burgerlijke Stand en de openstelling van het bureau van de Burgerlijke Stand

Burgemeester en wethouders van de gemeente Simpelveld;

Gelet op het bepaalde in artikel 16, Boek 1 van het Burgerlijk Wetboek en de artikelen 1 tot en met 4 van het Besluit burgerlijke stand 1994;

Besluiten vast te stellen;

Het reglement houdende bepalingen ten aanzien van de Ambtenaren van de Burgerlijke Stand, de Buitengewone Ambtenaren van de Burgerlijke Stand en de openstelling van het bureau van de Burgerlijke Stand.

Artikel 1. Begripsbepaling

Het reglement verstaat onder:

  • a.

    de wet: Boek 1 van het Burgerlijk Wetboek (wet van 14 oktober 1993 tot herziening van Titel 4 van Boek 1 van het Burgerlijk Wetboek (Stb. 1993, 555);

  • b.

    het besluit: Besluit burgerlijke stand 1994 (Stb. 1994, 160) als gewijzigd bij besluit van 19 december 1994, Stb. 900);

  • c.

    Ambtenaar van de Burgerlijke Stand: een ambtenaar in dienst van de gemeente Simpelveld en als zodanig benoemd door burgermeester en wethouders;

  • d.

    Buitengewoon Ambtenaar van de Burgerlijke Stand: een ambtenaar in dienst van de gemeente Simpelveld of een andere gemeente, of een persoon die geen ambtenaar gemeentelijke dienst is en als zodanig benoemd is door burgemeester en wethouders (artikel 16, leden 2 en 3 van Boek 1 BW);

  • e.

    gemeentehuis: alle locaties welke door burgemeester en wethouders als huis der gemeente zijn aangewezen.

Artikel 2. Ambtenaar van de Burgerlijke Stand, Buitengewoon Ambtenaar van de Burgerlijke Stand

  • 1. Burgemeester en wethouders kunnen tot Ambtenaar van de Burgerlijke stand aanwijzen:

    • a.

      ambtenaren, behorende tot de gemeente Simpelveld, werkzaam bij burgerzaken.

  • 2. Burgemeester en wethouders kunnen tot Buitengewoon Ambtenaar van de Burgerlijke Stand aanwijzen:

    • a.

      natuurlijke personen, niet werkzaam bij burgerzaken van de gemeente Simpelveld.

    • b.

      de leden van het college van burgermeester en wethouders.

  • 3. Buitengewoon ambtenaren worden uitsluitend belast met het voltrekken van huwelijken en de registratie van partnerschappen.

  • 4. Burgemeester en wethouders kunnen tot onbezoldigd Buitengewoon Ambtenaar van de Burgerlijke Stand voor één dag aanwijzen:

    • a.

      natuurlijke personen, niet werkzaam bij burgerzaken van de gemeente Simpelveld, die in een andere Nederlandse gemeente in dienst (benoemd en beëdigd) zijn als (Buitengewoon) Ambtenaar van de Burgerlijke Stand; en

    • b.

      die een verzoek hebben ingediend voor het voltrekken van een specifiek huwelijk.

Artikel 3. Aanwijzing

  • a.

    De Ambtenaar van de Burgerlijke Stand en de Buitengewoon Ambtenaar van de Burgerlijke Stand worden aangewezen door of namens het college van burgemeester en wethouders;

  • b.

    De Buitengewoon Ambtenaar Burgerlijke Stand voor één dag kan ook worden aangewezen door de afdelingsmanager Dienstverlening;

  • c.

    De Ambtenaar van de Burgerlijke Stand wordt aangewezen voor de periode die gelijk is aan de periode dat de betrokken ambtenaar in dienst is van de gemeente Simpelveld;

  • d.

    De Buitengewoon Ambtenaar van de Burgerlijke Stand, zoals bedoeld in artikel 2 lid 2 sub a, wordt aangewezen voor de duur van de arbeidsovereenkomst;

  • e.

    De Buitengewoon Ambtenaar van de Burgerlijke Stand voor één dag wordt aangewezen onder de voorwaarde dat de Buitengewoon Ambtenaar Burgerlijke Stand in een andere Nederlandse gemeente in dienst, aangewezen én beëdigd is. Het gaat hierbij om de dag waarop het huwelijk of partnerschapsregistratie zal plaatsvinden. Het verzoek moet minimaal 4 maanden voor de huwelijksvoltrekking zijn ingediend. De Buitengewoon Ambtenaar Burgerlijke Stand mag gebruik maken van een eigen toga mits er geen logo van andere organisaties c.q. gemeenten zichtbaar is;

  • f.

    Voor de aanwijzing voor één dag moet het paar de volgende stukken overleggen:

    • o

      Een afschrift van het aanwijzingsbesluit van de andere gemeente;

    • o

      Een afschrift beëdiging rechtbank;

    • o

      Verklaring andere gemeente waarmee wordt aangetoond dat betrokkene regelmatig huwelijken/partnerschappen voltrekt;

    • o

      Kopie geldig identiteitsbewijs van de aan te wijzen Buitengewoon Ambtenaar Burgerlijke Stand.

  • g.

    De Buitengewoon Ambtenaar van de Burgerlijke Stand, zoals bedoeld in artikel 2 lid 2 sub b, wordt uitsluitend aangewezen voor de periode dat hij deel uitmaakt van de gemeente Simpelveld.

Artikel 4. Locatie

  • 1. De (Buitengewone) Ambtenaren van de Burgerlijke Stand verrichten hun wettelijke opgedragen taken in het gemeentehuis.

  • 2. Voor zover daartoe gewichtige redenen bestaan, verrichten deze functionarissen elders binnen de gemeente hun wettelijke opgedragen taken.

  • 3. Als gemeentehuis kunnen worden aangewezen locaties waarvan het gebruik een permanent c.q. tijdelijk karakter draagt met inachtneming van de door de gemeenteraad op 27 januari 2005 vastgestelde criteria en voorwaarden.

Artikel 5. Leiding taakveld burgerlijke stand

  • 1. De afdelingsmanager Dienstverlening is eindverantwoordelijk voor de werkzaamheden van de burgerlijke stand.

  • 2. De seniormedewerker van het team burgerlijke stand is belast met de coördinatie van de werkzaamheden van de burgerlijke stand.

Artikel 6. Openstelling

  • 1. De burgerlijke stand is geopend tijdens de openingstijden van burgerzaken, zoals vermeld op de website van de gemeente Simpelveld.

  • 2. De (Buitengewoon) Ambtenaar van de Burgerlijke Stand voltrekt huwelijken/registreert partnerschappen van maandag 08:30 uur tot en met zondag 17:00 uur.

  • 3. De burgerlijke stand is gesloten indien de vastgestelde openstelling samenvalt met algemeen erkende of daarmee gelijk gestelde feestdagen in de zin van artikel 3 van de Algemene Termijnenwet of andere door burgemeester en wethouders aangewezen dagen waarop de burgerlijke stand niet of slechts gedeeltelijk is geopend.

  • 4. De burgerlijke stand zal op verzoek van een belanghebbende, gedaan aan burgemeester en wethouders, worden geopend op zaterdag, zondag en de andere dagen dat de burgerlijke stand gesloten is, indien de belanghebbende aantoont dat met de verrichten werkzaamheden niet kan worden gewacht tot de eerstvolgende openstelling van het bureau.

  • 5. In bijzondere gevallen kunnen burgemeester en wethouders besluiten tot afwijking van de op de website aangegeven uren.

Artikel 7. Kosteloze huwelijksvoltrekking/partnerschapsregistratie/omzetten partnerschapsregistratie in een huwelijk

  • 1. Tweemaal per week, op woensdagmorgen om 09:00 uur en om 09:30 uur, wordt de gelegenheid aangeboden voor een kosteloze huwelijksvoltrekking/partnerschapsregistratie/omzetting zonder decorum.

  • 2. Kosteloze huwelijksvoltrekking/partnerschapsregistratie vindt plaats door een Ambtenaar van de Burgerlijke Stand in een beschikbare ruimte in het gemeentehuis.

  • 3. Kosteloze omzetting vindt plaats aan de balie van de afdeling Burgerzaken in het gemeentehuis.

  • 4. De randvoorwaarden voor een kosteloos huwelijk zijn te raadplegen in het Huwelijksbeleid gemeente Simpelveld 2024.

Artikel 8. Slotbepalingen

  • 1. Het reglement kan worden aangehaald als ‘Reglement Burgerlijke Stand 2025’.

  • 2. Het treedt in werking op 25 maart 2025.

  • 3. Met de inwerkingtreding van dit Reglement wordt het op 12 april 2005 vastgestelde Reglement Burgerlijke Stand ingetrokken.

Ondertekening

Aldus vastgesteld in de vergadering van burgemeester en wethouders van Simpelveld op 25 maart 2025

de secretaris,

G.G.H. Hollands

de burgemeester,

S.C.J. Scheepers

Toelichting op het Reglement Burgerlijke Stand 2025 van de gemeente Simpelveld

Artikel 1. Begripsbepaling

In dit artikel worden de basisbegrippen uit het reglement opgesomd en beschreven. In de gemeente Simpelveld zijn er Ambtenaren van de Burgerlijke Stand, behorende tot de ambtenaren van de afdeling Burgerzaken.

Artikel 2. Ambtenaar van de Burgerlijke Stand, Buitengewoon Ambtenaar van de Burgerlijke Stand

Voor de Ambtenaar van de Burgerlijke Stand gelden de volgende bepalingen:

  • a.

    De ambtenaar moet in dienst zijn van de gemeente of van een andere gemeente en

  • b.

    De ambtenaar is belast met het opnemen in onder hem berustende registers van de burgerlijke stand van akten en daaraan toe te voegen latere vermeldingen, alsmede al datgene wat de instandhouding van de registers en de zorg voor de toegankelijkheid van de daarin neergelegde gegevens betreft (artikel 16d, eerste lid, Boek 1 van het Burgerlijk Wetboek).

Voor de Buitengewoon Ambtenaar van de Burgerlijke Stand gelden de volgende bepalingen:

  • a.

    De buitengewoon ambtenaar kan in dienst zijn van de gemeente of van een andere gemeente en

  • b.

    De buitengewoon ambtenaar kan uitsluitend worden belast met de huwelijksvoltrekking (artikelen 59, 60, 63, 64, 65 en 67 van Boek 1 van het Burgerlijk Wetboek).

Artikel 3. Aanwijzing

In dit artikel is vastgelegd voor welke periode een (Buitengewoon) Ambtenaar van de Burgerlijke Stand kan worden aangewezen (artikel 16, Boek 1, Burgerlijk Wetboek).

Met lid 1 wordt bepaald dat een Ambtenaar van de Burgerlijke Stand voor een bepaalde periode dient te worden aangewezen. Deze periode mag maximaal de periode zijn dat de betreffende ambtenaar in dienst is van de gemeente. Tevens bestaat de mogelijkheid om een andere maximale aanwijzingsperiode op te nemen, zoals de tijd dat de ambtenaar in dienst is bij een bepaald bureau of een tijdsperiode.

De periodes kunnen per individueel geval in het aanwijzingsbesluit van burgemeester en wethouders worden bepaald of collectief in dit lid.

De werkzaamheden moeten in het Huis van de stad (of een daartoe door het college van burgermeester en wethouders aangewezen andere locatie) worden verricht. Indien daartoe gewichtige reden bestaan, mag de (Buitengewoon) Ambtenaar van de Burgerlijke Stand zijn werkzaamheden ook elders binnen de gemeente verrichten (artikel 1 Besluit burgerlijke stand 1994 en artikel 64, Boek 1 van het Burgerlijk Wetboek).

Artikel 4. Locatie

De (Buitengewoon) Ambtenaar van de Burgerlijke Stand verricht de werkzaamheden in principe in het gemeentehuis. Op 27 januari 2005 heeft de gemeenteraad besloten dat trouwen/partnerschappen in Simpelveld in principe mogelijk is op alle locaties, indien er wordt voldaan aan de randvoorwaarden.

De bevoegdheid tot het aanwijzen van een trouw-partnerschapslocatie is gedelegeerd aan het college van burgemeester en wethouders. Artikel 1 Besluit burgerlijke stand en artikel 1:64 BW biedt de (Buitengewoon) Ambtenaar van de Burgerlijke Stand de mogelijkheid, indien er zwaarwichtige redenen zijn, de werkzaamheden ook elders binnen de gemeente te verrichten. Hierbij denkende aan de sluiting van een huwelijk/registreren partnerschap in een ziekenhuis of in een huis van bewaring op voorwaarde dat zes getuigen hierbij aanwezig zijn.

Artikel 5. Leiding taakveld burgerlijke stand

De afdelingsmanager Dienstverlening of diens plaatsvervanger geeft algehele leiding aan de Ambtenaren van de Burgerlijke Stand. Daarnaast is elke Ambtenaar van de Burgerlijke Stand op persoonlijke titel zowel burgerrechtelijk als strafrechtelijk voor zijn/haar handelen of nalaten aansprakelijk.

Artikel 6. Openstelling

De bureau-uren van de Ambtenaar van de Burgerlijke Stand zijn afgestemd op de reguliere openingstijden van het gemeentehuis. Daarnaast kunnen andere afspraken worden gemaakt. De Buitengewone Ambtenaar van de burgerlijke stand is in principe van maandag t/m zondag op elke willekeurig tijdstip beschikbaar.

Artikel 7. Kosteloze ambtshandelingen

Op grond van artikel 4 Wet rechten burgerlijke stand worden de kosteloze huwelijken/partnerschapsregistratie/omzetting op twee momenten aangeboden: woensdagmorgen om 09:00 uur en om 09:30 uur. Gemeente Simpelveld heeft meer dan 10.000 inwoners, waardoor er twee momenten moeten worden aangeboden.

In het Huwelijksbeleid gemeente Simpelveld 2024 zijn nadere bepalingen opgenomen voor de randvoorwaarden van een kosteloze voltrekking/registratie/omzetting.

Artikel 8. Slotbepalingen

De aanduiding van het reglement is: Reglement Burgerlijke Stand 2025 en treedt in werking op de achtste dag na publicatie in het gemeenteblad.