Permanente link
Naar de actuele versie van de regeling
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR738062
Naar de door u bekeken versie
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR738062/1
Budgethouders regeling gemeente Zeist 2025
Geldend van 16-04-2025 t/m heden
Intitulé
Budgethouders regeling gemeente Zeist 2025Overwegingen
Deze budgethouders regeling is opgesteld op basis van vertrouwen in de organisatie en haar medewerkers en de verantwoordelijkheden die daarbij horen.
Naast deze (interne) budgethouders regeling gelden regels met externe werking zoals het inkoop- en aanbestedingsbeleid van de gemeente en de mandaatregeling.
De budgethouder zorgt voor een adequate, effectieve en efficiënte taakuitvoering binnen de doelstellingen van de organisatie.
Artikel 1 Begripsbepaling
In deze regeling wordt verstaan onder:
- a.
budget: een taakstellend beschikbaar gesteld bedrag dat op basis van de vastgestelde gemeentebegroting tot uitdrukking komt in termen van lasten, baten of investeringen ter realisatie van prestaties
- b.
prestatie: het beleidsdoel, omschrijving van product of dienst, de voorgenomen activiteiten en projecten.
Artikel 2 Aanwijzen budgethouder
-
1. Burgemeester en wethouders wijzen in een bijlage bij deze regeling de functies aan waaraan het budgethouderschap is gekoppeld evenals de functies waaraan de budgethouder zijn taak en bevoegdheid kan overdragen.
-
2. De gemeentesecretaris is na de eerste vaststelling door het college vervolgens bevoegd tot wijziging van de in het eerste lid genoemde bijlage.
-
3. De rol van budgethouder is niet verenigbaar met die van een andere functie binnen het gehele factuur- en betaalproces. Dit in verband met de noodzakelijke functiescheiding.
-
4. De budgetverantwoordelijkheid is ondeelbaar, in die zin dat het niet is toegestaan dat meer dan een budgethouder verantwoordelijk is voor eenzelfde budget.
-
5. Aanwijzing van de rol budgethouder gaat via de verticale lijn in de organisatie. Waarmee de (portefeuille-houdende)directeur binnen zijn/haar portefeuille bepaalt wie de budgethouders zijn.
Artikel 3 Taken en bevoegdheden
-
1. De budgethouder is verantwoordelijk voor de rechtmatige (rechtmatigheid) en doelmatige (doelmatigheid) besteding van de budgetten
-
2. De budgethouder is verantwoordelijk voor de realisatie van de gebudgetteerde prestaties in relatie tot het beschikbaar gestelde budget inclusief over- en onderschrijdingen.
-
3. De budgethouder kan zijn bevoegdheden overdragen aan de functionarissen die daartoe zijn aangewezen in de bijlage, bedoeld in het eerste lid van artikel 2. Deze overdracht kan hij ook weer intrekken.
-
4. De budgethouder houdt na overdracht de eindverantwoordelijkheid.
-
5. De budgethouder wijst een of meer functionarissen (codeerder/behandelaar en accounthouder) aan voor ondersteunende rollen ter waarborging van het vier ogen principe (functiescheiding) bij het digitaal ingerichte factuur- en betaalproces.
Artikel 4 Aangaan van verplichtingen
-
1. Grensbedragen en voorwaarden voor het aangaan van (financiële) verplichtingen zijn in het “Algemeen Mandaatbesluit Zeist” vastgelegd.
Artikel 5 Vervanging
-
1. Vervanging van de rol budgethouder vindt horizontaal in de organisatie plaats; dat wil zeggen dat bijvoorbeeld een teammanager een andere teammanager zal vervangen of dat een ambtelijk opdrachtgever een ambtelijk opdrachtgever zal vervangen.
-
2. Indien horizontale vervanging niet direct mogelijk is wijst de (portefeuille-houdende)directeur binnen zijn/haar portefeuille de vervanging aan.
Artikel 6 Inwerkingtreding
-
1. Deze regeling treedt in werking met ingang van 1 januari 2025.
-
2. Met ingang van dezelfde datum wordt de Regeling inzake budgethouders uit 2013 gelijktijdig ingetrokken.
Ondertekening
Aldus vastgesteld door burgemeester en wethouders van Zeist d.d. 1 april 2025,
De secretaris,
De burgemeester,
Bijlage bij budgethouders regeling gemeente Zeist 2025
Artikel 2, lid 1.
Budgethouders aangewezen door college van B&W:
- -
Gemeentesecretaris
- -
Concerncontroller
- -
Raadsgriffier
- -
(Portefeuille-houdende)directeur
- -
Teammanager
- -
Ambtelijk opdrachtgever
Artikel 3, lid 3.
Budgetrecht over te dragen aan:
- -
Teamleider
- -
Projectleider
- -
Programmamanager
Ziet u een fout in deze regeling?
Bent u van mening dat de inhoud niet juist is? Neem dan contact op met de organisatie die de regelgeving heeft gepubliceerd. Deze organisatie is namelijk zelf verantwoordelijk voor de inhoud van de regelgeving. De naam van de organisatie ziet u bovenaan de regelgeving. De contactgegevens van de organisatie kunt u hier opzoeken: organisaties.overheid.nl.
Werkt de website of een link niet goed? Stuur dan een e-mail naar regelgeving@overheid.nl