Marktverordening Land van Cuijk 2025

Geldend van 08-04-2025 t/m heden

Intitulé

Marktverordening Land van Cuijk 2025

De raad van de gemeente Land van Cuijk;

gelezen het voorstel van burgemeester en wethouders d.d. 11 februari 2025;

gelezen het memo bij raadsvoorstel 2025-Rmemo-2 van burgemeester en wethouders d.d. 11 februari 2025;

gelet op artikel 149 van de Gemeentewet

besluit:

vast te stellen de navolgende verordening, inclusief de hierbij behorende inrichtingsplannen, overeenkomstig de volgende bepalingen:

Marktverordening Land van Cuijk 2025

Paragraaf 1 Algemene bepalingen

Artikel 1. Begripsomschrijvingen

In deze verordening wordt verstaan onder:

  • a.

    Dagplaats: De standplaats die per marktdag ter beschikking wordt gesteld aan een vergunninghouder, omdat deze locatie niet is ingenomen door een vergunninghouder van een vaste standplaats.

  • b.

    Dagplaatsvergunning: vergunning voor de duur van een dag voor het op de markt bedrijven van handel;

  • c.

    Dienstenrichtlijn: Europese Dienstenrichtlijn (2006/123/EG); Deze richtlijn bevat algemene bepalingen ter vergemakkelijking van de uitoefening van de vrijheid van vestiging van dienstverrichters en het vrije verkeer van diensten, met waarborging van een hoge kwaliteit van de diensten;

  • d.

    Markt: Ook wel weekmarkt genoemd, de wekelijkse warenmarkt welke krachtens besluit van het college op de daartoe aangewezen plaats, dag en tijd wordt gehouden;

  • e.

    Marktmeester: Toezichthouder op een markt.

  • f.

    Marktterrein: de gehele oppervlakte van de voor de openbare dienst bestemde grond of, welke bij besluit van het college voor het uitoefenen van de markthandel is of wordt aangewezen;

  • g.

    Marktvergunning: vaste-standplaatsvergunning of dagplaatsvergunning op de markt.

  • h.

    Standplaats: de op en voor de duur van een markt door het college aangewezen ruimte voor het uitoefenen van de markthandel;

  • i.

    Vaste standplaats: De standplaats die voor een periode van vijftien jaar ter beschikking is gesteld aan een vergunninghouder op de tijden van de markt;

  • j.

    Vaste-standplaatsvergunning: vergunning voor de duur van 15 jaar voor het op de markt bedrijven van handel.

  • k.

    Vergunninghouder: degene aan wie door het college vergunning is verleend voor het innemen van een standplaats;

Artikel 2. Toepassingsgebied

  • 1. Deze verordening is van toepassing op alle weekmarkten in het Land van Cuijk die op gezette tijden gehouden worden en die erkend zijn door het college van burgemeesters en wethouders. Het betreft de onderstaande weekmarkten.

    • a.

      Weekmarkt Boxmeer (Donderdag van 13:00 tot 16:30) - Locatie Raadhuisplein

    • b.

      Weekmarkt Cuijk (Woensdag van 11:00 tot 16:30) - Locatie Louis Jansenplein/Korte Molenstraat

    • c.

      Weekmarkt Grave (Vrijdag van 08:30 tot 12:30) - Locatie: Hoofschestraat / Hoofdwagt

    • d.

      Weekmarkt Mill (Woensdag van 09:00 tot 12:00) - Locatie: Markt

  • 2. Het college kan afwijken van de markten in lid 1 om dringende redenen zoals belangrijke evenementen, het onderhoud van het terrein waarop de markt wordt gehouden en besluiten in overleg met de marktondernemers dat de markt geannuleerd wordt of zal plaats vinden op:

    • a.

      Een andere locatie

    • b.

      Een andere dag

    • c.

      Een ander tijdstip

  • 3. De verordening is niet van toepassing op vrijmarkten, kerstmarkten en andere dergelijke evenement of op festiviteit gerichte markten.

Artikel 3. Inrichtingsplan

  • 1. Voor elke markt stelt het college een inrichtingsplan vast dat minstens het volgende moet bevatten:

    • a.

      Een aanduiding van de dagen en uren waarop de markt gehouden wordt (Markttijden);

    • b.

      Een kaart van de markt;

    • c.

      Dat er een verbod om handel te bedrijven zonder vergunning geldt en ook een indicatie van het maximum aantal vergunningen per branche op deze locatie.

  • 2. Op de kaarten moet het volgende staan:

    • a.

      De grenzen van de markt;

    • b.

      Het indicatief maximum aantal standplaatsen dat afgegeven kan worden per locatie en per branche;

    • c.

      Indien van toepassing, de plaatsen, of gebieden die bij voorrang zijn bestemd voor houders van een vaste standplaatsvergunning.

Artikel 4. Nadere regels

  • 1. Het college is bevoegd nadere regels te stellen betreffende het bepaalde in deze verordening.

  • 2. In het geval dat een private stichting toestemming van het college heeft gekregen om de warenmarkten te beheren is zij verplicht de regels van deze verordening, de inrichtingsplannen en de Europese dienstenrichtlijn te volgen.

  • 3. Het is verboden om slagpinnen te slaan in de bestrating of andere delen van de openbare ruimte.

  • 4. Vergunninghouders van vaste-standplaatsen zijn verplicht om 44 keer per jaar op de markt te staan.

Artikel 5. Vergunningen

  • 1. Het is verboden om een standplaats op een markt in te nemen zonder vaste-standplaatsvergunning voor het uitoefenen van markthandel.

  • 2. Een vaste-standplaatsvergunning geldt maximaal voor een periode van vijftien jaar enkel op de toegewezen locatie, in bijzondere gevallen kan door het college een andere standplaats aangewezen worden.

  • 3. Een dagplaats-vergunning geldt voor één dag en voor de op de vergunning vermelde standplaats.

  • 4. Een vergunning kan enkel worden verleend aan een handelingsbekwame natuurlijke persoon die gerechtigd is in Nederland arbeid te verrichten.

  • 5. Beslistermijn en ‘silencio positivo’. De beslistermijn voor aanvragen om marktvergunningen is volgens de Algemene wet bestuursrecht (hierna: Awb) acht weken, met een mogelijkheid tot verlenging (artikel 4:13, tweede lid, van de Awb). Als niet op tijd is beslist, dan geldt het silencio-positivostelsel (§ 4.1.3.3 van de Awb) volgens artikel 28, eerste lid, van de Dienstenwet.

Artikel 6. voorschriften en beperkingen

  • 1. Het college kan voorschriften en beperkingen verbinden aan een krachtens deze verordening verleende vergunning of ontheffing, ter bescherming van de belangen in verband waarmee de vergunning of ontheffing is vereist.

  • 2. Degene aan wie krachtens deze verordening een vergunning of ontheffing is verleend, is verplicht de daaraan verbonden voorschriften en beperkingen in acht te nemen.

Paragraaf 2: Verdeelprocedure beschikbare marktvergunningen

Artikel 7. Verdeling beschikbare vaste-standplaatsvergunning

  • 1. Burgemeester en wethouders leggen in het inrichtingsplan vast of zij de verdeelprocedure van artikel 10 toepassen bij het beschikbaar komen van een vaste-standplaatsvergunning.

  • 2. Burgemeester en wethouders kunnen in het inrichtingsplan vastleggen of zij de verlengingsprocedure van artikel 9 toepassen bij het beschikbaar komen van een vaste-standplaatsvergunning

Artikel 8 Weigeringsgronden

In de APV Land van Cuijk 2024 in artikel 1.8 en 5:18, zijn weigeringsgronden opgenomen, deze verordening hanteert dezelfde gronden.

Dit betekent dat de vergunning geweigerd kan worden in het belang van

  • a.

    de openbare orde;

  • b.

    de openbare veiligheid;

  • c.

    de volksgezondheid;

  • d.

    de bescherming van het milieu;

  • e.

    de bescherming van natuurwaarden, flora en fauna;

  • f.

    Een kwantitatieve of territoriale beperking als gevolg van bijzondere omstandigheden in de gemeente of in een deel van de gemeente noodzakelijk is in verband met een dwingende reden van algemeen belang.

Artikel 9. Verlenging na afroep

  • 1. Bij het beschikbaar komen van een vaste-standplaatsvergunning vanwege het einde van de vergunningsduur kunnen burgemeester en wethouders of de bevoegde marktorganisatie, de procedure van verlenging na afroep toepassen, als voldoende aannemelijk is dat er naast de betreffende vergunninghouder geen andere gegadigden voor deze vergunning zijn.

  • 2. Bij de verlenging na afroep maken burgemeester en wethouders of bevoegde marktorganisatie, acht weken voor het einde van de duur van de vaste-standplaatsvergunning door een openbare kennisgeving via de gemeentelijke kanalen bekend dat deze vergunning beschikbaar komt voor de duur van vijftien jaar.

  • 3. Bij deze openbare kennisgeving worden gegadigden uitgenodigd om hun belangstelling voor de vaste-standplaatsvergunning binnen vier weken na de kennisgeving kenbaar te maken op de door burgemeester en wethouders of bevoegde marktorganisatie aangegeven wijze.

  • 4. Als binnen de gestelde termijn alleen de betreffende vergunninghouder belangstelling kenbaar heeft gemaakt en is voldaan aan het bij of krachtens deze verordening bepaalde, verlengen burgemeester en wethouders of de bevoegde marktorganisatie, zijn vaste-standplaatsvergunning met de in het tweede lid genoemde duur.

  • 5. Als binnen de gestelde termijn naast de betreffende vergunninghouder ook één of meer andere gegadigden belangstelling kenbaar hebben gemaakt, wordt de vergunning niet automatisch verlengd. In dat geval passen burgemeester en wethouders of de bevoegde marktorganisatie de in het inrichtingsplan vastgelegde procedure van de artikel 10 toe, met uitzondering van het tweede lid.

  • 6. In het in het vijfde lid bedoelde geval stellen burgemeester en wethouders of de bevoegde marktorganisatie de gegadigden ervan in kennis dat de procedure van de artikel 10 wordt toegepast en dat zij vóór de door burgemeester en wethouders of bevoegde marktorganisatie genoemde datum een aanvraag kunnen indienen.

Artikel 10. Verdeling vaste-standplaatsvergunning via selectie

  • 1. Bij het beschikbaar komen van een vaste-standplaatsvergunning wordt deze door burgemeester en wethouders of door de bevoegde marktorganisatie verdeeld via kwalitatieve selectie.

  • 2. Bij de verdeling via kwalitatieve selectie maken burgemeester en wethouders of bevoegde marktorganisatie door een openbare kennisgeving via het gemeenteblad en in het vakblad de Koopman bekend dat de vaste-standplaatsvergunning voor de duur van 15 jaar beschikbaar komt, en dat gegadigden vóór de in de kennisgeving genoemde datum een aanvraag kunnen indienen.

  • 3. Als een aanvraag vóór de indieningsdatum is ingediend maar onvolledig is, krijgt de aanvrager een termijn van twee weken om zijn aanvraag aan te vullen. Als er meer onvolledige aanvragen zijn, worden de betreffende aanvragers op dezelfde dag mededeling gedaan van de gelegenheid om hun aanvraag aan te vullen.

  • 4. Uitsluitend volledige aanvragen die tijdig zijn ingediend en waarbij is voldaan aan het bij of krachtens deze verordening bepaalde, komen voor beoordeling als bedoeld in het vijfde lid in aanmerking.

  • 5. Bij de beoordeling van de aanvragen kennen burgemeester en wethouders of de bevoegde marktorganisatie punten toe aan de hand van beoordelingscriteria en tot het daarbij vermelde maximumaantal (uitwerking van de criteria te vinden in het inrichtingsplan van elke warenmarkt). Hierbij wordt een ondergrens gehanteerd voor een minimaal te behalen aantal punten en dient de gegadigde op een mimimaal aantal criteria punten te scoren.

  • 6. Burgemeester en wethouders of bevoegde marktorganisatie, verlenen de vaste-standplaatsvergunning aan de gegadigde met het op basis van de beoordeling hoogste aantal punten.

  • 7. Als meer gegadigden hetzelfde aantal punten krijgen toegekend, vindt de verdeling van de vergunning tussen hen plaats via loting door middel van een trekking, waarvoor zij worden uitgenodigd.

Paragraaf 3: Vaste standplaatsvergunningen en dagplaatsvergunningen

Artikel 11. Algemene bepalingen vaste-standplaatsvergunning

  • 1. Burgemeester en wethouders of de bevoegde marktorganisatie kunnen een vaste-standplaatsvergunning verlenen voor de duur van vijftien jaar voor een standplaats binnen het afgebakende marktterrein (zie inrichtingsplan). Een vaste-standplaatsvergunning wordt uitdrukkelijk niet verleend voor een specifieke plek binnen het marktterrein. De opstelling van de markt wordt vastgesteld in het inrichtingsplan en kan te allen tijde door het College van Burgemeester en Wethouders worden gewijzigd.

  • 2. Burgemeester en wethouders of de bevoegde marktorganisatie kunnen in bijzondere gevallen tijdelijk een andere standplaats aanwijzen.

  • 3. Een vaste-standplaatsvergunning is niet overdraagbaar.

  • 4. De vergunninghouder kan zich laten bijstaan door een of meer personen.

Artikel 12. Overschrijven vaste-standplaatsvergunning

  • 1. Als de vergunninghouder niet langer zelf van de vaste-standplaatsvergunning wil gebruikmaken, overleden is of onder curatele gesteld is, kunnen burgemeester en wethouders op aanvraag van de vergunninghouder, zijn erven of curator de vergunning overschrijven op naam van zijn echtgenoot, geregistreerde partner of andere persoon met wie hij duurzaam samenwoont of samenwoonde, of zijn kind. Als de over te schrijven vergunning is verleend met inachtneming van de verdeelprocedure van artikel 10, kan overschrijving alleen gebeuren als in dezelfde mate wordt voldaan aan de criteria, genoemd in het betreffende inrichtingsplan. Als de over te schrijven vergunning is verleend voor een branche of artikelgroep, kan overschrijving alleen gebeuren voor die branche of artikelgroep.

  • 2. Als de in het eerste lid bedoelde overschrijving niet kan worden gedaan, kunnen burgemeester en wethouders de vaste-standplaatsvergunning op aanvraag van de vergunninghouder, zijn erven of curator overschrijven op naam van een medewerker van de vergunninghouder of een mede-eigenaar van diens bedrijf als deze ten minste vijf jaar in loondienst heeft gewerkt bij de vergunninghouder of heeft gefunctioneerd als mede-eigenaar. Als de over te schrijven vergunning is verleend met inachtneming van de verdeelprocedure van artikel 10, kan overschrijving alleen gebeuren als in dezelfde mate wordt voldaan aan de criteria genoemd in artikel 9, vijfde lid. Als de over te schrijven vergunning is verleend voor een branche of artikelgroep, kan overschrijving alleen gebeuren voor die branche of artikelgroep.

  • 3. De overschrijving van de vaste-standplaatsvergunning geldt voor de resterende vergunningsduur. Na het einde van de duur van de vergunning komt deze beschikbaar voor verdeling volgens de in het inrichtingsplan vastgelegde verdeelprocedure.

  • 4. In geval van overlijden of ondercuratelestelling van de vergunninghouder wordt de aanvraag tot overschrijving binnen twee maanden nadien ingediend.

  • 5. Burgemeester en wethouders wijzen de aanvraag tot overschrijving af als niet wordt voldaan aan het bij of krachtens deze verordening bepaalde.

  • 6. Als de nieuwe vergunninghouder al over een vaste-standplaatsvergunning voor de betrokken markt beschikt, kunnen burgemeester en wethouders deze intrekken.

Artikel 13. Intrekking en vervallen vast-standplaatsvergunning

  • 1. Burgemeester en wethouders of de bevoegde marktorganisatie trekken een vaste-standplaatsvergunning in:

    • a.

      op schriftelijke aanvraag van de vergunninghouder;

    • b.

      Twee maanden na diens overlijden of ondercuratelestelling, tenzij een aanvraag tot overschrijving is ingediend zie artikel 12.

  • 2. Burgemeester en wethouders of de bevoegde marktorganisatie kunnen een vaste-stand-plaats-vergunning intrekken

    • a.

      als de vergunninghouder ter verkrijging van de vergunning onjuiste of onvolledige gegevens heeft verstrekt;

    • b.

      als de vergunninghouder, degene die hem vervangt of een persoon die hem bijstaat zich op de markt schuldig heeft gemaakt aan wangedrag of bedrog of een bij of krachtens deze verordening gestelde bepaling heeft overtreden;

    • c.

      als van de vergunning gedurende ten minste zes weken geen gebruik is gemaakt

    • d.

      als de vergunninghouder niet of niet tijdig het verschuldigde marktgeld voldoet dat wordt geheven op grond van artikel 229 van de Gemeentewet

    • e.

      e. de aan de vergunning verbonden voorschriften of beperkingen niet zijn of worden nageleefd

  • 3. In geval van intrekking voor bepaalde tijd kan tevens worden bepaald dat de toegewezen standplaats vervalt.

  • 4. Als de vergunninghouder of zijn overeenkomstig artikel 14 aangewezen vervanger zijn standplaats niet uiterlijk dertig minuten na aanvang van de markttijd heeft ingenomen, vervalt de vergunning voor de rest van de dag, tenzij hij de vertraging binnen voornoemde tijd met geldige reden heeft medegedeeld aan de marktcommissie van de betreffende markt.

Artikel 14. Persoonlijk innemen standplaats; vervanging

  • 1. De houder van een vaste-standplaatsvergunning neemt de hem toegewezen standplaats persoonlijk in.

  • 2. De houder van een vaste-standplaatsvergunning kan de hem toegewezen standplaats laten innemen door een vervanger voor in totaal ten hoogste vijftien marktdagen per jaar. Daarvan doet hij van tevoren mededeling aan het college of marktmeester.

  • 3. De vervanger treedt op namens de vergunninghouder. De rechten – behalve die tot vervanging ingevolge het vorige lid – en verplichtingen die bij of krachtens deze verordening gelden voor de vergunninghouder, zijn van overeenkomstige toepassing op de vervanger.

Artikel 15. Plaatsverandering na beschikbaar komen vaste standplaats

Als een standplaats vrij komt op de markt en bestaande vergunningshouders willen graag op deze plek staan in plaats van hun eigen plek dan kunnen alle geïnteresseerden zich gedurende een periode van acht weken dit kenbaar maken en vervolgens wordt bij meerdere geïnteresseerden via loting bepaald wie de vrijgekomen plek mag innemen. Nieuwe ondernemers kunnen hier ook aanspraak op maken maar zullen eerst de selectie procedure overeenkomstig artikel 10 moeten doorlopen.

Artikel 16. Dag-plaats-vergunning

  • 1. Een dag-plaats-vergunning kan worden verleend voor het innemen van een standplaats voor het uitoefenen van markthandel op een markt op plaatsen die daarvoor ingevolge het inrichtingsplan in aanmerking komen dit zijn de zogeheten vacante plaatsen en op plaatsen die niet zullen worden ingenomen door de houder van een vaste-standplaatsvergunning omdat voor de plaats geen vergunning geldt, de vergunning is vervallen of omdat de vergunninghouder niet in staat is de plaats in te nemen en niet is voorzien in vervanging overeenkomstig artikel 14.

  • 2. Voor een dag-plaats-vergunning komen in aanmerking degenen die daarvoor die dag vóór de aanvang van de markttijd een aanvraag hebben ingediend bij de marktmeester, marktorganisatie of een andere bevoegde toezichthouder, behalve degenen die:

    • a.

      zich op de markt schuldig hebben gemaakt aan wangedrag of aan bedrog of een bij of krachtens deze verordening gestelde bepaling hebben overtreden

    • b.

      niet tijdig het verschuldigde marktgeld hebben voldaan dat wordt geheven op de grondslag van artikel 229 van de Gemeentewet.

  • 3. De dag-plaats-vergunningen worden verstrekt aan de in aanmerking komende gegadigden op volgorde van ontvangst van de aanvragen. Gegadigden die een artikel of artikelsoort wensen te verkopen dat nog niet op de markt verkrijgbaar is, hebben daarbij voorrang.

  • 4. Een dag-plaats-vergunning kan niet worden overgedragen. De vergunninghouder kan zich niet laten vervangen

Paragraaf 4 Algemene bepalingen voor vergunninghouders

Artikel 17. Bijstand

De houder van een vaste-standplaatsvergunning of van een dag-plaats-vergunning kan zich laten bijstaan door een of meer andere personen.

Artikel 18 Legitimatie en identiteit vergunninghouder

  • 1. Degene die een standplaats op de markt inneemt of wenst in te nemen, dient op eerste aanvraag van de marktmeester, toezichthouder of marktorganisatie aan te tonen dat hij de vergunninghouder is.

  • 2. De vergunninghouder dient bij zijn standplaats duidelijk zichtbaar zijn naam en eventuele bedrijfsnaam aan te geven.

Artikel 19. Markttijden in acht nemen

  • 1. Het is een vergunninghouder verboden meer dan twee uur voor de aanvang en meer dan anderhalf uur na afloop van de markt ruimte in te nemen of te doen innemen op het marktterrein met een voertuig, met goederen of anderszins, of goederen aan- of af te voeren of te laten aan- of afvoeren.

  • 2. Het is een vergunninghouder verboden buiten de vastgestelde markttijden op het marktterrein goederen of anderszins te verkopen.

  • 3. Een vergunninghouder neemt zijn standplaats in tot de sluitingstijd van de markt, behoudens op aanvraag door burgemeester en wethouders verleende ontheffing. Aan een ontheffing kunnen voorschriften en beperkingen worden verbonden.

Artikel 20. Markt schoonhouden

  • 1. Een vergunninghouder is verplicht afval, waaronder verpakkingsmateriaal, dat tijdens de door hem uitgeoefende verkoop op zijn standplaats vrij komt zodanig te bewaren dat het marktterrein daardoor niet wordt verontreinigd en het afval niet door onbevoegden kan worden verwijderd. Hij voert het afval onmiddellijk na afloop van de markt af of laat het afvoeren. Daarnaast is het verboden om afvalwater, vetresten of andere producten in het openbaar rioleringssysteem te lozen.

  • 2. Een vergunninghouder is verplicht de door hem ingenomen standplaats en de naaste omgeving daarvan na afloop van de markt veegschoon achter te laten.

  • 3. Het niet houden aan lid 1 en 2 van artikel 20

    • -

      Zal bij de eerste constatering leiden tot een geldboete zie artikel 27 en een waarschuwing leiden (Gele kaart),

    • -

      Bij een tweede constatering zal naast de boete in artikel 27 de overtreding leiden tot een onmiddellijke en permanente verwijdering (Rode kaart) en tot het in rekening brengen van gemaakte schoonmaak en/of onderhoudskosten.

Artikel 21. Marktgelden

De marktgelden voor markten onder het beheer van de gemeente zijn opgenomen in een aparte verordening.

Artikel 22. Stroomgebruik en bijbehorende kosten

  • 1. De stroomkosten worden jaarlijks net zoals de marktgelden in een aparte verordening opgenomen, deze kosten worden op alle markten in rekening gebracht, ongeacht of een markt onder het beheer van de gemeente valt of geprivatiseerd is.

  • 2. Wat betreft het gebruik van de stroomkasten dienen de richtlijnen van de afdeling civiel & verkeer gevolgd worden.

  • 3. Stroomkabels mogen niet de toegankelijkheid van de openbare ruimte ondermijnen en moeten op een veilige manier gelegd worden.

Artikel 23. Gebruik van eigen materiaal

Het is de vergunninghouder toegestaan het in zijn aanvraag aangegeven eigen verkoopmateriaal op de standplaats te gebruiken, mits dit materiaal past binnen de afmetingen van de toegewezen standplaats en voldoet aan de voor het materiaal geldende reguliere constructieve- en veiligheidseisen.

Artikel 24. Uitstallingen

  • 1. Uitstallingen zijn enkel toegestaan na verleende toestemming van de marktmeester of het college.

  • 2. Het college kan uitstallingen weigeren of nadere regels omtrent uitstallingen stellen net zoals met standplaatsen zoals staat in de APV 2:10 lid 7.

  • 3. Op de aanrijroute van hulpverlening kan alleen toestemming worden verleend voor uitstallingen indien er sprake is van een vrije doorgang van 3,5 meter breed en 2,4 meter hoog.

  • 4. Lege kratten, pallets en dergelijke objecten die niet bijdragen aan de klantbeleving vallen niet onder uitstallingen.

Paragraaf 5 Handhaving

Artikel 25. Toezichthouders

Met het toezicht op de naleving van het bij of krachtens deze verordening bepaalde zijn belast de door burgemeester en wethouders aangewezen marktmeester en/of de overige door hen aangewezen toezichthouders.

Artikel 26. Onmiddellijke verwijdering

Burgemeester en wethouders of de bevoegde marktorganisatie kunnen een vergunninghouder of iemand die hem bijstaat of vervangt gelasten zich onmiddellijk van de markt te verwijderen als deze zich op de markt schuldig heeft gemaakt aan wangedrag of aan bedrog of een bij of krachtens deze verordening gestelde bepaling heeft overtreden.

Artikel 27. Strafbepaling

Overtreding van het bepaalde bij of krachtens deze verordening wordt gestraft met geldboete van de tweede categorie of hechtenis van ten hoogste drie maanden.

Paragraaf 6 Slotbepalingen

Artikel 28. Overgangsrecht en vervallen wacht- en anciënniteitslijsten

  • 1. Gezien het feit dat vergunningen nu niet meer voor onbepaalde tijd zijn betekent dit dat vergunningen en bijbehorende ontheffingen uit de voorgaande verordeningen op termijn niet meer rechtsgeldig zijn en ingetrokken zullen worden. Wel geldt er een overgangstermijn van één jaar om de vergunninghouders in staat te stellen zich voor een nieuwe vergunning en indien van toepassing ontheffing aan te melden.

  • 2. De wacht- en anciënniteitslijsten komen te vervallen.

Artikel 29. Inwerkingtreding en citeertitel

  • 1. Deze verordening treedt in werking op de dag na bekendmaking.

  • 2. Deze verordening wordt aangehaald als: Markverordening Land van Cuijk 2025.

Ondertekening

Aldus besloten door de raad van de gemeente Land van Cuijk in zijn openbare vergadering van 13 maart 2025

De griffier,

Kike Groenewoud- de Best

De voorzitter,

Marieke Moorman

Bijbehorende inrichtingsplannen

Inrichtingsplan weekmarkt Boxmeer

  • 1.

    Tijd en Locatie

    De weekmarkt wordt gedurende het hele jaar georganiseerd op het onderstaande tijdstip en bijbehorende locatie.

    • -

      Tijdstip: Donderdag van 13:00 tot 16:30

    • -

      Locatie: Raadhuisplein

  • 2.

    Branchering

    Voor de weekmarkt in Boxmeer wordt een indicatief maximum gehanteerd van 7 vaste standplaatsvergunningen (Huidig 5). Om een divers marktaanbod te waarborgen wordt gewerkt met een vergunningsplafond per branchegroep (Hoofdbranche).

    Hiervoor wordt de volgende branchering voor gebruikt:

    Hoofdbranche

    Sub branches

    1. Food, latere consumptie

    • a.

      AGF (Aardappelen, groente, Fruit)

    • b.

      Poelierswaren

    • c.

      Slagerij

    • d.

      Zuivel

    • e.

      Delicatessen

    • f.

      Noten & zuidvruchten

    • g.

      Brood, koek & banket

    • h.

      Snoep & suikergoed

    • i.

      Overig

    2. Food, directe consumptie

    • a.

      Snacks (Friet, broodjes, ijs , etc.)

    • b.

      Vis & visproducten

    • c.

      Buitenlandse snacks (Loempia, pizza, kebab, etc.

    • d.

      Overig (Dranken, churro's, poffertjes, stroopwafels, etc.)

    3. Bloemen en Planten

    • a.

      Snijbloemen, planten en tuingoederen

    4. Textiel en Kleding

    • a.

      Bovenkleding (Volwassenen en kinderen)

    • b.

      Onderkleding, nachtkleding en beenmode

    • c.

      Modestoffen en interieurbekleding

    • d.

      Huishoudelijk textiel (beddengoed, gordijnen, lakens, etc.)

    • e.

      Klein vak, fournituren en handwerkartikelen

    • f.

      Overig (carnavalskleding, sportkleding, etc.)

    5. Huis, dier & vrije tijd

    • a.

      Dierbenodigdheden

    • b.

      Huishoudelijke artikelen & onderdelen

    • c.

      Doe-het-zelf, gereedschappen, fietsonderdelen, fietsaccesoires, elektrische apparaten en verlichting

    • d.

      Telefoonaccesoires, inktpatronen & cartridges, computeronderdelen, geluid en beelddragers

    • e.

      Overig (Lectuur, kaarten, speelgoed, hobby e.d.)

    6. Modeaccessoires

    • a.

      Lederwaren, schoenen en koffers

    • b.

      Bijouterie, sieraden, horloges, shawls en hoofddeksels

    7. Drogisterijartikelen

    • a.

      Parfum, cosmetica en geneesmiddelen

    Het maximum aantal te vergeven vergunningen per hoofdbranche is als volgt. Zoals eerder vermeld is het indicatieve maximum aantal kramen op de hele markt 7.

    • 1.

      Food, latere consumptie: 5 (huidig = 3)

    • 2.

      Food, directe consumptie: 3 (huidig = 1)

    • 3.

      Bloemen en planten: 1 (huidig = 0)

    • 4.

      Textiel en kleding: 1 (huidig = 1)

    • 5.

      Huis, dier & vrije tijd: 1 (huidig = 0)

    • 6.

      Modeaccessoires: 1 (huidig = 0)

    • 7.

      Drogisterijartikelen: 1 (huidig = 0)

  • 3.

    Verdeelprocedure beschikbare vergunningen

    Bij het beschikbaar komen van een vaste standplaats op de warenmarkt wordt deze verdeeld op basis van selectie. Deze selectie gebeurt door burgemeester en wethouders of aan de stichting markt in het geval van een zelfstandige markt, die punten toekennen op basis van een aantal selectiecriteria. De vergunning wordt verleend aan de gegadigde met het hoogste puntenaantal.

    In totaal zijn er maximaal 65 punten te behalen. Gegadigden dienen op minimaal 2 onderdelen te scoren en minimaal 20 punten te behalen. Op deze manier wordt ernaar gestreefd dat nieuwe toetreders op de warenmarkt nadrukkelijk een toegevoegde waarde hebben. Een vergunningsaanvraag wordt op de volgende criteria getoetst:

    Aspect

    Categorieën

    Aantal punten

    Aanvullend assortiment de mate waarin het assortiment van de gegadigde aanvullend is aan het reeds aanwezige aanbod op de warenmarkt 

    Algemeen belang stimulering van een consumentvriendelijke en toekomstbestendige markt

    Hoofdbranche nog niet aangeboden op de warenmarkt

    20

    Subbranche nog niet aangeboden op de warenmarkt

    10

    Subbranche reeds aangeboden op de warenmarkt

    0

    Assortiment uit de streek De mate waarin de gegadigde een lokaal assortiment aanbiedt dat is vervaardigd in (de omgeving van) de gemeente Land van Cuijk

    Algemeen belang: stimulering van een consumentvriendelijke en toekomstbestendige markt

    Het assortiment van de gegadigde is (hoofdzakelijk) vervaardigd in de gemeente Land van Cuijk of nabije omgeving en draagt daarmee sterk bij aan de lokale identiteit van de warenmarkt.

    10

    Het assortiment van de gegadigde heeft geen directe relatie met het Land van Cuijk of omgeving.

    0

    Duurzaamheid de mate waarin de gegadigde een duurzame onderneming runt, met zo min mogelijk impact op het klimaat en (leef) milieu

    Algemeen belang: Bescherming van het klimaat en het (leefmilieu)

    Zeer duurzame onderneming. Gegadigde heeft voorzieningen om afval te scheiden en is actief in het tegengaan en voorkomen van meer afval. Daarnaast wordt het assortiment van de gegadigde duurzaam geproduceerd en/of is het herbruikbaar, met een minimale impact op het klimaat en milieu. De verkoopwagen verbruikt alleen duurzame energie of wekt dit zelf op.

    20

    Duurzame onderneming. Gegadigde heeft voorzieningen om afval te scheiden en is actief in het tegengaan en voorkomen van meer afval. De gegadigde gebruik duurzaam verpakking materiaal of herbruikbaar verpakkingsmateriaal.

    10

    Geen duurzame onderneming, gegadigde spant zich niet of niet genoeg in voor het milieu

    -5

    Vakmanschap en ervaring De mate van aantoonbare vakkennis van de gegadigde over het aangeboden assortiment.

    Algemeen belang: stimulering van een consumentvriendelijke markt en bescherming van de volksgezondheid.

    De gegadigde kan met diploma’s/papieren aantonen dat hij over een goede productkennis beschikt en heeft bewezen goed ondernemerschap in de gemeente Land van Cuijk of daarbuiten (referenties).

    10

    De gegadigde kan met diploma’s/papieren aantonen dat hij over een goede productkennis beschikt of heeft bewezen goed ondernemerschap als vaste standplaatshouder op een warenmarkt in de gemeente Land van Cuijk of daarbuiten (referenties).

    5

    De gegadigde heeft geen aantoonbare vakkennis over het aangeboden assortiment en kan geen referenties overleggen van eerder goed ondernemerschap als vaste standplaatshouder op een warenmarkt.

    -10

    Uitstraling van de marktkraam  

    Algemeen belang: bescherming van het stedelijk milieu en/of de bebouwde omgeving.

    De marktkraam is van duurzaam materiaal, heeft een verzorgde uitstraling en is passend in omgeving.

    5

    De uitstraling van de marktkraam steekt negatief af in de omgeving. Er is matig of slecht materiaal gebruikt.

    0

  • 4.

    Verlenging vaste standplaatsvergunning na afroep

    Als de looptijd van een vaste-standplaatsvergunning eindigt, wordt de vaste standplaats opnieuw uitgegeven, en aan de hand van een van de hiervoor beschreven verdeelprocedure worden vergeven. Echter, in de situatie waarin het waarschijnlijk is dat alleen de zittende vergunninghouder belangstelling heeft voor de betreffende vaste-standplaats, kan het starten van een verdeelprocedure te belastend of omslachtig zijn. In dat geval kunnen burgemeester en wethouders de in artikel 8 van de Marktverordening geregelde procedure van verlenging na afroep starten. Kort gezegd komt deze procedure erop neer dat nadat is vastgesteld dat er behalve de zittende vergunninghouder geen andere gegadigden voor de standplaats zijn, deze vergunning kan worden verlengd.

  • 5.

    Vergunningsduur en overgangsregeling

    Vergunningen voor vaste standplaatsen op de warenmarkt worden vergeven voor de duur van 15 jaar. Om niet voorbij te gaan aan bestaande rechten wordt een overgangsregeling ingesteld voor bestaande vergunninghouders. Bij de inwerkingtreding van de marktverordening krijgen zij een vergunning voor de termijn van de nieuwe vergunningsduur van 15 jaar. Bij afloop van deze vergunningen, in ieder geval dus na 15 jaar, zullen deze vergunningen volgens de nieuwe systematiek verdeeld worden.

  • 6.

    Annulering van de markt

    Op officiële Nederlandse feestdagen zal de markt niet plaatsvinden. Dit omvat onder andere Nieuwjaarsdag, de viering van Koningsdag en Kerstmis. Voor hemelvaart wordt in Boxmeer een uitzondering gemaakt en kan de markt plaats vinden, aangezien dan ook alle winkels open zijn.

  • 7.

    Verplaatsingen

    De weekmarkt kan verplaatst worden vanwege werkzaamheden aan de openbare ruimte of de ijsbaan in de winter.

  • 8

    Veiligheidseisen & toegankelijkheid

    De inrichting moet voldoen aan redelijke eisen van brandveiligheid zoals vastgesteld in

    Beleidsregels Bereikbaarheid- en Bluswatervoorziening, veiligheidsregio BBN, versie 1 definitief en het besluit Brandveilig Gebruik en Basishulpverlening Overige Plaatsen (BGBOP)

    Dit houdt in dat:

    • -

      Bluswatervoorzieningen moeten toegankelijk zijn

    • -

      Doorrijroute voor hulpdiensten moet minimaal 3,5 meter breed zijn en een hoogte van 2,4 meter hebben

    • -

      Kramen moeten minimaal 2,5 meter van de gevel staan

    • -

      Bakkramen moeten minimaal 5 meter van de bebouwing afstaan.

    • -

      Bakkramen moeten minimaal 2 meter van andere kramen af staan

  • Het afwijken van deze normen is niet toegestaan, behalve bij schriftelijke goedkeuring van de brandweer door middel van een officieel adviesrapport.

    Naast de veiligheidseisen:

    • -

      Moeten in-en uitgangen van gebouwen waaronder winkels en woningen toegankelijk blijven

    • -

      Moeten terrassen toegankelijk blijven

    • -

      Mag openbaar groen en straatmeubilair zoals lantaarnpalen en fietsrekken niet door marktlieden verplaatst of beschadigd worden.

    • -

      Is het verboden om meer dan één voertuig, waarmee goederen of waren zijn aangevoerd op het marktterrein aanwezig te hebben.

  • Regels voor voertuigen

    Het is de vergunninghouder toegestaan om op het marktterrein zijn voertuig te parkeren onder de volgende voorwaarden;

    • a.

      Er is voldoende ruimte voor zowel de markt als de centrum ondernemers.

    • b.

      Het voertuig wordt achter de kraam geplaatst.

    • c.

      Het voertuig veroorzaakt geen hinder of beperkingen voor andere vergunninghouders en/of voetgangers die toegang nodig hebben tot een ingang van een gebouw of winkel.

    • d.

      Het geparkeerde voertuig wordt niet als extra ruimte voor het uitstallen van verkoopwaar gebruikt.

    • e.

      De afstandsregels die gelden voor kramen gelden ook voor de wagens.

  • 9.

    Kaart van de markt

    Op inrichtingskaart op de volgende pagina van de weekmarkt op donderdag op het Raadhuisplein in Boxmeer zijn aangegeven:

    • a)

      De grenzen van het marktterrein

    • b)

      De ruimte voor vaste standplaatslocaties

    • c)

      De ruimte voor momenteel vacante vaste standplaatslocaties.

  • 10.

    Afbeelding indeling markt (Zie pagina 6)

    afbeelding binnen de regeling

Inrichtingsplan weekmarkt Cuijk

  • 1.

    Tijd en Locatie

    De weekmarkt wordt gedurende het hele jaar georganiseerd op het onderstaande tijdstip en bijbehorende locatie.

    • -

      Tijdstip: Woensdag van 13:00 tot 16:30

    • -

      Locatie: Louis Jansenplein en het brede deel van de korte Molenstraat

  • 2.

    Branchering

    Voor de weekmarkt in Cuijk wordt een indicatief maximum van 13 vaste standplaatsvergunningen (Huidig 11) gehanteerd. Om een divers marktaanbod te waarborgen wordt gewerkt met een vergunningsplafond per branchegroep (Hoofdbranche).

    Hiervoor wordt de volgende branchering voor gebruikt:

    Hoofdbranche

    Sub branches

    1. Food, latere consumptie

    • a.

      AGF (Aardappelen, groente, Fruit)

    • b.

      Poelierswaren

    • c.

      Slagerij

    • d.

      Zuivel

    • e.

      Delicatessen

    • f.

      Noten & zuidvruchten

    • g.

      Brood, koek & banket

    • h.

      Snoep & suikergoed

    • i.

      Overig

    2. Food, directe consumptie

    • a.

      Snacks (Friet, broodjes, ijs , etc.)

    • b.

      Vis & visproducten

    • c.

      Buitenlandse snacks (Loempia, pizza, kebab, etc.

    • d.

      Overig (Dranken, churro's, poffertjes, stroopwafels, etc.)

    3. Bloemen en Planten

    • a.

      Snijbloemen, planten en tuingoederen

    4. Textiel en Kleding

    • a.

      Bovenkleding (Volwassenen en kinderen)

    • b.

      Onderkleding, nachtkleding en beenmode

    • c.

      Modestoffen en interieurbekleding

    • d.

      Huishoudelijk textiel (beddengoed, gordijnen, lakens, etc.)

    • e.

      Klein vak, fournituren en handwerkartikelen

    • f.

      Overig (carnavalskleding, sportkleding, etc.)

    5. Huis, dier & vrije tijd

    • a.

      Dierbenodigdheden

    • b.

      Huishoudelijke artikelen & onderdelen

    • c.

      Doe-het-zelf, gereedschappen, fietsonderdelen, fietsaccesoires, elektrische apparaten en verlichting

    • d.

      Telefoonaccesoires, inktpatronen & cartridges, computeronderdelen, geluid en beelddragers

    • e.

      Overig (Lectuur, kaarten, speelgoed, hobby e.d.)

    6. Modeaccessoires

    • a.

      Lederwaren, schoenen en koffers

    • b.

      Bijouterie, sieraden, horloges, shawls en hoofddeksels

    7. Drogisterijartikelen

    • a.

      Parfum, cosmetica en geneesmiddelen

  • Het maximum aantal te vergeven vergunningen per hoofdbranche is als volgt. Zoals eerder vermeld is het indicatief maximum aantal kramen op de hele markt 13.

    • 1.

      Food, latere consumptie: 7 (huidig = 6)

    • 2.

      Food, directe consumptie: 4 (huidig = 2)

    • 3.

      Bloemen en planten: 1 (huidig = 0)

    • 4.

      Textiel en kleding: 1 (huidig = 1)

    • 5.

      Huis, dier & vrije tijd: 1 (huidig = 0)

    • 6.

      Modeaccessoires: 1 (huidig = 1)

    • 7.

      Drogisterijartikelen: 1 (huidig = 0)

  • 3.

    Verdeelprocedure beschikbare vergunningen

    Bij het beschikbaar komen van een vaste standplaats op de warenmarkt wordt deze verdeeld op basis van selectie. Deze selectie gebeurt door burgemeester en wethouders of aan de stichting markt in het geval van een zelfstandige markt, die punten toekennen op basis van een aantal selectiecriteria. De vergunning wordt verleend aan de gegadigde met het hoogste puntenaantal.

    In totaal zijn er maximaal 65 punten te behalen. Gegadigden dienen op minimaal 2 onderdelen te scoren en minimaal 20 punten te behalen. Op deze manier wordt ernaar gestreefd dat nieuwe toetreders op de warenmarkt nadrukkelijk een toegevoegde waarde hebben. Een vergunningsaanvraag wordt op de volgende criteria getoetst:

    Aspect

    Categorieën

    Aantal punten

    Aanvullend assortiment de mate waarin het assortiment van de gegadigde aanvullend is aan het reeds aanwezige aanbod op de warenmarkt 

    Algemeen belang stimulering van een consumentvriendelijke en toekomstbestendige markt

    Hoofdbranche nog niet aangeboden op de warenmarkt

    20

    Subbranche nog niet aangeboden op de warenmarkt

    10

    Subbranche reeds aangeboden op de warenmarkt

    0

    Assortiment uit de streek De mate waarin de gegadigde een lokaal assortiment aanbiedt dat is vervaardigd in (de omgeving van) de gemeente Land van Cuijk

    Algemeen belang: stimulering van een consumentvriendelijke en toekomstbestendige markt

    Het assortiment van de gegadigde is (hoofdzakelijk) vervaardigd in de gemeente Land van Cuijk of nabije omgeving en draagt daarmee sterk bij aan de lokale identiteit van de warenmarkt.

    10

    Het assortiment van de gegadigde heeft geen directe relatie met het Land van Cuijk of omgeving.

    0

    Duurzaamheid de mate waarin de gegadigde een duurzame onderneming runt, met zo min mogelijk impact op het klimaat en (leef) milieu

    Algemeen belang: Bescherming van het klimaat en het (leefmilieu)

    Zeer duurzame onderneming. Gegadigde heeft voorzieningen om afval te scheiden en is actief in het tegengaan en voorkomen van meer afval. Daarnaast wordt het assortiment van de gegadigde duurzaam geproduceerd en/of is het herbruikbaar, met een minimale impact op het klimaat en milieu. De verkoopwagen verbruikt alleen duurzame energie of wekt dit zelf op.

    20

    Duurzame onderneming. Gegadigde heeft voorzieningen om afval te scheiden en is actief in het tegengaan en voorkomen van meer afval. De gegadigde gebruik duurzaam verpakking materiaal of herbruikbaar verpakkingsmateriaal.

    10

    Geen duurzame onderneming, gegadigde spant zich niet of niet genoeg in voor het milieu

    -5

    Vakmanschap en ervaring De mate van aantoonbare vakkennis van de gegadigde over het aangeboden assortiment.

    Algemeen belang: stimulering van een consumentvriendelijke markt en bescherming van de volksgezondheid.

    De gegadigde kan met diploma’s/papieren aantonen dat hij over een goede productkennis beschikt en heeft bewezen goed ondernemerschap in de gemeente Land van Cuijk of daarbuiten (referenties).

    10

    De gegadigde kan met diploma’s/papieren aantonen dat hij over een goede productkennis beschikt of heeft bewezen goed ondernemerschap als vaste standplaatshouder op een warenmarkt in de gemeente Land van Cuijk of daarbuiten (referenties).

    5

    De gegadigde heeft geen aantoonbare vakkennis over het aangeboden assortiment en kan geen referenties overleggen van eerder goed ondernemerschap als vaste standplaatshouder op een warenmarkt.

    -10

    Uitstraling van de marktkraam  

    Algemeen belang: bescherming van het stedelijk milieu en/of de bebouwde omgeving.

    De marktkraam is van duurzaam materiaal, heeft een verzorgde uitstraling en is passend in omgeving.

    5

    De uitstraling van de marktkraam steekt negatief af in de omgeving. Er is matig of slecht materiaal gebruikt.

    0

  • 4.

    Verlenging vaste standplaatsvergunning na afroep

    Als de looptijd van een vaste-standplaatsvergunning eindigt, wordt de vaste standplaats opnieuw uitgegeven, en aan de hand van een van de hiervoor beschreven verdeelprocedure worden vergeven. Echter, in de situatie waarin het waarschijnlijk is dat alleen de zittende vergunninghouder belangstelling heeft voor de betreffende vaste-standplaats, kan het starten van een verdeelprocedure te belastend of omslachtig zijn. In dat geval kunnen burgemeester en wethouders de in artikel 8 van de Marktverordening geregelde procedure van verlenging na afroep starten. Kort gezegd komt deze procedure erop neer dat nadat is vastgesteld dat er behalve de zittende vergunninghouder geen andere gegadigden voor de standplaats zijn, deze vergunning kan worden verlengd.

  • 5.

    Vergunningsduur en overgangsregeling

    Vergunningen voor vaste standplaatsen op de warenmarkt worden vergeven voor de duur van 15 jaar. Om niet voorbij te gaan aan bestaande rechten wordt een overgangsregeling ingesteld voor bestaande vergunninghouders. Bij de inwerkingtreding van de marktverordening krijgen zij een vergunning voor de termijn van de nieuwe vergunningsduur van 15 jaar. Bij afloop van deze vergunningen, in ieder geval dus na 15 jaar, zullen deze vergunningen volgens de nieuwe systematiek verdeeld worden.

  • 6.

    Annulering van de markt

    Op officiële Nederlandse feestdagen zal de markt niet plaatsvinden. Dit omvat onder andere Nieuwjaarsdag, de viering van Koningsdag en Kerstmis. Voor de carnavalswoensdag is het streven dat de markt doorgaat al zou de markt in overleg met de marktondernemers later kunnen beginnen.

  • 7.

    Verplaatsingen

    De weekmarkt kan verplaatst worden vanwege werkzaamheden aan de openbare ruimte of de ijsbaan of kerstmarkt in de winter.

  • 8

    Veiligheidseisen & Toegankelijkheid

    De inrichting moet voldoen aan redelijke eisen van brandveiligheid zoals vastgesteld in

    Beleidsregels Bereikbaarheid- en Bluswatervoorziening, veiligheidsregio BBN, versie 1 definitief en het besluit Brandveilig Gebruik en Basishulpverlening Overige Plaatsen (BGBOP)

    Dit houdt in dat:

    • -

      Bluswatervoorzieningen moeten toegankelijk zijn

    • -

      Doorrijroute voor hulpdiensten moet minimaal 3,5 meter breed zijn en een hoogte van 2,4 meter hebben

    • -

      Kramen moeten minimaal 2,5 meter van de gevel staan

    • -

      Bakkramen moeten minimaal 5 meter van de bebouwing afstaan.

    • -

      Bakkramen moeten minimaal 2 meter van andere kramen af staan

  • Het afwijken van deze normen is niet toegestaan, behalve bij schriftelijke goedkeuring van de brandweer doormiddels een officieel adviesrapport.

    Naast de veiligheidseisen:

    • -

      Moeten in-en uitgangen van gebouwen waaronder winkels en woningen toegankelijk blijven

    • -

      Moeten terrassen toegankelijk blijven

    • -

      Mag openbaar groen en straatmeubilair zoals lantaarnpalen en fietsrekken niet door marktlieden verplaatst of beschadigd worden.

    • -

      Is het verboden om meer dan één voertuig, waarmee goederen of waren zijn aangevoerd op het marktterrein aanwezig te hebben.

  • Regels voor voertuigen

  • Het is de vergunninghouder toegestaan om op het marktterrein zijn voertuig te parkeren onder de volgende voorwaarden;

    • f.

      Er is voldoende ruimte voor zowel de markt als de centrum ondernemers.

    • g.

      Het voertuig wordt achter de kraam geplaatst.

    • h.

      Het voertuig veroorzaakt geen hinder of beperkingen voor andere vergunninghouders en/of voetgangers die toegang nodig hebben tot een ingang van een gebouw of winkel.

    • i.

      Het geparkeerde voertuig wordt niet als extra ruimte voor het uitstallen van verkoopwaar gebruikt.

    • j.

      De afstandsregels die gelden voor kramen gelden ook voor de wagens.

  • 9.

    Kaart van de markt

    Op inrichtingskaart op de volgende pagina van de weekmarkt op woensdag op het Louis Jansenplein in Cuijk en het deel van de korte Molenstraat zijn aangegeven:

    • a)

      De grenzen van het marktterrein

    • b)

      De ruimte voor vaste standplaatslocaties

    • c)

      De ruimte voor momenteel vacante vaste standplaatslocaties.

  • 10.

    Afbeelding indeling markt (Zie pagina 6)

    afbeelding binnen de regeling

Inrichtingsplan weekmarkt Grave

  • 1.

    Tijd en Locatie

  • -

    De weekmarkt wordt gedurende het hele jaar georganiseerd op het onderstaande tijdstip en bijbehorende locatie.

    • -

      Tijdstip: vrijdag van 08:30 tot 12:30

    • -

      Locatie: Hoofschestraat & Hoofdwagt

  • 2.

    Branchering

    Voor de weekmarkt in Grave wordt een indicatief maximum van 12 vaste standplaatsvergunningen (Huidig 9) gehanteerd. Om een divers marktaanbod te waarborgen wordt gewerkt met een vergunningsplafond per branchegroep (Hoofdbranche).

    Hiervoor wordt de volgende branchering voor gebruikt:

    Hoofdbranche

    Sub branches

    1. Food, latere consumptie

    • a.

      AGF (Aardappelen, groente, Fruit)

    • b.

      Poelierswaren

    • c.

      Slagerij

    • d.

      Zuivel

    • e.

      Delicatessen

    • f.

      Noten & zuidvruchten

    • g.

      Brood, koek & banket

    • h.

      Snoep & suikergoed

    • i.

      Overig

    2. Food, directe consumptie

    • a.

      Snacks (Friet, broodjes, ijs , etc.)

    • b.

      Vis & visproducten

    • c.

      Buitenlandse snacks (Loempia, pizza, kebab, etc.

    • d.

      Overig (Dranken, churro's, poffertjes, stroopwafels, etc.)

    3. Bloemen en Planten

    • a.

      Snijbloemen, planten en tuingoederen

    4. Textiel en Kleding

    • a.

      Bovenkleding (Volwassenen en kinderen)

    • b.

      Onderkleding, nachtkleding en beenmode

    • c.

      Modestoffen en interieurbekleding

    • d.

      Huishoudelijk textiel (beddengoed, gordijnen, lakens, etc.)

    • e.

      Klein vak, fournituren en handwerkartikelen

    • f.

      Overig (carnavalskleding, sportkleding, etc.)

    5. Huis, dier & vrije tijd

    • a.

      Dierbenodigdheden

    • b.

      Huishoudelijke artikelen & onderdelen

    • c.

      Doe-het-zelf, gereedschappen, fietsonderdelen, fietsaccesoires, elektrische apparaten en verlichting

    • d.

      Telefoonaccesoires, inktpatronen & cartridges, computeronderdelen, geluid en beelddragers

    • e.

      Overig (Lectuur, kaarten, speelgoed, hobby e.d.)

    6. Modeaccessoires

    • a.

      Lederwaren, schoenen en koffers

    • b.

      Bijouterie, sieraden, horloges, shawls en hoofddeksels

    7. Drogisterijartikelen

    • a.

      Parfum, cosmetica en geneesmiddelen

    Het maximum aantal te vergeven vergunningen per hoofdbranche is als volgt. Zoals eerder vermeld is het indicatief maximaal totaal aantal kramen op de hele markt 10.

    • 1.

      Food, latere consumptie: 6 (huidig = 4)

    • 2.

      Food, directe consumptie: 4 (huidig = 3)

    • 3.

      Bloemen en planten: 1 (huidig = 1)

    • 4.

      Textiel en kleding: 1 (huidig = 1)

    • 5.

      Huis, dier & vrije tijd: 1 (huidig = 0)

    • 6.

      Modeaccessoires: 1 (huidig = 0)

    • 7.

      Drogisterijartikelen: 1 (huidig = 0)

  • 3.

    Verdeelprocedure beschikbare vergunningen

    Bij het beschikbaar komen van een vaste standplaats op de warenmarkt wordt deze verdeeld op basis van selectie. Deze selectie gebeurt door burgemeester en wethouders of aan de stichting markt in het geval van een zelfstandige markt, die punten toekennen op basis van een aantal selectiecriteria. De vergunning wordt verleend aan de gegadigde met het hoogste puntenaantal.

    In totaal zijn er maximaal 65 punten te behalen. Gegadigden dienen op minimaal 2 onderdelen te scoren en minimaal 20 punten te behalen. Op deze manier wordt ernaar gestreefd dat nieuwe toetreders op de warenmarkt nadrukkelijk een toegevoegde waarde hebben. Een vergunningsaanvraag wordt op de volgende criteria getoetst:

    Aspect

    Categorieën

    Aantal punten

    Aanvullend assortiment de mate waarin het assortiment van de gegadigde aanvullend is aan het reeds aanwezige aanbod op de warenmarkt 

    Algemeen belang stimulering van een consumentvriendelijke en toekomstbestendige markt

    Hoofdbranche nog niet aangeboden op de warenmarkt

    20

    Subbranche nog niet aangeboden op de warenmarkt

    10

    Subbranche reeds aangeboden op de warenmarkt

    0

    Assortiment uit de streek De mate waarin de gegadigde een lokaal assortiment aanbiedt dat is vervaardigd in (de omgeving van) de gemeente Land van Cuijk

    Algemeen belang: stimulering van een consumentvriendelijke en toekomstbestendige markt

    Het assortiment van de gegadigde is (hoofdzakelijk) vervaardigd in de gemeente Land van Cuijk of nabije omgeving en draagt daarmee sterk bij aan de lokale identiteit van de warenmarkt.

    10

    Het assortiment van de gegadigde heeft geen directe relatie met het Land van Cuijk of omgeving.

    0

    Duurzaamheid de mate waarin de gegadigde een duurzame onderneming runt, met zo min mogelijk impact op het klimaat en (leef) milieu

    Algemeen belang: Bescherming van het klimaat en het (leefmilieu)

    Zeer duurzame onderneming. Gegadigde heeft voorzieningen om afval te scheiden en is actief in het tegengaan en voorkomen van meer afval. Daarnaast wordt het assortiment van de gegadigde duurzaam geproduceerd en/of is het herbruikbaar, met een minimale impact op het klimaat en milieu. De verkoopwagen verbruikt alleen duurzame energie of wekt dit zelf op.

    20

    Duurzame onderneming. Gegadigde heeft voorzieningen om afval te scheiden en is actief in het tegengaan en voorkomen van meer afval. De gegadigde gebruik duurzaam verpakking materiaal of herbruikbaar verpakkingsmateriaal.

    10

    Geen duurzame onderneming, gegadigde spant zich niet of niet genoeg in voor het milieu

    -5

    Vakmanschap en ervaring De mate van aantoonbare vakkennis van de gegadigde over het aangeboden assortiment.

    Algemeen belang: stimulering van een consumentvriendelijke markt en bescherming van de volksgezondheid.

    De gegadigde kan met diploma’s/papieren aantonen dat hij over een goede productkennis beschikt en heeft bewezen goed ondernemerschap in de gemeente Land van Cuijk of daarbuiten (referenties).

    10

    De gegadigde kan met diploma’s/papieren aantonen dat hij over een goede productkennis beschikt of heeft bewezen goed ondernemerschap als vaste standplaatshouder op een warenmarkt in de gemeente Land van Cuijk of daarbuiten (referenties).

    5

    De gegadigde heeft geen aantoonbare vakkennis over het aangeboden assortiment en kan geen referenties overleggen van eerder goed ondernemerschap als vaste standplaatshouder op een warenmarkt.

    -10

    Uitstraling van de marktkraam  

    Algemeen belang: bescherming van het stedelijk milieu en/of de bebouwde omgeving.

    De marktkraam is van duurzaam materiaal, heeft een verzorgde uitstraling en is passend in omgeving.

    5

    De uitstraling van de marktkraam steekt negatief af in de omgeving. Er is matig of slecht materiaal gebruikt.

    0

  • 4.

    Verlenging vaste standplaatsvergunning na afroep

    Als de looptijd van een vaste-standplaatsvergunning eindigt, wordt de vaste standplaats opnieuw uitgegeven, en aan de hand van een van de hiervoor beschreven verdeelprocedure worden vergeven. Echter, in de situatie waarin het waarschijnlijk is dat alleen de zittende vergunninghouder belangstelling heeft voor de betreffende vaste-standplaats, kan het starten van een verdeelprocedure te belastend of omslachtig zijn. In dat geval kunnen burgemeester en wethouders de in artikel 8 van de Marktverordening geregelde procedure van verlenging na afroep starten. Kort gezegd komt deze procedure erop neer dat nadat is vastgesteld dat er behalve de zittende vergunninghouder geen andere gegadigden voor de standplaats zijn, deze vergunning kan worden verlengd.

  • 5.

    Vergunningsduur en overgangsregeling

    Vergunningen voor vaste standplaatsen op de warenmarkt worden vergeven voor de duur van 15 jaar. Om niet voorbij te gaan aan bestaande rechten wordt een overgangsregeling ingesteld voor bestaande vergunninghouders. Bij de inwerkingtreding van de marktverordening krijgen zij een vergunning voor de termijn van de nieuwe vergunningsduur van 15 jaar. Bij afloop van deze vergunningen, in ieder geval dus na 15 jaar, zullen deze vergunningen volgens de nieuwe systematiek verdeeld worden.

  • 6.

    Annulering van de markt

    Op officiële Nederlandse feestdagen zal de markt niet plaatsvinden. Dit omvat onder andere Nieuwjaarsdag, de viering van Koningsdag en Kerstmis. Voor de doortocht van de vierdaagse wordt overlegd of de markt door kan gaan.

  • 7.

    Verplaatsingen

    De weekmarkt kan verplaatst worden vanwege werkzaamheden aan de openbare ruimte.

  • 8

    Veiligheidseisen & toegankelijkheid

    De inrichting moet voldoen aan redelijke eisen van brandveiligheid zoals vastgesteld in

    Beleidsregels Bereikbaarheid- en Bluswatervoorziening, veiligheidsregio BBN, versie 1 definitief en het besluit Brandveilig Gebruik en Basishulpverlening Overige Plaatsen (BGBOP)

    Dit houdt in dat:

    • -

      Bluswatervoorzieningen moeten toegankelijk zijn

    • -

      Doorrijroute voor hulpdiensten moet minimaal 3,5 meter breed zijn en een hoogte van 2,4 meter hebben

    • -

      Kramen moeten minimaal 2,5 meter van de gevel staan

    • -

      Bakkramen moeten minimaal 5 meter van de bebouwing afstaan.

    • -

      Bakkramen moeten minimaal 2 meter van andere kramen af staan

  • Het afwijken van deze normen is niet toegestaan, behalve bij schriftelijke goedkeuring van de brandweer doormiddels een officieel adviesrapport.

    Naast de veiligheidseisen:

    • -

      Moeten in-en uitgangen van gebouwen waaronder winkels en woningen toegankelijk blijven

    • -

      Moeten terrassen toegankelijk blijven

    • -

      Mag openbaar groen en straatmeubilair zoals lantaarnpalen en fietsrekken niet door marktlieden verplaatst of beschadigd worden.

    • -

      Is het verboden om meer dan één voertuig, waarmee goederen of waren zijn aangevoerd op het marktterrein aanwezig te hebben.

  • 9.

    Kaart van de markt

    Op inrichtingskaart op de volgende pagina van de weekmarkt op vrijdag op de Hoofschestraat en Hoofdwagt in Grave zijn aangegeven:

    • a)

      De grenzen van het marktterrein

    • b)

      De ruimte voor vaste standplaatslocaties

    • c)

      De ruimte voor momenteel vacante vaste standplaatslocaties.

  • 10.

    Overige bepaling

    • -

      Er zijn momenteel klachten omtrent plek 6 (de kraam van de groenteboer) dit betreft een erg grote kraam, die een winkel minder toegankelijk maakt. Op dit moment is geen andere geschikte plek voor de groenteboer beschikbaar. Wel is het zo dat de groenteboer binnen een aantal jaren zou kunnen stoppen i.v.m. het bereiken van de pensioenleeftijd. Voordat op deze plek een nieuwe kraam geplaatst zal worden, moet eerst overleg tussen gemeente, markt en centrum management wat wenselijk is op deze plek.

  • 11.

    Afbeelding indeling markt (Zie pagina 6)

    afbeelding binnen de regeling

Inrichtingsplan weekmarkt Mill

  • 1.

    Tijd en Locatie

    De weekmarkt wordt gedurende het hele jaar georganiseerd op het onderstaande tijdstip en bijbehorende locatie.

    • -

      Tijdstip: Woensdag van 09:00 tot 12:00

    • -

      Locatie: Markt

  • 2.

    Branchering

    Voor de weekmarkt in Mill wordt een indicatief maximum van 10 vaste standplaatsvergunningen (Huidig 10) gehanteerd. Om een divers marktaanbod te waarborgen wordt gewerkt met een vergunningsplafond per branchegroep (Hoofdbranche).

    Hiervoor wordt de volgende branchering voor gebruikt:

    Hoofdbranche

    Sub branches

    1. Food, latere consumptie

    • a.

      AGF (Aardappelen, groente, Fruit)

    • b.

      Poelierswaren

    • c.

      Slagerij

    • d.

      Zuivel

    • e.

      Delicatessen

    • f.

      Noten & zuidvruchten

    • g.

      Brood, koek & banket

    • h.

      Snoep & suikergoed

    • i.

      Overig

    2. Food, directe consumptie

    • a.

      Snacks (Friet, broodjes, ijs , etc.)

    • b.

      Vis & visproducten

    • c.

      Buitenlandse snacks (Loempia, pizza, kebab, etc.

    • d.

      Overig (Dranken, churro's, poffertjes, stroopwafels, etc.)

    3. Bloemen en Planten

    • a.

      Snijbloemen, planten en tuingoederen

    4. Textiel en Kleding

    • a.

      Bovenkleding (Volwassenen en kinderen)

    • b.

      Onderkleding, nachtkleding en beenmode

    • c.

      Modestoffen en interieurbekleding

    • d.

      Huishoudelijk textiel (beddengoed, gordijnen, lakens, etc.)

    • e.

      Klein vak, fournituren en handwerkartikelen

    • f.

      Overig (carnavalskleding, sportkleding, etc.)

    5. Huis, dier & vrije tijd

    • a.

      Dierbenodigdheden

    • b.

      Huishoudelijke artikelen & onderdelen

    • c.

      Doe-het-zelf, gereedschappen, fietsonderdelen, fietsaccesoires, elektrische apparaten en verlichting

    • d.

      Telefoonaccesoires, inktpatronen & cartridges, computeronderdelen, geluid en beelddragers

    • e.

      Overig (Lectuur, kaarten, speelgoed, hobby e.d.)

    6. Modeaccessoires

    • a.

      Lederwaren, schoenen en koffers

    • b.

      Bijouterie, sieraden, horloges, shawls en hoofddeksels

    7. Drogisterijartikelen

    • a.

      Parfum, cosmetica en geneesmiddelen

  • Het maximum aantal te vergeven vergunningen per hoofdbranche is als volgt. Zoals eerder vermeld is het indicatief maximum totaal aantal kramen op de hele markt 10.

    • 1.

      Food, latere consumptie: 5 (huidig = 4)

    • 2.

      Food, directe consumptie: 4 (huidig = 4)

    • 3.

      Bloemen en planten: 1 (huidig = 0)

    • 4.

      Textiel en kleding: 2 (huidig = 2)

    • 5.

      Huis, dier & vrije tijd: 1 (huidig = 0)

    • 6.

      Modeaccessoires: 1 (huidig = 0)

    • 7.

      Drogisterijartikelen: 1 (huidig = 0)

  • 3.

    Verdeelprocedure beschikbare vergunningen

    Bij het beschikbaar komen van een vaste standplaats op de warenmarkt wordt deze verdeeld op basis van selectie. Deze selectie gebeurt door burgemeester en wethouders of aan de stichting markt in het geval van een zelfstandige markt, die punten toekennen op basis van een aantal selectiecriteria. De vergunning wordt verleend aan de gegadigde met het hoogste puntenaantal.

    In totaal zijn er maximaal 65 punten te behalen. Gegadigden dienen op minimaal 2 onderdelen te scoren en minimaal 20 punten te behalen. Op deze manier wordt ernaar gestreefd dat nieuwe toetreders op de warenmarkt nadrukkelijk een toegevoegde waarde hebben. Een vergunningsaanvraag wordt op de volgende criteria getoetst:

    Aspect

    Categorieën

    Aantal punten

    Aanvullend assortiment de mate waarin het assortiment van de gegadigde aanvullend is aan het reeds aanwezige aanbod op de warenmarkt 

    Algemeen belang stimulering van een consumentvriendelijke en toekomstbestendige markt

    Hoofdbranche nog niet aangeboden op de warenmarkt

    20

    Subbranche nog niet aangeboden op de warenmarkt

    10

    Subbranche reeds aangeboden op de warenmarkt

    0

    Assortiment uit de streek De mate waarin de gegadigde een lokaal assortiment aanbiedt dat is vervaardigd in (de omgeving van) de gemeente Land van Cuijk

    Algemeen belang: stimulering van een consumentvriendelijke en toekomstbestendige markt

    Het assortiment van de gegadigde is (hoofdzakelijk) vervaardigd in de gemeente Land van Cuijk of nabije omgeving en draagt daarmee sterk bij aan de lokale identiteit van de warenmarkt.

    10

    Het assortiment van de gegadigde heeft geen directe relatie met het Land van Cuijk of omgeving.

    0

    Duurzaamheid de mate waarin de gegadigde een duurzame onderneming runt, met zo min mogelijk impact op het klimaat en (leef) milieu

    Algemeen belang: Bescherming van het klimaat en het (leefmilieu)

    Zeer duurzame onderneming. Gegadigde heeft voorzieningen om afval te scheiden en is actief in het tegengaan en voorkomen van meer afval. Daarnaast wordt het assortiment van de gegadigde duurzaam geproduceerd en/of is het herbruikbaar, met een minimale impact op het klimaat en milieu. De verkoopwagen verbruikt alleen duurzame energie of wekt dit zelf op.

    20

    Duurzame onderneming. Gegadigde heeft voorzieningen om afval te scheiden en is actief in het tegengaan en voorkomen van meer afval. De gegadigde gebruik duurzaam verpakking materiaal of herbruikbaar verpakkingsmateriaal.

    10

    Geen duurzame onderneming, gegadigde spant zich niet of niet genoeg in voor het milieu

    -5

    Vakmanschap en ervaring De mate van aantoonbare vakkennis van de gegadigde over het aangeboden assortiment.

    Algemeen belang: stimulering van een consumentvriendelijke markt en bescherming van de volksgezondheid.

    De gegadigde kan met diploma’s/papieren aantonen dat hij over een goede productkennis beschikt en heeft bewezen goed ondernemerschap in de gemeente Land van Cuijk of daarbuiten (referenties).

    10

    De gegadigde kan met diploma’s/papieren aantonen dat hij over een goede productkennis beschikt of heeft bewezen goed ondernemerschap als vaste standplaatshouder op een warenmarkt in de gemeente Land van Cuijk of daarbuiten (referenties).

    5

    De gegadigde heeft geen aantoonbare vakkennis over het aangeboden assortiment en kan geen referenties overleggen van eerder goed ondernemerschap als vaste standplaatshouder op een warenmarkt.

    -10

    Uitstraling van de marktkraam  

    Algemeen belang: bescherming van het stedelijk milieu en/of de bebouwde omgeving.

    De marktkraam is van duurzaam materiaal, heeft een verzorgde uitstraling en is passend in omgeving.

    5

    De uitstraling van de marktkraam steekt negatief af in de omgeving. Er is matig of slecht materiaal gebruikt.

    0

  • 4.

    Verlenging vaste standplaatsvergunning na afroep

    Als de looptijd van een vaste-standplaatsvergunning eindigt, wordt de vaste standplaats opnieuw uitgegeven, en aan de hand van een van de hiervoor beschreven verdeelprocedure worden vergeven. Echter, in de situatie waarin het waarschijnlijk is dat alleen de zittende vergunninghouder belangstelling heeft voor de betreffende vaste-standplaats, kan het starten van een verdeelprocedure te belastend of omslachtig zijn. In dat geval kunnen burgemeester en wethouders de in artikel 8 van de Marktverordening geregelde procedure van verlenging na afroep starten. Kort gezegd komt deze procedure erop neer dat nadat is vastgesteld dat er behalve de zittende vergunninghouder geen andere gegadigden voor de standplaats zijn, deze vergunning kan worden verlengd.

  • 5.

    Vergunningsduur en overgangsregeling

    Vergunningen voor vaste standplaatsen op de warenmarkt worden vergeven voor de duur van 15 jaar. Om niet voorbij te gaan aan bestaande rechten wordt een overgangsregeling ingesteld voor bestaande vergunninghouders. Bij de inwerkingtreding van de marktverordening krijgen zij een vergunning voor de termijn van de nieuwe vergunningsduur van 15 jaar. Bij afloop van deze vergunningen, in ieder geval dus na 15 jaar, zullen deze vergunningen volgens de nieuwe systematiek verdeeld worden.

  • 6.

    Annulering van de markt

    Op officiële Nederlandse feestdagen zal de markt niet plaatsvinden. Dit omvat onder andere Nieuwjaarsdag, de viering van Koningsdag en Kerstmis.

  • 7.

    Verplaatsingen

    De weekmarkt kan verplaatst worden vanwege werkzaamheden aan de openbare ruimte of de ijsbaan in de winter.

  • 8

    Veiligheidseisen & toegankelijkheid

    De inrichting moet voldoen aan redelijke eisen van brandveiligheid zoals vastgesteld in

    Beleidsregels Bereikbaarheid- en Bluswatervoorziening, veiligheidsregio BBN, versie 1 definitief en het besluit Brandveilig Gebruik en Basishulpverlening Overige Plaatsen (BGBOP)

    Dit houdt in dat:

    • -

      Bluswatervoorzieningen moeten toegankelijk zijn

    • -

      Doorrijroute voor hulpdiensten moet minimaal 3,5 meter breed zijn en een hoogte van 2,4 meter hebben

    • -

      Kramen moeten minimaal 2,5 meter van de gevel staan

    • -

      Bakkramen moeten minimaal 5 meter van de bebouwing afstaan.

    • -

      Bakkramen moeten minimaal 2 meter van andere kramen af staan

  • Het afwijken van deze normen is niet toegestaan, behalve bij schriftelijke goedkeuring van de brandweer doormiddels een officieel adviesrapport.

    Naast de veiligheidseisen:

    • -

      Moeten in-en uitgangen van gebouwen waaronder winkels en woningen toegankelijk blijven

    • -

      Moeten terrassen toegankelijk blijven

    • -

      Mag openbaar groen en straatmeubilair zoals lantaarnpalen en fietsrekken niet door marktlieden verplaatst of beschadigd worden.

    • -

      Is het verboden om meer dan één voertuig, waarmee goederen of waren zijn aangevoerd op het marktterrein aanwezig te hebben.

  • 9.

    Kaart van de markt

    Op inrichtingskaart op de volgende pagina van de weekmarkt op woensdag op de markt in Mill zijn aangegeven:

    • a)

      De grenzen van het marktterrein

    • b)

      De ruimte voor vaste standplaatslocaties

    • c)

      De ruimte voor momenteel vacante vaste standplaatslocaties.

  • 10.

    Afbeelding indeling markt (zie pagina 6)

    afbeelding binnen de regeling

De griffier,

Kike Groenewoud-de Best

De voorzitter,

Marieke Moorman