Regeling gegevensverstrekking BRP gemeente Hulst 2024

Geldend van 12-04-2025 t/m heden

Intitulé

Regeling gegevensverstrekking BRP gemeente Hulst 2024

Burgemeester en wethouders van de Gemeente Hulst,

Gelet op:

  • Artikel 3.8 en artikel 3.9 van de Wet basisregistratie personen.

  • Artikel 6, lid1 sub e Algemene verordening gegevensbescherming (AVG)

  • Verordening basisregistratie personen 2021 gemeente Hulst

  • Artikel 156 Gemeentewet

Besluiten vast te stellen

Regeling gegevensverstrekking BRP gemeente Hulst 2024

Artikel 1 Verstrekkingen aan organen van de gemeente

  • 1. Met inachtneming van het besluit als bedoel in artikel 3.8 van de Wet basisregistratie personen en artikel 6, lid 1 sub e van de Algemene verordening gegevensbescherming, kunnen gegevens uit de basisregistratie personen (BRP) verstrekt worden aan medewerkers van de gemeente Hulst, voor zover deze medewerkers de informatie nodig hebben voor de uitvoering van de aan hen opgedragen wettelijke taken;

  • 2. De verstrekkingen van gegevens betreft de volgende wijzen van verstrekking:

    • a.

      rechtstreekse inzage;

    • b.

      systematische verstrekkingen;

    • c.

      incidentele verstrekkingen op verzoek (incl. selectieverstrekkingen);

    • d.

      technische koppelingen en verbanden met andere verwerkingen.

  • 3. De organen van de gemeente aan wie gegevens worden verstrekt, de categorie van personen die het betreft en de gegevensset zijn vermeld in het Besluit autorisaties Gemeenten Als Buitengemeentelijke Afnemer (GABA).

Artikel 2 Verstrekkingen aan organen en rechtspersonen die een gemeentelijke taak uitvoeren

  • 1. Met inachtneming van het besluit als bedoel in artikel 3.8 van de Wet basisregistratie personen en artikel 6, lid 1 sub e van de Algemene verordening gegevensbescherming, kunnen gegevens uit de basisregistratie personen (BRP) verstrekt worden aan een bestuursorgaan of rechtspersoon dat namens het college een maatschappelijke dienst of taak uitvoert waarvoor het college verantwoordelijk is, voor zover dit is bepaald bij nadere regeling van het college.

  • 2. De verstrekkingen van gegevens betreft de volgende wijzen van verstrekking:

    • a.

      rechtstreekse inzage;

    • b.

      incidentele verstrekkingen op verzoek

  • 3. In bijlage 1 zijn de organen en rechtspersonen die een gemeentelijke taak uitvoeren opgesomd incl. een overzicht van de gegevens die kunnen worden geraadpleegd. Het onderhoud en beheer van bijlage 1 wordt gemandateerd aan de informatiebeheerder.

Artikel 3 Verstrekkingen aan derden

  • 1. Op grond van art. 3.9 lid 2 van de Wet basisregistratie personen kunnen gegevens worden verstrekt uit de basisregistratie aan derden die werkzaamheden verrichten met een gewichtig maatschappelijk belang voor de gemeente.

  • 2. Ter uitvoering van artikel 3 van de Verordening BRP 2021 van de gemeente Hulst zijn in bijlage 2 de werkzaamheden met een gewichtig maatschappelijk belang aangewezen alsmede de categorieën van derden die deze werkzaamheden uitvoeren.

  • 3. Het onderhoud en beheer van bijlage 2 bij deze regeling wordt gemandateerd aan de informatiebeheerder.

Artikel 4 Terugmeldplicht

  • 1. Een medewerker/orgaan van de eigen gemeente die gerede twijfel heeft over de juistheid van een authentiek gegeven dat hij verstrekt heeft gekregen uit de BRP, is verplicht hiervan mededeling te doen aan de gegevensbeheerder BRP.

  • 2. De gegevensbeheerder regelt de wijze waarop terugmeldingen door medewerkers/organen van de gemeente plaatsvinden en de wijze waarop deze meldingen worden afgehandeld. Hierbij wordt rekening gehouden met het bepaalde in art. 2.34 Wet BRP en de daaruit voortvloeiende uitvoeringsregelingen.

Artikel 5 Telefonische verzoeken om gegevensverstrekking

Aan een medewerker van de gemeente worden slechts telefonisch gegevens verstrekt nadat de identiteit van de verzoeker is vastgesteld en nadat is gecontroleerd dat het verzoek in overeenstemming is met het doel waarvoor de informatie wordt verzocht.

Artikel 6 Protocolplicht

  • 1. De gegevensbeheerder houdt gedurende twintig jaren volgend op de verstrekking aantekening van de verstrekking in overeenstemming met art. 3.11 Wet BRP.

  • 2. De gegevensbeheerder regelt de wijze waarop de taken, verantwoordelijkheden en bevoegdheden van de protocolplicht worden uitgevoerd.

Artikel 7 Onvoorziene gevallen

In gevallen waarin deze regeling of de AVG niet voorziet beslist de informatiebeheerder. Deze bevoegdheid is tevens vastgelegd in de Regeling beheer en toezicht Basisregistratie personen Hulst 2021.

Artikel 8 Slotbepalingen

  • 1. Deze regeling treedt in werking op de dag na bekendmaking;

  • 2. De Regeling gegevensverstrekking basisregistratie personen 2022, zoals vastgesteld op 22 mei 2022, wordt ingetrokken.

  • 3. Deze regeling kan worden aangehaald als: Regeling gegevensverstrekking BRP gemeente Hulst 2024.

Ondertekening

Aldus besloten in de vergadering van het college van burgemeester en wethouders van

De secretaris

C.R.M. Pieters

De burgemeester

I.M.M. Jense-van Haarst

Bijlage 1 behorende bij artikel 2

Overzicht van organen en/of rechtspersonen die namens het college van burgemeester & wethouders een maatschappelijke dienst of taak uitvoert waarvoor het college verantwoordelijk is, voor zover dit is bepaald bij nadere regeling van het college. Voor de rechtstreekse inzage in de BRP wordt een nieuw profiel ingericht in de vakapplicatie of aansluiting gezocht bij een bestaand profiel. Een overzicht van de te raadplegen rubrieken in de BRP is toegevoegd aan onderstaand overzicht.

Naam

Adres

Pc Woonplaats

Contactgegevens

Overeenkomst met gemeente Hulst

Gebruik Profiel Key2Burgerzaken

Handhaving Support B.V.

(kvk nr 24429504)

Reeuwijkse Poort 108

2811 MX Reeuwijk

info@hsup.nl

085 782 52 00

Zaaknr 740312

Profiel Vergunningen

Profiel Raadplegen Vergunningen

 
 
 
 
 
 

010120

BSN

050230

Voorvoegsels echtg./partner

081140

Huisnummer toevoeging

210310

Geboortedatum

010210

Voornamen

 

050240

Geslachtsnaam echtg./partner

 

081150

Aanduiding bij huisnummer

 

210910

Gemeente uitschrijving

010220

Titel/predicaat

 

050410

Geslachtsaanduiding echtg./partner

 

081160

Postcode

 

210920

Datum uitschrijving

010230

Voorvoegsels

 

050610

Datum huwelijk

 

081170

Woonplaatsnaam

 

580910

Gemeente inschrijving

010240

Geslachtsnaam

 

050710

Datum huwelijksontbinding

 

081310

Land adres buitenland

 

580920

Datum inschrijving gemeente

010310

Geboortedatum

 

050740

Reden huwelijksontbinding

 

081320

Datum aanvang adres buitenland

 

581020

Gemeentedeel

010320

Geboorteplaats

 

059931

Burgerlijke staat

 

081330

Regel 1 adres buitenland

 

581030

Datum aanvang adreshouding

010330

Geboorteland

 

060810

Datum overlijden

 

081340

Regel 2 adres buitenland

 

581110

Straatnaam

010410

Geslachtsaanduiding

 

060820

Plaats overlijden

 

081350

Regel 3 adres buitenland

 

581120

Huisnummer

016110

Aanduiding naamgebruik

 

060830

Land overlijden

 

081410

Land vanwaar ingeschreven

 

581130

Huisletter

019906

Geboortedatum +

 

080910

Gemeente inschrijving

 

081420

Datum vestiging in Nederland

 

581140

Huisnummer toevoeging

020210

Voornamen ouder1

 

080920

Datum inschrijving gemeente

 

088310

Aanduiding gegevens in onderzoek

 

581150

Aanduiding bij huisnummer

020230

Voorvoegsels ouder1

 

081010

Functie adres

 

090210

Voornamen kind

 

581160

Postcode

020240

Geslachtsnaam ouder1

 

081020

Gemeentedeel

 

090230

Voorvoegsels kind

 

581310

Land adres buitenland

020310

Geboortedatum ouder1

 

081030

Datum aanvang adreshouding

 

090240

Geslachtsnaam kind

 

581320

Datum aanvang adres buitenland

030210

Voornamen ouder2

 

081110

Straatnaam

 

090310

Geboortedatum kind

 

581330

Regel 1 adres buitenland

030230

Voorvoegsels ouder2

 

081113

Adres

 

210210

Voornamen

 

581340

Regel 2 adres buitenland

030240

Geslachtsnaam ouder2

 

081115

Naam openbare ruimte

 

210220

Titel/predicaat

 

581350

Regel 3 adres buitenland

030310

Geboortedatum ouder2

 

081120

Huisnummer

 

210230

Voorvoegsels

 

581410

Land vanwaar ingeschreven

050210

Voornamen echtg./partner

 

081130

Huisletter

 

210240

Geslachtsnaam

 
 
 

Bijlage 2 behorende bij artikel 3

Aanwijzing van werkzaamheden met een gewichtig maatschappelijk belang, categorieën van derden, wijze van aanvraag en voorwaarden. De gegevens op basis van deze bijlage die maximaal verstrekt mogen worden zijn genoemd in artikel 3.9, lid 4 van de Wet BRP: algemene gegevens over de naam, het geslacht, de geslachtsnaam van de echtgenoot dan wel geregistreerde partner, de eerdere echtgenoot of eerdere geregistreerde partner, het gebruik door de ingeschrevene van de geslachtsnaam van de echtgenoot dan wel geregistreerde partner, de eerdere echtgenoot of eerdere geregistreerde partner, het adres, de bijhoudingsgemeente, de geboortedatum en de datum van overlijden.

Categoriën van derden

Werkzaamheden

Clausulering van de werkzaamheden

Artikel 3.21 Verstrekkingsbeperking mogelijk

Wijze van aanvraag en voorwaarden

Leges

Bewindvoerder, bewindvoerderskantoor (Artikel BW 1:435)

Beschermen van het bezit van betrokkene en het regelen van geldzaken

Slechts voor het achterhalen van gegevens van de cliënt voor taken die onder het bewind vallen. Bijv. het achterhalen van het adres

Ja

Schriftelijk, email

Bewijs van aanstelling bewindvoerder overleggen bij de aanvraag

Ja

Woningbouwcorporaties

Tegengaan van woonfraude en illegale (spook)bewoning van woningen die in de gemeente Hulst liggen en waarvan zij eigenaar zijn.

Specifiek benoemen van personen waarvan gegevens gevraagd worden. De vraag aan te geven alle personen die op een adres staan ingeschreven mag niet beantwoord worden

Ja

Schriftelijk, email

Ja

Ziekenhuizen

Patientenzorg en het verlenen van medische zorg. Dit mag echter geen betrekking hebben op incassodoeleinden.

De persoon moet met naan genoemd worden. Slechts voor het verstrekken van gegevens voor de genoemde werkzaamheden

Ja

Schriftelijk, email

Ja

Niet gemeentelijke begraafplaatsen en crematoria

Terugvinden van nabestaanden in verband met grafrechten

Slechts voor het verstrekken van gegevens voor de genoemde werkzaamheden.

Ja

Schriftelijk, email

Ja

Bibliotheken gevestigd in de gemeente Hulst

Tegengaan analfabetisme en bevorderen van culturele en maatschappelijke vaardigheden van inwoners van de gemeente Hulst.

Uit de aanvraag moet duidelijk blijken dat de gegevens worden gebruikt voor de omschreven taken

Ja

Schriftelijk, email

Ja

Instellingen die werkzaamheden verrichten op het terrein van algemene en geestelijke gezondheidszorg, inclusief thuiszorg en ouderenondersteuning

Het verlenen van algemene en geestelijke gezondheidszorg, waarbij de betrokken persoon inwoner is van de gemeente Hulst

Slechts voor het achterhalen van gegevens van de betrokkenen en alleen voor het uitvoeren van taken die onder het verlenen van zorg vallen. Het doel van de gegevensverstrekking moet duidelijk zijn omschreven

Ja

Schriftelijk, email

Ja

Instellingen die werkzaamheden verrichten op het terrein van jeugdwelzijnszorg

Jeugdwelzijnswerk, waarbij de betrokken persoon inwoners is van de gemeente Hulst

Slechts voor het achterhalen van gegevens van de betrokkenen en alleen voor het uitvoeren van taken die onder het verlenen van jeugdwelzijnszorg vallen. Het doel van de gegevensverstrekking moet duidelijk zijn omschreven

Ja

Schriftelijk, email

Ja

Instellingen die werkzaamheden verrichten op het terrein van gehandicaptenzorg

Gehandicaptenzorg, waarbij de betrokken persoon inwoners is van de gemeente Hulst

Slechts voor het achterhalen van gegevens van de betrokkenen en alleen voor het uitvoeren van taken die onder het verlenen van gehandicaptenzorg vallen. Het doel van de gegevensverstrekking moet duidelijk zijn omschreven

Ja

Schriftelijk, email

Ja