Reglement burgerlijke stand 2025

Geldend van 04-04-2025 t/m heden

Intitulé

Reglement burgerlijke stand 2025

Het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Oostzaan besluit:

Gelet op het bepaalde in artikel 16, Boek 1 van het Burgerlijk Wetboek (BW), de artikelen 1 tot en met 4 van het Besluit burgerlijke stand 1994, en artikel 4 van de Wet rechten burgerlijke stand vast te stellen:

Het reglement met bepalingen voor de ambtenaren van de burgerlijke stand, de buitengewoon ambtenaren van de burgerlijke stand, de huwelijksvoltrekkingen, locaties en de openstelling.

Artikel 1 Begripsbepalingen

Het reglement verstaat onder:

  • a. College: het college van burgermeester en wethouders. Het college vormt het dagelijks bestuur van de gemeente.

  • b. Ambtenaar van de burgerlijke stand (abs): een werknemer van de werkgever of van een andere gemeente, als zodanig aangewezen door het college.

  • c. Ambtenaar van de burgerlijke stand (abs): een werknemer van de werkgever of van een andere gemeente, als zodanig aangewezen door het college.

  • d. Rechtspositieregeling: de regeling babs zoals opgenomen in het Personeelshandboek van de gemeente Oostzaan.

  • e. Werkgever: voor een babs de gemeente Oostzaan en voor een abs de OVER-gemeenten.

  • f. Huwelijk, bruidspaar of huwelijksvoltrekking: hieronder wordt ook verstaan geregistreerd partnerschap, geregistreerde partners en registratie of omzetting van een partnerschap.

  • g. Kosteloze huwelijken: Voltrekking van een huwelijk en partnerschap met een korte ceremonie zonder toespraak. Alleen het bruidspaar en de getuigen zijn aanwezig.

  • h. Budget-huwelijken: Voltrekking van een huwelijk of partnerschap beperkt tot een korte ceremonie zonder toespraak. Er kunnen meer personen aanwezig zijn in een grotere ruimte en is op meerdere dagen mogelijk.

  • i. Locatie: de locatie waar een huwelijksvoltrekking of partnerschapsregistratie plaatsvindt.

  • j. Openbare plaats: een voor publiek toegankelijke plaats of weg. Dit wordt ook aangeduid als de openbare ruimte.

Artikel 2 (Buitengewoon) ambtenaar van de burgerlijke stand

  • 1. Ambtenaren van de burgerlijke stand zijn medewerkers die de werkzaamheden op het gebied van de burgerlijke stand uitvoeren en huwelijken voltrekken.

  • 2. Buitengewoon ambtenaren van de burgerlijke stand zijn diegene aangesteld volgens de rechtpositieregeling om huwelijken te voltrekken.

  • 3. Buitengewoon ambtenaren van de burgerlijke stand voor 1 dag zijn diegene die op verzoek van een bruidspaar eenmalig een huwelijk voltrekken.

Artikel 3 Aanwijzing (buitengewoon) ambtenaar van de burgerlijke stand

  • 1. Het college wijst de ambtenaar van de burgerlijke stand aan voor dezelfde periode dat de ambtenaar werknemer is van OVER-gemeenten of dat de werknemer de functie als abs uitvoert. Het aanwijzingsbesluit vervalt van rechtswege op de dag dat de arbeidsovereenkomst eindigt, of op de dag dat de medewerker zijn functie als abs beëindigt om een andere functie binnen de gemeente Oostzaan uit te oefenen.

  • 2. Het college kan buitengewoon ambtenaren van de burgerlijke stand als bedoeld in artikel 2, lid 2 aanwijzen voor de periode dat hij werknemer is van de gemeente Oostzaan of tot het moment waarop die aanwijzing wordt ingetrokken.

  • 3. Het college kan (buitengewoon) ambtenaren van de burgerlijke stand als bedoeld in artikel 2, lid 3 aanwijzen tot buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand voor één dag. Dit kan iemand zijn die wel of niet in dienst is bij een gemeente.

  • 4. De burgemeester en de wethouders van de gemeente Oostzaan kunnen op eigen verzoek worden aangewezen voor de periode dat zij hun ambt uitoefenen.

  • 5. De leden van de gemeenteraad van Oostzaan kunnen op eigen verzoek worden aangewezen voor de periode dat zij aaneengesloten deel uitmaken van de raad.

Artikel 4 Voorwaarden voor aanwijzing buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand voor één dag

  • 1. Bij het voltrekken van een huwelijk waarbij verzocht wordt tot een babs voor één dag, zal geen abs van de gemeente Oostzaan aanwezig zijn. Met de aanwijzing van de gemeente Oostzaan krijgt de babs voor één dag zelfstandige bevoegdheid voor de functie.

  • 2. Als deze persoon in dienst is van een gemeente heeft hij een geldige aanwijzing tot buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand en heeft deze persoon een geldige beëdiging tot buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand. De beëdiging mag bij elke Rechtbank in Nederland plaatsvinden.

  • 3. Als deze persoon niet in dienst is van een gemeente moet hij zijn beëdigd tot buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand bij de rechtbank, dit mag plaatsvinden bij elke rechtbank in Nederland. Eenmaal beëdigd dan blijft deze persoon voor de gemeente Oostzaan beëdigd. Voorafgaand aan de voltrekking van het huwelijk moet deze persoon kennisnemen van de procedurele aspecten en de wettelijke voorschriften van de huwelijksvoltrekking.

Artikel 5 Verzoek aanwijzing buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand voor één dag

  • 1. Het college kan op verzoek van de aanstaande echtgenoten een buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand voor één dag aanwijzen.

  • 2. Voor het verzoek tot aanwijzing van de buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand voor één dag wordt gebruik gemaakt van een door burgerzaken vastgesteld formulier.

  • 3. Het verzoek moet uiterlijk drie maanden voor de ceremoniedatum op de afdeling burgerzaken zijn ontvangen.

  • 4. Wanneer het verzoek tot aanwijzing een persoon betreft die in dienst is bij de gemeente Oostzaan of een andere gemeente bevat het verzoek de volgende documenten:

    • a.

      Een kopie van een geldig identiteitsbewijs;

    • b.

      een kopie van een geldig aanwijzingsbesluit van de gemeente waar de persoon werkzaam is als (buitengewoon) ambtenaar van de burgerlijke stand;

    • c.

      een kopie van een proces-verbaal van de beëdiging;

    • d.

      een verklaring van de gemeente die niet ouder is dan één maand dat deze persoon daar werkzaam is.

  • 5. Wanneer het verzoek tot aanwijzing een persoon betreft zonder een dienstverband bij een gemeente bevat het verzoek de volgende documenten:

    • a.

      een kopie van een geldig identiteitsbewijs;

    • b.

      een kopie van een proces-verbaal van de beëdiging;

    • c.

      origineel uittreksel VOG (verklaring omtrent gedrag, niet ouder dan 3 maanden) van de trouwambtenaar voor 1 dag

Artikel 6 Vergoeding (buitengewoon) ambtenaar van de burgerlijke stand

  • 1. De ambtenaar van de burgerlijke stand zoals bedoeld in artikel 2, lid 1, ontvangt buiten het salaris als ambtenaar, geen vergoeding voor de voltrekking van een huwelijk of partnerschap.

  • 2. De buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand zoals bedoeld in artikel 2 lid 2, ontvangt een vergoeding volgens de rechtspositieregeling.

  • 3. De buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand zoals bedoeld in artikel 2 lid 3, ontvangt geen vergoeding en valt niet onder de rechtspositieregeling.

  • 4. De buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand zoals bedoeld in artikel 2 lid 2 ontvangt een vergoeding per geannuleerd of gewijzigd huwelijk op basis van het moment van annulering of wijziging. Te weten, bij een annulering of wijziging:

    • 2 tot 4 weken voorafgaand aan het huwelijk: driemaal het uurloon.

    • 2 weken of korter voorafgaand aan het huwelijk: het volledige bedrag.

Artikel 7 Omzetten partnerschapsregistratie in een huwelijk

  • 1. Omzetten van een partnerschapsregistratie in een huwelijk kan op twee manieren:

    • a.

      Zonder ceremonie: deze administratieve handeling is beperkt tot het tekenen van de akte van omzetting. De melding van voorgenomen huwelijk en aanwezigheid van getuigen is niet nodig.

    • b.

      Met ceremonie: het bruidspaar reserveert een huwelijksceremonie naar keuze. De melding van voorgenomen huwelijk en aanwezigheid van getuigen is niet nodig.

Artikel 8 Openstelling burgerlijke stand

  • 1. De burgerlijke stand is voor het publiek open op de dagen en tijden waarop de balie in het gemeentehuis voor publiek open is. Er wordt op afspraak gewerkt.

  • 2. Huwelijksvoltrekkingen in het gemeentehuis zijn mogelijk op maandag tot en met zondag van 09.00 uur tot 24.00 uur. Op de andere locaties is een huwelijksvoltrekking 24 uur per dag 7 dagen in de week mogelijk. Afstemming met de beheerder/eigenaar van de locatie is noodzakelijk.

  • 3. De burgerlijke stand is gesloten op algemeen erkende of daarmee gelijkgestelde feestdagen of andere door burgemeester en wethouders aangewezen dagen.

  • 4. Op verzoek van een belanghebbende kan het bureau van de burgerlijke stand worden geopend op zaterdag, zondag of algemeen erkende of daarmee gelijkgestelde feestdag. Openstelling vindt plaats als de belanghebbende aantoont dat met de te verrichten werkzaamheden niet kan worden gewacht tot de eerstvolgende openstelling van het bureau van de burgerlijke stand.

  • 5. In bijzondere gevallen kan worden afgeweken van de openingstijden als bedoeld in lid 2.

Artikel 9 kosteloze huwelijken

  • 1. Op maandagochtend 9.00 uur kan een kosteloos huwelijk worden voltrokken.

  • 2. Het huwelijk wordt voltrokken in een spreekkamer van het gemeentehuis.

  • 3. Er worden geen kosteloze huwelijken voltrokken op feestdagen.

  • 4. Het bruidspaar en maximaal 2 getuigen zijn aanwezig. Er zijn geen andere gasten aanwezig.

  • 5. Het huwelijk wordt voltrokken door een ambtenaar van de burgerlijke stand (abs).

  • 6. De ceremonie is beperkt tot de wettelijke formaliteiten. Er wordt geen toespraak gehouden.

  • 7. Kosteloze huwelijken zijn slechts mogelijk op voorwaarde dat van het bruidspaar of de partners tenminste één persoon ingeschreven dient te staan in de Basis Registratie Personen (BRP) van Oostzaan. Dit geldt zowel tijdens de melding als op de datum van de voltrekking van het huwelijk of partnerschap.

  • 8. Bij het annuleren van de voltrekking of het niet tijdig verschijnen van de partijen, is er geen mogelijkheid voor een nieuwe afspraak voor een kosteloos huwelijk. Een éénmalige wijziging is alleen mogelijk met een gegronde aantoonbare reden, zoals bijvoorbeeld een ziekenhuisopname of een aanwezigheid bij een begrafenis.

Artikel 10 Budget-huwelijk

  • 1. Een budget-huwelijk kan, met uitzondering van feestdagen, worden voltrokken van maandag t/m donderdag om 10.00 uur.

  • 2. Het huwelijk wordt voltrokken in een zaal van het gemeentehuis.

  • 3. Er kunnen maximaal 10 gasten aanwezig zijn waarvan minimaal 2 en maximaal 4 getuigen.

  • 4. Het huwelijk wordt voltrokken door een ambtenaar van de burgerlijke stand(abs).

  • 5. De ceremonie is beperkt tot de wettelijke formaliteiten. Er wordt geen toespraak gehouden.

  • 6. Budget-huwelijken zijn slechts mogelijk op voorwaarde dat van het bruidspaar of de partners tenminste één persoon ingeschreven dient te staan in de BRP van Oostzaan. Dit geldt zowel tijdens de melding als op de datum van de voltrekking van het huwelijk of partnerschap.

  • 7. Bij het wijzigen of annuleren van de voltrekking of het niet tijdig verschijnen van de partijen, is er geen mogelijkheid voor een nieuwe afspraak voor een budget huwelijk. Een éénmalige wijziging is alleen mogelijk met een gegronde reden, zoals bijvoorbeeld een ziekenhuisopname of een aanwezigheid bij een begrafenis.

Artikel 11 Locaties

  • 1. Een huwelijk kan worden voltrokken op elke locatie binnen de gemeentegrenzen van gemeente Oostzaan als:

    • a.

      De eigenaar dan wel gebruiker van de locatie schriftelijk toestemming heeft verleend;

    • b.

      De veiligheid van de (buitengewoon) ambtenaar van de burgerlijke stand is gewaarborgd;

    • c.

      Bestaande wetten, regels of gebruiken zich niet verzetten tegen het gebruik van de ruimte en/of het gebied waar de voorgenomen voltrekking plaatsvindt.

    • d.

      Het verzoek voor een externe trouwlocatie moet uiterlijk 6 weken voor de voorgenomen voltrekking op de afdeling zijn ontvangen.

  • 2. Een locatie kan een gebouw zijn maar ook een buitenruimte. Voor een buitenruimte geldt dat er ook een overdekt gedeelte beschikbaar moet zijn als de omstandigheden het niet toelaten om buiten het huwelijk te sluiten.

  • 3. Kosteloze huwelijken worden voltrokken in een spreekkamer van het gemeentehuis.

  • 4. Budget-huwelijken worden voltrokken in de raadszaal van het gemeentehuis.

  • 5. Indien er onzekerheid bestaat of de voorgestelde locatie aan alle voorwaarden voldoet, kan de interne ambtelijke organisatie besluiten de locatie te toetsen aan de voorwaarden. Hiervoor kunnen kosten in rekening gebracht worden die opgenomen zijn in de legesverordening.

Artikel 12 Leges

De gemeente Oostzaan brengt kosten in rekening voor de diensten van de burgerlijke stand. In de legesverordening van de gemeente Oostzaan is geregeld welke kosten hiervoor in rekening worden gebracht. Bij een annulering of wijziging van een huwelijk brengt de gemeente Oostzaan kosten in rekening. Afhankelijk van het moment dat u de ceremonie wijzigt of annuleert, krijg u wel of geen geld terug. Deze teruggave van leges is vastgelegd in de tarievennota en staat vermeld op de gemeentelijke website.

Artikel 13 Hardheidsclausule

De gemeente Oostzaan houdt zich aan het Reglement burgerlijke stand 2025. In bijzondere omstandigheden heeft het college de mogelijkheid om af te wijken van de regels in dit reglement. Het college wijkt hier alleen vanaf als het volgen van dit reglement te grote gevolgen zou hebben voor de belanghebbenden, in verhouding tot de doelen van dit reglement.

Artikel 14 Slotbepalingen

  • 1. Het reglement wordt aangehaald als: ‘Reglement burgerlijke stand 2025’.

  • 2. Het reglement treedt in werking op 1 januari 2025 onder gelijktijdige intrekking van het Reglement burgerlijke stand Oostzaan 2022.

Ondertekening

Aldus vastgesteld in de vergadering van het college van burgemeester en wethouders op 3 december 2024

D. van Huizen

Gemeentesecretaris

M.D. Polak

Burgemeester

Toelichting op het Reglement burgerlijke stand 2025

Artikel 1 Begripsbepalingen

In dit artikel worden de basisbegrippen uit het reglement opgesomd en beschreven.

Artikel 2 (Buitengewoon) ambtenaar van de burgerlijke stand

In het Burgerlijk Wetboek (BW) staat het onderscheid tussen de ambtenaar van de burgerlijke stand en de buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand (artikel 16, Boek 1 van het Burgerlijk Wetboek). De ambtenaar van de burgerlijke stand heeft meer bevoegdheden dan de buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand, die alleen bevoegd is om huwelijken te voltrekken en de akte te ondertekenen.

Voor de ambtenaar van de burgerlijke stand gelden de volgende bepalingen:

  • 1.

    De ambtenaar moet een arbeidsovereenkomst hebben met de gemeente of met een andere gemeente;

  • 2.

    De taak van de ambtenaar is het opnemen van akten en latere vermeldingen in de registers van de burgerlijke stand, en alles wat het beheer van de registers en de toegankelijkheid van de daarin geregistreerde gegevens betreft (artikel 16d, eerste lid, Boek 1 van het BW).

  • 3.

    Er is wettelijk bepaald dat er minimaal twee ambtenaren van de burgerlijke stand benoemd zijn. Daarnaast kunnen er één of meer buitengewoon ambtenaren van de burgerlijke stand benoemd zijn.

Voor de buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand gelden de volgende bepalingen:

  • 1.

    De buitengewoon ambtenaar kan een arbeidsovereenkomst hebben van de gemeente of van een andere gemeente;

  • 2.

    De buitengewoon ambtenaar kan een persoon zijn zonder een arbeidsovereenkomst met de gemeente of een andere gemeente;

  • 3.

    De buitengewoon ambtenaar is alleen belast met de huwelijksvoltrekking (artikelen 59, 60, 63, 64, 65 en 67 van Boek 1 van het Burgerlijk Wetboek).

Artikel 3 Aanwijzing (buitengewoon) ambtenaar van de burgerlijke stand

In dit artikel wordt aangegeven voor welke periode ambtenaren van de burgerlijke stand of buitengewoon ambtenaren van de burgerlijke stand aangewezen kunnen worden. Een (buitengewoon) ambtenaar van de burgerlijke stand die al in een andere gemeente is aangewezen, of een persoon die geen werknemer is van een gemeente kan aangewezen worden voor een eenmalige voltrekking van een huwelijk, registratie van een partnerschap of omzetting van een partnerschap in een huwelijk. De aanwijzing van een buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand voor 1 dag gebeurt pas nadat het bruidspaar heeft aangegeven de betrokken persoon als ambtenaar te wensen.

Lid 4 en 5 legt vast dat de burgemeester, wethouders en raadsleden op hun eigen verzoek aangewezen kunnen worden tot buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand. Deze aanwijzing is gekoppeld aan de periode dat zij deel uitmaken van het college van burgemeester en wethouders of de gemeenteraad. De aanwijzing vervalt na deze periode van rechtswege.

Artikel 4 Voorwaarden voor aanwijzing buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand voor één dag

In dit artikel wordt aangegeven dat de babs voor één dag geheel zelfstandig bevoegd is op de aangewezen trouwdag. Verder staat er beschreven waar de persoon aan moet voldoen als hij wel in dienst is bij een gemeente en waar hij aan moet voldoen als hij niet in dienst is bij een gemeente.

Artikel 5 Verzoek aanwijzing buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand voor één dag

In dit artikel wordt aangegeven op welk termijn een verzoek ingediend moet worden en welke gegevens er aangeleverd moeten worden.

Het verzoek wordt uiterlijk drie maanden voor de huwelijksdatum schriftelijk of digitaal ingediend onder vermelding van:

  • 1.

    De namen van het bruidspaar;

  • 2.

    Het adres van het bruidspaar;

  • 3.

    Datum en tijdstip van het huwelijk;

  • 4.

    Het adres van de huwelijkslocatie;

  • 5.

    De gegevens van de buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand.

Het verzoek bevat een aanwijzingsbesluit van de gemeente waar de persoon werkzaam is, of een origineel uittreksel VOG als de persoon niet werkzaam is bij een gemeente. Het verzoek bevat een kopie van een proces-verbaal van de beëdiging.

Artikel 6 Vergoeding (buitengewoon) ambtenaar van de burgerlijke stand

In dit artikel wordt uitgelegd in welke gevallen de (buitengewoon) ambtenaar van de burgerlijke stand een vergoeding krijgt.

Artikel 7 Omzetten partnerschapsregistratie in een huwelijk

Het omzetten van een partnerschapsregistratie in een huwelijk is een administratieve handeling. Er zijn geen getuigen nodig. Omdat er vaak wel behoefte is aan een ceremonie vergelijkbaar met een huwelijksvoltrekking, worden dezelfde mogelijkheden geboden als bij een huwelijk.

Artikel 8 Openstelling burgerlijke stand

Dit artikel bepaalt wanneer de balie voor de burgerlijke stand open is (artikel 16c, Boek 1 van het Burgerlijk Wetboek).

Artikel 9 Kosteloze huwelijken

Volgens de wet rechten burgerlijke stand is elke gemeente verplicht een of meer tijden aan te wijzen waarop kosteloos een huwelijk kan worden voltrokken. Dit is afhankelijk van de grootte van de gemeente. In de gemeente Oostzaan is een tijdstip aangewezen: op maandagochtend om 9.00 uur. De ceremonie beperkt zicht tot de wettelijke formaliteiten. Dit houdt in dat er geen persoonlijke toespraak wordt gehouden en de ambtenaar van de burgerlijke stand gelijk overgaat tot het sluiten van het huwelijk en ondertekening van de akte.

Artikel 10 Budget-huwelijk

Net als bij het kosteloze huwelijk is het budget huwelijk beperkt tot een korte ceremonie zonder toespraak. Voor deze huwelijken wordt een bescheiden bedrag betaald, waar tegenover staat dat er meer personen aanwezig kunnen zijn in een grotere ruimte. Ook kunnen deze voltrekkingen op meerdere dagen plaatsvinden.

Artikel 11 Locaties

Artikel 1:63 BW bepaalt dat een huwelijk in het openbaar in het gemeentehuis moet worden gesloten. Het begrip gemeentehuis wordt in de gemeente Oostzaan ruim uitgelegd, daarom is het hele grondgebied als huwelijkslocatie aangewezen. Dit kan een gebouw zijn maar ook buitenruimte, zoals een tuin. De trouwambtenaar heeft de bevoegdheid om te besluiten dat er uitgeweken moet worden naar een overdekt gedeelte. Een overdekt gedeelte kan bijvoorbeeld een woning of schuur zijn, maar ook een overkapping of (party)tent. Ook heeft de trouwambtenaar de bevoegdheid het voltrekken van het huwelijk op te schorten of annuleren als er niet aan de voorwaarden wordt voldaan.

Uiterlijk 6 weken voor de voltrekking van het huwelijk meldt het bruidspaar de gewenste locatie bij de ambtenaar van de burgerlijke stand. Deze melding bevat in ieder geval:

  • 1.

    De datum van het huwelijk of partnerschap;

  • 2.

    Het tijdstip van de voltrekking van het huwelijk of partnerschap;

  • 3.

    Het adres van de locatie.

  • 4.

    Toestemming van de eigenaar of rechthebbende van de locatie.

In speciale gevallen mag de (buitengewoon) ambtenaar van de burgerlijke stand zijn werkzaamheden ook op andere plaatsen binnen de gemeente uitvoeren, bijvoorbeeld in een verzorgingshuis (artikel 1 Besluit burgerlijke stand 1994 en artikel 64, Boek 1 van het Burgerlijk Wetboek).

Artikel 12 Leges

Voor het voltrekken van een huwelijk, met uitzondering van een kosteloos huwelijk, worden legeskosten berekend. Dit geldt ook voor het annuleren van een huwelijk of het wijzigen van een trouwdatum, trouwlocatie of tijdstip. Sommige tarieven zijn landelijk vastgestelde tarieven bijvoorbeeld een afschrift van een akte van de burgerlijke stand, Overige tarieven worden jaarlijks opnieuw vastgesteld in de legesverordening van gemeente Oostzaan.

Artikel 13 Hardheidsclausule

De hardheidsclausule creëert de mogelijkheid om in bepaalde gevallen af te wijken van de regels zoals deze zijn gesteld in dit reglement.

Artikel 14 Slotbepalingen

In dit artikel wordt bepaald onder welke naam het reglement wordt aangehaald en wanneer het in werking treedt.