Permanente link
Naar de actuele versie van de regeling
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR737778
Naar de door u bekeken versie
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR737778/1
Regeling van Gedeputeerde Staten van de provincie Noord-Brabant van 1 april 2025, houdende regels omtrent het verstrekken van subsidies voor versnelling van de woningbouw in de provincie Noord-Brabant (Subsidieregeling woningbouwversnelling Noord-Brabant)
Geldend van 09-04-2025 t/m heden
Intitulé
Regeling van Gedeputeerde Staten van de provincie Noord-Brabant van 1 april 2025, houdende regels omtrent het verstrekken van subsidies voor versnelling van de woningbouw in de provincie Noord-Brabant (Subsidieregeling woningbouwversnelling Noord-Brabant)Gedeputeerde Staten van Noord-Brabant,
Gelet op artikel 2 van de Algemene subsidieverordening Noord-Brabant;
Overwegende dat er vanwege een tekort aan woningen in de provincie Noord-Brabant versneld woningen moeten worden gerealiseerd en Gedeputeerde Staten om die reden een versnelling van de voorfase van woningbouw willen bevorderen;
Overwegende dat Gedeputeerde Staten het wenselijk achten dat ten behoeve van een versnelling van de voorfase van woningbouw flexibele inzet van expertise en capaciteit in de gemeentelijke organisatie wordt ingezet;
Overwegende dat Gedeputeerde Staten het wenselijk achten een subsidieregeling op te stellen;
Besluiten vast te stellen de volgende regeling:
§ 1 Extra capaciteit voorfase woningbouw
Artikel 1.1 Begripsbepalingen
In deze regeling wordt verstaan onder:
arbeids- en personeelsuren: uren van personeel van de subsidieontvanger dat al dan niet in loondienst is, niet zijnde kosten derden;
Asv: Algemene subsidieverordening Noord-Brabant;
kosten derden: kosten die op factuur aantoonbaar en aan derden verschuldigd zijn;
financiële verantwoording Sisa-medeoverheden: financiële verantwoording voor mede-overheden die volgt uit de beschikking van de specifieke uitkering van het Rijk;
regionale woningbouwopgave: woningbouwopgave van 130.600 woningen in de periode tot en met 2030 in de provincie Noord-Brabant;
regionale woondeal: overeenkomst tussen gemeenten, woningcorporaties, Rijk en de provincie Noord-Brabant waarin de regionale woningbouwopgave in de provincie Noord-Brabant is opgenomen;
voorfase: fase waarin anterieure overeenkomsten met marktpartijen worden gesloten, bestemmingsplannen of omgevingsplannen worden opgesteld of bijbehorende procedures of processen van vergunningverlening worden doorlopen;
versnellingstafels: vier regionale versnellingstafels waar expertise en denkkracht vanuit waaronder regionaal actieve markt- en maatschappelijke partijen wordt benut om de woningbouw te versnellen.
Artikel 1.2 Doelgroep
Subsidie op grond van deze paragraaf kan worden aangevraagd door gemeenten gelegen in de provincie Noord-Brabant.
Artikel 1.3 Subsidievorm
Gedeputeerde Staten verstrekken op grond van deze paragraaf projectsubsidies in de vorm van een geldbedrag.
Artikel 1.4 Subsidiabele activiteiten
Een subsidie kan worden verstrekt voor de inzet van extra personele capaciteit gericht op ondersteuning en expertise ten behoeve van de versnelling van de voorfase van de woningbouw in de provincie Noord-Brabant.
Artikel 1.5 Weigeringsgronden
Subsidie wordt geweigerd:
- a.
indien aan de subsidieaanvrager reeds twee keer subsidie is verstrekt voor de subsidiabele activiteiten als bedoeld in artikel 1.4 van deze paragraaf;
- b.
indien aan de subsidieaanvrager reeds subsidie of een bijdrage is verstrekt voor dezelfde subsidiabele activiteiten als bedoeld in artikel 1.4 van deze paragraaf;
- c.
de aangevraagde subsidie minder bedraagt dan € 25.000.
Artikel 1.6 Subsidievereisten
Om voor subsidie in aanmerking te komen, wordt voldaan aan de volgende vereisten:
- a.
de activiteiten zijn gericht op versnelling van de voorfase van woningbouw in de provincie Noord-Brabant;
- b.
de activiteiten hebben betrekking op woningbouwprojecten die onderdeel uitmaken van de regionale woningbouwopgave, zoals opgenomen in de regionale woondeals of behandeld aan de versnellingstafels;
- c.
de activiteiten betreffen de inzet van extra personele capaciteit gericht op ondersteuning en expertise ten behoeve van de versnelling van de voorfase van de woningbouw in de vorm van:
- 1°.
het sluiten van anterieure overeenkomsten met marktpartijen;
- 2°.
het opstellen van een bestemmingsplan of omgevingsplan en het doorlopen van de bijbehorende procedure; of
- 3°.
het proces van vergunningverlening.
- 1°.
- d.
de werving of inzet van extra capaciteit kan gestart zijn vanaf 1 januari 2025 of uiterlijk binnen drie maanden na subsidieverlening.
- e.
de aanvrager overlegt een activiteitenplan inclusief een sluitende projectbegroting.
- f.
een aanvraag wordt ingediend met gebruikmaking van het daartoe door Gedeputeerde Staten vastgestelde aanvraagformulier.
Artikel 1.7 Subsidiabele kosten
-
1. Voor zover noodzakelijk en adequaat in relatie tot het doel van de subsidie komen de volgende kosten voor de inzet van extra capaciteit voor subsidie in aanmerking:
- a.
interne arbeids- en personeelsuren;
- b.
kosten derden tot een maximum van € 130 per uur;
- a.
-
2. Voor de berekening van subsidiabele uurtarieven van interne arbeids- en personeelsuren van de subsidieontvanger past de subsidieaanvrager de berekeningswijze, genoemd in artikel 1.4, eerste lid, onder c, van de Regeling algemene subsidienormen Noord-Brabant toe en hanteert daarbij een uurtarief van € 80.
-
3. Kosten als bedoeld in het eerste lid moeten zijn gemaakt in de periode van 1 januari 2025 tot en met 31 december 2026.
Artikel 1.8 Aanvraagtijdvak
Subsidieaanvragen worden ingediend van 9 april 2025 tot 1 maart 2026.
Artikel 1.9 Subsidieplafond
Gedeputeerde Staten stellen het subsidieplafond voor de periode, genoemd in artikel 1.8, vast op € 5.518.083.
Artikel 1.10 Subsidiehoogte
De hoogte van de subsidie bedraagt 100% van de subsidiabele kosten tot het maximum bedrag per gemeente, opgenomen in bijlage 1 behorende bij deze regeling.
Artikel 1.11 Verdelingswijze
-
1. Subsidie wordt verdeeld op volgorde van binnenkomst van de subsidieaanvragen.
-
2. Indien een subsidieaanvraag niet volledig is geldt, voor het bepalen van de onderlinge rangschikking voor de verdeling van de subsidie, de dag waarop de subsidieaanvraag volledig is als datum van binnenkomst.
-
3. Dreigt het subsidieplafond op enige dag te worden overschreden, dan vindt rangschikking van de op die dag binnengekomen volledige subsidieaanvragen plaats door middel van loting, in aanwezigheid van een notaris.
-
4. De trekking wordt schriftelijk vastgelegd door de notaris, waarbij de aanvragen worden gerangschikt op volgorde van trekking en de eerst getrokken aanvraag als eerstvolgende in aanmerking komt voor subsidie en de laatst getrokken aanvraag als laatste.
-
5. De subsidie wordt verdeeld over aanvragen die:
- a.
opeenvolgend zijn in de rangschikking; en
- b.
volledig gehonoreerd kunnen worden.
- a.
Artikel 1.12 Verplichtingen van de subsidieontvanger
De subsidieontvanger:
- a.
start de werving of inzet van extra capaciteit binnen drie maanden na verlening van de subsidie;
- b.
besteedt de subsidie voor de inzet van extra capaciteit uiterlijk 31 december 2026.
Artikel 1.13 Verantwoording
De subsidieontvanger toont bij de aanvraag tot subsidievaststelling aan dat de activiteiten waarvoor de subsidie is verleend, zijn verricht en dat aan de aan de subsidie verbonden verplichtingen is voldaan door middel van de volgende bewijsstukken:
- a.
een activiteitenverslag;
- b.
een financiële verantwoording voor Sisa-medeoverheden op grond van artikel 17a van de Financiële verhoudingswet.
Artikel 1.14 Bevoorschotting en betaling
-
1. Gedeputeerde Staten verstrekken een voorschot van 100% van het verleende subsidiebedrag.
-
2. Het voorschot, bedoeld in het eerste lid, wordt in één keer betaald.
Artikel 1.15 Evaluatie
Gedeputeerde Staten zenden in 2027 aan Provinciale Staten een verslag over de effecten en doeltreffendheid van deze regeling.
§ 2 Slotbepalingen
Artikel 2.1 Inwerkingtreding
Deze regeling treedt in werking met ingang van de dag na de datum van uitgifte van het Provinciaal Blad waarin zij wordt geplaatst.
Artikel 2.2 Citeertitel
Deze regeling wordt aangehaald als: Subsidieregeling woningbouwversnelling Noord-Brabant.
Ondertekening
’s-Hertogenbosch, 1 april 2025
Gedeputeerde Staten voornoemd,
de voorzitter,
mr. I.R. Adema
de secretaris,
drs. G.H.E. Derks MPA
Bijlage 1 behorende bij artikel 1.10 van de Subsidieregeling versnelling woningbouw Noord-Brabant
Gemeenten |
max. bedrag per gemeente |
5 Brabantse gemeenten met hoogste inwonersaantal per 1 januari 2025: Tilburg, Eindhoven, Breda, Den Bosch en Helmond |
€ 500.000 |
Gemeenten met inwonersaantal ≥ 50.000 per 1 januari 2025: Altena, Bergen op Zoom, Land van Cuijk, Maashorst, Meierijstad, Oosterhout, Oss, Roosendaal, Waalwijk |
€ 250.000 |
Gemeenten met inwonersaantal ≥ 30.000 per 1 januari 2025: Bernheze, Best, Boxtel, Deurne, Etten-Leur, Geldrop-Mierlo, Gemert-Bakel, Halderberge, Heusden, Moerdijk, Oisterwijk, Sint-Michielsgestel, Valkenswaard, Veldhoven, Vught |
€ 125.000 |
Gemeenten met inwonersaantal < 30.000 per 1 januari 2025: Alphen-Chaam, Baarle-Nassau, Bergeijk, Bladel, Boekel, Cranendonck, Dongen, Drimmelen, Eersel, Geertruidenberg, Gilze en Rijen, Goirle, Heeze-Leende, Hilvarenbeek, Laarbeek, Loon op Zand, Neunen c.a., Oirschot, Reusel-de Mierden, Rucphen, Someren, Son en Breugel, Steenbergen, Waalre, Woensdrecht, Zundert |
€ 75.000 |
Toelichting behorende bij de Subsidieregeling woningbouwversnelling Noord-Brabant
I.Algemeen
De provincie Noord-Brabant heeft een stevige woningbouwopgave: 130.600 woningen tot en met 2030. Gelet op de huidige krapte op de woningmarkt en de wens het woningtekort terug te dringen ligt er de uitdaging om op zo kort mogelijke termijn zoveel mogelijk woningen te realiseren. Om deze versnelling te bewerkstelligen verstrekken Gedeputeerde Staten van de provincie Noord-Brabant subsidies waarmee gemeenten worden ondersteund om woningbouwprojecten sneller gereed te maken voor uitvoering.
II.Juridisch
Deze subsidieregeling is vastgesteld op grond van de Algemene subsidieverordening Noord-Brabant (Asv). Dit betekent dat een aantal aspecten van de verstrekking van subsidies niet in de subsidieregeling zijn vastgelegd, maar in de Asv. In de Asv staat onder meer wat de termijnen zijn voor het nemen van een beslissing op een aanvraag en ook bevat de Asv algemene verplichtingen voor de subsidieontvanger, zoals de meldingsplicht in geval van het niet, niet tijdig of niet geheel verrichten van de activiteiten dan wel nakomen van de verplichtingen.
Voor een goed begrip van deze subsidieregeling is dus bestudering van de Asv noodzakelijk. Ook de Algemene wet bestuursrecht (Awb) bevat algemene bepalingen die onverkort van toepassing zijn op subsidies die worden verstrekt op grond van deze subsidieregeling.
§ 1 Extra capaciteit voorfase woningbouw
I.Algemeen
Gedeputeerde Staten van Noord-Brabant verstrekken in deze paragraaf subsidie voor de inzet van extra personele capaciteit die gericht is op het bieden van ondersteuning en expertise ten behoeve van het sluiten van anterieure overeenkomsten met marktpartijen, het opstellen van een bestemmingsplan of omgevingsplan en het doorlopen van bijbehorende procedure of het proces van vergunningverlening.
II.Staatssteun
Subsidie is bedoeld voor gemeenten, zijnde een andere overheid. Inzet is bedoeld voor extra ondersteuning voor personeel en dus niet voor enige economisch activiteit. Gemeente zal zelf in geval van inhuur de aanbestedingsregels moeten volgen.
III. Artikelsgewijs
Artikel 1.5 Weigeringsgronden
Indien aan de subsidieaanvrager reeds twee keer subsidie is verstrekt voor de subsidiabele activiteiten als bedoeld in artikel 1.4 van paragraaf 1 wordt subsidie geweigerd. De aanvragen mogen daarbij het maximaal aan te vragen bedrag per gemeente niet overschrijden.
Artikel 1.6 Subsidievereisten
De inzet van extra capaciteit is gericht op het bieden van ondersteuning en expertise ten behoeve van de onder c genoemde activiteiten. De inzet van extra capaciteit kan op meerdere activiteiten als genoemd onder c worden ingezet. De subsidiabele inzet van extra capaciteit mag reeds vanaf 1 januari 2025 gestart zijn of uiterlijk starten binnen drie maanden na subsidieverlening.
Gedeputeerde Staten van Noord-Brabant,
de voorzitter
mr. I.R. Adema
de secretaris
drs. G.H.E. Derks MPA
Ziet u een fout in deze regeling?
Bent u van mening dat de inhoud niet juist is? Neem dan contact op met de organisatie die de regelgeving heeft gepubliceerd. Deze organisatie is namelijk zelf verantwoordelijk voor de inhoud van de regelgeving. De naam van de organisatie ziet u bovenaan de regelgeving. De contactgegevens van de organisatie kunt u hier opzoeken: organisaties.overheid.nl.
Werkt de website of een link niet goed? Stuur dan een e-mail naar regelgeving@overheid.nl