Regeling vervalt per 01-01-2027

Subsidieregeling stimulering solar carports Rotterdam

Geldend van 17-04-2025 t/m 31-12-2026

Intitulé

Subsidieregeling stimulering solar carports Rotterdam

Het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Rotterdam,

gelezen het voorstel van de concerndirecteur Stadsontwikkeling van 27 maart 2025 met kenmerk M2503-2381;

gelet op de artikelen 3, 4, 6 en 8 van de Subsidieverordening Rotterdam 2014;

overwegende dat:

  • -

    het college een bijdrage wil leveren aan de energietransitie door energieopwekking uit hernieuwbare energiebronnen in lokaal eigendom te stimuleren;

  • -

    het wenselijk is daarvoor deze subsidieregeling vast te stellen ter bevordering van het realiseren van 3,2 km² aan zonnepanelen in lokaal eigendom in de periode tot 2026;

besluit:

Artikel 1 Begripsbepalingen

In deze regeling wordt verstaan onder:

  • -

    Algemene Groepsvrijstellingsverordening: verordening (EU) Nr. 651/2014 van de Commissie van 17 juni 2014 waarbij bepaalde categorieën steun op grond van de artikelen 107 en 108 van het Verdrag met de interne markt verenigbaar worden verklaard;

  • -

    de-minimisverordening: verordening (EU) Nr. 2023/2831 van de Commissie van 13 december 2023 betreffende de toepassing van de artikelen 107 en 108 van het Verdrag betreffende de werking van de Europese Unie op de-minimissteun;

  • -

    haalbaarheidsstudie: verrichting van een of meer onderzoeken en analyses met als doel de haalbaarheid van de realisatie van een solar carport te bepalen;

  • -

    kilowattpiek: eenheid die wordt gebruikt om het vermogen van een zonne-energiesysteem aan te geven;

  • -

    onderneming: iedere eenheid, ongeacht haar rechtsvorm of wijze van financiering, die een economische activiteit uitoefent;

  • -

    solar carport: grondgebonden overkapping voor het tegen weersinvloeden beschermd parkeren van voertuigen, voorzien van een productie-installatie voor de productie van hernieuwbare elektriciteit uit zonlicht door middel van fotovoltaïsche panelen.

Artikel 2 Toepassingsbereik

Deze subsidieregeling is uitsluitend van toepassing op de verstrekking van subsidies door het college voor de in artikel 3 bedoelde activiteiten.

Artikel 3 Activiteiten

  • 1. Het college kan een eenmalige subsidie verstrekken voor de volgende activiteiten:

    • a.

      het uitvoeren van een haalbaarheidsstudie voor het realiseren van een solar carport;

    • b.

      het realiseren van een solar carport.

  • 2. De haalbaarheidsstudie voor het realiseren van een solar carport bevat in ieder geval de volgende onderdelen:

    • a.

      een onderbouwing van de financiële haalbaarheid;

    • b.

      een onderbouwing van de technische haalbaarheid;

    • c.

      een onderbouwing van de ruimtelijke inpasbaarheid;

    • d.

      een verkenning rond inpassen van de te realiseren carport in het energienet.

  • 3. Het realiseren van een solar carport komt uitsluitend voor een subsidie in aanmerking, indien wordt voldaan aan de volgende vereisten:

    • a.

      aan de realisatie van de solar carport is een haalbaarheidsstudie voorafgegaan; en

    • b.

      de te realiseren solar carport heeft een nominaal vermogen van ten minste 15 kilowattpiek.

Artikel 4 Doelgroep

Subsidie op grond van deze regeling wordt uitsluitend verstrekt aan een onderneming die eigenaar of anderszins rechthebbende is op een parkeerterrein in Rotterdam.

Artikel 5 Staatssteun

  • 1. Indien subsidie wordt aangevraagd voor een activiteit als bedoeld in artikel 3, eerste lid, onderdeel a, wordt de staatssteun gerechtvaardigd door:

    • a.

      een de-minimis verklaring als bedoeld in artikel 7, vierde lid, van de de-minimisverordening; dan wel

    • b.

      artikel 25 van de Algemene Groepsvrijstellingsverordening.

  • 2. Indien subsidie wordt aangevraagd voor een activiteit als bedoeld in artikel 3, eerste lid, onderdeel b, wordt de staatssteun gerechtvaardigd door artikel 41 van de Algemene Groepsvrijstellingsverordening.

  • 3. Indien subsidie wordt aangevraagd die gerechtvaardigd wordt door de Algemene Groepsvrijstellingsverordening wordt aan de volgende eisen voldaan:

    • a.

      de onderneming verkeert niet in financiële moeilijkheden in de zin van de Algemene Groepsvrijstellingsverordening;

    • b.

      ten aanzien van de onderneming staat geen bevel tot terugvordering uit ingevolge een eerder besluit van de Commissie van de Europese Unie waarbij de steun onrechtmatig en onverenigbaar met de interne markt is verklaard.

Artikel 6 Kosten die voor subsidie in aanmerking komen

  • 1. Voor de activiteit bedoeld in artikel 3, eerste lid, onderdeel a, komen de redelijk gemaakte kosten in aanmerking die resteren na aftrek van bijdragen van derden en die naar het oordeel van het college noodzakelijk zijn voor de uitvoering van de activiteit.

  • 2. Voor de activiteit bedoeld in artikel 3, eerste lid, onderdeel b, komt uitsluitend het nominaal vermogen in kilowattpiek van de te realiseren solar carport voor subsidie in aanmerking.

Artikel 7 Hoogte van de subsidie

  • 1. De subsidie, bedoeld in artikel 3, eerste lid, onderdeel a, bedraagt:

    • a.

      100% van de subsidiabele kosten tot maximaal € 10.000, indien subsidie wordt verleend die valt onder de de-minimisverordening;

    • b.

      50% van de subsidiabele kosten tot maximaal € 10.000, indien subsidie wordt verleend die valt onder de Algemene Groepsvrijstellingsverordening.

  • 2. De subsidie, bedoeld in artikel 3, eerste lid, onderdeel b, bedraagt € 150 per kilowattpiek, met een maximum van € 100.000 per solar carport.

Artikel 8 Subsidieplafond

Voor subsidieverlening op grond van deze regeling geldt een subsidieplafond van € 300.000.

Artikel 9 Verdeling

  • 1. Verstrekking van subsidie vindt plaats op volgorde van ontvangst van complete aanvragen, totdat het voor de betrokken subsidie vastgestelde subsidieplafond is bereikt.

  • 2. Als de aanvrager krachtens artikel 4:5 van de Algemene wet bestuursrecht de gelegenheid heeft gehad de aanvraag aan te vullen, geldt als datum van indiening van de aanvraag de datum waarop de aanvraag is aangevuld.

  • 3. Indien het college op de dag dat het subsidieplafond wordt bereikt meer dan één aanvraag ontvangt, stelt het de rangschikking van die aanvragen vast door middel van loting.

Artikel 10 Aanvraag

  • 1. De subsidieaanvraag wordt ingediend via www.rotterdam.nl/subsidies met behulp van het daar beschikbaar gestelde aanvraagformulier.

  • 2. De aanvrager legt in ieder geval de volgende gegevens over:

    • a.

      een begroting van de kosten van de activiteit;

    • b.

      een financieringsplan van de kosten van de activiteit;

    • c.

      een inhoudelijke beschrijving van de activiteit, inclusief aanduiding van het beoogde parkeerterrein waarvoor de activiteit plaatsvindt;

    • d.

      een planning van de uitvoering van de activiteit;

    • e.

      de kadastrale aanduiding van het te overdekken parkeerterrein;

    • f.

      luchtfoto van de situatie vooraf;

    • g.

      indien de aanvrager niet de eigenaar van het parkeerterrein is, een getekende instemmingsverklaring van de eigenaar van het parkeerterrein beschikbaar op www.rotterdam.nl/subsidies;

    • h.

      indien van toepassing, een de-minimis verklaring.

  • 3. Een aanvraag om subsidie voor de haalbaarheidsstudie, bedoeld in artikel 3, eerste lid, onderdeel a, bevat tevens:

    • a.

      een offerte van de partij die de haalbaarheidsstudie gaat uitvoeren;

    • b.

      een toelichting waaruit blijkt dat de beoogde partij die de haalbaarheidsstudie gaat uitvoeren beschikt over aantoonbare expertise om de haalbaarheidsstudie uit te voeren.

  • 4. Een aanvraag om subsidie voor een activiteit als bedoeld in artikel 3, eerste lid, onderdeel b, bevat tevens:

    • a.

      een uitgevoerde haalbaarheidsstudie;

    • b.

      de naam van de beoogde partij die de solar carport gaat realiseren;

    • c.

      een beschrijving van de beoogde samenwerkingspartners;

    • d.

      een businesscase met betrekking tot de totale investeringskosten en baten gedurende de exploitatietermijn;

    • e.

      het beoogde nominaal geïnstalleerd vermogen aan zonnepanelen en geschatte jaarlijkse energieopwekking dat met de solar carport wordt gerealiseerd;

    • f.

      een positieve beoordeling van het college op een conceptverzoek omgevingsvergunning.

Artikel 11 Aanvraagtermijn

Een aanvraag om subsidie is tijdig ingediend indien de aanvraag 30 september 2026 is ontvangen.

Artikel 12 Aanvullende weigeringsgronden

Subsidie wordt geweigerd indien de subsidieverstrekking niet in overeenstemming is met enige bepaling uit de Algemene Groepsvrijstellingsverordening of de de-minimisverordening.

Artikel 13 Start- en realisatietermijn

  • 1. Met de uitvoering van de gesubsidieerde activiteiten wordt gestart binnen zes maanden nadat een beschikking tot subsidieverlening is gegeven.

  • 2. De activiteit bedoeld in artikel 3, eerste lid, onderdeel a, wordt afgerond binnen twaalf maanden na de datum van de beschikking tot subsidieverlening.

  • 3. De activiteit bedoeld in artikel 3, eerste lid, onderdeel b, wordt afgerond binnen drie jaar na de datum van de beschikking tot subsidieverlening.

  • 4. Een termijn, genoemd in het eerst tot en met het derde lid, kan op verzoek van de aanvrager eenmalig met zes maanden worden verlengd, indien aannemelijk is dat de aanvrager de gesubsidieerde activiteit niet binnen de bedoelde termijn kan uitvoeren.

Artikel 14 Vaststelling

  • 1. Een subsidie voor een activiteit als bedoeld in artikel 3, eerste lid, onderdeel a, wordt direct bij subsidieverlening vastgesteld.

  • 2. Een subsidie voor een activiteit als bedoeld in artikel 3, eerste lid, onderdeel b, wordt vastgesteld nadat een aanvraag tot vaststelling is ingediend.

Artikel 15 Inwerkingtreding en vervaldatum

  • 1. Deze regeling treedt in werking met ingang van de dag na de datum van uitgifte van het gemeenteblad waarin zij wordt geplaatst.

  • 2. Deze regeling vervalt met ingang van 1 januari 2027, met dien verstande dat zij van toepassing blijft op subsidies die voor die datum zijn verstrekt.

Artikel 16 Citeertitel

Deze regeling wordt aangehaald als: Subsidieregeling stimulering solar carports Rotterdam.

Ondertekening

Aldus vastgesteld in de vergadering van 8 april 2025.

De secretaris,

G.J.D. Wigmans

De burgemeester,

C.J. Schouten

Toelichting op de Subsidieregeling stimulering solar carports Rotterdam

Algemeen

Het college heeft in het coalitieakkoord 2022-2026 ‘Eén stad’ de doelstelling opgenomen dat er eind 2026 een totaal van 3,2 km2 aan zonnepanelen is gerealiseerd in Rotterdam. Om deze ambitieuze doelstelling te halen, zet de gemeente Rotterdam in op meerdere vormen van zonne-opwek. Zo ook zon op parkeerplaatsen, ook wel solar carports genoemd. Hoewel solar carports een goed voorbeeld zijn van meervoudig ruimtegebruik, is een positieve businesscase vaak een grote uitdaging. Om meer solar carport initiatieven van de grond te krijgen, draagt het college graag bij in de vorm van een subsidieregeling. De verwachting is dat door de Subsidieregeling stimulering solar carports Rotterdam meerdere solar carports gerealiseerd kunnen worden.

Artikelsgewijze toelichting

Artikel 3 Activiteiten

Eerste lid

De subsidie voor de activiteit genoemd in artikel 3, eerste lid, onderdeel a, als de activiteit genoemd in artikel 3, eerste lid, onderdeel b, is een eenmalige subsidie als bedoeld in artikel 1 van de SVR 2014. Het blijft mogelijk voor de aanvrager om een subsidie aan te vragen voor onderdeel b (de realisatie van een solar carport), indien er eerder al een subsidie is aangevraagd voor onderdeel a (een haalbaarheidsstudie).

Het is niet verplicht om eerst subsidie aangevraagd te hebben voor onderdeel a, indien er een aanvraag wordt ingediend voor onderdeel b. De haalbaarheidsstudie kan op eigen kosten uitgevoerd worden alvorens een subsidieaanvraag te doen volgens onderdeel b.

Onderdeel b

De subsidie voor het realiseren van een solar carport richt zich op de gehele installatie voor de productie van hernieuwbare elektriciteit uit zonlicht door middel van fotovoltaïsche panelen. De subsidie wordt vastgesteld op basis van het nominale vermogen, oftewel het totale vermogen in kWp van de solar carport.

Derde lid

Het is belangrijk dat aan de realisatie van de solar carport een haalbaarheidsstudie vooraf is gegaan, zodat er vastgesteld kan worden dat er van tevoren goed is nagedacht over de technische en financiële haalbaarheid van de solar carport, evenals de ruimtelijke inpasbaarheid en de inpassing in het net. Dit acht het college belangrijk, omdat het college de slagingskans van de realisatie wil vergroten, evenals de bijdrage die de solar carport ruimtelijk en energetisch gezien kan leveren aan de projectlocatie.

Deze subsidie richt zich daarnaast op solar carports met een minimaal nominaal vermogen van 15 kWp. De reden hiervoor is dat de subsidie niet gericht is op de realisatie van solar carports op individuele parkeerplaatsen. Het college beoogt met deze subsidie een impuls te geven aan solar carports van enige omvang, ook om nog significant te kunnen bijdragen aan de collegedoelstelling.

Artikel 4 Doelgroep

Een eigenaar of anderszins rechthebbende op een parkeerterrein, zoals een exploitant, kan een aanvraag om subsidie indienen. Indien de aanvrager van de subsidie geen eigenaar is van het parkeerterrein, moet het formulier ‘toestemming locatie-eigenaar’ worden ingediend als onderdeel van de subsidieaanvraag.

Artikel 5 Staatssteun

Subsidieverstrekking aan ondernemingen is onderhevig aan staatssteunregels. Staatssteun is verboden, maar er zijn uitzonderingen waardoor het geven ervan toch niet aan de orde is of dat het geoorloofd wordt gemaakt.

Voor de haalbaarheidsstudie uit artikel 3, eerste lid, onderdeel a, zijn twee oplossingen denkbaar:

  • -

    een onderneming tekent een de-minimisverklaring en voldoet daarmee aan de voorwaarden van de de-minimisverordening die stelt dat een onderneming maximaal 3 ton over een periode van 3 jaar kan ontvangen (berekend over het moment van subsidieverlening naar voorgaande periode van 3 jaar) en daarmee geen staatsteun wordt verleend. De subsidiebijdrage kan 100% zijn.

  • -

    een andere oplossing is toepassing van artikel 25 van de Algemene Groepsvrijstellingverordening, waarmee bepaalde activiteiten (waaronder ook innovatie, ontwikkeling en energietransitie) voor 50% kunnen worden gesubsidieerd zonder dat dit verboden is. En voor MKB-bedrijven is vaak ook een toeslag mogelijk.

Voor de realisatie van de solar-carport uit artikel 3, eerste lid, onderdeel b, kan artikel 41 van AGVV worden toegepast voor een subsidie van maximaal 25% van de kosten, met eventuele toeslag voor MKB-bedrijven. Berekend is dat met de maximale subsidie van € 150 per kilowattpiek die grens niet zal worden overschreden.

Een toets op toelaatbare staatsteun wordt gedaan bij de beoordeling van de aanvraag tot verlening van de subsidie. Een aanvrager wordt geacht andere overheidsbijdragen te vermelden in de begroting voor het project waarvoor de subsidie wordt aangevraagd.

Artikel 6 Kosten die voor subsidie in aanmerking komen

Eerste lid

In dit artikel wordt aangegeven welke kosten in een project mogen worden opgevoerd om het gevraagde subsidiebedrag te bepalen. Uitgangspunt is altijd dat geen buitensporige of onnodige kosten worden opgenomen in de begroting.

Voor de activiteit, bedoeld in artikel 3, eerste lid, onderdeel a, komen de redelijk gemaakte kosten in aanmerking die resteren na aftrek van bijdragen van derden en die naar het oordeel van het college noodzakelijk zijn voor de uitvoering van de activiteit. Kosten zijn redelijk als ze noodzakelijk zijn voor de subsidiabele activiteit, gebaseerd zijn op marktconforme prijzen en tarieven en als de specificaties van aangeschafte goederen of diensten (en daarmee de kosten) niet hoger zijn dan nodig is voor de subsidiabele activiteit. Subsidie is niet mogelijk voor dat deel van de kosten dat het college niet als redelijk beschouwt. Het is belangrijk dat wordt onderbouwd dat de kosten die voor subsidie worden opgevoerd redelijk zijn. Onderbouw voor elke opgevoerde kostenpost, waarom deze kosten nodig zijn voor de investering. Leg ook uit waarom bijvoorbeeld niet wordt volstaan met een eenvoudiger, goedkoper product of dienst, met een lager ingeschaalde arbeidskracht, een minder dure expert of met minder uren.

Tweede lid

Zie ook toelichting bij artikel 3, eerste lid, onderdeel b.

Artikel 7 Hoogte van de subsidie

Dit artikel bepaalt de maximaal te verkrijgen subsidiebijdrage. De maximale subsidie hangt mede af van de staatssteunoplossing die wordt toegepast zoals toegelicht bij artikel 5 van deze subsidieregeling, zodat wordt voorkomen dat ongeoorloofde staatssteun wordt verleend.

Artikel 10 Aanvraag

In z’n algemeenheid biedt de website www.zonnedakje.nl handige tools om een eerste indicatie te krijgen van de (financiële) haalbaarheid van een solar carport. Zie ter inspiratie voor de uitwerking van de ruimtelijke inpasbaarheid de Leidraad solar carports.

Derde lid, onderdeel b

Er kan worden aangetoond dat de partij die de haalbaarheidsstudie gaat uitvoeren hier ervaring mee heeft. Dit kan door middel van het geven van voorbeelden van eerdere haalbaarheidsstudies naar solar carports of zonnestroominstallaties, of door middel van een toelichting op het beschikken over de benodigde kennis om de haalbaarheidsstudie uit te voeren.

Vierde lid, onderdeel f

De Leidraad solar carports geeft handvatten om vooraf de ruimtelijke inpasbaarheid van de solar carport te beoordelen. Het volgen van de Leidraad solar carports bij het indienen van het conceptverzoek omgevingsvergunning vergroot de slagingskans van (maar geeft geen garantie op) het verkrijgen van een omgevingsvergunning.

Artikel 12 Aanvullende weigeringsgronden

Belangrijk bij een aanvraag waarbij als staatssteunoplossing gebruik wordt gemaakt van de AGVV is dat er sprake moet zijn van stimulerend effect. Dat houdt in dat een project niet gestart mag zijn voordat een volledige aanvraag is ontvangen.

Dit gemeenteblad ligt ook ter inzage bij het Concern Informatiecentrum Rotterdam (CIC): 010-267 2514 of bir@rotterdam.nl