Permanente link
Naar de actuele versie van de regeling
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR737384
Naar de door u bekeken versie
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR737384/1
Subsidieregeling Dierenwelzijn gemeente Krimpenerwaard 2026
Geldend van 01-04-2025 t/m heden
Intitulé
Subsidieregeling Dierenwelzijn gemeente Krimpenerwaard 2026Burgemeester en wethouders van de gemeente Krimpenerwaard;
Gezien het voorstel van 18 maart 2025,
Gelet op:
- -
artikel 3 van de Algemene subsidieverordening Krimpenerwaard 2023, zoals vastgesteld tijdens de vergadering van de gemeenteraad van 13 december 2022
- -
de beleidsnota Dierenwelzijn 2024-2027,
- -
de Wet dieren van 1 januari 2025,
- -
de Omgevingswet,
- -
titel 4.2. van de Algemene wet bestuursrecht en de artikelen 149 en 156 van de Gemeentewet;
Overwegende dat het wenselijk is
- -
om nadere regels te stellen, niet zijnde de uitvoering van de bij wet opgedragen taak, die bijdragen aan de bewustwording van de erkenning die de Wet dieren in artikel 1.3 heeft neergelegd van de intrinsieke (eigenwaarde) van het dier,
- -
dat die regels bijdragen aan het vergroten van het dierenwelzijn in algemene zin in de gemeente Krimpenerwaard,
- -
om organisaties en instellingen te ondersteunen die actief zijn op het gebied van dierenwelzijn, en zich actief richten op het verbeteren van de genoemde bewustwording;
Besluiten tot het vaststellen van de Subsidieregeling Dierenwelzijn gemeente Krimpenerwaard 2025.
[Het opschrift bevat een kennelijke verschrijving, hier wordt bedoeld: Besluiten tot het vaststellen van de Subsidieregeling Dierenwelzijn gemeente Krimpenerwaard 2026.]
Artikel 1 Grondslag
Deze subsidieregeling vindt zijn grondslag in artikel 3 van de Algemene subsidieverordening Krimpenerwaard 2023. De ASV geldt onverkort, tenzij daarvan expliciet wordt afgeweken.
Artikel 2 Subsidiesoort
Deze subsidieregeling heeft betrekking op de in artikel 1 lid h ASV vermelde jaarlijkse subsidies.
Artikel 3 Begripsomschrijvingen
In het bij of krachtens deze subsidieregeling bepaalde wordt verstaan onder:
- a.
aanvrager: rechtspersoon die een aanvraag indient om een initiatief uit te voeren;
- b.
ASV: Algemene subsidieverordening gemeente Krimpenerwaard 2023
- c.
college: het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Krimpenerwaard;
- d.
doelstelling: het vergroten van het dierenwelzijn in algemene zin in de gemeente Krimpenerwaard;
- e.
initiatief: een voorgenomen activiteit die bijdraagt aan de doelstellingen van deze subsidieregeling;
- f.
jaarlijkse subsidie: subsidie voor activiteiten met een structureel karakter die voor een of meerdere kalenderjaren wordt verstrekt.
Artikel 4 Maatschappelijk effecten
Deze subsidieregeling is gericht op het ondersteunen en stimuleren van één of meerdere van de volgende maatschappelijke effecten, die bijdragen:
- •
aan de bewustwording van de erkenning die de Wet dieren, in artikel 1.3, heeft neergelegd van de intrinsieke (eigenwaarde) van het dier,
- •
aan het vergroten van het dierenwelzijn in algemene zin in de gemeente Krimpenerwaard,
- •
aan de actieve bijdrage van meer vrijwilligers op het gebied van dierenwelzijn.
Artikel 5 Subsidiabele activiteiten
Subsidie kan uitsluitend worden verstrekt voor die activiteiten die bijdragen aan het realiseren van één of meerdere van de in artikel 4 genoemde maatschappelijke effecten.
Artikel 6 Toekenningscriteria
-
1. De aanvrager:
- a.
heeft volledige rechtsbevoegdheid,
- b.
is een organisatie zonder winstoogmerk.
- a.
-
2. Het initiatief waarvoor een aanvraag wordt gedaan kan geen aanspraak maken op financiering:
- a.
vanuit de wet, verzekering of een fonds;
- b.
vanuit een Europese, rijks, provinciale, (andere) gemeentelijke of gemeenschappelijke regeling.
- a.
Artikel 7 Subsidieplafond en begrotingsvoorbehoud
-
1. Het subsidieplafond voor het subsidiëren van activiteiten, zoals bedoeld in deze subsidieregeling, wordt jaarlijks door de raad vastgesteld. Het subsidieplafond bedraagt voor 2026 € 5.808,-.
-
2. Subsidieverlening op grond van deze regeling vindt plaats onder voorbehoud van het door de gemeenteraad vast te stellen subsidieplafond in de gemeentelijke begroting.
-
3. Indien het beschikbare subsidiebudget niet toereikend is om alle aanvragen volledig te honoreren, kan het college besluiten de subsidiebedragen naar rato te verlagen.
-
4. Het college is bevoegd om een subsidieverlening te wijzigen of in te trekken indien de gemeenteraad het subsidieplafond niet of niet volledig vaststelt.
-
5. Aan deze regeling kunnen geen rechten worden ontleend zolang het subsidieplafond niet definitief is vastgesteld.
Artikel 8 Wijze van uitbetalen
Voor subsidies met een hoogte van een bedrag tot en met €10.000,- geldt dat het bedrag in één termijn wordt uitgekeerd.
Op verzoek kan hiervan worden afgeweken.
Artikel 9 Beoordeling van de subsidieaanvraag
-
1. De te subsidiëren/ gesubsidieerde activiteit wordt beoordeeld aan de hand van de vraag of deze (naar inhoud, aantal activiteiten, inzet aantal vrijwilligers, resultaat) invulling geeft aan 1 of meerdere in artikel 4 genoemde maatschappelijke effecten.
Artikel 10 Aanvraag subsidie
-
1. Voor de aanvraag wordt gebruik gemaakt van het formulier dat via de gemeentelijke website beschikbaar is.
-
2. De aanvraag bevat aanvullend op artikel 6 van de ASV:
- a.
naam, adres, telefoonnummer, e-mailadres en (e-)handtekening van de contactpersoon;
- b.
een beschrijving van de activiteit en de beoogde doelstelling;
- c.
een beschrijving van welke bijdrage het bestuur zelf levert aan de activiteit(en);
- d.
eventuele andere inkomstenbronnen;
- a.
-
3. Het college kan naast het vermelde in lid 2 van de aanvrager aanvullende informatie verlangen.
-
4. Indien de aanvraag niet de volledige informatie bevat krijgt de aanvrager maximaal twee weken de gelegenheid om de aanvraag te completeren. Indien de gegevens dan nog niet compleet zijn wordt de aanvraag buiten behandeling gesteld.
Artikel 11 Weigeringsgronden
Naast de in artikel 11 ASV genoemde weigerings-, intrekkings- en terugvorderingsgronden wordt de subsidie geweigerd (en/of):
- a.
voor zover het activiteiten betreft die dezelfde zijn als de activiteiten die wij via inkoop hebben gecontracteerd;
- b.
als de activiteiten een belemmering (kunnen) vormen voor de uitvoering van een wettelijke taak;
- c.
voor zover het initiatief is gericht op het invullen van alleen een individuele vraag;
- d.
indien de kosten van de activiteit in verhouding tot het te behalen resultaat onevenredig hoog zijn;
- e.
als de te subsidiëren activiteit bij het indienen van de aanvraag al een aanvang heeft genomen;
- f.
indien het initiatief voornamelijk betrekking heeft op privébelangen van de aanvrager;
- g.
voor zover deze niet wordt/kan worden aangewend voor de uitvoering van het initiatief;
- h.
indien de aanvraag eerder is gehonoreerd op grond van deze of van een andere subsidieregeling;
- i.
indien de aanvraag niet voldoet aan de overige eisen van deze subsidieregeling.
Artikel 12 Verplichtingen van de aanvrager
Aanvullend op het in artikel 12 en 13 ASV bepaalde:
- a.
indien bijzondere maatschappelijke omstandigheden1 de uitvoering belemmeren, doet de aanvrager hiervan onverwijld, maar uiterlijk bij zijn aanvraag tot vaststelling van de subsidie melding aan de gemeente;
- b.
indien tijdig voldaan is aan lid a worden afspraken gemaakt over het alsnog (gedeeltelijk) realiseren van het gesubsidieerde initiatief waarbij het college als uitgangspunt hanteert dat het initiatief uiterlijk op 31 december van het opvolgende subsidiejaar uitgevoerd moet zijn;
- c.
indien aanvrager, verwijtbaar, niet tijdig heeft voldaan aan lid a wordt de subsidie vastgesteld als ware er geen bijzondere maatschappelijke omstandigheden.
Artikel 13 Hardheidsclausule
Burgemeester en wethouders kunnen artikel 6 lid 1, artikel 10 lid c, artikel 10 lid d, en artikel 11 van deze subsidieregeling buiten toepassing laten of daarvan afwijken voor zover toepassing leidt tot een onbillijkheid van overwegende aard.
Artikel 14 Inwerkingtreding en looptijd
-
1. Deze subsidieregeling treedt in werking de dag na publicatie.
-
2. Inwerkingtreding geschiedt onder gelijktijdige intrekking van de Subsidieregeling Dierenwelzijn gemeente Krimpenerwaard 2025.
-
3. Aanvragen die zijn ingediend op basis van de Subsidieregeling Dierenwelzijn gemeente Krimpenerwaard 2025 worden volgens die regeling afgehandeld.
Artikel 15 Tenaamstelling
Deze subsidieregeling wordt aangehaald als Subsidieregeling Dierenwelzijn gemeente Krimpenerwaard 2026.
Ondertekening
Krimpenerwaard, 18 maart 2025
Burgemeester en wethouders van Krimpenerwaard,
De secretaris,
J. Hennip
De burgemeester,
J. Beenakker
TOELICHTING
Artikel 7 lid 3 Subsidieplafond en begrotingsvoorbehoud
Voorbeeldberekening bij overschrijden plafond |
|
Beschikbaar |
€ 1.000 |
Aangevraagd |
Berekening |
A € 200 |
200/1.100*1.000 = 182 |
B € 500 |
500/1.100*1.000 = 454 |
C € 400 |
400/1.100*1.000 = 364 |
Totaal aangevraagd € 1.100 |
Te verlenen € 1.000 |
Artikel 13 hardheidsclausule
De financiële positie van de aanvrager is nooit aanleiding voor het toepassen van de hardheidsclausule. Deze is op alleen inhoud gericht.
Ziet u een fout in deze regeling?
Bent u van mening dat de inhoud niet juist is? Neem dan contact op met de organisatie die de regelgeving heeft gepubliceerd. Deze organisatie is namelijk zelf verantwoordelijk voor de inhoud van de regelgeving. De naam van de organisatie ziet u bovenaan de regelgeving. De contactgegevens van de organisatie kunt u hier opzoeken: organisaties.overheid.nl.
Werkt de website of een link niet goed? Stuur dan een e-mail naar regelgeving@overheid.nl