Permanente link
Naar de actuele versie van de regeling
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR737445
Naar de door u bekeken versie
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR737445/1
Reglement burgerlijke stand Oss 2025
Geldend van 03-04-2025 t/m heden
Intitulé
Reglement burgerlijke stand Oss 2025Het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Oss,
gelet op het bepaalde in artikel 16, 16a en 16c Boek 1 van het Burgerlijk Wetboek en de artikelen 1 tot en met 4 van het Besluit burgerlijke stand van 1994,
Besluit:
vast te stellen het Reglement burgerlijke stand Oss 2025.
Artikel 1 Begripsbepaling
Het reglement verstaat onder:
- a.
de wet: Boek 1 van het Burgerlijk Wetboek;
- b.
het college: college van burgemeester en wethouders van de gemeente Oss;
- c.
ambtenaar van de burgerlijke stand: een ambtenaar in dienst van de gemeente Oss of van een andere gemeente als zodanig aangewezen door het college;
- d.
buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand:
- •
een ambtenaar in dienst van de gemeente Oss,
- •
een ambtenaar in dienst van een andere gemeente,
- •
een persoon die geen ambtenaar is maar als zodanig is aangewezen door het college;
- •
- e.
het bureau van de burgerlijke stand: daar waar team burgerzaken gehuisvest is;
- f.
rechtsfeit:
- •
een huwelijk,
- •
een geregistreerd partnerschap,
- •
een omzetting van een geregistreerd partnerschap in een huwelijk;
- •
- g.
algemeen erkende feestdagen: de feestdagen zoals aangegeven in artikel 3 van de Algemene termijnenwet.
Artikel 2 Leiding
Het afdelingshoofd Publiekscentrum is belast met de dagelijkse leiding van het bureau van de burgerlijke stand.
Artikel 3 Aanwijzing van de (buitengewoon) ambtenaar van de burgerlijke stand
-
1. Het college kan ambtenaren in dienst van de gemeente Oss tot ambtenaar van de burgerlijke stand aanwijzen.
-
2. Het college kan tot buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand aanwijzen:
- a.
ambtenaren in dienst van de gemeente Oss;
- b.
leden van het college van de gemeente Oss;
- a.
-
3. Het college kan tot buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand voor één dag aanwijzen:
- a.
een ambtenaar die in een andere gemeente is aangewezen en beëdigd;
- b.
een persoon die geen ambtenaar in dienst van de gemeente is;
tenzij het om een bijzonder huis- of rechtsfeit op het adres Raadhuislaan 2 (artikel 6, lid 2, 3 en 4) gaat.
- a.
-
4. De ambtenaar van de burgerlijke stand en de buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand worden voor een, in het aanwijzingsbesluit, te bepalen periode, aangewezen.
Artikel 4 Locatie
-
1. Op het bureau van de burgerlijke stand worden alle wettelijke taken genoemd in artikel 1:16a van de wet verricht.
-
2. De gemeente Oss heeft het hele grondgebied aangewezen als gemeentehuis voor het totstandkoming van rechtsfeiten (collegebesluit van 20-08-2013).
-
3. Gelet op artikel 1, tweede lid, van het Besluit burgerlijke stand kan het afdelingshoofd Publiekscentrum beslissen dat de (buitengewoon) ambtenaren van de burgerlijke stand hun ambtsbezigheden elders uitvoeren. Hij wijst hiertoe, al dan niet tijdelijk, locaties binnen de gemeente aan.
Artikel 5 Openstelling
-
1. Het bureau van de burgerlijke stand is geopend op maandag tot en met vrijdag van 09.00 uur tot 17.00. Op donderdagavond is het bureau geopend tot 20.00 uur.
-
2. Het bureau van de burgerlijke stand is gesloten indien de in lid 1 vastgestelde openstelling samenvalt met een algemeen erkende feestdagen of andere door het college aangewezen dagen of dagdelen.
-
3. In bijzondere gevallen kan het college besluiten af te wijken van het bepaalde in lid 1 en 2.
Artikel 6 Voltrekken van rechtsfeiten
-
1. Voor rechtsfeiten worden kosten in rekening gebracht die zijn vastgelegd in de Legesverordening van de gemeente Oss.
-
2. Op maandag om 09.00 uur en om 9.15 uur, met uitzondering van de maandagen dat het gemeentehuis gesloten is, kan een kosteloze huwelijksvoltrekking of partnerschapsregistratie op het adres Raadhuislaan 2 in Oss plaatsvinden. Deze plechtigheid is beperkt tot het uitspreken van het jawoord en het voorlezen en ondertekenen van de akte in aanwezigheid van het bruidspaar en de getuigen.
-
3. Op maandag, dinsdag en woensdag tussen 09.00 uur en 12.00 uur is er op het adres Raadhuislaan 2 gelegenheid voor de totstandkoming van rechtsfeiten met een korte ceremonie. Hierbij mogen, naast het bruidspaar en de getuigen, maximaal 10 personen aanwezig zijn.
-
4. Op maandag tot en met vrijdag tussen 9.00 en 17.00 uur en op zaterdag tussen 10.00 en 17.00 uur is er op het adres Raadhuislaan 2 in Oss gelegenheid voor de totstandkoming van rechtsfeiten met een uitgebreide ceremonie.
-
5. Op elke gewenste dag en tijdstip is er op het grondgebied van de gemeente Oss gelegenheid voor de totstandkoming van rechtsfeiten met een uitgebreide ceremonie. Het college toetst een aanvraag voor de totstandkoming van een rechtsfeit aan de voorwaarden zoals opgenomen in bijlage 1.
Artikel 7 Vergoedingen
-
1. De vergoeding aan (buitengewoon) ambtenaren van de burgerlijke stand in de zin van artikel 3, lid 1 en 2 van dit reglement, vindt plaats op basis van een arbeidsrechtelijke overeenkomst.
-
2. Buitengewoon ambtenaren van de burgerlijke stand, in de zin van artikel 3, lid 3 van dit Reglement hebben geen recht op enige vergoeding van de gemeente Oss.
Artikel 8 Overgangsrecht
Benoemingen die hebben plaatsgevonden voor de inwerkingtreding van dit Reglement worden beschouwd als een aanwijzing als bedoeld in artikel 1:16 BW en blijven van kracht.
Artikel 9 Slotbepalingen
-
1. Dit Reglement kan worden aangehaald als het ‘Reglement burgerlijke stand 2025’.
-
2. Dit Reglement treedt in werking op de eerste dag na die van bekendmaking.
-
3. Het Reglement burgerlijke stand 2016 en de algemene en bijzondere voorwaarden voor trouwen /geregistreerd partnerschap op een vrije locatie, vastgesteld 20-08-2013 worden ingetrokken.
Ondertekening
Aldus vastgesteld in de vergadering van burgemeester en wethouders op 25-03-2025
De secretaris,
H. Reints
De burgemeester,
drs. W.J.L. Buijs-Glaudemans
Bijlage 1 Voorwaarden voltrekken rechtsfeit op vrije locatie
- a.
Het verzoek “Trouwen op vrije locatie in de gemeente Oss” moet uiterlijk 8 weken voor de huwelijksdatum ingediend zijn;
- b.
De verzoekers zorgen zelf voor een persoon die het huwelijk of partnerschap kan voltrekken volgens de wettelijke vereisten;
- c.
De veiligheid van de aanwezigen is tijdens de ceremonie gewaarborgd;
- d.
De locatie is voor de duur van de ceremonie voor iedereen vrij en op eenvoudige wijze toegankelijk;
- e.
Een religieuze ceremonie moet duidelijk gescheiden zijn van het burgerlijk huwelijk/geregistreerd partnerschap;
- a.
De gemeente is op geen enkele wijze verantwoordelijk voor schade als de locatie niet, niet tijdig dan wel niet volledig beschikbaar is en als aanwezige personen schade oplopen;
- b.
De gemeente is niet aansprakelijk voor eventuele schade die aan de locatie wordt toegebracht.
Ziet u een fout in deze regeling?
Bent u van mening dat de inhoud niet juist is? Neem dan contact op met de organisatie die de regelgeving heeft gepubliceerd. Deze organisatie is namelijk zelf verantwoordelijk voor de inhoud van de regelgeving. De naam van de organisatie ziet u bovenaan de regelgeving. De contactgegevens van de organisatie kunt u hier opzoeken: organisaties.overheid.nl.
Werkt de website of een link niet goed? Stuur dan een e-mail naar regelgeving@overheid.nl