Permanente link
Naar de actuele versie van de regeling
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR737694
Naar de door u bekeken versie
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR737694/1
Verordening op het audit committee gemeente Groningen 2025
Geldend van 09-04-2025 t/m heden met terugwerkende kracht vanaf 26-03-2025
Intitulé
Verordening op het audit committee gemeente Groningen 2025DE RAAD VAN DE GEMEENTE GRONINGEN;
Bijeen op 26 maart 2025,
Gelezen het voorstel van het presidium van 12 maart 2025,
Gelet op artikel 213 van de gemeentewet
BESLUIT
Vast te stellen de VERORDENING OP HET AUDIT COMMITTEE gemeente Groningen 2025
Artikel 1 Definities
In deze verordening wordt verstaan onder:
- a.
Lid: een lid van het audit committee;
- b.
Voorzitter: de voorzitter van het audit committee;
- c.
De raad: de gemeenteraad van Groningen;
- d.
Griffier: de griffier van de gemeenteraad;
- e.
De accountant: de door de raad benoemde accountant overeenkomstig artikel 213 lid twee Gemeentewet
Artikel 2 Taken
Het audit committee heeft tot taak de raad te ondersteunen bij diens kaderstellende en controlerende taken. Hierbij vallen drie categorieën te onderscheiden:
- 1.
het aansturen van de accountant. Meer specifiek gaat het hierbij om:
- •
de voorbereiding en uitvoering van de aanwijzing, opdrachtverlening dan wel beëindiging van de aan een externe accountant opgedragen accountantscontrole;
- •
voorbereiden en uitvoeren van het aandragen van aandachtspunten ten behoeve van de interim controle en de jaarrekeningcontrole door de externe accountant;
- •
melding opdrachten aan accountant door college: wanneer het college van B&W aan de accountant van de raad verzoekt een bepaalde opdracht uit te voeren, dan maakt de accountant hiervan vooraf melding bij de leden van het audit committee. Zij kunnen dan beoordelen of de onafhankelijke positie van de accountant niet in gevaar komt door het uitvoeren van de opdracht.
- •
- 2.
het afstemmen van de diverse onderzoeken die door de rekenkamer worden uitgevoerd, door het college van B&W in het kader van de doelmatigheidsonderzoeken ex artikel 213a Gemeentewet en de onderzoeken die de accountant in opdracht van de raad uitvoert.
- 3.
ten behoeve van de raad aandacht besteden aan de verdere verbetering van de kaderstellende en controlerende documenten (waar onder de documenten van de Planning-& Controlcyclus) die door het college van B&W aan de raad ter beschikking worden gesteld.
- 4.
Kennisverzameling en kennisoverdracht aan de raad ten aanzien van relevante thema’s die raken aan de kaderstellende en controlerende rol van de raad.
Artikel 3 Samenstelling
-
1. Het audit committee bestaat uit ten minste vijf en ten hoogste acht raadsleden die door de raad aan het begin van de zittingsperiode worden benoemd. Het presidium kan gemotiveerd besluiten om hiervan af te wijken.
-
2. De raad streeft bij de samenstelling van het audit committee een evenwichtige vertegenwoordiging van de in de raad vertegenwoordigde groeperingen na.
-
3. De benoeming geschiedt voor de zittingsperiode, gelijk aan die van de leden van de zittende raad. Dit geldt eveneens voor tussentijds benoemingen.
-
4. Het lidmaatschap van het audit committee vervalt door het verlies van hoedanigheid van raadslid, door ontslagname, of door een met redenen omkleed besluit van de raad.
-
5. In tussentijds in het audit committee opengevallen plaatsen wordt zo spoedig mogelijk voorzien.
-
6. Leden van het audit committee worden bij afwezigheid niet vervangen.
-
7. Naast leden kent het audit committee ook adviseurs die in principe bij de vergaderingen van het audit committee aanwezig zijn. Dat zijn de accountant en de griffier. De wethouder van Financiën is in principe aanwezig als gesprekspartner van het audit committee. Hij/zij kan zich laten ondersteunen of vervangen door de concerncontroller. Alleen de leden van het audit committee hebben stemrecht. Ook kunnen de leden van het audit committee besluiten om zonder een of meerdere adviseurs/gesprekspartners bijeen te komen.
Artikel 4 Voorzitter
Het audit committee wijst uit haar leden een voorzitter aan. De voorzitter is tevens woordvoerder namens het audit committee in de vergaderingen van de raad of beeldvormende/meningsvormende sessie.
Artikel 5 Secretariaat
Het secretariaat van het audit committee wordt verzorgd door de griffier of een door deze aangewezen medewerker van de raadsgriffie.
Artikel 6 Bevoegdheden audit committee
-
1. het audit committee is bevoegd aan de raad over de in artikel 2 genoemde onderwerpen voorstellen uit te brengen voorzien van een advies over door de raad te nemen besluiten.
-
2. In het kader van de uitoefening van haar in artikel 2 bedoelde taken is het audit committee bevoegd informatie in te winnen bij en te overleggen met het college, de gemeentelijke rekenkamer en de accountant als bedoeld in artikel 2.
-
3. het audit committee kan advies inwinnen bij een extern deskundige.
-
4. het audit committee is bevoegd de handelingen te verrichten die nodig zijn voor de werving en de selectie van of het beëindigen van de relatie met dan wel het ontslag van de accountant als bedoeld in artikel 2 onder a.
-
5. het audit committee is bevoegd om leden van het college, leden van de gemeentelijke rekenkamer, de accountant als bedoeld in artikel 2, eerste lid, ambtenaren, belanghebbende en deskundigen uit te nodigen voor het verschaffen van inlichtingen of het deelnemen aan beraadslagingen.
-
6. Indien het audit committee ambtenaren uitnodigt informeert zij het college hier van tevoren over.
Artikel 7 Vergaderingen
-
1. het audit committee vergadert zo dikwijls de voorzitter dit nodig acht of ten minste twee leden onder opgave van redenen dit aan de voorzitter vragen.
-
2. De voorzitter belegt de vergaderingen en draagt zorg voor het tijdig verzenden van uitnodigingen voor de vergaderingen. Hierbij wordt – spoedeisende gevallen uitgezonderd – uitgegaan van ten minste zeven dagen voor de betreffende vergadering.
-
3. De oproepingen vermelden datum, tijd, plaats en te behandelen onderwerpen. De voor de behandeling van die onderwerpen relevante stukken worden tegelijkertijd aan de leden toegezonden.
-
4. De vergaderingen van het audit committee zijn niet openbaar. Het audit committee stuurt de vastgestelde verslagen van de bijeenkomsten ter kennisname naar de raad. Deze verslagen worden tevens openbaar op het raadsinformatiesysteem (RIS) geplaatst. Verder ontvangt de raad na elke vergadering van het audit committee een nieuwsbrief met informatie over de vergadering. Ook brengt het audit committee elk jaar een jaarverslag uit.
Artikel 8 Besluitvorming
-
1. Besluiten van het audit committee worden genomen bij meerderheid van het aantal uitgebrachte stemmen; alleen de leden van het audit committee hebben stemrecht.
-
2. Het audit committee kan slechts beraadslagen en besluiten, wanneer meer dan de helft van het aantal zitting hebbende leden aanwezig is.
-
3. Indien over een voorstel door geen van de leden stemming wordt verlangd, is het aangenomen.
-
4. Bij het staken van de stemmen wordt de besluitvorming over het onderwerp uitgesteld tot aan de eerstvolgende vergadering, waarin meer dan de helft van het aantal zitting hebbende leden aanwezig is. Staken de stemmen ook in die vergadering dan beslist de stem van de voorzitter.
Artikel 9 Inwerkingtreding
-
1. Deze verordening treedt in werking op 1 april 2025 met terugwerkende kracht tot 26 maart 2025, onder gelijktijdige intrekking van de verordening op het Audit Committee gemeente Groningen 2022.
Artikel 10 Citeertitel
Deze verordening wordt aangehaald als “Verordening op het Audit Committee gemeente Groningen 2025”
Ondertekening
Groningen, 26 maart 2025
Aldus besloten in de openbare raadsvergadering van 26-03-2025
voorzitter
Mirjam van ’t Veld
griffier
Josine Spier
Dit besluit is elektronisch aangemaakt en daarom niet ondertekend
Ziet u een fout in deze regeling?
Bent u van mening dat de inhoud niet juist is? Neem dan contact op met de organisatie die de regelgeving heeft gepubliceerd. Deze organisatie is namelijk zelf verantwoordelijk voor de inhoud van de regelgeving. De naam van de organisatie ziet u bovenaan de regelgeving. De contactgegevens van de organisatie kunt u hier opzoeken: organisaties.overheid.nl.
Werkt de website of een link niet goed? Stuur dan een e-mail naar regelgeving@overheid.nl