Verordening op het auditcomité gemeente Apeldoorn

Geldend van 25-03-2025 t/m heden

Intitulé

Verordening op het auditcomité gemeente Apeldoorn

De raad van de gemeente Apeldoorn;

gelet op artikel 84 van de Gemeentewet;

gelezen het voorstel van het presidium d.d. 13 maart 2025;

Besluit: vast te stellen de Verordening op het auditcomité gemeente Apeldoorn

Artikel 1 De commissie

Er is een commissie van advies aan de raad, genaamd het auditcomité.

Artikel 2 Taken auditcomité

  • 1. Het auditcomité is belast met advisering aan en overleg namens de raad over de activiteiten die van belang zijn voor een goede beheersing op het gebied van rechtmatigheid en doelmatigheid en het kunnen vervullen van zijn controlerende rol.

  • 2. Onder de in het eerste lid bedoelde activiteiten wordt in ieder geval begrepen:

    • a.

      de aanwijzing, opdrachtverlening dan wel beëindiging van de aan een externe accountant opgedragen accountantscontrole;

    • b.

      het vaststellen van het jaarlijkse controleplan

    • c.

      het aandragen van onderzoeksonderwerpen ten behoeve van de controle door de externe accountant;

    • d.

      tussentijdse rapportages en andere verslagen van de onder a. bedoelde accountant;

    • e.

      de vaststelling van de jaarrekening en het jaarverslag;

    • f.

      de opbouw en kwaliteit van de documenten behorend bij de planning en control cyclus (als financiële, controlerende en sturingsinstrumenten voor de raad);

    • g.

      het monitoren van de door het college aangekondigde en uitgevoerde onderzoeken in het kader van artikel 213a Gemeentewet;

    • h.

      de uitwerking en naleving door het college van de Financiële Verordening (artikel 212 Gemeentewet).

Artikel 3 Samenstelling auditcomité

  • 1. Het auditcomité bestaat uit ten minste vijf en ten hoogste zeven raadsleden of fractievertegenwoordigers.

  • 2. De raad bevordert bij de samenstelling van het auditcomité een evenwichtige vertegenwoordiging van de in de raad vertegenwoordigde fracties.

  • 3. De (tussentijdse) benoeming geschiedt voor de zittingsperiode, gelijk aan die van de leden van de zittende raad.

  • 4. Het lidmaatschap van het auditcomité vervalt door het verlies van hoedanigheid van raadslid of fractievertegenwoordigers door ontslagname, of door een met redenen omkleed besluit van de raad.

  • 5. Als het vierde lid zich voordoet, wordt in de tussentijds in het auditcomité opengevallen plaats(en), zo spoedig mogelijk voorzien.

  • 6. Leden van het auditcomité worden bij afwezigheid niet vervangen.

Artikel 4 Voorzitter

Het auditcomité wijst uit haar midden een voorzitter en plaatsvervangend voorzitter aan.

Artikel 5 Secretariaat

Het secretariaat van het auditcomité wordt verzorgd door de griffier of een daartoe aangewezen medewerker van de raadsgriffie.

Artikel 6 Bevoegdheden auditcomité

  • 1. Het auditcomité is bevoegd over de in artikel 2 genoemde taken voorstellen inclusief een advies over door de raad te nemen besluiten uit te brengen.

  • 2. In het kader van de uitoefening van haar in artikel 2 bedoelde taken is het auditcomité bevoegd informatie in te winnen bij en te overleggen met het college, de Rekenkamer en de accountant als bedoeld in artikel 2, tweede lid, onder a.

  • 3. Het auditcomité kan advies inwinnen bij een extern deskundige.

  • 4. Het auditcomité is bevoegd de handelingen te verrichten die nodig zijn voor de werving en de selectie van of het beëindigen van de relatie met dan wel het ontslag van de accountant als bedoeld in artikel 2, tweede lid, onder a.

  • 5. Het auditcomité is bevoegd om leden van het college, leden van de rekenkamer, de accountant als bedoeld in artikel 2, tweede lid, onder a., ambtenaren, belanghebbende en deskundigen uit te nodigen voor het verschaffen van inlichtingen of het deelnemen aan beraadslagingen.

  • 6. Indien het auditcomité ambtenaren uitnodigt informeert zij het college hierover.

Artikel 7 Vergaderingen

  • 1. Het auditcomité vergadert zo dikwijls de voorzitter dit nodig acht of als ten minste twee leden onder opgave van redenen dit aan de voorzitter vragen.

  • 2. De oproeping wordt – spoedeisende gevallen uitgezonderd – ten minste een week voor de aanvang van de vergadering verstuurd. De voor de behandeling van die onderwerpen relevante stukken worden tegelijkertijd met de oproep aan de leden toegezonden.

  • 3. Een vergadering vindt alleen plaats als in de vergadering meer dan de helft van het aantal zitting hebbende leden aanwezig is.

  • 4. De vergaderingen van het auditcomité worden in het openbaar gehouden, tenzij een onderwerp beslotenheid vereist.

  • 5. De deuren worden gesloten als ten minste twee van de aanwezige leden of de voorzitter ,dit nodig oordeelt. Vervolgens besluit het auditcomité of met gesloten deuren vergaderd zal worden.

  • 6. De secretaris draagt zorg voor een beknopt verslag van het besprokene in de vergadering.

  • 7. Het verslag wordt in de eerstvolgende vergadering van de auditcommissie vastgesteld.

  • 8. De verslagen van het auditcomité zijn openbaar.

  • 9. In geval er sprake is van een besloten vergadering wordt in afwijking van de leden 6, 7 en 8 de procedure gevolgd die hieromtrent is vastgelegd in het 'Protocol geheimhouding gemeente Apeldoorn'.

Artikel 8 Advisering raad

  • 1. In haar adviezen en voorstellen aan de raad streeft het auditcomité naar consensus. Indien er een minderheidsstandpunt is, wordt daarvan (met redenen omkleed) melding gemaakt.

  • 2. Op verzoek van de raad geeft de voorzitter of een lid van het auditcomité een toelichting in een vergadering van de Politieke Markt Apeldoorn of raadsvergadering.

Artikel 9 Inwerkingtreding

Deze verordening treedt in werking op de dag na die van bekendmaking.

Artikel 10 Citeertitel

Deze verordening kan worden aangehaald als “Verordening op het auditcomité gemeente Apeldoorn”.

Ondertekening

Aldus vastgesteld in de vergadering van de raad van 13 maart 2025

De griffier,

S.M. Stam

De voorzitter,

A.J.M. Heerts