Permanente link
Naar de actuele versie van de regeling
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR737526
Naar de door u bekeken versie
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR737526/1
Beleidsregels van het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Waterland houdende regels omtrent evenementen binnen de gemeente Waterland 2025
Geldend van 04-04-2025 t/m heden
Intitulé
Beleidsregels van het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Waterland houdende regels omtrent evenementen binnen de gemeente Waterland 2025De burgemeester en het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Waterland, ieder voor zover het zijn bevoegdheid betreft,
Overwegende dat het wenselijk is om beleidsregels vast te stellen die gelden voor evenement binnen de gemeente Waterland;
Gelet op artikel 4:81, lid 1 van de Algemene wet bestuursrecht en artikel 2:8, 2:9 en 2:10 van de algemene plaatselijke verordening Waterland 2021 en artikel 3:17 van de Verordening fysieke leefomgeving Waterland 2021,
BESLUITEN:
de navolgende beleidsregels vast te stellen:
Beleidsregels van het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Waterland houdende regels omtrent evenementen binnen de gemeente Waterland 2025
Artikel 1. Begripsbepaling
In deze beleidsregels wordt verstaan onder:
- -
Bevoegd gezag: bestuursorgaan dat bevoegd is tot het nemen van een besluit;
- -
dB(A)(C): decibelwaarde;
- -
categorie A-evenement: een regulier evenement (laag risico) waarbij het onwaarschijnlijk is dat die gebeurtenis leidt tot risico’s voor de openbare orde, de openbare veiligheid, de volksgezondheid of het milieu;
- -
categorie B-evenement: een aandachtevenement (gemiddeld risico) waarbij het mogelijk is dat die gebeurtenis leidt tot risico’s voor de openbare orde, de openbare veiligheid, de volksgezondheid of het milieu;
- -
categorie C-evenement: een risicovol evenement (hoog risico) waarbij het waarschijnlijk is dat die gebeurtenis leidt tot risico’s voor de openbare orde, de openbare veiligheid, de volksgezondheid of het milieu;
- -
evenement: evenement als bedoeld in artikel 2:8 van de Algemene plaatselijke verordening;
- -
evenementenverkeersregelaar: een gecertificeerde verkeersregelaar die tijdens evenementen het verkeer regelt conform de taakinstructie van de organisatie van het evenement;
- -
feestdag: feestdagen als bedoeld in de Algemene termijnenwet;
- -
gebied: het gebied dat in gebruik wordt genomen voor evenementen;
- -
gesloten evenement: evenement met fysieke omheining en/of gecontroleerde toegang;
- -
natura 2000-gebied: een gebied dat wordt beschermd vanuit de Vogelrichtlijn 1979 en Habitatrichtlijn 1992;
- -
omwonenden: bewoners van de woningen binnen het toepassingsbereik als bedoeld in artikel 2 van onderhavige beleidsregels;
- -
ontheffing: ontheffing als bedoeld in de Verordening fysieke leefomgeving Waterland 2021;
- -
open evenement: evenement zonder fysieke omheining en vrij toegankelijk;
- -
organisator: de partij die het evenement organiseert;
- -
quickscan: Onderzoek naar de flora en fauna op en/of in de nabijheid van het gebied;
- -
schrikhek: waarschuwingshek die onder andere wordt gebruikt bij verkeersafsluitingen;
- -
veiligheidsplan: plan van maatregelen om een evenement veilig te laten verlopen;
- -
vergunning: vergunning als bedoeld in de Algemene plaatselijke verordening Waterland 2021;
- -
verkeersplan: plan van verkeersmaatregelen om een evenement op het gebied van verkeer veilig te laten verlopen.
Artikel 2. Reikwijdte
Onderhavige beleidsregels zijn van toepassing op aanvragen om vergunningen en ontheffingen als bedoeld in artikel 2:9 en 2:10 van de Algemene plaatselijke verordening Waterland 2021 en artikel 3:17 van de Verordening fysieke leefomgeving Waterland 2021.
Artikel 3. Aanvraag
De vergunning/ontheffing dient te worden aangevraagd via het hiervoor ontwikkelde aanvraagformulier. Dit formulier is te vinden op de website van de gemeente Waterland via: www.waterland.nl.
Artikel 4. Indieningsvereisten
-
1. Voor een goede beoordeling is het van belang dat het aanvraagformulier, als bedoeld in artikel 3, volledig wordt ingevuld.
-
2. Afhankelijk van de categorie waarbinnen het evenement valt, dienen er verschillende bijlagen te worden meegestuurd bij de aanvraag. Het betreft in ieder geval de volgende bijlagen:
- a.
Situatietekening van het evenemententerrein;
- b.
Op schaal gemaakte tekening/plattegrond met daarop alle objecten die geplaatst worden;
- c.
Draaiboek;
Bij evenementen die binnen de categorie B en C vallen, worden naast bovenstaande bijlagen, de volgende bijlagen aangeleverd:
- d.
Verkeersplan;
- e.
Veiligheidsplan.
Mocht het evenement plaatsvinden binnen/nabij Natura 2000-gebied of binnen een ander gebied waar mogelijk beschermde dier- en/of plantsoorten voorkomen, dan dient de volgende bijlage te worden aangeleverd:
- f.
Quickscan flora en fauna.
- a.
Artikel 5. Meerjaren-vergunning
-
1. Evenementen die in de categorie A of B vallen en die in dezelfde vorm en op dezelfde locatie plaatsvinden, kunnen onder voorwaarden voor meerdere jaren worden vergund.
-
2. Indien een evenement voor meerdere jaren wordt vergund, dan is de vergunninghouder verplicht om jaarlijks zes weken voorafgaand aan het evenement kenbaar te maken of gebruik zal worden gemaakt van de verleende vergunning middels het daarvoor bestemde kennisgevingsformulier. Dit formulier is te vinden op de website van de gemeente Waterland.
-
3. Zonder tijdige kennisgeving mag het evenement niet plaatsvinden.
Artikel 6. Vooroverleg
-
1. Er zal tenminste één vooroverleg met de organisatie van het evenement en de hulpdiensten plaatsvinden bij evenementen die binnen categorie C vallen.
-
2. Er kan een vooroverleg plaatsvinden bij evenementen die binnen categorie A of B vallen.
Artikel 7. Evaluatie
-
1. Evenementen die binnen de categorie A of B vallen kunnen naderhand worden geëvalueerd.
-
2. Evenementen die binnen de categorie C vallen worden naderhand multidisciplinair geëvalueerd met in ieder geval de organisator van het evenement en de burgemeester.
Artikel 8. Bepaling categorie
-
1. De categorie waarbinnen een evenement valt, wordt bepaald aan de hand van een risico- scan.
-
2. Het bevoegd gezag kan afwijken van de risico-scan en in samenspraak met de hulpdiensten een andere categorie bevelen.
Artikel 9. Constructieve gegevens
-
1. Indien er een tijdelijk bouwwerk op het evenement wordt geplaats, dienen er mogelijk constructieve gegevens en een keuringsrapport of een productiecertificaat te worden overlegd.
Artikel 10. Termijn aanvraag
-
1. Bij het aanvragen van een evenement, dienen de volgende termijnen in acht te worden genomen:
- a.
Categorie A-evenement: minimaal 12 weken voorafgaand aan het evenement;
- b.
Categorie B-evenement: minimaal 16 weken voorafgaand aan het evenement;
- c.
Categorie C-evenement: minimaal 24 weken voorafgaand aan het evenement.
- a.
-
2. Bij evenementen die binnen de categorie B en C vallen, dient de organisator uiterlijk 1 november melding te doen van het evenement dat in het daaropvolgende jaar plaatsvindt.
Artikel 11. Volgorde evenementen
-
1. Evenementen waar een meerjaren-vergunning voor is verleend gaan voor op nieuwe initiatieven, mits er minimaal zes weken voor het evenement een kennisgeving is ingediend.
-
2. Wanneer twee evenementen op dezelfde datum en/of plaats worden aangevraagd, wordt gekeken naar de datum van binnenkomst van de aanvraag.
Artikel 12. Publicatie evenementen
-
1. Het bevoegd gezag publiceert de aanvraag om een evenementenvergunning uiterlijk binnen twee weken na binnenkomst.
-
2. Het bevoegd gezag publiceert het besluit tot vergunningverlening uiterlijk binnen twee weken na het genomen besluit.
-
3. De aanvraag en het besluit worden gepubliceerd op de gemeentepagina in Nieuwsblad Waterland en via www.officielebekendmakingen.nl.
Artikel 13. Natura 2000-gebied
-
1. Bij evenementen die in of in de omgeving van een Natura 2000-gebied plaatsvinden of evenementen die in een ander gebied plaatsvinden waar mogelijk beschermde dier- en/of plantsoort voorkomen, ligt de verantwoordelijkheid om aan te tonen dat de voorgenomen activiteiten geen negatief effect hierop hebben bij de organisator.
-
2. De organisator dient bovenstaande aan te tonen door het laten uitvoeren van een Quickscan flora en fauna door een erkend ecologisch bureau.
-
3. Bovenstaande Quickscan dient jaarlijks te worden uitgevoerd.
-
4. Het bevoegd gezag kan in redelijkheid afwijken van lid 3 van dit artikel.
Artikel 14. Bijzondere evenementen
-
1. Vechtsportevenementen dienen onder auspiciën te staan van koepelorganisaties die aangesloten zijn bij de NOC*NSF.
-
2. Er wordt geen vergunning verleend waarbij snelheids- en stuntwedstrijden met gemotoriseerde voertuigen op de openbare weg en openbare plaatsen worden georganiseerd.
-
3. Voor de invulling van het Jan Haring Weekend worden aanvullende afspraken gemaakt. Zie bijlage 1 bij deze beleidsregels.
Artikel 15. Begin- en eindtijden evenement
-
1. Het evenement mag niet aanvangen voor:
- a.
09.00 uur op maandag tot en met zaterdag;
- b.
13.00 uur op zondag.
Het evenement mag niet later eindigen dan:
- a.
22.00 uur op zondag tot en met donderdag;
- b.
01.00 uur op vrijdag en zaterdag;
- c.
00.00 uur op een officiële feestdag (vrijdag en zaterdag 01.00 uur)
- a.
-
2. Voor een evenement in een openbare inrichting, zoals bedoeld in artikel 2:12 van de Algemene plaatselijke verordening, gelden de vastgestelde sluitingstijden conform artikel 2:14 van die verordening.
Artikel 16. Begin- en eindtijden muziek
-
1. De begin- en eindtijden die voor (versterkte) livemuziek gelden tijdens evenementen zijn:
- a.
zondag tot en met donderdag van 14.00 tot 22.00 uur;
- b.
vrijdag en zaterdag van 14.00 tot 00.00 uur;
- c.
officiële feestdagen van 14.00 tot 00.00 uur.
- a.
-
2. De begin- en eindtijden die voor achtergrondmuziek gelden tijdens evenementen zijn:
- a.
zondag tot en met donderdag van 13.00 tot 22.00 uur;
- b.
vrijdag en zaterdag van 13.00 tot 01.00 uur;
- c.
officiële feestdagen van 13.00 tot 00.00 uur (vrijdag en zaterdag tot 01.00 uur).
- a.
Artikel 17. Openingstijden buitenbar (indien hier alcohol geschonken wordt)
-
1. De openingstijden die voor een buitenbar gelden zijn:
- a.
zondag tot en met donderdag vanaf 13.00 tot 22.00 uur;
- b.
vrijdag en zaterdag vanaf 13.00 tot 01.00 uur;
- a.
Artikel 18. Adviespartners
-
1. De aanvraag om een vergunning of ontheffing, kan ter advisering worden voorgelegd aan verschillende adviespartners van de gemeente. Deze partners zijn in ieder geval:
- -
Politie Noord-Holland
- -
Omgevingsdienst IJmond
- -
Veiligheidsregio Zaanstreek-Waterland
- -
Geneeskundige Hulpverleningsorganisatie in de Regio Gemeentelijke Gezondheidsdienst
- -
Koninklijke Nederlandse Redding Maatschappij
- -
EBS Public Transport (EBS)
- -
Artikel 19. Schouwmomenten
-
1. Evenementen die vallen in categorie C, worden onderworpen aan een voor- en naschouw. Deze twee schouwmomenten hebben als doel vast te kunnen stellen of de voorschriften uit de verleende vergunning worden, dan wel zijn nageleefd. Daarnaast kan de situatie zich voordoen dat er tijdens de voorschouw op advies van medewerkers van de gemeente Waterland of adviespartners, extra maatregelen door de organisator genomen moeten worden in het kader van bijvoorbeeld de openbare orde en (verkeers)veiligheid.
-
2. Evenementen die vallen in de categorie A of B kunnen eveneens worden onderworpen aan een voor- en naschouw.
-
3. Evenementen die plaatsvinden in een groengebied worden, ongeachte de categorie waarbinnen het evenement valt, altijd onderworpen aan een voor- en naschouw ter bescherming van de natuur en de biodiversiteit.
Artikel 20. Beperkingen
-
1. Het is niet toegestaan om in een kern meer dan twee aansluitende weekenden een evenement te organiseren waarbij tevens een ontheffing voor geluidshinder is benodigd voor het ten gehore brengen van (versterkte) livemuziek.
-
2. Het bepaalde in het vorige lid, geldt ook voor het ten gehore brengen van versterkte muziek door een DJ.
-
3. Er wordt per jaar per kern maximaal één vergunning voor een kermis verleend. Dit is inclusief een kermis die binnen een feestweek van een kern wordt georganiseerd.
Artikel 21. Brandveiligheid
-
1. In het belang van het voorkomen, beperken en bestrijden van brand, het beperken van brandgevaar en het voorkomen en beperken van ongevallen bij brand, dient de organisator van het evenement bij tijdelijke inrichtingen waar 50 personen of meer gelijktijdig aanwezig zijn, een ‘gebruiksmelding brandveiligheid’ in te dienen via het omgevingsloket.1
-
2. De organisator voldoet aan de regelgeving uit het Besluit brandveilig gebruik basishulpverlening overige plaatsen.
Artikel 22. Gezondheidskundige veiligheid
-
1. De organisator en hulppersoneel zoals de eerstehulpverleners (EHBO) en de zorgprofessionals handelen conform de Veldnorm Evenementenzorg.
Artikel 23. Gebruik van glas en plastic tijdens evenementen
-
1. Als tijdens evenementen buiten een horeca-inrichting dranken worden verstrekt is het gebruik van evenementenbekers en evenementenverpakkingen verplicht. Glaswerk is niet toegestaan.
-
2. Aansluitend op het eerste lid is in de directe omgeving van het evenement het gebruik van evenementenbekers en evenementenverpakkingen verplicht. Het is niet toegestaan om glaswerk te serveren op het terras of dranken in glas te verkopen voor gebruik elders dan ter plaatse.
-
3. Bij gebruik van glaswerk in een horeca-inrichting in de directe omgeving van een evenement waar ook dranken worden verstrekt dient er door de medewerkers van de horeca-inrichting op te worden toegezien dat er geen glaswerk mee naar buiten wordt genomen.
-
4. Bij open evenementen betalen bezoekers voor wegwerpbekers en -bakjes als deze plastic bevatten. Daarnaast moeten bezoekers gebruik kunnen maken van een herbruikbaar alternatief met een retoursysteem en bezoekers moeten de mogelijkheid geboden krijgen om zelf een beker mee te nemen voor gebruik.
-
5. Bij gesloten evenementen mag geen gebruik worden gemaakt van wegwerpbekers en -bakjes als deze plastic bevatten. Een circulair systeem, waarbij bekers en bakjes retour komen voor hergebruik óf voor hoogwaardige recycling, is dan verplicht.2
Artikel 24. Afval
-
1. De organisator is verantwoordelijk voor:
- a.
het plaatsen van voldoende afvalbakken tijdens het evenement;
- b.
het schoonhouden/-maken van het evenementengebied en directe omgeving van het evenement;
- c.
het afvoeren van het afval.
- a.
-
2. De gemeente stelt afvalbakken ter beschikking (indien op voorraad).
-
3. Evenementenafval kan bij de milieustraat in Purmerend worden aangeleverd, onder de voorwaarde dat het afval is gescheiden in PMD, papier en restafval.
Artikel 25. Geluid tijdens evenementen
-
1. Bij de beoordeling van de aanvraag om een ontheffing voor (versterkte) livemuziek weegt het aspect gelijktijdigheid van (versterkte) livemuziek mee. Uitgangspunt is dat de gelijktijdigheid bij (versterkte) livemuziek niet is toegestaan.
-
2. Gelijktijdigheid van (versterkte) livemuziek kan worden toegestaan indien de Omgevingsdienst IJmond hier in ieder geval positief advies over geeft. Dit advies komt in de vorm van een maatwerkvoorschrift.
-
3. Ontheffingen voor het ten gehore brengen van (versterkte) livemuziek kunnen pas verstrekt worden nadat het bevoegd gezag positief is geadviseerd door de Omgevingsdienst IJmond.
-
4. Om overschrijding van de geluidsnormen te voorkomen kunnen bij evenementen waar (versterkte) muziek ten gehore wordt gebracht geluidsmetingen worden verricht door de Omgevingsdienst IJmond.
-
5. De maximale geluidsnormen die tijdens evenementen gelden:
Activiteit
Geluidsnorm dB(A)
Geluidsnorm dB(C)
Achtergrondmuziek, spreekinstallaties
70 op de gevel van de dichtstbijzijnde woning
80 op de gevel van de dichtstbijzijnde woning
Versterkte muziek bij een live artiest
100 op twee meter van de speaker
110 op twee meter van de speaker
Versterkte muziek (DJ)
95 op twee meter van de speaker
105 op twee meter van de speaker
-
6. De geluidsnormen kunnen op advies van de Omgevingsdienst IJmond afwijkend worden bepaald.
Artikel 26. Verkeersmaatregelen
-
1. Het bevoegd gezag weegt af of het noodzakelijk is het gebied rondom een evenement af te sluiten voor doorgaand verkeer.
-
2. De wegafsluiting wordt geweigerd indien:
- a.
locaties of panden in het afgesloten gebied voor de hulpdiensten onvoldoende bereikbaar zijn;
- b.
de afsluiting een grote verkeersader of gebiedsontsluitingsweg betreft tenzij op andere wijze in de functie hiervan kan worden voorzien en (financiële) belangen van derden hierdoor niet onevenredig worden geschaad.
- a.
-
3. De gemeente zorgt voor de juridische afwikkeling en het ter beschikking stellen van materiaal (indien op voorraad) voor het afsluiten van het gebied voor doorgaand verkeer. De schrikhekken met C1-borden (verboden in te rijden voor alle verkeer) worden door de gemeente ter hoogte van de afsluiting geplaatst en na het evenement weer opgehaald.
-
4. De organisator is, in overleg met de gemeente, verantwoordelijk voor het plaatsen van voldoende afzettingsmateriaal. Benodigde dranghekken dienen door de organisatie zelf bij de gemeentewerf opgehaald en teruggebracht te worden.
-
5. De organisator is verantwoordelijk voor het inzetten van gecertificeerde evenementenverkeersregelaars bij wegafsluitingen. Het is noodzakelijk dat bij elke wegafsluiting bij een schrikhek een verkeersregelaar staat tot het moment dat de weg weer wordt vrij gegeven.
-
6. De gemeente zorgt voor de juridische afwikkeling en het ter beschikking stellen van materiaal (indien op voorraad) voor het vrijmaken van parkeerplaatsen.
-
7. Er moet altijd een doorgang van 3,50 meter breed en 4,20 meter hoog vrij zijn voor hulpverlenende voertuigen.
-
8. Vanwege de bevoorradingmomenten en bereikbaarheid van winkels en bedrijven is de organisator er voor verantwoordelijk ondernemers zo snel mogelijk, uiterlijk twee weken van te voren, op de hoogte te brengen van de wegafsluitingen voor het evenement.
-
9. Het bevoegd gezag kan, indien noodzakelijk en in overleg met de organisator, een locatie aanwijzen waar een fietsparkeerplaats ingericht wordt. De gemeente kan hiervoor dranghekken beschikbaar stellen mits voorradig.
Artikel 27. Beveiliging
-
1. Voor het inzetten van beveiligers wordt de richtlijn van 1 beveiliger op 250 bezoekers gehanteerd.
-
2. Op advies van het bevoegd gezag en/of de adviespartners, kan een andere richtlijn worden bevolen.
-
3. De beveiligers dienen onderdeel uit te maken van een erkend beveiligingsbedrijf.
Artikel 28. Bruikleen
-
1. Materialen die de gemeente Waterland ter beschikking stelt, dienen zelf door de organisator van het evenement te worden opgehaald.
-
2. Materialen die door de gemeente ter beschikking zijn gesteld, dienen binnen uiterlijk 3 werkdagen na afloop van het evenement weer afgeleverd te worden op de plek waar de materialen ter beschikking zijn gesteld.
-
3. Het bevoegd gezag kan een borgsom vaststellen aangaande de ter beschikking gestelde materialen.
Artikel 29. Leges
-
1. Voor het in behandeling nemen van een aanvraag om een vergunning of ontheffing worden leges in rekening gebracht.
-
2. Indien wordt besloten om niet over te gaan tot het verlenen van een vergunning of ontheffing, is de aanvrager mogelijk leges verschuldigd.
-
3. De hoogte van de leges is bepaald in de vigerende legesverordening van de gemeente Waterland.
Artikel 30. Toezicht en Handhaving
-
1. Mochten de voorschriften uit de verleende vergunning niet worden nageleefd of de gemaakte afspraken niet worden nagekomen, wordt er handhavend opgetreden. Het uitgangspunt is dat er eerst een waarschuwing wordt gegeven. De organisator krijgt de kans om de overtreding zo spoedig mogelijk ongedaan te maken. Doet de organisator dit niet of niet goed genoeg dan kan de vergunning worden ingetrokken of worden gewijzigd.
-
2. Met toezicht wordt bedoeld het uitvoeren van één of meerdere controles voor, tijdens en/of na het evenement waarbij gekeken wordt of aan de vergunningsvoorschriften wordt voldaan. Wanneer hier niet aan wordt voldaan kan de burgemeester of het college van burgemeester en wethouders, als bevoegd gezag, handhavend optreden en sancties opleggen. Dit kan ook gevolgen hebben voor eventueel een volgende editie van het evenement.
Artikel 31. Afwijkingsbevoegdheid
Voor het bevoegd gezag bestaat de mogelijkheid om gemotiveerd af te wijken van hetgeen in onderhavige beleidsregels is gesteld. De motivatie die ten grondslag ligt aan de afwijking dient in het besluit te worden opgenomen.
Artikel 32. Weigeringsgronden.
-
1. Het bevoegd gezag kan een aanvraag om vergunning en/of ontheffing weigeren op grond van de volgende algemene weigeringsgronden uit de vigerende Algemene plaatselijke verordening van de gemeente Waterland:
- -
Openbare orde;
- -
Openbare veiligheid;
- -
Volksgezondheid;
- -
Bescherming van het milieu.
- -
-
2. Naast bovenstaande weigeringsgronden kan het bevoegd gezag de aanvraag om vergunning en/of ontheffing weigeren indien niet voldaan is aan hetgeen gesteld in artikel 3,4 en 10 van onderhavige beleidsregels.
Artikel 33. Intrekkings- en wijzigingsgronden
-
1. Het bevoegd gezag kan de verleende vergunning en/of ontheffing intrekken of wijzigen indien niet wordt voldaan aan de gestelde voorschriften uit de vergunning en/of ontheffing.
Artikel 34. Overgangsbepaling
Als voor het tijdstip van inwerkingtreding van onderhavige beleidsregels een aanvraag om vergunning en/of ontheffing is ingediend en voor het tijdstip van inwerkingtreding van onderhavige beleidsregels niet definitief op de aanvraag is beslist, worden daarop de Beleidsregels evenementen gemeente waterland 2018 toegepast.
Artikel 35. Intrekken oude beleidsregels
De Beleidsregels evenementen gemeente Waterland 2018 worden ingetrokken.
Artikel 36. Inwerkingtreding
Onderhavige beleidsregels treden in werking op de dag na bekendmaking.
Artikel 37. Citeertitel
Onderhavige beleidsregels worden aangehaald als: Beleidsregels evenementen gemeente Waterland 2025.
Ondertekening
Aldus besloten in de vergadering van het college van burgemeester en wethouders van degemeente Waterland, gehouden op 11 maart 2025.
drs. E.G.H. Dijk MPM
gemeentesecretaris/algemeen directeur
drs. M.C. van der Weele
burgemeester
Bijlage 1 Aanvullende afspraken Jan Haring Weekend Monnickendam, behorende bij artikel 14, derde lid van de ‘Beleidsregels evenementen gemeente Waterland 2025’.
- 1.
Ten behoeve van het Jan Haring Weekend wordt een terrein ingedeeld rond de binnenhaven van Monnickendam waar evenementen georganiseerd mogen worden. De terreinindeling is middels een plattegrond weergegeven in bijlage 1.1.
- 2.
De horeca rondom de binnenhaven van Monnickendam zal tijdens het Jan Haring Weekend worden onderverdeeld in clusters. De clusters worden weergegeven middels een plattegrond in bijlage 1.1.
- 3.
Tijdens het Jan Haring Weekend is één podium/DJ-booth per cluster toegestaan waar (versterkte) livemuziek buiten ten gehore gebracht mag worden met dien verstande dat er geen geluidsbronnen in de richting van een ander cluster worden opgesteld. De locaties waarbinnen het podium/DJ booth geplaatst mag worden zijn weergegeven middels een plattegrond in bijlage 1.1.
- 4.
Gelijktijdigheid van (versterkte) livemuziek buiten is alleen toegestaan indien het bevoegd gezag hier akkoord mee gaat en/of de Omgevingsdienst IJmond hier positief advies in geeft. Dit advies wordt vastgelegd in de vorm van een maatwerkvoorschrift en maakt onderdeel uit van de beoordeling tot vergunningverlening.
- 5.
Achtergrondmuziek mag binnen de clusters gelijktijdig ten gehore worden gebracht door verschillende organisatoren met dien verstande dat er geen geluidsbronnen in de richting van een ander cluster worden opgesteld.
- 6.
Voordat er een ontheffing voor het ten gehore brengen van (versterkte) livemuziek buiten wordt afgegeven door het bevoegd gezag, dienen er voorafgaand aan het evenement afspraken te worden gemaakt tussen de verschillende organisatoren over het tijdstip van het ten gehore brengen van (versterkte) livemuziek buiten. Deze afspraken zijn van belang om gelijktijdigheid van het ten gehore brengen van (versterkte) livemuziek zoveel mogelijk te beperken, dan wel zo goed mogelijk te reguleren. Een schriftelijke bevestiging van deze afspraken maakt onderdeel uit van de aanvraagprocedure. Zonder deze schriftelijke bevestiging kan het bevoegd gezag besluiten geen ontheffing te verlenen.
- 7.
Per cluster dient er tenminste één organisator zorg te dragen voor een deugdelijke toiletvoorziening voor het publiek (toiletwagen of openstelling horecabedrijf). De afspraken die hieromtrent plaatsvinden tussen de organisatoren dienen schriftelijk te worden vastgelegd en aan het bevoegd gezag te worden overlegd.
- 8.
De organisatie van de Jan Haringrace en het palingroken en de horeca rondom de binnenhaven van Monnickendam dragen, gedurende het Jan Haring Weekend, samen zorg voor voldoende EHBO-personeel met de specialisatie Evenementen.
- 9.
Op het Schulpzand mogen alleen kleinschalige evenementen georganiseerd worden. De invulling van het begrip ‘kleinschalig’ ligt ter beoordeling bij het bevoegd gezag.
- 10.
Tijdens het Jan Haring Weekend is het gebruik van tenten voor publiek niet toegestaan. Een overkapping over het podium (ter bescherming van de elektronica) en de barren is wel toegestaan.
- 11.
Buitenbarren mogen alleen geplaatst worden op het terras van de eigen horeca-inrichting.
- 12.
De begin- en eindtijden die voor (versterkte) livemuziek gelden tijdens het Jan Haring Weekend zijn:
Vrijdag
Zaterdag
Zondag
19.00 – 00.00 uur
19.00 – 00.00 uur
15.00 – 22.00 uur
- 13.
De begin- en eindtijden die voor achtergrondmuziek tijdens het Jan Haring Weekend gelden zijn:
Vrijdag
Zaterdag
Zondag
13.00 – 01.00 uur
18.00 – 01.00 uur
15.00 – 22.00 uur
- 14.
De geluidsnormen tijdens het Jan Haring Weekend worden aan de hand van het advies van de Omgevingsdienst IJmond bepaald.
- 15.
Het bevoegd gezag kan van de begin- en eindtijden uit artikel 12 en 13 van deze beleidsregels afwijken.
- 16.
Evenementen die in de nabijheid van de binnenhaven van Monnickendam worden georganiseerd tijdens het Jan Haring Weekend maar niet binnen de aangegeven clusters van het Jan Haring Weekend vallen, kunnen eveneens gehouden worden aan de afspraken uit bijlage 1 van onderhavige beleidsregels.
Ziet u een fout in deze regeling?
Bent u van mening dat de inhoud niet juist is? Neem dan contact op met de organisatie die de regelgeving heeft gepubliceerd. Deze organisatie is namelijk zelf verantwoordelijk voor de inhoud van de regelgeving. De naam van de organisatie ziet u bovenaan de regelgeving. De contactgegevens van de organisatie kunt u hier opzoeken: organisaties.overheid.nl.
Werkt de website of een link niet goed? Stuur dan een e-mail naar regelgeving@overheid.nl