Beleid Verwijderen voorwerpen uit de openbare ruimte 2025

Dit is een toekomstige tekst! Geldend vanaf 01-05-2025

Intitulé

Beleid Verwijderen voorwerpen uit de openbare ruimte 2025

Te besluiten om:

  • 1.

    het Beleid verwijderen voorwerpen uit de openbare ruimte 2025 (zie bijlage 1) vast te stellen.

  • 2.

    dit beleid in werking te laten treden op 1 mei 2025.

Vastgesteld door het college op 1 april 2025

1. Inleiding

1.1 Aanleiding

In de gemeente Doetinchem worden op diverse plaatsen in de openbare ruimte caravans, aanhangwagens, voertuigwrakken, defecte voertuigen, bootjes en overige voorwerpen aangetroffen. Genoemde objecten kunnen tot een rommelige openbare ruimte leiden, overlast opleveren en de bruikbaarheid van de weg verminderen of tenietdoen. Daarnaast is er een hoge parkeerdruk in veel wijken in de gemeente Doetinchem. Hierdoor is het hinderlijk als voertuigen lange tijd een parkeerplaats bezet houden.

1.2 Reikwijdte

Het beleid is voor zowel intern gebruik als extern gebruik. Het handhavingsproces is complex en ingewikkeld. Door het college zijn er diverse beleidsmatige keuzes gemaakt om het proces te versimpelen. Dit beleid kan intern geraadpleegd worden. Het beleid biedt ook een kader aan inwoners, zodat zij weten waar ze aan toe zijn tijdens een handhavingstraject.

1.3 Buha B.V.

Buha B.V. zet zich in voor een schone, veilige, duurzame en klimaatbestendige openbare ruimte. In opdracht van de gemeente Doetinchem regelt Buha B.V. het beheer van de openbare ruimte. Hieronder valt ook de uitvoering van dit beleidsstuk. Daarom zal Buha B.V. op diverse plekken in dit beleid genoemd worden.

2. Werkwijze

2.1 Te gebruiken instrument

Bij het handhaven van objecten geplaatst in de openbare ruimte wordt gebruik gemaakt van het instrument ‘last onder bestuursdwang’ (artikel 5:21 van de Algemene wet bestuursrecht (hierna: Awb)).

In dit hoofdstuk wordt gerefereerd aan artikel 5:4 Defecte voertuigen en artikel 5:5 Voertuigwrakken van de Algemene plaatselijke verordening gemeente Doetinchem 2016.

2.2 Driestappenplan

Burgers hebben een eigen verantwoordelijkheid met betrekking tot het voldoen aan geldende wet- en regelgeving. Indien een burger een overtreding begaat door een voorwerp te plaatsen op een openbare plaats waar dit niet is toegestaan, dient de desbetreffende burger in de mogelijkheid te worden gesteld om de overtreding zelf ongedaan te maken voordat de overheid de overtreding ongedaan maakt. Dit draagt bij aan de bewustwording dat de openbare ruimte bedoeld is voor alle inwoners en deze ook veilig betreden moet kunnen worden.

Stap 1.

Indien de eigenaar van het voorwerp bekend is en in de gemeente Doetinchem woont, wordt er gewerkt met een mondelinge waarschuwing. Hiermee wordt de overtreder in staat gesteld om de overtreding ongedaan te maken zonder dat er een officieel handhavingstraject wordt gestart. De handhaver maakt een waarneming van dit voorwerp inclusief foto’s, en legt daarin de afspraken met de kentekenhouder vast.

Indien het niet duidelijk is wie de eigenaar van het voorwerp is, wordt er een brief op het voorwerp bevestigd. De brief functioneert als vooraankondiging van bestuursdwang.

Indien het voorwerp een wrak is conform de criteria in paragraaf 2.4 en de eigenaar onbekend is, wordt het voorwerp direct verwijderd. Het voorwerp wordt ook direct verwijderd als het een wrak is en de eigenaar onbereikbaar is (geen adresgegevens of andere contactgegevens bekend) of niet reageert op de verzonden brieven.

Tot slot wordt een boot direct verwijderd, indien de boot in strijd met artikel 6.2 van de Waterwet in het water ligt.

Stap 2.

Indien de overtreder geen gehoor geeft aan de mondelinge waarschuwing of als de overtreder niet in de gemeente Doetinchem woont, wordt er een voornemen last onder bestuursdwang toegestuurd aan de overtreder. Hiermee krijgt de overtreder een hersteltermijn waarbinnen de overtreder de overtreding ongedaan kan maken, en wordt de overtreder in de gelegenheid gesteld om een zienswijze in te dienen.

Stap 3.

Als de overtreding niet ongedaan is gemaakt gedurende de hersteltermijn, dan past de gemeente bestuursdwang toe. Indien de eigenaar bekend is, worden de kosten voor de uitvoering van de last in rekening gebracht bij de eigenaar. Indien de eigenaar niet bekend is, komen de kosten voor de rekening van de gemeente.

In bijlage 1 wordt het stappenplan schematisch uiteengezet.

2.3 (Zeer) spoedeisende bestuursdwang

Indien het voorwerp een direct gevaar is voor het gebruik van de openbare ruimte, de verkeersveiligheid of de veiligheid van de burgers, kan er gebruik gemaakt worden van spoedeisende bestuursdwang (artikel 5.31, eerste lid van de Awb) of zeer spoedeisende bestuursdwang (artikel 5.31, tweede lid van de Awb).

Bij spoedeisende bestuursdwang kan het bevoegd bestuursorgaan het besluit nemen om bestuursdwang toe te passen zonder een voorafgaande last. Dit houdt in dat de overtreder niet zelf de mogelijkheid krijgt om de overtreding te beëindigen en dat de gemeente de overtreding zelf beëindigd door feitelijk handelen. Bij zeer spoedeisende bestuursdwang kan het bevoegd bestuursorgaan bestuursdwang toepassen zonder een officieel besluit. Dit besluit dient wel zo spoedig mogelijk na de toepassing van bestuursdwang genomen en bekend gemaakt te worden.

Bij (zeer) spoedeisende bestuursdwang is het van belang om tijdig te handelen. Het is lastig te beargumenteren dat er sprake is van spoed als de gemeente zelf alle tijd neemt. Een situatie kan dan zo zijn spoedeisende karakter verliezen.

2.4 Criteria wrakken / camper

Hieronder worden diverse criteria omschreven waaraan voorwerpen moeten voldoen om aangemerkt te worden als een wrak. Daarnaast wordt omschreven waaraan een camper moet voldoen om niet aangemerkt te worden als voertuig voor recreatief gebruik.

1. Autowrak

Een motorvoertuig op meer dan twee wielen kan als wrak worden aangemerkt indien het rijtechnisch in onvoldoende staat van onderhoud en in een kennelijke verwaarloosde staat verkeert. Dit is aan de orde indien het voertuig:

  • a)

    niet voldoet aan de wettelijke inrichtingseisen, genoemd in de wegenverkeerswetgeving, of aan de PK-keuringseisen;

  • b)

    grote ongevalschade heeft;

  • c)

    op verschillende belangrijke plaatsen (b.v. chassis) is doorgeroest;

  • d)

    ernstig is versleten;

en/of er sprake is van minimaal twee van de onderstaande omstandigheden:

  • e)

    demontage van essentiële motor- of carrosserieonderdelen;

  • f)

    (deels) loshangende beplating;

  • g)

    ernstige roestschade;

  • h)

    ontbrekende vloerdelen;

  • i)

    een (deels) gedemonteerd interieur;

  • j)

    loshangende bedrading;

en/of er tenminste twee van de onderstaande onderdelen ontbreken:

  • k)

    kenteken;

  • l)

    één of meerdere ruiten (of zijn vernield);

  • m)

    de koplampen en/of achterlicht(en);

  • n)

    één of meerdere wielen en/of banden;

  • o)

    interieur (of is vernield);

  • p)

    dashboard (of is vernield)

  • q)

    één of meerdere portieren;

  • r)

    bumper;

  • s)

    één of twee zijspiegels;

Een motorvoertuig wordt ook aangemerkt als autowrak als:

  • t)

    dat door zijn aanwezigheid het aanzien van de openbare ruimte en/of milieu schaadt dan wel overlast en/of hinder veroorzaakt, en

  • u)

    waarvan uit feiten en omstandigheden is gebleken dat hij langer dan drie maanden niet meer gebruikt is, en

  • v)

    waarvan de eigenaar onbekend, niet traceerbaar is en/of wanneer er geen contact mogelijk is (b.v. opent geen deuren bij aanbellen, reageert niet op terugbelverzoeken);

Tot slot wordt een motorvoertuig als wrak aangemerkt als:

  • w)

    de APK verlopen is;

  • x)

    het niet verzekerd is.

2. Defecte voertuigen

Een voertuig kan als defect worden aangemerkt wanneer het voertuig als gevolg van andere dan eenvoudig te verhelpen gebreken niet kan of mag rijden. Dit geldt voor zowel motorvoertuigen, fietsen en bromfietsen.

3. Aanhangwagenwrak

Een aanhangwagen kan als wrak worden aangemerkt indien het rijtechnisch in onvoldoende staat van onderhoud verkeert. Onder aanhanger wordt ook verstaan: caravan, vouwwagen en (boot-)trailer. De aanhangwagen verkeert in deze staat als:

  • a)

    het niet meer voor het oorspronkelijke doel is te gebruiken;

  • b)

    interieur is vernield (bij caravan e.d.);

en/of er tenminste twee van de onderstaande onderdelen ontbreken:

  • c)

    kenteken;

  • d)

    dissel/triangel;

  • e)

    één of meer wielen;

  • f)

    opbouw;

  • g)

    achterlichten.

4. Brom-/motorfiets- of scooterwrak

Een brom-/of motorfiets of scooter kan als wrak worden aangemerkt indien het rijtechnisch in onvoldoende staat van onderhoud verkeert. De brom-/motorfiets of scooter verkeert in rijtechnisch onvoldoende staat van onderhoud als er tenminste twee van de onderstaande zichtbare onderdelen ontbreken:

  • a)

    stuur;

  • b)

    zadel/buggyseat;

  • c)

    één of meerdere wielen;

  • d)

    trappers/voetsteunen;

  • e)

    aandrijfmechanisme, waaronder motor;

  • f)

    benzinetank;

  • g)

    kenteken.

5. Fietsen

Een fiets kan als wrak worden aangemerkt indien het rijtechnisch in onvoldoende staat van onderhoud verkeert of niet meer voor het oorspronkelijke doel te gebruiken is. De fiets verkeert rijtechnisch in onvoldoende staat van onderhoud als er tenminste twee van de onderstaande zichtbare onderdelen ontbreken:

  • a)

    stuur;

  • b)

    zadel;

  • c)

    één of meer wielen;

  • d)

    aandrijfmechanisme (trappers, ketting, tandwielen);

  • e)

    voorvork;

  • f)

    rem(men).

Voor het onderdeel ‘fietsen’ wordt verwezen naar de Beleidsregels voor het verwijderen van weesfietsen en buiten de stalling gestelde (brom)fietsen 2018. Hierin staat vastgelegd dat in beslag genomen fietsen 13 weken worden bewaard. Fietsen in slechte staat worden 14 dagen bewaard. En fietswrakken worden onmiddellijk afgevoerd.

Een fiets mag maximaal 14 dagen onafgebroken blijven staan in de hiervoor bestemde ruimten of stalling. Na die termijn kan een fiets in beslag genomen worden. Dit geldt voor zowel reguliere fietsen, fietsen in slechte staat en fietswrakken. Het overschrijden van de termijn moet goed aangetoond kunnen worden. Dit kan door middel van het maken van foto’s en het labelen van de fiets.

6. Bootwrak

Een boot kan als wrak worden aangemerkt indien de Wrakkenwet van toepassing is.

7. Camper

Een camper wordt niet gezien als een regulier vervoersmiddel, maar als een voertuig voor recreatief gebruik als het niet als dagelijks vervoer wordt gebruikt. Een voertuig wordt als camper aangemerkt, als het kenteken in het RDW (Rijkdienst voor het Wegverkeer) geregistreerd staat als Kampeerwagen.

Een recreatievoertuig, alsmede een camper, mag alleen binnen de vastgestelde termijn uit de Algemene plaatselijke verordening gemeente Doetinchem 2016 (Apv) worden geplaatst in de openbare ruimte. Staat een recreatievoertuig langer dan de vastgestelde termijn, dan wordt er handhavend opgetreden.

2.5 Bewaren, vernietigen en/of verkopen

Na het toepassen van bestuursdwang kunnen voorwerpen worden opgeslagen door Buha B.V. Voor voorwerpen waar op de gemeentewerf geen ruimte voor is of die niet door de Buha B.V. verwijderd kunnen worden, wordt er een particulier bedrijf ingeschakeld voor het verwijderen en het bewaren van het voorwerp.

Dit bedrijf kan na opdracht van Buha B.V. het voorwerp verwijderen en opslaan. Dit in afwachting van een eventuele procedure met daaraan gekoppelde termijnen van bewaring. Daarna kan het bedrijf, na machtiging, de verkoop of vernietiging van een voorwerp op zich nemen.

Verwijderde voorwerpen worden door Buha B.V. of het gespecialiseerde bedrijf gedurende een vastgestelde termijn bewaard, te weten;

  • bij wrakken minimaal twee weken;

  • bij andere voertuigen minimaal zes weken;

  • bij waardevolle voertuigen minimaal dertien weken;

  • bij overige voorwerpen minimaal dertien weken.

Van de termijnen kan worden afgeweken indien de kosten van de totale handhaving onevenredig hoog zijn ten opzichte van de waarde van het voertuig of voorwerp.

2.6 Teruggave verwijderde voorwerpen

Verwijderde voorwerpen kunnen door de eigenaar worden opgeëist. Teruggave vindt plaats nadat de gemaakte kosten zijn voldaan. Deze kosten zijn vastgelegd en vermeld in het dossier. Hierbij zijn de handhavings-, wegsleep- en bewaarkosten opgenomen. De bewaarkosten zijn vastgesteld per dag. De bewaarperiode vangt aan op de dag dat het voorwerp wordt verwijderd en eindigt op de dag dat het voertuig wordt opgehaald. De eigenaar kan contact opnemen met Buha B.V. en de gemaakte kosten betalen. Pas na betaling wordt de bewaarplaats bekend gemaakt.

Afgifte door het wegsleepbedrijf geschiedt volgens de door het betreffende bedrijf vastgestelde protocol.

2.7 Kosten verwijderen/opslag

De tarieven voor het verwijderen van voorwerpen door de gemeente is als volgt opgebouwd 1 .

Kosten opslag

€15,- per dag per object

Verwijderen met behulp van vrachtwagen of rupskraan

€300,- per object

Verwijderen met behulp van mobiele kraan

€600,- per object

Indien het voorwerp door een erkend bergingsbedrijf wordt verwijderd en opgeslagen, worden de tarieven bepaald door het desbetreffende bedrijf.

De kosten voor het verwijderen van het voorwerp worden in rekening gebracht en moeten betaald worden. Ook als het verwijderde voorwerp niet wordt opgehaald

Ondertekening

Bijlage 1. Schematische weergave stappenplan

afbeelding binnen de regeling


Noot
1

Het prijspeil voor deze bedragen is 2025. Deze bedragen worden jaarlijks geïndexeerd.