Permanente link
Naar de actuele versie van de regeling
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR737841
Naar de door u bekeken versie
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR737841/1
Aanwijzingsbesluit elektronisch kanaal bezwaar Schiedam 2025
Geldend van 10-04-2025 t/m heden
Intitulé
Aanwijzingsbesluit elektronisch kanaal bezwaar Schiedam 2025Het college van burgemeester en wethouders en de burgemeester van de gemeente Schiedam,
ieder voor zover het zijn bevoegdheid betreft,
gelet op artikel 2:15 van de Algemene wet bestuursrecht en het Besluit elektronisch berichtenverkeer gemeente Schiedam 2015;
besluiten vast te stellen het:
Aanwijzingsbesluit elektronisch kanaal bezwaar Schiedam 2025:
Artikel 1 Definities
Dit besluit verstaat onder:
- a.
bezwaarschrift: een bericht als bedoeld in Afdeling 7.1 van de Algemene wet bestuursrecht;
- b.
kanaal: een aangewezen wijze van elektronisch verzenden van berichten als bedoeld in artikel 2:15, eerste lid, van de Algemene wet bestuursrecht.
Artikel 2 Aanwijzing digitaal kanaal bezwaarschriften
Als kanaal voor het indienen van bezwaarschriften als bedoeld in afdeling 7.1 van de Algemene wet bestuursrecht aan te wijzen het webformulier op https://www.schiedam.nl/a-tot-z/bezwaarschrift-indienen.
Artikel 3 Nadere eisen digitaal kanaal bezwaarschriften
-
1. Elektronische bezwaarschriften kunnen uitsluitend via het in artikel 2 aangewezen webformulier worden ingediend.
-
2. Elektronische bezwaarschriften worden niet in ontvangst genomen indien:
- a.
het bericht niet door de server van de gemeente Schiedam verwerkt kan worden;
- b.
het bericht en/of de bijlagen schadelijke software (malware) bevat.
- a.
-
3. Als tijdstip van ontvangst geldt, overeenkomstig artikel 2:17 van de Algemene wet bestuursrecht, het tijdstip waarop het bericht de gemeente Schiedam heeft bereikt.
Artikel 4 Slotbepalingen
-
1. Dit besluit wordt aangehaald als: Aanwijzingsbesluit elektronisch kanaal bezwaar Schiedam 2025.
-
2. Dit besluit treedt in werking op de dag na bekendmaking ervan.
Ondertekening
Aldus vastgesteld op 1 april 2025,
de burgemeester,
H.M. Bergmann
Aldus vastgesteld in de vergadering van het college van burgemeester en wethouders van 1 april 2025,
de secretaris,
C.E. Bos
de voorzitter,
H.M. Bergmann
Toelichting
Algemeen
In Afdeling 2.3 van de Algemene wet bestuursrecht (hierna: Awb), is het Verkeer langs elektronische weg met de overheid geregeld. Tot 2026 geldt de regel dat het bestuursorgaan per type officieel bericht kan bepalen of naast het traditionele kanaal per post, ook de elektronische weg is geopend en onder welke voorwaarden daarvan gebruik kan worden gemaakt. Het college heeft hiertoe het Besluit elektronisch berichtenverkeer Schiedam 2015 vastgesteld. Op 1 januari 2026 treedt de Wet modernisering elektronisch bestuurlijk verkeer (hierna: WMEBV) in werking, waarmee afdeling 2.3 van de Awb wordt gewijzigd. Deze wet verplicht bestuursorganen om voor alle officiële berichten digitale kanalen beschikbaar te stellen.
Dit besluit tot openstelling van de het digitale kanaal voor bezwaarschriften loopt vooruit op de inwerkingtreding van de Wmebv en beoogt mede aan de nieuwe wettelijke eisen te voldoen. De Wmebv (specifiek het gewijzigd artikel 2:13 lid 2 Awb) schrijft voor dat voor elk type officieel bericht bij wettelijk voorschrift of bij besluit van het bestuursorgaan een voldoende betrouwbare en vertrouwelijke wijze van verzenden wordt aangewezen. De aanwijzing van het kanaal (of de kanalen) moet dus voor elk type bericht bij verordening of besluit van het bevoegde bestuursorgaan gebeuren. De tekst van genoemd wetsartikel en de uitleg die daaraan door de wetgever wordt gegeven, verzet zich ertegen dat (enkel) op de website wordt aangegeven voor welk type bericht welk kanaal openstaat.
Gemeentelijke bestuursorganen waarvoor dit in elk geval geldt, zijn de gemeenteraad, het college van burgemeester en wethouders en de burgemeester. Deze bestuursorganen dienen daarom ieder voor zover het hun eigen bevoegdheid betreft, de elektronische kanalen aan te wijzen die burgers, bedrijven en anderen voor deze officiële berichten moeten gebruiken, waaronder in dit geval het kanaal voor bezwaarschriften.
Artikelsgewijs
Alleen die bepalingen die verdere toelichting behoeven, worden hieronder nader toegelicht.
Artikel 1 Definities
Bij de definitie van het begrip ‘bericht’ is aangesloten bij de betekenis die het heeft in Afdeling 2.3. van de Awb. Deze betekenis blijft ongewijzigd.
Met ‘kanaal’ wordt verwezen naar de ‘elektronische weg’ als bedoeld in artikel 2:15, eerste lid van de Awb, die geldt tot inwerkingtreding van de Wmebv op 1 januari 2026. Vanaf dat moment verwijst de term ‘kanaal’ naar de bij wettelijk voorschrift of bij besluit aangewezen wijze van verzending, als bedoeld in artikel 2:13 ‘nieuw’ van de Awb.
Artikel 2 Aanwijzing digitaal kanaal bezwaarschriften
Zowel onder de huidige als de te wijzigen regels over elektronisch bestuurlijk verkeer, bepalen de bestuursorganen via welk kanaal een bepaald type bericht elektronisch kan worden ingediend. Niet elke elektronische weg is namelijk geschikt voor elk elektronisch bericht. Dat kan zijn omdat een elektronische weg voor een bepaald bericht niet betrouwbaar en vertrouwelijk genoeg is (dit geldt bijvoorbeeld voor het verzenden van medische gegevens per e-mail), maar ook omdat via sommige elektronische wegen alleen berichten kunnen worden verzonden van een beperkte omvang (bijvoorbeeld whatsapp). Daarnaast kan niet worden verwacht van een bestuursorgaan dat het elk denkbaar kanaal dat geschikt is voor een bepaald type bericht, ook daadwerkelijk openstelt voor dergelijke berichten. Dat zou niet efficiënt zijn. Meer in het bijzonder voor bezwaarschriften zou dat bovendien leiden tot het zoekraken van bezwaarschriften of het (veel) te laat afhandelen daarvan. Omdat er ook vaak derde belanghebbenden zijn (vergunninghouders bijvoorbeeld), staat dat op gespannen voet met hun rechtszekerheid.
Door een besluit te nemen dat overeenkomstig artikel 3:42 Awb moet worden bekend gemaakt, is voor een ieder duidelijk en vindbaar welke kanalen in welke gevallen wel en niet gebruikt mogen worden. Kiest de burger onverhoopt (toch) de verkeerde methode, bijvoorbeeld omdat hij die route bij een ander bestuursorgaan wel kan gebruiken, dan moet het bestuursorgaan bij bezwaar een herstelmogelijkheid bieden (huidig artikel 6:6, i.c.m. artikel 2:15 van de Awb resp. het gewijzigde artikel 2:16, eerste lid, onderdeel b).
Naast formele bekendmaking van dit besluit, wordt ook in de bezwaarclausules in besluiten en kennisgevingen gewezen op het verplichte kanaal voor digitale indiening van bezwaar. Ook op de gemeentelijke webpagina over bezwaar zal deze informatie staan.
Artikel 3 Nadere eisen digitaal kanaal bezwaarschriften
Is een elektronische weg eenmaal opengesteld voor een bepaald type «officieel bericht», dan wordt verwacht dat degene die een dergelijk type bericht aan een bestuursorgaan wil sturen, die weg ook daadwerkelijk gebruikt. Het webformulier op de pagina voor bezwaar van de gemeentelijke website, wordt als exclusief kanaal aangewezen. Zoals hiervoor in de toelichting bij artikel 2 al is genoemd, kan het bestuursorgaan een via een verkeerd kanaal ingediend bericht in principe weigeren. Bij bezwaarschriften is en blijft artikel 6:6 van de Awb van toepassing. Dit artikel verplicht het bestuursorgaan om de indiener in de gelegenheid te stellen om het bezwaarschrift alsnog binnen een bepaalde termijn via het aangewezen kanaal in te dienen (verzuimherstel). Wordt het bezwaarschrift alsnog binnen de gegeven termijn ingediend, dan wordt de oorspronkelijke ontvangstdatum van het bezwaar aangehouden. Wel wordt de beslistermijn gedurende de hersteltermijn opgeschort. Wanneer het bezwaarschrift niet alsnog via het verplichte kanaal wordt ingediend, kan het bezwaar kennelijk niet-ontvankelijk worden verklaard op grond van artikel 6:6 van de Awb. Hoewel hier sprake is van een ‘kan-bepaling’, hetgeen een belangenafweging per geval impliceert, zal hiermee strikt om gegaan moeten worden om niet de doelstellingen van de aanwijzing van het kanaal zelf te ondermijnen. Ook met het oog op het gelijkheidsbeginsel zal niet willekeurig met de toepassing van het verzuimherstel omgegaan kunnen worden.
De inhoud van de leden 2 en 3 is overgenomen uit het Besluit elektronisch berichtenverkeer gemeente Schiedam 2015. De inhoud spreekt voor zich. Artikel 2:17 van Awb zal per 1 januari 2026 vervangen zijn door artikel 2:19 ‘nieuw’ Awb.
Ziet u een fout in deze regeling?
Bent u van mening dat de inhoud niet juist is? Neem dan contact op met de organisatie die de regelgeving heeft gepubliceerd. Deze organisatie is namelijk zelf verantwoordelijk voor de inhoud van de regelgeving. De naam van de organisatie ziet u bovenaan de regelgeving. De contactgegevens van de organisatie kunt u hier opzoeken: organisaties.overheid.nl.
Werkt de website of een link niet goed? Stuur dan een e-mail naar regelgeving@overheid.nl