Permanente link
Naar de actuele versie van de regeling
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR738148
Naar de door u bekeken versie
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR738148/1
Regeling briefadres gemeente Simpelveld 2025
Geldend van 18-04-2025 t/m heden
Intitulé
Regeling briefadres gemeente Simpelveld 2025Regeling briefadres gemeente Simpelveld 2025
1. INLEIDING
Wat vinden we belangrijk?
In de gemeente Simpelveld vinden we het belangrijk dat wanneer inwoners geen vast woonadres in Nederland hebben, zij zich tijdelijk kunnen inschrijven op het adres van iemand anders of van een instelling. Dit wordt het briefadres genoemd.
Voor de correspondentie met de overheid en om aanspraak te kunnen maken op overheidsvoorzieningen is dit van belang.
Inwoners zorgen er eerst voor dat zij voor een briefadres kiezen in hun eigen netwerk. Als dit niet mogelijk is, kan de gemeente als briefadres worden aangewezen.
Wet- en regelgeving
De regels die in deze regeling zijn vastgelegd vloeien voort uit de wettelijke regels van de Wet basisregistratie personen (hierna wet BRP) en het Besluit basisregistratie personen (hierna Besluit BRP). Daarnaast is de Regeling basisregistratie personen, de Algemene wet bestuursrecht, de circulaire briefadres en verblijf in Blijf-van-mijn-lijf-huizen meegenomen. Voor een verdere uitwerking van de regels verwijzen we naar de toelichting op deze regeling.
Deze regeling is vastgesteld door de gemeente om briefadressen in de BRP mogelijk te maken voor burgers zonder een woonadres, voor kwetsbare burgers en om misbruik bij inschrijving tegen te gaan.
2. BEGRIPPEN
Artikel 1 Begrippen
In deze regeling wordt verstaan onder
- a.
aangever: de persoon die de aangifte van de adreswijziging doet en aangeeft dat hij een briefadres wenst.
- b.
briefadres: het adres waar voor betrokkene bestemde geschriften in ontvangst worden genomen.
- c.
briefadresgever: de natuurlijke persoon of rechtspersoon die een briefadres ter beschikking stelt.
- d.
briefadreshouder: de ingezetene die een briefadres houdt.
- e.
gezinshuishouden:
- 1.
twee personen die een geregistreerd partnerschap zijn aangegaan of gehuwd zijn, met of zonder kind(eren);
- 2.
twee personen die door het overleggen van een door een notaris opgemaakt samenlevingscontract hebben aangetoond, dat zij een gemeenschappelijke huishouding voeren, met of zonder kind(eren);
- 3.
een alleenstaande ouder met kind(eren).
- 1.
- f.
ingezetene: een persoon die een ingeschreven adres heeft in een gemeente in Nederland en op wiens persoonslijst niet het gegeven van zijn overlijden of van vertrek uit Nederland als actueel gegeven is opgenomen.
- g.
woonadres:
- 1.
het adres waar betrokkene woont, waaronder begrepen het adres van een woning die zich in een voertuig of vaartuig bevindt, indien het voertuig of vaartuig een vaste stand- of ligplaats heeft, of, indien betrokkene op meer dan een adres woont, het adres waar hij naar redelijke verwachting gedurende een half jaar de meeste keren zal overnachten.
- 2.
het adres waar, bij het ontbreken van een adres als hierboven bedoeld, betrokkene naar redelijke verwachting gedurende drie maanden ten minste twee derde van de tijd zal overnachten.
- 1.
3. AANGIFTE
Artikel 2 Redenen briefadres
Redenen voor een briefadres zijn:
- 1.
het ontbreken van een woonadres vanwege:
- a.
dak- of thuisloosheid;
- b.
korte overbrugging tussen twee woonadressen;
- c.
de uitoefening van een ambulant beroep;
- d.
kort verblijf in het buitenland voor minder dan acht maanden gedurende een jaar;
- e.
korter dan 2 jaar verblijf in het buitenland én beroepshalve varend op een schip dat de thuishaven in Nederland heeft;
- f.
een langdurig vermiste persoon;
- g.
verblijf in een tijdelijk onderkomen zonder vaste standplaats;
- h.
een recente ontruiming van de woning op het adres waarop betrokkene in de BRP is ingeschreven
- a.
- 2.
verblijf in een instelling:
- a.
voor opvang van mannen of vrouwen (waaronder mede bedoeld blijf-van-mijn-lijfhuizen);
- b.
voor instellingen voor gezondheidszorg, voor instellingen op het gebied van kinderbescherming of van een penitentiaire instelling.
- a.
- 3.
verblijf op een adres waarvan het opnemen van dat woonadres naar het oordeel van de burgemeester om veiligheidsredenen niet wenselijk is
- 4.
het voorkomen van schrijnende situaties, waarbij inzet of voortzetting van hulpverlening noodzakelijk is, onder voorwaarden dat:
- a.
er sprake is van één of meer sociaal-maatschappelijke problemen;
- b.
de maatwerkoplossing er op gericht is om de persoon de kans te geven zijn leven ‘weer op de rit’ te krijgen, en
- c.
de persoon instemt met of al voldoet aan de voorwaarden van het hulpverleningstraject.
- a.
- 5.
Als geen enkele van bovenstaande redenen van toepassing is, is het niet mogelijk om in de Basisregistratie Personen (BRP) met een briefadres geregistreerd te worden.
Artikel 3 Voorwaarden
-
1. De aangifte wordt gedaan in de gemeente waar het briefadres zich bevindt.
-
2. De aangever is verplicht om bij de aangifte van adreswijziging waarbij een briefadres wordt gekozen alle stukken, die benoemd zijn in het derde lid, te overleggen.
-
3. Onder benodigde stukken in het tweede lid wordt in ieder geval verstaan:
- a.
een geldig identiteitsbewijs van diegene die aangifte doet van adreswijziging en daarbij kiest voor een briefadres;
- b.
de schriftelijke verklaring van de aangever met reden voor de keuze van een briefadres en de te verwachten periode dat het briefadres noodzakelijk is;
- c.
een geldig identiteitsbewijs of een kopie ervan en een schriftelijke verklaring van toestemming van de briefadresgever;
- d.
een ingevulde en ondertekende vragenlijst briefadres, als het briefadres gevraagd wordt op grond van het ontbreken van een woonadres of verblijf in een instelling.
- a.
-
4. Een schriftelijke verklaring van de burgemeester is noodzakelijk als de aangifte tot briefadres op grond van veiligheidsredenen niet wenselijk is op het woonadres. Hieruit blijkt waarom opname van het betreffende woonadres niet wenselijk is.
-
5. De briefadresgever, als natuurlijk persoon kan maximaal aan twee aangevers toestemming geven om een briefadres te houden:
- a.
twee gezinshuishoudens;
- b.
twee alleenstaanden;
- c.
een gezinshuishouden en een alleenstaande.
- a.
Artikel 4 Herstel van verzuim
-
1. De aangifte is volledig indien alle benodigde gegevens, zoals bedoeld in artikel 3 zijn ingeleverd.
-
2. Als één of meer gegevens ontbreken, wordt de aangever in de gelegenheid gesteld binnen veertien dagen het verzuim te herstellen en de aangifte alsnog aan te vullen.
-
3. Indien de aangifte niet binnen de veertien dagen kan worden aangevuld, dan kan, op verzoek van de aangever, de termijn eenmalig verlengd worden met veertien dagen.
-
4. Indien de aangifte niet binnen veertien dagen na aangifte aangevuld wordt of uitstel gevraagd wordt, wordt met toepassing van artikel 5 een briefadres toegekend.
Artikel 5 Verplichting gemeente
De gemeente registreert van een persoon ambtshalve een briefadres in de BRP indien het woonadres ontbreekt en er geen aangifte van adreswijziging wordt gedaan waarbij een briefadres wordt gekozen.
Als er geen schriftelijke verklaring van instemming van een briefadresgever kan worden verkregen, kent de gemeente een briefadres toe op het adres van de gemeente.
4. WEIGERINGSGRONDEN
Artikel 6 Weigeringsgronden
Het College besluit tot het afwijzen van een briefadres als:
- a.
de aangever een woonadres heeft;
- b.
de aangever langer dan acht maanden gedurende één jaar in het buitenland verblijft en niet beroepshalve varend is op een schip dat zijn thuishaven in Nederland heeft:
- c.
de aangever beroepshalve varend is op een schip dat zijn thuishaven in Nederland heeft en langer dan twee jaar in het buitenland verblijft;
- d.
er een onderzoek loopt naar de verblijfplaats van de briefadresgever;
- e.
het briefadres een adres betreft waarop reeds al twee aangevers staan ingeschreven;
- f.
het briefadres geen bestaand adres betreft;
- g.
het briefadres een postbus is:
- h.
het briefadres wordt verleend, omdat het opnemen van het woonadres niet wenselijk is, maar de verklaring van de burgemeester ontbreekt.
5. BEHEERREGELING BRIEFADRES
Artikel 7 Monitoring briefadres (met beheerregeling)
-
1. Een briefadresinschrijving wordt periodiek opnieuw beoordeeld door de gemeente.
-
2. De beoordeling vindt plaats na een periode van zes maanden, tenzij er door de gemeente een andere periode wordt vastgelegd.
-
3. De beoordeling van de briefadresinschrijving wordt gedaan met inachtneming van artikel 2.
-
4. Als de aangever een ander adres krijgt moet hij tussen de periode van vier weken voor de te verwachten verhuisdatum tot en met de vijfde dag na verhuisdatum hiervan aangifte doen bij de gemeente waar hij zijn nieuw adres heeft.
6. SLOTBEPALINGEN
Artikel 8 Inlichtingenplicht
-
1. De briefadresgever en de aangever zijn verplicht om op verzoek van de gemeente inlichtingen te verstrekken die van belang zijn voor de registratie van het briefadres.
-
2. De betrokkene verschijnt hierbij desgevraagd in persoon.
Artikel 9 Hardheidsclausule
Als vanwege bijzondere omstandigheden een strikte toepassing van het bepaalde in deze regeling zou leiden tot een onbillijkheid, kan worden afgeweken van het bepaalde in deze regeling.
Artikel 10 Inwerkingtreding
-
1. Deze regeling treedt in werking op de eerste dag na de dagtekening van het gemeenteblad waarin zij wordt gepubliceerd.
-
2. ‘De regeling briefadres gemeente Simpelveld 2016’ wordt bij inwerkingtreding van deze regeling ingetrokken.
Artikel 11 Citeertitel
Deze regeling wordt aangehaald als: Regeling Briefadres gemeente Simpelveld 2025.
Ondertekening
Aldus vastgesteld in de vergadering van burgemeester en wethouders van Simpelveld op 25 maart 2025.
de secretaris,
G.G.H. Hollands
de burgemeester,
S.C.J. Scheepers
Bijlage 1 Vragenlijst aanvrager briefadres
Geachte heer, mevrouw,
U geeft aan dat u zich op een briefadres wilt laten inschrijven in de Basisregistratie
persoonsgegevens (BRP) Simpelveld. U kunt alleen ingeschreven worden op een briefadres, wanneer u:
- -
geen vast woonadres hebt, of;
- -
in een instelling woont waar het hebben van en briefadres is toegestaan of;
- -
u niet langer dan 8 maanden naar het buitenland vertrekt.
De gemeente Simpelveld wil burgers zoveel mogelijk inschrijven daar waar ze wonen. Het
briefadres is dan ook bedoeld voor burgers die vanwege een bijzondere situatie tijdelijk geen vaste woon- of verblijfplaats hebben waardoor ze niet bereikbaar zijn voor derden,
waaronder overheidsinstanties.
Ik verzoek u dit formulier in te vullen en te ondertekenen. Van u wordt verwacht deze
persoonlijk in te leveren aan de balie bij burgerzaken op de Markt 1, Simpelveld. Wij zijn
geopend van maandag t/m vrijdag van 8:30 tot 12:30 uur en woensdagmiddag van 13:30 tot 19:00 uur. Neem eerst telefonisch contact met ons op om een afspraak te plannen. Ons
telefoonnummer is: 045-5448383
Op basis van het ingevulde formulier wordt beoordeeld of u in aanmerking komt voor een
briefadres.
Met vriendelijke groet,
Namens het college van burgemeester en wethouder van Simpelveld.
Vragenlijst bij verzoek om briefadres
Algemene vragen
1. Heeft u een woonadres?
- o
Nee > ga door met invulling van de vragenlijst.
- o
Ja > u kunt geen briefadres aanvragen.
2. Vertrekt u langer dan 8 maanden naar het buitenland?
- o
Nee > ga door met invulling van de vragenlijst.
- o
Ja > u kunt geen briefadres aanvragen. U moet zich laten uitschrijven.
3. Op welk adres wil u dat het briefadres wordt ingeschreven en wat is de reden daarvoor?
Naam: …………………………………………………………………………………………………………
Adres: …………………………………………………………………………………………………………
Postcode en plaats: ……………………………………………………………………………………………
Reden:
…………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………
4. Welke reden heeft u om op een briefadres ingeschreven te worden?
- o
A: u heeft relatieproblemen/u zit zonder woonruimte na verkoop van uw huis/ u bent uw huis uitgezet > ga door met invulling van de vragenlijst onder A.
- o
B: u woont op een boot of een (niet verplaatsbare caravan) > ga door met invulling van de vragenlijst onder B.
- o
C: u verblijft in een aangewezen instelling of een blijf-van-mijn-lijfhuis > ga door met invulling van de vragenlijst onder C.
- o
D: u heeft een ambulant beroep > ga door met invulling van de vragenlijst onder D.
A Verzoeker heeft relatie problemen, Verzoeker zit zonder woonruimte na verkoop eigen huis, Verzoeker is om wat voor reden dan ook zijn/haar (huur) huis uitgezet etc.
1. Waar slaapt u momenteel en waarom schrijft u zich daar dan niet in als woonachtig?
Slaapadressen:
…………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………...
2. Redenen voor u om daar niet in te schrijven
……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………
3. Verblijf op meerdere adressen: noteert u niet alleen de adressen waar u verblijft maar ook per adres de hoeveelheid nachten over een periode van ongeveer 3 maanden
Adres:...........................................plaats:..................................... periode: …………………
Adres:...........................................plaats:...................................... periode: …………………
Adres:...........................................plaats:...................................... periode: …………………
Adres:...........................................plaats:...................................... periode: …………………
Adres:...........................................plaats:...................................... periode: …………………
4. Mocht dat verblijf in een gehuurd object zijn als bijv. een caravan of een boot dan ontvangen wij hier graag een huurcontract van. (Zie óók de vragen bij B)
5. Kunt u een termijn noemen waarvan u denkt dat redelijk is om weer over eigen woonruimte
te beschikken en welke stappen onderneemt u om hier zsm in te kunnen voorzien?
Termijn:..................................................................................................................................
Stappen:.................................................................:...............................................................
6. Werkt u? Zo ja waar is dat (plaats technisch).
Naam werkgever : ................................................................................................................
Adres werkgever : ..............................................................................Plaats........................
Telefoon werkgever : ............................................................................................................
Wij ontvangen graag een recente loonstrook. (Hierop kun je zien wat de werkgever voor
adres in het bestand heeft van betrokkene)
Als u niet werkt, van welke instantie ontvangt u een uitkering?
Naam instantie : .........................................................
Adres instantie : …………………………………………
Plaats instantie : …………………………………………
Wie is uw begeleider/klantmanager?
Naam:.......................................................................... telefoonnummer: ..................
7. Welke banden hebt u met Simpelveld? Denk aan werk, scholing, kinderopvang etc
……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………
8. Waar, op welk adres, ontvangt u op dit moment uw post?
…………………………………………………………………………………………………………
B Verzoeker woont op een boot of in een (niet verplaatsbare) caravan
1. Hoe lang vaart u op een boot/ Hoe lang verblijft u in een caravan? Termijn..............
2. Vaart u alleen in Nederland? JA, ga door met vraag 4, NEE, ga naar vraag 3
3. Vaart u korter dan twee jaar naar het buitenland op een schip, dan moet het schip onder
Nederlandse vlag varen en in Nederland een thuishaven hebben, Graag bewijsstukken
hiervan overleggen
4. Vaart u voor uw werk? JA, dan een inschrijving bij de Kamer van Koophandel overleggen /NEE, ga naar vraag 5
5. Wat is uw reden om op de boot/ in de caravan te wonen? Omschrijf redenen:
……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………
6. Heeft u een vaste lig- of sta plaats? JA, waar is dat en overlegt u hier svp bewijsstukken van zijnde betalingsfacturen van in ieder geval de afgelopen 6 maanden en een contract voor de komende 6 maanden. NEE, verder met vraag 7
7. Geen vaste ligplaats? Overlegt u dan zoveel mogelijk bewijs om aantoonbaar te maken dat u in Nederland verblijft; betalingsbewijzen van aanlegplaatsen, aankoopbonnen op uw naam. In ieder geval zo veel mogelijk bewijs om uw band met Nederland aantoonbaar te maken.
C Verzoeker verblijft in een aangewezen instelling of een blijf-van-mijn-lijfhuis
Verzoeker wil daar een briefadres, dan is nodig: een schriftelijke toestemming van het hoofd van de instelling.
D Verzoeker heeft een ambulant beroep
Reist u met een eigen attractie mee met een kermis of circus? Dit graag aantoonbaar maken, bijv. door een inschrijvingsbewijs bij de Kamer van Koophandel en/of een schriftelijke verklaring van de directeur van kermis of circus.
Hoe lang gaat deze samenwerking duren? Termijn............................
Is het tijdelijk, zo ja wat gaat u daarna doen?
……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………
Documenten die gevraagd kunnen worden aan verzoeker(s) om duidelijkheid te krijgen
- Opgave van belasting, loonstrookje/arbeidscontract, huurcontract van woonruimte, betalingsbewijs van lig- of standplaats, uittreksel van Kamer van Koophandel, inschrijvingsbewijs school/kinderopvang, bewijs dat echtscheidingsprocedure is gestart, etc.
Datum:...................................... |
|
Handtekening |
Handtekening |
medewerker:........................... |
aanvrager: …………........... |
Bij valsheid in geschrifte of het afleggen van een valse verklaring worden de Nederlandse Justitiële instanties hiervan in kennis gesteld.
Om uw aanvraag in behandeling te nemen zijn de volgende documenten noodzakelijk:
- -
Volledig ingevuld en ondertekende aanvraagformulier met vragenlijst;
- -
Kopie van een geldig identiteitsbewijs van uzelf;
- -
Verklaring toestemming briefadresgever;
- -
Kopie van geldig identiteitsbewijs van de briefadresgever.
Toelichting op de Regeling briefadres gemeente Simpelveld 2025
Toelichting artikel 2, lid 1, sub a:
Personen die niet beschikken over een woonadres en gebruik maken van de maatschappelijke opvang (passantenverblijven en dag- en nachtopvang) kunnen met een briefadres ingeschreven worden bij één van de opvanginstellingen. Personen die niet beschikken over een woonadres, maar geen gebruik maken van de maatschappelijke opvang (mensen met een zwervend bestaan), zijn verplicht elders een briefadres te kiezen.
Toelichting artikel 2, lid 1, sub b:
Hierbij valt te denken aan twee echtgenoten die gaan scheiden, maar op één adres wonen. Wanneer de één op het huidige adres blijft wonen, heeft de ander (tijdelijk) geen vast woonadres. Deze laatste persoon kan ingeschreven worden op een briefadres.
Een ander voorbeeld is als een persoon een nieuwe woning heeft gekocht en de oude woning heeft verkocht. De nieuwe woning moet echter nog opgeleverd worden terwijl de oude woning al overgedragen is aan de nieuwe eigenaar.
Toelichting artikel 2, lid 1, sub c:
Personen die vallen onder de categorie 'ambulant beroep' zoals binnenvaartschippers die (met hun gezin) aan boord van een schip wonen en kermismedewerkers die (met hun gezin) met de kermisattractie meereizen Personen die tot deze categorie behoren komen in aanmerking voor een briefadres, mits zij geen woonadres hebben.
Toelichting artikel 2 lid 1 sub d:
Als iemand naar het buitenland vertrekt, wordt gekeken voor welke periode iemand naar het buitenland gaat. Iemand moet een briefadres kiezen, wanneer hij/zij voor een kortere periode dan 8 maanden in een tijdsbestek van een jaar naar het buitenland gaat en niet meer beschikt over een woonadres.
Op grond van artikel 2.43 Wet BRP mag iemand die voor een periode van meer dan 8 maanden naar het buitenland vertrekt niet als ingezetene ingeschreven blijven in de BRP. In dat geval is de burger verplicht om aangifte te doen van zijn vertrek naar het buitenland. Op grond van de aangifte wordt de bijhouding van zijn persoonslijst een verantwoordelijkheid van de minister van BZK en 'verhuist' de PL naar de RNI vanwege emigratie. In dat geval kan geen briefadres gekozen worden.
Toelichting artikel 2 lid 1 sub e:
Als een inwoner beroepshalve gaat varen aan boord van een schip dat in Nederland de thuishaven heeft en is er bij vertrek de redelijke verwachting dat hij niet langer dan twee jaar buiten Nederland zal verblijven, dan hoeft hij geen aangifte van vertrek te doen (artikel 29 Besluit BRP). Een voorwaarde is wel dat hij/zij gedurende het verblijf buiten Nederland beschikt over een adres in Nederland. Veelal zal dit een briefadres zijn. Het is de burger wel toegestaan om aangifte van vertrek naar het buitenland te doen in deze situatie. Een verplichting daartoe bestaat niet.
Toelichting artikel 2, lid 2, sub a:
Personen die geen woonadres hebben en gebruik maken van de maatschappelijke opvang (passantenverblijven en dag- en nachtopvang) kunnen met een briefadres ingeschreven worden bij één van de opvanginstellingen.
In de circulaire Registratie briefadres om veiligheidsredenen (waaronder ingeval van verblijf in Blijf-van-mijn-lijf-huizen) van de minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties van 6 december 2013 (kenmerk 2013-0000722905) is geregeld dat personen die verblijven in een opvanghuis voor mannen en vrouwen met een briefadres ingeschreven kunnen worden op het kantooradres van de desbetreffende instelling. Op die manier wordt het feitelijke woonadres van betrokkenen goed beschermd tegen ongewenste kennisneming door onbevoegden.
Toelichting artikel 2, lid 2, sub b:
Degene die zijn woonadres heeft in een instelling als bedoeld in artikel 2.40 wet BRP, kan in afwijking van artikel 2.38, lid 1 en artikel 2.39, lid 1 van de wet BRP in plaats van inschrijving op zijn woonadres een briefadres kiezen. Op grond van artikel 2.40, lid 3 wet BRP zijn dit instellingen voor gezondheidszorg, instellingen op het gebied van kinderbescherming en penitentiaire instellingen. In de artikelen 17 t/m 19 van de Regeling BRP is aangegeven voor welke instellingen een briefadres gekozen kan worden.
Het college van B&W is eveneens bevoegd, op grond van artikel 2.40, lid 4 wet BRP, instellingen op het terrein van maatschappelijke opvang aan te wijzen.
Toelichting artikel 2, lid 3:
Als de burgemeester van oordeel is dat het om veiligheidseisen gewenst is een persoon niet op het woonadres in te schrijven, kan inschrijving op een briefadres plaatsvinden. Deze verklaring zal veelal bij de afdeling burgerzaken terecht komen via de interne kanalen van de gemeente.
Toelichting artikel 2, lid 4:
Dit artikel biedt extra mogelijkheden voor toepassing van de menselijk maat. Onder 'de menselijke maat’ wordt in dit verband verstaan, recht doen aan de belangen van burgers bij de totstandkoming en uitvoering van beleid.
Degene die aangifte doet van adreswijziging, waarbij een briefadres wordt gekozen, heeft dan een of meer sociaal-maatschappelijke problemen. Deze aangifte komt binnen bij burgerzaken, waardoor zij voor de afhandeling zorgen. Bij sociaal-maatschappelijke problematiek kan gedacht worden aan psychische problematiek gecombineerd met problemen zoals schulden, dakloosheid en werkloosheid.
De bedoeling is dat burgerzaken oplossingen vindt voor inwoners die niet op grond van bestaande regels ingeschreven kunnen worden op een (brief)adres en daardoor in een schrijnende (financieel en maatschappelijk) situatie verkeren. Indien degene die aangifte doet van adreswijziging, waarbij een briefadres wordt gekozen, dit traject al heeft doorlopen en al in een hulpverleningstraject zit, kan er ook maatwerk geleverd worden door dit intern te bespreken.
Toelichting artikel 3, lid 1:
Een briefadres kan, in aanvulling op wat de wet regelt en in afwijking van een woonadres, worden gekozen binnen elke gemeente in Nederland. Het is niet verplicht om een briefadres te kiezen in de gemeente waar voor het laatst een woonadres werd gehouden. De aangifte wordt altijd gedaan in de gemeente waar het briefadres zich bevindt.
Toelichting artikel 3, lid 3:
Bij de aangifte dient een schriftelijke verklaring van instemming te worden gevoegd van degene bij wie het briefadres wordt gehouden op grond van artikel 2.45 lid 2 van de wet BRP. In de schriftelijke verklaring van aangifte dienen de redenen van het briefadres en de te verwachten duur te worden opgenomen. De aangever dient tevens een (kopie van een) geldig identiteitsbewijs zoals bedoeld in artikel 1 van de Wet op de identificatieplicht van zichzelf als van degene bij wie het briefadres wordt gehouden te overleggen. De vragenlijst briefadres is als bijlage 1 bijgevoegd.
Toelichting artikel 3, lid 4:
Het is niet waarschijnlijk dat de briefadreshouder bij zijn aangifte altijd de verklaring van de burgemeester zal kunnen overleggen. De verwachting is, dat deze verklaring veelal bij de afdeling burgerzaken terecht komt via de interne kanalen van de gemeente.
Toelichting artikel 3, lid 5:
Maximaal 2 briefadressen betekent maximaal aan twee gezinshuishoudens of twee alleenstaanden of één gezinshuishouden en één alleenstaande.
Onder een alleenstaande ouder wordt verstaan:
- -
een ongehuwde ouder, zonder geregistreerd partnerschap,
- -
een ouder wiens huwelijk of geregistreerd partnerschap is ontbonden of beëindigd,
- -
een gehuwde ouder die niet samenwoont met de echtgenoot (of echtgenote), of
- -
een ouder met een geregistreerd partnerschap, die niet samenwoont met deze partner.
Het blijft mogelijk en is toegestaan dat een briefadresgever meer dan één briefadreshouder op zijn woonadres kan hebben. Bijvoorbeeld een particulier die al dan niet tegen betaling briefadresgever is voor veel gevangenen, omdat zij hun familie daar niet mee willen belasten. In dat geval kan uitgeweken worden naar de hardheidsclausule van artikel 9.
Toelichting artikel 4:
Ontbreekt bij de aangifte tot briefadres één of meer van de benodigde stukken, dan wordt de aangifte behandeld als een onvolledige aangifte. De aangever wordt schriftelijk in de gelegenheid gesteld binnen veertien dagen na verzending van het verzoek het verzuim te herstellen en de aangifte alsnog aan te vullen met de ontbrekende stukken. De aangever kan echter in reactie daarop het verzoek doen de termijn om de aangifte aan te vullen eenmalig te verlengen met veertien dagen.
Wanneer de aangever niet binnen veertien dagen zijn/haar aangifte aanvult of uitstel aanvraagt, wordt een brief verstuurd waarin vermeld wordt dat de aangifte briefadres niet behandeld wordt wegens het ontbreken van de gevraagde documenten.
Het is toegestaan om in de mededeling tot aanvulling van gegevens (4:5 Awb) al melding te maken van het voornemen om de aangifte niet te behandelen (4:7 Awb) in het geval dat niet voldaan wordt aan de aanvulling.
Als de aangifte buiten behandeling wordt gesteld is er geen brondocument op grond waarvan de aangever op een adres ingeschreven kan worden en is er sprake van een situatie als bedoeld in artikel 2.23 van de wet. De uitwerking daarvan is in deze regeling beschreven in artikel 5.
Toelichting artikel 5:
Vanaf 1 januari 2022 is de gemeente wettelijk verplicht om iemand in te schrijven op een briefadres als er geen woonadres is en er geen briefadresgever beschikbaar is. Dit kan het adres zijn van het gemeentehuis of een adres van een instelling waar de gemeente mee samenwerkt. Voor inschrijving bij een instelling is toestemming vereist van die instelling.
Deze verplichting is voortgekomen uit het rapport ‘’Een mens leeft, een systeem niet’.
De verplichting is te raadplegen in artikel 2.23 Wet BRP.
De verplichting vangt aan zodra de gemeente op de hoogte wordt gesteld van de aanwezigheid van een persoon in de gemeente die niet als ingezetene met een woonadres in de BRP is ingeschreven.
Toelichting artikel 6:
Het betreft hier een (niet-limitatieve) opsomming van weigeringsgronden voor de aangifte briefadres. Gemeenten kunnen hier hun eigen gemeentelijke beleid in kwijt. Zo kan een gemeente bijvoorbeeld de verplichting opleggen dat aangifte van een briefadres altijd aan het loket plaatsvindt in het bijzijn van de briefadresgever.
Het kiezen van een briefadres om permanente bewoning van recreatiewoning mogelijk te maken is geen gegronde reden.
Toelichting artikel 6 sub a:
Er kan geen briefadres gekozen worden indien de aangever een woonadres heeft.
Onder woonadres wordt het adres verstaan als bedoeld in artikel 1.1 Wet BRP. Hieronder valt ook het adres, a. indien betrokkene op meer dan één adres woont, het adres waar hij naar redelijke verwachting gedurende een half jaar de meeste malen zal overnachten; of b. het adres waar, bij het ontbreken van een adres als bedoeld onder a, betrokkene naar redelijke verwachting gedurende drie maanden ten minste twee derde van de tijd zal overnachten.
In de situatie dat geen woonadres vastgesteld kan worden, kan wel gekozen worden voor een briefadres.
Toelichting artikel 6 sub b en c:
Er dient aangifte van vertrek uit Nederland gedaan te worden als de persoon langer buiten Nederland verblijft dan een periode van 2/3° deel van een jaar. In dat geval kan niet gekozen worden voor een briefadres. Hierop is één uitzondering in het geval de persoon voor zijn beroep op een schip vaart. Zie hiervoor de toelichting bij artikel 2 lid 1 sub e.
Toelichting artikel 6 sub e:
Met de hierin vermelde weigeringsgrond wordt bedoeld dat een briefadres alleen verleend kan worden op een woonadres waar nog geen of slechts één briefadres is geregistreerd. Hierbij geldt een briefadres verleend aan een gezinshuishouden als één briefadres. Dit betekent dat er maximaal of twee alleenstaanden of twee gezinshuishoudens of één alleenstaande en één gezinshuishouden een briefadres kunnen hebben op één adres. Zie ook de toelichting bij artikel 3, lid 5.
Toelichting artikel 6 sub g:
Een briefadres mag geen postbus zijn.
Kenmerk van een briefadres is dat er een waarborg is, dat voor de briefadreshouder bestemde geschriften of inlichten daarover aan deze worden doorgegeven of medegedeeld. Als post naar een postbus wordt gestuurd, wordt aan die voorwaarde niet voldaan.
Het is wel mogelijk om een briefadres bij een rechtspersoon te houden. Hierbij geldt dan wel, dat een natuurlijk persoon die namens de rechtspersoon optreedt, als briefadresgever de toestemming moet geven.
Toelichting artikel 7:
Indien het briefadres is toegekend, wordt dit door de gemeente gemonitord met een beheerregeling. In de beheerregeling staat een einddatum dat signaleert dat er contact moet worden opgenomen met de betrokkene of als contact niet mogelijk is een adresonderzoek te starten. Als het resultaat van dat adresonderzoek is dat er geen nieuw adres bekend is, dan besluit het college tot opname van vertrekgegevens naar een onbekend land met toepassing van artikel 2.22 van de wet, waardoor de gegevens van betrokkene verhuizen naar het Register van Niet-Ingezetenen. Het voornemen kan verzonden worden aan het laatst bekende adres van de persoon in de BRP. Ook het besluit moet bekend gemaakt worden aan de persoon. Als bekendmaking van het besluit niet kan plaatsvinden door toezending of uitreiking zal bekendmaking op een andere geschikte wijze moeten plaatsvinden, dit kan via publicatie in een huis-aan-huisblad, dagblad of het gemeenteblad op www.overheid.nl.
De volgende gegevens kunnen door de gemeente geregistreerd worden in de beheerregeling:
- -
Ingangsdatum briefadres
- -
Naam briefadreshouder
- -
Het geregistreerde briefadres
- -
Reden toekenning briefadres
- -
(Mogelijke) einddatum briefadres
- -
Datum herbeoordeling briefadres
- -
Contactgegevens (mailadres / telefoonnummer/ tweede adres)
De gemeente kan afwijken van de termijnen voor de herbeoordeling en andere termijnen vaststellen voor een bepaalde groep mensen.
Van de briefadreshouder wordt verwacht om uiterlijk op de geregistreerde einddatum contact op te nemen met de contactpersoon binnen de gemeente. Als dit niet wordt gedaan wordt er door de gemeente een adresonderzoek gestart.
Toelichting artikel 8:
Zowel de briefadresgever als de briefadreshouder zijn verplicht inlichtingen te verstrekken die van belang zijn voor de bijhouding van het briefadres in de BRP. In het geval er een aangifte is, bestaat die verplichting op grond van artikel 2.45 wet BRP, als een aangifte ontbreekt bestaat de verplichting op grond van artikel 2.47 wet BRP.
Ziet u een fout in deze regeling?
Bent u van mening dat de inhoud niet juist is? Neem dan contact op met de organisatie die de regelgeving heeft gepubliceerd. Deze organisatie is namelijk zelf verantwoordelijk voor de inhoud van de regelgeving. De naam van de organisatie ziet u bovenaan de regelgeving. De contactgegevens van de organisatie kunt u hier opzoeken: organisaties.overheid.nl.
Werkt de website of een link niet goed? Stuur dan een e-mail naar regelgeving@overheid.nl