Permanente link
Naar de actuele versie van de regeling
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR737097
Naar de door u bekeken versie
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR737097/1
Beleidsregels naamgeving openbare ruimte en herinneren markante Voorschotenaren
Geldend van 25-03-2025 t/m heden met terugwerkende kracht vanaf 01-09-2023
Intitulé
Beleidsregels naamgeving openbare ruimte en herinneren markante VoorschotenarenBurgemeester en wethouders van de gemeente Voorschoten,
gelet op:
- •
artikel 2, lid 2 van de Verordening van de gemeenteraad van de gemeente Voorschoten houdende regels omtrent adressen (Verordening naamgeving en nummering (adressen) Voorschoten 2020 (vastgesteld in de gemeenteraad van 1 oktober 2020)
- •
artikel 4:81 van de Algemene wet bestuursrecht;
BESLUIT:
- 1.
vast te stellen de beleidsregels naamgeving openbare ruimte en herdenken markante Voorschotenaren;
- 2.
Deze beleidsregels in te laten gaan per 5 september 2023;
Beleidsregel naamgeving openbare ruimte en herinneren markante Voorschotenaren
Nadere regels in acht te nemen:
- 1.
De naam van de openbare ruimte mag niet te lang zijn;
- 2.
Nieuwe namen mogen niet te veel lijken op reeds bestaande namen;
- 3.
De naam van de openbare ruimte in een bestaand gebied moet aansluiten op het thema van de omliggende ruimten. Bij de straatnaamgeving geldt als uitgangspunt dat zoveel mogelijk wordt aangesloten op bestaande toponiemen en hydroniemen: (achter)namen verbonden aan de geschiedenis/DNA van Voorschoten, percelen, families, akkers, bosgronden etc. en waterlopen die van oudsher bekend zijn;
- 4.
Namen die zich gemakkelijk laten verbasteren naar bijvoorbeeld belachelijke of dubbelzinnige namen worden niet voorgesteld;
- 5.
Uitspreekbaarheid van de naam van de openbare ruimte is belangrijk;
- 6.
Bedrijven worden per definitie niet vernoemd. Een uitzondering kan worden gemaakt voor bedrijven die op grond van historie/traditie door naamsbekendheid op een speciale manier aan stad of streek verbonden zijn/waren;
- 7.
Bij vernoeming van personen:
- a.
moet de te vernoemen persoon ten minste tien jaar geleden overleden zijn; Uitzondering hierop vormen de leden van het Koninklijk Huis. Zij kunnen al tijdens het leven worden vernoemd.
- b.
moet de te vernoemen persoon van onbesproken gedrag en onomstreden zijn;
- c.
moet de te vernoemen persoon van groot belang zijn geweest voor de gemeente Voorschoten of de samenleving in bredere zin;
- d.
dient, indien mogelijk, de instemming te worden gevraagd van de naaste familie van de te vernoemen persoon;
- e.
met alleen plaatselijke bekendheid:
- 1.
moet de te vernoemen persoon op maatschappelijk, bestuurlijk/politiek, economisch, sport- of cultureel gebied een belangrijke en langdurige bijdrage hebben geleverd aan de ontwikkeling van die sector in Voorschoten. Dit niet alleen door een brede inzet in zijn/haar beroepsuitoefening, maar ook en vooral door diverse nevenactiviteiten. De bijdrage moet betrekking hebben op zaken van algemeen belang die de belangenbehartiging/vertegenwoordiging van doelgroepen overstijgen en meer omvatten dan het oprichten en/of (langdurig) leiden en uitbouwen van een onderneming, stichting of vereniging;
- 2.
moet de te vernoemen persoon bij voorkeur in Voorschoten geboren zijn of in Voorschoten woonachtig zijn (geweest).
- 1.
- a.
Toelichting
Een eenmaal gegeven naam is niet dan wel met moeite en met vaak grote kosten te veranderen. Het is dus zaak om naamgeving zo weloverwogen mogelijk te doen.
Voorkomen moet worden dat een eenmaal gegeven naam in een later stadium minder gelukkig zou kunnen worden gevonden.
Artikel 1 Lengte naam
- •
De naam mag niet langer zijn dan 24 karakters (zie NEN-norm 5825 van september 2002).
- •
Te lange namen kunnen problemen opleveren in het spraakgebruik, maar ook bij geautomatiseerde administraties zoals bij het GBA van de Nederlandse gemeenten.
Artikel 2 Geen verwarrende namen
- •
Namen die (te) veel op elkaar lijken, kunnen verwarring veroorzaken; dit veroorzaakt dus slechte vindbaarheid. Denk hierbij aan de hulpdiensten die daardoor niet (op tijd) op de juiste locatie aanwezig kunnen zijn.
Artikel 3 Straatnamen in categorieën
- •
Wijken voorzien van straatnamen in een bepaald soort categorie verhogende vindbaarheid aanzienlijk.
Artikel 4 Niet te lange namen
- •
Straatnamen tot maximaal 80 posities (Wet basisregistratie adressen en gebouwen). Straatnamen moeten duidelijk en praktisch bruikbaar zijn, bij voorkeur niet te lang zijn en er mogen geen leestekens voor de 1e letter staan.
- •
Onderschriften tot 70 posities
Waar dat zinvol is, wordt op het straatnaambord als ondertekst een verklaring van de naam gegeven. De ondertekst wordt beknopt opgesteld zodat het op 1 regel met maximaal 70 posities kan worden weergegeven.
Artikel 5 Verbastering tegen gaan
- •
Gezien de vindingrijkheid van mensen is verbastering niet geheel uit te sluiten, maar men doet er goed aan om het zo veel mogelijk uit te sluiten.
Artikel 6 Goed uitspreekbaar voor kinderen
- •
Ook kinderen moeten straatnamen goed verstaanbaar kunnen uitspreken.
Artikel 7 Belangenverstrengeling overheid en bedrijfsleven tegengaan
- •
Er dient te worden gewaakt voor mogelijke belangenverstrengeling van overheid en bedrijfsleven en ook de schijn daarvan dient zoveel mogelijk te worden voorkomen.
Artikel 8 Regels vernoeming van personen
- •
De te vernoemen persoon moet tenminste 10 jaar overleden zijn.
- •
Het gebruik om oud-burgemeesters standaard te vernoemen vervalt.
- •
Eventuele zaken die een belemmering kunnen vormen voor de vernoeming van een straat naar een betreffend persoon komen over het algemeen binnen de periode van 10 jaar naar voren komen.
- •
Er moet een antecedentenonderzoek naar de te vernoemen persoon plaatsvinden.
- •
Bij vernoeming van personen uit de Tweede Wereldoorlog moet eerst informatie worden ingewonnen bij het NIOD (Nederlands Instituut voor Oorlogsdocumentatie).
Artikel 9 Eventueel wijzigen straatnaam
- •
Verzoeken tot wijziging van straatnamen vanwege verwijzing naar omstreden personen worden terughoudend beoordeeld. In die gevallen zal onderzocht worden of met een ondertekst recht kan worden gedaan aan de context rondom deze omstreden persoon. Deze beoordeling zal in het besluit op het verzoek worden meegewogen.
- •
Voor het wijzigingen van een straatnaam kan een verzoek worden gedaan bij het college van burgemeester en wethouders.
- •
Straatnamen worden alleen veranderd in uiterste noodzaak, want wijzigingen brengen hoge onkosten en verwarring met zich mee en heeft een grote impact op de bewoners.
- •
Wordt het verzoek afgewezen dan stelt het college een brief op voor de aanvrager.
- •
Wordt het verzoek gehonoreerd, dan volgt de procedure voor een nieuwe straatnaam.
Artikel 10 Eren en herinneren markante overleden Voorschotenaren
Vanaf januari 2024 kunnen markante overleden Voorschotenaren worden geëerd door vermelding van hun naam eventueel inclusief een foto op een bankje in het Voorschotsense centrum. Naast de naam zal een QR-code worden vermeld die linkt naar een deel van de site van de gemeente met daarop een uitgebreidere levensbeschrijving. Hier is te lezen wat deze persoon voor Voorschoten heeft betekent. Daarvoor kan een verzoek worden gedaan aan het college van Burgemeester en Wethouders.
Hiervoor geldt een eigen procedure met toetsingscriteria om te bepalen of een verzoek wel of niet kan worden gehonoreerd. Onderstaande regels zijn hierop van toepassing:
- •
Als de behoefte bestaat het eren van bekende c.q. markante Voorschotenaren, wordt een verzoek daartoe toegezonden aan het college.
- •
Het verzoek moet een voldoende onderbouwing bevatten waarom het eren van de persoon in kwestie wenselijk is.
- •
Bij vernoeming van personen moet de te vernoemen persoon:
- -
Van onbesproken gedrag en onomstreden zijn;
- -
Van belang zijn geweest voor de gemeente Voorschoten;
- -
Nagegaan wordt of de nabestaanden geen bezwaar hebben tegen de vernoeming.
- -
- •
Het college van burgemeester en wethouders is bevoegd een besluit te nemen op het verzoek.
Artikel 11 Verzoeken vanuit inwoners voor straatnamen
- •
Via de website kunnen aanvragen voor straatnamen worden gedaan.
- •
Het college beoordeelt deze aanvragen op basis van bovenstaande beleidsregels.
- •
Het college heeft de mogelijkheid om advies te vragen over de toekenning van straatnamen aan de daartoe betrokken organisaties en verenigingen.
- •
De aanvrager wordt geïnformeerd over de uitkomst.
Ondertekening
Ziet u een fout in deze regeling?
Bent u van mening dat de inhoud niet juist is? Neem dan contact op met de organisatie die de regelgeving heeft gepubliceerd. Deze organisatie is namelijk zelf verantwoordelijk voor de inhoud van de regelgeving. De naam van de organisatie ziet u bovenaan de regelgeving. De contactgegevens van de organisatie kunt u hier opzoeken: organisaties.overheid.nl.
Werkt de website of een link niet goed? Stuur dan een e-mail naar regelgeving@overheid.nl