Permanente link
Naar de actuele versie van de regeling
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR737834
Naar de door u bekeken versie
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR737834/1
Aanwijzingsbesluit beveiligingsfunctionaris reisdocumenten, Nederlandse identiteitskaarten en rijbewijzen
Geldend van 10-04-2025 t/m heden
Intitulé
Aanwijzingsbesluit beveiligingsfunctionaris reisdocumenten, Nederlandse identiteitskaarten en rijbewijzenDe burgemeester van de gemeente Oldambt;
gelet op artikel 93, lid 8 van de Paspoortuitvoeringsregeling Nederland 2001 (PUN) en artikel 128, lid 6 van het
Reglement Rijbewijzen;
besluit vast te stellen:
het Aanwijzingsbesluit beveiligingsfunctionaris reisdocumenten, Nederlandse identiteitskaarten en rijbewijzen
Artikel 1 Beveiligingsfunctionaris reisdocumenten, Nederlandse identiteitskaarten en rijbewijzen
De concerncontroller, I. de Haas, van de gemeente Oldambt wordt aangewezen als beveiligingsfunctionaris reisdocumenten, Nederlandse identiteitskaarten en rijbewijzen.
Artikel 2 Taken en verantwoordelijkheden
- 1.
De beveiligingsfunctionaris reisdocumenten, Nederlandse identiteitskaarten en rijbewijzen is rechtstreeks verantwoording schuldig aan de burgemeester zonder tussenkomst van de leidinggevenden in de lijn.
- 2.
De beveiligingsfunctionaris is aangesteld voor het beheer van en toezicht op de naleving van beveiligingsprocedures rondom aanvraag, beheer en uitreiken van reisdocumenten, Nederlandse identiteitskaarten en rijbewijzen.
- 3.
De taken en verantwoordelijkheden van de beveiligingsfunctionaris reisdocumenten, Nederlandse identiteitskaarten en rijbewijzen zijn vastgelegd in de Paspoort-uitvoeringsregeling Nederland 2001, het Reglement Rijbewijzen, Informatiebeveiligingsplan BRP en PNIK en in de functieomschrijving beveiligingsfunctionaris reisdocumenten, Nederlandse identiteitskaarten en rijbewijzen (zie bijlage).
- 4.
De rol van beveiligingsfunctionaris reisdocumenten, Nederlandse identiteitskaarten en rijbewijzen betreft een onafhankelijke rol, waarbij sprake is van volledige functiescheiding tussen de beveiligingsfunctie en uitvoerende taken bij reisdocumenten, Nederlandse identiteitskaarten en rijbewijzen. Dit is in overeenstemming met art. 93 lid 10 PUN.
Artikel 3 Inwerkingtreding en intrekking
- 1.
Dit besluit treedt in werking op de dag na de bekendmaking.
- 2.
De besluiten houdende de benoeming van de beveiligingsfunctionaris reisdocumenten en rijbewijzen van 2 september 2024 worden ingetrokken.
Artikel 4 Citeertitel
Dit besluit wordt aangehaald als: Aanwijzingsbesluit beveiligingsfunctionaris reisdocumenten, Nederlandse identiteitskaarten en rijbewijzen.
Ondertekening
Aldus besloten door de burgemeester van de gemeente Oldambt op 1 april 2025.
De burgemeester,
Cora-Yfke Sikkema
Bijlage functieomschrijving beveiligingsfunctionaris reisdocumenten, Nederlandse identiteitskaarten en rijbewijzen
De beveiligingsfunctionaris reisdocumenten, Nederlandse identiteitskaarten en rijbewijzen is verantwoordelijk voor:
- a.
De controle (steekproefsgewijs) op de naleving van de beveiligingsprocessen, -procedures en instructies betreffende reisdocumenten mede aan de hand van de normeringen uit de zelfevaluatie PNIK;
- b.
De controle op een juiste afhandeling van de zelfevaluatie PNIK;
- c.
Het (laten) verrichten van onderzoek bij beveiligingsincidenten met het doel dergelijke situaties in de toekomst te voorkomen;
- d.
Het naar aanleiding van onderzoek/controles en/of incidenten signaleren van knelpunten en/of tekortkomingen in de beveiligingsvoorzieningen.
Daarnaast kent de beveiligingsfunctionaris reisdocumenten, Nederlandse identiteitskaarten en rijbewijzen de volgende algemene beveiligingstaken met betrekking tot reisdocumenten, Nederlandse identiteitskaarten en rijbewijzen, waarvoor hij tevens verantwoordelijk is:
Taken en verantwoordelijkheden
De taken van de beveiligingsfunctionaris reisdocumenten, Nederlandse identiteitskaarten en rijbewijzen zijn gebaseerd op onder meer de PUN, de onderwerpen in de vragenlijsten zelfevaluatie reisdocumenten (AG) en het Reglement Rijbewijzen.
De beveiligingsfunctionaris reisdocumenten en rijbewijzen:
• is belast met het beheer van en het toezicht op de naleving van de beveiligingsprocedures en de zorg voor een actuele administratie en bijhouding daarvan;
• laat jaarlijks het Informatiebeveiligingsplan BRP en PNIK en procedures vaststellen door de burgemeester;
• toetst de beveiligingsprocedures door fysieke controles op verschillende momenten per jaar;
• legt rechtstreeks verantwoording af aan de burgemeester;
• adviseert bestuur en management over maatregelen die de kwaliteit van de reisdocumenten, Nederlandse identiteitskaarten en systemen garandeert;
• houdt rekening met de toepassing en uitvoering van (nieuwe) wet- en regelgeving;
• zorgt voor het opstellen van een beveiligingsprocedure, beheerregeling en Informatiebeveiligingsplan BRP en PNIK;
• kan het Informatiebeveiligingsplan BRP en PNIK aanpassen mede aan de hand van de normeringen zoals beschikbaar gesteld in de kwaliteitsmonitor.
• bewaakt van de uit te voeren acties voorkomend uit onderzoek, incidenten of naar aanleiding van de jaarlijkse actualisering van het Informatiebeveiligingsplan BRP en PNIK;
• houdt toezicht op de actualiteit van het Informatiebeveiligingsplan BRP en PNIK, de beveiligingsprocessen,- procedures/afspraken en instructies;
• geeft gevraagd en ongevraagd advies aan de burgemeester en het management over verbeteringen ten aanzien van de beveiliging;
• adviseert bij het ontwikkelen van nieuwe beveiligingsprocedures en onderhoudt/past bestaande beveiligingsprocedures aan;
• geeft tenminste eenmaal per jaar voorlichting en instructie aan medewerkers;
• toetst de bestaande beveiligingsprocedures en -processen;
• houdt toezicht of (nieuwe) medewerkers worden geïnstrueerd en bekend worden gemaakt met de beveiligingsprocedures en -processen, betrekking hebbend op de reisdocumenten en Nederlandse identiteitskaarten;
• registreert de door de Medewerker Ontwikkeling III gedane meldingen van beveiligings-incidenten;
• rapporteert aan de burgemeester inzake de stand van zaken van beveiliging, eventueel naar aanleiding van bijzonderheden/incidenten of na het signaleren van knelpunten/tekortkomingen in de beveiligingsvoorzieningen;
• rapporteert de uitkomsten van controles en onderzoeken aan de burgemeester;
• Doet onmiddellijk aangifte bij de politie en voor zover het de afgifte van rijbewijzen door de burgemeester betreft, stelt hij de Dienst Wegverkeer in kennis na constatering van de feiten zoals vermeld in artikel 130, lid 2 van het Reglement rijbewijzen.
Verder houdt de beveiligingsfunctionaris reisdocumenten, Nederlandse identiteitskaarten en rijbewijzen toezicht op de uitvoering van beveiligingsprocedures, hierbij gaat het om:
• uitvoering van identiteitscontrole in het aanvraag- en uitgifteproces;
• uitvoering van voorgeschreven functiescheiding, dossiervorming en bewaring daarvan;
• certificering en/of opleidingen;
• bewustwording integriteit;
• onboarding nieuw personeel.
Voor het toetsen van de werking van de beveiligingsprocedures worden er door de beveiligingsfunctionaris reisdocumenten, Nederlandse identiteitskaarten en rijbewijzen tussentijds (onaangekondigde) controles en steekproeven gehouden.
Behoort bij het aanwijzingsbesluit d.d. 1 april 2025.
Ziet u een fout in deze regeling?
Bent u van mening dat de inhoud niet juist is? Neem dan contact op met de organisatie die de regelgeving heeft gepubliceerd. Deze organisatie is namelijk zelf verantwoordelijk voor de inhoud van de regelgeving. De naam van de organisatie ziet u bovenaan de regelgeving. De contactgegevens van de organisatie kunt u hier opzoeken: organisaties.overheid.nl.
Werkt de website of een link niet goed? Stuur dan een e-mail naar regelgeving@overheid.nl