Besluit experiment tijdelijke toestaan kabelgoottegels ten behoeve van het opladen van elektrische auto’s met private stroom in de openbare ruimte

Geldend van 12-04-2025 t/m heden

Intitulé

Besluit experiment tijdelijke toestaan kabelgoottegels ten behoeve van het opladen van elektrische auto’s met private stroom in de openbare ruimte

Het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Zwolle,

overwegende dat:

  • -

    op basis van artikel 2.10 van de Algemeen Plaatselijke Verordening het verboden is de openbare ruimte anders te gebruiken dan overeenkomstig de publieke functie daarvan;

  • -

    hieronder ook laadkabels en aanverwante zaken vallen die onder, in, over of boven het trottoir of groenvoorzieningen in de openbare ruimte worden gerealiseerd;

  • -

    het hierdoor niet is toegestaan om een auto via de openbare ruimte met private stroom op te laden met behulp van een laadpaal of wallbox op eigen terrein;

  • -

    Zwolle deelneemt aan de Gelders-Overijsselse Regionale Aanpak Laadinfrastructuur, waarbij een aanbesteding is gedaan voor de plaatsing en exploitatie van maximaal 2.250 publieke laadpalen in het gebied;

  • -

    met deze aanpak in voldoende mate kan worden voorzien in de laadbehoefte van elektrische rijders die niet kunnen opladen op eigen terrein;

  • -

    de raad op 21 mei 2024 unaniem een motie heeft aangenomen met het verzoek aan het college om op een veilige en toegankelijke manier laden met eigen stroom mogelijk te maken voor inwoners zonder eigen oprit waarbij die parkeerplaats nadrukkelijk een openbare parkeerplaats blijft met gebruikmaking van een kabelgoot of gelijkwaardige constructie/innovatie

  • -

    gezocht is naar een oplossing die zowel recht doet aan de veiligheid op en bruikbaarheid van trottoirs als aan de motie van de raad en hieruit het voorstel is voortgekomen om (tijdelijk) laadkabels in een kabelgoot in de openbare ruimte toe te staan

  • -

    artikel 1:9 van de Apv de mogelijkheid biedt een experiment te starten waarin wordt afgeweken van de in artikel 2:10 Apv gestelde regels inzake het plaatsen van voorwerpen in de openbare ruimte

  • -

    een experiment de mogelijkheid biedt om gedurende een jaar ervaring op te doen in het reguleren van het aanbrengen van kabelgoten/kabelgoottegels in de openbare ruimte en deze ervaring vervolgens te evalueren.

gelet op:

  • -

    artikel 1.5, 1:9 en 2:10 van de Apv;

besluit vast te stellen:

het Besluit experiment tijdelijke toestaan kabelgoottegels ten behoeve van het opladen van elektrische auto’s met private stroom in de openbare ruimte

Artikel 1 Doel

Doel van dit experiment is om inwoners zonder eigen oprit de mogelijkheid te geven om op een veilige en toegankelijke manier hun auto met eigen stroom op te kunnen laden waarbij die parkeerplaats nadrukkelijk een openbare parkeerplaats blijft met gebruikmaking van een kabelgoot. Dit uitsluitend te doen met een in opdracht van de gemeente gerealiseerde kabelgoot om een uniforme uitstraling en vakkundige realisatie te waarborgen.

Artikel 2 Tijdsduur experiment

Deze regeling heeft een looptijd van 12 maanden gerekend vanaf de datum van de start van het experiment en geldt voor het gehele grondgebied van de gemeente Zwolle. In het experiment onderscheiden we een aantal fasen:

  • -

    Fase 1 (1 april 2025): Aankondiging experiment en start aanvraagperiode

    • o

      Deelnemers aan het experiment kunnen vanaf de datum van inwerkingtreding tot 2 na deze inwerkingtreding een verzoek tot deelname experiment indienen .

  • -

    Fase 2 (1 juni 2025):: Start experiment (12 maand)

    • o

      Na deze periode van 2 maanden vanaf inwerkingtreding kunnen geen nieuwe verzoeken meer worden ingediend.

  • -

    Fase 3: (1 april 2026) Evaluatiefase en besluitvormingsfase (2 maanden)

    • o

      Na het verstrijken van de looptijd 10 maand na start het experiment start de evaluatiefase. In deze fase gaan we ervaringen met de kabelgoottegel evalueren.

    • o

      Op basis van de evaluatie wordt besloten hoe we verder gaan met het experiment (zie ook artikel 5)

  • -

    Fase 4: (1 juni 2026) Vervolgfase

    • o

      Indien besloten wordt om het experiment om te zetten in een structurele afwijking van de regels in 2.10 wordt de APV gewijzigd zodat het verbod uit artikel 2.10 niet langer geldt voor laadkabelgoten. Dit uiterlijk binnen een jaar na het de einddatum van het experiment

    • o

      Indien besloten wordt om het experiment niet om te zetten in een structurele regeling in de APV moeten de gerealiseerde kabelgoten weer opgeruimd worden.

Artikel 3 Afwijking van regels artikel 2:10 APV

Met het toestaan van kabelgoten in de openbare ruimte wordt afgeweken van het gestelde in artikel 2:10 APV. Daarin is bepaald dat het verboden is de openbare ruimte anders te gebruiken dan overeenkomstig de publieke functie daarvan, als:

  • a.

    het beoogde gebruik gevaar oplevert voor de bruikbaarheid of voor het doelmatig en veilig gebruik daarvan, dan wel een belemmering kan vormen voor het doelmatig beheer en onderhoud daarvan of schade toebrengt aan de openbare ruimte.

  • b.

    De afwijking wordt toegestaan in de vorm van een vergunning voor bepaalde tijd, (maximaal 24 maanden)

Artikel 4 Voorwaarden die het college verbindt aan het experiment

  • a.

    De voorwaarden voor deelname aan het experiment zijn opgenomen in de bijlage “Voorwaarden deelname experiment kabelgoottegel”

  • b.

    Het college kan voorschriften verbinden aan de deelnemers van het experiment. Deze voorschriften zijn opgenomen in bijlage “Voorschriften deelname experiment kabelgoottegel”

Artikel 5 Tussentijdse wijziging of beëindiging experiment

Het college van burgemeester en wethouders kan het experiment tussentijds wijzigen of beëindigen in het geval er als gevolg van het experiment onveilige situaties (dreigen te) ontstaan met laadkabels in de openbare ruimte.

Artikel 6 Evaluatie

Dit experiment wordt na het verstrijken van de looptijd geëvalueerd. Hierbij wordt onder andere een enquête gehouden onder participanten en hun buren waarbij naar hun ervaringen met het experiment zal worden gevraagd. Ook wordt het proces binnen de gemeente Zwolle hierbij bekeken.

Artikel 7 Vervolg

  • 1. Naar aanleiding van de in artikel 5 genoemde evaluatie kan het college besluiten om:

    • a.

      geen vervolg aan het experiment te geven als gevolg waarvan niet langer mag worden afgeweken van artikel 2:10 APV en deze APV bepaling ongewijzigd blijft;

    • b.

      het experiment om te zetten in definitief beleid, met daaraan gekoppeld een wijziging van de Algemene plaatselijke verordening

Artikel 8 Inwerkingtreding

Dit besluit treedt in werking op de dag na bekendmaking in het digitale gemeenteblad.

Ondertekening

Aldus vastgesteld op 11 maart 2025

Burgemeester en wethouders van Zwolle,

burgemeester, Peter Snijders

secretaris, Dick Emmer

Bijlage 1

Voorwaarden voor deelname experiment tijdelijk toestaan kabelgoottegels ten behoeve van het opladen van elektrische auto’s met private stroom in de openbare ruimte

Dit zijn de voorwaarden die aan de deelname van het experiment worden verbonden

Aanvrager verzoek tot deelname experiment

  • Is woonachtig in de gemeente Zwolle

  • Heeft géén privéparkeergelegenheid op eigen terrein

  • Heeft een oplaadpunt dat volledig staat binnen de perceelgrenzen van de aanvrager. Een Wallbox (boven gemeentelijke grond) aan de gevel is toegestaan

  • Is in het bezit van een (hybride) elektrische auto, een zogenaamde (PH/ B)EV

  • De openbare parkeerplaats grenst direct aan de stoep. Indien van toepassing heeft u het benodigde parkeerrecht voor deze parkeerplaats en is het aantoonbaar toegestaan (bijvoorbeeld doormiddel van bebording) hier te parkeren

  • Tussen de erfgrens en auto moet, in verband met de toegankelijkheid van de openbare ruimte minimaal 120 centimeter ruimte overblijven op de stoep.

    • o

      Tenzij in de huidige situatie deze minimale ruimte nu ook niet beschikbaar is.

  • De kabelgoot mag geen openbaar groen, weg of fietspad kruisen

  • De maximale afstand, welke overbrugd mag worden met kabelgoottegels is 3,30m (11 tegels );

  • De gemeente mag aanvragen weigeren als de veiligheid bij de aangelegde kabelgoot niet gegarandeerd kan worden.

  • Per woonadres wordt maximaal 1 vergunning verleend.

  • Als de kabelgoottegels na het experiment blijven liggen, blijven deze voorwaarden en de voorschriften die aan de vergunning worden verbonden gelden

  • Indien na evaluatie blijkt dat de pilot geen succes is en de gemeente besluit de aangelegde kabelgoten te verwijderen, zijn de kosten daarvan voor de gemeente; Er vindt geen restitutie plaats van de betaalde kosten aan de deelnemer van het experiment.

Kosten

  • Aanvrager van de vergunning betaalt de kosten van de kabelgoottegels, de aanlegkosten en de kosten die samenhangen met de beoordeling van de aanvraag door de gemeente.

    • o

      De kosten hangen af van het aantal kabelgoottegels dat u nodig heeft. Per tegel betaalt u € 65,- (incl. BTW) voor aanschaf en aanleg. Reken op totaal ongeveer € 390,- voor de realisatie van 6 stuks 30cm)  (=materiaal + aanleg)

    • o

      De administratiekosten voor het beoordelen van een aanvraag bedragen € 120. Deze kosten worden enkel in rekening gebracht wanneer een aanvraag voor deelname aan het experiment positief wordt beoordeeld.

  • Bij een positieve beoordeling van de aanvraag bedragen de totale kosten naar verwachting € 510 (prijspeil januari 2025). We gaan hierbij uit van een breedte van de stoep van 180 cm (dus 6 tegels van 15 x 30 cm).

  • Nadat de aanvraag is beoordeeld worden de administratiekosten en de aanlegkosten (materiaal + aanleg) gefactureerd. Na betaling van de verschuldigde kosten worden de kabelgoottegels aangelegd.

De realisatie

  • De gemeente brengt de kabelgoottegels aan. De tegels blijven eigendom van de gemeente. (Bespreek met uw buren of zij (nu of in de toekomst) ook kabelgoottegels willen gebruiken. Dan plaatsen we de tegels tussen uw percelen in.)

Bijlage 2

Voorschriften deelname tijdelijk toestaan kabelgoottegels ten behoeve van het opladen van elektrische auto’s met private stroom in de openbare ruimte

Dit zijn de voorschriften die tijdens de deelname aan het experiment worden verbonden.

Gebruik door deelnemers

  • Ook na aanleg van de kabelgoottegels blijft de parkeerplaats voor iedereen te gebruiken (met het juiste parkeerrecht indien van toepassing) en is dus niet exclusief voor de aanvrager.

  • De oplaadkabel mag nooit op de stoep of de openbare weg liggen.

  • De oplaadkabel moet in zijn geheel in de kabelgoot liggen tijdens het opladen.

  • Het gebruik van kabelmatten of een laadarm die de kabel door de lucht trekt, is niet toegestaan

  • Het kan zijn dat de laadkabel langer is dan de kabelgoot. Dan moet een deel van de kabel op eigen terrein of onder de auto liggen dus niet op de stoep.

  • U gebruikt een goedgekeurde oplaadkabel, die bedoeld is voor elektrische of hybride auto’s. De kabel moet in goede staat zijn.

  • U bent verantwoordelijk voor het schoonhouden van de kabelgoot.

  • U moet de oplaadkabel na gebruik opbergen op eigen terrein of in de auto.

  • Als u zich niet aan de voorschriften van de vergunning houdt, mag de gemeente op uw kosten de kabelgoottegels verwijderen.

  • De gemeente is niet aansprakelijk voor schade aan de kabelgoottegels of eventuele andere schade als gevolg van het gebruik van de kabelgoot. Door u of door anderen.

Gemeente Zwolle

  • De gemeente/aannemer repareert schade aan de kabelgoottegels. Indien deze schade het gevolg is van gebruik van de kabelgoottegel wordt deze schade verhaald op de vergunninghouder;