Permanente link
Naar de actuele versie van de regeling
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR738058
Naar de door u bekeken versie
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR738058/1
Verordening gegevensverstrekking basisregistratie personen Staphorst 2025
Geldend van 16-04-2025 t/m heden
Intitulé
Verordening gegevensverstrekking basisregistratie personen Staphorst 2025De raad van de gemeente Staphorst;
gelezen het voorstel van burgemeester en wethouders d.d. 4 maart 2025
gelet op de
- -
artikelen 3.8 en 3.9 van de Wet basisregistratie personen;
- -
de Algemene verordening gegevensbescherming;
- -
artikel 147 van de Gemeentewet.
B E S L U I T:
vast te stellen de ‘Verordening gegevensverstrekking basisregistratie personen Staphorst 2025’
Artikel 1 Verstrekkingen aan een orgaan van de gemeente
Op grond van artikel 3.8, eerste lid, van de Wet basisregistratie personen stelt het college van burgemeester en wethouders regels over de verstrekking van gegevens uit de basisregistratie personen aan organen van de gemeente.
Artikel 2 Verstrekkingen aan derden
-
1. Het college van burgemeester en wethouders kan op verzoek van een derde over een ingeschrevene die ingezetene is van de gemeente Staphorst en over een overledene die op het moment van overlijden ingezetene van de gemeente Staphorst was, gegevens uit de basisregistratie verstrekken aan derden, als de verstrekking voldoet aan het bepaalde in artikel 3;
-
2. Het college van burgemeester en wethouders kan over een ingezetene van de gemeente Staphorst gegevens uit de basisregistratie verstrekken aan een derde, die voorafgaande schriftelijke toestemming heeft van de ingezetene wiens gegevens worden verstrekt;
-
3. De verstrekking als bedoeld in lid 1 van dit artikel vindt slechts plaats voor zover deze noodzakelijk is voor de behartiging van het gerechtvaardigde belang van de derde en het belang of de fundamentele rechten en vrijheden van de ingeschrevene niet aan de verstrekking in de weg staan;
-
4. De verstrekking als bedoeld in dit artikel kan uitsluitend betrekking hebben op algemene gegevens over de naam, het geslacht, de geslachtsnaam van de echtgenoot dan wel geregistreerde partner een eerdere echtgenoot of eerdere geregistreerde partner, het gebruik door de ingeschrevene van de geslachtsnaam van de echtgenoot dan wel geregistreerde partner, de eerdere echtgenoot of eerdere geregistreerde partner, het adres, de bijhoudingsgemeente, de geboortedatum en de datum van overlijden.
-
5. Aan derden worden geen gegevens verstrekt, indien de ingeschrevene over wie gegevens worden verstrekt, een verzoek om verstrekkingsbeperking heeft gedaan in overeenstemming met artikel 3:21 van de Wet.
Artikel 3 Aanwijzing gewichtige maatschappelijke werkzaamheden en categorieën derden
Het college van burgemeester en wethouders wijst aan:
- 1.
de werkzaamheden met een gewichtig maatschappelijk belang voor de gemeente, ten behoeve waarvan gegevens uit de basisregistratie kunnen worden verstrekt. Als werkzaamheden met een gewichtig maatschappelijk belang worden slechts aangewezen de werkzaamheden die samenhangen met een overheidstaak, strekken tot het in stand houden van een voorziening voor burgers die onderwerp is van overheidszorg, of waarbij anderszins gelet op de overheidsbemoeienis met die werkzaamheden, ondersteuning daarvan door gegevensverstrekking uit de basisregistratie gerechtvaardigd is; en
- 2.
de categorieën van derden die in aanmerking komen voor verstrekking van gegevens uit de basisregistratie.
Artikel 4 Inwerkingtreding en citeertitel
-
1. Deze Verordening treedt in werking met ingang van de dag na bekendmaking onder gelijktijdige intrekking van de huidige Verordening basisregistratie personen (BRP).
-
2. Deze Verordening kan worden aangehaald als: ‘Verordening gegevensverstrekking basisregistratie personen gemeente Staphorst 2025’.
Ondertekening
Aldus besloten in de openbare vergadering van de raad der gemeente Staphorst van 1 april 2025
J. ten Kate, voorzitter
S.M.H. Voortman, griffier
Toelichting Verordening gegevensverstrekking basisregistratie personen Gemeente Staphorst 2025
Algemeen
De persoonsgegevens van de inwoners van Staphorst zijn opgenomen in de basisregistratie personen (BRP). Het gaat bijvoorbeeld om gegevens over de naam, de nationaliteit en het adres. Het college van burgemeester en wethouders is verantwoordelijk voor het verstrekken van de opgenomen gegevens ten behoeve van binnengemeentelijk gebruik (artikel 3.8 van de Wet BRP) en voor de verstrekkingen aan aangewezen derden (artikel 3.9 van de Wet BRP). Voor beide type verstrekkingen kunnen regels worden gesteld bij of krachtens verordening. De betreffende regels zijn in deze verordening opgenomen. Nadere uitwerking van de regels wordt gedaan door het college.
Artikelsgewijze toelichting
Artikel 1. Verstrekking aan een orgaan van de gemeente.
Op grond van artikel 3.8, eerste lid, van de Wet BRP kunnen bij verordening regels worden gesteld omtrent de verstrekking van gegevens aan overheidsorganen die een orgaan zijn van de gemeente. Dat betekent dat de gemeente het gebruik door de eigen organisatie van de persoonsgegevens van de eigen inwoners kan regelen. Op grond van dit artikel wordt het stellen van deze regels overgedragen aan het college van burgemeester en wethouders.
Artikel 2 Verstrekkingen aan derden
Artikel 3.9, tweede lid, van de Wet BRP maakt het mogelijk om gegevens te verstrekken aan door de gemeente aangewezen derden. De wetgever heeft het over door derden verrichte werkzaamheden met een gewichtig maatschappelijk belang voor de gemeente, ten behoeve waarvan gegevens uit de basisregistratie kunnen worden verstrekt. Ook de categorieën van derden die voor de verstrekking in aanmerking komen, moeten worden aangewezen. Voorts is de verstrekking slechts toegestaan voor zover deze noodzakelijk is voor de behartiging van het gerechtvaardigde belang van de derde en het belang of de fundamentele rechten en vrijheden van de ingeschrevene niet aan de verstrekking in de weg staan. Het aanwijzen van de werkzaamheden die het betreffen en de categorieën van derden die deze werkzaamheden verrichten, wordt overgelaten aan het college.
In artikel 3.9, vierde lid, van de Wet BRP is geregeld welke gegevens kunnen worden verstrekt. Het is beperkt tot de algemene gegevens over de naam, het geslacht, de geslachtsnaam van de van de (eerdere) echtgenoot dan wel (eerdere) geregistreerde partner en het gebruik van deze naam, het adres, de bijhoudingsgemeente, de geboortedatum en de datum van overlijden.
Als iemand heeft verzocht om een beperking van de verstrekkingen als bedoeld in artikel 3.21 van de Wet BRP, dan worden geen gegevens verstrekt aan deze derden.
Artikel 3. Aanwijzing gewichtige maatschappelijke werkzaamheden en categorieën derden
De wetgever heeft de verstrekking van toegang tot gegevens uit de BRP aan een groot aantal derden al deels voorzien in de Wet BRP. Desondanks kan er sprake zijn van een lokale situatie die het gemeenschappelijk belang dient, waarin de wetgever niet heeft voorzien. In gevallen waarbij sprake is van gemeentelijke werkzaamheden die gelijktijdig het gemeentebelang en het maatschappelijk belang dienen, is de gemeenteraad bevoegd autorisaties aan nader te bepalen categorieën van derden te verlenen, voor het raadplegen van gegevens van inwoners van de Gemeente Staphorst. De verantwoordelijkheid voor de bepaling hiervan is door de gemeenteraad gedelegeerd aan burgemeester en wethouders op grond van artikel 156 Gemeentewet.
Voor de aanwijzing van de werkzaamheden dienen burgemeester en wethouders een aantal criteria als uitgangspunt te nemen. Het moet hierbij gaan om werkzaamheden:
- •
die samenhangen met een overheidstaak;
- •
gericht zijn op het in stand houden van voorzieningen voor burgers waarbij sprake is van overheidsverantwoordelijkheid;
- •
waarbij, gelet op overheidsverantwoordelijkheid, ondersteuning daarvan door gegevensverstrekking uit de Basisregistratie Personen gerechtvaardigd is.
Ziet u een fout in deze regeling?
Bent u van mening dat de inhoud niet juist is? Neem dan contact op met de organisatie die de regelgeving heeft gepubliceerd. Deze organisatie is namelijk zelf verantwoordelijk voor de inhoud van de regelgeving. De naam van de organisatie ziet u bovenaan de regelgeving. De contactgegevens van de organisatie kunt u hier opzoeken: organisaties.overheid.nl.
Werkt de website of een link niet goed? Stuur dan een e-mail naar regelgeving@overheid.nl