Permanente link
Naar de actuele versie van de regeling
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR737197
Naar de door u bekeken versie
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR737197/1
Aanwijzings- en benoemingsbesluiten informatiebeheer Utrechtse Heuvelrug 2025
Geldend van 27-03-2025 t/m heden
Intitulé
Aanwijzings- en benoemingsbesluiten informatiebeheer Utrechtse Heuvelrug 2025Het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Utrechtse Heuvelrug;
in de hoedanigheid van zorgdrager voor de archiefbescheiden op basis van artikel 30 van de Archiefwet 1995;
gelet op artikelen 31 en 32, derde lid, van de Archiefwet 1995 en artikel 3a van het Archiefbesluit 1995;
besluit:
- I.
als gemeentearchivaris aan te wijzen: directeur-archivaris van de gemeenschappelijke regeling Regionaal Archief Zuid-Utrecht (RAZU) te Wijk bij Duurstede;
- II.
als archiefbewaarplaats aan te wijzen: de gemeenschappelijke regeling Regionaal Archief Zuid-Utrecht (RAZU) gelegen aan de Karel de Grotestraat 30 te Wijk bij Duurstede;
- III.
- a.
een Strategisch informatieoverleg in te stellen waarin zitting hebben: de aangewezen gemeentelijke deelnemers en de gemeentearchivaris; en
- b.
als onafhankelijke deskundige, op voordracht van de onder a genoemde personen, in het Strategisch informatieoverleg te benoemen: een onafhankelijk deskundige op het terrein van de relatie tussen burger en overheid en de betekenis van overheidsinformatie voor deze relatie;
- a.
- IV.
De Aanwijzingsbesluiten informatiebeheer gemeente Utrechtse Heuvelrug 2022 worden ingetrokken; en
- V.
dat dit besluit in werking treedt in werking op dag van inwerkingtreding van de Archiefverordening gemeente Utrechtse Heuvelrug 2025 op 27 maart 2025 en wordt aangehaald als: Aanwijzings- en benoemingsbesluiten informatiebeheer Utrechtse Heuvelrug 2025.
Ondertekening
Aldus vastgesteld in de vergadering van het college van burgemeester en wethouders van Gemeente Utrechtse Heuvelrug op 18 februari 2025.
Burgemeester,
Secretaris,
Belanghebbenden kunnen tegen dit besluit binnen zes weken na de dag van publicatie een bezwaarschrift indienen bij het college van burgemeester en wethouders van Gemeente Utrechtse Heuvelrug via ons digitaal loket (www.heuvelrug.nl/form/contactformulier/contactformulier-0) of per post naar postbus 200, 3940 AE Doorn. Een bezwaarschrift schorst de werking van het besluit niet.
Belanghebbenden kunnen bij de voorzieningenrechter van de rechtbank Midden-Nederland locatie Utrecht, Postbus 16005, 3500 DA Utrecht verzoeken een voorlopige voorziening te treffen indien onverwijlde spoed, gelet op de betrokken belangen, dat vereist. Voorwaarde is dat ook een bezwaarschrift is ingediend
Het bezwaarschrift moet worden ondertekend en moet ten minste bevatten:
- •
de naam en het adres van de indiener;
- •
de datum waarop u het bezwaarschrift schrijft;
- •
een omschrijving van het besluit waartegen het bezwaar is gericht, en
- •
de reden(en) waarom u het niet eens bent met het besluit.
Toelichting
In artikel 30, eerste lid, van de Archiefwet 1995 (hierna: Archiefwet) is de zorgplicht voor de archiefbescheiden van de gemeentelijke organen bij burgemeester en wethouders (zorgdrager) gelegd.
Dit besluit betreft een aantal besluiten die burgemeester en wethouders moeten nemen om aan hun zorgtaak op grond van de Archiefwet te voldoen.
Onderdeel I betreft de aanwijzing van de gemeentearchivaris overeenkomstig artikel 32, derde lid, van de Archiefwet. In het eerste lid van artikel 32 van de Archiefwet is bepaald dat de gemeentelijke archiefbewaarplaats wordt beheerd door een gemeentearchivaris, die in het bezit dient te zijn van een diploma archivistiek.
Onderdeel II betreft een uitwerking van de bevoegdheid van burgemeester en wethouders om een gemeentelijke archiefbewaarplaats aan te wijzen (artikel 31 van de Archiefwet).
Onderdeel III betreft het instellen van een Strategisch informatieoverleg (hierna: SIO). Het begrip SIO is geïntroduceerd in de toelichting op het in 2012 gewijzigde Archiefbesluit 1995 (hierna: Archiefbesluit). Met het SIO wordt in elk overheidsorgaan een structureel overleg gecreëerd. In dit overleg worden vraagstukken belegd over het functioneren en de kwaliteit van de informatiehuishouding. In het SIO vindt de ketengerichte belangenafweging in de informatiehuishouding plaats. Hierdoor wordt in samenhang het beheer van informatie georganiseerd. Daarnaast heeft een SIO bij besluiten omtrent vervreemding en selectielijsten een wettelijk verplichte functie.
In artikel 2, eerste lid, van het Archiefbesluit wordt voorgeschreven dat de belangen van het bestuur en de burger alsmede historische en culturele belangen bij vervanging, selectielijsten en vervreemding moeten worden afgewogen. De verantwoordelijke voor de informatiehuishouding vertegenwoordigt het belang van het bestuur; de archivaris historie en cultuur. De onafhankelijke deskundige heeft in het bijzonder de positie van de burger als uitgangspunt. Hiertoe dient het SIO een voordracht te doen (artikel 3a, eerste lid, van het Archiefbesluit). Het Archiefbesluit stelt eisen om de deskundigheid en onafhankelijkheid van deze functionaris te borgen (artikel 3a, tweede lid, van het Archiefbesluit).
Ziet u een fout in deze regeling?
Bent u van mening dat de inhoud niet juist is? Neem dan contact op met de organisatie die de regelgeving heeft gepubliceerd. Deze organisatie is namelijk zelf verantwoordelijk voor de inhoud van de regelgeving. De naam van de organisatie ziet u bovenaan de regelgeving. De contactgegevens van de organisatie kunt u hier opzoeken: organisaties.overheid.nl.
Werkt de website of een link niet goed? Stuur dan een e-mail naar regelgeving@overheid.nl