Mandaatbesluit Gemeentesecretaris gemeente Roermond 2025

Geldend van 09-04-2025 t/m heden

Intitulé

Mandaatbesluit Gemeentesecretaris gemeente Roermond 2025

De gemeentesecretaris van de gemeente Roermond,

overwegende dat aan hem bij Algemeen Mandaatbesluit gemeente Roermond 2025 mandaat, volmacht en machtiging is verleend ten aanzien van de tot het college en de burgemeester behorende aangelegenheden, met uitzondering van de aangelegenheden als vermeld in bijlage 1, behorende bij het Algemeen Mandaatbesluit gemeente Roermond 2025;

overwegende dat het doelmatig is dat de gemeentesecretaris gebruik maakt van zijn bevoegdheid om de aan hem verleende mandaten verder door te mandateren aan onder hem ressorterende medewerkers;

gelet op de Gemeentewet, afdeling 10.1.1. van de Algemene wet bestuursrecht en artikel 3, tweede lid, van het Algemeen Mandaatbesluit gemeente Roermond 2025,

Besluit:

vast te stellen het navolgende,

Mandaatbesluit Gemeentesecretaris gemeente Roermond 2025

Artikel 1. Definities

In dit besluit wordt verstaan onder:

  • a.

    gemeentesecretaris: de gemeentesecretaris / algemeen directeur van Roermond;

  • b.

    concerndirecteur: lid van het directieteam aan wie diverse clusters zijn toegewezen waarvoor hij/zij eindverantwoordelijk draagt op de dienstverlening, strategische vraagstukken en organisatieontwikkeling en daarbij zorgt voor de bestuurlijke aansluiting en afstemming;

  • c.

    manager: de functionaris die leidinggeeft aan een cluster en hierover verantwoording aflegt aan een concerndirecteur;

  • d.

    teammanager: de functionaris die operationeel leidinggeeft aan een team binnen een cluster en hierover verantwoording aflegt aan de manager van het cluster;

  • e.

    cluster: resultaatverantwoordelijke organisatorische werkeenheid binnen de ambtelijke organisatie; een afgebakend geheel van taken, producten en diensten onder verantwoordelijkheid van een manager die rapporteert aan de concerndirecteur;

  • f.

    (onder)mandaat: de bevoegdheid om namens het college of de burgemeester besluiten te nemen;

  • g.

    volmacht: de bevoegdheid om namens het college of de burgemeester privaatrechtelijke rechtshandelingen te verrichten;

  • h.

    machtiging: de bevoegdheid om namens het college of de burgemeester handelingen te verrichten die noch een besluit, noch een privaatrechtelijke rechtshandeling zijn.

Artikel 2. Schakelbepaling mandaat, volmacht en machtiging

Waar in dit besluit gesproken wordt over mandaat, wordt daaronder tevens verstaan: machtiging en volmacht.

Artikel 3. Verlening mandaat

  • 1. De gemeentesecretaris verleent voor de hem gemandateerde bevoegdheden mandaat aan concerndirecteuren en managers met uitzondering van:

    • -

      de bevoegdheden die bij of krachtens de wet aan zijn functie zijn toegekend, en

    • -

      de bevoegdheden zoals opgenomen in bijlage 1.

  • 2. Aan de managers wordt gemandateerd de bevoegdheid tot doormandateren van bevoegdheden aan de medewerkers die binnen zijn of haar cluster werkzaam zijn, met uitzondering van de bevoegdheden zoals opgenomen in bijlage 2. Een dergelijk besluit wordt, ná juridische advisering door het cluster Juridische Zaken & Inkoop, schriftelijk vastgelegd.

  • 3. Het mandaat aan de manager omvat tevens de bevoegdheid om een verleend ondermandaat in te trekken. Een dergelijk besluit wordt schriftelijk vastgelegd en ter informatie aan de gemeentesecretaris gezonden, tenzij het om een concrete, individuele aangelegenheid gaat.

  • 4. Wanneer een te nemen besluit het taakgebied van een ander cluster raakt, legt de mandaathouder de zaak vooraf voor aan de manager van dat andere cluster. Indien geen overeenstemming wordt bereikt legt de mandaathouder de zaak voor aan de concerndirecteur.

Artikel 4. Afwezigheid/ontstentenis

In geval van afwezigheid of ontstentenis van gemandateerde functionarissen, aan wie bij of krachtens dit besluit bevoegdheden zijn opgedragen, worden deze door de aangewezen plaatsvervanger vervuld. Bij afwezigheid van een functionaris aan wie ondermandaat is verleend, wordt de bevoegdheid primair uitgeoefend door de functionaris die ondermandaat heeft verleend (bovenliggend niveau).

Artikel 5. Inhoud en omvang mandaat

  • 1. De bevoegdheid om krachtens mandaat besluiten te nemen, rechtshandelingen en feitelijke handelingen te verrichten omvat tevens de bevoegdheid tot het stellen van voorschriften en beperkingen en het verrichten van alle noodzakelijke voorbereidings- en uitvoeringshandelingen.

  • 2. Ten aanzien van bevoegdheden die zowel ten bate als ten laste van de gemeente financiële gevolgen hebben geldt dat hierin in de begroting van het desbetreffende cluster of project moet zijn voorzien.

  • 3. Voor zover het uitoefenen van bevoegdheden inkomsten dan wel uitgaven voor de gemeente tot gevolg heeft dan is – naast dit Mandaatbesluit Gemeentesecretaris– daarop de vigerende Budgethoudersregeling Roermond van toepassing.

Artikel 6. Voorwaarden uitoefening bevoegdheden

Bij de uitoefening van de bevoegdheden op grond van dit besluit wordt gehandeld overeenkomstig de geldende wet- en regelgeving en het beleid dat is vastgesteld door de bestuursorganen die onderdeel uitmaken van de gemeente Roermond.

Artikel 7. Ondertekening

  • 1. Indien het gemandateerde besluit wordt ondertekend geschiedt dit door vermelding namens welk bestuursorgaan het besluit is genomen, gevolgd door de functieaanduiding van de mandaathouder en zijn/haar naam en handtekening.

  • Het college van burgemeester en wethouders of de burgemeester,

  • namens deze,

  • <functieaanduiding>

  • <handtekening>

  • <naam>

  • 2. Diegene die bevoegd is tot ondertekening van fysieke stukken (brieven, besluiten e.d.) namens het bestuursorgaan is ook bevoegd tot het elektronisch ondertekenen van digitale bestanden.

  • 3. Het toepassen van een disclaimer is mogelijk binnen de door het college gestelde of door het college nader te stellen regels.

Artikel 8. Inwerkingtreding

  • 1. Het Mandaatbesluit Gemeentesecretaris gemeente Roermond d.d. 24 april 2023 wordt ingetrokken.

  • 2. Dit besluit treedt in werking met ingang van de dag na bekendmaking.

Artikel 9. Citeertitel

Dit besluit wordt aangehaald als "Mandaatbesluit Gemeentesecretaris gemeente Roermond 2025".

Ondertekening

Aldus vastgesteld door de gemeentesecretaris van de gemeente Roermond op 20 februari 2025.

De secretaris,

J. van Putten

Bijlage 1

Aangelegenheden welke ingevolge artikel 3, eerste lid van het Mandaatbesluit Gemeentesecretaris gemeente Roermond 2025 blijven voorbehouden aan de gemeentesecretaris.

Aanbestedingen

Besluitvorming omtrent de inkoopstrategie, aanbestedingsdocumenten, de voorgenomen gunning en het aangaan van overeenkomsten, indien de totale waarde van een werk groter is dan € 1.500.000,- (exclusief omzetbelasting).

Personeelsaangelegenheden

  • 1.

    Alle publiekrechtelijke besluiten, privaatrechtelijke rechtshandelingen, waaronder het aangaan, wijzigen en beëindigen van de arbeidsovereenkomst, het vertegenwoordigen van de gemeente inzake arbeidsovereenkomsten, het voeren van rechtsgedingen en de voorbereiding hierop, en andere handelingen die geen besluit of een privaatrechtelijke rechtshandeling zijn ten aanzien van de concerndirecteuren.

  • 2.

    Het nemen van beslissingen die voortvloeien uit het door het college vastgestelde reorganisatiebesluit.

  • 3.

    Het opzeggen van de arbeidsovereenkomst wegens een dringende reden (ontslag op staande voet).

  • 4.

    Afhandeling van de melding van een vermoeden van een misstand op grond van de Regeling Melden Vermoeden Misstand.

  • 5.

    Het vaststellen van (wijzigingen in) het personeelshandboek die instructies betreffen.

  • 6.

    Het nemen van een beslissing om over te gaan tot schorsing en ontzegging van de toegang, al dan niet als ordemaatregel.

  • 7.

    Het bekrachtigen van een principe-akkoord met betrekking tot de CAO door middel van een ledenraadpleging, dan wel anderszins adviseren van het LOGA met betrekking tot CAO-aangelegenheden.

  • 8.

    Het toepassen van hardheidsclausules van (uitvoerings)regelingen die zijn opgenomen in het Personeelshandboek, inclusief de Cao Gemeenten.

  • 9.

    Het overeenkomen van een vaststellingsovereenkomst gericht op beëindiging van het dienstverband.

  • 10.

    Het aangaan van een mobiliteitsdienstverband.

  • 11.

    Het beslissen tot het indienen van een ontbindingsverzoek van de arbeidsovereenkomst 7:669 BW van een medewerker bij de rechter.

  • 12.

    Het toewijzen van een crisisrol aan de concerndirecteuren in het kader van de Wet Veiligheidsregio’s.

Bijlage 2

Aangelegenheden welke ingevolge artikel 3, vierde lid van het Mandaatbesluit Gemeentesecretaris gemeente Roermond 2025 blijven voorbehouden aan de concerndirecteuren en managers.

A (bijzondere) Bevoegdheden berustend bij de concerndirecteuren

De onderstaande mandaten gelden voor de concerndirecteuren voor zover deze betrekking hebben op de taakvelden van de onder hen ressorterende clusters.

Aanbestedingen

Besluitvorming omtrent de inkoopstrategie, aanbestedingsdocumenten, de voorgenomen gunning en het aangaan van overeenkomsten, indien de totale waarde:

  • i.

    van een levering of (sociale en specifieke) dienst groter is dan € 40.000,- (exclusief omzetbelasting), of

  • ii.

    van een werk groter is dan € 150.000,- (exclusief omzetbelasting).

Kredieten

Het openstellen van kredieten voor zover deze zijn vastgesteld in de investeringsplanning behorende bij de begroting, voor zover deze niet hoger zijn dan de Europese drempelwaarde ingevolge Europese drempel Richtlijn 2014/24/ EG. Hieronder vallen ook het nemen van besluiten om deze kredieten om te zetten in exploitatieruimte.

NB: Indien de Raad expliciet heeft aangegeven dat het openstellen van een krediet voorgelegd dient te worden aan de Raad mag/ kan GEEN gebruik worden gemaakt van onderhavig mandaat.

Personeelsaangelegenheden

  • 1.

    Alle publiekrechtelijke besluiten, privaatrechtelijke rechtshandelingen, waaronder het aangaan en wijzigen van de arbeidsovereenkomst, het vertegenwoordigen van de gemeente inzake arbeidsovereenkomsten, het voeren van rechtsgedingen en de voorbereiding hierop, en andere handelingen die geen besluit of een privaatrechtelijke rechtshandeling zijn ten aanzien van de managers.

  • 2.

    Het beslissen tot het indienen van een ontslagaanvraag bij de Cao Ontslagcommissie voor medewerkers uit de clusters, gevolgd door opzegging van de arbeidsovereenkomst na verkregen toestemming.

  • 3.

    Het benoemen van de (plv.) leden van de Centrale toetsingscommissie functiewaardering.

B. (bijzondere) Bevoegdheden berustend bij de managers

Aanbestedingen

Besluitvorming omtrent de inkoopstrategie, aanbestedingsdocumenten, de voorgenomen gunning en het aangaan van overeenkomsten, indien de totale waarde:

  • i.

    van een levering of ( sociale en specifieke) dienst kleiner is dan € 40.000,- (exclusief omzetbelasting), of

  • ii.

    van een werk kleiner is dan € 150.000,- (exclusief omzetbelasting).

Privaatrecht

Contracten

Het opleggen van sancties aan opdrachtnemer, niet zijnde kortingen en boetes die voortvloeien uit de bepalingen het contract.

Kredieten

Het openstellen van kredieten voor zover deze zijn vastgesteld in de investeringsplanning behorende bij de begroting, voor zover deze niet hoger zijn dan een bedrag van € 40.000,- bij (sociale en specifieke) diensten en leveringen of € 150.000,- bij werken. Hieronder vallen ook het nemen van besluiten om deze kredieten om te zetten in exploitatieruimte.

NB: Indien de Raad expliciet heeft aangegeven dat het openstellen van een krediet voorgelegd dient te worden aan de Raad mag/ kan GEEN gebruik worden gemaakt van onderhavig mandaat.

Civiele en strafrechtelijke procedures

  • 1.

    Het bij de rechtbank aanhangig maken van een vordering tot het betalen van een geldsom ≥ € 5.000,-.

  • 2.

    Het treffen van een schikking in een civiele of strafrechtelijke procedure, indien hiervoor financiële middelen op de vigerende begroting beschikbaar zijn.

Overige privaatrechtelijke rechtshandelingen

  • 1.

    Het kwijtschelden en buiten invordering stellen van vorderingen met een financieel belang ≤ € 10.000,-, niet zijnde de vorderingen die door Sociale Zaken WMO in behandeling worden genomen en vorderingen in het kader van belastingheffing of een schikking in een civiele of strafrechtelijke procedure.

  • 2.

    Het nemen van besluiten over verzoeken om schadevergoeding, voor zover dergelijke verzoeken op grond van de verzekeringspolis niet aan de verzekeraar moeten worden overgedragen.

Personeelsaangelegenheden

  • 1.

    Alle publiekrechtelijke besluiten, privaatrechtelijke rechtshandelingen, waaronder het aangaan, wijzigen en beëindigen van de arbeidsovereenkomst, het vertegenwoordigen van de gemeente inzake arbeidsovereenkomsten, het voeren van rechtsgedingen en de voorbereiding hierop, en andere handelingen die geen besluit of een privaatrechtelijke rechtshandeling zijn ten aan zien van medewerkers van het cluster voor zover dit past binnen de formatie zoals opgenomen in het vastgestelde clusterplan.

  • 2.

    Het overeenkomen van een vaststellingsovereenkomst met de wettelijke transitievergoeding gericht op beëindiging van het dienstverband in verband met arbeidsongeschiktheid.

  • 3.

    Het nemen van besluiten ten aanzien van de inzet van personele capaciteit voor zover de middelen beschikbaar zijn in de begroting.