Permanente link
Naar de actuele versie van de regeling
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR73814
Naar de door u bekeken versie
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR73814/1
Regeling vervalt per 01-01-2025
Klachtenregeling provincie Flevoland (Klachtenregeling)
Geldend van 01-12-2000 t/m 31-12-2024
Intitulé
Klachtenregeling provincie Flevoland (Klachtenregeling)Provinciale Staten van Provincie Flevoland
Artikel 1. Begripsbepalingen
In deze regeling wordt verstaan onder:
- a.
Gedeputeerde Staten: Gedeputeerde Staten van de provincie Flevoland
- b.
klacht uiting van onvrede met of ongenoegen over een handeling of gedraging van een persoon, werkzaam onder de verantwoordelijkheid van de provincie Flevoland
- c.
klaagschrift schriftelijke klacht
- d
. klager degene die een klacht indient
- e.
klachtenfunctionaris de in artikel 3 bedoelde ambtenaar of diens vervanger
- f.
bestuurder de voorzitter of een lid van Gedeputeerde Staten van Flevoland.
- g.
ambtenaar degene die in opdracht van of onder verantwoordelijkheid van het provinciaal bestuur werkzaam is
- h.
betrokken ambtenaar degene op wiens handeling of gedraging de klacht bestuurder betrekking heeft.
- i.
bestuursorgaan de Commissaris van de Koningin, Provinciale Staten of het College van Gedeputeerde Staten van Flevoland
- j.
de wet de Algemene wet bestuursrecht
Artikel 2. Klachtbehandeling
De klachtbehandeling vindt plaats volgens hoofdstuk 9 van de Algemene wet bestuursrecht.
Artikel 3. Klachtenfunctionaris
- 1.
Gedeputeerde Staten wijzen een klachtenfunctionaris en diens plaatsvervanger aan.
- 2.
De klachtenfunctionaris draagt zorg voor de registratie van de door de provincie Flevoland ontvangen klachten, de voortgang van de behandeling en de afdoening van de klachten. De geregistreerde klachten worden jaarlijks gepubliceerd.
Artikel 4. Afwijkingsmogelijkheid van de verplichting tot vermelding van de persoonsgegevens door de klager
In bijzondere gevallen kan op verzoek van de klager vermelding van zijn persoonsgegevens achterwege blijven. Het verzoek daartoe wordt ingediend bij de klachtenfunctionaris, die de betreffende gegevens en de reden van het verzoek registreert. De klachtenfunctionaris is verplicht tot geheimhouding van deze gegevens.
Klachtenprocedure inzake handelingen of gedragingen van bestuurders en klachtenfunctionaris
Artikel 5. Afdeling 9.3 van de wet. Aanvullende bepalingen voor een klachtadviesprocedure
De in deze afdeling geregelde procedure voor de behandeling van klachten wordt in aanvulling op afdeling 9.2 gevolgd bij de behandeling van klaagschriften over bestuurders en de klachtenfunctionaris.
Artikel 6. Adviescommissie Bezwaar en Beroep bij Provinciale Staten.
- 1.
De "Adviescommissie Bezwaar en Beroep bij Provinciale Staten", is belast met het onderzoek naar klachten over handelingen of gedragingen van bestuurders en de klachtenfunctionaris.
- 2.
Indien het een klacht over een handeling of gedraging van een lid van deze commissie betreft, dient dit lid zich te laten vervangen voor zover het de werkzaamheden betreft die voortvloeien uit het onderzoek als bedoeld in lid 1.
Artikel 7. Het onderzoek
- 1.
De commissie wint alle voor de beoordeling van de klacht noodzakelijke informatie in.
- 2.
Op basis van de ingewonnen informatie wordt een ontwerprapport opgesteld dat aan de klager en de betrokken bestuurder wordt toegezonden.
Artikel 8. De hoorzitting en eindrapport van de commissie
- 1.
De commissie stelt de klager en de betrokken bestuurder in de gelegenheid om hun standpunten met betrekking tot de klacht, in elkaars aanwezigheid toe te lichten, tenzij er geen verschil van mening bestaat over de feitelijke toedracht. Betrokkenen mogen zich daarbij door derden laten bijstaan.
- 2.
Van het horen wordt een verslag gemaakt.
- 3.
De commissie stelt het eindrapport vast en adviseert het daarvoor in aanmerking komende bestuursorgaan over de afdoening van de klacht.
Artikel 9. Toezending van het besluit
- 1.
Het besluit van het bestuursorgaan, het definitieve rapport en het verslag worden aan klager gezonden.
Klager wordt daarbij gewezen op de mogelijkheid zich tot de Nationale ombudsman te wenden.
Slotbepalingen
Artikel 10. Het afwijken van de regeling
Gedeputeerde Staten kunnen in bijzondere gevallen afwijken van het bepaalde in deze regeling.
Artikel 11. Verslag aan de statencommissie voor Algemene Zaken
Aan de statencommissie voor Algemene Zaken wordt jaarlijks schriftelijk verslag gedaan van de uitvoering van deze klachtenregeling. De gevallen als bedoeld in artikel 10 worden - gemotiveerd - eveneens in dit verslag opgenomen.
Artikel 12. Bekendmaking en voorlichting
Gedeputeerde Staten dragen zorg voor de algemene bekendmaking van de mogelijkheid tot het indienen van klachten doorvoorlichting en informatie aan het publiek.
Artikel 13. Citeertitel en inwerkingtreding
Deze regeling kan worden aangehaald als Klachtenregeling Provincie Flevoland en treedt in werking met ingang van 1 december 2000.
Ondertekening
voorzitter en secretaris
Ziet u een fout in deze regeling?
Bent u van mening dat de inhoud niet juist is? Neem dan contact op met de organisatie die de regelgeving heeft gepubliceerd. Deze organisatie is namelijk zelf verantwoordelijk voor de inhoud van de regelgeving. De naam van de organisatie ziet u bovenaan de regelgeving. De contactgegevens van de organisatie kunt u hier opzoeken: organisaties.overheid.nl.
Werkt de website of een link niet goed? Stuur dan een e-mail naar regelgeving@overheid.nl