Inkoop- en Aanbestedingsbeleid Gemeente Stichtse Vecht 2025

Geldend van 12-04-2025 t/m heden

Intitulé

Inkoop- en Aanbestedingsbeleid Gemeente Stichtse Vecht 2025
  • 1.

    Vaststellen Inkoop- en Aanbestedingsbeleid Gemeente Stichtse Vecht 2025.

  • 2.

    Vaststellen Algemene Inkoopvoorwaarden voor Leveringen en Diensten Gemeente Stichtse Vecht 2025.

  • 3.

    Vaststellen Klachtenprocedure Inkoop en Aanbesteden Gemeente Stichtse Vecht 2025.

  • 4.

    Intrekken Inkoop- en aanbestedingsbeleid Gemeente Stichtse Vecht (2020).

  • 5.

    Intrekken Algemene inkoopvoorwaarden voor leveringen en diensten gemeente Stichtse Vecht 2020.

Inleiding

De Gemeente zet verder in op de doorontwikkeling van de Inkoopfunctie binnen de gehele gemeentelijke organisatie om in het belang van de inwoners doel- en rechtmatig in te kopen en contracten optimaal uit te nutten.

In dit Inkoop- en aanbestedingsbeleid wordt het Inkoopproces inzichtelijk en transparant gemaakt door de doelstellingen, uitgangspunten en kaders te schetsen waarbinnen Inkopen in de Gemeente plaatsvindt. De Gemeente streeft daarbij een aantal centrale doelstellingen na (zie verder hoofdstuk 2).

Aangezien Inkopen plaatsvindt in een dynamische omgeving, dient de Gemeente continu bezig te zijn met het doorvoeren van verbeteringen in de Inkoopprocessen. De gemeentelijke doelstellingen zijn hierbij leidend. Dit Inkoop- en aanbestedingsbeleid sluit zoveel mogelijk aan op het algemene beleid van de Gemeente.

De Gemeente gaat bij het Inkopen van Werken, Leveringen of Diensten uit van de volgende Inkoopuitgangspunten:

afbeelding binnen de regeling

De afdeling Inkoop voert voor de Gemeente de meervoudige onderhandse, Nationale en Europese aanbestedingen uit. De enkelvoudige onderhandse aanbestedingen worden zelfstandig uitgevoerd door de vakteams. Daarbij is het wel altijd mogelijk om advies te krijgen van de afdeling Inkoop over de aanpak van het proces en stelt de afdeling Inkoop templates e.d. beschikbaar waarmee eenvoudig een onderhandse procedure uitgevoerd kan worden.

1 Definities

In dit Inkoop- en aanbestedingsbeleid wordt verstaan onder:

Contractant

De in de overeenkomst genoemde wederpartij van de Gemeente.

Diensten

Diensten als bedoeld in artikel 1.1 Aanbestedingswet.

Gemeente

De gemeente Stichtse Vecht, zetelend te  Maarssen.

Inkopen

(Rechts)handelingen van de Gemeente gericht op de verwerving van Werken, Leveringen of Diensten en die een of meerdere facturen van een Ondernemer met betrekking tot bedoelde Werken, Leveringen of Diensten tot gevolg hebben.

Leveringen

Leveringen als bedoeld in artikel 1.1  Aanbestedingswet.

Offerte

Een aanbod in de zin van het Burgerlijk Wetboek.

Offerteaanvraag

Een enkelvoudige of meervoudige aanvraag van de Gemeente voor te verrichten prestaties of een (Europese) aanbesteding conform de Aanbestedingswet en de Europese aanbestedingsrichtlijnen.

Ondernemer

Een ‘aannemer’, een ‘leverancier’ of een ‘dienstverlener’.

Opdracht

De schriftelijke overeenkomst onder bezwarende titel tussen de Gemeente en één of meer Ondernemers over de uitvoering van Werken, Leveringen en/of Diensten, als bedoeld in artikel 1.1 Aanbestedingswet.

Opdrachtwaarde

De geschatte totale (meerjarige) waarde van een Opdracht, inclusief eventuele verlengingsopties en mogelijk meerwerk, exclusief btw.

Werken

Werken als bedoeld in artikel 1.1 Aanbestedingswet.

2 Gemeentelijke doelstellingen

De Gemeente wil met dit Inkoop- en aanbestedingsbeleid de volgende doelstellingen realiseren:

  • a.

    Rechtmatig en doelmatig Inkopen zodat gemeenschapsgelden op controleerbare en verantwoorde wijze worden aangewend en besteed.

De Gemeente leeft daartoe bestaande wet- en regelgeving en de bepalingen van haar Inkoop- en aanbestedingsbeleid na. Daarnaast koopt de Gemeente efficiënt en effectief in. De inspanningen en uitgaven moeten daadwerkelijk bijdragen aan de realisatie van het beoogde doel. De kosten staan in redelijke verhouding tot de opbrengsten en het beheersen en verlagen van de gemeentelijke middelen staan centraal. De Gemeente houdt daarbij in het oog dat er voldoende toegang is voor Ondernemers tot gemeentelijke opdrachten.

  • b.

    Een integere, betrouwbare, zakelijke en professionele inkoper en opdrachtgever zijn.

Professionaliteit houdt in dat op bewuste en zakelijke wijze wordt omgegaan met Inkopen. Continu wordt geïnvesteerd in inhoudelijke kennis over de in te kopen Werken, Leveringen en Diensten, de marktomstandigheden en de relevante wet- en regelgeving. Het streven naar professioneel opdrachtgeverschap komt tot uitdrukking in een betrokkenheid bij de inkoopambitie, slagvaardige besluitvorming, adequaat risicomanagement, vertrouwen in de Contractant en in wederzijds respect tussen de Gemeente en de Contractant. De Gemeente spant zich in om alle inlichtingen en gegevens te verstrekken aan de Ondernemer voor zover die nodig zijn in het kader van het Inkoopproces.

  • c.

    Het creëren van de meest maatschappelijke waarde voor de publieke middelen.

Bij Inkopen kan de Gemeente ook interne en andere gemeentelijke en maatschappelijke kosten betrekken in haar afweging. Ook de kwaliteit van de in te kopen Werken, Leveringen en Diensten speelt een belangrijke rol.

  • d.

    Maatschappelijk Verantwoord Inkopen en daarmee bijdragen aan de realisatie van de maatschappelijke doelstellingen van de Gemeente.

De Gemeente heeft een grote rol bij de aanpak van belangrijke maatschappelijke en sociale vraagstukken. De Gemeente wil bij de Inkopen waar mogelijk een bijdrage leveren aan het oplossen daarvan.

  • e.

    Een continue positieve bijdrage leveren aan het goed presteren van de Gemeente.

Inkopen heeft een belangrijke invloed op het gehele prestatieniveau van de Gemeente en draagt daar direct en voortdurend aan bij. De concrete doelstellingen van Inkopen zijn daarbij steeds rechtstreeks afgeleid van de gemeentelijke doelstellingen.

  • f.

    Administratieve lastenverlichting voor zowel de Gemeente als voor Ondernemers.

Zowel de Gemeente als Ondernemers verrichten vele administratieve handelingen tijdens het Inkoopproces. De Gemeente verlicht deze lasten door bijvoorbeeld proportionele eisen en criteria te stellen en door een efficiënt Inkoopproces uit te voeren. Concreet kan de Gemeente hiertoe digitaal Inkopen (en aanbesteden). De Gemeente maakt, waar mogelijk, gebruik van het Uniform Europees Aanbestedingsdocument.

3 Juridische uitgangspunten

3.1 Algemeen juridisch kader

De Gemeente leeft de relevante wet- en regelgeving na.

Uitzonderingen op (Europese) wet- en regelgeving zullen door de Gemeente restrictief worden uitgelegd en toegepast om te voorkomen dat het toepassingsbereik van deze wet- en regelgeving wordt uitgehold. De voor het Inkoop- en aanbestedingsbeleid meest relevante wet- en regelgeving volgen uit:

Aanbestedingswet

De gewijzigde Aanbestedingswet 2012 implementeert sinds 1 juli 2016 de Europese Richtlijnen 2014/24/EU en 2014/25/EU (‘Aanbestedingsrichtlijnen’), Concessierichtlijnen 2014/23/EU en Richtlijn 2007/66/EU (‘Rechtsbeschermingsrichtlijn’). Deze wet biedt één kader voor overheids- en concessieopdrachten boven en – beperkt – onder de (Europese) drempelwaarden en de rechtsbescherming bij (Europese) aanbestedingen.

Europese wet- en regelgeving

Wet- en regelgeving op het gebied van aanbesteden is afkomstig van de Europese Unie. De ‘Aanbestedingsrichtlijnen’ en ‘Concessierichtlijn’ vormen momenteel de belangrijkste basis. De interpretatie van deze Aanbestedingsrichtlijnen en ‘Concessierichtlijn’ kan volgen uit Groenboeken, Interpretatieve Mededelingen etc. van de Europese Commissie.

Burgerlijk Wetboek

Het wettelijke kader voor overeenkomsten.

Gemeentewet

Het wettelijke kader voor Gemeenten.

Gids Proportionaliteit

De (herziene) Gids Proportionaliteit 2016 is in zijn geheel het richtsnoer dat is aangewezen in het Aanbestedingsbesluit en geeft handvatten voor redelijke toepassing van het proportionaliteitsbeginsel.

Aanbestedingsreglement Werken

In het ARW 2016 zijn procedurevoorschriften opgenomen met betrekking tot de wijze waarop aanbestedingen voor Werken moeten verlopen.

3.2 Algemene beginselen bij Inkopen

  • a

    Algemene beginselen van het aanbestedingsrecht

De Gemeente zal bij haar Inkopen de volgende algemene beginselen van het aanbestedingsrecht in acht nemen:

Gelijke behandeling

Gelijke omstandigheden mogen niet verschillend worden behandeld, tenzij dat verschil objectief gerechtvaardigd is. Ook verkapte of indirecte discriminatie is verboden.

Non-discriminatie

Discriminatie op grond van nationaliteit mag niet.

Transparantie

De gevolgde procedure dient navolgbaar (en dus controleerbaar) te zijn. Dit is een logisch uitvloeisel van het beginsel van gelijke behandeling. Zorgvuldige en oplettende inschrijvers moeten weten waar ze aan toe zijn.

Proportionaliteit (evenredigheid)

De gestelde eisen, voorwaarden en criteria aan de inschrijvers mogen niet onevenredig zijn in verhouding tot het voorwerp van de opdracht. De Gemeente past het beginsel van proportionaliteit toe bij de te stellen eisen, voorwaarden en criteria aan inschrijvers en inschrijvingen en met betrekking tot de contractvoorwaarden.

Wederzijdse erkenning

Diensten en goederen van ondernemingen uit andere lidstaten van de Europese Unie moeten worden toegelaten voor zover die Diensten en goederen op gelijkwaardige wijze kunnen voorzien in de legitieme behoeften van de Gemeente.

  • b

    Algemene beginselen van behoorlijk bestuur

De Gemeente neemt bij haar Inkopen de algemene beginselen van behoorlijk bestuur in acht, zoals het gelijkheidsbeginsel, motiveringsbeginsel en vertrouwensbeginsel.

3.3 Uniforme documenten

De Gemeente streeft ernaar om uniforme documenten te hanteren, tenzij een concreet geval dit niet toelaat. Uniformiteit in de uitvoering draagt eraan bij dat Ondernemers weten waar ze aan toe zijn en landelijk gezien niet steeds met verschillende procedureregelingen worden geconfronteerd. De Gemeente past, mits passend, bij de betreffende Inkopen in ieder geval toe:

  • Algemene Inkoopvoorwaarden Stichtse Vecht 2024 voor Leveringen en Diensten;

  • Gemeentelijke Inkoopvoorwaarden bij IT (Gibit);

  • Algemene Inkoopvoorwaarden voor Werken (UAV en UAV-GC);

  • Algemene voorwaarden voor ingenieurs, architecten en aanverwante dienstverlening (DNR).

3.4 Mandaat en volmacht

Inkopen vindt plaats met inachtneming van de vigerende mandaat- en volmacht regeling van de Gemeente. De Gemeente wil slechts gebonden zijn aan verbintenissen en verplichtingen op basis van rechtsgeldige besluitvorming en civielrechtelijke vertegenwoordiging.

3.5 Afwijkingsbevoegdheid

Afwijkingen van dit Inkoop- en aanbestedingsbeleid zijn slechts mogelijk en toegestaan op basis van een deugdelijk gemotiveerd besluit van of namens het college van burgemeester en wethouders van de Gemeente en voor zover één en ander op basis van de geldende wet- en regelgeving mogelijk is. Bij afwijken door de Gemeente moet advies worden gevraagd aan afdeling Inkoop, die daarvoor input vraagt van contractmanagement en Juridische Zaken. Dit schriftelijke advies wordt toegevoegd aan het afwijkingsbesluit. Een afwijkingsverzoek is enkel voorafgaand aan de opdrachtverstrekking mogelijk.

3.6 Klachtenregeling

Voor klachten in aanbestedingsprocedures heeft de Gemeente een klachtenmeldpunt. In alle aanbestedingen die meervoudig onderhands en Nationaal/Europees worden uitgevoerd is een paragraaf opgenomen waarin wordt vermeld waar en op welke wijze een klacht kan worden ingediend. De Gemeente hanteert bij klachten over aanbestedingen de regeling “Klachtenprocedure Inkoop en Aanbesteden, Gemeente Stichtse Vecht 2025”.

4 Ethische en ideële uitgangspunten

4.1 Integriteit

  • a

    De Gemeente stelt bestuurlijke en ambtelijke integriteit voorop.

De Gemeente heeft hoog in het vaandel dat haar bestuurders en ambtenaren integer handelen. De bestuurders en ambtenaren houden zich aan de vastgestelde gedragscodes1. Zij handelen zakelijk en objectief, waardoor bijvoorbeeld belangenverstrengeling wordt voorkomen.

  • b

    De Gemeente contracteert enkel met integere Ondernemers.

De Gemeente wil enkel zakendoen met integere Ondernemers die zich niet bezighouden met criminele of illegale praktijken. Een toetsing van de integriteit van Ondernemers is bij Inkopen (en aanbestedingen) in beginsel mogelijk, bijvoorbeeld door de toepassing van uitsluitingsgronden of het hanteren van de ‘Gedragsverklaring Aanbesteden’. De Gemeente kan bij twijfel over de integriteit ook het Bureau Bibob om advies vragen.

De burgemeester en het college van burgemeester en wethouders van de Gemeente hebben op 30 maart 2021 de beleidsregel toepassing Wet Bibob 2021 gemeente Stichtse Vecht vastgesteld.

4.2 Maatschappelijk Verantwoord Inkopen (MVI)

De ambities en de doelstellingen van de raad op het gebied maatschappelijk verantwoord inkopen worden opnieuw in kaart gebracht. Zij hebben onder meer betrekking op duurzaamheid, mensenrechten, social return en innovatie. Na vaststelling door de raad vormen zij (uiteraard naast wet- en regelgeving) het kader waarbinnen wordt ingekocht.

De ambities en doelstellingen op het gebied van maatschappelijk verantwoord inkopen worden na vaststelling via een addendum aan het Inkoop- en aanbestedingsbeleid toegevoegd.

5 Economische uitgangspunten

5.1 Product- en marktanalyse

Inkopen vindt plaats op basis van een voorafgaande product- en marktanalyse, tenzij dit gelet op de waarde of de aard van de opdracht niet wordt gerechtvaardigd.

De Gemeente acht het van belang om de markt te kennen door – indien mogelijk – een product en/of marktanalyse uit te voeren. Een productanalyse leidt tot inzicht in de aard van het ‘product’ en de relevante markt(vorm). Een marktanalyse leidt tot het inzicht in de relevante markt(vorm), de Ondernemers die daarop opereren en hoe de markt- en mogelijke machtsverhoudingen zijn (bijvoorbeeld: kopers- of verkopersmarkt). Door een product- en/of marktanalyse kan daarnaast worden geïnventariseerd welke duurzame en innovatieve oplossingen door de markt kunnen worden geboden. Een marktconsultatie met Ondernemers kan onderdeel uitmaken van de marktanalyse. De Gemeente kan contact opnemen met MVO Nederland voor ondersteuning bij het zoeken naar duurzame oplossingen.

5.2 Onafhankelijkheid en keuze voor de ondernemersrelatie

  • a

    De Gemeente acht een te grote afhankelijkheid van Ondernemers niet wenselijk.

De Gemeente streeft naar onafhankelijkheid ten opzichte van Ondernemers (Contractanten) zowel tijdens als na de contractperiode. De Gemeente moet in beginsel vrij zijn in het maken van keuzes bij haar Inkopen (waaronder de keuze van Ondernemer(s) en Contractant(en)), maar ook vanwege de naleving van de (Europese) wet- en regelgeving.

  • b

    De Gemeente kiest voor de meest aangewezen ondernemersrelatie.

Gedurende de contractperiode kan bij de Contractant afhankelijkheid ontstaan van de Gemeente door bijvoorbeeld de te behalen doelstellingen, resultaten, productontwikkelingen (innovatie) of het creëren van prikkels. De Gemeente kiest in dat geval voor de meest aangewezen ondernemersrelatie. De mate van (on)afhankelijkheid in een ondernemersrelatie wordt onder andere bepaald door de financiële waarde van de opdracht, switchkosten, mate van concurrentie in de sector (concentratiegraad) en beschikbaarheid van alternatieve Ondernemers.

5.3 Lokale economie, MKB en sociale ondernemingen

  • a

    De Gemeente heeft oog voor de lokale economie, zonder dat dit tot enigerlei vorm van discriminatie van Ondernemers leidt.

In gevallen waar een enkelvoudig onderhandse Offerteaanvraag en/of een meervoudig onderhandse Offerteaanvraag volgens de geldende wet- en regelgeving is toegestaan, wordt rekening gehouden met de lokale economie en lokale Ondernemers. Discriminatie moet daarbij worden voorkomen en de Gemeenten Stichtse Vecht moet niet onnodig regionale, nationale, Europese of mondiale kansen laten liggen. ‘Local sourcing’ kan bijdragen aan de doelmatigheid van Inkoop.

  • b

    De Gemeente heeft oog voor het midden- en kleinbedrijf (MKB) en zelfstandigen (ZZP).

Uitgangspunt is dat alle Ondernemers gelijke kansen moeten krijgen. De Gemeente houdt echter bij haar Inkoop de mogelijkheden voor het midden- en kleinbedrijf in het oog. Dit kan de Gemeente doen door gebruik te maken van percelen in aanbestedingen, het toestaan van het aangaan van combinaties en onderaanneming, het verminderen van de lasten en het voorkomen van het hanteren van onnodig zware selectie- en gunningscriteria.

  • c

    De Gemeente heeft oog voor sociale ondernemingen.

Bij Inkopen kan de Gemeente opdrachten voorbehouden aan sociale werkplaatsen of sociale ondernemingen die werk bieden aan kwetsbare doelgroepen. Artikel 2.82 Aanbestedingswet biedt de mogelijkheid deelname aan aanbestedingsprocedures voor te behouden aan sociale werkplaatsen en sociale ondernemingen die de maatschappelijke en professionele integratie van mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt als belangrijkste doel hebben.

5.4 Samenwerskingsverbanden

De Gemeente hanteert als uitgangspunt dat zij oog heeft voor samenwerking bij Inkopen. Dit geldt zowel voor samenwerkingen binnen de eigen organisatie als voor samenwerkingen met andere gemeenten of aanbestedende diensten. Deze samenwerkingsverbanden kunnen bijvoorbeeld betrekking hebben op Inkoopsamenwerking, milieuactiviteiten, werkvoorzieningsschappen, belastingen en sociale regelgeving.

6 Bepalen van de Inkoopprocedure

6.1 De Gids Proportionaliteit

De Gemeente zal − met inachtneming van de Gids Proportionaliteit − bij de onderstaande bedragen de volgende procedures hanteren, tenzij de Gemeente gemotiveerd aangeeft waarom zij hiervan wenst af te wijken.

Werken

WERKEN

Enkelvoudig onderhands

€ 0 < € 150.000

Meervoudig onderhands

€ 150.000 < € 1.500.000

Nationaal openbaar

€ 1.500.000 < Europees drempelbedrag2

Europese aanbestedingsprocedure

> Europees drempelbedrag

Leveringen en diensten

LEVERINGEN EN DIENSTEN

Enkelvoudig onderhands

€ 0 < € 70.000

Meervoudig onderhands of Nationaal openbaar

€ 70.000 < Europees drempelbedrag3

Europese aanbestedingsprocedure

> Europees drempelbedrag

Sociale en specifieke diensten

SOCIALE EN SPECIFIEKE DIENSTEN

Enkelvoudig onderhands, Meervoudig onderhands of Nationaal openbaar

< € Europees drempelbedrag4

Europese aanbestedingsprocedure

> Europees drempelbedrag

Bij het inkopen van sociale en specifieke diensten met een contract-waarde onder het drempelbedrag doorloopt de gemeente de best passende procedure gelet op het voorwerp van de opdracht en het karakter van de markt. De desbetreffende diensten zijn hier te vinden: https://www.pianoo.nl/sites/default/files/documents/documents/overzichtcpv-codesnaardienst-april2016.pdf 

Concessies

CONCESSIES

Enkelvoudig onderhands / Meervoudig onderhands of Nationaal openbaar

€ 0 < Europees drempelbedrag5

Europese aanbestedingsprocedure

> Europees drempelbedrag

Bij het inkopen van concessies met een contract-waarde onder het drempelbedrag doorloopt de gemeente de best passende procedure gelet op het voorwerp van de opdracht en het karakter van de markt.

6.2 De procedures

Enkelvoudig onderhands

De Gemeente vraagt minimaal aan één Ondernemer een Offerte.

Meervoudig onderhands

De Gemeente vraagt bij Diensten, Leveringen en Werken ten minste aan drie Ondernemers en ten hoogste aan vijf Ondernemers een schriftelijke Offerte. Bij een meervoudig onderhandse offerteaanvraag streeft de gemeente minimaal één lokale partij uit te nodigen.

Nationaal openbaar

De Gemeente zal voorafgaand aan de opdrachtverlening een aankondiging plaatsen op het daarvoor bedoelde platvorm, waarna partijen hun interesse kenbaar kunnen maken.

Europees

Boven de (Europese) drempelbedragen zal de Gemeente in beginsel Europees aanbesteden, tenzij dit in een bepaald geval niet nodig is op grond van de geldende wet- en regelgeving

6.3 Raming en financiële budget

Inkopen vindt plaats op basis van een deugdelijke en objectieve voorafgaande schriftelijke raming van de opdracht. De raming is ook van belang om de financiële haalbaarheid van de opdracht te bepalen. De Gemeente wil immers niet het risico lopen dat zij verplichtingen aangaat die zij niet kan nakomen.

Ter bepaling van de toe te passen aanbestedingsvorm dient de waarde van de aan te besteden opdracht te worden geraamd met inachtneming van de navolgende uitgangspunten:

  • Een Opdracht mag niet worden gesplitst/opgeknipt in kleinere opdrachten om een bepaalde aanbestedingsvorm te vermijden.

  • Bij een Opdracht die een combinatie is van Levering, Dienst en/of Werk wordt de totale waarde van de verschillende componenten bij elkaar opgeteld. De component met de hoogste waarde bepaalt welk aanbestedingsregime van toepassing is.

Bij het bepalen van de Opdrachtwaarde wordt de volgende tabel toegepast.

Looptijd

Waardebepaling

Bepaalde looptijd (gelijk aan of korter dan 48 maanden incl. evt. verlengingen):

Totale geraamde waarde voor de gehele looptijd.

Onbepaalde looptijd, of een looptijd langer dan 48 maanden:

Maandelijks bedrag vermenigvuldigd met 48 (max 48 maanden).

6.4 Eerlijke mededinging en commerciële belangen

De Gemeente bevordert eerlijke mededinging. De betrokken Ondernemers moeten een eerlijke kans krijgen om de opdracht gegund te krijgen. Door in principe objectief, transparant en non-discriminerend te handelen, bevordert de Gemeente een eerlijke mededinging. Dit zal bijdragen aan het in standhouden van een gezonde marktwerking (ook op de lange termijn). De Gemeente wenst geen Ondernemers te betrekken in haar Inkoopproces die de mededinging vervalsen.

7 Organisatorische uitgangspunten

7.1 Inkopen in de organisatie

Het inkoopproces binnen de Gemeente zal in een inkoophandboek uitgewerkt worden. Het inkoophandboek is een dynamisch document dat door de directie wordt vastgesteld.

7.2 Verantwoordelijken

Inkopen wordt concreet uitgevoerd door het ambtelijk apparaat. De portefeuillehouder Inkopen is verantwoordelijk voor Inkopen. Het college van burgemeester en wethouders is verantwoordelijk voor de uitvoering van het Inkoop- en aanbestedingsbeleid. Voor een succesvolle toepassing van dit Inkoop- en aanbestedingsbeleid is betrokkenheid van bestuurder, budgethouder/opdrachtgever en inkoper essentieel.

Ondertekening


Noot
2

De Europese drempelbedragen worden tweejaarlijks vastgesteld door de Europese Commissie. Bij aanpassing van de Europese drempelbedragen door de Commissie, worden de nieuwe drempelbedragen in onderhavig beleid opgenomen. Van 1 januari 2024 tot en met 31 december 2025 is het Europees drempelbedrag voor Werken € 5.538.000,-

Noot
3

Van 1 januari 2024 tot en met 31 december 2025 is het Europees drempelbedrag voor Leveringen en Diensten € 221.000,-

Noot
4

Van 1 januari 2024 tot en met 31 december 2025 is het Europees drempelbedrag voor Sociale en specifieke Diensten € 750.000,-

Noot
5

Van 1 januari 2024 tot en met 31 december 2025 is het Europees drempelbedrag voor Concessies € 5.538.000,-