Reglement van orde voorronden van de gemeente Wormerland 2025

Geldend van 26-03-2025 t/m heden

Intitulé

Reglement van orde voorronden van de gemeente Wormerland 2025

Hoofdstuk 1 Algemene bepalingen

Artikel 1 Begripsomschrijvingen

In dit reglement wordt verstaan onder:

  • a.

    Wet: Gemeentewet.

  • b.

    Voorronden: een raadscommissie in de zin van artikel 82 van de Gemeentewet. De voorronde heeft als doel de besluitvorming van de raad voor te bereiden en met de voorzitter van de raad of het college(lid) te overleggen/informatie te delen over raadsonderwerpen, raadsvoorstellen.

  • c.

    Raad: de gemeenteraad van de gemeente Wormerland.

  • d.

    College: het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Wormerland.

  • e.

    (voorronde)Voorzitter: het raadslid dat door de gemeenteraad is benoemd tot voorzitter van de voorronden.

  • f.

    Lid van een voorronde: alle raads- en burgerraadsleden zijn lid van de voorronden

  • g.

    Griffier: de griffier van de gemeente Wormerland of een plaatsvervangend griffier.

  • h.

    Fractie: een politieke groepering in de gemeenteraad

  • i.

    Fractievoorzitter: de voorzitter van een politieke groepering uit de gemeenteraad of diens vervanger

  • j.

    Presidium: het presidium van de raad

  • k.

    Burgerraadslid: de door de raad benoemde en door de fracties aangewezen persoon.

  • 1.

    Burgerraadsleden maken conform de wet geen deel uit van de gemeenteraad en kunnen aan de voorronden van de raadsvergadering deelnemen. Bij afwezigheid van de fractievoorzitter en raadsleden kunnen zij deelnemen aan het presidium ex Artikel 4 reglement van orde van de raad van de gemeente Wormerland.

  • l.

    Fractievertegenwoordiger: een door de fractie aangewezen vertegenwoordiger van een fractie die namens de fractie het woord kan voeren tijdens de voorronden; dit kunnen zowel raadsleden als burgerraadsleden zijn.

  • m.

    Raadsinformatiesessie: vergadering voor raadsleden en/of burgerraadsleden waarin informatie gegeven wordt ter voorbereiding op de formele behandeling in de voorronde en raad, in de beeldvormende fase, dus zonder dat er al sprake is van vastomlijnde politieke standpunten.

  • n.

    VOG: Verklaring omtrent gedrag.

Artikel 2 Instelling voorronden en taken

  • 1. De voorronde voert een inhoudelijk debat over door het college of vanuit de raad voorgelegde voorstellen, bereidt daarmee de formele besluitvorming in de raad voor.

  • 2. Een voorronde kan tevens fungeren als raadsinformatiesessie met als doel het verkennen en afbakenen van een onderwerp (beeldvorming).

Toelichting artikel 2

De taken van de voorronden zijn wettelijk vastgelegd (artikel 82 Gemeentewet). Het gaat om het voorbereiden en vergemakkelijken van de besluitvorming in de raad. In de voorronde wordt het inhoudelijke debat gevoerd, gericht op oordeelsvorming, waarna een conclusie volgt met een advies aan de raad. In de raad vindt besluitvorming plaats op basis van definitieve standpunten van fracties. Het zwaartepunt van de politieke debatten is komen te liggen bij de voorronden. Daar kan ook worden bepaald dat extra (informatie-)sessies nodig zijn om de behandeling beter voor te bereiden. Het is nadrukkelijk niet de bedoeling om technische vragen tijdens de voorronden te stellen. Deze kunnen voorafgaand aan de voorronden schriftelijk worden gesteld. Beeldvormende sessies, zoals omschreven onder raadsinformatiesessie kunnen ook tijdens de voorronden worden geagendeerd.

Artikel 3 Voorzitter

  • 1. De raad benoemt uit haar midden voorzitters voor de voorronden.

  • 2. De voorzitter is technisch voorzitter en maakt geen deel uit van de voorronden.

  • 3. Ingeval geen fractievertegenwoordiger van de partij van de voorzitter aanwezig is tijdens de voorronde, kan de voorzitter tijdelijk het voorzitterschap schorsen om deel te nemen aan de beraadslaging van de voorronde, tenzij het voorzitterschap kan worden overgedragen.

  • 4. De voorzitter is belast met het leiden van de vergadering en het handhaven van de orde.

  • 5. De voorzitter ziet toe op het naleven van het reglement van orde van de voorronden.

Toelichting artikel 3:

Voorronden worden voorgezeten door een raadslid ingevolge artikel 82 Gemeentewet. De raad heeft een aantal voorzitters aangewezen die in beginsel bij toerbeurt worden ingezet om een van de voorronden voor te zitten. De voorzitter is een technisch voorzitter. Hij is niet tevens woordvoerder. Een enkele keer kan het voorkomen dat de voorzitter tevens woordvoerder is op een dossier. In dat geval kan de voorzittershamer voor dat moment worden overgedragen aan een collega voorrondevoorzitter of tijdelijk worden neergelegd zodat de voorzitter tijdelijk kan deelnemen aan de beraadslagingen.

Dat zijn echter uitzonderingen. De voorzitter treedt op als gastheer van insprekers en belangstellenden.

Artikel 4 De griffier

  • 1. Het secretariaat van de voorronden wordt gevoerd door de griffier of een plaatsvervangend griffier.

  • 2. De griffier of de plaatsvervangend griffier is aanwezig tijdens de voorronde.

  • 3. De griffier kan indien daartoe door de voorronde uitgenodigd, aan de beraadslagingen deelnemen.

Artikel 5 Samenstellingen voorronden

  • 1. De voorronde bestaat uit leden van de raad en burgerraadsleden.

  • 2. Iedere fractie wordt vertegenwoordigd door één fractievertegenwoordiger.

  • 3. Zowel raadsleden als burgerraadsleden kunnen een fractie vertegenwoordigen in de voorronden.

  • 4. Leden van de raad en burgerraadsleden bepalen zelf aan welke voorronde zij deelnemen.

Toelichting artikel 5:

Om ook kleinere fracties voldoende mogelijkheden te geven mee te doen tijdens de voorronden die zijn verspreid over maximaal 3 zalen, is ervoor gekozen om uit iedere fractie maximaal drie personen te laten benoemen als burgerraadslid. Zie artikel 6 van dit reglement.

Artikel 6 Burgerraadsleden

  • 1. Burgerraadsleden worden door de raad benoemd op voordracht van een fractie.

  • 2. Op burgerraadsleden zijn artikel 10, 12, 13 en 15 lid 1 sub a, b en c van de Gemeentewet van overeenkomstige toepassing, met dien verstande dat voor een burgerraadslid de eis geldt dat een aangemeld burgerraadslid de minimumleeftijd van 16 jaren in plaats van 18 jaren heeft bereikt.

  • 3. Indien een aangemeld burgerraadslid niet op de kieslijst staat, dient voor het onderzoek geloofsbrieven een VOG te worden overlegd.

  • 4. Voor benoeming worden de geloofsbrieven van de kandidaat-burgerraadsleden onderzocht door de commissie geloofsbrieven die de geloofsbrieven onderzoekt.

  • 5. Burgerraadsleden zijn verplicht tot geheimhouding bij de uitoefening van hun/haar taak, indien en voor zover geheimhouding op grond van de wet opgelegd is.

  • 6. Het burgerraadslidmaatschap eindigt:

    • -

      als het burgerraadslid niet meer voldoet aan de eisen zoals vermeld in lid 2;

    • -

      bij opzegging door het burgerraadslid;

    • -

      bij opzegging door de voorzitter van de fractie die het burgerraadslid heeft voorgedragen;

    • -

      bij installatie van een nieuwe gemeenteraad na verkiezingen

    • -

      bij het ontbreken van deelname aan raad- en commissievergaderingen of informatiebijeenkomsten gedurende de periode van een jaar

  • 7. Het burgerraadslid legt ten overstaan van de voorzitter van de gemeenteraad de eed of belofte af alvorens het burgerraadslid zijn werkzaamheden begint.

  • 8. Iedere fractie kan maximaal drie burgerraadsleden aanmelden, ter ondersteuning van de fractie bij het raadswerk. Uitzondering betreft een fractie die is ontstaan na afsplitsing, deze heeft het recht om maximaal een burgerraadslid aan te melden.

  • 9. Per bestuursperiode kan per fractie maximaal drie keer een wisseling van burgerraadsleden worden aangemeld.

Toelichting artikel 6:

Burgerraadsleden hebben in beginsel dezelfde rechten als raadsleden als het gaat om informatie. Zij hebben daarom ook dezelfde plichten en houden zich aan de regels van de wet. Voor wat betreft het leeftijdsbeginsel voor een burgerraadslid geldt dat een burgerraadslid de minimumleeftijd van 16 jaren dient te hebben bereikt. Dat betekent dat zij minimaal 16 jaar moeten zijn, over een geldige verblijfstitel moeten beschikken, hun nevenfuncties openbaar moeten maken, geen functie als bedoeld in artikel 13 Gemeentewet mogen vervullen en niet in strijd mogelijk handelen met artikel 15 Gemeentewet (verboden handelingen). Uitgangspunt is dat leden van de kieslijst worden voorgedragen. Hiervan kan worden afgeweken, zie lid 3.

Hoofdstuk 2 Vergaderingen

Paragraaf 1 Voorbereiding

Artikel 7 Vergaderfrequentie/tijdstip van vergaderen

  • 1. De voorronden vinden in beginsel een keer per vier weken plaats op een dinsdagavond in maximaal drie zalen en wel een week voorafgaande aan de raadsvergadering.

  • 2. De voorronden beginnen om 20.00 uur. Voorafgaand aan de voorronde is er een inloop vanaf 19.30 uur voor raadsleden, burgerraadsleden, collegeleden inwoners en maatschappelijke organisaties.

  • 3. Ieder te bespreken onderwerp wordt op tijd en zaal geagendeerd.

  • 4. De voorronden worden om uiterlijk 22.30 uur afgesloten door de voorzitters, tenzij de vergadering anders beslist.

  • 5. De voorronden worden gehouden in het gemeentehuis. In voorkomende gevallen kan een voorronde buiten het gemeentehuis plaatsvinden.

  • 6. Het presidium van de gemeenteraad, de voorzitter van de gemeenteraad dan wel de gemeenteraad kan in bijzondere gevallen een andere dag, plaats en/of tijdstip bepalen.

Artikel 8 Agenda

  • 1. Het presidium van de raad bepaalt de voorlopige agenda van de voorronden.

  • 2. Naast raadsvoorstellen/initiatiefvoorstellen kan de agenda onder meer raadsinformatiesessies omvatten zoals:

    • a.

      Consultaties of overleg op verzoek van raadslid, wethouder of college;

    • b.

      Presentaties;

    • c.

      Delen van (technische) informatie of (technisch) overleg (Algemene Zaken)

  • 3. Tenminste een of meerdere fracties kunnen een voorstel doen tot agendering van een onderwerp. Het presidium neemt daarover een besluit met inachtneming van artikel 4 lid 8 Reglement van orde van de gemeenteraad van de gemeente Wormerland.

  • 4. Het college kan het presidium verzoeken een onderwerp/voorstel op de agenda van de voorronden te plaatsen.

  • 5. Op grond van de verordening Burgerinitiatief kunnen inwoners het presidium verzoeken een voorstel op de voorlopige agenda van de raad te plaatsen. Het voorstel kan door het presidium eveneens op de agenda van de voorronden worden geplaatst.

  • 6. Het presidium stelt in beginsel tien dagen voor de voorronden de agenda vast en wijst per voorronde de voorzitter aan.

Artikel 9 Oproep onder vermelding van Uitnodiging en agenda

  • 1. Tenminste tien kalenderdagen voor de vergadering wordt aan de leden van de raad en de burgerraadsleden een digitale of schriftelijke oproep onder vermelding van dag, tijdstip en plaats van de voorronden met de agenda en de daarbij behorende stukken ter kennis gebracht.

  • 2. In spoedeisende gevallen kan de burgemeester na het verzenden van een schriftelijke oproep een aanvullende agenda opstellen. Zo spoedig mogelijk wordt deze met de daarbij behorende stukken aan de raads- en burgerraadsleden gezonden en openbaar gemaakt.

Artikel 10 Ter inzage leggen van stukken

  • 1. Gelijktijdig met de digitale verzending van de stukken met betrekking tot onderwerpen of voorstellen van de agenda, wordt één set met raadsvoorstellen ter inzake in de leeskamer gelegd.

  • 2. Digitaal beschikbare stukken worden op de website van de gemeente geplaatst.

  • 3. Door, aan of in de voorronden verstrekte informatie waaromtrent op grond van hoofdstuk Va van de Gemeentewet geheimhouding is opgelegd wordt digitaal ter beschikking gesteld aan raads- en burgerraadsleden (op het raadsinformatiesysteem achter het slotje) of berust bij de griffier. Het college, de burgemeester of de commissie die geheimhouding oplegt vermeldt deze plicht tot geheimhouding op aangeboden stukken.

  • 4. Bij kennisname van geheime stukken, gehouden onder berusting van de griffier, wordt daarvan aantekening gehouden in het daartoe geëigende register.

Toelichting artikel 10

Bij de Wet bevorderen integriteit en functioneren decentraal bestuur is de reikwijdte van de Gemeentewet uitgebreid van ‘stukken’ naar ‘informatie’ (artikel 19 Gemeentewet). Verder hoeft de raad de geheimhouding niet meer te bekrachtigen (artikel 89 lid 4 Gemeentewet College, burgemeester en commissies (voorronden) mogen voortaan zelf geheimhouding opleggen (artikel 87 Gemeentewet)

Artikel 11 Openbare kennisgeving

  • 1. Het programma van de voorronden en de raad wordt door aankondiging in op de voor afkondigingen in de gemeente gebruikelijke wijze en door plaatsing op de website van de gemeente ter openbare kennis gebracht.

  • 2. De openbare kennisgeving vermeldt: datum, aanvangstijd en plaats van de vergaderingen; de wijze waarop en de plaats waar ieder het programma en de daarbij behorende stukken kan inzien; de mogelijkheid tot het bijwonen van en deelname aan de voorronden en het uitoefenen van spreekrecht.

Paragraaf 2 Vergaderorde

Artikel 12 Presentielijst

Bij aankomst in het gemeentehuis, dan wel voorafgaand aan de voorronden, tekent ieder raadslid en het burgerraadslid dat zijn fractie zal vertegenwoordigen tijdens een voorronde de presentielijst.

Toelichting artikel 12

Op basis van de presentielijst worden tweemaal per jaar de presentiegelden uitgekeerd aan de burgerraadsleden die de fractie tijdens een voorronde hebben vertegenwoordigd.

Artikel 13 Opening vergadering en quorum

  • 1. Een vergadering wordt niet geopend voordat het wettelijk vereiste aantal fracties vertegenwoordigd zijn in een voorronde

  • 2. Als op grond van het eerste lid de vergadering niet kan worden geopend, belegt de voorzitter opnieuw een vergadering op een tijdstip dat tenminste 24 uur na het bezorgen van de oproep is gelegen.

Artikel 14 Spreekregels

  • 1. Raadsleden en burgerraadsleden spreken in beginsel vanaf hun plaats en richten zich tot de voorzitter.

  • 2. Pas na toestemming van de voorzitter kan het woord gevoerd worden.

Artikel 15 Spreektermijnen

  • 1. Bespreking van onderwerpen/voorstellen of andere agendapunten vindt plaats in maximaal 2 termijnen, tenzij de voorronde anders beslist.

  • 2. Collegeleden reageren in beginsel op de door de fractievertegenwoordigers ingenomen standpunten, dan wel opmerkingen. Toelichting vooraf is in beginsel niet opportuun, tenzij voor een goede behandeling van het onderwerp toelichting vooraf is gewenst door leden van de voorronde.

  • 3. Ingeval van consultatie, presentatie en het delen van (technische) informatie wordt het onderwerp toegelicht door collegeleden, ambtenaren, deskundigen of inwoners et cetera. In beginsel zijn de spreektermijnen hierop niet van toepassing.

Artikel 16 Spreektijd

  • 1. De voorzitter verdeelt de beschikbare tijd evenredig onder de leden van de voorronde, met inachtneming van de reactie van de kant van het college. Tenzij het presidium of de voorzitter van de voorronde anders beslist, conform de gebruikelijke spreektijdregeling van de raad. De voorzitter informeert de fractievertegenwoordigers bij aanvang van ieder agendapunt over de beschikbare tijd per fractie en college.

  • 2. Naar verkiezing kan de spreektijd door de fractievertegenwoordiger worden verdeeld over een of twee termijnen.

  • 3. De spreektijd is inclusief interrupties, het stellen van vragen en voorstellen van orde.

  • 4. Het overlaten van woordvoering aan een vertegenwoordiger van een andere fractie levert die fractie geen extra spreektijd op.

Artikel 17 Spreekrecht tijdens voorronden voor inwoners en belanghebbenden

  • 1. Inwoners, maatschappelijke organisaties, bedrijven en deskundigen kunnen op uitnodiging deelnemen aan de bespreking in de voorronden.

  • 2. Tot aan het begin van de voorronden kunnen inwoners, maatschappelijke organisaties, bedrijven en deskundigen zich melden bij de griffier, dat zij bij de voorronde willen inspreken, onder vermelding van naam, adres, tel.nr. en het onderwerp/voorstel waarover het woord gevoerd gaat worden.

  • 3. Inspreken is niet mogelijk bij een voorronde waarbij uitsluitend een presentatie staat geagendeerd.

  • 4. De voorzitter geeft het woord op volgorde van aanmelding. De voorzitter kan van de volgorde afwijken, indien dit in het belang van de orde van de vergadering is.

  • 5. Elke spreker krijgt in de eerste termijn maximaal vijf minuten het woord, nadat de voorzitter het woord heeft verleend. Voor het spreekrecht is per voorronde in de regel maximaal twintig minuten beschikbaar. Het presidium kan vooraf anders besluiten of de voorzitter kan na overleg met de leden van de voorronde besluiten de volledige voorronde te wijden aan het horen van de insprekers, indien dat recht doet aan het aantal insprekers. De inhoudelijke bespreking wordt daarmee uitgesteld tot een volgende voorronde. De voorzitter verdeelt de spreektijd evenredig als er meer dan vijf insprekers zijn. De voorzitter kan in bijzondere gevallen afwijken van de maximale lengte van de spreektijd.

  • 6. Na inbreng van de inspreker biedt de voorzitter de leden van de voorronde de gelegenheid een korte verhelderende vraag te stellen, over hetgeen door de inspreker heeft ingebracht. Er vindt geen discussie plaats tussen inspreker en de leden van de voorronde. De inspreker krijgt de gelegenheid om direct te antwoorden.

Toelichting artikel 17

Dit artikel is ingrijpend gewijzigd om meer ruimte te maken voor de inbreng van burgers en de leden van de voorronden in de gelegenheid te stellen de inbreng van de insprekers volledig en goed te begrijpen.

Artikel 18 Voorstellen van orde

Leden van de voorronden kunnen tijdens een vergadering mondeling een voorstel van orde betreffende de vergadering doen. De voorronde beslist hier terstond over.

Artikel 19 Rondvraag voorronde Algemene Zaken

De rondvraag beperkt zich tot onderwerpen/voorstellen die niet op de toegezonden agenda staan.

Artikel 20 Handhaving orde/schorsing

  • 1. Een (burger)raadslid/spreker mag in zijn betoog niet worden gestoord, tenzij:

    • a.

      de voorzitter het nodig oordeelt hem/haar aan het opvolgen van dit reglement te herinneren;

    • b.

      een lid hem/haar interrumpeert en de interruptie kort en bondig is. De voorzitter kan bepalen dat de spreker zonder verdere interrupties zijn betoog zal afronden.

  • 2. Indien een (burger)raadslid/spreker zich beledigende of onbetamelijke uitdrukkingen veroorlooft, afwijkt van het in behandeling zijnde onderwerp, een andere spreker herhaaldelijk interrumpeert of een ander in persoon onbetamelijk dan wel beledigend bejegent dan wel anderszins de orde verstoort, wordt hij/zij door de voorzitter tot de orde geroepen.

  • 3. Indien het betreffende (burger)raadslid/spreker hieraan geen gevolg geeft, kan de voorzitter hem/haar gedurende de vergadering, waarin een en ander plaats heeft, over het aanhangige onderwerp het woord ontzeggen.

  • 4. De voorzitter kan ter handhaving van de orde de vergadering voor een door hem te bepalen tijd schorsen en ­ indien na de heropening de orde opnieuw wordt verstoord ­ de vergadering sluiten.

  • 5. Indien een (burger)raadslid/spreker zich na een waarschuwing van de voorzitter niet gedraagt naar de aanwijzingen van de voorzitter, heeft de voorzitter de bevoegdheid, het desbetreffende raadslid het verder verblijf in de vergadering te ontzeggen. Het raadslid verlaat de vergadering onmiddellijk en zo nodig laat de voorzitter het raadslid verwijderen.

  • 6. De voorzitter zorgt voor de handhaving van de orde en is bevoegd, wanneer die orde op enigerlei wijze door toehoorders wordt verstoord, deze en zo nodig andere toehoorders te doen vertrekken.

Paragraaf 3. Uitkomsten van de voorronden

Artikel 21 Uitkomst van de voorronden (Besluitenlijst genoemd in raadsinformatiesysteem)

  • 1. Aan het einde van de voorronde vat de voorzitter de concrete uitkomst van de voorronde samen en geeft een overzicht van de toezeggingen van de kant van het college.

  • 2. Elke voorronde leidt tot een concrete uitkomst, waarbij eveneens over de verdere stappen wordt geadviseerd aan het presidium of de raad (besluitrijp, debatrijp of terug verwijzing naar de voorronden voor overleg met college, een gesprek met inwoners, een werkbezoek, et cetera).

  • 3. In beginsel leidt het delen van informatie, consultatie en presentatie in de voorrondes niet tot een concrete uitkomst.

  • 4. Op verzoek van minimaal 2 fractievertegenwoordigers wordt het onderwerp/voorstel naar een volgende voorronde terug- of doorverwezen. Het presidium bepaalt voor welke vergadering het onderwerp/voorstel wordt geagendeerd.

  • 5. Amendementen en moties met betrekking tot raadsvoorstellen worden bij voorkeur aangemeld en zo nodig uitgedeeld in de voorronden.

Artikel 22 Advies

  • 1. In een voorronde vinden geen stemmingen plaats, met uitzondering van stemmingen over geheimhouding en met betrekking tot de voorstellen van orde.

Toelichting artikel 22

Tijdens de voorronden wordt uitsluitend gestemd over voorstellen van orde zoals het aanhouden, of opnieuw behandelen van een voorstel en over geheimhouding.

Artikel 23 Lijst van uitkomsten (besluitenlijst in Raadsinformatiesysteem) van de voorronden

  • 1. De griffier, plaatsvervangend griffier dan wel medewerk(st)er van de griffie draagt zorg voor de lijst van uitkomsten van de voorronden.

  • 2. De lijst bevat in ieder geval:

    • a.

      de namen van de voorzitter voorronde, de griffier, leden van het college en de fractievertegenwoordigers, allen voor zover aanwezig, alsmede van de overige personen die het woord gevoerd hebben;

    • b.

      een vermelding van zaken die aan de orde zijn geweest;

    • c.

      een advies, dan wel een weergave (beknopt) van het standpunt per fractie over een voorliggend raadsvoorstel;

    • d.

      toezeggingen die zijn gedaan door de portefeuillehouder;

    • e.

      de conclusie of een voorstel rijp is voor besluitvorming;

  • 3. Vastgestelde lijsten van uitkomsten voorronden (besluitenlijst) worden ondertekend door de voorzitter van de raad en de griffier.

Paragraaf 4 Besloten voorronden

Artikel 24 Besloten Voorronden

  • 1. Vergaderingen van de voorronden zijn openbaar, behoudens het bepaalde in de wet en deze verordening.

  • 2. De deuren worden in ieder geval gesloten als de voorzitter het verzoek heeft ontvangen in beslotenheid te vergaderen of de voorzitter het nodig acht. In beslotenheid kan diegene(n) die een verzoek voor een besloten bijeenkomst heeft gedaan dit toelichten. De voorzitter beslist, na het horen van de fractiewoordvoerders, of in beslotenheid wordt vergaderd.

  • 3. Als de deuren worden gesloten zorgt de griffier ervoor dat de uitzending via internet wordt stopgezet.

  • 4. Op besloten voorronden is dit reglement van overeenkomstige toepassing voor zover dat niet strijdig is met het besloten karakter van de vergadering.

  • 5. Mondelinge informatie, gedeeld tijdens een besloten voorronde is van rechtswege geheim.

  • 6. Het concept-verslag van een besloten vergadering wordt niet verspreid, ligt ter inzage bij de griffier en is beschikbaar voor alle raads- en burgerraadsleden.

  • 7. Het concept-verslag wordt zo spoedig mogelijk in een besloten vergadering ter vaststelling aangeboden.

  • 8. Het vastgestelde verslag wordt door de voorzitter van de voorronde en de griffier ondertekend.

Toelichting artikel 24

De basis geldt: openbaarheid is de regel, beslotenheid de uitzondering. Hetzelfde geldt voor geheimhouding op stukken.

Artikel 25 Opheffing geheimhouding

Als de raad op grond van artikel 89 Gemeentewet voornemens is de geheimhouding van aan de raad verstrekte informatie op te heffen, wordt, ingeval de geheimhouding door de voorronde is opgelegd, op verzoek daarover in een besloten vergadering met de voorronde overleg gevoerd.

Paragraaf 4 Inwoners, belanghebbenden en pers

Artikel 26 Digitaal weergeven van de vergadering

  • 1. De vergaderingen van de voorronden worden in beginsel digitaal integraal weergegeven.

  • 2. De digitaal vastgelegde weergaven in beeld en/of geluid van de voorronden, worden openbaar ontsloten via de website, voor zover de aard en de inhoud van de behandeling zich hiertegen niet verzet.

Toelichting artikel 26

De voorronden worden net als de raad digitaal opgenomen en uitgezonden.

Documenten die bij agendapunten horen zijn allemaal te raadplegen via het raadsinformatiesysteem van de gemeentelijke website. De blauwe zaal kent alleen geluidsweergave. Bij behandeling van geheime onderwerpen vindt behandeling plaats achter gesloten deuren en wordt de vergadering niet digitaal vastgelegd.

Artikel 27 Inwoners, belanghebbenden en pers

Inwoners, belanghebbenden en vertegenwoordigers van de pers wonen openbare vergaderingen op de voor hen bestemde plaatsen.

Artikel 28 Geluid en beeldregistratie

Degenen die van een openbare vergadering geluid- of beeldregistratie willen maken, doen hiervan mededelingen aan de voorrondevoorzitter en gedragen zich naar diens aanwijzingen.

Hoofdstuk 3 Slotbepalingen

Artikel 29 Onvoorziene gevallen

Het presidium beslist in die gevallen waarin dit reglement niet voorziet.

Artikel 30 Inwerkingtreding

  • 1. Dit reglement treedt in werking met ingang van de dag na de datum van publicatie.

  • 2. Op dat tijdstip wordt het Reglement van orde van de voorronden van de raad van de gemeente Wormerland 2021 ingetrokken.

  • 3. Dit reglement wordt aangehaald als: Reglement van orde voor de voorronden van de gemeenteraad 2024.

Ondertekening

Aldus besloten in de openbare vergadering van de raad, gehouden op 11 maart 2025.

De griffier,

I.P. Vrolijk

De voorzitter,

A.J. Michel-de Jong