Regeling vervalt per 01-01-2026

Nadere subsidieregels proceskosten Energiehubs 2025

Geldend van 15-04-2025 t/m 31-12-2025

Intitulé

Nadere subsidieregels proceskosten Energiehubs 2025

Gedeputeerde Staten van Limburg

maken ter voldoening aan het bepaalde in de Provinciewet en de Algemene Subsidieverordening Provincie Limburg 2023 e.v. bekend dat zij in hun vergadering van (18/03/2025) hebben vastgesteld:

Nadere subsidieregels proceskosten Energiehubs 2025

Hoofdstuk 1 Algemene bepalingen

Artikel 1 Begripsomschrijvingen

  • a.

    bedrijventerrein: a. een gebied binnen of buiten de bebouwde kom van ten minste 1ha bruto met 2 of meer aaneengesloten kavels;

  • b.

    collectief van bedrijven en/ of maatschappelijke organisaties: een samenwerkingsverband van minimaal drie bedrijven en/of maatschappelijke organisaties met of zonder rechtspersoonlijkheid, dat is gevestigd op een bedrijventerrein in de Nederlandse provincie Limburg op grond van een intentieverklaring van alle deelnemende partijen die betrekking heeft op de samenwerking van partijen in het kader van het project waarvoor op grond van deze regeling subsidie wordt aangevraagd (hierna: een collectief);

  • c.

    de-minimisverordening: Verordening (EU) 2023/2831 van de Commissie van 13 december 2023 betreffende de toepassing van de artikelen 107 en 108 van het Verdrag betreffende de werking van de Europese Unie op de-minimissteun dan wel Verordening (EU) nr. 1408/2013 van de Commissie van 18 december 2013 inzake de toepassing van de artikelen 107 en 108 van het Verdrag betreffende de werking van de Europese Unie op de-minimissteun in de landbouwsector (Pb EU L 352 van 24 december 2013).

  • d.

    energiegemeenschap: Energiegemeenschappen zijn een vorm van samenwerking tussen burgers, met deelname van lokale overheden zoals gemeenten en lokale ondernemingen. Energiegemeenschappen bezitten rechtspersoonlijkheid en zijn gevestigd in de Nederlandse provincie Limburg. Ze zijn bovendien gebaseerd op vrijwillige en open deelname. Hiermee onderscheiden energiegemeenschappen zich van bepaalde andere gemeenschapsvormen zoals bepaalde publiek-private partnerschappen. Ze zijn ten slotte gericht op het bieden van milieu-, economische of sociale gemeenschapsvoordelen aan haar leden of aan de lokale gebieden waar ze actief zijn.

  • e.

    energiehub: een slim gestuurd, decentraal energiesysteem waarin verduurzaming van het energiesysteem voor een gebied mogelijk wordt gemaakt en tegelijk het bovenliggende energiesysteem wordt ontlast en/of versterkt. Dit door lokaal zoveel mogelijk vraag en aanbod van verschillende energiedragers in balans te brengen door lokale productie, consumptie, opslag en het omzetten van energie (conversie) te combineren;

  • f.

    haalbaarheidsfase: het onderzoek naar en de analyse van de mogelijkheden om te komen tot een energiehub onder meer door het op orde krijgen van de informatievoorziening, het koppelen van geïnteresseerde initiatiefnemers, het in beeld brengen van het toekomstige energiegebruik, het verrichten van energieanalyses en het verkrijgen van inzicht in de technische inpasbaarheid en de technische haalbaarheid.

  • g.

    hubregisseur: externe procesbegeleider die de betrokken partijen bijstaat in de uitvoering van het project en zorg draagt voor de afstemming tussen de onderlinge stakeholders.

  • h.

    maatschappelijke organisatie: semipublieke organisaties zonder winstoogmerk met een maatschappelijke doelstelling die op bedrijfsmatige wijze diensten aanbieden. Elke mogelijke waardeontwikkeling wordt volledig ingezet voor het maatschappelijke doel;

  • i.

    ontwerpfase: het opwerken van de resultaten van een haalbaarheidsstudie naar een ontwerpstudie voor de te realiseren energiehub, waaronder maar niet uitsluitend het opstellen van een schetsontwerp, businessplan, concept samenwerkingsovereenkomsten of concept leveringscontracten en mogelijke juridische structuren een en ander met als doel om een go/no-go beslissing over de daadwerkelijke realisering van een energiehub te kunnen nemen.

  • j.

    project: in de tijd begrensde activiteit of geheel van activiteiten gericht op een vooraf gedefinieerde prestatie;

  • k.

    samenwerkings- en kennisdelingstraject: een door LIOF gecoördineerd structureel overleg met als doel het samenwerken ten behoeve van en delen van kennis omtrent de realisering van energiehubs.

  • l.

    pre-realisatiefase: werkzaamheden met betrekking tot de realisering van een energiehub vanaf het moment van een positieve investeringsbeslissing tot aan het moment van daadwerkelijke fysiekerealisatie. Dan gaat het bijv. om kosten t.b.v. projectmanagement, aanvragen vergunningen, en aanbestedingen.

Artikel 2 Doelstelling/doel van de regeling

  • 1. Het inzichtelijk maken voor (vertegenwoordigende organen van) bedrijventerreinen wat de kansen zijn voor aangesloten bedrijfslocaties om onderling energie op te wekken, op te slaan, te converteren, dan wel te delen, al dan niet in de vorm van een energiehub.

  • 2. Het ondersteunen van het proces van lokale collectieven van bedrijven en/ of maatschappelijke organisaties al dan niet samenwerkend in Energiegemeenschappen om te komen tot het realiseren van een energiehub, op een daartoe geschikte plek, waarbij meerdere partijen onderling van plan zijn energie uit te wisselen, op te slaan, en/of te converteren.

Artikel 3 Doelgroep/aanvrager

Subsidie op grond van deze regeling kan worden aangevraagd door:

  • a.

    een collectief van bedrijven en/of maatschappelijke organisaties;

  • b.

    een energiegemeenschap;

  • c.

    gemeenten in de Nederlandse provincie Limburg.

Hoofdstuk 2 Criteria

Artikel 4 Subsidiabele activiteiten

Op grond van deze nadere subsidieregels kan subsidie verstrekt worden voor de volgende activiteiten:

  • a.

    het inschakelen van een hubregisseur;

  • b.

    het verrichten van onderzoeken in verband met de realisering van een energiehub en;

  • c.

    het inschakelen van overige adviseurs ter ondersteuning bij de onder b. genoemde activiteiten en voorbereidende werkzaamheden in verband met de realisering van een energiehub.

Artikel 5 Vooroverleg

Subsidieverlening is een manier waarop de Provincie Limburg de in artikel 4 genoemde activiteiten kan stimuleren en ondersteunen. Het is noodzakelijk dat vóór het indienen van een subsidieaanvraag een vooroverleg wordt gevoerd op basis van een door aanvrager te overleggen activiteitenplan (projectplan) en bijbehorende stukken, zoals beschreven in het subsidieaanvraagformulier.

Artikel 6 Subsidiecriteria

Om voor een subsidie in aanmerking te komen, gelden de volgende criteria:

  • 1.

    Alle bedrijven waarvoor de subsidie wordt aangevraagd beschikken over voldoende inzicht in hun energiehuishouding op basis van een energiescan of –advies die/dat op het moment van indiening van de aanvraag maximaal vijf jaar oud is.

  • 2.

    Indien een of meerdere betrokken ondernemingen voor hun activiteiten onder provinciaal bevoegd gezag vallen, dienen zij aantoonbaar te voldoen aan alle wettelijke verplichtingen die voortkomen uit de energiebesparingsplicht.

  • 3.

    De aanvraag heeft betrekking op de inhuur van een hubregisseur en/of overige adviseurs al dan niet gecombineerd met de uitvoering van onderzoeken in de haalbaarheidsfase, óf in de ontwerpfase, óf in de pre-realisatiefase (zie hiervoor art. 9).

  • 4.

    Indien de aanvraag wordt gedaan door een gemeente respectievelijk een collectief, wordt de aanvraag door middel van een schriftelijke verklaring gesteund door het betreffende collectief resp. de betreffende gemeente.

Artikel 7 Verplichtingen subsidieontvanger

  • 1. De subsidieontvanger dient binnen drie maanden na ontvangst van de subsidiebeschikking te starten met de uitvoering van het project.

  • 2. De activiteiten waarvoor in het kader van deze nadere subsidieregels subsidie kan worden verleend, dienen uiterlijk 31 december 2027 te zijn uitgevoerd.

  • 3. Alle bij het project betrokken partijen nemen deel aan het samenwerkings- en kennisdelingstraject gecoördineerd door LIOF, waarin onderzoeksresultaten / producten actief worden gedeeld.

Artikel 8 Afwijzingsgronden

In aanvulling op artikel 17 van de Algemene Subsidieverordening Provincie Limburg 2023 e.v., wordt de subsidieaanvraag afgewezen, indien:

  • a.

    het project niet aansluit bij de doelstelling van deze nadere subsidieregels zoals gesteld in artikel 2;

  • b.

    het project niet is gericht op de doelgroep zoals gesteld in artikel 3;

  • c.

    er geen vooroverleg heeft plaatsgevonden, zoals gesteld in artikel 5;

  • d.

    niet wordt voldaan aan (één van) de criteria in artikel 6;

  • e.

    de Provincie Limburg dezelfde activiteit al op een andere wijze subsidieert en/of financiert;

  • f.

    de subsidieaanvraag betrekking heeft op activiteiten die gericht zijn op de continuïteit van een onderneming/instelling;

  • g.

    de te verstrekken subsidie lager is dan € 25.000,00;

  • h.

    de subsidieaanvraag is ingediend door een collectief dat - of gemeente die - reeds subsidie op grond van deze nadere subsidieregels heeft ontvangen.

  • i.

    de subsidieaanvraag is ontvangen buiten de periode zoals vermeld in artikel 14;

  • j.

    voor zover er sprake is van staatssteun en toekenning van de aanvraag strijdig zou zijn met de van toepassing zijnde de-minimisverordening.

Hoofdstuk 3 Financiële aspecten

Artikel 9 Fasering

Subsidie kan worden aangevraagd voor één van de drie fases in het ontwikkelingstraject van een energiehub:

Fase 1: Haalbaarheidsfase

  • 1.

    Haalbaarheidsstudies en marktonderzoek voor de inrichting van een energiehub.

  • 2.

    Organiseren van coalitievorming en betrokkenheid van relevante stakeholders.

Fase 2: Ontwerpfase

  • 1.

    Ontwikkelen van een schetsontwerp en het opstellen van een businessplan voor de energiehub.

  • 2.

    Opstellen van samenwerkingsovereenkomsten, juridische structuren, en contracten.

Fase 3: Pre-realisatiefase

  • 1.

    Kosten voor de coördinatie en ondersteuning voorafgaande aan de daadwerkelijke totstandkoming van de energiehub (zoals projectmanagement, vergunningen, aanbestedingen, etc.).

Artikel 10 Subsidieplafond

  • 1. Gedeputeerde Staten stellen het subsidieplafond van deze subsidieregeling jaarlijks vast.

  • 2. De wijze van verdeling van het subsidieplafond kunt u raadplegen op www.limburg.nl/subsidies > subsidieplafonds.

Artikel 11 Subsidiebedrag

  • 1. Het subsidiebedrag voor een aanvraag in de eerste fase bedraagt maximaal €50.000,00.

  • 2. Het subsidiebedrag voor een aanvraag in de tweede fase bedraagt maximaal €75.000,00.

  • 3. Het subsidiebedrag voor een aanvraag in de derde fase bedraagt maximaal €125.000,00.

  • 4. Subsidies kleiner dan € 25.000 worden niet verstrekt.

  • 5. Indien een aanvraag wordt gedaan voor de eerste fase door een collectief, bedraagt het subsidiebedrag tot max. 100% van de totale subsidiabele projectkosten.

  • 6. Indien de aanvraag wordt gedaan door een gemeente, of door een collectief in de tweede en derde fase, bedraagt het subsidiebedrag niet meer dan max. 70% van de totale subsidiabele projectkosten.

  • 7. Indien er sprake is van staatssteun wordt in afwijking van het bepaalde in dit artikel niet meer subsidie verleend dan het maximale bedrag dat verstrekt mag worden op grond van de van toepassing zijnde de-minimisverordening.

Artikel 12 Subsidiabele en niet subsidiabele kosten

  • 1. De volgende kosten zijn subsidiabel:

    • -

      De kosten voor het inhuren van een hubregisseur en overige adviseurs in het kader van het project;

    • -

      De kosten van onderzoeken, niet zijnde onderzoeken bedoeld om inzicht in de eigen energiehuishouding te verkrijgen.

  • 2. Aanvullend op artikel 15 van de Algemene Subsidieverordening Provincie Limburg 2023 e.v. zijn niet subsidiabel de investerings- en exploitatiekosten die verband houden met de daadwerkelijke fysieke realisatie en exploitatie van de energiehub.

Hoofdstuk 4 Aanvraagprocedure

Artikel 13 Indienen aanvraag

  • 1. Een subsidieaanvraag kan uitsluitend worden ingediend bij Gedeputeerde Staten met gebruikmaking van het standaard (digitaal) aanvraagformulier dat geplaatst is op de website van de Provincie Limburg: www.limburg.nl/subsidies > actuele subsidieregelingen.

  • 2. Het standaard (digitaal) aanvraagformulier dient volledig ingevuld en rechtsgeldig ondertekend te worden en te zijn voorzien van alle bijlagen zoals aangegeven op het formulier en dient bij voorkeur digitaal, middels eHerkenning (aanvragen van organisaties), te worden ingediend. Een aanvraag per e-mail is niet mogelijk en zal niet in behandeling worden genomen.

Artikel 14 Termijn voor indienen aanvraag

  • 1. De subsidieaanvraag kan vanaf het moment van inwerkingtreding van deze nadere regels worden ingediend en dient uiterlijk 31 oktober 2025 te zijn ontvangen door Gedeputeerde Staten.

  • 2. Voor de datum van ontvangst is de datum van de ontvangststempel van de Provincie Limburg bepalend en bij digitale aanvragen de datum van digitale ontvangst.

Hoofdstuk 5 Slotbepalingen

Artikel 15 Hardheidsclausule

  • 1. In alle gevallen waarin deze regeling niet voorziet beslissen Gedeputeerde Staten.

  • 2. Indien toepassing van het bepaalde in deze regeling, naar het oordeel van Gedeputeerde Staten, tot kennelijke onbillijkheden leidt, dan kunnen Gedeputeerde Staten van enige bepaling afwijken.

Artikel 16 Inwerkingtreding, beëindiging en citeertitel

  • 1. Deze Nadere subsidieregels treden in werking met ingang van 15 april 2025.

  • 2. Deze Nadere subsidieregels vervallen met ingang van 1 januari 2026 met dien verstande dat zij van toepassing blijven op subsidieaanvragen die vóór die datum zijn ontvangen door Gedeputeerde en subsidiebesluiten die vóór die datum zijn genomen, ook voor de volgende stappen in het subsidietraject.

  • 3. Deze regeling kan worden aangehaald als “Nadere subsidieregels proceskosten energiehubs 2025”.

Ondertekening

Aldus besloten in de vergadering van Gedeputeerde Staten, gehouden op 18 maart 2025.

Gedeputeerde Staten voornoemd

de voorzitter,

de heer E.G.M. Roemer

secretaris

de heer D.F. Timmer