Mandaat- en volmachtbesluit Werkorganisatie Druten Wijchen 2025

Geldend van 27-03-2025 t/m heden met terugwerkende kracht vanaf 01-01-2025

Intitulé

Mandaat- en volmachtbesluit Werkorganisatie Druten Wijchen 2025

Het bestuur van de Werkorganisatie Druten Wijchen;

gelet op de Gemeentewet en de Algemene wet bestuursrecht;

BESLUITEN

vast te stellen het volgende Mandaat- en volmachtbesluit;

Artikel 1

  • 1. De uitoefening van de in het bij het mandaatregister vermelde bevoegdheden en de ondertekening van de in het register genoemde stukken wordt, onder de in het register opgenomen specifieke voorwaarden en behoudens de genoemde beperkingen, opgedragen aan daar genoemde functionarissen in dienst bij of werkzaam ten behoeve van de Werkorganisatie Druten Wijchen.

  • 2. Onder mandaat wordt tevens verstaan volmacht of machtiging.

  • 3. Indien de uitoefening van de in het mandaatbesluit opgenomen mandaten het beslissen over de besteding van budgetten met zich meebrengt, maakt dit onderdeel uit van het vermelde mandaat. Dit voor zover daarbij de te nemen besluiten niet zullen leiden tot overschrijding van het betreffende budget zoals opgenomen in de begroting van de Werkorganisatie Druten Wijchen en voorts behoudens de in het register opgenomen specifieke voorwaarden en beperkingen.

  • 4. Onder directie wordt verstaan: beide directeuren van de Werkorganisatie Druten Wijchen.

  • 5. Onder lid van de directie wordt verstaan: een van de directeuren van de Werkorganisatie Druten Wijchen.

  • 6. Onder MT wordt verstaan: het managementteam bestaande uit de domeinmanagers en de beide leden van de directie.

  • 7. Onder domeinmanager wordt verstaan: de domeinmanagers in dienst bij de Werkorganisatie Druten Wijchen.

Artikel 2

  • 1. Daar waar in het register wordt gesproken van medewerker, zijn slechts die bevoegdheden gemandateerd voor zover het team, waarvan hij/zij onderdeel uitmaakt, is belast met de desbetreffende taak. Hetzelfde geldt voor bevoegdheden waarvoor hij/zij is ge(vol)machtigd. Medewerkers van hetzelfde team kunnen elkaar vervangen.

  • 2. Bij afwezigheid van de domeinmanager wordt hij/zij vervangen door een domeinmanager van een ander domein of door een lid van de directie.

  • 3. Het eerste lid van dit artikel is niet van toepassing tijdens het vertegenwoordigen van het bestuursorgaan tijdens een hoorzitting in het kader van een bezwaarschriftenprocedure, beroep of hoger beroep.

Artikel 3

Dit besluit geldt niet voor de bevoegdheid tot:

  • a.

    het vaststellen van algemeen verbindende voorschriften;

  • b.

    het vaststellen van beleidsregels;

  • c.

    Het vaststellen van rechtspositionele regelingen;

  • d.

    het nemen van besluiten waarbij wordt afgeweken van een beleidsregel, tenzij dit uitdrukkelijk in het mandaatregister is vermeld;

  • e.

    het besluiten tot het verrichten van privaatrechtelijke rechtshandelingen indien niet passend binnen het toegekende budget en de bijbehorende beleidsdoelstellingen;

  • f.

    het nemen van een besluit als bedoeld in artikel 31a Wgr;

  • g.

    bepaalde besluiten indien dit door of namens het bestuursorgaan kenbaar is gemaakt;

  • h.

    het beslissen op een bezwaarschrift of (administratief)beroepschrift, tenzij dit uitdrukkelijk in het mandaatregister is vermeld;

  • i.

    het sluiten van een vaststellingsovereenkomst bij uitdiensttreding van domeinmanagers.

Artikel 4

  • 1. Indien een voorgenomen besluit meer dan één domein aangaat, dient overeenstemming te bestaan over de wijze van afdoening.

  • 2. Bij ontbreken van overeenstemming legt de gemandateerde de zaak ter besluitvorming voor aan het bestuursorgaan, inclusief de van elkaar afwijkende standpunten.

Artikel 5

  • 1. In het mandaatregister is altijd sprake van afdoeningsmandaat, tenzij in het register uitdrukkelijk anders is vermeld. Afdoeningsmandaat verleent de gemandateerde tevens de bevoegdheid om besluiten en correspondentie te ondertekenen. De ondertekening vindt op de volgende wijze plaats:

  • Met vriendelijke groet,

  • Namens het bestuur van de Werkorganisatie Druten Wijchen,

  • (naam domeinmanager of medewerker)

  • (functie en domein)

  • 2. De gemandateerde heeft niet de bevoegdheid om besluiten en correspondentie te ondertekenen indien:

    • a.

      de wens daartoe door of namens het bestuursorgaan kenbaar is gemaakt;

    • b.

      het correspondentie betreft waarvan ondertekening door het bestuur uit oogpunt van representatie van de Werkorganisatie gewenst is.

Artikel 6

Indien in het register mandaat wordt verleend voor het nemen van een besluit, dan houdt dit mandaat tevens in het doen van de noodzakelijke uitvoeringshandelingen in het kader van dat besluit.

Artikel 7

  • 1. Het bij dit besluit behorende mandaatregister geeft een overzicht van de bevoegdheden welke zijn gemandateerd.

  • 2. Ondermandaat is niet toegestaan, tenzij dit in het mandaatregister is vermeld.

  • 3. Indien een mandaat zowel in de algemene paragraaf als in de domeinparagraaf is genoemd, gaat het mandaat genoemd onder de domeinparagraaf voor.

Artikel 8

De in dit besluit opgenomen mandaten worden geacht te zijn gewijzigd of vervallen voor zoveel en op het tijdstip dat de hierin genoemde wetten, regelingen, beschikkingen en verordeningen zijn gewijzigd, ingetrokken of vervallen.

Artikel 9

  • 1. Dit mandaat- en volmachtbesluit treedt in werking daags na bekendmaking en werkt terug tot en met 1 januari 2025.

  • 2. Het Mandaat- en volmachtbesluit Werkorganisatie Druten Wijchen 2020, vastgesteld op 16 december 2019, wordt ingetrokken.

Artikel 10

Dit besluit wordt aangehaald als ‘Mandaat- en volmachtbesluit Werkorganisatie Druten Wijchen 2025’.

Ondertekening

Aldus vastgesteld op 13 maart 2025,

het bestuur van de Werkorganisatie Druten Wijchen,

J.M. Hendrix

secretaris

S.W.P.J. Sengers

voorzitter

Bijlage 1 Mandaatregister Werkorganisatie Druten Wijchen

Taken/bevoegdheden

Grondslag/bevoegdheid

Bevoegd orgaan

Gemandateerde

Specifieke voorwaarden/beperkingen

Algemeen (alle domeinen)

1

Verstrekken van informatie en/of inlichtingen.

bestuur

medewerker

Uitgezonderd zijn verzoeken afkomstig van de pers. Zie hiervoor mandaat nr. 56.

2

De afdoening van voorbereidings- en uitvoeringshandelingen, waaronder in ieder geval begrepen:

  • a.

    het vragen van inlichtingen aan derden;

  • b.

    het toezenden aan overheidsinstellingen of derden van gevraagde of verplicht te verstrekken statistische en andere gegevens;

  • c.

    het doen van Btw-aangiften;

  • d.

    correspondentie m.b.t. vergoedingen van het Rijk of andere instellingen;

  • e.

    het aanvragen van verleningen en vaststellingen van subsidies of andere bijdragen bij het Rijk, de provincie, of andere instellingen, en het verzorgen van de eventuele tussentijdse rapportages die hiermee samenhangen;

  • f.

    het opvragen van wettelijk voorgeschreven accountantsverklaringen.

bestuur

medewerker

3

Aangaan van of deelnemen aan onderhandelingen omtrent subsidies op ambtelijk niveau met ministeries en/of provincie.

bestuur

medewerker

4

Het besluiten tot het aangaan, wijzigen, vorderen van nakoming, tussentijds beëindigen en ontbinden van overeenkomsten, inclusief de ondertekening daarvan, met derden voor, aan en/of door de werkorganisatie te leveren roerende goederen, diensten, leveringen of werken met een opdrachtwaarde vanaf € 50.000,- tot aan het Europese drempelbedrag.

bestuur

domeinmanager

Voor zover passend binnen het toegekende budget en de bijbehorende beleidsdoelstellingen.

Dit algemene mandaat geldt niet indien hieronder een bijzonder mandaat is opgenomen.

5

Het besluiten tot het aangaan, wijzigen, vorderen van nakoming, tussentijds beëindigen en ontbinden van overeenkomsten, inclusief de ondertekening daarvan, met derden voor, aan en/of door de werkorganisatie te leveren roerende goederen, diensten, leveringen of werken met een opdrachtwaarde tot € 50.000,-.

bestuur

medewerker

Voor zover passend binnen het toegekende budget en de bijbehorende beleidsdoelstellingen.

Dit algemene mandaat geldt niet indien hieronder een bijzonder mandaat is opgenomen.

6

Besluiten tot het aangaan, wijzigen en beëindigen inclusief de ondertekening van een dienstverleningsovereen-komst en een verwerkersovereenkomst met de gemeente Druten en de gemeente Wijchen en een eventuele nieuwe gemeente die toetreedt tot de WDW.

bestuur

directie

7

Besluiten tot het aangaan, wijzigen en beëindigen inclusief de ondertekening van een verwerkersovereenkomst.

bestuur

medewerker

8

Voor zover niet elders in dit register benoemd, besluiten tot het verrichten van privaatrechtelijke rechtshandelingen en de vertegenwoordiging van de werkorganisatie in en buiten rechte.

bestuur

medewerker

Voor zover passend binnen het toegekende budget en de bijbehorende beleidsdoelstellingen.

Dit algemene mandaat geldt niet indien hieronder een bijzonder mandaat is opgenomen.

9

Het vragen van vrijblijvende adviezen, kostprijsberekeningen en offertes.

bestuur

medewerker

Mits voorafgaand advies van team Inkoop.

10

Besluiten m.b.t. aanbestedingen en daaruit voortvloeiende voorbereidings- en vervolghandelingen met inachtneming van het inkoop- en aanbestedingsbeleid.

bestuur

medewerker

M.u.v. het aangaan van de overeenkomst (nr. 4 en 5).

Mits voorafgaand advies van team Inkoop.

11

Besluiten m.b.t. aanbestedingen en daaruit voortvloeiende voorbereidings- en vervolghandelingen waarbij wordt afgeweken van het inkoop- en aanbestedingsbeleid.

bestuur

directie

M.u.v. het aangaan van de overeenkomst (nr. 4 en 5).

Mits voorafgaand advies van team Inkoop en team AJZ.

12

Het betaalbaar stellen van facturen.

bestuur

medewerker

13

Het afwijzen van een aanvraag na een eerdere negatieve beslissing vanwege het ontbreken van nieuw gebleken feiten of veranderde omstandigheden (nova).

Art. 4:6 Awb

bestuur

medewerker

Personele aangelegenheden (betreft alle domeinen)

Indiensttreding / Arbeidsovereenkomst

14

Aangaan arbeidsovereenkomst voor bepaalde of onbepaalde tijd.

Art. 7:610 BW

Art. 2.1 cao SGO

bestuur

lid van de directie

Lid van de directie is bevoegd voor de domeinmanagers.

domeinmanager

Domeinmanager is bevoegd voor het overige personeel.

15

Aangaan oproepovereenkomsten, overeenkomsten voor vakantiekrachten, contracten voor inhuren personeel, vrijwilligersovereenkom-sten en andere bijzondere dienstverbanden, overeenkomsten in het kader van de banenafspraak, overeenkomsten voor werkervaringsplaatsen en stageovereenkomsten.

Art. 2.4 t/m 2.9 cao SGO

bestuur

lid van de directie

Lid van de directie is bevoegd voor de domeinmanagers.

domeinmanager

Domeinmanager is bevoegd voor het overige personeel.

Salaris, toelagen, uitkeringen en vergoedingen

16

Overeenkomen van salaris, verlaging salarisschaal en promotie

Artikel 7:610 BW

Art. 3.3 lid 2 cao SGO

Art. 3.5 cao SGO

Art. 3.6 cao SGO

bestuur

lid van de directie

Lid van de directie is bevoegd voor de domeinmanagers.

domeinmanager

Domeinmanager is bevoegd voor het overige personeel.

17

Toekennen periodieke salarisverhoging.

Art. 3.4 cao SGO

bestuur

lid van de directie

Lid van de directie is bevoegd voor de domeinmanagers.

domeinmanager

Domeinmanager is bevoegd voor het overige personeel.

18

Verrekenen door de werkgever van een schuld van de werknemer met uit te betalen loon.

Art. 7:632 BW

bestuur

adviseur P&O medewerker P&O

19

Eenzijdig wijzigen/besluiten tot wijziging van een functie, standplaats, werkrooster.

Art. 7:613 BW

bestuur

lid van de directie

Lid van de directie is bevoegd voor de domeinmanagers.

domeinmanager

Domeinmanager is bevoegd voor het overige personeel.

20

Besluiten over het toekennen van toelagen, uitkeringen, vergoedingen & incidentele beloningen.

Art. 3.8 t/m 3.13 cao SGO

Art. 3.15 t/m 3.20 cao SGO

Personeelshandboek (hoofdstuk 3)

bestuur

lid van de directie

Lid van de directie is bevoegd voor de domeinmanagers.

domeinmanager

Domeinmanager is bevoegd voor het overige personeel.

21

Besluiten over reis- en verblijfkostenvergoeding.

Art. 3.21 cao SGO

personeelshandboek (hoofdstuk 3, regeling vergoeding kosten dienstreizen)

bestuur

lid van de directie

Lid van de directie is bevoegd voor de domeinmanagers.

domeinmanager

Domeinmanager is bevoegd voor het overige personeel.

22

Besluiten over regeling reiskostenvergoeding woon-werkverkeer en thuiswerkvergoeding.

Art. 3.22 en 3.22A cao SGO

personeelshandboek (hoofdstuk3, regeling vergoeding reiskosten woon- werkverkeer en thuiswerkvergoeding)

bestuur

medewerker P&O

Individueel keuzebudget

23

Aanwijzen uiterste datum iedere maand waarop de medewerker zijn keuze kenbaar moet maken.

Art. 4.4 cao SGO

bestuur

medewerker P&O

24

Uitbetalen niet-bestede IKB bij einde arbeidsovereenkomst.

Art. 4.5 cao SGO

bestuur

medewerker P&O

25

Verhalen verschuldigde loonheffing of eventuele (fiscale) boetes op de werknemer, indien blijkt dat een bedrag uit het IKB onterecht belastingvrij is betaald als gevolg van het verstrekken van onjuiste/onvolledige gegevens door de werknemer.

Art. 4.6 cao SGO

personeelshandboek (hoofdstuk 4, jouw individueel keuzebudget)

bestuur

medewerker P&O

Vakantie en verlof

26

Verlengen verval- en verjaringstermijn vakantie-uren.

Art. 6.1 & 6.2 cao SGO

bestuur

lid van de directie

Lid van de directie is bevoegd voor de domeinmanagers.

domeinmanager

Domeinmanager is bevoegd voor het overige personeel.

27

Besluiten over toekenning buitengewoon verlof en diverse verlofsoorten.

Art. 6.7 t/m 6.9 cao SGO

Art. 6.11 t/m 6.18 cao SGO

Wet Arbeid en Zorg

personeelshandboek

bestuur

lid van de directie

Lid van de directie is bevoegd voor de domeinmanagers.

domeinmanager

Domeinmanager is bevoegd voor het overige personeel.

28

Besluiten over toekenning betaald ouderschapsverlof.

Art. 6.10 cao SGO

personeelshandboek

bestuur

medewerker P&O

Arbeidsongeschiktheid

29

Opdracht geven tot genees- en arbeidsdeskundig onderzoek.

Art. 7.4 cao SGO

bestuur

casemanager verzuim

30

Staken doorbetaling salaris en salaristoeslagen bij ziekte en wegens plichtsverzuim bij re-integratie.

Art. 7:629 BW

bestuur

lid van de directie

Lid van de directie is bevoegd voor de domeinmanagers.

domeinmanager

Domeinmanager is bevoegd voor het overige personeel.

31

Toepassen verzuimprotocol.

Personeelshandboek (hoofdstuk 7, verzuimprotocol)

bestuur

casemanager verzuim

medewerker P&O

Uitdiensttreding

32

Opzeggen tijdens proeftijd.

Art. 7:676 BW

bestuur

lid van de directie

Lid van de directie is bevoegd voor de domeinmanagers.

domeinmanager

Domeinmanager is bevoegd voor het overige personeel.

33

Aanzeggen einde arbeidsovereenkomst.

Art. 7:668 BW

bestuur

lid van de directie

Lid van de directie is bevoegd voor de domeinmanagers.

domeinmanager

Domeinmanager is bevoegd voor het overige personeel.

34

Aanvragen ontslagvergunning bij UWV.

Art. 7:671a lid 1+2 jo. art. 7:669 lid 3 sub a of b BW

bestuur

adviseur P&O

35

Starten ontbindingsprocedure bij kantonrechter

Art. 7:671b lid 1 jo. art. 7:669 lid 3 sub c t/m h BW

bestuur

lid van de directie

Lid van de directie is bevoegd voor de domeinmanagers.

domeinmanager

Domeinmanager is bevoegd voor het overige personeel.

36

Opzeggen arbeidsovereenkomst.

Art. 7:669 lid 1 BW

bestuur

lid van de directie

Lid van de directie is bevoegd voor de domeinmanagers.

domeinmanager

Domeinmanager is bevoegd voor het overige personeel.

37

Het sluiten van een vaststellingsovereenkomst bij uitdiensttreding van personeel.

Art. 7:900 BW

bestuur

lid van de directie

Geldt niet voor vso’s met domeinmanagers.

38

Verlenen ontslag op staande voet.

Art. 7:677 BW

bestuur

lid van de directie

Lid van de directie is bevoegd voor de domeinmanagers.

domeinmanager

Domeinmanager is bevoegd voor het overige personeel.

39

Beslissen over schorsing als ordemaatregel.

Art. 11.4 cao SGO

bestuur

lid van de directie

Lid van de directie is bevoegd voor de domeinmanagers.

domeinmanager

Domeinmanager is bevoegd voor het overige personeel.

40

Opstellen van werk naar werkcontract bij boventalligheid.

Art. 9.7 cao SGO

bestuur

lid van de directie

Lid van de directie is bevoegd voor de domeinmanagers.

domeinmanager

Domeinmanager is bevoegd voor het overige personeel.

46

Het verlengen, wijzigen of beëindigen van een werk naar werkcontract.

Art. 9.9 t/m 9.13 cao SGO

bestuur

lid van de directie

Lid van de directie is bevoegd voor de domeinmanagers.

domeinmanager

Domeinmanager is bevoegd voor het overige personeel.

Overige bevoegdheden

47

Verbieden van nevenwerkzaamheden en/of opleggen van beperkingen t.a.v. niet verboden nevenwerkzaamheden.

Art. 8 Ambtenarenwet 2017

Personeelshandboek (hoofdstuk 9, Integriteit en integer gedrag)

bestuur

lid van de directie

Lid van de directie is bevoegd voor de domeinmanagers.

domeinmanager

Domeinmanager is bevoegd voor het overige personeel.

48

Beslissen over het toekennen van schadevergoeding aan een medewerker.

Art. 7:658 BW

bestuur

lid van de directie

Lid van de directie is bevoegd voor de domeinmanagers.

domeinmanager

Domeinmanager is bevoegd voor het overige personeel.

49

Vaststellen boventalligheid.

bestuur

directie

50

Formatie wijzigen zonder formatie-uitbereiding of verhoging personeelskosten

bestuur

directie

51

Nemen van een indelingsbesluit in het kader van periodiek functieonderhoud.

bestuur

directie

52

Het afgeven van werkgeversverklaringen.

bestuur

medewerker P&O

53

Toepassen Verhaalswet ongevallen ambtenaren

Verhaalswet ongevallen ambtenaren

bestuur

adviseur P&O

arbo-coördinator

medewerker financieel beheer

54

Alle handelingen en besluiten inzake de Wet open overheid m.b.t. personeel en personele aangelegenheden van de WDW.

Wet open overheid

bestuur

adviseur P&O

Mits voorafgaand advies van team AJZ.

55

Vertegenwoordiging in rechtszaken op het gebied van personele aangelegenheden.

bestuur

adviseur P&O

Vertegenwoordiging mag plaatsvinden door de daartoe in bijlage 2 van dit besluit aangewezen medewerkers.

Team communicatie

56

Het verstrekken van informatie en/of inlichtingen aan de pers

bestuur

medewerker

Team AJZ

57

Alle handelingen en besluiten inzake de wet dwangsom bij niet tijdig beslissen.

par 4.1.3.2 Awb

bestuur

medewerker

58

Vertegenwoordiging in bestuursrechtelijke procedures.

bestuur

medewerker

Vertegenwoordiging mag plaatsvinden door de daartoe in bijlage 2 van dit besluit aangewezen medewerkers.

59

Alle handelingen en besluiten inzake de Wet open overheid.

Wet open overheid

bestuur

medewerker

M.u.v. de Woo verzoeken die team P&O behandelt. Zie mandaat nr. 54.

60

Besluiten op grond van de artikelen 12 en 15 t/m 22 van de AVG.

AVG

bestuur

medewerker

Na advies van de FG.

61

Besluiten op grond van de Wet hergebruik overheidsinformatie

Who

bestuur

medewerker

62

Het (besluiten tot het) erkennen van en afwijzen van aansprakelijkheid van de werkorganisatie en het toekennen van de schadevergoeding.

bestuur

medewerker

Tot een maximum van € 50.000,-.

63

Het (besluiten tot het) erkennen van en afwijzen van aansprakelijkheid van de werkorganisatie en het toekennen van de schadevergoeding.

bestuur

domeinmanager

Boven € 50.000,-

64

Het melden van een aansprakelijkheid bij de verzekering.

bestuur

medewerker

65

Het aansprakelijk stellen van een derde partij.

bestuur

medewerker

Team Financiën (financieel beleid en financieel beheer)

 

66

Verzekeringenbeheer

bestuur

medewerker

67

Aanvragen van bankrekeningen, bankpassen, creditcards.

bestuur

domeinmanager

Team Informatiemanagement

68

Besluiten op grond van de artikelen 12 en 15 t/m 22 van de AVG

AVG

bestuur

functionaris gegevensbescherming CISO

69

Melden van inbreuk op persoonsgegevens aan betrokkene conform artikel 34 van de AVG.

AVG

bestuur

functionaris gegevensbescherming CISO

70

Aanvragen van eHerkenning.

bestuur

domeinmanager

Bijlage 2 lijst van vertegenwoordiging zoals bedoeld in mandaat nr. 55 en 58

Mandaat nr. 55 Team P&O

Namens het bestuur van de Werkorganisatie Druten Wijchen:

  • -

    mevrouw P. Bonet

  • -

    mevrouw A. Rooijakkers

  • -

    mevrouw M. van der Donk

  • -

    de heer J. Reuvers

Mandaat nr. 58 Team AJZ

Namens het bestuur van de Werkorganisatie Druten Wijchen:

  • -

    mevrouw mr. J.J.M.C. Hendriks-Voncken

  • -

    mevrouw mr. drs. N.L.M. Pol

  • -

    mevrouw mr. K. Turk

  • -

    mevrouw mr. I.M.M. Janssen

  • -

    de heer mr. M.M.K. Massop

  • -

    de heer W.R.A. Smeets LLB

TOELICHTING

ALGEMENE TOELICHTING

1. Doelstelling

Met het verlenen van mandaten wordt beoogd om sneller, efficiënter en klantvriendelijker te handelen. Als het uitoefenen van bepaalde bevoegdheden aan domeinmanagers en medewerkers wordt overgelaten, kunnen zij sneller en daardoor klantvriendelijker handelen. Bovendien wordt op deze manier de klanten van de werkorganisatie duidelijkheid verschaft over welke medewerker zij als eerste aan kunnen spreken, namelijk degene die zijn/haar handtekening onder het besluit of de correspondentie heeft gezet.

Met het vastleggen van bevoegdheden in dit besluit, worden de verantwoordelijkheden binnen de organisatie vastgelegd. Zodat het voor iedereen binnen de organisatie duidelijk is wie kan én moet worden aangesproken.

2. Uitgangspunten

Verantwoordelijkheden worden zo laag mogelijk in de organisatie neergelegd teneinde sneller en klantvriendelijker te kunnen handelen. Verantwoordelijkheden laag in de organisatie leggen, betekent dat zoveel mogelijk bevoegdheden worden overgelaten aan de domeinmanager of medewerker.

Bij het overlaten van bevoegdheden aan anderen gaat het om vertrouwen. Het bestuursorgaan dat bevoegdheden aan anderen overlaat, moet ervan uit kunnen gaan dat het zelf de bevoegdheid op dezelfde wijze zou hebben gebruikt. De directieleden en domeinmanagers moeten er uiteraard voor zorgen dat het in het domein gestelde vertrouwen niet wordt geschaad. Hiertoe dienen heldere instructies aan medewerkers te worden verschaft. Indien een medewerker twijfelt over een te nemen besluit, dient hij op tijd en vooraf te overleggen met de domeinmanager en/of directielid.

De gemandateerde bevoegdheden zijn opgenomen in het register. Bij bepaalde mandaten zijn specifieke voorwaarden en/of beperkingen opgenomen. Indien buiten de grenzen wordt getreden van de voorwaarde/beperking, geldt er dus géén mandaat.

Het meerdere omvat het mindere. Op verschillende plaatsen in het register is er voor gekozen niet elk soort rechtshandeling in elke mogelijke variant te benoemen (dus niet: aanbod tot/sluiten van/opzeggen van/verlengen van/wijzigen van/dreigen met) want: wie het meerdere mag, mag ook het mindere. Mag een domeinmanager een leasecontract sluiten dan mag hij dit ook opzeggen.

Indien een mandaatbesluit ruim is geformuleerd dan dient dit dus ook ruim te worden uitgelegd. Eventuele uitzonderingen op deze regel zijn in de kolom voorschriften/beperkingen vermeld, of blijken uit de redactie van het mandaat.

Rechtszekerheid

De in het register opgenomen bevoegdheden zijn ten volle gemandateerd mits voldaan wordt aan eventuele opmerkingen zoals aangegeven in de kolom voorschriften/beperkingen. Dit is in lijn met het uitgangspunt om verantwoordelijkheden zo laag mogelijk in de organisatie te beleggen. Een regeling die aan de gemandateerde overlaat om te bepalen wat de precieze omvang van het mandaat is, is in strijd met de rechtszekerheid.

De mandaatgever kan de gemandateerde per geval of in het algemeen instructies geven ter zake van de uitoefening van de gemandateerde bevoegdheid. De instructies zijn vormvrij. Algemene instructies kunnen de vorm hebben van een beleidsregel. Ook dient de gemandateerde de mandaatgever op diens verzoek inlichtingen over de uitoefening van de bevoegdheid te verschaffen. De mandaatgever kan het mandaat te allen tijde intrekken. Dit moet schriftelijk gebeuren. Met deze instrumenten ontstaat een evenwicht tussen het geven van mandaat en het houden van controle op de uitvoering hiervan.

Er gelden enkele algemene uitzonderingen die zijn opgenomen in artikel 3 van het mandaatbesluit. Zo is er geen mandaat voor de vaststelling van algemeen verbindende voorschriften, het vaststellen of afwijken van beleidsregels en het vaststellen van rechtspositionele regelingen. Ook worden uitgezonderd privaatrechtelijke besluiten welke niet passen binnen het toegekende budget. Tot slot kan het bestuursorgaan te allen tijde aangeven zelf de bevoegdheid uit te willen voeren.

Wat is er gewijzigd t.o.v. het vorige mandaat- en volmachtbesluit?

Overeenkomsten

In het vorige mandaat- en volmachtbesluit werd onderscheid gemaakt tussen eenjarige en meerjaren-overeenkomsten. De eenjarige overeenkomsten mochten medewerkers aangaan; de meerjaren-overeenkomsten domeinmanagers. In de praktijk bleek deze definitiebepaling en het onderscheid vaak lastig.

Daarom is er nu voor gekozen om af te stappen van dit onderscheid en te kiezen voor drempelbedragen.

Dit is veel duidelijker te beoordelen en ook meer in lijn met de mandaten van de colleges. De medewerker mag overeenkomsten aangaan tot een bedrag van € 50.000,-. Vanaf € 50.000,- tot aan de Europese drempelbedragen is de domeinmanager bevoegd. Vanaf de Europese drempelbedragen blijft het bestuur bevoegd.

Vaststellingsovereenkomsten (VSO)

In het vorige mandaat en volmachtbesluit was het sluiten van VSO’s voorbehouden aan het bestuur, waarbij de voorzitter deze VSO’s ondertekende.

In de praktijk bleek dit niet zo efficiënt te werken. Daarom is het sluiten van VSO’s die betrekking hebben op medewerkers gemandateerd aan een lid van de directie. De domeinmanager onderhandelt met de medewerker over de (inhoud van de) VSO; het lid van de directie sluit de VSO. Het mandaat geldt alleen als er voldoende budget is.

Het sluiten van VSO’s die betrekking hebben op domeinmanagers blijft een bevoegdheid van het bestuur.

De leden van de directie zijn in dienst (als gemeentesecretaris) bij de gemeente. T.a.v. hen zijn de colleges bevoegd.

Mandaten en volmachten team P&O

Het vorige mandaat- en volmachtbesluit is opgesteld vanwege de inwerkingtreding van de Wnra. Hierdoor werd het private arbeidsrecht van toepassing op onze medewerkers, hetgeen tot een grote verschuiving van bevoegdheden heeft geleid.

Inmiddels zijn er nieuwe personeelsregelingen vastgesteld, is het personeelshandboek geactualiseerd en de CAO vernieuwd. Samen met een arbeidsrechtjurist is het onderdeel van team P&O nagelopen en zijn de mandaten geactualiseerd.

Actualisatie overige mandaten

Tot slot is het hele mandaat- en volmachtbesluit nagelopen en waar nodig geactualiseerd en aangepast. Bijv. vanwege nieuwe wetgeving of omdat is gebleken dat bepaalde bevoegdheden niet bij de WDW liggen.

Met dit mandaat- en volmachtbesluit hebben we weer een actueel en goed werkbaar mandaatbesluit.