Permanente link
Naar de actuele versie van de regeling
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR738059
Naar de door u bekeken versie
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR738059/1
Controleprotocol 2024 inclusief de bijlage normenkader
Geldend van 15-04-2025 t/m heden
Intitulé
Controleprotocol 2024 inclusief de bijlage normenkaderDE RAAD DER GEMEENTE MAASTRICHT,
gezien het voorstel van Burgemeester en Wethouders d.d. 18 februari 2025, Afdeling Control, registratienummer 2025.00585;
gelet op artikel 213 van de Gemeentewet, het 'Besluit accountantscontrole decentrale
overheden' en de Controle Verordening gemeente Maastricht 2023;
BESLUIT:
Het controleprotocol 2024 inclusief de bijlage normenkader vast te stellen.
CONTROLEPROTOCOL 2024 GEMEENTE MAASTRICHT
1 Inleiding
Opdracht
Deloitte Accountants B.V. heeft de opdracht aanvaard om de accountants-controle 2024 voor de gemeente Maastricht uit te voeren. Deloitte Accountants B.V. geeft hierbij een oordeel over de getrouwheid van de jaarrekening. De rechtmatigheid wordt beoordeeld door het College van B&W (hierna college), om hierover een oordeel te kunnen vellen voert zij (verbijzonderde) interne controles uit.
Wettelijk Kader
De gemeentewet schrijft voor dat de gemeenteraad één of meerdere accountants aanwijst voor de controle van de jaarrekening en het daarbij verstrekken van een controleverklaring en het uitbrengen van een verslag van bevindingen (Art. 213 lid 2, Gemeentewet).
In Art. 213 lid 3 wordt weergegeven wat er hierbij verwacht wordt van de accountant. Het wetgevingstraject om de rechtmatigheidsverantwoording (en bijbehorende verklaring) over te hevelen van de accountant naar het college van B&W, is afgerond. Als gevolg waarvan lid 3 is gewijzigd, de formulering is nu als volgt:
- -
de baten en lasten, alsmede de balansmutaties met betrekking tot specifieke uitkeringen als bedoeld in artikel 17 van de Financiële-verhoudingswet rechtmatig tot stand zijn gekomen.
De uitspraak met betrekking tot rechtmatigheid tot de accountant beperkt zich dus enkel tot specifieke uitkeringen. De rechtmatigheid van de totale jaarrekening wordt beoordeeld door het college.
Verantwoordelijkheden
In boekjaar 2023 is er gestart met de rechtmatigheidsverantwoording door het college van B&W. Het voorstel voor de verandering van de rechtmatigheidsverantwoording maakte onderdeel uit van de tweede Nota van wijziging bij het wetvoorstel versterking decentrale rekenkamers. In 2022 is deze wetswijziging vastgesteld door zowel de Tweede- als de Eerste Kamer.
In de rechtmatigheidsverantwoording verantwoordt het college zich aan de raad in hoeverre de in de jaarrekening opgenomen baten en lasten en de balansmutaties rechtmatig tot stand zijn gekomen. Dit houdt in dat deze in overeenstemming zijn met de door de raad vastgestelde kaders, zoals de begroting, de gemeentelijke verordeningen en met de bepalingen uit relevante 'hogere' wet- en regelgeving. Voorheen (tot en met boekjaar 2022) was dit onderdeel van de accountantscontrole.
Dit controle protocol bevat de relevante kaders voor de rechtmatigheidsverantwoording door het opnemen van een verantwoordingsgrens en rapportagegrens.
Bij de inwerkingtreding van de rechtmatigsheidsverantwoording verbreedt de kaderstellende werking van het controleprotocol van enkel accountant naar accountant en college. In dit controleprotocol zijn er kaders voor de accountant wat betreft de getrouwheid en voor het college wat betreft de rechtmatigheid.
Het college is verantwoordelijk voor het opstellen van de jaarrekening, het jaarverslag, de uitvoering van de werkzaamheden met toepassing van de geldende regelgeving én dient zich te verantwoorden over de rechtmatigheid van de jaarrekening. De raad stelt het controleprotocol vast, waarin de kaders van de controle zijn vastgelegd. Concerncontrol onderhoudt de relatie met de accountant, namens de raad. De accountant is verantwoordelijk voor de controle op getrouwheid van de jaarrekening.
De SiSa-bijlage is onderdeel van de rechtmatigheidsverantwoording.
Doel
Het controleprotocol heeft als doel nadere aanwijzingen te geven aan de accountant over de reikwijdte van de accountantscontrole en aan het college wat betreft de rechtmatigheidsverantwoording. Dit inclusief de daarvoor geldende normstellingen en de daarbij te hanteren goedkeurings- en rapporteringtoleranties.
2 Normenkader en verantwoordingslijst Sisa
Normenkader
Het normenkader voor de jaarrekeningcontrole betreft de inventarisatie van alle verordeningen die de gemeenteraad heeft vastgesteld. Om een controle te kunnen doen op de rechtmatigheid van de jaarrekening moet het college beschikken over toetsbare criteria. Daarom stelt de raad jaarlijks het normenkader1 vast met relevante wet- en regelgeving. De externe wetgeving en interne regelgeving van toepassing voor Maastricht is te vinden in de bijlage Normenkader. De vertaling van het normenkader naar een toetsingskader vindt enerzijds plaats in het gemeentebrede interne controleplan en meer specifiek ten aanzien van de financiële rechtmatigheid in de uitvoeringsprogramma’s, waar de specifieke werkzaamheden voor de rechtmatigheidsverantwoording nader zijn uitgewerkt.
De accountant heeft de opdracht om de jaarrekening van de gemeente Maastricht te controleren. Met de invoering van de rechtmatigheidsverantwoording geef het college een rechtmatigheidsverantwoording in de jaarrekening. Daarmee valt de rechtmatigheidsverantwoording onder het getrouwheidsoordeel van de accountant.
Verantwoordingslijst SiSa
Gemeenten kunnen extra geld krijgen om specifiek beleid van de Rijksoverheid uit te voeren. Dit zijn specifieke uitkeringen.
De verantwoording van de specifieke uitkeringen is onderdeel van de SiSa-bijlage (Single Information Single Audit) bij de jaarrekening. De specifieke uitkeringen in de SiSa zijn onderdeel van de rechtmatigheidsverantwoording, aangezien deze een regulier onderdeel vormen van de baten, lasten en balansmutaties. Deze vormen daarom een regulier onderdeel uit van de (intern) te controleren baten, lasten en balansmutaties in het kader van de rechtmatigheidsverantwoording.
De controle en oordeelsvorming door de accountant blijft toezien op de getrouwheid van de SiSa-regelingen.
3 Goedkeurings- en rapporteringstoleranties
De accountant hanteert in de controle bepaalde toleranties en richt de controle daarop in. De accountant controleert niet ieder document of iedere financiële handeling, maar richt de controle zodanig in dat voldoende zekerheid wordt verkregen over het getrouwe beeld van de jaarrekening en van de verantwoorde baten en lasten en balansmutaties en financiële beheershandelingen met een belang groter dan de vastgestelde goedkeurings-tolerantie. De accountant richt de controle in op het ontdekken van belangrijke fouten en baseert zich daarbij op risicoanalyse, vastgestelde toleranties en deelwaarnemingen en extrapolaties.
Goedkeuringstoleranties
De goedkeuringstolerantie is het bedrag dat de som van fouten in de jaarrekening of onzekerheden in de controle aangeeft, die in een jaarrekening maximaal mogen voorkomen, zonder dat de bruikbaarheid van de jaarrekening voor de oordeelsvorming door de gebruikers kan worden beïnvloed. De goedkeuringstolerantie is bepalend voor de oordeelsvorming, de strekking van de af te geven controleverklaring.
Rapporteringstoleranties
Naast de goedkeuringstoleranties wordt er een rapporteringstolerantie gehanteerd. De rapporteringstolerantie is een bedrag dat gelijk is aan of lager is dan de bedragen voortvloeiend uit de goedkeuringstolerantie. Bij overschrijding van dit bedrag vindt rapportering plaats in het verslag van bevindingen. Een lagere rapporteringstolerantie leidt in beginsel niet tot aanvullende controlewerkzaamheden, maar wel tot een uitgebreidere rapportage van bevindingen. Bij overschrijding van dit bedrag vindt rapportering plaats in het verslag van bevindingen.
De rapporteringtolerantie kan worden vastgesteld op een percentage, bijvoorbeeld 80%, van de goedkeuringstolerantie of op een maatschappelijk relevant geacht absoluut bedrag. De rapporteringtolerantie kan zich verder toespitsen op die elementen die de raad specifiek nader terug wil zien, zonder dat dit de controletoleranties zelf beïnvloedt.
3.1 Goedkeuringstolerantie accountant
In het Bado zijn minimumeisen voor de in de controle te hanteren goedkeurings-toleranties voorgeschreven. De raad kan voor enig jaar de goedkeurings-toleranties scherper vaststellen dan deze minimumeisen. Dit moet dan wel worden toegelicht in de controleverklaring. In onderstaande tabel zijn de goedkeuringstoleranties opgenomen zoals ze aan de raad worden voorgesteld voor controlejaar 2024. Deze goedkeuringstoleranties zijn tevens de minimumeisen.
Goedkeuringstolerantie |
Strekking controleverklaring: |
|||
Goed-keurend |
Beperking |
Oordeelont-houding |
Afkeurend |
|
Fouten in de jaar- rekening (% lasten) |
≤ 1% |
>1%<3% |
- |
≥ 3% |
Onzekerheden in de controle (% lasten) |
≤ 3% |
>3%<10% |
≥ 10% |
- |
Naast deze kwantitatieve benadering zal de accountant ook een kwalitatieve beoordeling uitvoeren. De weging van fouten en onzekerheden vindt ook plaats op basis van ‘professional judgement’.
De raad kan besluiten om voor enig jaar de goedkeuringstoleranties te verscherpen.
3.2 Rapporteringstolerantie accountant
De rapporteringtolerantie wordt door de raad vastgesteld met inachtneming van bovengenoemde minimumeisen. De accountant richt de controle in, rekening houdend met de rapporteringtolerantie om te kunnen waarborgen dat alle gesignaleerde fouten en onzekerheden die dit bedrag overschrijden ook daadwerkelijk in het verslag van bevindingen worden opgenomen.
Voor het al dan niet opnemen van bevindingen in het verslag, zal de accountant een rapporteringtolerantie van € 275.000 voor de getrouwheid hanteren. Door deze ondergrens te kiezen behoudt de raad een goed inzicht in fouten en onzekerheden.
3.3 Specifieke grenzen voor specifieke uitkeringen
SiSa
Sinds verslagjaar 2006 is het principe ‘single informatie, single audit’ (SiSa) van toepassing op een aantal specifieke uitkeringen. Hierbij worden andere goedkeurings- en rapporteringstoleranties gehanteerd.
Vanaf boekjaar 2023 vormen de specifieke uitkeringen die verantwoord worden in de SiSa-bijlage van de jaarrekening onderdeel van de rechtmatigheidsverantwoording door het college. De Bado notitite Rechtmatigheidsverantwoording schrijft voor dat deze “regulier onderdeel uitmaken van de (intern) te controleren baten, lasten en balansmutaties en niet mogen worden uitgezonderd van de massa waarop steekproeven worden uitgevoerd.” De gemeente is niet verplicht interne controles uit te voeren op het niveau van de SiSa-bijlage of de individuele specifieke uitkeringen. Voor de accountant geldt deze controleplicht wél.
Geconstateerde fouten en onzekerheden dienen in de paragraaf bedrijfsvoering te worden opgenomen indien de navolgende rapporteringstolerantie per specifieke uitkering wordt overschreden:
- •
€ 12.500 indien de omvang ≤ aan € 125.000 is;
- •
10% indien de omvang > dan € 125.000 en ≤ € 1.000.000 is;
- •
€ 125.000 indien de omvang > € 1.000.000 is.
De rapporteringstolerantie heeft géén consequenties voor de omvang en aard van de controle van specifieke uitkeringen. Het gaat alleen om het rapporteren van de waargenomen en niet herstelde fouten en onzekerheden voortkomende uit de controle.
Voor de goedkeuringstoleranties zijn geen voorschriften. Omdat de verantwoording van de specifieke uitkeringen een onderdeel zijn van de jaarrekening gelden voor wat betreft de getrouwheid en de rechtmatigheid dezelfde goedkeuringstoleranties die ook voor de overige onderdelen van de jaarrekening gelden.
3.4 Verantwoordingsgrens en rapportagegrens rechtmatigheidsverantwoording college
De grens waarboven afwijkingen in de rechtmatigheidsverantwoording moeten worden opgenomen wordt bepaald op 3% van de totale lasten (inclusief toevoeging aan reserves). Onder afwijkingen wordt verstaan fouten (dus niet naleven van wet- en regelgeving) en/of posten waarvan bij het college onduidelijkheid2 bestaat over de rechtmatigheid. Voor fouten en onduidelijkheden geldt hetzelfde percentage. Fouten en onduidelijkheden hoeven en worden daarbij niet bij elkaar opgeteld.
Wat betreft de diepgang van de (verbijzonderde) interne controles hanteren we een grens van 3,0%. Dit werkt bijvoorbeeld door in de omvang van steekproeven. Naast de verantwoordingsgrens geldt de zogenaamde rapportagegrens. Deze grens wordt gesteld op € 275.000. Dit heeft tot gevolg dat alle fouten en onduidelijkheden die groter zijn dan € 275.000 worden toegelicht in de paragraaf Bedrijfsvoering. Hier is aansluiting gezocht bij de bestaande rapporteringstolerantie van de accountant. Onder bijlage 1 is het model opgenomen dat gehanteerd dient te worden voor de rechtmatigheidsverantwoording van het college.
4 Rechtmatigheidscriteria
In totaal zijn er negen rechtmatigheidscriteria. Van deze criteria zijn er drie die meewegen in het rechtmatigheidsoordeel en onderdeel van de rechtmatigheidsverantwoording. Het gaat hierbij om de eerste drie criteria (1-3).
Nr. |
Criterium |
Korte duiding |
1 |
Begrotingscriterium |
De financiële handelingen passen binnen het kader van de geautoriseerde begroting. |
2 |
Voorwaarden criterium |
Voorwaarden in wet- en regelgeving worden nageleefd, zoals subsidievoorwaarden. |
3 |
Misbruik en oneigenlijk gebruik criterium |
Er een toetsing op juistheid en volledigheid van gegevens die door derden zijn verstrekt. Dit vindt plaats met het oog op het voorkomen van misbruik en oneigenlijk gebruik van regelingen. |
4 |
Calculatiecriterium |
Er wordt vastgesteld dat de gepresenteerde bedragen juist berekend zijn. |
5 |
Valuteringscriterium |
De juistheid van het tijdstip van betaling en van de verantwoording van verplichtingen wordt vastgesteld. |
6 |
Adresseringscriterium |
De juistheid van de adressering van de rechthebbende waar een financiële stroom naar toe is gegaan wordt vastgesteld. |
7 |
Volledigheidscriterium |
De volledigheid van alle opbrengsten die verantwoord zouden moeten zijn, wordt vastgesteld. |
8 |
Aanvaardbaarheidscriterium |
Er wordt vastgesteld dat de financiële beheershandelingen passen bij de activiteiten van de gemeente en dat in relatie tot de kosten een aanvaardbare tegenprestatie is overeengekomen. |
9 |
Leveringscriterium |
Er wordt vastgesteld dat de levering heeft plaatsgevonden (prestatielevering). |
De laatste zes criteria (4-9) wegen mee in het getrouwheidsoordeel. Een fout op grond van een van deze criteria weegt mee in het oordeel van de accountant en hoeft niet in de rechtmatigheidsverantwoording gerapporteerd te worden.
4.1 Criteria ten behoeve van de rechtmatigheidsverantwoording
Begrotingscriterium
Het begrotingscriterium houdt in dat de gerealiseerde baten en lasten in overeenstemming zijn met de door de raad vastgestelde (programma)begroting inclusief begrotingswijzigingen. Afwijkingen van de programmabegroting moeten mogelijk als onrechtmatige bestedingen worden aangemerkt. Of daadwerkelijk sprake is van onrechtmatige bestedingen is mede afhankelijk van de vraag of bestedingen al dan niet in overeenstemming zijn met het door de raad geformu-leerde beleid. Daarnaast dient bij de beoordeling in aanmerking te worden genomen of tegenover de extra lasten tevens extra baten staan en of mogelijke (dreigende) begrotingsafwijkingen tijdig aan de raad zijn gemeld. De raad beslist uiteindelijk over de verwijtbaarheid van begrotingsafwijkingen.
M&O-criterium
Om misbruik en oneigenlijk gebruik van overheidsgelden te voorkomen zijn beheersmaatregelen nodig. In tegenstelling tot andere getrouwheids- en rechtmatigheidsaspecten gaat het bij het M&O-criterium in het bijzonder om vast te stellen dat in de organisatie effectieve maatregelen zijn getroffen om misbruik te voorkomen, dan wel op te sporen, en dat de wet- en regelgeving duidelijk is, aangepast is aan actuele omstandigheden en te handhaven is. In het jaarverslag en/of de toelichting op de jaarrekening verantwoordt het college zich over de opzet, de uitvoering en de resultaten van het M&O-beleid.
De gemeente dient effectieve maatregelen te nemen om misbruik en oneigenlijk gebruik te voorkomen. De controle richt zich op:
- -
toetsing in hoeverre in bestaande procedures deugdelijke maatregelen ter voorkoming van misbruik- en oneigenlijk gebruik zijn genomen alsmede de
- -
werking van de getroffen maatregelen vaststellen;
-
actualiteit van het M&O-beleid.
Indien een gemeente geen toereikend M&O-beleid voert kan dit gevolgen hebben voor de rechtmatigheidsverantwoording.
De hernieuwde kadernota Rechtmatigheid (2024) schrijft voor dat “geconstateerd misbruik waarbij het M&O-beleid wel juist is uitgevoerd en een getrouwe verwerking heeft plaatsgevonden niet wordt betrokken bij het opstellen van de rechtmatigheidsverantwoording. In de paragraaf bedrijfsvoering wordt echter wel inzicht gegeven in de aard en de (financiële impact van het geconstateerde misbruik).”
Voorwaarden-criterium
Baten, lasten en balansmutaties door een gemeente zijn aan bepaalde voorwaarden verbonden waarop moet worden getoetst. Deze voorwaarden liggen vast in wetten en regels van hogere overheden en de eigen gemeentelijke regelgeving. Door de raad zijn in verschillende verordeningen en besluiten voorwaarden opgenomen.
Het is een bevoegdheid van de gemeenteraad om vast te leggen welke wetten en regels (voorwaarden) onderwerp zijn van de jaarrekeningcontrole. Logischerwijs is dit geen ongelimiteerde bevoegdheid, de raad is niet bevoegd om landelijke / Europese regels niet van toepassing te verklaren. Dit maakt het vaststellen van het normenkader voor een (groot) gedeelte een formele aangelegenheid. Dit is ook de reden dat het normenkader tot 2022 werd vastgesteld door het college van B&W die dit vervolgens ter kennisgeving bracht aan de gemeenteraad. Onder de huidige kaders is dit niet meer toegestaan en moet de gemeenteraad het normenkader vaststellen.
Onder bijlage 1 is het normenkader opgenomen. Er is een clustering aangebracht van regelgeving per programma. Vervolgens is er een onderscheid tussen lokale en bovenlokale regelgeving. Het normenkader kan nog verder worden geoperationaliseerd in een toetsingskader.
In Maastricht is deze stap niet expliciet gemaakt, maar impliciet wel duidelijk. In de kaderstellende documenten zijn enkel de artikelen met financiële implicatie relevant voor de rechtmatigheidscontrole. Deze artikelen vormen het toetsingskader.
5 Inkadering begrip financiële rechtmatigheid
De controle op rechtmatigheid voor het jaar 2024 is limitatief gericht op:
- •
De naleving van wettelijke kaders zoals die in de kolom ‘Wetgeving extern’ van het normenkader (zie bijlage) zijn opgenomen. Dit uitsluitend voor zover deze directe financiële beheershandelingen betreffen of kunnen betreffen.
- •
De naleving van de volgende kaders:
- o
de begroting;
- o
financiële verordening ex artikel 212 Gemeentewet;
- o
de controleverordening ex artikel 213 Gemeentewet;
- o
de verordening periodiek onderzoek doelmatigheid en doeltreffendheid ex art 213a Gemeentewet.
- o
- •
En de overige kaders zoals opgenomen in de kolom “Regelgeving intern” van het normenkader (zie bijlage). Dit laatste voor zover van toepassing en uitsluitend voor zover deze directe financiële beheers-handelingen betreffen of kunnen betreffen.
Collegebesluiten vallen niet onder de rechtmatigheidscontrole, tenzij de controle hiervan verplicht is op basis van hogere regelgeving of raadsbesluiten c.q. verordeningen. Zie paragraaf 3.1.2 Kadernota Rechtmatigheid.
6 Rapportage door de accountant
Controleverordening
Tijdens en na afronding van de accountantcontrole rapporteert de accountant conform artikel 7 van de controleverordening Maastricht:
- •
Indien de accountant bij een controle afwijkingen constateert die leiden tot het niet afgeven van een goedkeurende verklaring, meldt hij dit meteen schriftelijk aan de raad en zendt een afschrift hiervan aan het college.
- •
In aanvulling op het in de wet voorgeschreven verslag van bevindingen brengt de accountant over de door hem uitgevoerde (deel-)controles verslag uit over zijn bevindingen van niet van bestuurlijk belang aan de ambtenaar van wie het geldelijk beheer, het vermogensbeheer, de administratie en de beheersdaden zijn gecontroleerd, het management van het organisatieonderdeel waar de ambtenaar werkzaam is, de (concern-) controller en de (team)manager financiën dan wel andere daarvoor in aanmerking komende ambtenaren.
- •
In kader van de procedure hoor en wederhoor worden de controleverklaring en het verslag van bevindingen voor verzending aan de raad door de accountant aan het college voorgelegd met de mogelijkheid voor het college om op deze stukken te reageren.
- •
De accountant bespreekt voorafgaand aan de raadsbehandeling van de jaarrekening het verslag van bevindingen met (een voor dit doel door de raad ingestelde vertegenwoordiging van) de raad.
Verslag voor College
Op basis van de tussentijdse controle3 (november 2024) rapporteert de accountant aan het management en het college de bevindingen en mogelijke verbeterpunten in de bedrijfsvoering en processen die zijn onderzocht in het kader van de controle van de jaarrekening (management letter).
Verslag voor Raad
Na de eindejaarscontrole (medio 2025) rapporteert de accountant aan de raad over de uitkomsten van de jaarrekeningcontrole van de jaarrekening (accountantsverslag / verslag van bevindingen).
Controleverklaring
In de controleverklaring wordt op een gestandaardiseerde wijze, zoals wettelijk voorgeschreven, de uitkomst van de jaarrekeningcontrole weergegeven. Deze controleverklaring is bestemd voor de raad, zodat deze de door het college opgestelde jaarrekening kan vaststellen.
7 Rapportage door het college
Vanaf boekjaar 2023 rapporteert het college in de jaarrekening, middels een standaardtekst, of financiële transacties rechtmatig zijn en binnen de vooraf vastgestelde verantwoordingsgrens door de raad, wanneer de bevindingen vanuit de onderbouwing van de rechtmatigheidsverantwoording onder de gestelde verantwoordingsgrens blijven. Het college rapporteert of en zo ja, welke financiële transacties niet (geheel) rechtmatig zijn en binnen de vooraf vastgestelde verantwoordingsgrens door de raad, wanneer de bevindingen vanuit de ‘onderbouwing van de rechtmatigheidsverantwoording’ de verantwoordingsgrens overschrijden. In dat geval geeft het college aan waar de bevindingen/afwijkingen betrekking op hebben en voor welk bedrag.
Het college rapporteert in de paragraaf bedrijfsvoering van het jaarverslag over de uitgevoerde rechtmatigheidscontroles. Controlebevindingen die boven de rapporteringsgrens vallen worden gemeld. Gedurende het jaar worden de controlebevindingen, gespecificeerd naar proces, aard van de fout of onduidelijkheid en bedrag door middel van een controlememorandum met de procesverantwoordelijke besproken. Daarnaast worden er aanbevelingen gedaan naar aanleiding van de rechtmatigheidscontroles om de toekomstige fout of onduidelijkheid te mitigeren. De opvolging van de aanbevelingen zal nauwlettend worden gemonitord door concerncontrol.
Overige aspecten die terugkomen in de bedrijfsvoeringsparagraaf zijn:
- •
Beheersmaatregelen die zijn getroffen om in de toekomst tekortkomingen in de rechtmatigheid te voorkomen.
- •
Bevindingen die onder de verantwoordingsgrens voor de rechtmatigheidsverantwoording blijven, maar wel relevant zijn om de raad over te informeren. (Denk bijvoorbeeld aan aanbestedingsfouten).
- •
Bewuste afwijkingen van wet- en regelgeving door bijzondere omstandigheden binnen de gemeente.
- •
Eventueel andere zaken die het college relevant vindt om de raad nader over te informeren.
Ondertekening
Aldus besloten door de Raad der gemeente Maastricht in zijn openbare vergadering van 25 maart
De Griffier,
P. Peeters
De Voorzitter,
W.A.G. Hillenaar
BIJLAGE NORMENKADER MAASTRICHT 2024
Proces/programma |
Externe wet- en regelgeving |
Eigen regelgeving |
Algemeen (alle programma's) |
Grondwet |
Programmabegroting |
Gemeentewet |
Financiële verordening gemeente Maastricht |
|
Algemene wet bestuursrecht |
Controleverordening gemeente Maastricht |
|
Wet bestuurlijke lus Awb |
Verordening onderzoeken doelmatigheid en doeltreffendheid gemeente Maastricht |
|
Burgerlijk Wetboek |
Mandaatregeling Gemeente Maastricht 2023 |
|
Besluit begroting en verantwoording provincies en gemeenten (BBV) |
|
|
Besluit accountantscontrole decentrale overheden (BADO) |
|
|
Wet houdbare overheidsfinanciën |
|
|
Financiële-verhoudingswet |
|
|
Wet markt en overheid |
|
|
Wet dwangsom en beroep bij niet tijdig beslissen |
|
|
Algemene verordening gegevensbescherming (AVG) |
|
|
Verdrag betreffende de werking van de Europese Unie inzake staatssteunregels |
|
|
Algemene termijnenwet |
|
|
Kaderwet zelfstandige bestuursorganen |
|
|
|
||
Inkopen en aanbesteden (alle programma's) |
Europese aanbestedingsrichtlijn: gunnen van overheidsopdrachten (2014/24/EU) |
Inkoop- en aanbestedingsbeleid gemeente Maastricht |
Aanbestedingswet 2012 |
|
|
|
|
|
Administratie en vastlegging (alle programma's) |
Wet op het BTW-compensatiefonds |
|
Wet op de omzetbelasting 1968 |
|
|
Regeling informatieverstrekking sisa |
|
|
Richtlijn 2014/55/EU van het Europees Parlement en de Raad van 16 april 2014 inzake elektronische facturering bij overheidsopdrachten |
|
|
|
||
Treasury |
Wet financiering decentrale overheden |
Treasurystatuut 2023 |
Regeling schatkistbankieren decentrale overheden |
|
|
Regeling uitzettingen en derivaten decentrale overheden |
|
|
Uitvoeringsregeling financiering decentrale overheden |
|
|
Besluit leningvoorwaarden decentrale overheden |
|
|
|
||
Personeel (alle programma's) |
Ambtenarenwet 2017 |
Personeelshandboek |
Wet op de loonbelasting 1964 |
Generatiepact (Regeling langzaam afbouwen en regeling vervroegde uittreding) |
|
Sociale verzekeringswetten (AOW, Anw, Wlz, WW, ZW, WAO, WIA, WAZO en Zvw) |
Regeling rechtspositie burgemeester en wethouders Maastricht 2019 |
|
Wet financiering sociale verzekeringen |
Verordening rechtspositie raads- en commissieleden Maastricht 2019 |
|
Wet op de collectieve arbeidsovereenkomst |
Verordening organisatie griffie en ondersteuning raad 2020 |
|
CAO Gemeenten |
|
|
Wet normalisering rechtspositie ambtenaren |
|
|
Wet bescherming persoonsgegevens |
|
|
Rechtspositiebesluit decentrale politieke ambtsdragers |
|
|
Regeling rechtspositie decentrale politieke ambtsdragers |
|
|
Wet normering topinkomens (WNT) |
|
|
Wet huis voor klokkenluiders |
|
|
Werkkostenregeling (WKR) |
|
|
Wet deregulering beoordeling arbeidsrelaties |
|
|
Pensioenwet |
|
|
Wet toekomst pensioenen |
|
|
Algemene pensioen- en uitkeringswet politieke ambtsdragers (APPA) |
|
|
Wet aanpak schijnconstructies |
|
|
Wet op de ondernemingsraden |
|
|
Wet arbeidsvoorwaarden gedetacheerde werknemers in de Europese Unie |
|
|
Wet flexibel werken |
|
|
Algemene wet gelijke behandeling |
|
|
Wet gelijke behandeling van mannen en vrouwen |
|
|
Wet gelijke behandeling op grond van handicap of chronische ziekte |
|
|
Wet gelijke behandeling op grond van leeftijd bij de arbeid |
|
|
Arbeidstijdenwet |
|
|
Arbeidstijdenbesluit |
|
|
Arbeidsomstandighedenwet |
|
|
Wet op de identificatieplicht |
|
|
Pensioenreglement Abp |
|
|
Wet werk en zekerheid |
|
|
Verhaalswet ongevallen ambtenaren |
|
|
Wet op de medische keuringen |
|
|
Participatiewet |
|
|
Wet banenafspraak en quotum arbeidsbeperkten |
|
|
Wet arbeidsmarkt in balans |
|
|
Wet invoering extra geboorteverlof |
|
|
Wet betaald ouderschapsverlof |
|
|
Wet verbetering poortwachter |
|
|
Ontslagregeling |
|
|
Wet melding collectief ontslag |
|
|
Regeling compensatie transitievergoeding |
|
|
Besluit loonbegrip vergoeding aanzegtermijn en transitievergoeding |
|
|
Wet allocatie arbeidskrachten door intermediairs |
|
|
Wet minimumloon en minimumvakantiebijslag |
|
|
Wet arbeid vreemdelingen |
|
|
Wet arbeid en zorg |
|
|
Wet implementatie EU-richtlijn transparante en voorspelbare arbeidsvoorwaarden |
|
|
|
||
1. Veiligheid |
Omgevingswet |
Algemene plaatselijke verordening Maastricht (APV) |
Omgevingsregeling |
Gemeenschappelijke regeling Veiligheidsregio Zuid-Limburg |
|
Omgevingsbesluit |
Terrasverordening Maastricht |
|
Politiewet 2012 |
Evenementenverordening Maastricht 2023 |
|
Wet Veiligheidsregio’s |
Legesverordening burgergerichte diensten Maastricht 2024 |
|
Wet gemeenschappelijke regelingen |
Marktverordening Maastricht 2009 |
|
Woningwet |
Verordening Winkeltijden Maastricht 2015 |
|
Wet kwaliteitsborging voor het bouwen |
Aanwijzingsbesluit toezichthouders gemeente Maastricht |
|
Besluit bouwwerken leefomgeving |
|
|
Wet tijdelijk huisverbod |
|
|
Drank- en horecawet |
|
|
Alcoholwet |
|
|
Wet op de kansspelen |
|
|
Wet bevordering integriteitsbeoordelingen door het openbaar bestuur (BIBOB) |
|
|
Wet openbare manifestaties |
|
|
Wet op de economische delicten |
|
|
Winkeltijdenwet |
|
|
Opiumwet |
|
|
Wet experiment gesloten coffeeshopketen |
|
|
Besluit experiment gesloten coffeeshopketen |
|
|
Tijdelijke wet bestuurlijke maatregelen terrorismebestrijding |
|
|
Wet publieke gezondheid |
|
|
Wet verplichte geestelijke gezondheidszorg |
|
|
|
||
2. Verkeer en vervoer |
Wegenwet |
Algemene plaatselijke verordening Maastricht (APV) |
Wegenverkeerswet 1994 |
Handboek openbare ruimte 2021 |
|
Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer |
Nota integraal beheer openbare ruimte 2024-2028 |
|
Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990 |
Leidraad civieltechnische kunstwerken |
|
Wet administratiefrechtelijke handhaving verkeersvoorschriften |
Leidraad openbare verlichting |
|
Besluit gemeentelijke parkeerbelastingen |
Leidraad verhardingen |
|
Besluit gehandicaptenparkeerkaart |
Stadsvisie Maastricht 2040 |
|
Besluit wegslepen van voertuigen |
Omgevingsvisie Maastricht 2040 |
|
Wet informatie-uitwisseling bovengrondse en ondergrondse netten en netwerken |
Legesverordening burgergerichte diensten Maastricht 2024 |
|
Omgevingswet |
Beleidsnota parkeren |
|
Omgevingsregeling |
Nota parkeernormen Maastricht 2021 |
|
Omgevingsbesluit |
Verordening parkeerregulering en parkeerbelastingen 2022 (incl. tarieventabel parkeren) |
|
Wet personenvervoer 2000 |
Aanwijzing betaald parkeren |
|
|
Aanwijzing weggedeelten voor vergunninghoudersparkeren |
|
|
PPS-afspraken met Q-Park |
|
|
Beleidsregels RVV ontheffingen/vergunningen parkeren gemeente Maastricht |
|
|
Wegsleepverordening Gemeente Maastricht 2024 |
|
|
Algemene Verordening Ondergrondse Infrastructuren 2019 Gemeente Maastricht |
|
|
Handboek kabels en leidingen 2016 gemeente Maastricht |
|
|
Verlegregeling kabels en leidingen 2016 gemeente Maastricht |
|
|
Overeenkomst gemeenten en nutsbedrijven in de provincie Limburg (OGN 2021) |
|
|
Woonschepenverordening Zuid-Willemsvaart 2029 |
|
|
||
3. Economie |
Omgevingswet |
Stadsvisie Maastricht 2040 |
Omgevingsregeling |
Omgevingsvisie Maastricht 2040 |
|
Omgevingsbesluit |
Visie bedrijventerreinen |
|
Winkeltijdenwet |
Economische visie Maastricht 2040 |
|
Drank- en horecawet |
Structuurvisie Brightlands Maastricht Health Campus |
|
|
Evenementenbeleid |
|
|
Evenementenverordening Maastricht 2023 |
|
|
Detailhandelsvisie 2016 |
|
|
Verordening winkeltijden Maastricht 2015 |
|
|
Horecabeleid 2016-2019 |
|
|
Terrasverordening Maastricht |
|
|
Marktverordening Maastricht 2009 |
|
|
Marktgeldverordening Maastricht 2024 |
|
|
Nota Standplaatsen Ambulante Handel 2018 |
|
|
Uitstallingenbeleid 2016 |
|
|
Verhuurvoorwaarden Sint Servaaskermis Maastricht 2023 |
|
|
Subsidieregeling Studentenstad gemeente Maastricht 2023-2026 |
|
|
Regiodeal Zuid Limburg |
|
|
Structuurvisie Ruimtelijke Economie Zuid-Limburg |
|
|
Hotelbeleid 2018 |
|
|
Visie vrijetijdseconomie bestemming Zuid-Limburg 2030 |
|
|
Verordening forensenbelasting Maastricht 2024 |
|
|
Verordening toeristenbelasting Maastricht 2024 |
|
|
Verordening reclamebelasting Maastricht 2024 |
|
|
||
4. Onderwijs |
Wet op het primair onderwijs |
Verordening voorzieningen huisvesting onderwijs gemeente Maastricht 2021 |
Wet voortgezet onderwijs 2020 |
Integraal huisvestingsplan primair- en speciaal onderwijs kindcentra Maastricht 2020-2036 |
|
Wet educatie en beroepsonderwijs |
Algemene subsidieverordening 2020 Maastricht |
|
Leerplichtwet 1969 |
Subsidieregeling educatieve agenda Maastricht |
|
Regeling regionale aanpak voortijdig schoolverlaten 2020–2025 |
Gemeenschappelijke regeling leerlingenvervoer |
|
Besluit regionale meld- en coördinatiefunctie voortijdig schoolverlaten |
Verordening G.R. leerlingenvervoer Maastricht-Heuvelland |
|
Wet gemeenschappelijke regelingen |
Regionale samenwerking leerplicht en regionale meld- en coördinatiefunctie (RMC) |
|
|
Verordening G.R. Leerplicht/RMC Maastricht-Heuvelland |
|
|
Regionaal programma vroegtijdig schoolverlaten 2020-2024 |
|
|
Verordening kindgebonden subsidie voorschoolse educatie gemeente Maastricht 2020 e.v. |
|
|
Nota onderwijsachterstandenbeleid 2024-2027 |
|
|
Verordening subsidie VVE-TPO gemeente Maastricht 2020 e.v. |
|
|
Plan van aanpak basisvaardigheden volwassenen Zuid-Limburg 2020-2024 |
|
|
Aanpak lage basisvaardigheden in de gemeente Maastricht |
|
|
||
5. Sport, cultuur en recreatie |
Sportbesluit |
Stadsvisie Maastricht 2040 |
Drinkwaterbesluit |
Omgevingsvisie Maastricht 2040 |
|
NEN 3140 |
Omgevingsplan gemeente Maastricht |
|
Drank- en horecawet |
Uitvoeringsnota sport en bewegingsstimulering 2020-2025 |
|
Omgevingswet |
Bouwstennotitie sport en bewegen |
|
Omgevingsregeling |
Beleidsregels garantiestellingen aan amateursportverenigingen |
|
Omgevingsbesluit |
Verordening voorzieningen huisvesting onderwijs gemeente Maastricht 2021 |
|
Erfgoedwet |
Tarievennota sport |
|
Archiefwet 1995 |
Algemene subsidieverordening 2020 Maastricht |
|
Wet stelsel openbare bibliotheekvoorzieningen |
Subsidieregeling exploitatie beheerde speelvoorzieningen gemeente Maastricht 2024-2026 |
|
Wet kenbaarheid publiekrechtelijke beperkingen onroerende zaken |
Subsidieregeling vervanging beheerde speelvoorzieningen 2024-2026 |
|
Wet kwaliteitsborging voor het bouwen |
Subsidieregeling sport en bewegen gehandicapten en chronisch zieken gemeente Maastricht 2024-2026 |
|
Omgevingsverordening Limburg |
Economische visie Maastricht 2040 |
|
Besluit kwaliteit leefomgeving |
Subsidieregeling meerjarige subsidies professionele kunst Maastricht 2021-2024 |
|
Warenwetbesluit attractie- en speeltoestellen 2023 |
Cultuurvisie Maastricht |
|
Besluit gewasbeschermingsmiddelen en biociden |
Subsidieregeling amateurkunsten Maastricht |
|
Wet gemeenschappelijke regelingen |
Leidraad cultuurhistorische objecten 2018-2028 |
|
|
Subsidieregeling kunst in de openbare ruimte 2022-2025 gemeente Maastricht |
|
|
Subsidieregeling museaal beleid, de stad als podium, gemeente Maastricht 2024-2026 |
|
|
Subsidieregeling impuls Jongerencultuur Maastricht 2023-2024 |
|
|
Subsidieregeling kunstscholen Maastricht 2022-2024 |
|
|
Vestingsvisie 2010-2025 |
|
|
Erfgoedverordening |
|
|
Restauratierichtlijnen bij verbouw en onderhoud van monumenten |
|
|
Subsidieregeling Mestreechter taol en cultuur 2024-2026 |
|
|
Bomenverordening Maastricht 2000 |
|
|
Nota Integraal Beheer Openbare Ruimte 2024-2028 |
|
|
Leidraad groen |
|
|
Handboek Openbare Ruimte 2021 |
|
|
Gemeenschappelijke regeling Historisch Centrum Limburg (HCL) |
|
|
||
6. Sociaal domein |
Wet maatschappelijke ondersteuning 2015 (Wmo) |
Verordening maatschappelijke ondersteuning gemeente Maastricht 2020 |
Uitvoeringsbesluit Wmo 2015 |
Beleids- en uitvoeringsplan maatschappelijke ondersteuning gemeente Maastricht 2024-2026 |
|
Besluit maatschappelijke ondersteuning |
Besluit maatschappelijke ondersteuning gemeente Maastricht 2019, versie 1 |
|
Jeugdwet |
Subsidieregeling jeugdbescherming en jeugdreclassering 2023 Regio Zuid-Limburg |
|
Besluit jeugdwet |
Verordening jeugdhulp versie 2019 Maastricht Heuvelland |
|
Regeling jeugdwet |
Besluit jeugdhulp gemeente Maastricht 2019 |
|
Wet kinderopvang en kwaliteitseisen peuterspeelzalen |
Transformatieplan jeugdhulp regio Zuid-Limburg 2023 |
|
Besluit kwaliteit kinderopvang en peuterspeelzalen |
Beleidskader Jeugdhulp Zuid-Limburg 2024-2028 |
|
Wet kinderopvang |
Zicht op thuis, beleidsplan 2021-2024, Maastricht-Heuvelland |
|
Besluit kwaliteit kinderopvang |
Uitvoeringsplan 'Zicht op thuis' regio Maastricht-Heuvelland 2024 |
|
Besluit kinderopvangtoeslag |
Algemene subsidieverordening 2020 Maastricht |
|
Wet gemeentelijke antidiscriminatievoorzieningen |
Subsidieregeling ‘Versterken sociale en maatschappelijke basis door vrijwillige inzet, gemeente Maastricht, 2022-2024' |
|
Wet inburgering 2021 |
Subsidieregeling doelgroeparrangementen onderwijs-jeugdhulp Zuid-Limburg |
|
Regeling opvang ontheemden Oekraïne |
Subsidieverordening professionele instellingen op het gebied van welzijn en volksgezondheid |
|
Participatiewet |
Verordening kinderopvang gemeente Maastricht |
|
Tijdelijke overbruggingsregeling zelfstandig ondernemers (TOZO) |
Beleidsregels handhaving Wet kinderopvang gemeente Maastricht 2022 |
|
Wet inkomensvoorziening oudere en gedeeltelijk arbeidsongeschikte gewezen zelfstandigen (IOAZ) |
Uitvoeringsbesluit kinderopvang op basis van sociaal medische indicatie (SMI) Maastricht-Heuvelland 2017 e.v. |
|
Wet inkomensvoorziening oudere en gedeeltelijk arbeidsongeschikte werkloze werknemers (IOAW) |
Verordening wet inburgering gemeente Maastricht |
|
Besluit bijstandverlening zelfstandigen 2004 |
Verordening re-integratie participatiewet Maastricht-Heuvelland 2023 |
|
Wet vereenvoudiging beslagvrije voet |
Afstemmingsverordening participatiewet, IOAW en IOAZ Maastricht-Heuvelland 2016 e.v. |
|
Wet gemeentelijke schuldhulpverlening |
Verordening individuele inkomenstoeslag 2015 |
|
Wet sociale werkvoorziening (Wsw) |
Verordening individuele studietoeslag Participatiewet 2015 |
|
Wet gemeenschappelijke regelingen |
Verordening handhaving Participatiewet, IOAW en IOAZ 2015 |
|
|
Verordening declaratieregelingen 2007 |
|
|
Verordening cliëntenparticipatie participatiewet Maastricht-Heuvelland 2025 e.v. |
|
|
Aanvalsplan armoede en schuldhulpverlening 2020-2024 |
|
|
Regeling kwijtschelding gemeentelijke belastingen 2024 |
|
|
Verordening cliëntenparticipatie Wsw 2008 |
|
|
Verordening wachtlijstbeheer Wet Sociale Werkvoorziening Maastricht 2008 |
|
|
Verordening Persoonsgebonden budget begeleid werken Wet sociale werkvoorziening Maastricht 2008 |
|
|
Gemeenschappelijke regeling GGD Zuid-Limburg |
|
|
Gemeenschappelijke regeling Kredietbank Limburg (KBL) |
|
|
Gemeenschappelijke regeling Omnibuzz |
|
|
Gemeenschappelijke regeling verwerving jeugdhulp regio Zuid-Limburg (centrumgemeente Maastricht) |
|
|
Gemeenschappelijke regeling Gezamenlijke uitvoeringsorganisatie sociale dienst Maastricht-Heuvellandgemeenten (Sociale Zaken Maastricht Heuvelland) |
|
|
Gemeenschappelijke regeling subsidiëring Stichting Antidiscriminatievoorziening Limburg (ADV-Limburg) |
|
|
||
7. Volksgezondheid en milieu |
Wet publieke gezondheid |
Regionaal gezondheidsbeleid Zuid-Limburg 2020-2023 |
Omgevingswet |
Stadsvisie Maastricht 2040 |
|
Omgevingsregeling |
Omgevingsvisie Maastricht 2040 |
|
Omgevingsbesluit |
Algemene subsidieverordening 2020 Maastricht |
|
Wet informatie-uitwisseling bovengrondse en ondergrondse netten en netwerken |
Subsidieverordening professionele instellingen op het gebied van welzijn en volksgezondheid |
|
Wet milieubeheer |
Subsidieregeling ‘Versterken sociale en maatschappelijke basis door vrijwillige inzet, gemeente Maastricht, 2022-2024' |
|
Wet belastingen op milieugrondslag |
Plan van aanpak Gezond en Actief Leven Akkoord Maastricht 2024 – 2026 |
|
LAP 3 (Landerlijk Afvalbeheerplan) |
Handboek Openbare Ruimte 2021 |
|
Nationaal Programma Circulaire Economie 2023-2030 |
Hemel- en grondwaterverordening gemeente Maastricht 2022 |
|
Uitvoeringsprogramma Van afval naar grondstof – huishoudelijk afval (VANG-HHA) |
Waterprogramma 2023-2026 |
|
Besluit kwaliteit leefomgeving |
Aansluitverordening gemeente Maastricht 2022 |
|
Besluit activiteiten leefomgeving |
Verordening eenmalig aansluitrecht Maastricht 2024 |
|
Besluit bouwwerken leefomgeving |
Verordening reinigingsheffingen Maastricht 2024 |
|
Europese Bodemstrategie |
Verordening rioolheffing Maastricht 2024 |
|
Wet kwaliteitsborging voor het bouwen |
Regionaal beleidskader afval en grondstoffen Maastricht, Meerssen en Valkenburg aan de Geul |
|
Klimaatwet |
Afvalstoffenverordening Maastricht 2021 |
|
Europese Kaderrichtlijn water |
Uitvoeringsbesluit afvalstoffenverordening Maastricht |
|
Richtlijn 2006/118/EG van het Europees Parlement en de Raad van 12 december 2006 betreffende de bescherming van het grondwater tegen verontreiniging en achteruitgang van de toestand |
Klimaatadaptatiestrategie Maastricht 2023-2027 |
|
Handelingskader voor hergebruik van PFAS-houdende grond en baggerspecie |
Regionale klimaatadaptatiestrategie 2023-2027 |
|
Besluit bodemkwaliteit |
Waterketenplan 2023-2027 |
|
Waterwet |
Beleidsvisie externe veiligheid |
|
Warmtewet |
Locatiebeleid lucht |
|
Elektriciteitswet 1998 |
Actieplan omgevingslawaai Maastricht |
|
Gaswet |
Zonebeheerplannen industrieterreinen Beatrixhaven en Bosserveld |
|
Woningwet |
Nota bodembeheer 2012 |
|
Wet basisregistratie ondergrond |
Bodemkwaliteitskaart Maastricht 2019 |
|
Wet kenbaarheid publiekrechtelijke beperkingen onroerende zaken |
Bodemkwaliteitskaart PFAS gemeente Maastricht 2020 |
|
Wet op de lijkbezorging |
Beleidskader bodem provincie Limburg, actualisatie 2016 |
|
Besluit op de lijkbezorging |
Gebiedsplan gebiedsgericht grondwaterbeheer Maastricht-Oost 2014 |
|
Wet vervoer gevaarlijke stoffen |
Omgevingsplan gemeente Maastricht |
|
Wet gemeenschappelijke regelingen |
Regionale Energiestrategie Zuid-Limburg |
|
|
Transitievisie Warmte 1.0 |
|
|
Beleidsvisie externe veiligheid |
|
|
Zero Emission Zone Stadslogistiek |
|
|
Algemene subsidieverordening 2020 Maastricht |
|
|
Subsidieregeling isolatiemaatregelen gemeente Maastricht 2024 |
|
|
Subsidieregeling duurzame mobiliteit MKB gemeente Maastricht 2024 |
|
|
Subsidieregeling stimulering verduurzaming vastgoed Maastricht 2023-2024 |
|
|
Soorten management plan (SMP) |
|
|
Verordening op het gebruik en beheer van de gemeentelijke begraafplaats, rouw- en gedenkpark Tongerseweg Maastricht 2022 |
|
|
Vereniging Afvalsamenwerking Limburg (ASL) |
|
|
Gemeenschappelijke regeling Geul en Maas |
|
|
Gemeenschappelijke regeling GGD Zuid-Limburg |
|
|
Gemeenschappelijke regeling Belastingsamenwerking Gemeenten en Waterschappen (BsGW) |
|
|
||
8. Volkshuisvesting, ruimtelijke ordening en stedelijke vernieuwing |
Omgevingswet |
Stadsvisie Maastricht 2040 |
Omgevingsregeling |
Omgevingsvisie Maastricht 2040 |
|
Omgevingsbesluit |
Omgevingsplan gemeente Maastricht |
|
Omgevingsvisie Limburg |
Legesverordening fysieke diensten Maastricht 2024 |
|
Omgevingsverordening Limburg |
Welstandsnota 2018 "Maatwerk in kwaliteit" |
|
Besluit kwaliteit leefomgeving |
Verordening op de welstands-/monumentencommissie Maastricht 2023 |
|
Besluit activiteiten leefomgeving |
Handboek Openbare Ruimte 2021 |
|
Besluit bouwwerken leefomgeving |
Verordening naamgeving en nummering Maastricht 2010 |
|
Kadasterwet |
Uitvoeringsvoorschriften naamgeving en nummering gemeente Maastricht |
|
Wet kenbaarheid publiekrechtelijke beperkingen onroerende zaken |
Beleidsregel stedenbouwkundig kader Retailpark Belvédère |
|
Algemene subsidieverordening Provincie Limburg 2023 e.v. |
Antennebeleid 2009/UMTS Nota 2009 |
|
Europees fonds voor regionale ontwikkeling (EFRO) |
Kadernota grond- en vastgoedbeleid Maastricht 2022 |
|
Erfgoedwet |
Nota grondprijzen 2020 gemeente Maastricht |
|
Archiefwet 1995 |
Grondprijzenbrief 2024 |
|
Wet kwaliteitsborging voor het bouwen |
Meerjarenprognose grond- en vastgoedexploitaties 2023 |
|
Woningwet |
Protocol optievergoeding 2023 |
|
Regionale structuurvisie Wonen Zuid-Limburg |
Taxatie- en verwervingsprotocol 2023 |
|
Besluit bodemkwaliteit |
Woonprogrammering Maastricht 2021-2030 |
|
Leegstandswet |
Woonvisie Maastricht 2018 |
|
Wet revitalisering generiek toezicht |
Meerjarige prestatieafspraken Maastricht 2022-2026 (convenant gemeente - corporaties) |
|
Wet basisregistratie adressen en gebouwen |
Verordening betaalbare woningbouw Maastricht 2021 |
|
Mijnbouwwet |
Huisvestingsverordeninng gemeente Maastricht 2022 |
|
Wet milieubeheer |
Beheersverordening 'Woningsplitsing en Woningomzetting' |
|
Wet aanvullende regels veiligheid wegtunnels |
Uitvoeringsregels woningsplitsing, woningomzetting en kleinschalige herbestemming |
|
Wet vervoer gevaarlijke stoffen |
Regels behorende bij de facetbeheersverordening 'Woningsplitsing en woningomzetting |
|
Wet bevordering eigenwoningbezit |
Woonprogrammering Studentenhuisvesting Maastricht 2019-2024 |
|
Huisvestingswet 2014 |
Regeling stimulering vraaggericht bouwen 2021 |
|
Besluit verplichte afkoop woninggebonden subsidies |
Beleidsregel ‘Ruim baan voor goede woningbouwplannen 2021’ |
|
Wet goed verhuurderschap |
Notitie gebiedsgerichte uitwerking minimumpercentages betaalbare woningbouw |
|
Wet vaste huurcontracten |
Woonschepenverordening Zuid-Willemsvaart 2029 |
|
Onteigeningswet |
Gemeenschappelijke regeling Regionale Uitvoeringsdienst Zuid-Limburg (RUD) |
|
Wet gemeenschappelijke regelingen |
Uniform uitvoerings- en handhavingsbeleid (basistaken) regio Zuid-Limburg |
|
|
Beleidsplan VTH-taken omgevingsrecht |
|
|
Aanwijzingsbesluit toezichthouders gemeente Maastricht |
|
|
||
0. Bestuur en ondersteuning |
Besluit proceskosten bestuursrecht |
Verordening organisatie griffie en ondersteuning raad gemeente Maastricht 2021 |
Wet digitale overheid |
Verordening Rekenkamer gemeente Maastricht 2024 |
|
Tijdelijk besluit digitale toegankelijkheid overheid |
Algemeen reglement burgerbegroting Maastricht 2024 |
|
Besluit burgerlijke stand 1994 |
Reglement burgerlijke stand Maastricht 2020 |
|
Wet rechten burgerlijke stand |
Verordening basisregistratie personen |
|
Legesbesluit akten burgerlijke stand |
Reglement voor de basisregistratie personen |
|
Rijkswet op het Nederlanderschap |
Legesverordening burgergerichte diensten Maastricht 2024 |
|
Besluit naturalisatietoets |
Algemene verkoopvoorwaarden 2024 |
|
Besluit optie- en naturalisatiegelden 2002 |
Algemene erfpachtvoorwaarden 2024 |
|
Beschikking wijzigingspercentage optie- en naturalisatiegelden 2022 |
Archiefverordening van de gemeente Maastricht 2021 |
|
Besluit verkrijging en verlies Nederlanderschap |
Besluit informatiebeheer gemeente Maastricht 2021 |
|
Regeling naturalisatietoets Nederland |
Verordening onroerende zaakbelastingen Maastricht 2024 |
|
Vreemdelingenwet 2000 |
Verordening parkeerregulering en parkeerbelastingen 2022 (incl. tarieventabel parkeren) |
|
Vreemdelingenbesluit 2000 |
Verordening hondenbelasting Maastricht 2024 |
|
Voorschrift vreemdelingen 2000 |
Verordening precariobelasting Maastricht 2024 |
|
Wet basisregistratie personen |
Gemeenschappelijke regeling Belastingsamenwerking Gemeenten en Waterschappen (BsGW) |
|
Besluit Basisregistratie Personen |
|
|
Regeling basisregistratie personen |
|
|
Paspoortwet |
|
|
Paspoortbesluit |
|
|
Paspoortuitvoeringsregeling Nederland 2001 |
|
|
Besluit paspoortgelden |
|
|
Wegenverkeerswet 1994 |
|
|
Reglement rijbewijzen |
|
|
Wet op de lijkbezorging |
|
|
Besluit op de lijkbezorging |
|
|
Kieswet |
|
|
Kiesbesluit |
|
|
Woningwet |
|
|
Leegstandwet |
|
|
Uitvoeringswet huurprijzen woonruimte |
|
|
Uitvoeringsregeling huurprijzen woonruimte |
|
|
Archiefwet 1995 |
|
|
Archiefbesluit 1995 |
|
|
Archiefregeling |
|
|
Wet open overheid |
|
|
Wet elektronische publicaties |
|
|
Besluit vaststelling selectielijst gemeenten en intergemeentelijke organen 2020 |
|
|
Wet hergebruik van overheidsinformatie |
|
|
Wet elektronische bekendmaking |
|
|
Invorderingswet 1990 |
|
|
Wet waardering onroerende zaken |
|
|
Uitvoeringsbesluit Wet waardering onroerende zaken |
|
|
Uitvoeringsbesluit onderbouwing en uitvoering waardebepaling Wet waardering onroerende zaken |
|
|
Uitvoeringsregeling instructie waardebepaling Wet waardering onroerende zaken |
|
|
Uitvoeringsregeling uitgezonderde objecten Wet waardering onroerende zaken |
|
|
Uitvoeringsregeling vakbekwaamheidseisen Wet waardering onroerende zaken |
|
|
Besluit gegevensverstrekking gemeentelijke belastingheffing |
|
|
Besluit gegevensverstrekking Wet waardering onroerende zaken |
|
|
Wet administratiefrechtelijke handhaving verkeersvoorschriften |
|
|
Besluit gemeentelijke parkeerbelastingen |
|
|
Wet op de vennootschapsbelasting 1969 |
|
|
Wet gemeenschappelijke regelingen |
|
|
|
Noot
1In het normenkader is, conform voorgaande jaren, de interne regelgeving m.b.t. het Inkoop- en aanbestedingsbeleid gemeente Maastricht als ook de 3 decentralisaties uitgesloten waaronder de Verordening jeugdhulp Maastricht-Heuvelland versie 2019.
Noot
2Bij de rechtmatigheidsverantwoording wordt gesproken over het begrip 'onduidelijkheden', in plaats van 'onzekerheden'. Er is sprake van een onduidelijkheid als het College van B&W in het kader van de verslaggeving niet kan aangeven of er sprake is van een rechtmatigheidsfout of niet. Bij onzekerheden gaat het veel meer over het ontbreken van informatie waardoor het college niet tot een oordeel kan komen.
Ziet u een fout in deze regeling?
Bent u van mening dat de inhoud niet juist is? Neem dan contact op met de organisatie die de regelgeving heeft gepubliceerd. Deze organisatie is namelijk zelf verantwoordelijk voor de inhoud van de regelgeving. De naam van de organisatie ziet u bovenaan de regelgeving. De contactgegevens van de organisatie kunt u hier opzoeken: organisaties.overheid.nl.
Werkt de website of een link niet goed? Stuur dan een e-mail naar regelgeving@overheid.nl