REGELING ADVIESRAAD SOCIAAL DOMEIN GEMEENTE OUDE IJSSELSTREEK 2025

Geldend van 28-03-2025 t/m heden met terugwerkende kracht vanaf 01-01-2025

Intitulé

REGELING ADVIESRAAD SOCIAAL DOMEIN GEMEENTE OUDE IJSSELSTREEK 2025

Burgemeester en wethouders van de gemeente Oude IJsselstreek;

gelet op artikel 2.1.3. lid 3 Wmo 2015; gelet op artikel 2.10 van de Jeugdwet; gelet op artikel 47 van de Participatiewet;

gelet op artikel 2.1, 11.1 en 11.2 van de verordening sociaal domein 2025

Besluiten vast te stellen;

Regeling Adviesraad sociaal domein gemeente Oude IJsselstreek 2025.

Inhoudsopgave

Artikel 1 Begripsomschrijving 3

Artikel 2 Samenstelling en benoeming van de Adviesraad sociaal domein OIJ 3

Artikel 3 Taken en bevoegdheden van de Adviesraad sociaal domein OIJ 3

Artikel 4 Ondersteuning Adviesraad sociaal domein OIJ 4

Artikel 5 De vergaderingen van de Adviesraad sociaal domein OIJ 4

Artikel 6 Budget Adviesraad sociaal domein OIJ 4

Artikel 7 Verslaglegging Adviesraad sociaal domein OIJ 4

Artikel 8 Geschillen 5

Artikel 9 Slotbepalingen 5

Artikel 1 Begripsomschrijving

In deze regeling wordt verstaan onder:

Sociaal domein: de beleidsterreinen behorende tot de Wet maatschappelijke ondersteuning 2015, Participatiewet, of Jeugdwet en de onderwerpen in het sociaal domein die van belang kunnen zijn voor een inwoner van de gemeente Oude IJsselstreek.

College: het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Oude IJsselstreek.

Adviesraad sociaal domein gemeente Oude IJsselstreek: is een inspraak en medezeggenschapsorgaan van inwoners uit de gemeente Oude IJsselstreek die het college gevraagd en ongevraagd adviseren over de onderwerpen in het sociaal domein.

Artikel 2 Samenstelling en benoeming van de Adviesraad sociaal domein OIJ

1. De adviesraad is een vertegenwoordigend inspraak- en medezeggenschapsorgaan. Dit betekent dat:

  • a. De adviesraad bestaat uit inwoners die direct of indirect betrokken zijn (of recent zijn geweest) bij de uitvoering van het beleid binnen het sociaal domein.

  • b. De adviesraad een representatieve afspiegeling is van alle doelgroepen in het sociaal domein.

2. De adviesraad selecteert en werft zijn eigen leden en doet een voordracht aan het college.

3. De leden van de adviesraad worden benoemd door het college.

4. De leden van de adviesraad zijn woonachtig in de gemeente Oude IJsselstreek. Leden van de adviesraad mogen geen fractie assistent en geen lid zijn van de gemeenteraad of van het college. Leden van de adviesraad mogen niet werkzaam zijn bij de gemeente Oude IJsselstreek.

5. Leden van de adviesraad worden benoemd voor de duur van maximaal vier jaren. Een herbenoeming van vier jaar is eenmalig mogelijk.

6. De adviesraad zorgt nadrukkelijk voor een goede balans tussen continuïteit, ervaring en vernieuwing van de adviesraad.

7. De adviesraad heeft een onafhankelijke voorzitter en wordt door het college geworven door middel van een openbare sollicitatieprocedure. De voorzitter heeft geen stemrecht. De adviesraad kiest uit zijn midden een vicevoorzitter die de voorzitter bij afwezigheid vervangt.

8. Het lidmaatschap eindigt:

  • a. Op eigen verzoek.

  • b. Bij verhuizing buiten de gemeente Oude IJsselstreek.

  • c. Na het verstrijken van de zittingsperiode van 4 jaar en eventuele eenmalige herbenoeming van 4 jaar.

  • d. Bij toetreding tot de gemeenteraad (als lid en fractie assistent), het college van burgemeester en wethouders of bij indiensttreding bij de gemeente Oude IJsselstreek.

  • e. Bij disfunctioneren waarna de onafhankelijke voorzitter een voorstel doet aan het college om het betreffende lid van zijn verplichtingen te ontslaan.

Artikel 3 Taken en bevoegdheden van de Adviesraad sociaal domein OIJ

1. De adviesraad heeft als taak het college gevraagd en ongevraagd te adviseren en te informeren over het beleid en de kwaliteit van de dienstverlening en ontwikkelingen te signaleren die van belang zijn voor het sociaal domein. De adviesraad betrekt daarbij de mening van de inwoners van de gemeente Oude IJsselstreek.

2. De adviesraad heeft tot taak aansluiting te houden met de doelgroep en cliëntorganisaties

3. De adviesraad heeft geen bevoegdheden in zaken over individuele klachten, bezwaarschriften en andere zaken met betrekking tot een individuele persoon of gezin.

4. De adviesraad waarborgt haar representativiteit en heeft een actieve rol in het inventariseren van ervaringen, overtuigingen, wensen en behoeften van de inwoners van de gemeente Oude IJsselstreek die direct of indirect betrokken zijn (of recent zijn geweest) bij de uitwerking/ uitvoering van het beleid binnen het sociaal domein

5. De adviesraad stelt een reglement vast waarin zij haar werkwijze vastlegt.

Artikel 4 Ondersteuning Adviesraad sociaal domein OIJ

1. Het college zorgt voor de ondersteuning van de adviesraad. Het college:

  • a. Wijst een ambtenaar aan als contactambtenaar.

  • b. Zorgt voor de invulling van de administratieve ondersteuning van de adviesraad.

  • c. Zorgt ervoor dat adviesaanvragen en conceptbeleid de adviesraad tijdig bereiken.

  • d. Verstrekt de nodige informatie voor zover dat nodig is voor het naar behoren functioneren van de adviesraad.

  • e. Verstrekt de informatie op een zodanig tijdstip dat daadwerkelijk invloed mogelijk is op de beleidsvorming en besluitvorming.

  • f. Ziet erop toe dat de adviesraad wordt geïnformeerd over de redenen van afwijking van het door de adviesraad gegeven advies.

  • g. Stelt gemeentelijke accommodatie beschikbaar voor de vergaderingen van de adviesraad. Dit vindt plaats op basis van beschikbaarheid

  • h. Maakt het bestaan van de adviesraad bekend bij de cliënten van de gemeente, de gemeentelijke organisatie en belangenorganisaties.

Artikel 5 De vergaderingen van de Adviesraad sociaal domein OIJ

1. De vergaderingen van de adviesraad worden voorgezeten door de onafhankelijke voorzitter. De onafhankelijke voorzitter heeft geen stemrecht.

2. Het vergaderschema van de adviesraad is procedureel afgestemd op dat van de gemeenteraad van Oude IJsselstreek.

3. De gemeente geeft via haar publicatiekanalen bekendheid aan de vergadering van de adviesraad. De vergaderingen zijn deels openbaar.

4. Van elke vergadering wordt een verslag gemaakt dat de uitgebrachte adviezen van de leden vermeldt.

Artikel 6 Budget Adviesraad sociaal domein OIJ

1. Aan elk lid en de voorzitter wordt per bijgewoonde vergadering een vergoeding toegekend die bedoeld is voor de voorbereiding van de vergadering, het uitwerken van adviezen, de aanwezigheid, de reiskosten en eventuele onkosten die het lid maakt ten behoeve van de uit te voeren taken. De vergoeding is voor leden gelijk aan die van de commissieleden, zoals vastgelegd in Artikel 3.4.1 Rechtspositiebesluit decentrale politieke ambtsdragers.

De vergoeding voor de onafhankelijk voorzitter bedraagt 150% van die vergoeding.

2. Ten behoeve van de adviesraad wordt jaarlijks een budget beschikbaar gesteld ten behoeve van uitgaven die noodzakelijk zijn voor de uitvoering van haar werkzaamheden zoals deskundigheidsbevordering, kosten voor het inwinnen van advies en kosten voor het raadplegen van doelgroepen binnen de wet.

3. De adviesraad overlegt jaarlijks een begroting aan het college ter goedkeuring.

Artikel 7 Verslaglegging Adviesraad sociaal domein OIJ

1. Jaarlijks, voor 1 april, brengt de voorzitter namens de adviesraad verslag uit aan het college van de activiteiten en de bevindingen over het voorgaande jaar. Daarbij wordt in een financieel verslag ook verantwoording afgelegd over de besteding van het beschikbaar gestelde budget.

Artikel 8 Geschillen

1. Het college beslist en doet uitspraak over onduidelijkheden en geschillen die voortkomen uit deze regeling.

Artikel 9 Slotbepalingen

1. Wijziging of intrekking van deze regeling vindt niet eerder plaats dan nadat de adviesraad daarover is gehoord.

2. Deze regeling kan aangehaald worden als: Regeling Adviesraad sociaal domein gemeente Oude IJsselstreek 2025.

3. Deze regeling treedt in werking op de dag na bekendmaking en heeft terugwerkende kracht tot 1 januari 2025.

4. De Regeling Adviesraad sociaal domein gemeente Oude IJsselstreek 2022 wordt ingetrokken.

Ondertekening

Aldus vastgesteld op 4 februari 2025,

Burgemeester en wethouders van de gemeente Oude IJsselstreek