Regeling van Gedeputeerde Staten van de provincie Noord-Brabant van 18 maart 2025, houdende regels omtrent het verstrekken van bijdragen voor het versnellen van het verduurzamen van bedrijventerreinen (Bijdrageregeling Icoonaanpak Grote Oogst Noord-Brabant)

Geldend van 01-04-2025 t/m heden

Intitulé

Regeling van Gedeputeerde Staten van de provincie Noord-Brabant van 18 maart 2025, houdende regels omtrent het verstrekken van bijdragen voor het versnellen van het verduurzamen van bedrijventerreinen (Bijdrageregeling Icoonaanpak Grote Oogst Noord-Brabant)

Gedeputeerde Staten van Noord-Brabant,

Gelet op artikel 2 van de Algemene bijdrageverordening Noord-Brabant;

Overwegende dat het wenselijk is een bijdrageregeling vast te stellen teneinde bijdragen te kunnen verstrekken om de verduurzaming van bedrijventerreinen te versnellen;

Besluiten vast te stellen de volgende regeling:

Artikel 1 Begripsbepalingen

In deze regeling wordt verstaan onder:

Abv: Algemene bijdrageverordening Noord-Brabant;

arbeids- en personeelsuren: uren van personeel van de bijdrageaanvrager dat al dan niet in loondienst is, niet zijnde kosten derden;

bedrijventerrein: aaneengesloten terrein met een bruto oppervlakte groter dan één hectare, ten behoeve van de bedrijfsmatige uitoefening van industriële, ambachtelijke of dienstverlenende bedrijven of groothandel met de daarbij behorende voorzieningen;

bijdrage in natura: uren, zaken of diensten die aantoonbaar om niet zijn ingebracht door een derde;

lijst icoonaanpak Grote Oogst: lijst met bedrijventerreinen, opgenomen in bijlage 1 bij deze regeling, die onderdeel zijn van de ‘Aanpak Grote Oogst’ om de verduurzaming van bedrijventerreinen te versnellen;

kosten derden: kosten die op factuur aantoonbaar en aan derden verschuldigd zijn en die direct voor het project waarvoor de bijdrage wordt aangevraagd worden gemaakt;

ontwerp- of ontwikkelfase: fase in een project die volgt op de verkenningsfase, waarin ambitie, scope en volgende stappen al duidelijk zijn en waarin de activiteiten gericht zijn op de uitvoering van een concreet en specifiek project;

project: activiteit of samenhangend geheel van activiteiten die afgebakend zijn in de tijd en gericht zijn op een specifiek eindresultaat;

samenwerkingspartners: rechtspersonen waarmee de aanvrager samenwerkt met het oog op het verduurzamen van het bedrijventerrein waarvoor op grond van deze regeling een bijdrage wordt aangevraagd;

verkenningsfase: fase waarin de doelgroep, bedoeld in artikel 2, met gebruikmaking van een bijdrage op basis van de Bijdrageregeling verduurzamen bedrijventerreinen Grote Oogst Noord-Brabant de verduurzaming van een bedrijventerrein heeft onderzocht.

Artikel 2 Doelgroep

Een bijdrage op grond van deze regeling kan worden aangevraagd door:

  • a.

    de gemeente Bergen op Zoom;

  • b.

    de gemeente Oosterhout;

  • c.

    de gemeente Etten-Leur;

  • d.

    de gemeente Tilburg;

  • e.

    de gemeente Waalwijk;

  • f.

    de gemeente ’s-Hertogenbosch;

  • g.

    de gemeente Oss;

  • h.

    de gemeente Meijerstad;

  • i.

    de gemeente Son en Breugel.

  • j.

    de gemeente Eindhoven;

  • k.

    de gemeente Helmond.

Artikel 3 Projecten die in aanmerking komen voor een bijdrage

Een bijdrage kan worden verstrekt voor projecten gericht op het versnellen van het verduurzamen van een van de bedrijventerreinen, opgenomen op de lijst icoonaanpak Grote Oogst.

Artikel 4 Weigeringsgronden

Een bijdrage wordt geweigerd indien:

  • a.

    reeds voor indiening van de aanvraag begonnen is met de uitvoering van het project;

  • b.

    reeds een aanvraag voor het bedrijventerrein gedaan is;

  • c.

    voor het project reeds subsidie of een bijdrage is verstrekt op grond van deze of een andere provinciale subsidieregeling of bijdrageregeling;

  • d.

    de aangevraagde bijdrage minder dan € 75.000 bedraagt;

  • e.

    het bedrijventerrein waarvoor de bijdrage wordt aangevraagd niet is gelegen binnen de gemeentegrenzen van de aanvrager.

Artikel 5 Vereisten voor een bijdrage

Om voor een bijdrage in aanmerking te komen, wordt voldaan aan de volgende vereisten:

  • a.

    het project wordt uitgevoerd in de provincie Noord-Brabant;

  • b.

    het project is gericht op het verduurzamen van bedrijventerreinen, opgenomen op de lijst icoonaanpak Grote Oogst;

  • c.

    de aanvraag voor een bijdrage omvat maximaal drie projecten per bedrijventerrein;

  • d.

    het project:

    • 1°.

      heeft een substantiële impact;

    • 2°.

      bevindt zich in de ontwerp-,ontwikkel of uitvoeringsfase;

    • 3°.

      heeft een breed draagvlak, blijkend uit actieve ondersteuning door een of meer samenwerkingspartners;

  • e.

    het project kan uiterlijk 1 juli 2027 worden afgerond;

  • f.

    de bijdrageontvanger is bereid de uitkomsten van het project te delen met derden, waaronder de andere bijdrageontvangers;

  • g.

    de bijdrageontvanger overlegt een projectplan waarin in ieder geval is opgenomen op welke wijze wordt voldaan aan de vereisten in deze regeling.

Artikel 6 Kosten die in aanmerking komen voor een bijdrage

Voor zover noodzakelijk en adequaat in relatie tot het doel van de bijdrage komen de begrote kosten van derden in aanmerking voor een bijdrage.

Artikel 7 Kosten die niet in aanmerking komen voor een bijdrage

In afwijking van artikel 6 komen de volgende kosten niet voor een bijdrage in aanmerking:

  • a.

    arbeids- en personeelsuren van de aanvrager;

  • b.

    bijdragen in natura van de aanvrager.

Artikel 8 Vereisten aanvraag bijdrage

Een aanvraag voor een bijdrage:

  • a.

    wordt ingediend met gebruikmaking van het daartoe door Gedeputeerde Staten vastgestelde aanvraagformulier;

  • b.

    wordt ingediend van 1 april 2025 tot en met 18 december 2025;

  • c.

    bevat een projectplan waarin in ieder geval is opgenomen op welke wijze wordt voldaan aan de vereisten in deze regeling;

  • d.

    bevat een beschrijving van de met de samenwerkingspartners gemaakte afspraken waaronder in ieder geval afspraken over:

    • 1°.

      de projecten in het kader van de verduurzaming van het bedrijventerrein waarvoor een bijdrage wordt aangevraagd;

    • 2°.

      de wijze waarop de samenwerkingspartners met elkaar de afweging maken of hebben gemaakt welke projecten zullen worden uitgevoerd om te komen tot verduurzaming van het bedrijventerrein; en

    • 3°.

      het proces van samenwerking inclusief een beschrijving van de rollen van de verschillende partijen.

Artikel 9 Bijdrageplafond

Gedeputeerde Staten stellen het bijdrageplafond voor de periode bedoeld in artikel 8, onder b, vast op € 1.200.000.

Artikel 10 Hoogte van de bijdrage

De hoogte van de bijdrage bedraagt de begrote in aanmerking komende kosten tot een maximum van:

  • a.

    € 100.000 per bedrijventerrein; en

  • b.

    50 % van de totale begrote in aanmerking komende kosten.

Artikel 11 Verdelingswijze

Het bijdrageplafond wordt verdeeld op volgorde van binnenkomst.

Artikel 12 Verplichtingen algemeen

  • 1. De bijdrageontvanger heeft de volgende verplichtingen:

    • a.

      hij deelt de uitkomsten van het project met derden, waaronder de overige ontvangers van bijdragen op grond van deze regeling;

    • b.

      hij rondt het project af voor 1 juli 2027.

  • 2. Indien het project wegens onvoorziene omstandigheden niet kan worden afgerond binnen de termijn, genoemd in het eerste lid onder b en de bijdrageontvanger verlenging van die termijn wenselijk acht, kan hij uiterlijk de dag voor het verstrijken van die termijn schriftelijk een gemotiveerd verzoek indienen bij Gedeputeerde Staten tot verlenging met maximaal zes maanden.

Artikel 13 Verplichtingen verantwoording

De bijdrageontvanger overlegt aan het einde van de looptijd per bedrijventerrein een verslag van de activiteiten en behaalde resultaten van de gerealiseerde projecten.

Artikel 14 Bevoorschotting en betaling

  • 1. Gedeputeerde Staten verstrekken een voorschot van 100% van het verleende subsidiebedrag.

  • 2. Het voorschot, bedoeld in het eerste lid, wordt in een keer betaald.

Artikel 15 Wijze van verstrekken

De bijdrage wordt verleend en ambtshalve vastgesteld op grond van artikel 13, onder b, van de Abv.

Artikel 16 Evaluatie

Gedeputeerde Staten zenden in 2026 en vervolgens telkens na twee jaar aan Provinciale Staten een verslag over de effecten en de doeltreffendheid van deze regeling in de praktijk.

Artikel 17 Inwerkingtreding

Deze regeling treedt in werking met ingang van de dag na de datum van uitgifte van het Provinciaal Blad waarin zij wordt geplaatst.

Artikel 18 Citeertitel

Deze regeling wordt aangehaald als: Bijdrageregeling Icoonaanpak Grote Oogst Noord-Brabant.

Ondertekening

’s-Hertogenbosch, 18 maart 2025

Gedeputeerde Staten voornoemd,

de voorzitter,

mr. I.R. Adema

de secretaris,

drs. G.H.E. Derks MPA

Bijlage 1 behorende bij artikel 1 van de Bijdrageregeling icoonaanpak Grote Oogst Noord-Brabant

Lijst bedrijventerreinen icoonaanpak Grote Oogst

Gemeente

Bedrijventerrein*

1

Bergen op Zoom

Theodorushaven – Noordland - de Poort*

2

Oosterhout

Vijf Eiken – Heihoef*

3

Etten-Leur

Vosdonk

4

Tilburg

Kraaiven – Vossenberg*

5

Tilburg

Loven

6

Waalwijk

Haven

7

’s Hertogenbosch

Rietvelden – Ertveld – de Vutter*

8

Oss

Moleneind

9

Meierijstad

Veghelse bedrijventerreinen*

10

Son en Breugel

Ekkersrijt

11

Eindhoven

De Hurk

12

Helmond

BZOB – Hoogeind*

* De hieronder per regel vermelde bedrijventerreinen worden voor de uitleg van deze regeling beschouwd als één bedrijventerrein.

Toelichting behorende bij de Bijdrageregeling icoonaanpak Grote Oogst Noord-Brabant

I. Algemeen

Met deze bijdrageregeling wordt beoogd de verduurzaming van een aantal bedrijventerreinen in de provincie Noord-Brabant te versnellen. Hierdoor wordt een belangrijke bijdrage geleverd aan het halen van klimaatdoelstellingen en het creëren van een toekomstbestendige economie. Het betreft een limitatief aantal bedrijventerreinen, dat in bijlage 1 van deze regeling vermeld staat. De in deze regeling genoemde gemeenten kunnen een bijdrage aanvragen voor deze bedrijventerreinen voor zover die binnen de gemeentegrenzen van de aanvragende gemeente liggen.

Deze bijdrageregeling is voor een deel het vervolg op de Bijdrageregeling verduurzamen bedrijventerreinen Grote Oogst Noord-Brabant. In laatstgenoemde regeling lag de focus op de verkenningsfase. Het doel van deze regeling is om de volgende stap te stimuleren en de realisatie van concrete projecten aan te jagen. Daarom kan een bijdrage worden aangevraagd voor projecten die zich bevinden in de ontwikkel-, -ontwerp-, of uitvoeringsfase. Het moet daarbij gaan om projecten met een substantiële impact op de verduurzaming van de bedrijventerreinen. Voor het slagen van deze projecten is het belangrijk is dat zij actief worden ondersteund door de organisaties waarmee de aanvrager samenwerkt. In de regeling is dit daarom als een vereiste voor het ontvangen van een bijdrage vastgelegd.

II. Artikelsgewijs

Artikel 1 Doelgroep

De doelgroep van aanvragende gemeenten bestaat uit gemeenten die een aanvraag hebben ingediend op grond van de Bijdrageregeling verduurzamen bedrijventerreinen Grote Oogst Noord-Brabant. Dit sluit aan bij de eis in deze regeling om een bijdrage te verstrekken voor projecten waarbij de verkenningsfase inmiddels is afgesloten.

Artikel 4 Weigeringsgronden

Onder b Eenmalig subsidie

Iedere gemeente kan op grond van deze regeling slechts een keer een aanvraag indienen per bedrijventerrein. In de weigeringsgrond onder b is dit vastgelegd.

Onder c Minimum € 75.000

Er worden geen bijdragen minder dan € 75.000 verstrekt. Ook dit is een uitwerking van de doelstelling dat met de bijdrage een zo groot mogelijke versnelling in de transitie naar verduurzaming van bedrijventerreinen moet worden bereikt.

Artikel 5 Vereisten voor een bijdrage

Onderdeel d, onder 1° Substantiële impact

Alleen activiteiten die een substantiële impact hebben op de verduurzaming van een bedrijventerrein komen voor een bijdrage in aanmerking. Doordat het bedrag dat minimaal moet worden aangevraagd (€ 75.000) relatief hoog is en er in een aanvraag maar maximaal drie projecten kunnen worden aangevraagd, wordt mede voorkomen dat de bijdrage over te veel verschillende kleine projecten wordt verspreid. Dit komt een efficiënte inzet van de bijdragemiddelen ten goede, helpt gemeenten om de focus te leggen op een aanvraag en beperkt de administratieve lasten. Dit is een uitwerking van de doelstelling dat met de bijdrage een liefst zo groot mogelijke versnelling in de transitie naar verduurzaming van bedrijventerreinen wordt bereikt.

Onderdeel d, onder 3° Samenwerkingspartners

De aanvragende gemeente bereikt de beoogde verduurzaming van het bedrijventerrein niet zonder samenwerking. De organisaties waarmee de aanvragende gemeente samenwerkt met het oog op het verduurzamen van het bedrijventerrein zijn van groot belang voor het daadwerkelijk slagen van de beoogde transitie naar verduurzaming van bedrijventerreinen. In dit onderdeel is daarom de eis vastgelegd dat de samenwerkingspartners de activiteiten actief moeten ondersteunen. Dit kan bijvoorbeeld door een weergave van gezamenlijk gemaakte afspraken in projectoverleggen of stuurgroepen over de keuze van de projecten, rolverdeling en bijdrage. Onder samenwerkingspartners wordt in ieder geval ten minste verstaan de partners die het plan van aanpak in het kader van de eerste bijdrageregeling ondertekend of ondersteund hebben.

Artikel 8 Vereisten aanvraag bijdrage

Onder d Beschrijving

Om te kunnen beoordelen of de samenwerkingspartners de activiteiten waarvoor subsidie wordt aangevraagd daadwerkelijk actief ondersteunen is in dit artikel vastgelegd dat de aanvrager een beschrijving indient van de afspraken die hierover met de samenwerkingspartners zijn gemaakt. In ieder geval zullen afspraken gemaakt moeten worden over de zaken die onder 1° tot en met 3° van dit onderdeel zijn genoemd.

Artikel 10 Hoogte van de bijdrage

Onder b Eigen bijdrage

Dat ondersteuning door samenwerkingspartners belangrijk is voor het slagen van de transitie is reeds vastgelegd in het vereiste in artikel 5, onderdeel d, onder 3°. Dit komt echter ook tot uitdrukking in dit artikel inzake de maximale hoogte van de bijdrage. Doordat de hoogte van de bijdrage maximaal 50% van de totale begrote subsidiabele kosten bedraagt, dient ten minste de andere helft gefinancierd te worden door een eigen bijdrage van de aanvrager zelf.

Per aanvraag kunnen maximaal drie projecten worden aangevraagd. Indien de aanvraag bestaat uit twee of drie projecten wordt gekeken naar het totaal van de eigen bijdrage. De eigen bijdrage per project mag dus verschillen, mits het totaal maar tenminste voor 50% bestaat uit een eigen bijdrage van de gemeente.

Het vragen van een eigen bijdrage is een beproefd instrument om alleen voor die projecten een bijdrage te verlenen waarvoor in de samenleving draagvlak en vertrouwen bestaat. Dit vergroot de kans van slagen van de projecten waarvoor een bijdrage wordt aangevraagd. De bron en vorm van de eigen bijdrage zijn volledig vrij, De eigen bijdrage mag bestaan uit eigen gelden van de gemeente, co-financiering door subsidies van andere overheden, co-financiering door samenwerkingspartners of andere derden, maar ook bijdragen in natura van samenwerkingspartners of derden.

Arbeids- en personeelskosten en bijdragen in natura van de gemeente zelf mogen niet worden meegerekend in de berekening van het 50% eigen bijdrage deel van de totale begrote subsidiabele kosten. Deze kosten zijn in artikel 7 namelijk expliciet uitgezonderd van een bijdrage.

Artikel 11 Verdelingswijze

De maximale hoogte van de bijdrage van € 100.000 per bedrijventerrein, voorkomt in combinatie met het totale bijdrageplafond van artikel 9 dat het bijdrageplafond overschreden kan worden. Alle genoemde bedrijventerreinen kunnen dus in volgorde van binnenkomst in aanmerking komen voor een bijdrage.

Gedeputeerde Staten van Noord-Brabant,

de voorzitter,

mr. I.R. Adema

de secretaris,

drs. G.H.E. Derks MPA