Mandaatverzamelbesluit gemeente Emmen 2025

Geldend van 01-04-2025 t/m heden

Intitulé

Mandaatverzamelbesluit gemeente Emmen 2025

Het college van burgemeester en wethouders

en de

burgemeester van de gemeente Emmen,

ieder voor zover het zijn bevoegdheden betreft;

gelet op het bepaalde in de Gemeentewet, afdeling 10.1.1 van de Algemene wet bestuursrecht (Awb) en de Organisatieregeling gemeente Emmen;

OVERWEGENDE DAT:

  • de besturingsfilosofie van de gemeente Emmen uitgaat van de professionaliteit en bevlogenheid van de medewerkers;

  • de Organisatieregeling Gemeente Emmen vooropstelt dat verantwoordelijkheden zo laag mogelijk in de organisatie worden belegd;

  • het uitgangspunt van dit algemene besluit is dat alle bevoegdheden in mandaat, volmacht of machtiging zijn overgedragen aan alle organisatielagen, tenzij de bevoegdheid in één van de bijlagen is voorbehouden aan een ander;

  • dit besluit periodiek wordt onderhouden, waarbij wijzigingen worden verwerkt en vastgesteld.

BESLUITEN:

Vast te stellen het navolgende Mandaatverzamelbesluit gemeente Emmen 2025, inhoudende:

  • het verlenen van mandaat, volmacht en machtiging om namens het college en de burgemeester bevoegdheden uit te oefenen;

  • het stellen van algemene bepalingen en voorbehouden daarbij;

  • het intrekken van de bevoegdhedenmatrix Emmen Vernieuwt op hoofdlijnen en;

  • het intrekken van het Mandaatverzamelbesluit 2018.

Artikel 1 Definities

In dit besluit wordt verstaan onder:

  • bestuursorgaan: de rechtsfiguur zoals gedefinieerd in artikel 1:1 lid 1 sub a van de Algemene wet bestuursrecht, specifiek in het kader van dit besluit het college of de burgemeester;

  • (loco-)burgemeester: de burgemeester van Emmen als bestuursorgaan en als vertegenwoordiger van de gemeente in en buiten rechte;

  • concernmanagementteam: team bestaande uit de gemeentesecretaris en de concernmanagers;

  • concernmanager: strategisch manager die onder verantwoordelijkheid van de gemeentesecretaris zorgdraagt voor de aansturing en beheer van de organisatie;

  • college: het college van burgemeester en wethouders van Emmen;

  • functionarissen / functietitel: de functionarissen en functietitels zoals opgenomen in het Functieboek HR21 Gemeente Emmen tussen haakjes ‘(…)’ worden de functiebenamingen veelal nader aangeduid;

  • gemeente: de gemeente als publiekrechtelijk lichaam alsmede als privaatrechtelijk rechtspersoon;

  • (loco-)gemeentesecretaris: eindverantwoordelijke voor de ambtelijke organisatie, tevens algemeen-directeur

  • machtiging: de bevoegdheid om namens het college of de burgemeester handelingen te verrichten die noch een besluit, noch een privaatrechtelijke rechtshandeling zijn;

  • mandaat: de bevoegdheid om in naam van het college of de burgemeester besluiten te nemen;

  • ondertekeningsmandaat: de bevoegdheid tot het namens het college of de burgemeester ondertekenen van besluiten die door het college of de burgemeester zelf zijn genomen;

  • portefeuillehouder: het lid van het college dat bestuurlijk verantwoordelijk is voor een bepaald onderwerp;

  • programma: een tijdelijke organisatievorm voor het uitvoeren van een complex (beleids)vraagstuk voor de organisatie dat wordt aangestuurd door een programmamanager;

  • programmamanager: tactisch leidinggevende die onder de verantwoordelijkheid van het concernmanagementteam is belast met de aansturing van een programma;

  • project: een tijdelijke organisatievorm voor het uitvoeren van een specifieke opdracht met een concreet resultaat dat wordt aangestuurd door een projectleider;

  • projectleider: de HR21-functionaris met de functietitel ‘Projectleider’ of de functionaris die een project aanstuurt.

  • team: een organisatieonderdeel bestaande uit medewerkers van de gemeente Emmen dat wordt aangestuurd door een teamleider;

  • teamleider: tactisch leidinggevende die onder verantwoordelijkheid van het concernmanagementteam is belast met de aansturing van een team;

  • volmacht: de bevoegdheid om namens het college of de burgemeester privaatrechtelijke rechtshandelingen te verrichten.

Artikel 2 Mandaat gemeentesecretaris

  • 1. Het college en de burgemeester verlenen mandaat voor al hun bevoegdheden aan de gemeentesecretaris, met uitzondering van de in bijlage 1 genoemde bevoegdheden. De in bijlage 1 genoemde bevoegdheden blijven voorbehouden aan het college, respectievelijk de burgemeester.

  • 2. De gemeentesecretaris is te allen tijde bevoegd om mandaten die bij dit mandaatbesluit aan onder hem ressorterende functionarissen zijn verleend, geheel of gedeeltelijk en al dan niet tijdelijk, in te trekken. Een dergelijk besluit wordt schriftelijk vastgelegd en ter informatie aan het college gezonden, tenzij het om een concrete, individuele aangelegenheid gaat.

Artikel 3 Mandaat overige functionarissen

  • 1. De aan de gemeentesecretaris gemandateerde bevoegdheden worden, met uitzondering van de in lid 2 genoemde bevoegdheden, gemandateerd aan de concernmanagers.

  • 2. De aan de concernmanagers gemandateerde bevoegdheden worden gemandateerd aan de teamleiders, met uitzondering van de in bijlage 3 genoemde bevoegdheden.

  • 3. De aan de teamleiders en programmamanagers/ -leiders gemandateerde bevoegdheden worden gemandateerd aan alle functionarissen binnen de gemeente Emmen, met uitzondering van de in bijlage 4 en 5 genoemde bevoegdheden.

  • 4. Onder de in dit besluit bedoelde functionarissen worden tevens begrepen zij die een dergelijke functie vervullen en tijdelijk werkzaam en/of ingehuurd zijn.

  • 5. Voor de bevoegdheden genoemd in bijlage 4 is, tenzij anders wordt bepaald, geen mandaat mogelijk, lager dan het niveau van de teamleiders en programmamanagers/-leiders.

  • 6. Van een (onder)mandaat wordt door de ontvanger van dat (onder)mandaat slechts gebruik gemaakt ten aanzien van aangelegenheden die behoren tot het werkterrein van de aan hem opgedragen opgave, zijn team, programma, project of tot zijn eigen werkterrein.

  • 7. Bij de uitoefening van de bevoegdheden, als bedoeld in dit besluit en de bij dit besluit behorende bijlagen, wordt het daaromtrent gestelde bij of krachtens wetten, besluiten, verordeningen, regelingen, aanwijzingen en richtlijnen, hoe ook genaamd, van Europese, rijks, provinciale en gemeentelijke wet- en regelgevers of andere bestuursorganen in acht genomen.

  • 8. Naast de mandaten die op basis van onderhavig besluit worden verleend, kunnen er ook individuele mandaten, al dan niet aan niet-ondergeschikten, worden verleend.

  • 9. Gemandateerden gaan op een juiste manier om met hun bevoegdheid. Bij twijfel wordt de mandaatgever en de portefeuillehouder geconsulteerd.

Artikel 4 Grenzen mandaat

  • 1. Van het verleende mandaat mag geen gebruik worden gemaakt als:

    • a.

      de respectievelijke drempelbedragen zoals bepaald in artikel 11 van dit besluit worden overschreden;

    • b.

      de handeling niet past binnen de daartoe bestemde budgetten;

    • c.

      het college, de burgemeester, de portefeuillehouder, de gemeentesecretaris, of een concernmanager dit kenbaar heeft gemaakt;

    • d.

      er sprake is van een actieve informatieplicht richting de gemeenteraad;

    • e.

      artikel 169, vierde lid, van de Gemeentewet van toepassing is;

    • f.

      een ander team een negatief advies heeft uitgebracht. In dat geval is het concernmanagementteam bevoegd een beslissing te nemen.

    • g.

      afwijkend van sub f het team Juridische Zaken, Verzekeringen en Inkoop niet instemt met de voorgestelde inkoopprocedure op basis van het Inkoopbeleid Gemeente Emmen en de Inkoopwijzer gemeente Emmen. In dat geval wordt de beslissing welke inkoopprocedure wordt gevolgd door het college genomen nadat het voorstel is voorgelegd aan een lid van het concernmanagementteam.

  • 2. Indien gebruikmaking van een mandaat een afwijking of bijstelling van het bestaand beleid impliceert, is afstemming met de portefeuillehouder vereist.

  • 3. Indien de uitoefening van een gemandateerde bevoegdheid een direct gevolg is van een eerder, door het college genomen besluit (dus niet in mandaat genomen) en niet afwijkt van het oorspronkelijke besluit, dan kan ook de vervolghandeling in mandaat worden uitgevoerd.

Artikel 5 Reikwijdte mandaatverstrekking

Een verleend mandaat heeft niet alleen betrekking op de daarbij verleende bevoegdheid in strikte zin, maar ook op alle andere handelingen die verricht moeten worden in het kader van de uitoefening van die bevoegdheid.

Artikel 6 Nadere regels en instructies

Het college en de burgemeester, de gemeentesecretaris, de concernmanagers, de teamleiders en programmamanagers/-leiders kunnen nadere regels en instructies geven over de uitoefening van de gemandateerde bevoegdheden, ieder voor zover het zijn bevoegdheid betreft.

Artikel 7 Plaatsvervanging

  • 1. In geval van afwezigheid van de gemandateerden worden de bevoegdheden uitgeoefend door hun vervanger. Hierbij worden de volgende categorieën gehanteerd:

    • Categorie I: medewerker/adviseur.

    • Categorie II: teamleider/programmamanager/programmaleider/ projectleider.

    • Categorie III: concernmanager/gemeentesecretaris.

  • 2. Als vervanger voor categorie I treedt categorie II op.

  • 3. Vervanging van categorie II vindt plaats door horizontale vervanging.

  • 4. Is horizontale vervanging van categorie II niet mogelijk, dan oefent de concernmanager wiens portefeuille het betreft de bevoegdheid uit.

  • 5. Bij afwezigheid van de concernmanager wiens portefeuille het betreft, is elk lid van het concernmanagementteam bevoegd als vervanger.

  • 6. Voor overige situaties geldt de Organisatieregeling gemeente Emmen.

Artikel 8 Ondermandaat

  • 1. De teamleiders en programmamanagers/-leiders kunnen voor de aan hen gemandateerde bevoegdheden ondermandaat verlenen aan hun medewerkers en aan daarvoor in aanmerking komende personen die niet werkzaam zijn onder verantwoordelijkheid van de mandaatverlener. Bij het verlenen van ondermandaat aan medewerkers kan binnen een functiegroep (een groep medewerkers met dezelfde functie) onderscheid worden gemaakt.

  • 2. Ondermandaat wordt door de teamleiders en programmamanagers/-leiders slechts verleend met schriftelijke instemming van het concernmanagementteam.

  • 3. De verleende ondermandaten worden bijgehouden in een register.

Artikel 9 Volmacht en machtiging

Voor de toepassing van deze regeling en de daarop berustende bepalingen worden met mandaat gelijkgesteld de verlening van:

  • a.

    volmacht;

  • b.

    machtiging.

Artikel 10 Algemene bevoegdheid

Onverminderd het bepaalde in artikel 2 en 3 zijn alle medewerkers in dienst van de gemeente dan wel al degenen die werkzaam zijn onder verantwoordelijkheid van het college en de burgemeester bevoegd tot het voeren van correspondentie, het verstrekken en vragen van inlichtingen en dergelijke, verband houdende met de opgedragen taak, voor zover het routinematige aangelegenheden betreft en de teamleider hiermee instemt.

Artikel 11 Drempelbedragen

  • 1. Voor de bevoegdheden, waarvoor in dit besluit mandaat en volmacht wordt verleend, gelden de volgende maximumbedragen, tenzij in de bijlagen bij dit besluit andere bedragen worden genoemd:

    • a.

      indien het gaat om een handeling waarvoor conform de geldende wetgeving een Europese aanbesteding is voorgeschreven zijn de gemeentesecretaris en de concernmanager bevoegd tot het bedrag van de aanbestedingsdrempel.

    • b.

      indien het gaat om een handeling waarvoor geen drempel voor een Europese aanbesteding geldt, zijn de gemeentesecretaris en de concernmanager bevoegd, voor zover dit past binnen de geldende begroting.

      Indien er geen begroting van toepassing is, geldt het maximumbedrag voor de Europese aanbestedingsdrempel voor leveringen en diensten voor de decentrale overheid.

    • c.

      tot €150.000,- zijn alle teamleiders en de programmamanager/programmaleider bevoegd.

    • d.

      tot €100.000,- is de projectleider bevoegd.

    • e.

      tot €25.000,- is de functionaris met functietitel ‘Adviseur’ en ‘Medewerker’ bevoegd.

  • 2. Overeenkomsten worden in ieder geval aangegaan met inachtneming van het Inkoopbeleid Gemeente Emmen en de Inkoopwijzer gemeente Emmen.

  • 3. De in lid 1 genoemde drempelbedragen hebben geen betrekking op het doorvoeren van begrotingswijzigingen. Hiervoor wordt verwezen naar de geldende financiële verordening.

  • 4. De in lid 1 onder b, tweede volzin is niet van toepassing wanneer er op het betreffende onderwerp beleid van toepassing is. In dat geval prevaleren de maximumbedragen zoals vermeld in dat beleid.

Artikel 12 Wethoudersmandaten

  • 1. De bevoegdheid tot het beslissen op bezwaarschriften, gericht aan het college en betreffende het bij of krachtens bepaalde van de:

    • a.

      Wet maatschappelijke ondersteuning;

    • b.

      Wet gemeentelijke schuldhulpverlening;

    • c.

      Participatiewet;

    • d.

      Wet inkomensvoorziening oudere en gedeeltelijk arbeidsongeschikte gewezen zelfstandigen;

    • e.

      Wet inkomensvoorziening oudere en gedeeltelijk arbeidsongeschikte werkloze werknemers;

    • f.

      Jeugdwet;

    • g.

      Wet hersteloperatie toeslagen;

    • h.

      Verordening leerlingenvervoer;

    • i.

      Regeling Gehandicaptenparkeerkaart, wordt opgedragen aan de wethouder tot wiens portefeuille de betreffende zaken behoren.

  • 2. De bevoegdheid tot het ter inzage leggen van een wijziging van het Omgevingsplan wordt opgedragen aan de wethouder tot wiens portefeuille deze zaak behoort.

  • 3. De bevoegdheid voor het nemen van besluiten aangaande onderwerpen over Cao Onderhandelingen en andere arbeidsvoorwaarden, afkomstig van de Vereniging Nederlandse Gemeenten of het College voor Arbeidszaken wordt opgedragen aan de wethouder tot wiens portefeuille deze zaak behoort.

  • 4. De bevoegdheid voor het nemen van besluiten over onderhandelingsresultaten met het Lokaal Overleg wordt opgedragen aan de wethouder tot wiens portefeuille deze zaak behoort.

  • 5. De bevoegdheid voor het nemen van besluiten en het aangaan van overeenkomsten en ondertekening hiervan aangaande de Arbeidsmarktregio Drenthe, wordt opgedragen aan de wethouder tot wiens portefeuille dit onderwerp behoort.

  • 6. Een wethouder is bevoegd tot het incidenteel doen van donaties en het geven van geschenken.

Artikel 13 Ondertekening

  • 1. De bevoegdheid om in mandaat beslissingen te nemen impliceert de bevoegdheid tot ondertekening namens het college of de burgemeester. Degene die gebruik maakt van een beslissingsmandaat, ondertekent ook het bijbehorende document. Uit de ondertekening moet blijken namens welk bestuursorgaan het besluit is genomen.

  • 2. Als de in dit besluit bedoelde gemandateerde bevoegdheid wordt uitgeoefend onder verantwoordelijkheid van het college, worden uitgaande stukken als volgt ondertekend:

    “Burgemeester en wethouders van Emmen

    namens dezen,”

    gevolgd door handtekening, naam en functieaanduiding.

  • 3. Als de in dit besluit bedoelde gemandateerde bevoegdheid wordt uitgeoefend onder verantwoordelijkheid van de burgemeester, worden uitgaande stukken als volgt ondertekend:

    “De burgemeester van Emmen,

    namens deze,”

    gevolgd door handtekening, naam en functieaanduiding.

  • 4. Een krachtens mandaat genomen besluit bij vervanging wordt op dezelfde manier ondertekend zoals in lid 2 en 3 van dit artikel is voorgeschreven, met dien verstande dat de naam en functieaanduiding van degene die wordt vervangen wordt vermeld met daarachter “bij afwezigheid” (b.a.) of “in opdracht” (i.o.) en de handtekening van de vervanger.

  • 5. Als de in dit besluit bedoelde gemandateerde bevoegdheid digitaal wordt behandeld en ondertekend, worden de uitgaande stukken als volgt ondertekend:

    “Burgemeester en wethouders van Emmen,

    namens dezen,”

    gevolgd door handtekening, naam en functieaanduiding en de volgende zin:

    “Deze brief is elektronisch gemaakt en daarom staat er geen handtekening onder”

    Casu quo:

    “De burgemeester van Emmen,

    namens dezen,”

    gevolgd door handtekening, naam en functieaanduiding en de volgende zin:

    “Deze brief is elektronisch gemaakt en daarom staat er geen handtekening onder”

  • 6. In door het college of de burgemeester te bepalen gevallen kan afgeweken worden van de volgens lid 2 en 3 en 4 voorgeschreven ondertekening.

  • 7. De in het tweede en derde lid van dit artikel voorgeschreven wijze van ondertekenen heeft geen betrekking op privaatrechtelijke documenten.

Artikel 14 Onderhoud bijlagen

  • 1. De bijlagen worden in ieder geval jaarlijks gecontroleerd op en aangepast aan onder andere wijzigingen in wet- en regelgeving.

  • 2. Onder de voorbehouden en uitzonderingen ingevolge de bijlagen, worden tevens geacht te vallen de bevoegdheden die niet specifiek genoemd zijn in de bijlagen maar wel binnen de uitgangspunten van dit Mandaatverzamelbesluit c.a. vallen.

Artikel 15 Intrekking en overgangsbepaling

  • 1. Met ingang van het tijdstip van inwerkingtreding van dit besluit wordt het “Mandaatverzamelbesluit 2018” van 30 januari 2018 en zoals sindsdien gewijzigd, ingetrokken.

  • 2. Met ingang van het tijdstip van inwerkingtreding van dit besluit wordt de “Bevoegdhedenmatrix Emmen Vernieuwt op hoofdlijnen ”van 22 mei 2018 ingetrokken.

  • 3. Besluiten op grond van “Mandaatverzamelbesluit 2018” van 30 januari 2018 en zoals sindsdien gewijzigd, blijven in stand. Andere mandaatbesluiten blijven eveneens in stand.

Artikel 16 Citeertitel en inwerkingtreding

Dit besluit wordt aangehaald als “Mandaatverzamelbesluit gemeente Emmen 2025”;

Dit besluit treedt in werking met ingang van de eerste dag, na de datum van bekendmaking.

Ondertekening

Aldus vastgesteld in de vergadering van 7 januari 2025.

burgemeester en wethouders van Emmen,

de gemeentesecretaris,

M. Plantinga-Leenders

de burgemeester,

H.F. van Oosterhout

de burgemeester van Emmen

H.F. van Oosterhout

Bijlage 1

Aangelegenheden welke ingevolge artikel 2, eerste lid van het Mandaatverzamelbesluit gemeente Emmen 2025 blijven voorbehouden aan het college respectievelijk de burgemeester.

Artikel 1: Publiekrecht

  • 1.

    De bevoegdheid tot het nemen van beslissingen en het voeren van correspondentie gericht tot:

    • a.

      de gemeenteraad

    • b.

      de Koning en andere leden van het Koninklijk Huis

    • c.

      de raad van ministers van het Koninkrijk, de ministerraad of een daaruit gevormde onderraad of commissie, de voorzitter van de Eerste of Tweede Kamer der Staten-Generaal of van een uit die Kamer gevormde commissie, de vicepresident van de Raad van State of de president van de Algemene Rekenkamer.

  • 2.

    Het doen van voorstellen aan de gemeenteraad.

  • 3.

    Het vaststellen van regels over de ambtelijke organisatie, voor zover deze niet worden genoemd in de andere bijlagen bij het Mandaatverzamelbesluit.

  • 4.

    Het vaststellen van algemeen verbindende voorschriften en beleidsregels.

  • 5.

    Het nemen van het besluit tot het al dan niet verlenen van inspraak op grond van de inspraakverordening.

  • 6.

    Het vaststellen van een subsidieplafond en de wijze van verdeling ervan.

  • 7.

    Het nemen van een besluit tot toepassen van de Wet voorkeursrecht gemeenten en de Onteigeningswet.

  • 8.

    Het nemen van besluiten op grond van de Wet tijdelijk huisverbod.

  • 9.

    Besluiten tot het opleggen van een crisismaatregel in het kader van de Wet verplichte ggz (Wvggz) of tot het opleggen van een beschikking tot inbewaringstelling in het kader van de Wet zorg en dwang (Wzd).

  • 10.

    Andere openbare orde bevoegdheden (OOV) uit wetten als de Gemeentewet, de Opiumwet en de Politiewet (burgemeester).

  • 11

    Het aanwijzen van een monument of archeologisch monument als (voorlopig) gemeentelijk monument.

  • 12

    Het beslissen op een bezwaarschrift wanneer de Commissie van Advies voor de bezwaarschriften heeft geadviseerd om de bezwaren (gedeeltelijk) gegrond te verklaren.

  • 13

    Het beslissen op verzoeken op grond van de Algemene Verordening Gegevensbescherming en de Wet politiegegevens.

  • 14

    Het nemen van een beslissing op een administratief beroep.

Artikel 2: Privaatrecht

  • 1.

    Het nemen van besluiten omtrent het aangaan van convenanten, intentieverklaringen, samenwerkingsovereenkomsten en bestuursovereenkomsten en de ondertekening daarvan.

  • 2.

    Het aangaan van overeenkomsten en de ondertekening daarvan indien:

    • a.

      op grond van de Gemeentewet het college de raad vooraf over de overeenkomst moet informeren, omdat de raad daarom heeft verzocht;

    • b.

      op grond van de Gemeentewet de raad in de gelegenheid moet worden gesteld zijn wensen en bedenkingen ten aanzien van de overeenkomst ter kennis van het college te brengen omdat deze ingrijpende gevolgen voor de gemeente kan hebben;

    • c.

      de raad ter zake om informatie heeft gevraagd.

  • 3.

    Het beslissen tot afwijking van het inkoopbeleid van de gemeente Emmen.

  • 4.

    Het besluit tot de oprichting van of de deelneming in rechtspersonen.

  • 5.

    Het aanvragen van surseance van betaling en faillissement.

  • 6.

    Het garanderen van middelen en het afgeven van borgstellingen (uit hoofde van de publieke taak) met uitzondering van borgstellingen op basis van WSW-achtervang overeenkomsten.

Artikel 3: Personeel

  • 1.

    Het uitvoeren van de Regeling klokkenluiders, wanneer dit betrekking heeft op de gemeentesecretaris.

  • 2.

    Het benoemen van de gemeentesecretaris en alle andere besluiten, privaatrechtelijke rechtshandelingen en andere handelingen t.a.v. de gemeentesecretaris.

  • 3.

    Het nemen van reorganisatiebesluiten die de gehele organisatie betreffen.

  • 4.

    Het besluiten tot privatisering of tot publiekrechtelijke taakoverheveling.

  • 5.

    Het vaststellen van de functiebeschrijving en functiewaardering van de gemeentesecretaris.

Artikel 4: Overig

  • 1.

    Het benoemen van personen als vertegenwoordiger van de gemeente Emmen in bestuurs- en toezichthoudende organen van publiekrechtelijke- en privaatrechtelijke rechtspersonen.

  • 2.

    Het benoemen van personen in adviesorganen van het college.

  • 3.

    Het benoemen van personen in bestuurscommissies als bedoeld in artikel 83 van de Gemeentewet.

  • 4.

    Het benoemen van personen in commissies als bedoeld in artikel 84 van de Gemeentewet.

  • 5.

    Het aanwijzen van gemeenteambtenaren, bedoeld in artikel 231, tweede lid, onderdelen b en c van de Gemeentewet.

  • 6.

    Het uitvoeren van handelingen die de drempelbedragen in artikel 11 van het Mandaatverzamelbesluit en/of de bijlagen 2 tot en met 5 overstijgen.

Bijlage 2

Aangelegenheden welke ingevolge artikel 2 van het Mandaatverzamelbesluit gemeente Emmen 2025 blijven voorbehouden aan de gemeentesecretaris.

Artikel 1: Algemeen

  • 1.

    De bevoegdheden die bij of krachtens de wet aan zijn functie zijn toegekend.

  • 2.

    De ondertekening van stukken die van het college uitgaan.

Artikel 2: Publiekrecht

Het beslissen op een bezwaarschrift wanneer de Commissie van Advies voor de bezwaarschriften heeft geadviseerd om de bezwaren niet-ontvankelijk of ongegrond te verklaren.

Artikel 3: Privaatrecht

  • 1.

    Het aangaan van overeenkomsten en de ondertekening, opzegging, verlenging en ontbinding daarvan tot het drempelbedrag zoals genoemd in artikel 11 lid 1 sub a en b van het Mandaatverzamelbesluit gemeente Emmen 2025, indien de drempelwaarden in artikel 11, eerste lid onder c, d en e van het Mandaatverzamelbesluit gemeente Emmen 2025 worden overschreden.

  • 2.

    Het besluiten tot aanvaarding of afwijzing van schenkingen van voorwerpen die een getaxeerde financiële waarde hebben van meer dan € 10.000,- t/m € 50.000,- en van schenkingen van geldbedragen van meer dan € 10.000,- t/m € 50.000,- .

  • 3.

    Het besluit tot aanvaarding of afwijzing van erfstellingen en legaten.

Artikel 4: Bedrijfsvoering en personeelszaken

  • 1.

    Het vaststellen van het protocol voor het functioneren in de vergaderingen van het concernmanagementteam.

  • 2.

    Het instellen van teams.

  • 3.

    Het aanhouden van een ontslagverzoek als strafontslag wordt overwogen.

  • 4.

    Het benoemen van de concernmanagers en concerncontrollers, het nemen van besluiten, alsmede het uitvoeren van privaatrechtelijke rechtshandelingen en andere handelingen t.a.v. concernmanagers.

  • 5.

    De behandeling van declaraties van het college, de concernmanagers en de concerncontroller.

  • 6.

    Het verlenen van ontslag indien er geen werk meer is voor een ambtenaar na afloop van de bekleding van een politieke functie als bedoeld in artikel 125c Ambtenarenwet.

  • 7.

    Het schorsen van een werknemer als:

    • a.

      tegen hem een strafrechtelijke vervolging wegens misdrijf wordt ingesteld;

    • b.

      bedrijfs- of dienstbelangen dat noodzakelijk maken.

  • 8.

    Het toestaan en weigeren van toestemming om nevenwerkzaamheden te verrichten, wanneer het een concernmanager of concerncontroller betreft.

  • 9.

    Het overplaatsen naar een ander organisatieonderdeel.

  • 10.

    Het beslissen over vertrekregelingen en het aangaan van overeenkomsten inzake vertrekregelingen met medewerkers (tot een maximumbedrag van € 100.000,--), niet zijnde concernmanagers.

  • 11.

    Het aanstellen van een vertrouwenspersoon voor hulp bij seksuele intimidatie of discriminatie.

  • 12.

    Het aanwijzen van ambtenaren en buitengewoon ambtenaren burgerlijke stand als bedoeld in artikel 1:16 BW.

  • 13.

    Het aanwijzen van de secretarissen van de commissie van advies voor bezwaarschriften.

  • 14.

    Het vaststellen van functiebeschrijvingen en functiewaarderingen.

  • 15.

    Het uitvoeren van de Regeling klokkenluiders, wanneer dit geen betrekking heeft op de gemeentesecretaris.

  • 16.

    Het verlenen van een opdracht aan een re-integratiebureau ten behoeve van de re-integratie van een (voormalig) politiek ambtsdrager.

Bijlage 3

Aangelegenheden welke ingevolge artikel 3, eerste lid van het Mandaatverzamelbesluit gemeente Emmen 2025 blijven voorbehouden aan de concernmanagers.

Artikel 1: Publiekrecht

Het beslissen op verzoeken op grond van de Wet open overheid en de Wet hergebruik van overheidsinformatie.

Artikel 2: Privaatrecht

  • 1.

    Het aangaan van overeenkomsten en de ondertekening, opzegging, verlenging en ontbinding daarvan tot het drempelbedrag zoals genoemd in artikel 11 lid 1 sub a en b van het Mandaatverzamelbesluit gemeente Emmen 2025, indien de drempelwaarden in artikel 11, eerste lid onder c, d en e van het Mandaatverzamelbesluit gemeente Emmen 2025 worden overschreden.

  • 2.

    Het verlenen van opties op en verkopen van industrieterreinen, bedrijventerreinen en tuinbouwgronden tegen door het college vastgestelde verkoopprijzen en met inachtneming van de algemene uitgiftevoorwaarden van de gemeente Emmen, alsmede het ontbinden van de betreffende overeenkomsten.

Artikel 2: Bedrijfsvoering en personeelszaken

  • 1.

    Het instellen van projecten en programma’s.

  • 2.

    Het benoemen van teamleiders en programmamanagers.

  • 3.

    Het geven van richtlijnen voor de interne werking van de organisatie en de daarin toegepaste systemen en werkwijzen, een en ander in afstemming met de gemeentesecretaris.

  • 4.

    Het geven van richtlijnen voor de uitvoering van het middelenbeleid en het toedelen van middelen, een en ander in afstemming met de gemeentesecretaris.

  • 5.

    Het doorvoeren van teamoverstijgende formatiewijzigingen voor zover passend binnen het vastgestelde integrale personeelsbudget.

  • 6.

    Het afwijken van de richtlijnen voor afscheidsrecepties, ambtsjubilea en overlijden gemeentepersoneel voor zover het niet directieleden/leden van het concernmanagementteam betreft.

  • 7.

    Het toekennen van een persoonlijke schaal.

  • 8.

    De vaststelling van instructies.

  • 9.

    Het voeren van overleg met de vakbonden (Georganiseerd Overleg).

  • 10.

    Het toestaan en weigeren van toestemming om nevenwerkzaamheden te verrichten, wanneer het niet de gemeentesecretaris, een concernmanager of de concerncontroller betreft.

  • 11.

    De staking van de doorbetaling van de bezoldiging.

  • 12.

    De buitendienststelling.

  • 13.

    De bevoegdheid medewerkers niet toe te laten tot de werkplek.

  • 14.

    Het toekennen van een waarnemingsvergoeding in een bijzondere situatie.

  • 15.

    Het uitvoeren van het Besluit Informatiebeheer gemeente Emmen.

  • 16.

    Het nemen van beslissingen omtrent het wel of niet doorbetalen van de volledige bezoldiging in individuele gevallen van terminale ziekte of persoonlijke omstandigheden.

  • 17.

    Het ondertekenen van de autorisatiewijziging voor de gemeente als buitengemeentelijke afnemer.

Bijlage 4

Aangelegenheden welke ingevolge artikel 3, derde lid van het Mandaatverzamelbesluit gemeente Emmen 2025 blijven voorbehouden aan de teamleiders, programmamanagers en programmaleiders.

Artikel 1: Algemeen

  • 1.

    Het verrichten van arbeidsrechtelijke handelingen, voor zover deze niet zijn genoemd in bijlage 1, 2 of 3 van dit besluit.

  • 2.

    Het nemen van besluiten inzake formatiewijzigingen.

  • 3.

    Het verhalen van schade.

  • 4.

    Het aangaan van overeenkomsten en de ondertekening, opzegging, verlenging en ontbinding daarvan tot het drempelbedrag zoals genoemd in artikel 11 lid 1 sub c van het Mandaatverzamelbesluit gemeente Emmen 2025, indien de drempelwaarden in artikel 11, eerste lid onder d en e van het Mandaatverzamelbesluit gemeente Emmen 2025 worden overschreden.

  • 5.

    Het verlengen van een overeenkomst die door het college (derhalve niet in mandaat) is aangegaan, voor zover in die overeenkomst de mogelijkheid van verlenging is opgenomen.

  • 6.

    Het tekenen van een legitimatiebewijs voor medewerkers, niet zijnde toezichthouders.

  • 7.

    Het vaststellen van externe aanvraagformulieren.

Artikel 2: Automatisering

  • 1.

    Het verkopen van afgeschreven apparatuur.

  • 2.

    Het verlenen van machtigingen aan medewerkers van het Centraal Servicepunt om e-herkenning aan te vragen voor medewerkers van de gemeente Emmen bij websites na een besluit van de teamleider van het functionele team.

Artikel 3: Beheer Openbare ruimte en Gebiedscoördinatie

  • 1.

    Het beslissen op aanvragen voor een instemmingsbesluit voor het leggen/hebben van kabels, leidingen etc. in openbare gronden.

  • 2.

    Het verlenen van toestemming voor het aanleggen en hebben van een aansluiting op het gemeenteriool.

  • 3.

    Het sluiten van vaststellingsovereenkomsten met bewoners inzake de herinrichting van kleine woonwagenkampen.

  • 4.

    Het aangaan van (product)overeenkomsten voortvloeiende uit de raamwerkovereenkomst met AREA NV.

  • 5.

    Het aanwijzen van directievoerder(s) c.q. gemachtigden bij werken.

  • 6.

    Het aanwijzen van toezichthouders in het kader van kabels en leidingen.

  • 7.

    Het tekenen van een legitimatiebewijs voor toezichthouders.

  • 8.

    Het aanwijzen van wegen of weggedeelten voor het vervoer van gevaarlijke stoffen.

  • 9.

    De tijdelijke plaatsing of toepassing van verkeerstekens en het tijdelijk uitvoeren van maatregelen.

  • 10.

    De kosten van het plaatsen en verwijderen van verkeerstekens ten laste brengen op degene die de betrokken activiteit uitvoert.

  • 11.

    Het verlenen van ontheffingen inzake artikel 148 en 149 van de Wegenverkeerswet.

  • 12.

    Het verlenen van vergunningen en ontheffingen inzake de geldende Parkeerverordening.

  • 13.

    Het verlenen van ontheffingen inzake artikel 87 van het Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990.

  • 14.

    Het nemen van een (verkeers)besluit inzake een individuele gehandicaptenparkeerplaats op kenteken.

Artikel 4: Belastingen

  • 1.

    Het toepassen van de artikelen 63 en 66 van de Algemene wet inzake rijksbelastingen.

  • 2.

    Het geheel of gedeeltelijk oninbaar verklaren als bedoeld in artikel 255, vijfde lid van de Gemeentewet.

  • 3.

    Het beslissen op een aanvraag tot kwijtschelding van gemeentelijke belastingen.

Artikel 5: Beleid en Ontwikkeling sociaal domein.

  • 1.

    Het beslissen op aanvragen voor zover daarvoor middelen beschikbaar zijn gesteld door het college in het kader van de Verordening voorzieningen huisvesting onderwijs.

  • 2.

    Het beslissen op verzoeken van bevoegde gezagen om schoolgebouwen en terreinen of delen daarvan aan derden te mogen verhuren.

Artikel 6: Beleid Leefomgeving

  • 1.

    Het beslissen op een verzoek tot een lening voor instandhouding van gemeentelijke monumenten en instandhouding van met riet gedekte daken van boerderijen en aanhorigheden.

  • 2.

    Het beslissen op aanvragen op grond van de Leegstandswet.

  • 3.

    Het beslissen op aanvragen voor tijdelijke verhuur van sociale huurwoningen.

  • 4.

    Het adviseren van het ministerie van Binnenlandse Zaken op meldingen van corporaties van besluiten van aanmerkelijk belang volgens het Besluit Beheer Sociale Huursector.

  • 5.

    Het beslissen op aanvragen om laagrentende geldleningen in het kader van het stimuleringsfonds Volkshuisvesting Nederlandse gemeenten.

  • 6.

    Het beslissen op verzoeken betreffende borgstellingen inzake achtervangovereenkomsten met het Waarborgfonds Sociale Woningbouw ten aanzien van leningen aan de woningbouwcorporaties.

Artikel 7: Economie

  • 1.

    Het verlenen van opties op en verkopen van industrieterreinen, bedrijventerreinen en tuinbouwgronden tegen door het college vastgestelde verkoopprijzen en met inachtneming van de algemene uitgiftevoorwaarden van de gemeente Emmen, alsmede het ontbinden van de betreffende overeenkomsten tot een bedrag van €500.000.

Artikel 8: Financiën

  • 1.

    Het aangaan van langlopende geldleningen alsmede het uitgeven van Medium Term Notes ten behoeve van de financiering van onderhanden zijnde werken en nieuwe kapitaaluitgaven, ter consolidatie van vlottende schuld en ter doorlening aan derden alsmede conversie van geldleningen.

  • 2.

    Het overeenkomen van bankcondities, kredietfaciliteiten en tarieven.

  • 3.

    Het doen van de aangifte loonheffing en premie volksverzekering, inclusief het voldoen van de verschuldigde afdracht.

  • 4.

    Het doen van de aangifte vennootschapsbelasting, inclusief de verschuldigde afdracht.

  • 5.

    Het doen van de aangifte omzetbelasting ‘Fiscale eenheid gemeente Emmen en Menso NV (Gemeente Emmen)’ inclusief de verschuldigde afdracht.

  • 6.

    Het doen van de opgaaf inzake het Btw-compensatiefonds.

De feitelijke indiening van voormelde aangiften en opgaven kan door een andere functionaris worden uitgevoerd na schriftelijke akkoordverklaring of machtiging van de teamleider.

Artikel 9: Human Resource Management

  • 1.

    Het verlenen van ontslag op grond artikel 7:669 Burgerlijk Wetboek en op eigen verzoek.

  • 2.

    Het betaalbaar stellen van een gratificatie, een ambtsjubileum, studiekosten, verplaatsingskosten enzovoort.

  • 3.

    Het aanvragen van subsidie, het indienen van een declaratie/verantwoorden van subsidie bij het A+O Fonds via de inlogbeheerder van de gemeente Emmen.

Artikel 10: Informatisering

Uitvoering geven aan het gestelde in de artikelen 10, 11, 13 en 17 van de Archiefwet, voor zover dit taken betreffen van de Zorgdrager.

Artikel 11: Inkomensondersteuning en Handhaving sociaal Domein

  • 1.

    Het laten aanbrengen van een woningaanpassing zonder toestemming van de eigenaar.

  • 2.

    Het doen van aangifte van sociale zekerheidsfraude.

  • 3.

    Het aanwijzen van toezichthouders.

  • 4.

    Het tekenen van een legitimatiebewijs voor toezichthouders.

  • 5.

    Het opleggen van een last onder dwangsom in het geval van niet-medewerking aan toezichthoudersonderzoek.

  • 6.

    Het opleggen van een cliëntenstop.

Artikel 12: Kwaliteit Sociaal Domein

  • 1.

    Het aangaan van huurovereenkomsten met woningcorporaties voor de huur van sociale woningen ten behoeve van tijdelijke huisvesting van alleenstaande vergunninghouders (statushouders).

  • 2.

    Het onderverhuren van kamers aan vergunninghouders in door de gemeente gehuurde sociale woningen ten behoeve van de tijdelijke huisvesting van alleenstaande vergunninghouders (statushouders).

  • 3.

    Het aanvragen van (omgevings)vergunningen voor het tijdelijk kunnen verhuren van woonruimte.

  • 4.

    Het aangaan van overeenkomsten met nutsbedrijven voor nutsvoorzieningen in de door de gemeente Emmen gehuurde sociale woningen en de ondertekening, opzegging, verlenging of ontbinding daarvan.

  • 5.

    Het verstrekken van informatie en afleggen van verantwoording aan de minister over de uit te voeren wet- en regelgeving.

  • 6.

    Het indienen en ondertekenen van de CBS-statistieken en de overige door het ministerie gevraagde statistische informatie.

  • 7.

    Het beslissen over opvang in spoedeisende gevallen.

  • 8.

    Het laten aanbrengen van een woningaanpassing zonder toestemming van de eigenaar.

  • 9.

    Het indienen van een onderzoek bij de raad voor de kinderbescherming met betrekking tot het gezag over een minderjarige.

  • 10.

    Het indienen van een verzoekschrift bij de kinderrechter om een machtiging, een spoedmachtiging of een voorwaardelijke machtiging te verlenen om een jeugdige in een gesloten accommodatie te doen opnemen en te doen verblijven.

Artikel 13: Programmamanager / -leider Programmabureau Emmen Vernieuwt

  • 1.

    Het aangaan van overeenkomsten voor werken, voor zover hiervoor een budget beschikbaar is gesteld, tot een bedrag van €2.000.000 en de ondertekening, opzegging, verlenging of ontbinding daarvan.

  • 2.

    Het nemen van een optie op, en kopen van, onroerende zaken waarvan de overeengekomen koopsom of geschatte waarde per object/kavel/perceel niet meer bedraagt dan €500.000,- en voor zover daarvoor middelen beschikbaar zijn gesteld, alsmede het ontbinden van de betreffende overeenkomsten.

Artikel 14: Projecten Openbare Ruimte

  • 1.

    Het nemen van verkeersbesluiten.

  • 2.

    Het afwijzen van een verzoek om een verkeersbesluit te nemen.

  • 3.

    Het vaststellen van de grenzen van de bebouwde kommen.

  • 4.

    Het verrichten van samenhangende handelingen in het kader van de uitvoering van de GRP projecten binnen de daarvoor gestelde kaders.

  • 5.

    Het nemen van een besluit tot het aanwijzen of afwijzen van een aanvraag voor een monumentale of waardevolle boom of houtopstand in, of het verwijderen van een monumentale of waardevolle boom of houtsopstand uit het register of overzicht.

  • 6.

    Het handhaven van het gemeentelijk eigendomsrecht.

  • 7.

    Het afwikkelen van verzoeken om schadevergoeding bij projecten in uitvoering bij het team Projecten Openbare Ruimte.

  • 8.

    Het nemen van besluiten inzake nadeelcompensatie.

  • 9.

    Het aangaan van overeenkomsten voor werken, voor zover hiervoor een budget beschikbaar is gesteld, tot een bedrag van €2.000.000 en de ondertekening, opzegging, verlenging of ontbinding daarvan.

  • 10.

    Het aangaan van overeenkomsten van meer- of minderwerk door de directievoerder(s) c.q. gemachtigden tijdens de uitvoering van een project met een aanneemsom tot €5.000.000,-, voor zover passend binnen het budget dat beschikbaar is gesteld.

  • 11.

    Het aangaan van overeenkomsten van meer- of minderwerk door de directievoerder(s) c.q. gemachtigden tijdens de uitvoering van een project met een aanneemsom hoger dan €5.000.000,- voor zover passend binnen het budget dat beschikbaar is gesteld.

Artikel 15: Publiekszaken

  • 1.

    Het benoemen van buitengewoon ambtenaren van de burgerlijke stand voor één dag.

  • 2.

    Het ongeldig verklaren van een rijbewijs.

  • 3.

    Het aanwijzen van toezichthouders.

  • 4.

    Het tekenen van een legitimatiebewijs voor toezichthouders.

Artikel 16: Ruimtelijke Ontwikkeling

  • 1.

    Het nemen van besluiten inzake de toekenning of afwijzing van nadeelcompensatie.

  • 2.

    Het aangaan van planschadeverhaalovereenkomsten en de ondertekening, opzegging of ontbinding daarvan.

  • 3.

    Het verhalen van kosten voor aangewezen bouwactiviteiten.

  • 4.

    Het aangaan van kostenverhaalovereenkomsten en de ondertekening, opzegging, verlenging of ontbinding daarvan.

  • 5.

    Het aangaan van kostenverhaalovereenkomsten met bepalingen over financiële bijdragen voor ontwikkelingen van een gebied op basis van een omgevingsvisie of programma en de ondertekening, opzegging, verlenging of ontbinding daarvan.

  • 6.

    Het nemen van besluiten inzake milieueffectrapportages.

Artikel 17: Schulddienstverlening

  • 1.

    Het aangaan en ondertekenen van een overeenkomst tot kredietverstrekking en de ondertekening, opzegging, verlenging of ontbinding daarvan.

  • 2.

    Het beslissen op een verzoek tot het treffen van een terugbetalingsregeling.

  • 3.

    Het vervroegd opeisen of kwijtschelden van een verstrekt krediet.

  • 4.

    Het beslissen op aanvragen om bijzondere bijstand voor schulden.

Artikel 18: Sport

  • 1.

    Het beslissen op aanvragen op grond van de Verordening inzake fonds voor onderhoud en verduurzaming accommodaties buitensportverenigingen en geprivatiseerde sportaccommodaties in de gemeente Emmen.

  • 2.

    Het toekennen van een afwijkende stagevergoeding aan groepsstagiairs, conform het CMT-besluit van 13 juni 2024 met titel ‘Aanpassing van de stagevergoeding’.

Artikel 19: Toezicht en Handhaving

  • 1.

    Het aanwijzen van toezichthouders, indien nodig met de bevoegdheid tot het binnentreden van woningen zonder toestemming van de bewoner.

  • 2.

    Het tekenen van een legitimatiebewijs voor toezichthouders.

  • 3.

    Het aanvragen van een akte van opsporing voor een individuele bijzonder opsporingsambtenaar of een verlenging daarvan.

  • 4.

    Het aanwijzen van een openbare plaats waar het verboden is om gedrukte of geschreven stukken dan wel afbeeldingen onder het publiek te verspreiden dan wel openlijk aan te bieden.

  • 5.

    Het aanwijzen van een openbare plaats waar het verboden is om als straatartiest, straatfotograaf, tekenaar, filmoperateur of gids op te treden ten behoeve van het publiek.

  • 6.

    Het aanwijzen van een openbare plaats waar het verboden is om zich met een fiets of bromfiets te bevinden of deze daar te plaatsen of te laten staan, of deze onbeheerd buiten de daarvoor bestemde ruimten of plaatsen te laten staan.

  • 7.

    Het aanwijzen van een openbare plaats waar het verboden is om alcoholhoudende drank te nuttigen of aangebroken flessen, blikjes en dergelijke met alcoholhoudende drank bij zich te hebben.

  • 8.

    Het aanwijzen van plaatsen waar het verboden is om aangeduide dieren aanwezig te hebben.

  • 9.

    Het aanwijzen van plaatsen waar het verboden is om aanhangers of voertuigen bestemd voor recreatie te plaatsen.

  • 10.

    Het aanwijzen van plaatsen waar het verboden is om grote voertuigen te parkeren.

  • 11.

    Toestemming geven om een weggesleept voertuig te slopen, verkopen of om niet weg te geven.

De in dit artikel genoemde mandaten blijven eveneens voorbehouden aan de functionaris met functietitel ‘Coördinator Handhaving’.

Artikel 20: Uitkeringsverwerking sociaal domein

  • 1.

    Het beslissen op aanvragen van bijzondere bijstand.

  • 2.

    Het indienen van het beeld van de uitvoering bij de verantwoordelijke minister.

  • 3.

    Het verstrekken van informatie aan de verantwoordelijke minister.

Artikel 21: Uitvoering Stad en Buiten

  • 1.

    Het sluiten van samenwerkingsovereenkomsten met bewonersorganisaties t.b.v. het onderhoud van speelvoorzieningen en de ondertekening, opzegging, verlenging of ontbinding daarvan., gehoord het advies van het team Beheer openbare ruimte en Gebiedscoördinatie.

  • 2.

    Het aangaan van overeenkomsten in het kader van verhuur, ingebruikgeving, adoptie van groen, bos, landschapselementen en andere terreinen voor het werkgebied Stad en Buiten en de ondertekening, opzegging, verlenging of ontbinding daarvan.

Artikel 22: Vastgoed en Grondzaken

  • 1.

    Het verlenen van opties op, en verkopen van, industrieterreinen, bedrijventerreinen en tuinbouwgronden tegen door het college vastgestelde verkoopprijzen en met inachtneming van de algemene uitgiftevoorwaarden van de gemeente Emmen tot een bedrag van €500.000,-, alsmede het ontbinden van die overeenkomsten.

  • 2.

    Het verlenen van opties op, en uitgeven van, gemeente-eigendommen in erfpacht, voor zover de waarde van de grond waarop de erfpacht wordt gevestigd het bedrag van €500.000,- niet te boven gaat, met inachtneming van de algemene uitgiftevoorwaarden van de gemeente Emmen, alsmede het ontbinden en splitsen van de betreffende overeenkomsten.

  • 3.

    Het nemen van een optie op, en kopen van, onroerende zaken waarvan de overeengekomen koopsom of geschatte waarde per object/kavel/perceel niet meer bedraagt dan €500.000,- en voor zover daarvoor middelen beschikbaar zijn gesteld, alsmede het ontbinden van de betreffende overeenkomsten.

  • 4.

    Het verkopen van onroerende zaken, met uitzondering van industriebedrijven- en woningbouwterreinen in actieve grondcomplexen, waarvan de overeengekomen koopsom of geschatte waarde per object/kavel/perceel niet meer bedraagt dan €500.000,- en met inachtneming van de algemene uitgiftevoorwaarden van de gemeente Emmen, alsmede het ontbinden van de betreffende overeenkomsten.

  • 5.

    Het verkopen van woningbouwterreinen (particulier en projectmatig) tegen door het college vastgestelde verkoopprijzen en met inachtneming van de algemene uitgiftevoorwaarden van de gemeente Emmen tot een bedrag van €500.000, alsmede het ontbinden van de betreffende overeenkomsten.

  • 6.

    Het vestigen van erfdienstbaarheden en/of opstalrechten ten nutte of ten laste van gemeente-eigendommen voor zover de waarde van de betrokken gronden de waarde van €500.000,- niet te boven gaat, alsmede het meewerken aan het doen doorhalen van deze rechten.

  • 7.

    Het verhuren, verpachten of op enige andere wijze in gebruik geven van gemeente-eigendommen met inachtneming van de algemene huur- en bruikleenvoorwaarden van de gemeente Emmen, alsmede het opzeggen of beëindigen van de betreffende overeenkomsten.

  • 8.

    Het handhaven van het gemeentelijk eigendomsrecht.

  • 9.

    Het huren, pachten of op enige andere wijze in gebruik nemen van gronden voor zover daarvoor middelen beschikbaar zijn gesteld.

Artikel 23: Vergunningen Leefomgeving

  • 1.

    Het nemen van de beslissing op bezwaar, wanneer het de heffing van leges betreft.

  • 2.

    Het toepassen van artikel 63 van de Algemene wet inzake rijksbelastingen.

  • 3.

    Het nemen van besluiten inzake milieueffectrapportages.

Bijlage 5

Aangelegenheden welke ingevolge artikel 3, vierde lid van het Mandaatverzamelbesluit gemeente Emmen 2025 blijven voorbehouden aan de genoemde functionarissen. Voor deze bevoegdheden wordt dus geen mandaat verleend aan functionarissen anders dan de hier genoemde functionarissen en de functionarissen genoemd in bijlagen 2 tot en met 4.

Artikel 1: ‘Adviseur’ en ‘Medewerker’ (juridisch)

  • 1.

    Het vertegenwoordigen van de burgemeester of het college (waaronder het indienen van stukken en andere proceshandelingen) in bestuursrechtelijke en civiele procedures.

  • 2.

    Het instellen van bezwaar, (administratief)beroep, verzet, hoger beroep of cassatie.

  • 3.

    Het doen van aangifte van diefstal van en schade aan gemeentelijke eigendommen.

  • 4.

    Het voegen en afwikkelen van strafzaken en verhaalszaken ten aanzien van schade.

  • 5.

    Het voegen en afwikkelen van straf- en verhaalszaken voor de gemeente Emmen als rechtspersoon.

  • 6.

    Het nemen van procesbesluiten.

  • 7.

    Het machtigen van een derde om het woord te voeren in een bezwaar-, (administratief)beroep-, verzet-, hoger beroep- of cassatieprocedure.

  • 8.

    Het nemen van een besluit op- of het reageren op een ingebrekestelling.

Artikel 2: Account, Beleid sociaal domein- Functietitel ‘Medewerker beleidsuitvoering’.

Het ten behoeve van de re-integratie van uitkeringsgerechtigden aanvragen van subsidies en het beheer hiervan en het periodiek rapporteren aan de subsidieverstrekkers en het indienen en ondertekenen van de eindafrekening.

Artikel 3: Automatisering - Functietitel ‘Projectleider’ en ‘Adviseur’.

Het aangaan van overeenkomsten voor het aanschaffen van databestanden en programmatuur die noodzakelijk zijn voor de dagelijkse bedrijfsvoering en passen binnen de beschikbaar gestelde programmatuur en de ondertekening, opzegging, verlenging of ontbinding daarvan, met inachtneming van de ICT-standaarden en het Inkoopbeleid Gemeente Emmen.

Artikel 4: Beheer openbare ruimte en Gebiedscoördinatie – Functietitel ‘Projectleider’, ‘Adviseur’ en ‘Medewerker toezicht’.

  • 1.

    Het doen van aanbestedingen, conform het inkoopbeleid van gemeente Emmen, en het verrichten van de daarmee samenhangende handelingen in het kader van de uitvoering van projecten binnen de daarvoor vastgestelde budgetten.

  • 2.

    Het aangaan van overeenkomsten van meer- of minderwerk tot €50.000,- door de directievoerder(s) c.q. gemachtigden(n) tijdens de uitvoering van een project met een aanneemsom tot de Europese drempel voor aanbestedingen, voor zover passend binnen het budget dat beschikbaar is gesteld en de ondertekening, opzegging, verlenging of ontbinding daarvan.

Artikel 5: Bestuur- en Managementondersteuning – Functietitel ‘Medewerker (representatie)’.

  • 1.

    Ten behoeve van het aanvragen van Koninklijke Onderscheidingen: het aanvragen van uittreksels uit strafregisters en algemene documentatieregisters.

  • 2.

    Het aanvragen van inlichtingen uit de antecedentenadministratie van de Nationale Politie.

  • 3.

    Het aanvragen van inlichtingen bijzondere rechtspleging bij het verantwoordelijke ministerie.

Artikel 6: Economie– Functietitel ‘Medewerker’.

  • 1.

    Het aangaan van overeenkomsten met kunstenaars/organisatoren t.b.v. tentoonstellingen en educatieve activiteiten en de ondertekening, opzegging, verlenging of ontbinding daarvan.

  • 2.

    Het aangaan van overeenkomsten met betrekking tot het doen van bestellingen/geven van opdrachten ten behoeve van de uitvoering van tentoonstellingen, onderhoud tentoonstellingsmateriaal en kunstuitleen en de ondertekening, opzegging, verlenging of ontbinding daarvan.

  • 3.

    Het aangaan van overeenkomsten met betrekking tot het doen van bestellingen/het geven van opdrachten ten behoeve van de uitvoering van onderhoud en beheer beeldende kunstbezit en de ondertekening, opzegging, verlenging of ontbinding daarvan.

  • 4.

    Het aangaan van overeenkomsten met kunstenaars met betrekking tot beeldende kunstopdrachten en de ondertekening, opzegging, verlenging of ontbinding daarvan.

  • 5.

    Het aangaan van bruikleenovereenkomsten met betrekking tot kunstwerken en de ondertekening, opzegging, verlenging of ontbinding daarvan.

Artikel 7: Financiën – Functietitel ‘Adviseur’, aangesteld als treasurer.

  • 1.

    Het aantrekken en uitzetten van kortlopende middelen.

  • 2.

    Het uitzetten van langlopende middelen.

  • 3.

    Het aanvragen en intrekken van creditcards.

  • 4.

    Het openen, wijzigen en sluiten van bankrekeningen.

Artikel 8: Financiën - Functietitel ‘Adviseur’ (Fiscaal)

  • 1.

    Het doen van het verzoek om teruggaaf van dividendbelasting.

  • 2.

    Het uitvoeren van de renseigneringsverplichting inzake uitbetaalde bedragen aan derden.

  • 3.

    Het indienen van (pro forma) bezwaarschriften tegen opgelegde belastingaanslagen/-beschikkingen.

  • 4.

    Het indienen van ambtshalve verzoeken inzake belastingaanslagen/-beschikkingen.

Artikel 9: Inkomensondersteuning en Handhaving sociaal Domein – Functietitel ‘Medewerker beleidsuitvoering’, ‘Medewerker Bedrijfsvoering’ en ‘Medewerker Handhaving’.

  • 1.

    Het beslissen op aanvragen betreffende uitkeringen en voorzieningen.

  • 2.

    Het opschorten, herzien, intrekken, terugvorderen en beëindigen van uitkeringen en voorzieningen tot een bedrag van €50.000,-.

Artikel 10: Juridische Zaken, Verzekeringen en Inkoop – Functietitel ‘Adviseur’.

  • 1.

    Het nemen van beslissingen op aansprakelijkstellingen.

  • 2.

    Het aangaan van vaststellingsovereenkomsten in het kader van aansprakelijkstellingen en schade(claims) en de ondertekening, opzegging, verlenging of ontbinding daarvan.

  • 3.

    Het aangaan van verzekeringsovereenkomsten voor de gemeente/gemeentelijke teams en de ondertekening, opzegging, verlenging of ontbinding daarvan.

  • 4.

    Het aangaan van overeenkomsten ter zake van juridische ondersteuning en de ondertekening, opzegging, verlenging of ontbinding daarvan.

  • 5.

    Het beslissen op klachten op grond van de Verordening Klachtbehandeling Emmen en het zorg dragen voor de jaarregistraties van die klachten.

Artikel 11: Juridische Zaken, Verzekeringen en Inkoop – Functietitel ‘Medewerker’.

  • 1.

    Het verlenen, bevoorschotten en (gedeeltelijk) afwijzen van subsidies tot een bedrag van €50.000,-, waarvoor het college een beleidsregel heeft vastgesteld.

  • 2.

    Het intrekken of wijzigen van een subsidieverlening en subsidievaststelling tot een bedrag van €50.000,-

  • 3.

    Het direct vaststellen van subsidies tot een bedrag van €10.000,-

  • 4.

    Het vaststellen van subsidies overeenkomstig de hoogte van de bij subsidieverlening toegekende subsidie dan wel overeenkomstig de ingediende verantwoording passend binnen de subsidieverlening, ongeacht de hoogte van de subsidie.

  • 5.

    Het vaststellen van subsidies op een bedrag lager dan de hoogte van de bij subsidieverlening toegekende subsidies tot een bedrag van €50.000,-

Artikel 12: Kwaliteit Sociaal Domein - Functietitel ‘Medewerker beleidsuitvoering’.

  • 1.

    Het beslissen op aanvragen betreffende uitkeringen en voorzieningen.

  • 2.

    Het opschorten, herzien, intrekken en beëindigen van uitkeringen en voorzieningen.

Artikel 13: Programmabureau Emmen Vernieuwt – Projectleider.

  • 1.

    Het aangaan van overeenkomsten en de ondertekening, opzegging, verlenging of ontbinding daarvan.

  • 2.

    Het verlenen van een opdracht voor meerwerk.

Artikel 14: Projecten Openbare Ruimte – Functietitel ‘Projectleider’

  • 1.

    Het aanschrijven van netbeheerders om -op eigen kosten- over te gaan tot het nemen van maatregelen ten aanzien van kabels en leidingen ten dienste van zijn netwerk, waaronder het verplaatsen van kabels en leidingen, voor zover deze noodzakelijk zijn voor de oprichting van gebouwen of de uitvoering van werken door de gemeente.

  • 2.

    Het aangaan van overeenkomsten voor zover hiervoor een budget beschikbaar is gesteld en de ondertekening, opzegging, verlenging of ontbinding daarvan.

  • 3.

    Het aanvragen van (omgevings)vergunningen en het doen van (sloop)meldingen bij de uitvoering van projecten.

Artikel 15: Projecten Openbare Ruimte – Functietitel ‘Projectleider en ‘Medewerker’, voor zover aangewezen als directievoerder.

  • 1.

    Het aangaan van overeenkomsten met een financiële waarde van maximaal €75.000,- van meer- of minderwerk door de directievoerder(s) c.q. gemachtigden tijdens de uitvoering van een project met een aanneemsom tot €5.000.000,- voor zover passend binnen het krediet dat beschikbaar is gesteld.

  • 2.

    Het aangaan van overeenkomsten met een financiële waarde van maximaal €150.000,- van meer- of minderwerk door de directievoerder(s) c.q. gemachtigden tijdens de uitvoering van een project met een aanneemsom hoger dan €5.000.000,- voor zover passend binnen het krediet dat beschikbaar is gesteld.

Artikel 16: Projecten Openbare Ruimte – Functietitel ‘Medewerker’ (verkeer)

Het aanstellen van verkeersbrigadiers.

Artikel 17: Projectmanagement – Functietitel ‘Projectleider’.

  • 1.

    Het aangaan van overeenkomsten voor werken, diensten en leveringen, voor zover hiervoor een budget beschikbaar is gesteld en de ondertekening, opzegging, verlenging of ontbinding daarvan.

  • 2.

    Het aanvragen van (omgevings)vergunningen en het doen van (sloop)meldingen bij de uitvoering van projecten.

Artikel 18: Ruimtelijke ontwikkeling – Functietitel ‘Adviseur’.

Het nemen van besluiten inzake de toekenning of afwijzing van nadeelcompensatie.

Artikel 19: Schulddienstverlening – Functietitel ‘Medewerker Beleidsuitvoering’.

  • 1.

    Het nemen van een beslissing tot het toelaten tot schulddienstverlening alsmede het beëindigen daarvan.

  • 2.

    Het nemen van besluiten op grond van artikel 2.21 van de Wet hersteloperatie toeslagen, tot een bedrag van €5.000,-

  • 3.

    Het afgeven van een gemeentelijke verklaring in het kader van artikel 285 lid 1 onder f van de Faillissementswet.

Artikel 20: Specialisten Openbare Ruimte – Functietitel ‘Medewerker’.

  • 1.

    Het verlenen van toestemming voor het verrichten van werkzaamheden op begraafplaatsen.

  • 2.

    Het verlenen van een ontheffing van de snelheidsbeperking op begraafplaatsen.

  • 3.

    Het besluiten tot het afwijken van de volgorde bij uitgifte van graven anders dan bij directe begraving.

  • 4.

    Het verlenen van ontheffing van het verbod op begraafplaatsen te rijden elders dan op de daartoe aangewezen rijwegen.

Artikel 21: Toezicht en Handhaving – Functietitel ‘Adviseur’ (juridisch).

  • 1.

    Het schriftelijk geven van een waarschuwing.

  • 2.

    Het schriftelijk opleggen van een (voornemen tot) last onder dwangsom, last onder bestuursdwang en/of een bestuurlijke boete.

  • 3.

    Het schriftelijk intrekken van een (voornemen tot) last onder dwangsom, last onder bestuursdwang en/of een bestuurlijke boete.

  • 4.

    Het schriftelijk intrekken van vergunningen en omgevingsvergunningen.

  • 5.

    Het schriftelijk besluiten tot het invorderen van dwangsommen en de kosten van bestuursdwang.

  • 6.

    Het schriftelijk besluiten tot inbeheername in de zin van de Wet goed verhuurderschap.

  • 7.

    Het schriftelijk beslissen op een verzoek tot handhaving.

Artikel 22: Toezicht en Handhaving – Functietitel ‘Medewerker Handhaving’.

Het mondeling opleggen van (zeer) spoedeisende bestuursdwang.

Artikel 23: Vastgoed en Grondzaken – Functietitel ‘Medewerker beleidsuitvoering’

  • 1.

    Het verlenen van opties op particuliere kavels op basis van door et college vastgestelde verkavelingsplannen en kavelprijzen en met inachtneming van de algemene uitgiftevoorwaarden van de gemeente Emmen, alsmede het ontbinden van onderhavige overeenkomsten.

Artikel 24: Vastgoed en Grondzaken – Functietitel ‘Medewerker ontwikkeling’

Het verlenen en intrekken van jachtrechten op gemeente-eigendommen.

Artikel 25: Vastgoed en Grondzaken – Functietitel ‘Medewerker ontwerp en voorbereiding’

Het aanvragen van vergunningen ten behoeve van aansluitingen van elektrische-, gas- en waterinstallaties bij nutsbedrijven.

Artikel 26: Vastgoed en Grondzaken – Functietitel ‘Projectleider’

  • 1.

    Het aangaan van overeenkomsten voor werken, diensten en leveringen, voor zover hiervoor een budget beschikbaar is gesteld en de ondertekening, opzegging, verlenging of ontbinding daarvan.

  • 2.

    Het aanvragen van (omgevings)vergunningen en het doen van (sloop)meldingen bij de uitvoering van projecten.

Artikel 27: Vergunningen Leefomgeving – Functietitel ‘Adviseur’

Het nemen van de beslissing op bezwaar, wanneer het bezwaar tegen de heffing van leges betreft, tot een legesbedrag van €50.000,-.

Artikel 28: Vergunningen Leefomgeving – Functietitel ‘Medewerker beleidsuitvoering’ , ‘Medewerker publiek’ en ‘Medewerker bedrijfsvoering’.

  • 1.

    Het beslissen op aanvragen van (omgevings)vergunningen.

  • 2.

    Het beslissen op aanvragen van ontheffingen.

  • 3.

    Het beslissen naar aanleiding van meldingen.

  • 4.

    Het aanstellen van verkeersregelaars.

  • 5.

    Het inwinnen van een Bibob-advies voor de uitvoering van de Alcoholwet en de daaraan gerelateerde gemeentelijke verordeningen.

  • 6.

    Het aanvragen van inlichtingen uit strafregisters en algemene documentatieregisters ten behoeve van vergunningverlening van prostitutiebedrijven, kansspelbedrijven en horecabedrijven.

Bijlage 6

Aanwijzingsbesluiten

Publiekszaken

Als de gemeenteambtenaar, bedoeld in artikel 231, tweede lid, onderdeel b van de Gemeentewet (heffingsambtenaar), voor zover het betreft de heffingen op grond van de geldende Legesverordening inzake:

  • 1.

    burgerlijke stand;

  • 2.

    reisdocumenten;

  • 3.

    rijbewijzen;

  • 4.

    verstrekkingen uit de Basisregistratie Personen;

  • 5.

    vastgoedinformatie;

  • 6.

    overige publiekszaken;

en voor zover het betreft heffingen op grond van artikel 9 e.v. van de geldende Tariefverordening Reinigingsrechten, Openbare Werken, Geo-informatie,

wordt aangewezen:

  • Teamleider

Met verlening van ondermandaat aan:

  • Medewerker publiek (front-office 1e schil).

  • Medewerker publiek (front-office 2e schil).

  • Medewerker beleidsuitvoering (burgerzaken/IPR)

Vergunningen Leefomgeving

Als de gemeenteambtenaar, bedoeld in artikel 231, tweede lid, onderdeel b van de Gemeentewet (heffingsambtenaar), voor zover het betreft de heffingen op grond van de geldende Legesverordening inzake:

  • 1.

    de Wet op de kansspelen;

  • 2.

    de Algemene verordening ondergrondse infrastructuur;

  • 3.

    Dienstverlening en besluiten in het kader van de Omgevingswet;

  • 4.

    Dienstverlening vallend onder de dienstenrichtlijn en niet vallend onder 3,

wordt aangewezen:

  • Teamleider

Met verlening van ondermandaat aan:

  • Adviseur (juridisch)

Toezicht en Handhaving

Als de gemeenteambtenaar, bedoeld in artikel 231, tweede lid, onderdeel b van de Gemeentewet (heffingsambtenaar), voor zover het betreft de heffingen op grond van de geldende Legesverordening inzake:

  • 1.

    de Wet op de kansspelen;

  • 2.

    de Algemene verordening ondergrondse infrastructuur;

  • 3.

    Dienstverlening en besluiten in het kader van de Omgevingswet;

  • 4.

    Dienstverlening vallend onder de dienstenrichtlijn en niet vallend onder 3,

wordt aangewezen:

  • Teamleider

Met verlening van ondermandaat aan:

  • Adviseur (juridisch)

Als de gemeenteambtenaar, bedoeld in artikel 231, tweede lid, onderdeel b van de Gemeentewet (heffingsambtenaar), voor zover het betreft de heffingen op grond van de geldende Verordening op de heffing en de invordering van parkeerbelastingen en de geldende Verordening Marktgelden wordt aangewezen:

  • Teamleider

Met verlening van ondermandaat aan:

  • Medewerker handhaving (controle openbare ruimte)

  • Medewerker parkeercontrole Stichting Veiligheidszorg Drenthe

  • Medewerker handhaving (marktmeester)

Als de gemeenteambtenaar, bedoeld in artikel 231, tweede lid, onderdeel c van de Gemeentewet (heffingsambtenaar), voor zover het betreft de heffingen op grond van de geldende Verordening op de heffing en de invordering van parkeerbelastingen en de geldende Verordening Marktgelden wordt aangewezen:

  • Teamleider

Beheer openbare ruimte en Gebiedscoördinatie

Als de gemeenteambtenaar, bedoeld in artikel 231, tweede lid, onderdeel b van de Gemeentewet (heffingsambtenaar), voor zover het betreft de heffingen op grond van de geldende Verordening op de heffing en invordering van rioolaansluitrecht en de geldende Algemene Verordening Ondergrondse Infrastructuur Gemeente Emmen wordt aangewezen:

  • Teamleider

Uitvoering Stad en Buiten

Als de gemeenteambtenaar, bedoeld in artikel 231, tweede lid, onderdeel b van de Gemeentewet (heffingsambtenaar), voor zover het betreft de heffingen op grond van de geldende Tariefverordening Reinigingsrechten, Openbare Werken, Geo-informatie inzake rechten op openbare werken wordt aangewezen:

  • Teamleider

Specialisten Openbare Ruimte

Als de gemeenteambtenaar, bedoeld in artikel 231, tweede lid, onderdeel b van de Gemeentewet (heffingsambtenaar), voor zover het betreft de heffingen op grond van de geldende Verordening lijkbezorgingsrechten wordt aangewezen:

  • Teamleider

Belastingen

Als de gemeenteambtenaar, bedoeld in artikel 231, tweede lid, onderdeel b van de Gemeentewet (heffingsambtenaar) wordt aangewezen:

  • Teamleider

Met verlening van ondermandaat aan:

  • Adviseur (juridisch), voor zover het betreft de afhandeling van bezwaar en beroep.

  • Medewerkers van Cannock Chase Public, voor zover het betreft de naheffingsaanslagen parkeerbelastingen van buitenlandse kentekenhouders.

Als de gemeenteambtenaar, bedoeld in artikel 231, tweede lid, onderdeel c van de Gemeentewet (invorderingsambtenaar) wordt aangewezen:

  • Teamleider

Met verlening van ondermandaat aan:

  • Belastingdeurwaarder.

  • Senior Medewerker invordering.

  • Medewerkers van Cannock Chase Public, voor zover het betreft de naheffingsaanslagen parkeerbelastingen van buitenlandse kentekenhouders.

Als de gemeenteambtenaar, bedoeld in artikel 231, tweede lid, onderdeel e van de Gemeentewet (belastingdeurwaarder) wordt aangewezen:

  • Belastingdeurwaarder.

Als de gemeenteambtenaar, bedoeld in artikel 1, tweede lid van de Wet waardering onroerende zaken (WOZ-ambtenaar) wordt aangewezen:

  • Teamleider

Met verlening van ondermandaat aan:

  • Adviseur (juridisch) voor zover het betreft de afhandeling van bezwaar en beroep.

  • Taxateur, voor zover het betreft de afhandeling van bezwaar en beroep.

Als gemeenteambtenaar, bedoeld in de artikelen 231 en 246a van de Gemeentewet en jegens wie gelden de verplichtingen bedoeld in de artikelen 47, 49 en 50 van de Algemene wet inzake rijksbelastingen en in de artikelen 58 en 60 van de Invorderingswet 1990, dan wel bedoeld of van toepassing verklaard in de Algemene Maatregel van Bestuur krachtens artikel 246a Gemeentewet wordt aangewezen:

  • Teamleider

Als gemeenteambtenaar, bedoeld in de artikelen 231 en 246a van de Gemeentewet en jegens wie gelden de verplichtingen bedoeld in de artikelen 47, 49 en 50, 51 en 53a van de Algemene wet inzake rijksbelastingen, dan wel bedoeld of van toepassing verklaard in de Algemene Maatregel van Bestuur krachtens artikel 31 van de Wet waardering onroerende zaken wordt aangewezen:

  • Teamleider

Informatisering

Als de gemeenteambtenaar, bedoeld in artikel 231, tweede lid, onderdeel b van de Gemeentewet (heffingsambtenaar), voor zover het betreft de heffingen op grond van paragraaf 1.5 van de geldende Tarieventabel behorende bij de geldende Legesverordening wordt aangewezen:

  • Teamleider