Permanente link
Naar de actuele versie van de regeling
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR737541
Naar de door u bekeken versie
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR737541/1
Ondermandaatbesluit afdeling Veiligheid, Vergunning & Handhaving 2025
Geldend van 01-04-2025 t/m heden
Intitulé
Ondermandaatbesluit afdeling Veiligheid, Vergunning & Handhaving 2025Het afdelingshoofd Veiligheid, Vergunning & Handhaving van de gemeente Arnhem;
Gelet op het Algemeen ondermandaat-, ondervolmacht- en ondermachtigingsbesluit gemeentesecretaris gemeente Arnhem 2023 van 8 maart 2023, zaaknummer 82385;
Besluit:
- 1.
Aan de in de bijlage van dit besluit genoemde functionarissen van de afdeling Veiligheid, Vergunning & Handhaving:
- a.
De uitoefening van de in de bijlage van dit besluit omschreven bevoegdheden;
- b.
De ondertekening van stukken bij de uitoefening van de onder a genoemde bevoegdheden.
- a.
- 2.
Te bepalen dat deze bevoegdheden dienen te worden uitgeoefend overeenkomstig het bepaalde in het Algemeen ondermandaat-, ondervolmacht- en ondermachtigingsbesluit gemeentesecretaris gemeente Arnhem 2023.
- 3.
Te bepalen dat de in de bijlage van dit besluit genoemde functionarissen van de aan hen verleende bevoegdheden uitsluitend gebruik maken voor zover het aangelegenheden betreft die behoren tot hun werkterrein (waaronder wordt verstaan de toepasselijke regelgeving en organisatie-eenheid).
- 4.
Te bepalen dat:
- a.
Dit besluit wordt aangehaald als “Ondermandaatbesluit afdeling Veiligheid, Vergunning & Handhaving 2025";
- b.
Dit besluit in werking treedt op de dag na bekendmaking.
- a.
Ondertekening
Afdelingshoofd
M. Zeilstra
Bijlage: bevoegdheden
Waar in onderstaande tabel wordt gesproken over een adviseur, worden medior en senior adviseurs bedoeld.
nr. |
Bevoegdheid |
Ondermandaat medewerkersniveau |
|
Algemeen |
|||
1. |
Het verrichten van feitelijke handelingen ter voorbereiding en uitvoering van aan de gemeente opgedragen taken, daaronder begrepen het doen van aangifte bij de politie. |
Alle medewerkers |
|
2. |
Het ondertekenen van correspondentie ter voorbereiding en uitvoering van beslissingen van de raad krachtens artikel 160, eerste lid, onder b, van de Gemeentewet. |
Teamleider, adviseur |
|
3. |
Het verstrekken van bevestigingen en bewijzen van ontvangst. |
Alle medewerkers |
|
4. |
Het doorzenden van geschriften als bedoeld in artikel 2:3 van de Algemene wet bestuursrecht. |
Alle medewerkers |
|
5. |
Het aanwijzen van een contactpersoon, die voor de betreffende afdeling zorg draagt voor het registreren van medewerkers, die elektronische (officiële) bekendmakingen bij de Staatscourant en andere media aanleveren. |
Geen ondermandatering |
|
6. |
Het doen van openbare bekendmakingen en het doen van kennisgevingen en mededelingen van voorgenomen en genomen beslissingen en van voorgenomen en verrichte andere handelingen. |
Alle medewerkers |
|
7. |
Het aanvragen van bijdragen, subsidies en vergoedingen bij het Rijk, de Provincie en andere subsidiënten, daaronder begrepen de afwikkeling en verantwoording. |
Teamleider |
|
8. |
Het geven van inzage van archiefbescheiden als bedoeld in de Archiefwet. |
Teamleider, adviseur, procesregisseur, locatiemanager, PGA-expert |
|
9. |
Het toezicht houden en handhaven van de openbare orde in de voor het publiek toegankelijke gebouwen en de daarbij behorende erven, waar de gemeentelijke organisatie is gehuisvest, inclusief het geven van bevelen met het oog op de bescherming van veiligheid en gezondheid en inclusief het ontzeggen van de toegang tot voor de openbare dienst bestemde ruimten, indien zulks noodzakelijk moet worden geacht in het belang van de handhaving van de openbare orde of de voortgang van de werkzaamheden in die ruimten, dan wel op grond van het eigendomsrecht van de gemeente. |
Alle medewerkers |
|
Geschillen en geschilbeslechting |
|||
1. |
Het nemen van besluiten tot het oplossen van conflicten door middel van bemiddeling door een onafhankelijke derde (mediation), voor zover het betreft conflicten die voortvloeien uit besluiten die zijn genomen op grond van dit mandaatbesluit. |
Geen ondermandatering |
|
2. |
Het nemen van besluiten tot het voeren van rechtsgedingen, bezwaarprocedures of administratief beroepsprocedures namens de gemeente of het bestuursorgaan, of handelingen ter voorbereiding daarop te verrichten, tenzij de raad, voor zover het de raad aangaat, in voorkomende gevallen anders beslist. |
Geen ondermandatering |
|
3. |
|
Teamleider, senior adviseur |
|
Privaatrechtelijke rechtshandelingen |
|||
1. |
Het beslissen tot het aangaan en ondertekenen van privaatrechtelijke rechtshandelingen, voor zover betrekking hebbend op het werkgebied van de eigen afdeling. |
|
|
2. |
|
|
|
3. |
Het besluiten tot het aanvaarden van erfstellingen, schenkingen en legaten tot een bedrag van ten hoogste vijftigduizend euro. |
Geen ondermandatering |
|
4. |
|
|
|
Personele bevoegdheden |
|||
1. |
Het nemen van beslissingen en het verrichten van feitelijke handelingen op het gebied van de individuele personele aangelegenheden van andere werknemers dan de gemeentesecretaris en met uitzondering van de werknemers van de Rekenkamer. |
Teamleider |
|
2. |
Het nemen van beslissingen over werving, selectie en indiensttreding van andere werknemers dan de gemeentesecretaris. |
Teamleider |
|
3. |
Het nemen van beslissingen tot het aangaan, wijzigen en beëindigen (artikel 7:669 en 7: 676 BW) van arbeidsovereenkomsten van werknemers niet zijnde de gemeentesecretaris en alle daarmee samenhangende voorbereidende of uitvoerende handelingen, met uitzondering van beëindiging wegens dringende reden (art. 7:677 BW). |
Teamleider |
|
4. |
Het nemen van beslissingen over schorsing of andere vormen van (disciplinaire of orde-) maatregelen (zoals ontzeggen toegang tot werklocaties, afsluiten accounts) ten aanzien van andere werknemers dan de gemeentesecretaris met uitzondering van het stopzetten van loon (art. 7:629 lid 3 BW). |
Teamleider |
|
5. |
Het toekennen van gratificaties. |
Teamleider |
|
6. |
Het afnemen van gesprekken in het kader van de gesprekscyclus (zoals functionerings-, beoordelings- en Kompasgesprekken) van andere werknemers dan de gemeentesecretaris. |
Teamleider |
|
7. |
Het indienen van bezwaar en beroep en het voeren van verweer bij beschikkingen afkomstig van derden (bv UWV) en het aanwijzen van gevolmachtigden. |
Teamleider |
|
8. |
Het nemen van beslissingen ten aanzien van het uitlenen via detachering van werknemers niet zijnde de gemeentesecretaris. |
Teamleider |
|
9. |
Het aangaan, wijzigen en beëindigen van stageovereenkomsten als bedoeld in artikel 2.9 van de Cao Gemeenten en werkervaringsovereenkomsten als bedoeld in artikel 2.8 van de Cao Gemeenten. |
Teamleider |
|
10. |
Het namens de gemeente indienen van verzoek om toestemming, indienen van stukken, voeren van verweer en aanwijzen van gevolmachtigden bij procedures voor de Cao ontslagcommissie zoals bedoeld in artikel 9.15 Cao Gemeenten en het van toepassing zijnde reglement. |
Teamleider |
|
11. |
Het verrekenen en verhalen van vorderingen in het kader van personele trajecten (zoals kosten en boetes) |
Teamleider |
|
12. |
Het geven van toestemming aan de werknemer voor het verrichten van nevenwerkzaamheden en het verbinden van voorwaarden daaraan, zoals bedoeld in de Regeling nevenwerkzaamheden |
Teamleider |
|
13. |
Het vragen van advies, voeren van verweer, aanwijzen van gevolmachtigden en/of het nemen van besluiten na advies van de Cao geschillencommissie als bedoeld in art. 11.5 van de Cao Gemeenten en het van toepassing zijnde reglement, voor zover hierbij niet wordt afgeweken van het advies van de geschillencommissie. |
Teamleider |
|
Bestuursrechtelijke rechtshandelingen |
|||
1. |
Het nemen van beslissingen op grond van de Verordening nadeelcompensatie Arnhem 2011, indien en voor zover hierbij niet wordt afgeweken van het terzake uitgebrachte advies van de adviescommissie of de adviseur. |
Teamleider, senior adviseur |
|
2. |
Het nemen van besluiten op verzoeken om publieke informatie als bedoeld in artikel 4.1, eerste lid, van de Wet open overheid. |
Teamleider, adviseur, locatiemanager |
|
3. |
Het nemen van besluiten op verzoeken als bedoeld in artikel 3, eerste lid van de Wet hergebruik van overheidsinformatie. |
Teamleider, adviseur, locatiemanager |
|
4. |
Het uitoefenen van de aan het college toegekende bevoegdheden bij of krachtens een gemeentelijke subsidieverordening, met dien verstande dat voor verstrekking van subsidies als bedoeld in artikel 4:23, derde lid, onder sub c en d Awb financiële dekking aanwezig is, met uitzondering van het vaststellen van ‘nadere regels’ (wettelijke voorschriften krachtens delegatie vastgesteld) en de bevoegdheden op basis van de subsidieregelingen Burgerkracht, Amateurkunst, Subsidieregeling Wijkinitiatieven Arnhem en op het gebied van de Transformatie Sociaal Domein. |
Teamleider, senior adviseur |
|
5. |
Het opleggen en intrekken van een last onder bestuursdwang of last onder dwangsom, alsmede het uitoefenen van de overige bevoegdheden op grond van Titel 5.3 (Herstelsancties) en van de bevoegdheden op grond van Titel 5.4 (Bestuurlijke boete) van de Algemene wet bestuursrecht, alsmede het beslissen over het verlenen, wijzigen en intrekken van gedoogbeschikkingen voor zover het betreft het bepaalde bij of krachtens de Opiumwet, de APV, de Alcoholwet, de geldende Marktverordening, de geldende Haven- en Kadeverordening en bij strijdig gebruik met het omgevingsplan in het kader van prostitutie. |
Geen ondermandatering |
|
6. |
Het naar voren brengen van zienswijzen als bedoeld in artikel 3:15 van de Algemene wet bestuursrecht. |
Alle medewerkers |
|
7. |
Het besluiten tot het toepassen van en het uitvoeren van de uniforme openbare voorbereidingsprocedure als bedoeld in afdeling 3.4 van de Algemene wet bestuursrecht. |
Teamleider, senior adviseur |
|
8. |
Het vaststellen van formulieren als bedoeld in artikel 4:4 van de Algemene wet bestuursrecht voor het indienen van aanvragen en het verstrekken van gegevens. |
Teamleider, senior adviseur |
|
9. |
Het nemen van beslissingen omtrent het niet behandelen van aanvragen als bedoeld in artikel 4:5 van de Algemene wet bestuursrecht. |
Teamleider, adviseur, locatiemanager |
|
10. |
Het inwinnen van advies als bedoeld in afdeling 3.3 van de Algemene wet bestuursrecht. |
Alle medewerkers |
|
11. |
Het horen van een aanvrager en belanghebbenden als bedoeld in afdeling 4.1.2 van de Algemene wet bestuursrecht (De voorbereiding). |
Alle medewerkers |
|
12. |
De uitoefening van bevoegdheden als bestuursorgaan bij of krachtens titel 4.4 van de Algemene wet bestuursrecht (Bestuursrechtelijke geldschulden). |
Teamleider, adviseur, locatiemanager |
|
13. |
De uitoefening van bevoegdheden als bestuursorgaan bij of krachtens afdeling 4.1.3 van de Algemene wet bestuursrecht (Beslistermijn). |
Alle medewerkers |
|
14. |
Het vaststellen van beleidsregels dan wel richtlijnen met betrekking tot de aan de gemeente opgedragen taken en bevoegdheden. |
Geen ondermandatering |
|
15. |
Het nemen van besluiten en het verrichten van werkzaamheden voortvloeiende uit de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG, met uitzondering van de artikelen 33 en 37) en de Uitvoeringswet AVG (Uavg). |
Teamleider, adviseur, locatiemanager |
|
Specifieke bevoegdheden |
|||
1. |
Het verlenen van ontheffingen als bedoeld in de artikelen 3 en 4 van de Zondagswet. |
Adviseur |
|
2. |
Het uitoefenen van de bevoegdheden op grond van de APV, voor zover deze bevoegdheid niet is gemandateerd aan het cluster W&D ten behoeve van het Team Leefomgeving. |
Geen ondermandatering |
|
3. |
Het uitoefenen van bevoegdheden in het kader van artikel 13b Opiumwet. |
Geen ondermandatering |
|
4. |
Het uitoefenen van de bevoegdheden toegekend bij of krachtens de Alcoholwet. |
Geen ondermandatering |
|
5. |
Het uitoefenen van de bevoegdheden op grond van paragraaf 2 (kansspelautomaten) van Titel Va van de Wet op de Kansspelen (Wok). |
Geen ondermandatering |
|
6. |
Het verlenen van een vergunning voor het houden van kansspelen ex artikel 1, onder a, van de Wok (art. 3 Wok). |
Geen ondermandatering |
|
7. |
Het geven van een verbod op grond van artikel 7c, lid 2, en artikel 7c lid 3 Wok. |
Geen ondermandatering |
|
8. |
Uitoefenen van de bevoegdheden van de burgemeester in het kader van artikel 5 van de Wet openbare manifestaties. |
Geen ondermandatering |
|
9. |
Het goedkeuren van documenten opgesteld in het kader van het Certificatieschema Opsporen Conventionele explosieven. |
Teamleider, senior adviseur |
|
10. |
Het treffen van tijdelijke verkeersmaatregelen in het kader van het aanleggen en onderhouden van wegen als bedoeld in artikel 34 Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer, voor zover deze bevoegdheid niet is gemandateerd aan de clustermanager W&D ten behoeve van het Team Leefomgeving. |
Teamleider |
|
11. |
Het nemen van besluiten omtrent ontheffingen voor het houden van wielerwedstrijden, betrouwbaarheids- en prestatieritten op binnen de gemeentegrenzen gelegen wegen als bedoeld in artikel 148 juncto artikel 10 van de Wegenverkeerswet 1994. |
Teamleider |
|
12. |
Het op grond van artikel 56 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer aanstellen van verkeersregelaars en verkeersbrigadiers. |
Teamleider, coördinator |
|
13. |
Het nemen van besluiten omtrent ontheffingen als bedoeld in artikel 149 Wegenverkeerswet 1994, voor zover deze bevoegdheid niet is gemandateerd aan de clustermanager W&D ten behoeve van het Team Leefomgeving. |
Teamleider, coördinator |
|
14. |
Het aanwijzen van de plaatsen, de tijdstippen en de wijzen waarop tegen betaling mag worden geparkeerd op grond van de Parkeerverordening 2016 en opvolgende verordeningen en het Uitwerkingsbesluit Parkeren 2016 en daarop volgende uitwerkingsbesluiten. |
Teamleider |
|
15. |
Het aanwijzen van weggedeelten en het vaststellen van tijdstippen voor het parkeren door vergunninghouders op grond van de Parkeerverordening 2016 en opvolgende verordeningen en het Uitwerkingsbesluit Parkeren 2016 en daarop volgende uitwerkingsbesluiten. |
Teamleider |
|
16. |
Het nemen van besluiten op grond van artikel 18 lid 1 onder d van de Wegenverkeerswet 1994, voor zover deze bevoegdheid niet is gemandateerd aan de clustermanager W&D ten behoeve van het Team Leefomgeving. |
Teamleider, coördinator voor zover het betreft het nemen van besluiten op aanvragen om een gehandicaptenparkeerplaats |
|
17. |
Het nemen van besluiten op grond van het Besluit Administratieve bepalingen inzake het wegverkeer met betrekking tot de gehandicaptenparkeerkaart. |
Teamleider |
|
18. |
Het uitoefenen van bevoegdheden toegekend bij of krachtens de BAG. |
Teamleider |
|
19. |
Het uitoefenen van bevoegdheden in de zin van artikel 6 van de BAG als bedoeld in het delegatiebesluit van de raad van de gemeente Arnhem zoals vastgesteld in de vergadering van 29 juni 2009. |
Teamleider |
|
20. |
Het nemen van besluiten omtrent het verlenen van een verklaring van geen bezwaar voor het houden van een luchtvertoning of luchtvaartwedstrijd (art. 158 Regeling toezicht luchtvaart). |
Teamleider |
|
21. |
Het uitoefenen van de aan het college van burgemeester en wethouders toegekende bevoegdheden op grond van de Wet kinderopvang en kwaliteitseisen peuterspeelzalen. |
Teamleider |
|
22. |
Het uitoefenen van de bevoegdheden als bevoegd gezag bij of krachtens de Wet milieubeheer, de Wet geluidhinder en de Wet bodembescherming. |
Teamleider |
|
23. |
Het beslissen op verzoeken om ontheffing voor het vervoer van gevaarlijke stoffen (art. 22 Wet vervoer gevaarlijke stoffen). |
Teamleider |
|
24. |
Het beslissen op aanvragen om gebruiksvergunningen op grond van het Besluit brandveilig gebruik en basishulpverlening overige plaatsen (BGBOP). |
Teamleider |
|
25. |
Het geven van een aanwijzing als bedoeld in artikel 9, eerste lid van de Wet op de Jeugdverblijven. |
Teamleider |
|
26. |
Het opleggen van een last onder dwangsom als bedoeld in artikel 9, derde lid van de Wet op de Jeugdverblijven. |
Teamleider |
|
27. |
Het zorgdragen voor de bestuursrechtelijke handhaving van het bij of krachtens de Wet goed verhuurderschap bepaalde. |
Juridisch adviseur, handhaver |
|
28. |
De bekendmaking van het feit dat een bestuurlijke boete is opgelegd als bedoeld in artikel 20 van de Wet goed verhuurderschap. |
Juridisch adviseur |
|
29. |
Het (al dan niet onder voorwaarden) beslissen op aanvragen om vergunning voor verhuur woonruimten als bedoeld in artikel 2 en 5 Verhuurverordening gemeente Arnhem 2025. |
Geen ondermandatering |
|
30. |
Het (al dan niet onder voorwaarden) beslissen op aanvragen om vergunning voor verhuur verblijfsruimten arbeidsmigranten als bedoeld in artikel 3 en 5 Verhuurverordening gemeente Arnhem 2025. |
Geen ondermandatering |
|
31. |
Het opleggen van een bestuurlijke boete als bedoeld in artikel 6 Verhuurverordening. |
Geen ondermandatering |
|
32. |
De volgende werkzaamheden in het kader van de Leegstandverordening 2025:
|
|
Ziet u een fout in deze regeling?
Bent u van mening dat de inhoud niet juist is? Neem dan contact op met de organisatie die de regelgeving heeft gepubliceerd. Deze organisatie is namelijk zelf verantwoordelijk voor de inhoud van de regelgeving. De naam van de organisatie ziet u bovenaan de regelgeving. De contactgegevens van de organisatie kunt u hier opzoeken: organisaties.overheid.nl.
Werkt de website of een link niet goed? Stuur dan een e-mail naar regelgeving@overheid.nl