Permanente link
Naar de actuele versie van de regeling
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR737934
Naar de door u bekeken versie
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR737934/1
Regeling gegevensverstrekking BRP gemeente Hulst 2024
Geldend van 12-04-2025 t/m heden
Intitulé
Regeling gegevensverstrekking BRP gemeente Hulst 2024Burgemeester en wethouders van de Gemeente Hulst,
Gelet op:
- •
Artikel 3.8 en artikel 3.9 van de Wet basisregistratie personen.
- •
Artikel 6, lid1 sub e Algemene verordening gegevensbescherming (AVG)
- •
Verordening basisregistratie personen 2021 gemeente Hulst
- •
Artikel 156 Gemeentewet
Besluiten vast te stellen
Regeling gegevensverstrekking BRP gemeente Hulst 2024
Artikel 1 Verstrekkingen aan organen van de gemeente
-
1. Met inachtneming van het besluit als bedoel in artikel 3.8 van de Wet basisregistratie personen en artikel 6, lid 1 sub e van de Algemene verordening gegevensbescherming, kunnen gegevens uit de basisregistratie personen (BRP) verstrekt worden aan medewerkers van de gemeente Hulst, voor zover deze medewerkers de informatie nodig hebben voor de uitvoering van de aan hen opgedragen wettelijke taken;
-
2. De verstrekkingen van gegevens betreft de volgende wijzen van verstrekking:
- a.
rechtstreekse inzage;
- b.
systematische verstrekkingen;
- c.
incidentele verstrekkingen op verzoek (incl. selectieverstrekkingen);
- d.
technische koppelingen en verbanden met andere verwerkingen.
- a.
-
3. De organen van de gemeente aan wie gegevens worden verstrekt, de categorie van personen die het betreft en de gegevensset zijn vermeld in het Besluit autorisaties Gemeenten Als Buitengemeentelijke Afnemer (GABA).
Artikel 2 Verstrekkingen aan organen en rechtspersonen die een gemeentelijke taak uitvoeren
-
1. Met inachtneming van het besluit als bedoel in artikel 3.8 van de Wet basisregistratie personen en artikel 6, lid 1 sub e van de Algemene verordening gegevensbescherming, kunnen gegevens uit de basisregistratie personen (BRP) verstrekt worden aan een bestuursorgaan of rechtspersoon dat namens het college een maatschappelijke dienst of taak uitvoert waarvoor het college verantwoordelijk is, voor zover dit is bepaald bij nadere regeling van het college.
-
2. De verstrekkingen van gegevens betreft de volgende wijzen van verstrekking:
- a.
rechtstreekse inzage;
- b.
incidentele verstrekkingen op verzoek
- a.
-
3. In bijlage 1 zijn de organen en rechtspersonen die een gemeentelijke taak uitvoeren opgesomd incl. een overzicht van de gegevens die kunnen worden geraadpleegd. Het onderhoud en beheer van bijlage 1 wordt gemandateerd aan de informatiebeheerder.
Artikel 3 Verstrekkingen aan derden
-
1. Op grond van art. 3.9 lid 2 van de Wet basisregistratie personen kunnen gegevens worden verstrekt uit de basisregistratie aan derden die werkzaamheden verrichten met een gewichtig maatschappelijk belang voor de gemeente.
-
2. Ter uitvoering van artikel 3 van de Verordening BRP 2021 van de gemeente Hulst zijn in bijlage 2 de werkzaamheden met een gewichtig maatschappelijk belang aangewezen alsmede de categorieën van derden die deze werkzaamheden uitvoeren.
-
3. Het onderhoud en beheer van bijlage 2 bij deze regeling wordt gemandateerd aan de informatiebeheerder.
Artikel 4 Terugmeldplicht
-
1. Een medewerker/orgaan van de eigen gemeente die gerede twijfel heeft over de juistheid van een authentiek gegeven dat hij verstrekt heeft gekregen uit de BRP, is verplicht hiervan mededeling te doen aan de gegevensbeheerder BRP.
-
2. De gegevensbeheerder regelt de wijze waarop terugmeldingen door medewerkers/organen van de gemeente plaatsvinden en de wijze waarop deze meldingen worden afgehandeld. Hierbij wordt rekening gehouden met het bepaalde in art. 2.34 Wet BRP en de daaruit voortvloeiende uitvoeringsregelingen.
Artikel 5 Telefonische verzoeken om gegevensverstrekking
Aan een medewerker van de gemeente worden slechts telefonisch gegevens verstrekt nadat de identiteit van de verzoeker is vastgesteld en nadat is gecontroleerd dat het verzoek in overeenstemming is met het doel waarvoor de informatie wordt verzocht.
Artikel 6 Protocolplicht
-
1. De gegevensbeheerder houdt gedurende twintig jaren volgend op de verstrekking aantekening van de verstrekking in overeenstemming met art. 3.11 Wet BRP.
-
2. De gegevensbeheerder regelt de wijze waarop de taken, verantwoordelijkheden en bevoegdheden van de protocolplicht worden uitgevoerd.
Artikel 7 Onvoorziene gevallen
In gevallen waarin deze regeling of de AVG niet voorziet beslist de informatiebeheerder. Deze bevoegdheid is tevens vastgelegd in de Regeling beheer en toezicht Basisregistratie personen Hulst 2021.
Artikel 8 Slotbepalingen
-
1. Deze regeling treedt in werking op de dag na bekendmaking;
-
2. De Regeling gegevensverstrekking basisregistratie personen 2022, zoals vastgesteld op 22 mei 2022, wordt ingetrokken.
-
3. Deze regeling kan worden aangehaald als: Regeling gegevensverstrekking BRP gemeente Hulst 2024.
Ondertekening
Aldus besloten in de vergadering van het college van burgemeester en wethouders van
De secretaris
C.R.M. Pieters
De burgemeester
I.M.M. Jense-van Haarst
Bijlage 1 behorende bij artikel 2
Overzicht van organen en/of rechtspersonen die namens het college van burgemeester & wethouders een maatschappelijke dienst of taak uitvoert waarvoor het college verantwoordelijk is, voor zover dit is bepaald bij nadere regeling van het college. Voor de rechtstreekse inzage in de BRP wordt een nieuw profiel ingericht in de vakapplicatie of aansluiting gezocht bij een bestaand profiel. Een overzicht van de te raadplegen rubrieken in de BRP is toegevoegd aan onderstaand overzicht.
Naam |
Adres |
Pc Woonplaats |
Contactgegevens |
Overeenkomst met gemeente Hulst |
Gebruik Profiel Key2Burgerzaken |
Handhaving Support B.V. (kvk nr 24429504) |
Reeuwijkse Poort 108 |
2811 MX Reeuwijk |
085 782 52 00 |
Zaaknr 740312 |
Profiel Vergunningen |
Profiel Raadplegen Vergunningen |
|
|
|
|
|
|
||||
010120 |
BSN |
050230 |
Voorvoegsels echtg./partner |
081140 |
Huisnummer toevoeging |
210310 |
Geboortedatum |
|||
010210 |
Voornamen |
|
050240 |
Geslachtsnaam echtg./partner |
|
081150 |
Aanduiding bij huisnummer |
|
210910 |
Gemeente uitschrijving |
010220 |
Titel/predicaat |
|
050410 |
Geslachtsaanduiding echtg./partner |
|
081160 |
Postcode |
|
210920 |
Datum uitschrijving |
010230 |
Voorvoegsels |
|
050610 |
Datum huwelijk |
|
081170 |
Woonplaatsnaam |
|
580910 |
Gemeente inschrijving |
010240 |
Geslachtsnaam |
|
050710 |
Datum huwelijksontbinding |
|
081310 |
Land adres buitenland |
|
580920 |
Datum inschrijving gemeente |
010310 |
Geboortedatum |
|
050740 |
Reden huwelijksontbinding |
|
081320 |
Datum aanvang adres buitenland |
|
581020 |
Gemeentedeel |
010320 |
Geboorteplaats |
|
059931 |
Burgerlijke staat |
|
081330 |
Regel 1 adres buitenland |
|
581030 |
Datum aanvang adreshouding |
010330 |
Geboorteland |
|
060810 |
Datum overlijden |
|
081340 |
Regel 2 adres buitenland |
|
581110 |
Straatnaam |
010410 |
Geslachtsaanduiding |
|
060820 |
Plaats overlijden |
|
081350 |
Regel 3 adres buitenland |
|
581120 |
Huisnummer |
016110 |
Aanduiding naamgebruik |
|
060830 |
Land overlijden |
|
081410 |
Land vanwaar ingeschreven |
|
581130 |
Huisletter |
019906 |
Geboortedatum + |
|
080910 |
Gemeente inschrijving |
|
081420 |
Datum vestiging in Nederland |
|
581140 |
Huisnummer toevoeging |
020210 |
Voornamen ouder1 |
|
080920 |
Datum inschrijving gemeente |
|
088310 |
Aanduiding gegevens in onderzoek |
|
581150 |
Aanduiding bij huisnummer |
020230 |
Voorvoegsels ouder1 |
|
081010 |
Functie adres |
|
090210 |
Voornamen kind |
|
581160 |
Postcode |
020240 |
Geslachtsnaam ouder1 |
|
081020 |
Gemeentedeel |
|
090230 |
Voorvoegsels kind |
|
581310 |
Land adres buitenland |
020310 |
Geboortedatum ouder1 |
|
081030 |
Datum aanvang adreshouding |
|
090240 |
Geslachtsnaam kind |
|
581320 |
Datum aanvang adres buitenland |
030210 |
Voornamen ouder2 |
|
081110 |
Straatnaam |
|
090310 |
Geboortedatum kind |
|
581330 |
Regel 1 adres buitenland |
030230 |
Voorvoegsels ouder2 |
|
081113 |
Adres |
|
210210 |
Voornamen |
|
581340 |
Regel 2 adres buitenland |
030240 |
Geslachtsnaam ouder2 |
|
081115 |
Naam openbare ruimte |
|
210220 |
Titel/predicaat |
|
581350 |
Regel 3 adres buitenland |
030310 |
Geboortedatum ouder2 |
|
081120 |
Huisnummer |
|
210230 |
Voorvoegsels |
|
581410 |
Land vanwaar ingeschreven |
050210 |
Voornamen echtg./partner |
|
081130 |
Huisletter |
|
210240 |
Geslachtsnaam |
|
|
|
Bijlage 2 behorende bij artikel 3
Aanwijzing van werkzaamheden met een gewichtig maatschappelijk belang, categorieën van derden, wijze van aanvraag en voorwaarden. De gegevens op basis van deze bijlage die maximaal verstrekt mogen worden zijn genoemd in artikel 3.9, lid 4 van de Wet BRP: algemene gegevens over de naam, het geslacht, de geslachtsnaam van de echtgenoot dan wel geregistreerde partner, de eerdere echtgenoot of eerdere geregistreerde partner, het gebruik door de ingeschrevene van de geslachtsnaam van de echtgenoot dan wel geregistreerde partner, de eerdere echtgenoot of eerdere geregistreerde partner, het adres, de bijhoudingsgemeente, de geboortedatum en de datum van overlijden.
Categoriën van derden |
Werkzaamheden |
Clausulering van de werkzaamheden |
Artikel 3.21 Verstrekkingsbeperking mogelijk |
Wijze van aanvraag en voorwaarden |
Leges |
Bewindvoerder, bewindvoerderskantoor (Artikel BW 1:435) |
Beschermen van het bezit van betrokkene en het regelen van geldzaken |
Slechts voor het achterhalen van gegevens van de cliënt voor taken die onder het bewind vallen. Bijv. het achterhalen van het adres |
Ja |
Schriftelijk, email Bewijs van aanstelling bewindvoerder overleggen bij de aanvraag |
Ja |
Woningbouwcorporaties |
Tegengaan van woonfraude en illegale (spook)bewoning van woningen die in de gemeente Hulst liggen en waarvan zij eigenaar zijn. |
Specifiek benoemen van personen waarvan gegevens gevraagd worden. De vraag aan te geven alle personen die op een adres staan ingeschreven mag niet beantwoord worden |
Ja |
Schriftelijk, email |
Ja |
Ziekenhuizen |
Patientenzorg en het verlenen van medische zorg. Dit mag echter geen betrekking hebben op incassodoeleinden. |
De persoon moet met naan genoemd worden. Slechts voor het verstrekken van gegevens voor de genoemde werkzaamheden |
Ja |
Schriftelijk, email |
Ja |
Niet gemeentelijke begraafplaatsen en crematoria |
Terugvinden van nabestaanden in verband met grafrechten |
Slechts voor het verstrekken van gegevens voor de genoemde werkzaamheden. |
Ja |
Schriftelijk, email |
Ja |
Bibliotheken gevestigd in de gemeente Hulst |
Tegengaan analfabetisme en bevorderen van culturele en maatschappelijke vaardigheden van inwoners van de gemeente Hulst. |
Uit de aanvraag moet duidelijk blijken dat de gegevens worden gebruikt voor de omschreven taken |
Ja |
Schriftelijk, email |
Ja |
Instellingen die werkzaamheden verrichten op het terrein van algemene en geestelijke gezondheidszorg, inclusief thuiszorg en ouderenondersteuning |
Het verlenen van algemene en geestelijke gezondheidszorg, waarbij de betrokken persoon inwoner is van de gemeente Hulst |
Slechts voor het achterhalen van gegevens van de betrokkenen en alleen voor het uitvoeren van taken die onder het verlenen van zorg vallen. Het doel van de gegevensverstrekking moet duidelijk zijn omschreven |
Ja |
Schriftelijk, email |
Ja |
Instellingen die werkzaamheden verrichten op het terrein van jeugdwelzijnszorg |
Jeugdwelzijnswerk, waarbij de betrokken persoon inwoners is van de gemeente Hulst |
Slechts voor het achterhalen van gegevens van de betrokkenen en alleen voor het uitvoeren van taken die onder het verlenen van jeugdwelzijnszorg vallen. Het doel van de gegevensverstrekking moet duidelijk zijn omschreven |
Ja |
Schriftelijk, email |
Ja |
Instellingen die werkzaamheden verrichten op het terrein van gehandicaptenzorg |
Gehandicaptenzorg, waarbij de betrokken persoon inwoners is van de gemeente Hulst |
Slechts voor het achterhalen van gegevens van de betrokkenen en alleen voor het uitvoeren van taken die onder het verlenen van gehandicaptenzorg vallen. Het doel van de gegevensverstrekking moet duidelijk zijn omschreven |
Ja |
Schriftelijk, email |
Ja |
Ziet u een fout in deze regeling?
Bent u van mening dat de inhoud niet juist is? Neem dan contact op met de organisatie die de regelgeving heeft gepubliceerd. Deze organisatie is namelijk zelf verantwoordelijk voor de inhoud van de regelgeving. De naam van de organisatie ziet u bovenaan de regelgeving. De contactgegevens van de organisatie kunt u hier opzoeken: organisaties.overheid.nl.
Werkt de website of een link niet goed? Stuur dan een e-mail naar regelgeving@overheid.nl