Regeling gegevensverstrekking basisregistratie personen Vlaardingen 2024

Geldend van 10-04-2025 t/m heden

Intitulé

Regeling gegevensverstrekking basisregistratie personen Vlaardingen 2024

Burgemeester en wethouders van de gemeente Vlaardingen:

Overwegende dat het college van burgemeester en wethouders op grond van de Verordening gegevensverstrekking basisregistratie personen Vlaardingen 2024 nadere regels kan stellen over verstrekking van gegevens uit de basisregistratie personen aan organen van de gemeente en derden;

Gelet op:

  • artikelen 3.8 en 3.9 van de Wet basisregistratie personen;

  • de Algemene verordening gegevensbescherming (Verordening (EU) 2016/679 betreffende de bescherming van natuurlijke personen in verband met de verwerking van persoonsgegevens en betreffende het vrije verkeer van die gegevens en tot intrekking van Richtlijn 95/46/EG);

  • art. 156 Gemeentewet;

  • Verordening gegevensverstrekking basisregistratie personen Vlaardingen 2024.

Besluiten vast te stellen

De ‘Regeling gegevensverstrekking basisregistratie personen Vlaardingen 2024’.

Artikel 1. Begripsbepalingen

In deze Regeling wordt verstaan onder:

a.

AVG

Algemene verordening gegevensbescherming (Verordening (EU) 2016/679 betreffende de bescherming van natuurlijke personen in verband met de verwerking van persoonsgegevens en betreffende het vrijeverkeer van die gegevens en tot intrekking van Richtlijn 95/46/EG);

b.

basisregistratie

basisregistratie personen, als bedoeld in artikel 1.2 van de wet;

c.

college

het college van burgemeester en wethouders van Vlaardingen;

d.

derde

elke natuurlijke persoon niet zijnde een overheidsorgaan of een ingeschrevene en elke rechtspersoon die nietkrachtens publiekrecht is ingesteld, noch met enig openbaar gezag is bekleed;

e.

gegevensbeheerder

manager burgerzaken;

f.

gemeente

gemeente Vlaardingen;

g.

ingeschrevene

degene ten aanzien van wie eenpersoonslijst in de basisregistratie is opgenomen;

h.

ingezetene

de ingeschrevene die zijn woonplaats heeft in de gemeente;

i.

orgaan van de gemeente

een organisatieonderdeel binnende gemeentelijke organisatie van de gemeente;

j.

selectie

een overzicht van ingezetenen van de gemeente, die aan specifieke criteria voldoen;

k.

verstrekking

het beschikbaar stellen van gegevens uit de basisregistratie aan een orgaan van de gemeente of een derde;

l.

Wet

Wet basisregistratie personen.

Artikel 2. Verstrekkingen aan organen van de gemeente

  • 1. Gelet op art. 3.8 van de Wet en gelet op art. 6 lid 1 sub e AVG, kunnen gegevens uit de basisregistratie van de gemeente aan organen van de gemeente worden verstrekt, voor zover deze organen deze nodig hebben voor de uitvoering van de aan hen opgedragen wettelijke taken;

  • 2. De verstrekkingen als bedoeld in lid 1, kunnen plaatsvinden door middel van rechtstreekse raadpleging van de basisregistratie (ad hoc verstrekkingen), door systematische verstrekkingen en door selectie;

  • 3. De organen van de gemeente aan wie gegevens worden verstrekt, de categorie van personen die het betreft, de wijze van verstrekken en de gegevens die worden verstrekt aan de organen zijn vermeld in bijlage 1.

Artikel 3. Verstrekkingen aan derden

  • 1. Op grond van art. 3.9 van de Wet kunnen over een ingeschrevene die ingezetene is van de gemeente en over een overledene die op het moment van overlijden ingezetene van de gemeente was gegevens uit de basisregistratie worden verstrekt aan derden die werkzaamheden verrichten met een gewichtig maatschappelijk belang voor de gemeente;

  • 2. Als werkzaamheden met een gewichtig maatschappelijk belang worden aangewezen de werkzaamheden als genoemd in bijlage 2 van deze Regeling;

  • 3. Als categorieën van derden die de in lid 2 genoemde werkzaamheden uitvoeren, worden aangewezen de categorieën als genoemd in bijlage 2 van deze Regeling;

  • 4. Over een ingezetene van de gemeente kunnen gegevens uit de basisregistratie worden verstrekt aan een derde, die voorafgaande schriftelijke toestemming heeft van de ingezetene wiens gegevens worden verstrekt;

  • 5. De verstrekking als bedoeld in lid 1 van dit artikel vindt slechts plaats voor zover deze noodzakelijk is voor de behartiging van het gerechtvaardigde belang van de derde en het belang of de fundamentele rechten en vrijheden van de ingeschrevene, de overledene en/of diens nabestaanden niet aan de verstrekking in de weg staan;

  • 6. De verstrekking als bedoeld in lid 1 van dit artikel kan uitsluitend betrekking hebben op algemene gegevens over de naam, het geslacht, de geslachtsnaam van de echtgenoot dan wel geregistreerde partner, de eerdere echtgenoot of eerder geregistreerde partner, het adres, de bijhoudingsgemeente, de geboortedatum en de datum van overlijden.

Artikel 4. Terugmeldplicht

  • 1. Een orgaan van de gemeente dat gerede twijfel heeft over de juistheid van een authentiek gegeven dat hij verstrekt heeft gekregen uit de basisregistratie, doet hiervan mededeling aan de gegevensbeheerder;

  • 2. De gegevensbeheerder regelt de wijze waarop terugmeldingen door organen van de gemeente plaatsvinden en de wijze waarop deze terugmeldingen worden afgehandeld. Hierbij wordt rekening gehouden met het bepaalde in art. 2.34 van de Wet en de daaruit voortvloeiende uitvoeringsregelingen.

Artikel 5. Protocolplicht

  • 1. De gegevensbeheerder houdt gedurende twintig jaren volgend op de verstrekking aantekening van de verstrekking in overeenstemming met art. 3.11 van de Wet;

  • 2. De gegevensbeheerder regelt de wijze waarop de taken, verantwoordelijkheden en bevoegdheden van de protocolplicht worden uitgevoerd.

Artikel 6. Onvoorziene gevallen

In gevallen waarin deze Regeling of de AVG niet voorziet, beslist het college.

Artikel 7. Inwerkingtreding, intrekken oude Regeling en citeertitel

  • 1. Deze Regeling treedt in werking de dag na bekendmaking;

  • 2. De Regeling gegevensverstrekking basisregistratie personen Vlaardingen 2014 wordt ingetrokken met ingang van de dag van de bekendmaking van de Regeling gegevensverstrekking basisregistratie personen Vlaardingen 2024;

  • 3. Deze Regeling kan worden aangehaald als: Regeling gegevensverstrekking basisregistratie personen Vlaardingen 2024.

Ondertekening

Aldus vastgesteld in de vergadering van burgemeester en wethouders van Vlaardingen van 15 oktober 2024

de gemeentesecretaris,

de burgemeester,

Bijlage 1 behorend bij art. 2 van de Regeling gegevensverstrekking basisregistratie personen Vlaardingen 2024

Het college mag op grond van art. 3.8 van de Wet bepalen aan welke organen van de gemeente het gegevens verstrekt.

Voor de autorisatie op grond waarvan aan organen van de gemeente toegang tot de basisregistratie en de GBA-V wordt verleend, wordt verwezen naar het hierbij van toepassing verklaarde landelijk autorisatiebesluit van de minister van BZK De feitelijke autorisatie is opgenomen in de autorisatietabellen van de basisregistratie-applicatie.

Organisatieonderdeel

Taak

Rechtmatige grondslag

Bestuurssecretariaat en Kabinet

Regelen van Jubilea en alles rond Koninklijke- en gemeentelijke onderscheidingen.

Lokale taak en

Wet instelling Orde van de Nederlandse Leeuwen Orde van Oranje-Nassau.

Bouw- en Woningtoezicht

Vergunningverlening, toezicht en handhaving voorbouwen en ruimtelijke ordening.

Wet algemene bepalingen omgevingsrecht en Omgevingswet.

Burgerzaken

Dienstverlening op het gebiedvan: Reisdocumenten,

Rijbewijzen,

Verklaring omtrentgedrag, Burgerlijke stand,Adresonderzoeken, Bijhouden BRP, Naturalisatie- en optie,

Gemeentelijke uitvaart Verkiezingen en Gevonden/verloren voorwerpen.

Wet basisregistratie personen, Wet op de lijkbezorging,

Wet op het Nederlanderschap, Paspoortwet,

Reglement rijbewijzen, Kieswet,

Wet justitiële documentatie, Besluit Burgerlijke stand, Burgerlijk wetboek, Nationaliteitswetgeving en

Wegenverkeerswet en Reglement rijbewijzen.

Financiën

Financieel adviesaan organisatieonderdelen, directie en bestuur,

Ontwikkelen financieel beleiden

Uitbetalen van facturen.

Gemeentewet en

Wet op het financieel toezicht.

ICT

Beveiliging en beheer vangegevens waaronder persoonsgegevens.

Algemene Verordening gegevensbescherming.

Informatiebeheer

Advisering informatiebeheer, Archiefbeheer,

Ontwikkelen beleidinformatiebeheer, Post scannen en registreren, Documentbeheer Verseon en

Selectie en vernietiging archiefstukken.

Archiefwet 1995 en

Algemene Verordening gegevensbescherming.

Jeugd en Maatschappelijke Ondersteuning

Beleid en uitvoering op het gebiedvan jeugdzorg, Subsidiebeheer en -coördinatie,

Procesregie en coördinatie maatschappelijke opvang,

Beleidsontwikkeling en uitvoering voor kwetsbare

groepen, Ondersteuning en advisering op gebied van geestelijke gezondheid en dementie,

Armoedebeleid en sociale bijstandsverlening en

Regionale en lokale samenwerkingsverbanden.

Jeugdwet,

Wet maatschappelijke ondersteuning, Participatiewet,

Wet verplichte geestelijke gezondheidszorg, Wat langdurige zorg,

Wet inburgering en

Algemene wet bestuursrecht

Leerrecht

Uitvoeren van de Leerplichtwet,

Uitvoeren van de Regionale Meld- en

Coördinatiefunctie (RMC) voor voortijdig,

schoolverlaten voor de gemeenten Vlaardingen,

Schiedam en Maassluis.

Leerplichtwet 1969,

Wet voortgezet onderwijs 2020 en 

Wet educatie en beroepsonderwijs. 

Openbare Orde & Veiligheid

Beleidsuitvoering op het gebied van openbare orde en veiligheid,

Beleidsontwikkeling op het gebied van openbare orde en veiligheid,

Bestuurlijke advisering en

Het verlenen van vergunning vanuitAPV.

Algemene Plaatselijke Verordening.

Participatie, Onderwijs en Sport

Uitvoering Gelijke Kansen Alliantie,

Beleidsontwikkelingleerlingenvervoer,

Regionale Meldcoördinatie,

Uitvoering leerplichtwet,

Lokaal onderwijsbeleid (LEA, NPO), Nieuwkomersonderwijsbeleid,

Uitvoering Wet Passend Onderwijs, Uitvoering onderwijsachterstandenbeleid, Onderwijshuisvesting,

Peuteropvang/VVE subsidieaanvragen, Toezicht Regionale Educatieve Agenda, Toezicht Handhaving Kinderopvang,

Het verwerven en verstrekken van subsidies voor sport en beweging,

Het maken van een visie sport en bewegen, Beleidsontwikkeling en uitvoering voor sportaccommodaties en

Beleidsontwikkeling en uitvoerig gemeentelijk vrijwilligerswerk.

Leerplichtwet 1696,

Wet kinderopvang en

Wet educatie en beroepsonderwijs. 

Stadsbedrijven

Opstellen van afvalbeleid,

Opstellen van parkeerbeleid,

Uitgeven van parkeervergunningen,

Beheer van de begraafplaatsen, 

Beheer van de haven (havendienst), 

Coördineren en uitgeven van wijkdeals, 

Afhandelen van schades,

Contract Coöperatie Weekmarkten Vlaardingen en

Contract Stadsboerderij Hollywood en Dierenweides

Wet milieubeheer en

Algemene Plaatselijke Verordening. 

Toezicht & Handhaving

Toezicht en handhaving op basis van BOA-beleid,

Controle op naleving van de APV en

Toezichthouder BRP.

Algemene Plaatselijke Verordening en

Besluit buitengewoonopsporingsambtenaar gemeente Vlaardingen 2022 (en de daarop volgende besluiten).

Vastgoed

Beheer en onderhoud gemeentelijk vastgoed,

Verkoop en verhuur gemeentelijk vastgoed,

Verduurzaming gemeentelijk vastgoed,

Beleidsadvisering gemeentelijk vastgoed en

Administratieve, financiële en contractuele werkzaamheden t.b.v. het in erfpacht uitgeven en verkopen van gemeentegrond.

Gemeentewet,

Burgerlijk Wetboek 7 en 

Wet algemene regels herindeling. 

Bijlage 2 behorend bij art. 3 Regeling gegevensverstrekking basisregistratie personen Vlaardingen 2024

Het college mag op grond van artikel 3.9 van de Wet bepalen aan welke derden het gegevens verstrekt. De verstrekking kan uitsluitend betrekking hebben op de gegevens als genoemd in art. 3.9, lid 4 van de Wet. De hierna opgenomen categorieën van aangewezen derden die werkzaamheden met een gewichtig maatschappelijk belang voor de gemeente uitvoeren, komen in aanmerking voor het verstrekken van gegevens uit de basisregistratie.

Verstrekking blijft achterwege indien de betrokkene op grond van en met inachtneming van art. 3.21 van de Wet heeft verzocht om verstrekkingsbeperking, tenzij na een zorgvuldige belangenafweging wordt geoordeeld dat het belang van openbaarmaking van de gevraagde gegevens zwaarder weegt dan het belang van de betrokkene bij verstrekkingsbeperking.

Gewichtig maatschappelijk belang BRP

Waarvoor

Bewindvoerder/ Bewindvoerderskantoor

Slechts voor het achterhalen van gegevens van de cliënt voor taken die onder het bewind vallen.Bijvoorbeeld als de bewindvoerder het adres van zijn cliëntwil achterhalen. Let op: besluit van bewind- voering moet in kopie bij de aanvraag zitten.

Bibliotheken

Bevorderen van culturele en maatschappelijke vaardigheden.

Buitenlandse EU-overheidsorganen

Gegevensverstrekking aan buitenlandse overheidsorganen is alleen toegestaan als er een Nederlands maatschappelijk belang is, met voorafgaande schriftelijke toestemming van betrokkene.

Buitenlandse niet EU-overheidsorganen

Er mag dan alleen verstrekt worden indien een verdrag of een besluit van een volkenrechtelijke organisatie in de verstrekking van die gegevens voorziet. In anderegevallen is verstrekking alleen toegestaan met voorafgaande schriftelijke toestemming van de betrokkene.

Buitenlandse rechtspersonen, zoalsinstellingen voor socialezorg en zekerheid

Gegevensverstrekking aan buitenlandse rechtspersonen is alleen toegestaan als er een Nederlands maatschappelijk belang is, metvoorafgaande schriftelijke toestemming van betrokkene.

Crematoria, begraafplaatsen

Bijhouding begraafplaatsadministratie en uitvoering Wetop de Lijkbezorging, met betrekking tot het begraven en cremeren van inwoners van de gemeente Vlaardingen.

Culturele organisaties

Bevorderen van cultuur en behoud van cultureel erfgoed.

Fondsenwervende organisaties

Werkzaamheden met een gewichtig maatschappelijk belang.

Instellingen die werkzaamheden verrichten op het terrein van:

  • -

    Maatschappelijk dienstverlening

  • -

    Algemene en geestelijke gezondheidszorg

  • -

    Kinderopvangwerk

  • -

    Jeugdwelzijnswerk

  • -

    Ouderenzorg

  • -

    Gehandicaptenzorg

  • -

    Sociale werkvoorziening

  • -

    Sociaal-Juridische zorgverlening

Werkzaamheden met een gewichtig maatschappelijk belang.

Kredietbank (privaatrechtelijk, bijvoorbeeld een stichting)

Werkzaamheden met een gewichtig maatschappelijk belang.

Migrantenorganisaties

Ondersteuning bij inburgering en integratie.

Onderwijsinstellingen

Werkzaamheden met een gewichtig maatschappelijk belang.

Ouderenorganisaties

Ondersteuning bijwelzijn van ouderen.

Overheidsorganen van de Caribische landen(Aruba, Curaçao en Sint Maarten) en het Caribisch deel van Nederland (Bonaire, Sint Eustatius en Saba)

Gegevensverstrekking aan de Caraïbische landen is alleen mogelijk als er eengewichtig maatschappelijk belangis voor gemeente Vlaardingen.

Patiëntenverenigingen

Onderlinge hulp en ondersteuning van patiënten.

(Rechts) personen die niet in de

Verordening gegevensverstrekking basisregistratie personen Vlaardingen 2024 benoemd zijn.

Doel kan verschillend van aard zijn per aanvrager. Met schriftelijke toestemming van betrokkene (persoon/gezaghouder).

Reclassering/verslaafdenzorg

Werkzaamheden met een gewichtig maatschappelijk belang.

Schuldhulpverleningsinstanties

Ondersteuning bij financiële problemen en armoedebestrijding.

Sportorganisaties en sportverenigingen

Bevorderen vansportdeelname en gezondheid.

Thuiszorgorganisaties

Werkzaamheden met een gewichtig maatschappelijk belang.

Vakorganisaties

Werkzaamheden met een gewichtig maatschappelijk belang.

Vrouwenorganisaties

Bevordering van welzijn en zelfredzaamheid van vrouwen.

Woningbouwverenigingen/wooncorporaties

Eerlijke verdeling vansociale woonruimte en tegengaan van woonfraude.

Ziekenhuizen

Verlenen van medische zorg en administratieve afhandeling.

Toelichting

Sinds 6 januari 2014 is de Wet van kracht, die het verwerken en beschermen van persoonsgegevens in de basisregistratie regelt. Overheidsorganen, waaronder de gemeente zelf, zijn verplicht om bij de verwerking van persoonsgegevens gebruik te maken van de gegevens uit de basisregistratie.

Hierdoor hoeven burgers geen gegevens die al in de basisregistratie zijn opgenomen opnieuw te verstrekken bij contact met de overheid.

Deze Regeling voorziet in de verstrekking van gegevens uit de basisregistratie aan gemeentelijke organen en derden, in overeenstemming met de Wet, de AVG en de Verordening gegevensverstrekking basisregistratie personen 2024. Daarnaast regelt deze Regeling gevallen waarin de Wet en de AVG niet voorzien, zodat deze adequaat kunnen worden afgehandeld. Hiermee wordt gewaarborgd dat de gemeente voldoet aan de eisen die zijn gesteld in de Wet en de AVG.

Artikelsgewijze toelichting

Artikel 1. Begripsbepalingen

Dit artikel beschrijft de basisbegrippen die gebruikt worden in de Regeling.

Artikel 2. Verstrekkingen aan organen van de gemeente

Dit artikel regelt de verstrekking van gegevens over ingezetenen van de gemeente uit de basisregistratie aan organen van de gemeente. Het benadrukt het beginsel van noodzakelijkheid en proportionaliteit bij de verstrekking van authentieke gegevens: verstrekking mag slechts plaatsvinden indien de gegevens noodzakelijk zijn voor de uitvoering van de aan hen opgedragen wettelijke taken. Dit vindt zijn basis in artikel 3.8 van de Wet, evenals in de AVG, waarbij artikel 6, lid 1 sub e AVG expliciet wordt genoemd. De verstrekking kan op verschillende manieren plaatsvinden: via directe raadpleging, systematische verstrekkingen of selecties van gegevens. De nadere uitwerking van dit artikel is te vinden in bijlage 1.

Artikel 3. Verstrekkingen aan derden

De wetgever heeft in de Wet al voorzien in de verstrekking van gegevens uit de basisregistratie aan een groot aantal derden. Echter, er kunnen lokale maatschappelijke belangen zijn die door de wetgever niet zijn voorzien. In dergelijke gevallen is de gemeente bevoegd om werkzaamheden met een maatschappelijk belang, die ook een gemeentebelang dienen, aan te wijzen als werkzaamheden waarvoor gegevens over inwoners van de gemeente mogen worden verstrekt.

Dit artikel regelt de verstrekking van gegevens aan derden, zijnde organisaties die werkzaamheden uitvoeren van gewichtig maatschappelijk belang voor de gemeente. De grondslag hiervoor ligt in artikel 3.9 van de Wet. Om te waarborgen dat alleen relevante partijen gegevens ontvangen, zijn de werkzaamheden en de categorieën van derden die hiervoor in aanmerking komen, nader gespecificeerd in bijlage 2 van deze Regeling. Deze waarborgen dienen ervoor om te garanderen dat gegevens uitsluitend worden verstrekt aan partijen die aantoonbaar een maatschappelijk doel dienen dat aansluit bij het gemeentelijk belang.

Naast de mogelijkheid tot het verstrekken van gegevens aan derden die werkzaamheden uitvoeren met een gewichtig maatschappelijk belang, is het ook mogelijk gegevens te verstrekken aan een derde, wanneer deze voorafgaande schriftelijke toestemming heeft verkregen van degene over wie gegevens worden gevraagd.

Op grond van art. 3.9 lid 4 van de Wet kan de verstrekking uitsluitend betrekking hebben op algemene gegevens over de naam, het geslacht, de geslachtsnaam van de echtgenoot dan wel geregistreerde partner, de eerdere echtgenoot of eerdere geregistreerde partner, het gebruik door de ingeschrevene van de geslachtsnaam van de echtgenoot dan wel geregistreerde partner, de eerdere echtgenoot of eerdere geregistreerde partner, het adres, de bijhoudingsgemeente, de geboortedatum en de datum van overlijden.

Er worden niet meteen gegevens verstrekt wanneer de betrokkene op grond van art. 3.21 van de Wet verzocht heeft om verstrekkingsbeperking. De betrokkene wordt eerst geïnformeerd betreffende de aanvraag van gegevensverstrekking en om toestemming gevraagd. Indien de betrokkene geen toestemming geeft tot verstrekking van de gevraagde gegevens, zal een belangenafweging worden gemaakt om de gevraagde gegevens al dan niet te verstrekken.

Artikel 4. Terugmeldplicht

Voor het functioneren van de overheid is de kwaliteit van de basisregistratie van essentieel belang. Hoge kwaliteit kan alleen bereikt worden als bestuursorganen melding maken van onjuiste gegevens. Indien een orgaan van de gemeente is geautoriseerd om bepaalde gegevens uit de basisregistratie te ontvangen, dan is het verplicht om bij gerede twijfel aan de juistheid van een gegeven een terugmelding te doen. Dit is bepaald in art. 2.34 van de Wet.

Artikel 5. Protocolplicht

Protocollering is het houden van aantekening van een verstrekking. Protocolleren heeft tot doel om uitvoering te kunnen geven aan het in artikel 3.22 van de Wet geregelde recht van de burger op mededeling betreffende de verstrekkingen die over hem zijn gedaan. Er wordt vastgelegd welke gegevens zijn verstrekt, aan wie de gegevens zijn verstrekt, waarom verstrekking heeft plaatsgevonden, door wie de gegevens zijn verstrekt, en de data waarop al deze handelingen werden verricht. Op deze wijze is altijd herleidbaar (en dus controleerbaar) hoe met verstrekking van deze gegevens wordt omgegaan.

Gegevensverstrekking in het kader van de veiligheid van de staat of de voorkoming, opsporing en vervolging van strafbare feiten wordt niet geprotocolleerd.

Artikel 6. Onvoorziene gevallen

Als zich situaties voordoen waaraan deze Regeling of de AVG geen invulling kan geven, beslist het college.

Artikel 7. Inwerkingtreding, intrekken oude Regeling en citeertitel

Dit artikel bepaalt dat de Regeling in werking treedt op de dag na bekendmaking. Ook regelt het artikel de intrekking van de oude Regeling gegevensverstrekking basisregistratie personen Vlaardingen 2014. De citeertitel spreekt voor zich.