Permanente link
Naar de actuele versie van de regeling
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR737385
Naar de door u bekeken versie
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR737385/1
Subsidieregeling Promotie Krimpenerwaard gemeente Krimpenerwaard 2026
Geldend van 01-04-2025 t/m heden
Intitulé
Subsidieregeling Promotie Krimpenerwaard gemeente Krimpenerwaard 2026Burgemeester en wethouders van de gemeente Krimpenerwaard;
Gezien het voorstel van 18 maart 2025
Gelet op
- -
artikel 3 van de Algemene subsidieverordening Krimpenerwaard 2023, zoals vastgesteld tijdens de vergadering van de gemeenteraad van 13 december 2022,
- -
de speerpunten in de omgevingsvisie Krimpenerwaard van 14 juli 2021 met betrekking tot de promotie van de Krimpenerwaard,
- -
op titel 4.2. van de Algemene wet bestuursrecht en de artikelen 149 en 156 van de Gemeentewet;
Overwegende dat het wenselijk is om de aantrekkelijkheid van de gemeente Krimpenerwaard voor (potentiële) recreanten, toeristen en bezoekers (verder) te vergroten, alsook de aantrekkelijkheid en uitstraling van de winkelgebieden en het winkelaanbod te versterken;
Besluiten tot het vaststellen van de Subsidieregeling Promotie Krimpenerwaard gemeente Krimpenerwaard 2026.
Artikel 1 Grondslag
Deze subsidieregeling vindt zijn grondslag in artikel 3 van de Algemene subsidieverordening Krimpenerwaard 2023. De ASV geldt onverkort, tenzij daarvan expliciet wordt afgeweken.
Artikel 2 Subsidiesoort
Deze subsidieregeling heeft betrekking op de in artikel 1 lid h ASV vermelde jaarlijkse subsidies.
Artikel 3 Begripsomschrijvingen
In het bij of krachtens deze subsidieregeling bepaalde wordt verstaan onder:
- a.
aanvrager: rechtspersoon die een aanvraag indient om een initiatief uit te voeren;
- b.
ASV: Algemene subsidieverordening gemeente Krimpenerwaard 2023;
- c.
college: het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Krimpenerwaard;
- d.
initiatief: een voorgenomen activiteit die bijdraagt aan de doelstellingen van deze subsidieregeling.
- e.
Toerist/bezoeker: de persoon die zijn hoofdverblijf niet in de gemeente Krimpenerwaard heeft.
- f.
Jaarlijkse subsidie: subsidie voor activiteiten met een structureel karakter die voor één of meerdere kalenderjaren wordt verstrekt met een maximum van 2 jaar.
- g.
Duurzaam toerisme: toerisme dat volledig rekening houdt met de huidige en toekomstige ecologische, sociale en economische impacts en dat zich richt op de behoeften van bezoekers, de industrie, het milieu en de lokale bevolking.
- h.
Organisatie gevestigd in de Krimpenerwaard: organisatie waarvan de standplaats en de belangen in de Krimpenerwaard liggen.
- i.
Icoonmarketing: d.m.v. logo of beeldmerk (iconen) de herkenbaarheid van de gemeente Krimpenerwaard optimaliseren.
- j.
Retailstructuur: de mate waarin de winkelgebieden Krimpenerwaard breed zijn georganiseerd;
- k.
Cofinanciering: naast de financiering vanuit de gemeente wordt er ook door andere partijen financieel bijgedragen.
Artikel 4 Maatschappelijk effecten/doelen van de subsidie
De activiteiten dragen ertoe bij dat:
- •
het aantal bezoekers in de gemeente stijgt;
- •
het aantal toeristische overnachtingen in de gemeente stijgt;
- •
het aantal bezoekers aan musea, winkelcentra, recreatiegebieden en evenementen in de gemeente stijgt;
- •
het gebruik van recreatieve-/beleef routes en structuren langs bezienswaardigheden en recreatiegebieden in de gemeente stijgt;
- •
het cultureel erfgoed van de gemeente Krimpenerwaard wordt versterkt, o.a. door Open Monumentendag
- •
de gemeente digitaal beter te vinden is als plek waar het goed recreëren is voor bezoekers;
- •
er wordt gestuurd op duurzaam toerisme;
- •
de Retailstructuur en het behoud van het winkelaanbod wordt versterkt doordat de beleving verbeterd, de aantrekkelijkheid en uitstraling van de winkelgebieden wordt vergroot wat bijdraagt aan de leefbaarheid van vitale kernen;
- •
de onderlinge samenwerking met lokale recreatieve organisaties, verspreid over de gehele Krimpenerwaard wordt versterkt;
- •
de lokale en regionale netwerken op het gebied van recreatie worden versterkt;
- •
de naamsbekendheid van de gemeente Krimperwaard wordt vergroot;
- •
het slagenlandschap wordt beleefd, benut en versterkt;
- •
de koppeling tussen recreatie en streekproducten wordt vergroot;
- •
de recreatieve verbindingen tussen de Krimpenwaard, Rotterdam, Gouda, Oudewater, Kinderdijk en Nieuwpoort worden verbeterd;
- •
tenminste de iconen zilver, kaas, polder en water worden versterkt.
Artikel 5 Subsidiabele activiteiten
Subsidie kan uitsluitend worden verstrekt voor activiteiten die:
- 1.
de naamsbekendheid van onze gemeente vergroten, zodat meer mensen buiten de gemeente dit gebied kennen als aantrekkelijke plek om te recreëren, te verblijven te winkelen en te verblijven;
- 2.
een bijdrage leveren aan het (verder) uitbouwen van het recreatieve- en toeristische aanbod;
- 3.
een bijdrage leveren aan de versterking van de winkelgebieden en het winkelaanbod;
- 4.
een bijdrage leveren aan de (verdere) uitbouw van het aantal evenementen ter promotie van de gemeente Krimpenerwaard;
- 5.
bijdragen aan het (verder) versterken van de toeristische (fysieke) netwerken;
- 6.
bijdragen aan de toename van het aantal gebruikers van de Sociale media en bezoekers van websites waar recreatieve activiteiten in de Krimpenerwaard op staan.
Artikel 6 Toekenningscriteria
-
1. De aanvrager:
- a.
heeft volledige rechtsbevoegdheid;
- b.
is een organisatie zonder winstoogmerk;
- c.
is een organisatie met lokale kennis, ervaring en/of netwerk en kan dat aantonen;
- d.
kan aantonen dat er op de totale begroting ook cofinanciering aanwezig is.
- e.
Levert een bijdrage aan alle doelen die in artikel 4 zijn genoemd
- a.
-
2. Het initiatief waarvoor een aanvraag wordt gedaan kan geen aanspraak maken op (volledige) financiering:
- a.
vanuit de wet, verzekering of een fonds;
- b.
vanuit een Europese, rijks, provinciale, (andere) gemeentelijke of gemeenschappelijke regeling.
- a.
artikel 7 Beoordeling van de subsidieaanvraag
-
1. Het college bepaald aan de hand van indicatoren of de beoogde resultaten met de gesubsidieerde activiteit worden bereikt. De indicatoren zijn gericht op de :
- •
aard;
- •
inhoud;
- •
doelstelling van de concrete activiteit;
- •
wijze waarop de aanvrager bij het realiseren van het initiatief samenwerkt met andere lokale en regionale organisaties en/of gebruik maakt van vrijwillige inzet.
- •
-
2. Elke aanvraag wordt beoordeeld op basis van het ingevoegde beoordelingskader. Zie de toelichting voor het beoordelingskader. De aanvraag met de hoogste score ontvangt de subsidie, tot maximaal de hoogte van het subsidieplafond. De minimum score moet 70 punten bedragen.
-
3. Indien meerdere aanvragen, naar het oordeel van het college, dermate overeenkomen dat zij kunnen worden samengevoegd (naar inhoud en bereik) kan het college de aanvragers verzoeken om de aanvragen tot 1 samen te voegen.
Artikel 8 Subsidieplafond en begrotingsvoorbehoud
-
1. Het subsidieplafond voor het subsidiëren van activiteiten, zoals bedoeld in deze subsidieregeling, wordt jaarlijks door de raad vastgesteld. Het subsidieplafond bedraagt voor 2026 € 11.286,00.
-
2. Subsidieverlening op grond van deze regeling vindt plaats onder voorbehoud van het door de gemeenteraad vast te stellen subsidieplafond in de gemeentelijke begroting.
-
3. De maximale hoogte van de subsidie is gekoppeld aan de hoogte van de door de raad vast te stellen begroting en subsidieplafond. Dat betekent dat verlaging van het subsidieplafond kan leiden tot verlaging van de te verlenen subsidie.
-
4. Het college is bevoegd om een subsidieverlening te wijzigen of in te trekken indien de gemeenteraad het subsidieplafond niet of niet volledig vaststelt.
-
5. Aan deze regeling kunnen geen rechten worden ontleend zolang het subsidieplafond niet definitief is vastgesteld.
Artikel 9 Aanvraagtermijn(en)
Artikel 7 lid 1 ASV is van overeenkomstige toepassing.
Artikel 10 Aanvraag subsidie
-
1. Voor de aanvraag wordt gebruik gemaakt van het formulier dat via de gemeentelijke website beschikbaar is.
-
2. De aanvraag bevat aanvullend op artikel 6 van de ASV:
- a.
naam, adres, telefoonnummer, e-mailadres en (e-)handtekening van de contactpersoon;
- b.
een beschrijving wat de activiteit inhoudelijk beoogt;
- c.
de financiële begroting;
- d.
een activiteitenplan met daarin beschreven hoe invulling wordt gegeven aan de in art 4 en art 5 genoemde doelen, effecten en activiteiten;
- e.
een omschrijving hoe de aanvrager invulling geeft aan de samenwerking met derden bij de promotie van de Krimpenerwaard;
- f.
andere inkomstenbronnen, zoals giften, sponsoring e.d. in de vorm van cofinanciering;
- g.
inzicht in de algemene toegankelijkheid van de activiteit;
- a.
-
3. Het college kan naast het vermelde in lid 2 van de aanvrager aanvullende informatie verlangen.
-
4. Indien de aanvraag niet de volledige informatie bevat krijgt de aanvrager maximaal twee weken de gelegenheid om de aanvraag te completeren. Indien de gegevens dan nog niet compleet zijn wordt de aanvraag buiten behandeling gesteld.
Artikel 11 Weigeringsgronden
Naast de in artikel 11 ASV genoemde weigerings-, intrekkings- en terugvorderingsgronden wordt de subsidie geweigerd (en/of):
- a.
voor zover het activiteiten betreft die dezelfde zijn als de activiteiten die wij via inkoop hebben gecontracteerd;
- b.
voor zover het initiatief is gericht op het invullen van alleen een individuele (ondernemers) vraag;
- c.
indien de kosten van de activiteit in verhouding tot het te behalen resultaat onevenredig hoog zijn;
- d.
als de te subsidiëren activiteit bij het indienen van de aanvraag al een aanvang heeft genomen;
- e.
voor zover deze niet wordt/kan worden aangewend voor de uitvoering van het initiatief;
- f.
indien de aanvraag eerder is gehonoreerd op grond van deze of van een andere subsidieregeling;
- g.
indien de aanvraag niet voldoet aan de overige eisen van deze subsidieregeling;
- h.
indien de subsidieaanvraag zich in overwegende mate richt op één of enkele kernen;
- i.
indien het initiatief voornamelijk betrekking heeft op privébelangen van de aanvrager.
- j.
indien niet het daartoe vereiste aantal minimum punten is verzameld;
- k.
indien de aanvraag niet voldoet aan de overige eisen van deze subsidieregeling.
Artikel 12 Verplichtingen van de aanvrager
Aanvullend op het in bepaalde in hoofdstuk 4 ASV
- 1.
indien bijzondere maatschappelijke omstandigheden1 de uitvoering belemmeren, doet de aanvrager hiervan onverwijld, maar uiterlijk bij zijn aanvraag tot vaststelling van de subsidie melding aan de gemeente.
- 2.
Indien tijdig voldaan is aan lid 1 worden afspraken gemaakt over het alsnog (gedeeltelijk) realiseren van het gesubsidieerde initiatief waarbij het college als uitgangspunt hanteert dat het initiatief uiterlijk op 31 december van het opvolgende subsidiejaar uitgevoerd moet zijn.
- 3.
Indien aanvrager, verwijtbaar, niet tijdig heeft voldaan aan lid 1 wordt de subsidie vastgesteld als ware er geen bijzondere maatschappelijke omstandigheden.
Artikel 13 Wijze van uitbetalen
Voor subsidies met een hoogte van een bedrag tot en met 10.000 euro geldt dat het bedrag in één termijn wordt uitgekeerd.
Voor subsidies met een hoogte van een bedrag vanaf 10.000 euro tot 50.000 euro geldt dat het bedrag in twee termijnen wordt uitgekeerd. Voor subsidies met een hoogte van een bedrag boven de 50.000 euro geldt dat het bedrag in vier termijnen wordt uitgekeerd.
Op verzoek kan hiervan worden afgeweken.
Artikel 14 Hardheidsclausule
Burgemeester en wethouders kunnen artikel 11 onder d en artikel 12 van deze subsidieregeling buiten toepassing laten of daarvan afwijken voor zover toepassing leidt tot een onbillijkheid van overwegende aard.
Artikel 15 Inwerkingtreding en looptijd
-
1. Deze subsidieregeling treedt in werking de dag na publicatie.
-
2. Inwerkingtreding geschiedt onder gelijktijdige intrekking van de Subsidieregeling Recreatie en toerisme 2025.
-
3. Aanvragen die zijn ingediend op basis van de Subsidieregeling Recreatie en toerisme Krimpenerwaard 2025 worden volgens die regeling afgehandeld.
Artikel 16 Tenaamstelling
Deze subsidieregeling wordt aangehaald als Subsidieregeling promotie gemeente Krimpenerwaard 2026.
Ondertekening
Krimpenerwaard, 18 maart 2025,
Burgemeester en wethouders van Krimpenerwaard,
De secretaris,
J. Hennip
De burgemeester,
J. Beenakker
TOELICHTING
Artikel 7 Beoordeling van de subsidieaanvraag
Hieronder volgen enkele voorbeelden van indicatoren:
- •
aantal voorgenomen en gerealiseerde activiteiten;
- •
aantal deelnemers/bezoekers per activiteit;
- •
duidelijke omschrijving van inhoud en resultaat van project(en) en/of activiteiten;
- •
samenwerking met andere partijen verspreid over de gehele Krimpenerwaard;
- •
evenwichtige promotie van de gehele Krimpenerwaard, passend bij de verschillende gebieden.
Artikel 7 lid 2 Beoordelingskader
- •
Onderstaande beoordelingscriteria met puntensysteem wordt gebruikt bij de beoordeling.
|
Beoordelingskader voor subsidieaanvragen Regeling Promotie Krimpenerwaard 2026 (max 90 punten) |
|
|
1 |
Promotionele aantrekkingskracht van de activiteiten (max 45 punten) |
1.1 |
De mate waarin de activiteiten bijdragen aan- en onderscheidend zijn om meer toeristen/bezoekers naar de gehele gemeente Krimpenerwaard te trekken. Tevens dragen de plannen bij aan de doelen uit artikel 4 (max 25 punten) |
1.2 |
De mate van inzet op de vergroting van de naamsbekendheid van de Gemeente Krimpenerwaard, en de iconen zilver, kaas, polder en water. (max 10 punten) |
1.3 |
De retailstructuur en het behoud van het winkelaanbod wordt versterkt in de gehele Krimpenerwaard (max 10 punten) |
Subtotaal K1 |
|
2 |
Samenwerking en lokaal geworteld (max 15 punten) |
2.1 |
De mate waarin er wordt samengewerkt met een diversiteit aan lokale organisaties, verspreid over de gehele Krimpenerwaard (max 5 punten) |
2.2 |
De organisatie heeft lokale kennis, ervaring en/of netwerk en kan dat aantonen (max 5 punten) |
2.3 |
De organisatie is gevestigd in de Krimpenerwaard (max 5 punten) |
Subtotaal K2 |
|
3 |
Maatschappelijke meerwaarde (max 15 punten) |
3.1 |
De mate waarin de organisatie een bijdrage levert aan duurzaam toerisme (max 10 punten) |
3.2 |
De mate waarin streekproducten en toerisme worden gekoppeld (max 5 punten) |
Subtotaal K3 |
|
4 |
Financieel (max 15 punten) |
4.1 |
De onderneming is op (middel)lange termijn organisatorisch en bedrijfseconomisch gezond en kan blijven inspelen op toekomstige ontwikkelingen van gebiedsmarketing in de Krimpenerwaard (max 5 punten) |
4.2 |
Verhouding prijs kwaliteit en kwantiteit (max 5 punten) |
4.3 |
De mate van cofinanciering (max 5 punten) |
Subtotaal K4 |
|
Totaal Kaderscore |
|
|
|
Subsidie Eindscore |
Minimale score moet 70 punten zijn |
Artikel 14 hardheidsclausule
De financiële positie van de aanvrager is nooit aanleiding voor het toepassen van de hardheidsclausule. Deze is op alleen inhoud gericht.
Ziet u een fout in deze regeling?
Bent u van mening dat de inhoud niet juist is? Neem dan contact op met de organisatie die de regelgeving heeft gepubliceerd. Deze organisatie is namelijk zelf verantwoordelijk voor de inhoud van de regelgeving. De naam van de organisatie ziet u bovenaan de regelgeving. De contactgegevens van de organisatie kunt u hier opzoeken: organisaties.overheid.nl.
Werkt de website of een link niet goed? Stuur dan een e-mail naar regelgeving@overheid.nl