Mandaatbesluit inzake uitvoering opvang Oekraïense vluchtelingen gemeente Schouwen-Duiveland

Geldend van 09-04-2025 t/m heden met terugwerkende kracht vanaf 03-12-2024

Intitulé

Mandaatbesluit inzake uitvoering opvang Oekraïense vluchtelingen gemeente Schouwen-Duiveland

Burgemeester, respectievelijk het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Schouwen-Duiveland, ieder voor zover het zijn bevoegdheid betreft,

Overwegende dat:

  • Het college, respectievelijk de burgemeester, bevoegd is om uitvoering te geven aan de Regeling opvang ontheemden Oekraïne;

  • Het college, respectievelijk de burgemeester, bepaalde bevoegdheden wenst te mandateren en/of volmacht dan wel machtiging te verlenen aan de genoemde functionarissen;

gelet op de Tijdelijke wet opvang ontheemden Oekraïne (TwooO), de Regeling opvang ontheemden Oekraïne (RooO) en afdeling 10.1.1 van de Algemene wet bestuursrecht (Awb);

BESLUIT:

vast te stellen het Mandaatbesluit inzake uitvoering opvang ontheemden Oekraïne gemeente Schouwen-Duiveland

Artikel 1 Reikwijdte mandaat

  • 1. Het mandaat tot uitoefening van een bevoegdheid heeft mede betrekking op alle handelingen die binnen het kader van de uitoefening van de bevoegdheid moeten worden verricht, zoals – bijvoorbeeld – het voeren van correspondentie, het verzoeken om (aanvullende) informatie, het vragen om of geven van advies, het verdagen van beslissingen, het verlenen van uitstel, het verstrekken van inlichtingen en het voldoen aan publicatieverplichtingen.

  • 2. Wanneer de gemandateerde of gevolmachtigde afwezig is, wordt de bevoegdheid uitgeoefend door zijn vervanger (horizontale vervanging).

  • 3. In alle gevallen waarin sprake is van een mandaat aan een werknemer, heeft tevens de hiërarchisch leidinggevende het mandaat.

Artikel 2 Mandaten

  • 1. Voor besluiten tot toekenning en intrekking levensonderhoud zoals bedoeld in artikel 6 lid 1 en 12 lid 1 van de Regeling opvang ontheemden Oekraïne wordt mandaat verleend aan de klantmanager inkomen van de gemeente Schouwen-Duiveland.

  • 2. Het besluiten tot uitstel van betaling, verhaal, terugvordering, afzien van terugvordering, of het buiten invordering stellen op grond van de Regeling opvang ontheemden Oekraïne wordt gemandateerd aan de medewerker terugvordering en verhaal van de gemeente Schouwen-Duiveland. Bij een bedrag boven € 5.000,- is het afdelingshoofd Werken, Wonen, Leven bevoegd.

  • 3. Voor het nemen van een besluit in het kader van de verplichting voor het vaststellen van een eigen bijdrage op grond van artikel 7 lid 4 en 5 en artikel 8 van de Regeling opvang ontheemden Oekraïne wordt mandaat verleend aan de klantmanager inkomen van de gemeente Schouwen-Duiveland.

  • 4. Het toezien op het naleven van het huishoudelijke reglement zoals bedoeld in artikel 6 lid 3 van de RooO wordt in de Gemeentelijke Opvang voor Oekraïners (GOO) uitgevoerd door de locatiemedewerkers van de GOO.

  • 5. Het versturen van een officiële waarschuwing na overtreden huishoudelijke reglement wordt uitgevoerd door de teammanager beleid afdeling Werken Wonen Leven gemeente Schouwen-Duiveland.

Artikel 3 Uitvoering innen eigen bijdrage

  • 1. De Samenwerking Belastingen Walcheren Schouwen-Duiveland (SBWSD) draagt zorg voor de uitvoering van het inningsproces van de opgelegde eigen bijdrage op grond van de.

  • 2. Hieronder wordt ook verstaan het versturen van aanmaningen bij niet betalen van de verschuldigde eigen bijdrage op grond van de Regeling opvang ontheemden Oekraïne.

  • 3. Besluiten tot uitstel tot betaling, tot verhaal, terugvordering, afzien van terugvordering, of het buiten invordering stellen worden nadrukkelijk niet gemandateerd aan de SBWSD.

  • 4. Besluiten inzake bezwaar / beroep of inzet van de hardheidsclausule worden nadrukkelijk niet gemandateerd aan de SBWSD.

Artikel 4 Slotbepalingen

  • 1. Dit besluit treedt in werking de dag na bekendmaking en werkt terug tot en met 3-12-2024.

  • 2. Dit besluit wordt aangehaald als ‘Mandaatbesluit inzake uitvoering opvang ontheemden Oekraïne gemeente Schouwen-Duiveland’

Ondertekening

Aldus besloten in de vergadering van het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Schouwen-Duiveland op 17 december 2024.

De secretaris, S.J.A. Bronsveld

De burgemeester, J.Chr. van der Hoek MBA

Aldus besloten door de burgemeester van de gemeente Schouwen-Duiveland op 17 december 2024.

De burgemeester, J. Chr. van der Hoek MBA