Permanente link
Naar de actuele versie van de regeling
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR737815
Naar de door u bekeken versie
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR737815/1
Archiefverordening Omgevingsdienst Achterhoek 2019
Geldend van 09-04-2025 t/m heden
Intitulé
Archiefverordening Omgevingsdienst Achterhoek 2019Het algemeen bestuur van de Omgevingsdienst Achterhoek;
Gelezen het voorstel van het dagelijks bestuur en gelet op de artikelen 30, eerste lid en
32, tweede lid van de Archiefwet 1995 en artikel 31 van de Gemeenschappelijke
Regeling Omgevingsdienst Achterhoek;
besluit vast te stellen:
Archiefverordening Omgevingsdienst Achterhoek 2019
Artikel 1. Zorgplicht dagelijks bestuur
-
1. Het dagelijks bestuur draagt zorg voor het ontwikkelen en uitvoeren van het beleid ter zake van de wettelijke taken en verantwoordelijkheden op grond van de Archiefwet 1995 en de interne regels ten behoeve van het beheer van archiefbescheiden van de gemeentelijke organen.
-
2. Het dagelijks bestuur draagt zorg voor de onderlinge samenhang met andere onderdelen van het gemeentelijk informatiebeleid en treffen daartoe de nodige maatregelen.
Artikel 2. Taken gemeentearchivaris
-
1. De gemeentearchivaris brengt tweejaarlijks aan het dagelijks bestuur verslag uit over het beheer van de archiefbewaarplaats en de archiefbescheiden die hiernaartoe zijn overgebracht.
-
2. De gemeentearchivaris brengt tweejaarlijks aan het dagelijks bestuur verslag uit over het toezicht op het beheer van de archiefbescheiden van de gemeentelijke organen die niet zijn overgebracht naar de archiefbewaarplaats. De gemeentearchivaris kan op verzoek of op eigen initiatief advies uitbrengen aan het dagelijks bestuur over het beheer hiervan.
Artikel 3. Verantwoording door het dagelijks bestuur
Het dagelijks bestuur informeert het algemeen bestuur tweejaarlijks over de uitoefening van de aan hen opgedragen zorg voor de archiefbescheiden van de gemeentelijke organen. Zij voegen daarbij in ieder geval:
- a.
het verslag van de gemeentearchivaris, bedoeld in artikel 2, eerste lid;
- b.
voor zover van toepassing; de gedurende de betreffende periode door de gemeentearchivaris aan hen uitgebrachte adviezen, bedoeld in artikel 2, tweede lid;
- c.
een voorstel voor de in het kader van de zorg voor de archiefbescheiden te treffen maatregelen, voorzien van een kostenraming.
Artikel 4. Beschikbaarstelling gegevens voor verantwoording, toezicht en publicatie
Het dagelijks bestuur draagt zorg voor het beschikbaar stellen en uploaden van gegevens ten behoeve van de verantwoording aan de gemeenteraad en het interbestuurlijke archieftoezicht. Hierbij wordt gebruik gemaakt van het informatiesysteem dat het Kwaliteitsinstituut Nederlandse Gemeenten (KING) of diens opvolger daarvoor ter beschikking stelt.
Artikel 5. Opname van bescheiden van particulieren in de archiefbewaarplaats
De gemeentearchivaris kan met instemming van de rechthebbende bescheiden van instellingen of personen, ongeacht hun vorm, in de archiefbewaarplaats opnemen. Dit is mogelijk als deze bescheiden naar zijn oordeel van historische waarde zijn.
Artikel 6. Inwerkingtreding en citeertitel
-
1. Deze verordening treedt in werking op de dag na bekendmaking.
-
2. Deze verordening wordt aangehaald als: Archiefverordening Omgevingsdienst Achterhoek 2019.
Ondertekening
Aldus vastgesteld bij vergadering van het algemeen bestuur op 19 juni 2017 en gewijzigd bij de vergadering van het algemeen bestuur op 9 december 2019,
de voorzitter,
J.H.A. van Oostrum
de secretaris,
P.G.M. van Oosterbosch
Ziet u een fout in deze regeling?
Bent u van mening dat de inhoud niet juist is? Neem dan contact op met de organisatie die de regelgeving heeft gepubliceerd. Deze organisatie is namelijk zelf verantwoordelijk voor de inhoud van de regelgeving. De naam van de organisatie ziet u bovenaan de regelgeving. De contactgegevens van de organisatie kunt u hier opzoeken: organisaties.overheid.nl.
Werkt de website of een link niet goed? Stuur dan een e-mail naar regelgeving@overheid.nl