Permanente link
Naar de actuele versie van de regeling
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR737935
Naar de door u bekeken versie
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR737935/1
Mandaatregeling Waterschap Amstel, Gooi en Vecht 2017
Geldend van 11-07-2024 t/m heden
Intitulé
Mandaatregeling Waterschap Amstel, Gooi en Vecht 2017(versie augustus 2024)
Paragraaf 1, algemene bepalingen
Artikel 1, definities
In dit besluit wordt verstaan onder:
a. mandaat: de bevoegdheid om in naam van het Algemeen bestuur besluiten te nemen;
b. volmacht: de bevoegdheid om in naam van het Algemeen bestuur privaatrechtelijke rechtshandelingen te verrichten;
c. machtiging: de bevoegdheid om in naam van het Algemeen bestuur handelingen te verrichten die noch een besluit noch een privaatrechtelijke rechtshandeling zijn.
Artikel 2, mandaat omvat volmacht en machtiging
Het verlenen van mandaat voor het nemen van een besluit ter uitoefening van een bevoegdheid omvat mede volmacht voor het verrichten van de daarmee verbonden privaatrechtelijke rechtshandelingen en machtiging voor het verrichten van daarmee samenhangende feitelijke handelingen.
Artikel 3, aan mandaat verbonden voorwaarden
1. De in dit besluit genoemde bevoegdheden worden gemandateerd onder voorwaarde dat:
a. deze worden uitgeoefend binnen het door het Algemeen bestuur vastgestelde beleid en binnen de ten aanzien van specifieke onderwerpen gegeven aanwijzingen en
b. daarvoor in de begroting voldoende financiële middelen beschikbaar zijn gesteld.
2. Indien het Dagelijks bestuur een bevoegdheid uitoefent als bedoeld in artikel 8 van deze regeling, dan doet het daarvan terstond melding aan het Algemeen Bestuur.
Artikel 4, hetgeen mede onder het mandaat valt
Mandaat tot uitoefening van een bevoegdheid heeft mede betrekking op alle handelingen die binnen het kader van de uitoefening van die bevoegdheid moeten worden verricht, zoals het voeren van correspondentie, het verzoeken om (aanvullende) informatie, het vragen of geven van advies, het verdagen van beslissingen, het verstrekken van inlichtingen en het voldoen aan publicatieverplichtingen.
Artikel 5, tekenbevoegdheid
Krachtens mandaat genomen besluiten worden door de gemandateerde ondertekend met de vermelding ‘namens het Algemeen bestuur’.
Paragraaf 2, overzicht van de bevoegdheden die het Algemeen Bestuur mandateert aan het Dagelijks Bestuur
Artikel 6, waterbeheer
1. Het vaststellen en wijzigen van de leggers als bedoeld in artikel 78 Waterschapswet en artikel 2.39 Omgevingswet.
2. Het opleggen van gedoogplichten op grond van artikel 10.17 Omgevingswet.
3. Het vaststellen van een participatieplan voor een door het Algemeen bestuur vast te stellen peilbesluit.
4. Het bepalen van de gevolgen voor het beheer van watersystemen als bedoeld in artikel 5.37 van het Besluit
kwaliteit leefomgeving.
5. Het geven van advies over indirecte lozingen als bedoeld in artikel 4.35 van het Omgevingsbesluit.
Artikel 7, onroerende zaken
1. Het verkrijgen, vervreemden en bezwaren van onroerende zaken, met uitzondering van waterstaatswerken met een waarde boven € 226.000,-, en op voorwaarde dat dit plaatsvindt op basis van de taxatiewaarde daarvan zoals deze door een erkend taxateur is vastgesteld, welke voorwaarde evenwel niet van toepassing is op het vervreemden van incourante (delen van) percelen -ook wel aangeduid als snippergrond - met een oppervlakte van minder dan 100 m², waarvan de verkoopprijs kan worden vastgesteld op basis van de door de betreffende gemeente gehanteerde prijs voor snippergrond.
2. Het vestigen, wijzigen en beëindigen van zakelijke rechten ten behoeve van de aanleg of wijziging van waterstaatswerken en zuiveringstechnische werken tot ten hoogste een bedrag van € 226.000,-.
3. Het huren, verhuren, verpachten of op andere wijze in gebruik geven van roerende en onroerende zaken van en door het waterschap.
Artikel 8, juridische en processuele bevoegdheden
1. Het besluiten over en het voeren van civielrechtelijke en strafrechtelijke rechtsgedingen en bestuursrechtelijke procedures en het instellen van rechtsmiddelen, zowel eisend als verwerend, en het nemen van de daarbij behorende beslissingen ter voorbereiding, ter voorkoming of ter beëindiging van deze procedures, indien een recht daartoe bij wettelijk voorschrift aan het waterschap of aan het waterschapsbestuur toekomt.
2. Het indienen van zienswijzen, bezwaarschriften en klaagschriften indien een recht daartoe bij wettelijk voorschrift aan het waterschap of aan het waterschapsbestuur toekomt.
3. Het aangaan van vaststellingsovereenkomsten of schikkingen alsmede het opdragen van geschillenbeslechting aan scheidslieden en/of mediators.
4. Het berusten in rechtsvorderingen en/of het aangaan van dadingen.
Artikel 9, overeenkomsten met gemeenten inzake betaalde dienstverlening op het terrein van de rioleringszorg c.a.
1. Het aangaan van overeenkomsten met gemeenten - gelegen in het beheergebied van het hoogheemraadschap - tot het tegen betaling verlenen van diensten op het terrein van de rioleringszorg c.a. en onder de voorwaarde dat het concept van dergelijke overeenkomsten eerst aan de Commissie voor advies en bijstand wordt voorgelegd.
Artikel 10, Overeenkomsten
Het besluiten tot het aangaan van overeenkomsten als aan de volgende voorwaarden wordt voldaan:
a. de afspraken in de overeenkomst passen binnen het door het Algemeen bestuur vastgesteld beleid;
en
b. op de door het Algemeen bestuur vastgestelde begroting, zijn voldoende financiële middelen beschikbaar gesteld, en deze zijn niet uitgeput.
Paragraaf 3, overzicht van bevoegdheden waarvoor ondermandaat kan worden verleend
Artikel 11, ondermandaat
1. Het Dagelijks bestuur is bevoegd ondermandaat te verlenen aan de directie van de Stichting Waternet met betrekking tot (i) de in artikel 6, eerste lid, genoemde bevoegdheid tot het wijzigen van de leggers als bedoeld in artikel 78 Waterschapswet en artikel 2.39 Omgevingswet, (ii) de in artikel 7 genoemde bevoegdheden en (iii) de in artikel 9 genoemde bevoegdheden.
2. Wat betreft het ondermandaat met betrekking tot de in artikel 9 bedoelde bevoegdheid wordt daaraan de voorwaarden verbonden dat:
a. de bevoegdheid van de directie beperkt is tot overeenkomsten waarmee maximaal een bedrag van € 100.000,- is gemoeid;
b. het bedrag dat in totaal gemoeid is met de aldus gesloten overeenkomsten op enig moment het bedrag van € 1 miljoen niet overschrijdt;
c. de directie steeds onmiddellijk het Dagelijks bestuur informeert wanneer zij van haar ondermandaat gebruik maakt, met welke gemeente een overeenkomst is gesloten en waarop deze betrekking heeft.
3. De artikelen 2 t/m 5 zijn van overeenkomstige toepassing op het ondermandaat.
Ondertekening
Toelichting
Algemeen
1. Inleiding
Krachtens de Waterschapswet is het waterschapsbestuur bevoegd besluiten te nemen ter behartiging van de taken die het waterschap zijn opgedragen. Die bevoegdheid berust bij het Algemeen bestuur tenzij die bevoegdheid expliciet is toegekend aan het Dagelijks bestuur.
Het Dagelijks bestuur is krachtens de Waterschapswet belast met (i) de dagelijkse aangelegenheden, (ii) met de voorbereiding van de besluiten van het Algemeen bestuur en (iii) met de uitvoering daarvan, tenzij bij reglement is bepaald dat de voorzitter met de uitvoering daarvan is belast (hetgeen bij AGV niet is gebeurd).
Gelet hierop zou elk onderwerp dat niet als een dagelijkse aangelegenheid is te beschouwen aan het Algemeen bestuur moeten worden voorgelegd. Daarmee zou het Algemeen bestuur overvoerd worden met (voorstellen voor) detailbesluiten en niet meer toekomen aan het vaststellen van het beleid en het besturen op hoofdlijnen.
Het mag dus duidelijk zijn dat de bevoegdheidsverdeling zoals die uit de Waterschapswet en uit andere wetten voortvloeit, niet of onvoldoende beantwoordt aan de behoeften van de huidige moderne bestuurspraktijk.
Met het oog op een praktische werkwijze bij de uitoefening van bevoegdheden voorziet de Algemene wet bestuursrecht (hierna: ‘Awb’) onder meer in een rechtsfiguur waarmee een bestuursorgaan
2. Mandaat
Onder mandaat wordt verstaan: de bevoegdheid om in naam van een bestuursorgaan besluiten te nemen. Een bestuursorgaan kan mandaat verlenen, tenzij bij wettelijk voorschrift anders is bepaald of de aard van de bevoegdheid zich daartegen verzet.
Belangrijke aspecten van mandaat zijn:
a. dat het bestuursorgaan dat mandaat verleent de betreffende bevoegdheid zelf ook nog kan uitoefenen;
b. dat degene aan wie het mandaat is verleend (i) expliciet moet vermelden dat en namens welk bestuursorgaan de bevoegdheid wordt uitgeoefend en (ii) daarbij steeds voor rekening en risico van de mandaatgever handelt.
Een bestuursorgaan kan ook het verrichten van privaatrechtelijke rechtshandelingen en het uitvoeren van feitelijke handelingen opdragen aan een ander. Dit wordt aangeduid als volmacht resp. machtiging. Daarop zijn de regels die gelden voor het verlenen van mandaat gelijkelijk van toepassing.
3. Mandatering bij AGV
Het Algemeen bestuur heeft in de loop der jaren aan het Dagelijks bestuur een aantal van zijn bevoegdheden gemandateerd c.q. volmacht of machtiging verleend voor het verrichten van een aantal privaatrechtelijke rechtshandelingen of feitelijke handelingen.
Dit betreft voor een deel bevoegdheden die bij andere waterschappen door het Algemeen bestuur aan het Dagelijks bestuur zijn gedelegeerd.
4. Mandaatregeling Waterschap Amstel, Gooi en Vecht 2017
In de mandaatregeling zijn allereerst de afzonderlijke mandaatbesluiten opgenomen die het Algemeen bestuur sinds de oprichting van AGV op 1 januari 1997 heeft genomen. Die besluiten kunnen derhalve vervallen en worden hierbij ingetrokken.
Alleen het besluit AB (03/028) d.d.8 mei 2003 – daarbij mandateert het Algemeen bestuur een aantal budgettaire bevoegdheden aan het Dagelijks bestuur – is niet opgenomen in dit nieuwe besluit omdat aan de mandatering van de betreffende bevoegdheden tegenwoordig in het kader van de planning en control producten invulling wordt gegeven.
Voorts zijn enkele nieuwe bevoegdheden gemandateerd en zijn de beperkingen die bij enkele oude mandaatbesluiten waren opgenomen, verruimd.
In de artikelsgewijze toelichting is dit verder uitgewerkt.
Hiermee beschikt AGV over een overzichtelijk, actueel en op de praktijkgerichte mandaatregeling.
Artikelsgewijze toelichting
Artikel 1
De definities zijn letterlijk overgenomen uit hoofdstuk 10 van de Algemene wet bestuursrecht.
Artikel 2
Doordat het verlenen van mandaat tevens volmacht en machtiging inhoudt, kan de gemandateerde alle (rechts)handelingen verrichten die met de uitoefening van het mandaat samenhangen en daarvoor noodzakelijk zijn.
Artikel 3
Dit artikel spreekt voor zich.
Artikel 4
Dit artikel is volledigheidshalve opgenomen en spreekt voor zich.
Artikel 5
In hoofdstuk 10 van de Algemene wet bestuursrecht is bepaald dat een krachtens mandaat genomen besluit vermeldt namens welk bestuursorgaan het besluit is genomen. Dit artikel werkt dit uit.
Artikel 6
De Omgevingswet kent de ‘beheerder’ een aantal bevoegdheden toe. Krachtens de bevoegdheidsverdeling in de Waterschapswet komen deze bevoegdheden toe aan het Algemeen bestuur. Dit artikel regelt de mandatering daarvan aan het Dagelijks bestuur.
NB: De leden 4, 5 en 6 zijn ingevoegd door het wijzigingsbesluit van 11 juli 2024 (wsb-2024-16929).
Lid 1
Op grond van artikel 78 Waterschapswet stelt het Algemeen bestuur een legger vast waarin onderhoudsplichten of onderhoudsverplichtingen worden aangewezen. De legger bevat een bundel beschikkingen, waarmee (reeds bestaande) publiekrechtelijke onderhoudsverplichtingen ten aanzien van waterstaatswerken kunnen worden vastgelegd. Deze verplichtingen kunnen AGV betreffen, maar ook derden. Deze verplichtingen vloeien in overwegende mate voort uit hetgeen in de Onderhoudskeur AGV en het Onderhoudsbesluit AGV is bepaald en zijn op te vatten als een nadere uitwerking daarvan.
Op grond van artikel 2.39 Omgevingswet draagt het Algemeen bestuur zorg voor de vaststelling van een legger waarin is omschreven waaraan waterstaatswerken naar ligging, vorm, afmeting en constructie moeten voldoen. Voor beide leggers geldt dat het gaat om feitelijke, operationele besluiten.
De legger is een belangrijk instrument van het waterschap om gegevens over waterstaatswerken te delen met de omgeving. Het is van belang dat een legger actueel is. Dit verschaft duidelijkheid over de ligging van waterstaatswerken en de eisen waaraan een waterstaatswerk moet voldoen om zijn functie goed te kunnen vervullen. Ten einde slagvaardig te kunnen optreden is het gewenst het vaststellen en wijzigen van de leggers bij het Dagelijks bestuur onder te brengen.
Het vaststellen van wijzigingen van de leggers was reeds gemandateerd aan het Dagelijks bestuur. Leggerwijzigingen vinden plaats als gevolg van aanpassingen van waterstaatswerken. De aanpassing van het waterstaatswerk kan geschieden door het waterschap zelf op basis van een projectbesluit of een ‘omgevingsvergunning waterschapswerken’ (voorheen ‘projectplan) of ‘verlegging’ van een waterkering op de kaart. De aanpassing kan ook plaatsvinden door een derde op basis van een omgevingsvergunning, verleend door het waterschap.
Lid 2
Het opleggen van gedoogplichten op grond van artikel 10.17 Omgevingswet is gemandateerd aan het Dagelijks bestuur.
Dit mandaat wordt gecontinueerd.
Lid 3
Het vaststellen van het peilbesluit is een bevoegdheid die bij het Algemeen bestuur blijft liggen. Het bevoegd gezag dat een besluit vaststelt, is ook het bevoegd gezag voor het participatieplan. Voor peilbesluiten is het efficiënter om het participatieplan te laten vaststellen door het Dagelijks bestuur.
Lid 4
De watertoets betrof ‘het rekening houden met de gevolgen voor het beheer van watersystemen’ bij besluitvorming over ruimtelijke ordening, zoals bestemmingsplannen. Met ingang van de Omgevingswet vervangt het begrip ‘weging van het waterbelang’ de term watertoets.
In een omgevingsplan wordt rekening gehouden met de gevolgen voor het beheer van watersystemen. Het bestuursorgaan dat het omgevingsplan vaststelt, zal hierbij het waterbelang meewegen. Dit volgt uit artikel 5.37 van het Besluit kwaliteit leefomgeving. Daarnaast kan de weging van het waterbelang ook nodig zijn bij andere instrumenten. De gemeente moet de opvattingen van de waterbeheerder betrekken bij het omgevingsplan. Dit geldt in het algemeen voor alle waterbelangen.
De formulering is met inwerkingtreding in de Omgevingswet gewijzigd. Om duidelijkheid te creëren, wie bevoegd gezag is, wordt het mandaat nu expliciet aan het Dagelijks bestuur gegeven.
Lid 5
Volgens Artikel 4.35 van Omgevingsbesluit is het bestuursorgaan dat zorgdraagt voor het beheer van een zuiveringstechnisch werk of een oppervlaktewaterlichaam waarop afvalwater vanuit een voorziening voor de inzameling en het transport van afvalwater wordt gebracht, de adviseur voor een aanvraag om een omgevingsvergunning voor zover de aanvraag betrekking heeft op een omgevingsvergunning voor een milieubelastende activiteit die betrekking heeft op het brengen van afvalwater of andere afvalstoffen in een dergelijke voorziening.
Voor de inwerkingtreding van de Omgevingswet op 1-1-2024, was het Dagelijks bestuur bevoegd om advies te geven op indirecte lozingen. Met deze bepaling ligt deze bevoegdheid (in mandaat) weer bij het Dagelijks bestuur.
Artikel 7
De bevoegdheid te besluiten over de aan- en verkoop van onroerende zaken, over het vestigen van zakelijk recht en over het verhuren en verpachten is reeds gemandateerd aan het Dagelijks bestuur. Daaraan is de voorwaarde verbonden dat het mandaat niet gold voor de aan- en verkoop van waterstaatswerken met een taxatiewaarde groter dan € 226.000, - en evenmin voor het vestigen van een zakelijk recht met een waarde die dat bedrag overschrijdt.
Dit mandaat wordt gecontinueerd, waarbij de hiervoor genoemde voorwaarde vervalt omdat dit in de praktijk feitelijk niet voorkomt. De regeling omtrent de verkoop van snippergrond is nieuw.
Artikel 8
Krachtens artikel 86 Waterschapswet berust de bevoegdheid tot het voeren van rechtsgedingen bij het Algemeen bestuur. Het Dagelijks bestuur heeft enkel de bevoegdheid conservatoire maatregelen te treffen, te procederen in kort geding, te voegen in strafzaken en spoedshalve bezwaar of beroep in te stellen. Een dergelijk bezwaar of beroep moet vervolgens binnen een bepaalde termijn door het Algemeen bestuur worden bekrachtigd. Gebeurt dat niet, dan moet het worden ingetrokken.
Om dit ingewikkelde samenstel van regels te vereenvoudigen en in voorkomende gevallen een slagvaardige besluitvorming mogelijk te maken, worden alle bevoegdheden ter zake gemandateerd.
Artikel 9
Het Dagelijks bestuur is reeds gemandateerd voor het aangaan van samenwerkingsovereenkomsten met gemeenten in het beheergebied tot het tegen betaling verlenen van diensten op het terrein van de rioleringszorg c.a. Daarbij geldt de voorwaarde dat de Commissie voor advies en bijstand is gehoord.
Dit mandaat wordt gecontinueerd.
Artikel 10
Dit artikel is ingevoegd door het wijzigingsbesluit van 11 juli 2024 (wsb-2024-16929).
Artikel 11
NB: Dit artikel is vernummerd als gevolg van het wijzigingsbesluit van 11 juli 2024 (wsb-2024-16929).
Krachtens de Algemene wet bestuusrecht kan de mandaatgever toestaan dat de gemandateerde op zijn beurt het verkregen mandaat doorgeeft aan een derde. Dit wordt aangeduid als ondermandaat en de mogelijkheid daartoe moet expliciet worden opgenomen. Dit artikel strekt daartoe.
Lid 1
Voor de in artikel 6 genoemde bevoegdheid tot het wijzigen van de leggers en voor de in artikel 7 en artikel 9 geregelde bevoegdheden is het Dagelijks bestuur reeds bevoegd hiervoor ondermandaat te verlenen aan de directie van Waternet.
Deze bevoegdheid wordt gecontinueerd.
Lid 2.
Deze voorwaarden gelden thans reeds voor het ondermandaat van de directie met betrekking tot de in artikel 9 bedoelde bevoegdheid en worden gecontinueerd.
Lid 3
Het hier gestelde spreekt voor zich.
Lid 4.
Het hier gestelde spreekt voor zich.
Ziet u een fout in deze regeling?
Bent u van mening dat de inhoud niet juist is? Neem dan contact op met de organisatie die de regelgeving heeft gepubliceerd. Deze organisatie is namelijk zelf verantwoordelijk voor de inhoud van de regelgeving. De naam van de organisatie ziet u bovenaan de regelgeving. De contactgegevens van de organisatie kunt u hier opzoeken: organisaties.overheid.nl.
Werkt de website of een link niet goed? Stuur dan een e-mail naar regelgeving@overheid.nl